missä restonomiksi???

sss

kertokaahan, missä kaupungeissa voi opiskella amk-restonomiksi!!! ja mikä koulu erityisesti suuntautuu majoituspuoleen eli HOTELLITYÖHÖN??? kiitos paljon vastauksista =)

17

2584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haagalainen

      Hei,

      Voit opiskella restonomiksi Helsingissä Haaga Instituutin AMK: ssa restonomiksi hotelli- ja ravintola sekä matkailupuolella.

      • Likka Mli:stä

        juu Mikkelissä voit lukee myös palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusalan ,josta valmistut Restonomiksi, mutta minun tietääkseni Savonlinnassa pystyy lukemaan matkailupuolen koulutusohjelman!!!

        Onnea opintoihin!


    • ttt

      Myös Heliassa (Helsingin liiketalouden amk) Porvoossa voit opiskella restonomiksi.

    • Mimmi

      Vaasassa on Matkailun sv, Ravintolapalvelujen sv ja Ruoka- ja juomapalveluiden suunnittelun ja johtamisensv.

    • entinen restonomiopiskelija

      No ainakin Helsingissä Haaga-instituutti on Suomen arvostetuin restonomien kouluttaja. Koulutusta järjestää myös Helian toimipiste Porvoossa.

      Varoituksen sana jo etukäteen, samat asiat kuulet kyllä ensimmäisenä koulupäivänä:

      - erittäin huonot työnäkymät tulevaisuudessa
      - palkkaennuste on huono
      - työajat tulevat olemaan epäinhimilliset
      - restonomien arvostus ei ole noususuhdanteessa

      • hmm

        Ei muuten pidä paikkaansa. Missäs koulussa oikein olit?? Asiantuntijoille on aina kysyntää.


      • entinen restonomi
        hmm kirjoitti:

        Ei muuten pidä paikkaansa. Missäs koulussa oikein olit?? Asiantuntijoille on aina kysyntää.

        "Asiantuntijoille on aina kysyntää" heh... :D Tuo lause kertoo jo että et tiedä paljoakaan liiketaloudesta. Ei asiantuntijoille ole aina kuules kysyntää. Kyllä se on ihan suhdanteista ja markkinoiden kehityssuuntauksesta kiinni. Ala joka tarvitsee aina vain vähemmän ja vähemmän henkilöstöä ei työllistä sinua "asiantuntijaa" yrityksien tuloksia nakertamaan. Annan ihan ystävän vinkin, ota reippaasti asioista selvää. Älä ota ennakkokantaa sen vuoksi että "puolustat omaa alaasi", vaan etsi puolueetonta tietoa. Tiedän että sitä on vaikea löytää, eikä vähiten siksi että asioista ei haluta puhua kovaan ääneen kouluissa. Veikkaan että yllätyt...


      • hmm
        entinen restonomi kirjoitti:

        "Asiantuntijoille on aina kysyntää" heh... :D Tuo lause kertoo jo että et tiedä paljoakaan liiketaloudesta. Ei asiantuntijoille ole aina kuules kysyntää. Kyllä se on ihan suhdanteista ja markkinoiden kehityssuuntauksesta kiinni. Ala joka tarvitsee aina vain vähemmän ja vähemmän henkilöstöä ei työllistä sinua "asiantuntijaa" yrityksien tuloksia nakertamaan. Annan ihan ystävän vinkin, ota reippaasti asioista selvää. Älä ota ennakkokantaa sen vuoksi että "puolustat omaa alaasi", vaan etsi puolueetonta tietoa. Tiedän että sitä on vaikea löytää, eikä vähiten siksi että asioista ei haluta puhua kovaan ääneen kouluissa. Veikkaan että yllätyt...

        Luulenpa vaan että katson hieman pidemmällä tähtäimellä tulevaisuuteen kuin sinä. Ehkäpä olen myös sen verran itsevarma, että uskallan opiskella alaa, joka minua kiinnostaa. Aina on laskusuhdanteita ja noususuhdanteita, bla bla bla, kuka tietää mitä on esim. kymmenen vuoden päästä? Sinäkö? Siinä tapauksessa taidat olla melkoinen ennustaja, ja tienaat sillä jo omaisuuksia.

        Voisitko kenties vastata, missä koulussa opiskelit? Ehkäpä tuo valaisee asiaa... Suomessa nimittäin koulutetaan tällä hetkellä liikaa restonomeja, ja se näkyy työllistymisessä. Omassa opiskelupaikassani työllistyminen on kuitenkin ollut erittäin hyvää.

        "Entinen restonomi" - nimimerkkisi kiteyttää asenteesi loistavasti. Olet katkeroitunut ja siksi purat pahaa mieltäsi täällä. Sinulle alanvaihto taisi olla paikallaan - kaltaisesi katkeroituneet eivät nimittäin töitä taida saada, kun niin ovat jo etukäteen päättäneet.

        Hyvää jatkoa sinulle kuitenkin toisella urallasi!


      • entinen restonomi
        hmm kirjoitti:

        Luulenpa vaan että katson hieman pidemmällä tähtäimellä tulevaisuuteen kuin sinä. Ehkäpä olen myös sen verran itsevarma, että uskallan opiskella alaa, joka minua kiinnostaa. Aina on laskusuhdanteita ja noususuhdanteita, bla bla bla, kuka tietää mitä on esim. kymmenen vuoden päästä? Sinäkö? Siinä tapauksessa taidat olla melkoinen ennustaja, ja tienaat sillä jo omaisuuksia.

        Voisitko kenties vastata, missä koulussa opiskelit? Ehkäpä tuo valaisee asiaa... Suomessa nimittäin koulutetaan tällä hetkellä liikaa restonomeja, ja se näkyy työllistymisessä. Omassa opiskelupaikassani työllistyminen on kuitenkin ollut erittäin hyvää.

        "Entinen restonomi" - nimimerkkisi kiteyttää asenteesi loistavasti. Olet katkeroitunut ja siksi purat pahaa mieltäsi täällä. Sinulle alanvaihto taisi olla paikallaan - kaltaisesi katkeroituneet eivät nimittäin töitä taida saada, kun niin ovat jo etukäteen päättäneet.

        Hyvää jatkoa sinulle kuitenkin toisella urallasi!

        Voin vastata missä koulussa opiskelin jossa sillä on sinulle noin suuri merkitys. Opiskelin Haaga-Instituutissa Helsingissä. Koulussa, josta puhutaan "alansa arvostetuimpana".´

        "kuka tietää mitä on esim. 10 vuoden päästä". No kyllä talousennusteita nyt vaan tehdään pitkille aikaväleille, anteeksi jos en selittänyt tarkemmin. Ja eri alojen suhdanneherkkyyskin on vaihteleva, eli se että tulee nousuja & laskuja vaikuttaa eritavoin eri aloille. Pysytkö vielä mukana? Konkretisoin nyt vielä: ns.luksus-hyödykkeet ovat aivan eri tilanteessa kuin esim. päivittäistavarakauppa. Kun taloustaantuma tulee niin ei kukaan lähde etelään lomalle, mutta maitoa ja leipää kyllä ostetaan kaupasta. Ymmärsitkö nyt mitä tarkoitan.

        Ja koska sinä pyysit vastausta suoraan kysymykseesi, niin minä pyydän myös. Voisitko vastata että miten työpaikkojen määrä tulee lisääntymään kun lentojen, hotellien, matkojen ja palveluiden varaaminen siirretään sähköiseen muotoon internettiin? Muutos on nimittäin jo alkanut! Ja jos voit vielä selventää että miten ravintola-ala voi menestyä paremmin tulevaisuuden Suomessa, kun sen koko taival jo tähänkin asti on ollut vain "leivässä kiinni pysymistä". Ja kuten aiemminkin jo mainitsin se on KAIKKEIN huonoimmin menestyvä liiketoiminnan ala, ja ennusteet ovat KAIKKEIN huonoimmat. Ei paljon restonomina naurattaisi.

        Älä kuitenkaan käsitä väärin. Jos ala on sinulle kutsumus ja lähellä sydäntäsi, niin uskon että se on sinulle oikea vaihtoehto. Opiskelevathan ihmiset muinaisia kieliäkin kiinnostuksesta, eivät saadakseen hyvää palkkaa tai saadakseen varman työpaikan. En minäkään haaveile miljonääriksi tulemisesta, mutta kyllä minä haluan oman asunnon, auton ja tulevaisuudessa lapsilleni hyvän elintason.


      • hmm
        entinen restonomi kirjoitti:

        Voin vastata missä koulussa opiskelin jossa sillä on sinulle noin suuri merkitys. Opiskelin Haaga-Instituutissa Helsingissä. Koulussa, josta puhutaan "alansa arvostetuimpana".´

        "kuka tietää mitä on esim. 10 vuoden päästä". No kyllä talousennusteita nyt vaan tehdään pitkille aikaväleille, anteeksi jos en selittänyt tarkemmin. Ja eri alojen suhdanneherkkyyskin on vaihteleva, eli se että tulee nousuja & laskuja vaikuttaa eritavoin eri aloille. Pysytkö vielä mukana? Konkretisoin nyt vielä: ns.luksus-hyödykkeet ovat aivan eri tilanteessa kuin esim. päivittäistavarakauppa. Kun taloustaantuma tulee niin ei kukaan lähde etelään lomalle, mutta maitoa ja leipää kyllä ostetaan kaupasta. Ymmärsitkö nyt mitä tarkoitan.

        Ja koska sinä pyysit vastausta suoraan kysymykseesi, niin minä pyydän myös. Voisitko vastata että miten työpaikkojen määrä tulee lisääntymään kun lentojen, hotellien, matkojen ja palveluiden varaaminen siirretään sähköiseen muotoon internettiin? Muutos on nimittäin jo alkanut! Ja jos voit vielä selventää että miten ravintola-ala voi menestyä paremmin tulevaisuuden Suomessa, kun sen koko taival jo tähänkin asti on ollut vain "leivässä kiinni pysymistä". Ja kuten aiemminkin jo mainitsin se on KAIKKEIN huonoimmin menestyvä liiketoiminnan ala, ja ennusteet ovat KAIKKEIN huonoimmat. Ei paljon restonomina naurattaisi.

        Älä kuitenkaan käsitä väärin. Jos ala on sinulle kutsumus ja lähellä sydäntäsi, niin uskon että se on sinulle oikea vaihtoehto. Opiskelevathan ihmiset muinaisia kieliäkin kiinnostuksesta, eivät saadakseen hyvää palkkaa tai saadakseen varman työpaikan. En minäkään haaveile miljonääriksi tulemisesta, mutta kyllä minä haluan oman asunnon, auton ja tulevaisuudessa lapsilleni hyvän elintason.

        Pysyn kyllä ajatuksenkulussasi mukana - tuskinpa kenellekään tuottaa ongelmia seurata ajatuksiasi, eivät ne nyt niin hienoja ole kuin luulet.

        Talousennusteita ei todellakaan tehdä kymmenen vuoden aikaväleille, tai jos tehdään, ne ovat pelkkiä arvauksia. Tiedätkö muuten tutkimuksista, joissa matkoja on jo alettu rinnastaa lähes välttämättömyyshyödykkeisiin? Ihmiset nimittäin kiireisessä nyky-yhteiskunnassa tarvitsevat muutakin kuin maitoa ja leipää.

        Olenko väittänyt että työpaikat lisääntyvät? En. Väitän, että kilpailu kiristyy ja vain parhaat pärjäävät. Ja tietääkseni muuten matkatoimistopuoli ei ole koko matkailuala, entinen restonomi, entinen tietäjä.


      • Entinen restonomi
        hmm kirjoitti:

        Pysyn kyllä ajatuksenkulussasi mukana - tuskinpa kenellekään tuottaa ongelmia seurata ajatuksiasi, eivät ne nyt niin hienoja ole kuin luulet.

        Talousennusteita ei todellakaan tehdä kymmenen vuoden aikaväleille, tai jos tehdään, ne ovat pelkkiä arvauksia. Tiedätkö muuten tutkimuksista, joissa matkoja on jo alettu rinnastaa lähes välttämättömyyshyödykkeisiin? Ihmiset nimittäin kiireisessä nyky-yhteiskunnassa tarvitsevat muutakin kuin maitoa ja leipää.

        Olenko väittänyt että työpaikat lisääntyvät? En. Väitän, että kilpailu kiristyy ja vain parhaat pärjäävät. Ja tietääkseni muuten matkatoimistopuoli ei ole koko matkailuala, entinen restonomi, entinen tietäjä.

        Restonomi joka ymmärtää jotain taloudesta, wow... Itse en sitä ainakaan siellä oppinut vaikka kuinka halusin. Taloudesta eivät ymmärrä myöskään restonomiystäväni, vaikka jotkut heistä kyllä niin luulevat :D No anteeksi ilkeämielisyyteni, te tiedätte paljon matkailusta ja joku muu taloudesta, ok?

        Matkat = välttämättömyyshyödyke! Wow... Kyllä, allekirjoitan tuon heti. Näinkö ne työllisyystilannetta teille koulussa mainostivat? Tuliko ehkä mieleesi ettei restonomi lennä lentokonetta, aja junaa tai Kiitolinjan bussia. Restonomi voi vain tehdä varaukset ja organisoinnin. Trendi on vain TÄSSÄKIN asiassa teille negatiivinen. Matkojen suuntaus on pakettimatkoista ns. itse tehtäviin matkoihin. Matkailija itse näpyttelee netissä matkasuunnitelmansa ja valitsee turistinähtävyydet. Tottakai pakettimatkoja myydään aina jonkin verran, mm. kielitaidottomille jne. mutta ei työtä riitä jokaiselle matkailualan restonomille. Ja niille joille töitä löytyy, se on hyvin alipalkattua!

        Matkatoimistopuoli ei ole koko matkailuala. En ole niin väittänytkään... Muista nyt että olen minäkin alaa opiskellut! Ravintolat, hotellit ja ohjelmapalvelutkin kuuluvat siihen. Ja kaikilla niillä menee huonosti... Kun et kerran usko mitä kerron, niin viitsisitkö tarkistaa asian?! Kun rautalangasta joutuu vääntämään. Tämä ei ole mielipidekritiikkiä, vaan tilastotietoa... Katso uutisia tai jotain... Huomaat että puhun totta! Ikävä kyllä. En minäkään haluaisi että matkailualalla menee huonosti. Itsehän jopa opiskelin sitä.


      • Tamk:n restonomi
        entinen restonomi kirjoitti:

        Voin vastata missä koulussa opiskelin jossa sillä on sinulle noin suuri merkitys. Opiskelin Haaga-Instituutissa Helsingissä. Koulussa, josta puhutaan "alansa arvostetuimpana".´

        "kuka tietää mitä on esim. 10 vuoden päästä". No kyllä talousennusteita nyt vaan tehdään pitkille aikaväleille, anteeksi jos en selittänyt tarkemmin. Ja eri alojen suhdanneherkkyyskin on vaihteleva, eli se että tulee nousuja & laskuja vaikuttaa eritavoin eri aloille. Pysytkö vielä mukana? Konkretisoin nyt vielä: ns.luksus-hyödykkeet ovat aivan eri tilanteessa kuin esim. päivittäistavarakauppa. Kun taloustaantuma tulee niin ei kukaan lähde etelään lomalle, mutta maitoa ja leipää kyllä ostetaan kaupasta. Ymmärsitkö nyt mitä tarkoitan.

        Ja koska sinä pyysit vastausta suoraan kysymykseesi, niin minä pyydän myös. Voisitko vastata että miten työpaikkojen määrä tulee lisääntymään kun lentojen, hotellien, matkojen ja palveluiden varaaminen siirretään sähköiseen muotoon internettiin? Muutos on nimittäin jo alkanut! Ja jos voit vielä selventää että miten ravintola-ala voi menestyä paremmin tulevaisuuden Suomessa, kun sen koko taival jo tähänkin asti on ollut vain "leivässä kiinni pysymistä". Ja kuten aiemminkin jo mainitsin se on KAIKKEIN huonoimmin menestyvä liiketoiminnan ala, ja ennusteet ovat KAIKKEIN huonoimmat. Ei paljon restonomina naurattaisi.

        Älä kuitenkaan käsitä väärin. Jos ala on sinulle kutsumus ja lähellä sydäntäsi, niin uskon että se on sinulle oikea vaihtoehto. Opiskelevathan ihmiset muinaisia kieliäkin kiinnostuksesta, eivät saadakseen hyvää palkkaa tai saadakseen varman työpaikan. En minäkään haaveile miljonääriksi tulemisesta, mutta kyllä minä haluan oman asunnon, auton ja tulevaisuudessa lapsilleni hyvän elintason.

        "alansa arvostetuimpana"... Se on lähinnä snobien helsinkiläisten mielipide... Ja jos se nyt olis niin arvostettu niin miks jengi valmistuu kortistoon?


    • sss

      kiitti vastauksista.
      mut onks teil tietoo mihin esim. rovaniemen ja ikaalisten amk:t suuntautuu??? ku esim. keskipohjanmaan amk keskittyy matkatstotyöhön (yäk). ja haluan tulevaisuudessa työskennellä hotellis; respas tms. eli onko niistä tietoa??!!

      ja joka alalla joskus heikot työllistymisnäkymät. ja kuka pakottaa jämähtään suomen työmarkkinoille? kansainvälisesti suomalaiset matkailun ammattilaiset erittäin kysyttyjä, muistakaa et meil tääl harvinaisen korkeat koulutusohjelmat!

      voisinpa sanoa aika varmasti et restonomeista just matkatstoon suuntautuville tulevaisuus näyttää heikolta. tyypit varailee matkoja yms. netistä. eli myöhemmin matkatstos asioi vaa vanhukset.. (puolihuumorilla, turha vetää hernettä nenuu...)

      mut lisää vastauksia kiiitooooos ;)

      • Vilhelmiina

        Rovaniemellä on matkailun, palvelujen tuottamisen ja johtamisen, hotelli- ja ravintola-alan sekä englanninkielisen matkailun koulutusohjelmat. Rovaniemellä voi siis suuntautua hotelliin hotelli- ja ravintola-alan koulutusohjelmassa.


      • sss
        Vilhelmiina kirjoitti:

        Rovaniemellä on matkailun, palvelujen tuottamisen ja johtamisen, hotelli- ja ravintola-alan sekä englanninkielisen matkailun koulutusohjelmat. Rovaniemellä voi siis suuntautua hotelliin hotelli- ja ravintola-alan koulutusohjelmassa.

        VILHELMIINA!!!
        tiäks kui vaikee pääst englanninkielisee koulutusohjelmaan (tourism degree)? eihä se vaa ulkomaalaisille tarkoitettu???
        kiitos =)


    • restonomiopiskelija

      Kajaanin ammattikorkeakoulussa restonomikoulutuksen suuntautumisvaihtoehdot ovat Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma (eli ns." ruokapuoli") sekä Matkailun koulutusohjelma eli "matkailupuoleksi" kutsumamme koulutusohjelma.
      Lisäksi Kajaanissa erikoistutaan/perehdytään luonto- ja liikuntamatkailuun, joihin Kainuussa on mahtavat mahdollisuudet! :)

    • mmm

      Niin kun kerta kysyit restonomeista niin kyllä niitä helsingin ammattikorkeakoulustakin (stadia) valmistuu, mutta suuntautuminen on joko ruokapalveluihin tai elintarviketuotantoon. Eli ei taida auttaa sinua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1782
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      461
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe