Minkä arvoisia lahjoja?

Ensi kesän morsian

Heissun! Voisitteko jo avioituneet tai naimisiin tänä vuonna menevät kertoa minkä arvoisia toiveita teillä oli/on häälahjoissanne? Jotenkin rahan pyytäminen on mielestäni kolkkoa ja kyllä itse toivoisin että vieraat noudattaisivat tulevaa lahjalistaamme. Ainut ongelma on se, etten tiedä kuinka arvokkaita toiveita listalle kehtaa laittaa? Toki arvostaisin lahjaa listan ulkopuoleltakin, mutta kuinka ehkäistä se etteivät hyvää ajattelevat ystävät ja sukulaiset osta enää ainuttakaan tyyny- ja pussilakana settiä kun niitä on jo kaapit pullollaan. Olisiko kellään hyviä vinkkejä tähän?

5

1908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämää se vaan on

      Minun mielestäni tavaralistassa pitää olla kaikenhintaisia vaihtoehtoja. Eli siis ehdottomasti niiden kalliiden lisäksi myös edullisia ostettavia. Kaikilla kun ei ole, millä mällätä. Jos ihminen valitsee antaa pelkkää rahaa, niin hän voi määritellä summan itse, mutta jos hän noudattaa lahjalistaa, niin sellainen lista on huono, jossa ei ole edullisia vaihtoehtoja lainkaan. Eihän sitä mikään estä, ettetkö voi laittaa niitä arvokkaampiakin toiveitasi, voihan vaikka anopit ostaa niitä ;-) tai useampi kaveri porukalla.

      "kuinka ehkäistä se etteivät hyvää ajattelevat ystävät ja sukulaiset osta enää ainuttakaan tyyny- ja pussilakana settiä "

      Ei kuinkaan. Lahjoihin ei voi liittää velvoitetta eikä niistä fiksu hääpari voi sanoa, että "tuota emme halua lainkaan". Jos tyynyliinoja tulee, hymyilet kuten fiksu morsian ainakin ja kiität lahjanantajaa siinä kuin sitäkin, joka noudatti listaasi. Tällä palstalla näkee ihan liikaa niitä minäminä-morsiamia, joiden pitää saada päättää ihan kaikki omissa häissään, vieraiden tuomat lahjat mukaanlukien ja varjele, jos joku reppana ei morsmaikun etikettiä riittävästi tiedä. Älä sorru sellaiseen, vaan iloitse pussilakanoistasikin (ne ovat kumminkin kuluvaa tavaraa), niin jää itselle parempi fiilis, kun ei tarvitse muistella nokkasolmussa tätiä, joka mokasi...

      • mieltä

        todellakin samaa mieltä olen. Anna uusien häälahjapussilakanoiden tulla ja myy vaikka vanhat kirpparilla tai revi autonvahausräteiksi - maallista materiaa ne vaan on. Ei lahjojen tarvitse niin kamalan hyödyllisiä olla. Ostat täsmähyödykkeet itse ja annat vieraiden hankkia häälahjaksi teille mitä haluavat.

        Voi että kun tietäisitte mitä kaikenmaailman krääsää meillekkin häälahjaksi tuli vaikka meillä luki kortissa että häälahjoja ei haluta ollenkaan! Kaikenmaailman itse koristemaalattua vaasia sun muuta mitä ei edes kaappeihin mahdu, me kun olimme asuneet yhdessä 6 vuotta ennen häitä joten täynnä tavaraa oli asunto, varasto ja kesämökki. Silti vaan sitä roinaa piti meidän nurkkiin kerryttää vaikka nimenomaan ei haluttu. Hymyiltiin vaan ja kiiteltiin, ja myytiin lahjavaasien alta muita vaaseja pois kirpparilla. Mutta mieleenkään ei tullut alkaa erittelemään mitä saa tuoda mitä ei.


    • hyvä olla

      monen hintaista tavaraa.
      Kaverit hankkivat usein kimppalahjoja ja voivat hankkia kalliimpia - yksi tuleville parikymppiäkin voi olla paljon. Siis monenmoista.
      Jos vailla laitatte astiasarjaa / lasistoa / ruokailuvälineitä, näitä kaikki saa yksittäin ja niitä voi vieras ostaa omaan lahjaansa sen verran kuin huvittaa ja itse kokee hyväksi.

    • naimisissa minäkin

      Pyydän jo etukäteen anteeksi, etten ainoastaan vastaa kysymykseen!

      En ymmärrä, miksi häissä on ok esittää lahjatoiveita ennen kuin kukaan niitä edes kysyy, kun harva tekee kuitenkaan lahjalistaa esim. jouluksi tai omille synttäreilleen. Siinä vaiheessa kun joku kysyy, voi sanoa, että sellainen ja sellainen juttu olisi kiva. En myöskään ymmärrä, mitä pahaa siinä on, jos saa uusia pussilakanasettejä, vaikkei niitä tarvitsisikaan. Itse sain aikanaan pienenä mummolta usein lahjaksi pussilakanoita ja jotkut setit avasin vasta vuosikausia niiden saamisen jälkeen, koska ennen sitä ei ollut tarvetta, mutta se ei tarkoita, etteikö lahjat olisi olleet mieluisia. Tekin voisitte sitten muutaman vuoden kuluttua muistella, kuinka saitte ko. lakanat häälahjaksi niiltä tai niiltä sukulaisilta/ystäviltä.

      Lahjojen avaaminen hääpäivän jälkeen on tosi kivaa, kun jokainen lahja on yllätys. Mikään saamamme lahja ei ollut epämieluisa, vaikka kaikki eivät olleetkaan ehdottoman tarpeellisia. Jokainen lahja oli antajansa miettimä ja siten antajansa näköinen ja siten ihana!

      Suosittelen siis rohkeasti lahjalistatonta hääkutsua.

      Ja vielä vastauksena kysymykseesi: Jos ja kun varmaankin lahjalistaan päädytte, niin kaikenhintaisia lahjoja kannattaa laittaa ja astioissa mahdollisuus ostaa vaikka vain 2 lasia, jos tarvitsette kuusi.

      Tsemppiä häävalmisteluihin!

      • Bride2B

        "En myöskään ymmärrä, mitä pahaa siinä on, jos saa uusia pussilakanasettejä, vaikkei niitä tarvitsisikaan.... Tekin voisitte sitten muutaman vuoden kuluttua muistella, kuinka saitte ko. lakanat häälahjaksi niiltä tai niiltä sukulaisilta/ystäviltä."

        Olisihan tuollainen kivaa, JOS asunnossa olisi säilytystilaa enemmän kuin kaksi vaatekaappia keittiön kaappien lisäksi. Mutta monet nuoret naimisiin menevät parit asuvat ahtaasti pienissä asunnoissa, jossa säilytystilaa on hyvin rajallisesti. Jos pitää valita säilönkö tällä hetkellä tarpeettomia ylimääräisiä lakanapakkauksia kaapissa, vai laitanko käyttövaatteeni sinne, niin ei tarvitse paljon miettiä. Meillä esimerkiksi asunto on alle 40m2 ja tähän pitää mahtua kaksi ihmistä tavaroineen. Turhaa roinaa ei yksinkertaisesti voi olla.

        Meille tulee häälahjalista, jonne tulee toiveita n.10 eurosta ylöspäin. Eniten 10-30e maksavia tavaroita, koska halutessaan noita voi ostaa useampia, mutta yksikin on hyvä. Osalta sukulaisista ja ystävistä saadaan lahjakortteja tai palveluksia, jotka ovat lahjana mitä parhaita. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1955
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      139
      1430
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe