Suolistossa kasvavat kiinnikkeet

Kipuilija

Hei,

olisin kipeästi kaivannut tietoa eräästä asista.

Eli minulle tehtiin noin vuosi sitten laparoskopia jolla selvitettiin sitä että mistä vatsakivut johtuu.
laparoskopia tehtiin että saataisiin endo poissuljetuksi. Ko. toimenpiteessä ei ollut endoa, ainoa mitä löytyi oli kiinnikkeitä joita kasvaa suolistostani lantioon kiinni vasemmalla puolella. Eli juuri siellä missä vatsakipua, pahaa sellaista oli ollut 1,5 vuotta.
No, hienoa. Syy löyty. Minä en ollutkaan lääkärin luulosta huolimatta luulotautinen. Minun vatsakivulla on nimi. Mutta siihen se ilo sitten jäikin.
Näitä ei kuulema kannata leikata, koska uusia kasvaa tilalle ja vielä pahempia ja enemmän. Ja nämä voivat hävitä itsekseen jossain vaiheessa.
Elämä on sitä, että vatsaa sattuu. Lähes kokoajan. Suolisto ei toimi ikinä normaalisti. Vaikka kuinka panostaa ruokavalioon. Auta armias, jos suoleen tulee kaasua tai ei pääse vessaan kun on hätä, silloin kivusta meinaa lähteä taju. Ja ei, minulla ei ole pieni kipukynnys.

Eli lähinnä olisin kaivannut kokemuksia siitä, että onko jollain kokemusta samasta ja miten asia on päättynyt? Onko kiinnikkeet hävinneet itsekseeen?Onko minulla nyt loppuikäni vatsakipua? Loppuuko tämä tilanne ikinä?
Onko mitään millä tilannetta voisi itse helpottaa?

Iso kiitos.

-M

46

39160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samat vaivat

Hei!!
      Minulle tehty labroskopia 5 kertaa, on poistettu endometrioosia ja kiinnikkeitä. Joka leikkauksesta tullut uusia kiinnikkeitä.
      Vähän aikaa on leikkausten välillä pysynyt kivut pois.
      Nyt jälleen kivut jokapäiväisiä.
      Enään ei aleta leikkaamaan, koska riskit liian suuret. Ainoastaan siinä tapauksessa jos suoli menee kiinnikkeillä täysin tukkoon, leikataan.
      Ei muuuta vaihtoehtoa tällä hetkellä kuin kestää jatkuvia kiinnike kipuja, jotka vaivaa minulla varsinkin kävellessä.
      Ehkä sinulla parempi mahdollisuus olisi vielä päästä laproskopiaan jossa poistettaisiin niitä kiinnikkeitä. Mutta vaitettavasti kokemuksesta tiedän ettei se taida kauvan auttaa kun niitä tulee lisää, aina joka leikkauksessa kenellä on taipumusta niihin. Jotkut lääkärit sanoo että ne voi ajan kuluessa venyä ja kipu sen takia vähentyä. Joten lääkärit eivät ala niitä sen uusitumisen takia kovin helpolla leikkaa, sitten vasta pakko, jos suoli menee tukkoon kokonaan.
      Kurja vaiva. Jaksamista sinulle!!

• Kärsivä kanssasisar

Minulla puhjennut umpisuoli kun olin 15 vuotias,joka leikattiin ja siitä syntyi arpikudosta. sitten gynekologinen leikkaus parikymmentä vuotta myöhemmin. Tämän viimeisen leikkauksen jälkeen meni 4 vuotta kun ensimmäinen kiinnikeleikkaus tehtiin labaroskopialla,kipu oli pahinta siinä kohtaa josta umpisuoli oli leikattu ja lääkäri sanoi että suoli roikkui kiinnikkeistä. Vatsakivut oli mielettömiä ,vatsa oli turvonnut ei pystynyt istumaan ja housujen vetoketjut ei menny kiinni mutta kyllä minäkin jouduin juoksemaan lääkärissä valittamassa ja pari kertaa olin ensiavussa ja siellä sanottiin että ei ensiapuluontoista leikkausta.Kipu oli niin kovaa että maha meinasi räjähtää.Sitten tosiaan pääsin siihen leikkaukseen. Mutta meni taas 4 vuotta ja sama juttu.Nyt asiaan suhtauduttiin jo paremmin tällä kertaa.Ja ikävä kyllä sama juttu taas tuntemuksissa......nyt on vasta kaksi vuotta mennyt edellisestä kiinnikeleikkaukssta,enpäs tiedä arvaako mennä kyseleen kolmannesta ??!!!!! Varmaan mulla on sama juttu että jos suoli menee kokonaan tukkoon niin sitten vasta.Eipä olis ikinä arvannut että tällaisia kiinnikkeitä tulee ja kipuja.

• huhunen46
        Kärsivä kanssasisar kirjoitti:

Minulla puhjennut umpisuoli kun olin 15 vuotias,joka leikattiin ja siitä syntyi arpikudosta. sitten gynekologinen leikkaus parikymmentä vuotta myöhemmin. Tämän viimeisen leikkauksen jälkeen meni 4 vuotta kun ensimmäinen kiinnikeleikkaus tehtiin labaroskopialla,kipu oli pahinta siinä kohtaa josta umpisuoli oli leikattu ja lääkäri sanoi että suoli roikkui kiinnikkeistä. Vatsakivut oli mielettömiä ,vatsa oli turvonnut ei pystynyt istumaan ja housujen vetoketjut ei menny kiinni mutta kyllä minäkin jouduin juoksemaan lääkärissä valittamassa ja pari kertaa olin ensiavussa ja siellä sanottiin että ei ensiapuluontoista leikkausta.Kipu oli niin kovaa että maha meinasi räjähtää.Sitten tosiaan pääsin siihen leikkaukseen. Mutta meni taas 4 vuotta ja sama juttu.Nyt asiaan suhtauduttiin jo paremmin tällä kertaa.Ja ikävä kyllä sama juttu taas tuntemuksissa......nyt on vasta kaksi vuotta mennyt edellisestä kiinnikeleikkaukssta,enpäs tiedä arvaako mennä kyseleen kolmannesta ??!!!!! Varmaan mulla on sama juttu että jos suoli menee kokonaan tukkoon niin sitten vasta.Eipä olis ikinä arvannut että tällaisia kiinnikkeitä tulee ja kipuja.

Hei! Minulle on tehty kohdun ja munasarjojen poisto sekä myöömia josku 1990-luvun kieppeissä. Se tapahtui Diagonissalaitoksen sairaalassa ja kiinnikkeitä oli olut aivan valtavasti edellisten leikkausten jäljiltä: umpisuolen poisto, suonikohjut ja sektio. Leikkaava kirurgi sanoit, että akuiten aikaa meni irroitellessa kiinnikkeita virtsarakosta ja kohdusta, suolista, jotta ao. elimet voitiin poistaa. Missähän pääsisi hoitamaan tällaista kiinikeleikkausta, ettei tarvitse enää näitä kipuja kestää? Eivät ne kiinnikkeet heti kasva uudestaan onhan minullakin edellisestä leikkauksesta aikaa jo melkein 27 vuotta ja olen 70 vuotias. Että vielä ehtisi olla kipuja tuntematta vähintäänkin 10 vuotta näin maalaisjärjellä ajateltuna

• KirjoitaEdesOikein

Laparoskopia

• minulla

myös erittäin kovia vatsakipuja. Tutkittu kuvantamalla ja mitään selitystä ei ole tutkimuksissa löytynyt. Nyt leikkauksen yhteydessä leikkauskertomuksessa oli maininta ohutsuolen kiinnikkeisyydestä. Kipuja ei ilmeisesti edes aiota selvitellä tämän enempäää. Vatsa-alueen leikkauksia minulle on tehty useita eri syistä. Kivut tulevat koliikkimaisina, terävinä ja joskus jopa niin, että syvään hengittäminen laukaisee kipukrampin. Välillä myös oireetonta aikaa eli jatkuvaa jomottavaa kipua ei ole. Taanoin luin jostain, että Suomessa on ollut käytössä 80-90 luvulla leikkaussaleissa hanskoja, joiden jokin ainesosa on aiheuttanut kiinnikekasvustoa. Tätä ei yksikään lääkäri ole kyllä myöntänyt. Nämä kivut ovat järkyttäviä, rajoittavat äkillisellä ilmaantumisella elämää sekä vievät elämänlaadun. Lääkityksestä ei ole sanottavaa apua. Pelottaa, jos näiden taustalla on muu syy kuin kiinnikkeet.

• Kirsha

Moi!
      Mulla on leikattu kiinnikkeitä 3 kertaa kun aina kietoutuvat sigmasuolen eli just vasemmalla puolelle laavatsaa.Edellinen toimenpide oli 11/2008 ja taas kivut on palanneet .Ihan järkyttävää, mietin itekkin koko ajan pääseekö näistä millään eroon. Kun en millään haluaisi taas uudellen operaatioon.

Mulla kiinnikkeet kietoivat suoliston tiukille ja se ahtaus suolistossa aiheutti kipua. Olisi tosi ihana jos joku helpotus löytyisi kun ei särkylääkelinjalle kokonaan voisi alkaa

• Jii Pii

Mulla on leikattu kiinnikkeitä kaks kertaa alavatsasta.
        Yks lääkäri sanoi, ettei enää voi leikata, vaikka niitä on taas ja toinen kertoi, että joiltain on leikattu niitä jopa parikymmentäkin kertaa.

Mulla oli ekan kerran iso arpikudospatti, halkaisija noin 3 cm ja pari vuotta sen jälkeen leikattiin uudelleen, sit oli nauhamaisia kiinnikkeitä aika paljon.

Mahakipu on hyvin tuttu tunne mullekin eikä Litalginkaan enää auta.

• -E

mutta ilmeisen vähällä olen kuitenkin päässyt? takana 10kk sairaslomaa. taustaa sen verran et kaks vatsan alueen leikkausta (paksusuolen poisto) kymmenen vuotta sitten. yllättäen alkoi vatsa kivut viime syyskuussa, siitä asti sairaslomalla ja kovalla kipu lääkityksellä. Enkä minäkään väittäisi että kovin helposti vatsakivuista valittaisin. Mitään muuta ei tehdä kun määrätään tutkimuksia 3 kk välein. Kirurgi ei suostu leikkaamaan vaikka näyttöä on siitä että kiinnikkeet ahtauttavat suolta useasta kohdasta. Itse haluaisin leikkaukseen että pääsisi normaaliin elämään takaisin. Tuleeko kinniikkeitä yhtä helposti tähystysleikkauksesta kuin "maha auki"-leikkauksesta? Ei hirveesti lohduta lukee että te olette kärsineet samasta vuosia, eikä leikkauksesta ole ollut apua:/

• -T

Sairastin munasarja -ja kohtutulehduksen, ja epäilivät että myös vatsakalvontulehduksen 1.5.2009. Nyt jo reilu kaksi kuukautta olen kärsinyt jatkuvasta nykivästä, repivästä kivusta ja oikealla puolella vatsaa eniten, mutta myös vasemmalla. Ja erilaisista säryistä vatsalla. Lääkärin mukaan on kroonista tulehduksen jälkeistä kipua ja johtuu kiinnikkeistä. Kipulääkkeitä menisi kyllä paljon mutta yritän vain kestää tätä kauheaa kipua ennemmin, sillä kipulääkkeistäkin saa sivuvaikutuksia. Mutta joudun tietysti niitäkin käyttämään. Eniten buranaa... ja eihän se edes auta. Olen juossut yksitysellä gynekologilla ja terveyskeskuslääkäreillä. Töitä en ole voinut kivun kanssa tehdä kahteen kuukauteen ja kukaan ei ymmärrä kipujani... enää edes kotonakaan. Kun muka mitään ei pysty tekemään ja kaikki on yhtä kipua. Mutta kun se on.

Olen menossa Lauttasaaren terveystalolle laparoskopiaan nyt syksyllä, ja toivon saavani apua kiinnikkekipuihini... muutakin kuin särkylääkettä. Ultrassa ei näy mitään poikkeavaa. Magneettia ei ole tehty. Kuopiossa on eräs radiologi joka osaa magneettikuvasta tulkita kiinnikkeet: nimeltään Petri Sipola. Kuopion Yliopistollinen sairaala. Eli aina toteamiseen ei tarvittaisi laparosopiaa?

Ikinä aiemmin minulla ei ole ollut minkäänlaista vatsavaivaa ja edes kuukautiskipuja. Tämä jatkuva päivittäinen kipu saa luulemaan, että teen kuolemaa. Toivon teille paljon jaksamista ja kirjoitellaan tähän kuulumisia. Emme ainakaan ole yksin vaikka kuulummekin vähemmistöön. Ja toivotaan että kaikkien kivut loppuvat. Ja kertokaahan nyt myös jos olette parantuneet kiinnikekivuistanne. Ja antakaa toivoa meille toivottomille! Voimia kaikille!
        -T

• -E
        -T kirjoitti:

Sairastin munasarja -ja kohtutulehduksen, ja epäilivät että myös vatsakalvontulehduksen 1.5.2009. Nyt jo reilu kaksi kuukautta olen kärsinyt jatkuvasta nykivästä, repivästä kivusta ja oikealla puolella vatsaa eniten, mutta myös vasemmalla. Ja erilaisista säryistä vatsalla. Lääkärin mukaan on kroonista tulehduksen jälkeistä kipua ja johtuu kiinnikkeistä. Kipulääkkeitä menisi kyllä paljon mutta yritän vain kestää tätä kauheaa kipua ennemmin, sillä kipulääkkeistäkin saa sivuvaikutuksia. Mutta joudun tietysti niitäkin käyttämään. Eniten buranaa... ja eihän se edes auta. Olen juossut yksitysellä gynekologilla ja terveyskeskuslääkäreillä. Töitä en ole voinut kivun kanssa tehdä kahteen kuukauteen ja kukaan ei ymmärrä kipujani... enää edes kotonakaan. Kun muka mitään ei pysty tekemään ja kaikki on yhtä kipua. Mutta kun se on.

Olen menossa Lauttasaaren terveystalolle laparoskopiaan nyt syksyllä, ja toivon saavani apua kiinnikkekipuihini... muutakin kuin särkylääkettä. Ultrassa ei näy mitään poikkeavaa. Magneettia ei ole tehty. Kuopiossa on eräs radiologi joka osaa magneettikuvasta tulkita kiinnikkeet: nimeltään Petri Sipola. Kuopion Yliopistollinen sairaala. Eli aina toteamiseen ei tarvittaisi laparosopiaa?

Ikinä aiemmin minulla ei ole ollut minkäänlaista vatsavaivaa ja edes kuukautiskipuja. Tämä jatkuva päivittäinen kipu saa luulemaan, että teen kuolemaa. Toivon teille paljon jaksamista ja kirjoitellaan tähän kuulumisia. Emme ainakaan ole yksin vaikka kuulummekin vähemmistöön. Ja toivotaan että kaikkien kivut loppuvat. Ja kertokaahan nyt myös jos olette parantuneet kiinnikekivuistanne. Ja antakaa toivoa meille toivottomille! Voimia kaikille!
        -T

Mitä kautta pääset skopiaan? Itse kävin muutaman kerran ruoholahden diacorissa. Satuin vaan meilahden lääkärille mainitsemaan kenelle olen menossa ja ja he olivat keskenään puhuneet ja yksityinen oli samaa mieltä kaikesta kuin meikun lääkärit vaikka ensimmäisellä kerralla kuunteli mua ja oli monesta asiasta hyvinkin eri mieltä kuin meikussa. Eli ei paljon huvita enää sinne mennä. Olisin myös halunnut leikkaukseen yksityiselle kun mitään ei kunnallisella tapahdu, kyllästyttää tää kipuilu, lääkeiden syöminen, puhumattakaan taloudellisista ja henkisistä ongelmista. Viimeisin käynti meikussa oli todella masentava, lääkäri oli sitä mieltä että tähän tarvitaan aikaa! luulis et vajaa vuosi riittäis mutta ei.

• -E
        -E kirjoitti:

Mitä kautta pääset skopiaan? Itse kävin muutaman kerran ruoholahden diacorissa. Satuin vaan meilahden lääkärille mainitsemaan kenelle olen menossa ja ja he olivat keskenään puhuneet ja yksityinen oli samaa mieltä kaikesta kuin meikun lääkärit vaikka ensimmäisellä kerralla kuunteli mua ja oli monesta asiasta hyvinkin eri mieltä kuin meikussa. Eli ei paljon huvita enää sinne mennä. Olisin myös halunnut leikkaukseen yksityiselle kun mitään ei kunnallisella tapahdu, kyllästyttää tää kipuilu, lääkeiden syöminen, puhumattakaan taloudellisista ja henkisistä ongelmista. Viimeisin käynti meikussa oli todella masentava, lääkäri oli sitä mieltä että tähän tarvitaan aikaa! luulis et vajaa vuosi riittäis mutta ei.

Yksityisen lääkäri siis sanoi puhuttuaan meilahden lääkärin kans ettei kannata ykstyisellä puolella leikata.. syyt olivat niinkin hyviä kuin "se on niin kallista"! Sen luulis olevan minun ongelma, ei heidän.

• VatsaVihollisena

Moi.

Olen nyt 20-vuotias. 16-vuotiaana minulta leikattiin ensimmäisen kerran ohutsuolesta ilmeisesti tulehduksen tai syntymän aiheuttamia, jatkuvasti lisääntyviä kiinnikkeitä. Ensimmäiset kaks leikkausta tuli ekalla reissulla kun oli aika hätä ja häsläämistä.
      Seuraava leikkaus oli noin puolen vuoden päästä.
      Tässä leikkauksessa vatsaani laitettiin sitä nestettä, joka luultavasti vähentää kiinnikkeiden lisääntymistä.
      Lääkäri kertoi tällöin minulle, ettei niitä tule kasvamaan enää lisää. Jälkeenpäin kun vatsakipuja on välillä ollut, ja olen hieman kasvanut ja asiasta ottanut itsekin selvää minulle on selvinnyt että tämä ei käytännössä ole mahdollista.
      Poltan itse suhteellisen paljon kannabista, tämä vie minulta vatsakivut enkä mene päästäni sekaisin.
      Seuraavaa tukosta odotellessa vai...

• n35J

Hei,

oletteko kokeilleet ns.arpikudohierontaa? Itse kävin tähän erikoistuneella fysioterapeutilla/omt-terapeutilla useamman kerran ( lääkäriltä sain suosituksen ja lähetteen, niin sai osan rahoista kelasta pois) ja löysi vatsasta leikkauskohdista jne kiinnikkeitä, joita useampana kerta hieroi auki. Auttoi minulla, esim, ihan mittaamalla pystyi istumaan paljon suoremmassa asennossa. Sain myös muita hyviä jumppaohjeita ko. alueiden venyttämiseen. Itsellä vatsaleikkaukset tehty tähystyksellä ja ne aiheuttivat kiinnikkeitä toiselle puolelle vatsaa.

• TT

Hei,

Kiinnikkeet eivät katoa mihinkään päinvastoin lisääntyvät jos on niille taipuvainen. Sen kivun kanssa on vaan opittava elämään ja toivoa ettivät kiinnikkeet aiheuta suolitukosta. Kaikki Lääkärit eivät välttämättä ymmärrä kuinka kova ja elämänlaatua huonontava tekijä vatsa kipu voi olla tai vähättelevät sitä. Itselläni takana 3 leikkausta joista viimeinen oli kiinnikkeiden aiheuttama suolitukos.

• Ajmez

Mulle tehty monia leikkauksia vatsan alueelle vuosien varrella ja niistä siis seurannut kiinnikkeet. Kamalaa kipua on parhaillaan ja tätä on kestänyt nyt viikon verran. Litalgin välillä hetkeksi helpottaa. Lääkäri Meikussa sanoi et mitään leikkausta ei tehdä , ainoa tehtävä asia on jokin skopia nenän kautta suoraan vatsaan millä niitä poistettaisiin! Hereillä ollessa - ei nukutusta, ei puudutusta . Kertoi myös että joku hänen potilas oli kieltäytynyt moisesta "hoidosta" kun ei saa mitään helpotusta skopian teon ajaksi ja seurauksena oli potilas kuollut seuraavana päivänä! Eli oli saanut suolitukoksen ja sitähän tässä minäkin pelkään. Samainen lääkäri sanoi vielä , että yleensä kertaskopia ei riitä vaan niitä tehdään muutama! Siis hereillä ja tajuissaan, ilman lääkitystä!!!Mitä voimme tehdä? Lupasi myös niiden uusiutuvan. Kamala sairaus, ensin monet leikkaukset jotta elämä helpottuisi ja niistä seurauksena kiinnikkeet.

• Anonyymi
        Ajmez kirjoitti:

Mulle tehty monia leikkauksia vatsan alueelle vuosien varrella ja niistä siis seurannut kiinnikkeet. Kamalaa kipua on parhaillaan ja tätä on kestänyt nyt viikon verran. Litalgin välillä hetkeksi helpottaa. Lääkäri Meikussa sanoi et mitään leikkausta ei tehdä , ainoa tehtävä asia on jokin skopia nenän kautta suoraan vatsaan millä niitä poistettaisiin! Hereillä ollessa - ei nukutusta, ei puudutusta . Kertoi myös että joku hänen potilas oli kieltäytynyt moisesta "hoidosta" kun ei saa mitään helpotusta skopian teon ajaksi ja seurauksena oli potilas kuollut seuraavana päivänä! Eli oli saanut suolitukoksen ja sitähän tässä minäkin pelkään. Samainen lääkäri sanoi vielä , että yleensä kertaskopia ei riitä vaan niitä tehdään muutama! Siis hereillä ja tajuissaan, ilman lääkitystä!!!Mitä voimme tehdä? Lupasi myös niiden uusiutuvan. Kamala sairaus, ensin monet leikkaukset jotta elämä helpottuisi ja niistä seurauksena kiinnikkeet.

Jos ruokatorven kautta tähystetään, kyllä puudutetaan! Mutta seuraa itse, että puudutus tulee suihkeena kauttaaltaan koko kurkunpäähän. Jos suihkitaan huolimattomasti, niin skooppi tietysti kulkee sitä puolta, mikä tuli huonommin puudutetuksi...

• Kiiki 62

Moi !
      Minulle tehtiin 1,5 kk sitten fundoblikaatio leikkaus ! Viisi reikää vatsaan. Kroonistuneen ruokatorven tulehduksen vuoksi se oli aiheellinen. Siitä alkaen kun heräsin nukutuksesta yhtä ja samaa kohtaa arven kohdalla ja vatsan sisällä kirponut ja kiristänyt. Luulisin että sen kohdalla on mahdollisesti palleatyrä joka poistettiin vatsaportin suulta. Nyt kuitenkin vaiva on vielä kovempaa. Muutaman päivän kävellyt välillä kaksinkerroin tai painannut kädellä haavakohtaan. Tuntuu kuin neulalla olisi jotain kiristetty ja se ei anna periksi. Kai tästä pitää käydä lääkärissä puhumassa.

• pieni apu..

Buranaa palaa ja siihen tulokseen oon kanssa tullut ettei auta muu kuin yrittää totutella kipuun. Ne kun saattavat tulla koska vain ja millaisina vain. Vielä en ole psytynyt tarkkailemaan laukaiseeko jotkut asiat ne helpommin. Kirjoitan siis päiväirjaa niistä. Samainen työpaikkalääkäri dosentin kiinnikkeiden toteamisen jälkeen kirjoitti sääli silmissään lisää buranaa ja ohjeisti syömään agiogur rakeita päivittäin. Se on siis kuitua ja helpottaa suolen toimisista. Saa käsittääkseni myös reseptivapaasti. Sen olen jo ehtinyt huomaamaan että jos rakeet jää ottamatta on kipujen tulo taattu. Toivottavasti tästä tiedosta hyötyy muutkin. Voimia teille kaikille, kaikki haasteet on tehty voitettaviksi..

• outoa..
        pieni apu.. kirjoitti:

Buranaa palaa ja siihen tulokseen oon kanssa tullut ettei auta muu kuin yrittää totutella kipuun. Ne kun saattavat tulla koska vain ja millaisina vain. Vielä en ole psytynyt tarkkailemaan laukaiseeko jotkut asiat ne helpommin. Kirjoitan siis päiväirjaa niistä. Samainen työpaikkalääkäri dosentin kiinnikkeiden toteamisen jälkeen kirjoitti sääli silmissään lisää buranaa ja ohjeisti syömään agiogur rakeita päivittäin. Se on siis kuitua ja helpottaa suolen toimisista. Saa käsittääkseni myös reseptivapaasti. Sen olen jo ehtinyt huomaamaan että jos rakeet jää ottamatta on kipujen tulo taattu. Toivottavasti tästä tiedosta hyötyy muutkin. Voimia teille kaikille, kaikki haasteet on tehty voitettaviksi..

mikä siinä muuten on että faktatietoa on mahdotonta netistä aiheesta löytää? Vai onko joku löytänyt? Onko tää sellainen aihe mikä ei kiinnosta tutkijoita yms..?

• PALJON KÄRSINYT
        outoa.. kirjoitti:

mikä siinä muuten on että faktatietoa on mahdotonta netistä aiheesta löytää? Vai onko joku löytänyt? Onko tää sellainen aihe mikä ei kiinnosta tutkijoita yms..?

MINUA ON LEIKELTY USEAMPAAN KERTAAN ,NYT VIIMMESESTÄ 10V. NYT ON TULLUT MIELETTÖMÄT VIRTSA VAIVAT JA POLTTAVA ALAVATSA KIPU,MIKÄÄN EI AUTA.EI SAA NUKUTTUA KUNNOLLA,KOHTU JA MUNASARJAT ON POISTETTU KASVAIMIEN VUOKSI.

• xopossumix

Ihan kuin olisin itse kirjoittanut tuon tekstin!
      Aivan sama juttu tääläkin!
      Tosin minulta löydettiin laparoskopiassa muutama endo pesäke, mutta samalla huomattiin että minulla oli paksusuolessa kiinnikkeitä vas.puolella jotka kasvoi myöskin lantiooni kiinni. minullakin kipu oli enemmän vasemmalla puolella alavatsaa.
      vatsaan laitettiin nyt sitten jotain ihme geeliä jonka pitäisi ehkäistä näitä kiinnikkeitä.

Kipu vatsassa ennen leikkausta oli sietämätöntä ja elämä yhtä vessassa juoksemista ja pöntöllä asioiminen toi vedet silmiin, ei hajun vaan kivun takia.

Ennen kipu oli vas.puolella alavatsaa ja nyt se sitten on siirtynyt laparoskopian jälkeen oikealle puolelle?
      Laparoskopiasta on nyt viikko ja kipu on 10 kertaa pahempi ja vatsa menee vielä herkemmin sekaisin, että kohta eletään kaurapuurolla! kävin jo lääkärissä mutta mitään tulehdusta yms. ei ollu. toivottavasti tämä kipu nyt hellittää ja että tästä leikkauksesta olisi jotain hyötyäkin, niin ja jos parempi mahis olisi saada perheen lisäystä vihdoin!

• Kova kohtalo

Hei!
      Kiitokset kaikille näistä viesteistä. Epäonnistuneet leikkaukset kiinnikkeineen ovatt surullista ka karmivaa luettavaa. Lääkärit eivät ymmärrä ollenkaan, miten vaikeaksi ihmiselämä voi tulla.

Mieheltäni on leikattu sappirakko ja samassa yhteydessä "varmuuden vuoksi myös umpisuoli, jossa ei ollut vaivoja" Vatsassa olevat arvet ovat pitkät ja uskomattomat pahat. Tapahtumasta on kulunut jo 30 vuotta, mutta vatsavaivat ovat lisääntyneet koko ajan.
      Lääkäri pelkää kiinnikeitä, eika ohjaa niiden leikkaukseen, ellei tilanne tule hengen vaaralliseksi. Vatsa sätkii ja kramppaa ja tämä on ilmiö on lisääntynyt vuosien myötä. Syömisen jälkeen (mitään kuitupitoista ja tuotetta ruokaa ei voi syödä, koska niistä tulee mielettömötät kivut ja mahakrampit) Runsaan vuoden ajan ulosteet ja pierut eivät ole tulleet ulos itsestään, Pieni uloste huuhdellaan omatoimisesti suolen vesihuuhtelulla eli peräruiskeella. Näitä pitää tehdä päivittäin yksi tai kaksi kertaa. Lisäksi kaytetään apteekin pregorium tuotetta, jotta jonkin laista ulostetta saataisi aikaan, koska kuitua ei ole.

Skopia on tehty ei magneettikuvausta koska siihen ei ole saanut lähetettä. Suolen seinämä oli puhdas. Ehkä runsaasti nautittu aloe juoma on auttanut.

Tallä hetkellä ruokailun jälkeen vähän parempi olo, kunnes ruoka etenee mahalaukkuun ja suolistoon. Sitten vaivat ja krampit alkavat. Vatsaa hieroskellaan käsin ja koetetaan kuljettaa ulostemassa suolesta jotenkin ulos päin, josta se sitten voi huuhtelemalla saada tulemaan. Joskus krampit aiheuttavat verenpaineen nousun, joka sitten kun kramppaava kohtaa on hierottu riittävästi laskee.

Näin nyt eletään suuressa epävarmuudessa päivästä toiseen. Vaikuttaa siltä, että kiinnikeet ovat kuroneet suoliston niin tiukalle, ettei sieltä ruokamassa kulje eteenpäin.

• Anonyymi

Vaiha se uloste läöke nestemäiseen

• Anonyymi

Näyttää oleva kymmenisen vuotta vanha tuo edellinen kommentti, mutta ei kai sillä väliä.

Siinä lukee, että lääkärit eivät yhtään välitä....jne.
        Se, että kiinnikkeitä tulee, ei ole kirurgin vika. Ja niitä tulee myös onnistuneiden leikkausten jälkeen, ei ainoastaan epäonnistuneiden.

Mulla on oletus, että kiinnikkeet johtuvat sisuksiin kehittyvän arpeutumisen kasvusta. Arpeuma kasvaa ja laajenee aiheuttaen kipuilua ym. kiristyessään siellä kudoksissa.
        Arpihan ei tule ainoastaan leikkaushaavaan ihon pintaan, vaan arpeutumista tapahtuu myös syvemmällä.
        Siis tämä on mun oma ajatus, maallikkona, itsekin kiinnikkeistä kärsivänä.

• märkäiset kiinikeet.

milloin miehesi on viimeksi käynyt lääkärissä ? Tilanne kuulostaa pahalta ehkä kannattaa mennä uudestaan käymää varsinkin jos tilanne on pahentunut viime käynistä. itse monenlaisista vatsa vaivoista olen kärsinny kanssa vuosia eikä loppua näy jaksamista kaikille :)

• SIVUSTA SEURANNUT

Ymmärrän hyvin mistä puhutte, sillä olen seuranut sisareni elämää kuuden seitsemän vuoden ajan, jolloin ongelmat alkoivat. Kiinnikeleikkauksia on tehty useita, mutta ongelmaan ei ole enää muuta ratkaisuja kuin kipulääkkeet, Tramal 50 mg/3-4 krt vuorokaudessa, Litalgin tarvittaessa sekä nukahtamislääkkeet. Samoin hän käyttää myös muita rauhoittavia lääkkeitä, sillä tiedetään hyvin että pitkäaikaisella kivulla ja masennuksella on tekemistä toistensa kanssa. Hän ei ole kyennyt enää syömään "normaalia" ruokaa vuosiin, sillä ohutsuoli tukkiutui useaan kertaan isorakeisesta ruasta, jonka seurauksena hän joutui kovien kipujen vuoksi sairaalaan. Täällä ohutsuoliston tukos avattiin nestemäisellä liuoksella. Tällä hetkellä hänen ruokavalioonsa kuuluu ainoastaan apteekin Nutridrink-täydennysravintovalmiste, jäätelö, juoksevat vellit maitoon sekoitettuna, kiisselit missä ei ole marjoja, jogurtti joka ei pidä sisällään marjoja sekä pelkät liemet. Siis kakki sellainen ruoka, mikä ei varmasti aiheuta tukoksia . Kivut ovat kovat yllämainitusta lääkityksestä huolimatta, joten nyt mietitään osittain nykyisen lääkityksen purkamista ja kenties kovempian lääkkeiden käyttöä.

Ongelma on suuri teillä kaikilla jotka kirjoittelitte asiasta, ja toivoisin, että tähän keksittäisiin pikaisesti jokin keino, millä hillitä kiinikkeiden kasvua.
      Ette varmasti myös turhaan valita kivuista, sillä se on todellista.

En voi muuta kuin toivoa, että löydätte jonkun kipua lievittävän ratkaisun itsellenne. Tässä asiantuntijat ovat kuitenkin avainasemassa, joita kannattaa hyödyntää.

• sp

Mistä noita arpikudos-hierojia löytää?

• 24523634ryu7er5u7

Alavatsalla oli suuri kasvain (burkittin lymfooma) ja parantumisen jälkeen koskenut välillä aivan saatanan kovasti alavatsaan ihan päiviä kerrallaan, oksentelua liittyy pitkiin kipuiluihin ja leikkaukseen en halua, koska en usko sen auttavan. Kipuja tuntuu tulevan jos päivässä tulee syötyä useampaan kertaan paljon. Ei kai auta kuin olla syömättä ja poltella kannabista... näin olen tähänkin asti pärjännyt.

• Tabularasa20

Tuntuuko kiinnikkeet ikäänkuin olisi jotain "ylimääräistä" vatsassa, oikealla puolella? Ja säteileekö selkäänkin?

• Ikävä

Hei

Älkää missään nimessä odottako, että suoli " menee tukkoon"
      vaan vaatikaa, että kiinnikkeille tehdään jotain,
      suolitukos ei ole leikin asia.
      Äitini kuoli juuri kiinnikkeiden aiheuttamaan suolitukokseen
      helmikuussa. Hirveä kuolinsyy, kun ajattelee, että vielä olisi ollut
      kymmeniä elinvuosia jäljellä.

• minkä ihmeen

takia täällä melkein kaikki ihmiset haluavat leikkaukseen, joka pitemmällä aikavälillä vain pahentaa tilannetta?

Kirurgit eivät leikkaa ollakseen vittumaisia vaan siksi että arvioivat leikkauksesta olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Jos kiinnikkeitä leikkaa, niin niitä kasvaa vaav enemmän takaisin ja riski sille että suoli menee tukkoon lisääntyy JOKAISEN LEIKKAUKSEN JÄLKEEN MITÄ VATSAAN TEHDÄÄN.

Elämä on perseestä, eikä laheskään kaikkea KANNATA leikata vaikka henkilö kuinka kokisi että se on ainoa vaihtoehto.

Syökää litalgininne, tramalinne, burananne tai hankkikaa norspan laastareita jos mikään muu ei auta, mutta ÄLKÄÄ NYT HYVÄT IHMISET VÄKISIN ÄNGETKÖ LEIKKAUKSEEN JOSTA ON TEILLE ENEMMÖN HAITTAA.

• Ikuisuus

Minulla on leikattu v. 2007 paksuolta pois 35 cm driverttikkeleiden johdosta. Siitä seurasi kovemmat kivut, jotka ovat koko ajan päivittäin. Kauheeta Leikkauksesta seurasi iso kiinnike kiinni paksusuoleen vasemmalle puolelle suolen takapintaan. On niin pahassa paikassa, että ei kukaan lähde koskemaan, seuraa pahempaa...Kivut ovat hirveät, alkaa aamuyöstä, vähäsen lievittyvät puolen päivän jälkeen. Ruokahalu kadonnut, heti täysiolo, vaikka syö ihan vähän. Asian kanssa pitäisi pärjätä olen, olen 7 vuotta mennyt lääkäristä lääkärii. Nyt leikattu lonkka, liikkuminen vähäistä, suoli aivan mahdoton. Visipliiniä syön, mutta ei helpotusta, koska kiinike on suolen ulkopuolella, nojaa suolen taakse.

En tiedä mitä enää olisi tekemättä asian hyväksi, menee hermot.

Pitää vaan sanoa, että jaksamista !

-T-

• KirjoitaEdesOikein

Divertikkeli

• Uutta

Onko mitään uutta tällä rintamalla?

• Kiinnikekonkari

Lisätietoa voi lukea esim. Helsingin Sanomien (Tiede) jutusta (Jani Kaaro)
        Julkaistu: 12.1.2013 Tutkimus: "Coca-Cola avaa tehokkaasti suolitukoksia". Näin (netissä) tuon jutun (vasta) nyt toukokuussa 2018. Juttu löytyy lainausmerkeissä olevalla hakunimellä! Omakohtaisia kokemuksia cokiksesta ei ole, kun hiilihappoisia / kovin sokerisia juomia en ole kiinnikevaivojen takia käyttänyt. Toisaalta juomien kuplia saa tehokkaasti pois lusikalla sekoittamalla (tai vaikka shamppajavispilällä). Laitan tiedoksi tänne palstalle, jos tuosta olisi jollekin kiinnikeongelmaiselle edes hieman apua. Monikymmenvuotisella suolentukkeumavaivakokemuksella pieneltäkin tuntuva vinkki voi olla avuksi tässä tukalassa ongelmassa!

• ohho

Moi! Luin viestejänne, täsmälleen samalta kivut kuulostavat. Kolme sektiota, st komplikaatioin ja uusinnassa osa vatsakalvoa poistettu sekä kohdun poisto. Mulle tuli tässä jo Crohnin tauti -diagnoosi, mutta kovasti epäilen sitä, koska paranin yhtäkkisesti. Vuosia suoli tukkoon, koko ajan kipuja ja sitten aina lopulta tajuttoman kova kipu ja nähtävästi tavara puski väkisin läpi. Verenvuotoa suolistosta ja hemoglobiini surkeimmillaan 79. Albumiini 27 yms. Noin kuukausi sitten kahden viikon hankalan kivun jälkeen (nukuin, sen minkä pystyin, kuuman kiven kanssa, kävin lämmittämässä pari kertaa yössä, kaurapussista ei ollut mihinkään, jäähtyi liian nopeasti, paljon mitään en uskaltanut syödä) Sitten tuli melkoinen musta ripuli ja ulostin reippaasti seuraavan päivän, paino putosi 4 kiloa. Nyt olen yhtäkkiä ilman kipua! Laktoosia enkä gluteenia uskalla edelleenkään syödä, mutta vuosien jatkuva todella kurja kipu on poissa. Tuntuu aivan käsittämättömältä!! Toivoakin siis on :) Lääkärin papereissa lukee edelleen Crohnin tauti, mutta kyllä tämä kiinnikkeiden ahtauttama suoli kuulostaa paljon järkevämmältä selitykseltä.

• Kiinnikekonkari

Kiinnikevaivoista oma 30 vuoden kokemus. Umppari puhkesi, seurasi vatsakalvontulehdus ja siitä kiinnikkeet. Umpparioireiden takia aikoinaan kyllä hakeuduin ajoissa tk:een (yöllä), mutta diagnoosin teko pitkittyi tk:ssa mm. nuorten hoitajien vähättelyn takia, etten voi olla sairas kun en ollut heidän mielestään sairaan näköinen (passittivat kotiin!) kuin myös umpparin poikkeuksellisen sijainnin takia.
      Kiinnikkeiden aiheuttaman ileustilan takia on tullut muutama sairaalakäynti, jossa tila lauennut nestetipassa. Ileustilaa on saattanut edeltää liikunnallinen päivä, joten "reuhuminenkaan" ei aina auta ennaltaehkäisevästi.
      Kiinnikkeiden takia on kokemusta nenä-mahaimusta, elämäni pisin ja kamalin yö eikä auttanut. Röntgentutkimuksen perusteella lääkäri päätyi kiinnikeleikkaukseen (20 vuotta sitten). Ohutsuoli oli tarttunut kiinni, "jejunumiin" ja tämä operaatio kohensi oloani oleellisesti, vaikka "pienempää" vaivaa muusta kiinnikekannasta onkin melko säännöllisesti ollut.
      Olen saanut ohjeeksi mm. että suolen nestemäärästä pitää huolehtia. Vettä juon kahvin ja ruokajuomien lisäksi muutaman lasin. Sieniä ja huonosti sulavia pitäisi välttää. (Oma käytäntö on hienontaa sienet aivan pieniksi, sillä esim. kanttarelleistä en luovu...). Lakan ym. siemeniä vältettävä isommissa määrin (ratkaisu tähän: siemenet voi siivilöidä pois esim. kiisseliä tai hilloa tehdessä).
      Omakohtaisesti koettu, että selkävaivojen takia kuntoutuksen neuvomat vatsalihasjumpat jopa pahentavat kiinnikevaivoja. Olen muutenkin norm.painoinen ja lihaskuntotestitulokset hyvät jo ennen jumppia.
      Lisäksi on riesana refluksitauti ja sappigastriitti (vahva närästyslääke oli säännöllisessä käytössä viikkokausia juuri ennen gastroskopiaa, joten ei parantanut minun vaivaani). Välillä olo on sangen hankala, kun selkäkipu krooninen (nuoresta asti), refluksi - gastriitti jäytää ja vielä kiinnikekiristely-nistely/tästä aiheutuva huono olo päällä. En tupakoi enkä käytä alkoholiakaan.
      Tavalliset särkylääkkeet teho huonohko selkäkipuun. Panacodia / opiaatteja en itse kiinnikkeiden takia voi käyttää, kokemuksena alkava kamala ileustilaKIPU.
      Ainakin omaani "arviolta ohutsuolen alueen" kiinnikevaivaan on ollut hyvä apu itse tehty vatsan hieronta. ALUKSI VAROVAISESTI KOKEILLEN sitä voi tunnustella, sopiiko omaan vatsan alueen kiinnikevaivaan (aina yksilöllinen kiputilanne huomioiden) . Luin ohjeen aikoinaan jostakin lehdestä. Kun vatsan "epänormaali" kiristely alkaa vaivata, asetun sänkyyn selälleni, polvet koukussa. Kämmenillä hieron koko vatsan aluetta (lempeän napakasti) ympyrällä myötäpäivään, niin että kämmenillä tehty hieromaliike pyörii vastapäivään. (Vatsan alueen päälle voi vetää vaikka pitkän paidanhelman tai pyjamahousujen kauluksen, jonka päältä hieronta saattaa sujua jouhevammin kuin suoraan ihoa hieromalla). Oman vatsan epänormaalin toispuolisen kiristyskovettuman oppii huomaamaan, samoin kun suoliäänet alkavat kuulua jumitusten "auetessa". Seurauksena (kun hieronta laukaisee kiristyksiä!) ainakin omalla kohdalla välillä myös ilmaröyhtäilyjä ja pieruja - ja mikä oleellisinta, olo alkaa normalisoitua ilmavaivakipujen helpotettua! Omaa vatsaa hieron hellän tasaisesti, mutta voimakkaasti. Jopa vain minuutinkin hieronta voi auttaa. Välillä voi nousta ylös ja tunnustella olotilaa ja TARVITTAESSA TOISTAA hierontoja. Tällä olen saanut laukaistua kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja alkavan ileustilan. Toivottavasti tästä hierontaohjeesta on jollekin kaltaiselleni apua :)

• Harmaafergu

Hei Tuohon kertomukseen voin samaistua lähes 100 prosenttisesti. Samoin umlisäke puhkesi v1989 keskussairaalan lääkärit eivät uskoneet lähet terveyskeskus lääkärin diagnoosiin ...viivyttelevät leikkausta yli 2 vrk kaameat kivut ja tulehdusarvot korkealla 2 viikkoa leik jälkeen . Syy osaston lääkäri ei totellut ylilääkärin määräämää antibioottia ( oli muka liian kallis lääke n30v työmiehille)?! Kiinnikevaivat ym pahentuneet ei tiedä mitä suuhunsa laittaisi ettei tule kipuja ja äkkilisiä tarpeita wc tilat aina mielessä kun on liikenteessä. Rajoitta elämää ja menemisiä vielä kun on muitakin terv liittyviä vammoja työt menetin toisen käden 26vuotiaana mutta pakko !!yrittää seilata tätä elämän ehtoota. Terv kaikille jotka taistelette kipujen kanssa😊

• Anonyymi

Täällä myös ohutsuolessa ahtauma joka tekee elämästä ikävää...
        Suoliston avoleikkauksesta tuli. Ruoka kulkee huonosti, mutta kulkee kuitenkin. Kuvotus ja kivut riesana päivittäin. Syöminen jatkuvaa arpomista että tuleeko ikävä tunne että neste velloo suolessa eikä etene.
        Hierominen on kyllä hyvä vinkki, kuulee kuinka maha lähtee kurisemaan.
        Voimia kaikille kiinnikkeiden kanssa taisteleville!

• Kirsha

Moi! Mulla on poistettu. Viimesen 10v.aikana 3 kertaa kiinnikeitä. Vikalla kerralla suolistoon piti laittaa jotain mikä ehkäisee kiinnikkeiden tarttumista.olen saanutkin jonkun vuoden olla rauhassa. Nyt taas vas.alavatsalla pirullinen kipu. Olen pitkästä aikaa jumpassa käynyt enemmän ja vatsalihaliikkeitä ei vaan kärsi tehä...ihan kun liike kurois kiinnikkeet tiukemmalle. Kai se on jotain lääkettä otettava jospa tää rauhoittuisi

• suolenravistelija

Minulla on myös paha kiinnikeongelma, mutta myös oma hieronta- tai oikeastaan ravisteluhoito. Magneettikuvan perusteella monta suolen mutkaa, rakko, kohtu ja munasarjat ovat kaikki kuroutuneet yhteen. Ja siltä myös tuntuu - rakko ja suoli tuntuvat kiskovan toisiaan (täysi suoli kiusaa rakkoa). Omituista vain on, ettei minua ole koskaan leikelty vatsasta eikä lääkärin alkuperäinen endometrioosidiarvauskaan ole kovin uskottava (ei sen oireita).
      Aiemmin kärsin hirveitä kipuja suolitukoksista, kunnes keksin hoidon: Ensin otetaan vahva särkylääke (vaikka nopeavaikutteinen Panacod, jos löytyy, muuten mitä on) ja vatsaa lämmitetään vaikka lämpötyynyllä (ei pakollinen, mutta helpottaa). Kun kivut eivät ole enää niin pahat ja vatsalihakset rentoutuneet, voidaan aloittaa avaushoito. Sitä varten käydään kontalleen tai kumarrutaan seisaallaan niin paljon, että vatsa roikkuu alaspäin. Siinä asennossa siitä saa otteen ja sitä voidaan ravistella tarmokkaasti. Tarkoitus on, että suolet oikeasti heiluvat. Yllättävän pienikin ravistus riittää kun kuulee tukoksen laukeavan, kuuluu ehkä jokin ääni kun neste tai kaasu pääsevät vapaasti eteenpäin.

• Anonyymi

Älkää ihmeessä panacodia ottako tukoksen hoitoon! Itsellä se aiheutti pahan suolitukoksen, jota availtiin 4 vrk sairaalassa. Tämä aiheutti divertikkelit, joita nyt tutkitaan useiden tulehdusten vuoksi. Paha ummetus on panacodin yleinen ja tunnettu haitta.

• Epätoivoinen247

Suurin lohtu oli lukea keskustelujanne täältä.. Oma äitini on hoidettavana juuri tällä hetkellä sairaalassa akuutin kiinnikeleikkauksen vuoksi suolen tukkeuduttua sunnuntaina. Äidillä takana molemmin puoleisien nivustyrien, palleatyrän, kohtuleikkauksen ja kaikkien sisäelinten kohotusleikkaus jolloin vatsaan laitettiin kaksi tukiverkkoa joista nauhat kiinnitetty selkärankaan ja rintalastaan.. Tämä aiheuttanut laaja-alaisen kiinnikkeiden muodostumisen. Luin netistä että näistä verkoista on tehty joukkokanne jenkeissä.. Mutta niin kiinnikkeitä tulee vain lisää jokaisesta leikkauksesta tämä on aivan hirvittävää katsoa sitä kärsimytä koska osastolla nuukaillaan kivun lievityksestäkin. Eilen lääkäri totes avaamalla kaksi alinta hakasta ja työntämällä sormet mahan sisälle että pitää uudelleen leikata. Touhu osastolla on niin järkyttävää että itken vain kauhusta miten ihmisiä voidaan näin kohdella. Tämä on jo toinen kiinnikkeiden poisto leikkaus.. Äiti sanoo ettwi kestä enää tuota kipua ja että joutuu uudelleen leikkaukseen.

• Anonyymi

Umpparini leikattiin 2006 ja leikkauksessa sattui hoitovirhe, paksusuoli puhkesi ja siitä seurasi vatsakalvontulehdus ja verenmyrkytys.

Keinotekoisessa koomassa teholla meni nelisen viikkoa ja vatsaa ronkittiin moneen kertaan, pidettiin haavaakin auki useampi päivä toimenpiteitä varten.
      Onneksi en itse tiedä siitä kooman takia.

Ei mennyt kovin kauaa kun kehittyi haavatyrä joka päätettiin leikata.
      En kerinnyt leikkausaikaa odottamaan kun jo jouduttiin tehdä päivystysleikkaus kipujen takia.
      En muista miksi, sillä kerralla. Hoitovirheestä oli silloin kulunut kaksi vuotta.

Olivat laittaneet leikkauksessa tyräverkkoa vatsaan.
      Siitä ei mennyt kuin vuosi kun olin taas päivystyksessä kipujen takia ja uudestaan leikkauspöydälle.
      Oli mennyt se verkko ja suolistoa solmuun.

Sitten tuli vuoden päästä taas uusi leikkaus, se oli muistaakseni tukoksen takia.

Kolme kertaa leikattiin vuoden välein. Ja aina kun avattiin niin piti taas pätkä verkkoa laittaa koska entinen tietty leikattiin hajalle.

Seuraavaan kertaan kesti sentään kolme vuotta, vatsaan oli tullut joku paise.
      Paiseesta oli myös fisteli ohutsuoleen eli jouduttin ottaa pala ohutsuolesta pois.
      Leikkauksessa löytyi myös että koko vatsan alue oli tulehdustilassa.
      Myös verkkoa otettiin pois, toinen piti jättää kun on kasvanut niin kiinni joka paikkaan vatsassa.

Mulle on kiinnikekivut hyvin tuttuja, myös tukoksia on ollut useampaan kertaan mutta on onneksi saatu suoli pelittämään ilman leikkauksia.

Mulle sanottiin jo vuonna 2006 että vatsa tulee vaivaamaan lopun elämää.
      Ja todeksihan se on ollut pakko alkaa uskoa vuosien varrella.

Tulee edelleen tilanteita että joudun lähtemään päivystykseen kipujen takia kun menevät liian koviksi.
      On pakko olla vähän varpaillaan kun ei ikinä tiedä mitä siellä masussa tapahtuu kovimpien kipujen tullessa.

Suoliston toiminta on myös ollut aivan sekaisin, eli tosi vaihtelevaa jo 14 vuotta.
      Ehkä johtuu siitäkin kun 2006 poistettiin puolet paksusuolesta.

Kivun kanssa on vaan pakko oppia elämään. Kipulääkkeitä otan tarpeen mukaan, joskus pystyn olla pidempäänkin kokonaan ilman eli on myös rauhallisempia jaksoja.

Tukosten takia joudun myös vähän katsomaan mitä syön koska on ruoka-aineita jotka tekevät herkemmin tukoksia.

Mulle on kanssa sanottu ettei niitä kiinnikkeitä kannata leikellä koska aina tulee uusia.

Toivon vain ettei enää tarvitsisi joutua veitsen alle, vatsa on jo nyt kuin pakanamaan kartta, arpia täynnä.

• Anonyymi

Puolisolle on tehty pari suolistoleikkausta ja jälkimmäinen aiheutti ilmeisesti kiinnikkeitä, joiden seurauksena on ollut muutamia suolistotukoksia. Edellisten kirjoittajien innoittamana ollaan kokeiltu hierontaa ja ravistelua. Ensimmäinen tukos laukesi omia aikojaan auton tärinässä matkalla sairaalaan, meiltä tunnin ajomatka keskussairaalaan.

Tämän jälkeen ostin paikallisesta marketista pienen lihasten hierontaan tarkoitetun laitteen. Sen tärinä näyttäisi auttavan myös lievään, alkavaan tukokseen. Kuten aiemmat kirjoittajat mainitsivat, tärkeää aloittaa hieronta heti, kun alkaa tuntua vatsakipuja. Pian alkaa kuulua suolessa "kurinaa" kun kaasut pääsevät liikkeelle.

Ruokavaliolla myös merkitystä. Apteekista saa Visiblin- nimistä valmistetta kuitujen lisäykseen. Itse ostin ruokakaupasta Psyllium- kuitua, jota nykyään lisään kaikkiin puuroihin, leivonnaisiin yms.

• Anonyymi

En osaa kommentoida aloitusta. Mutta olin juuri, tarkemmin sanoen melkein 4 vkoa sitten leikkauksessa nimeltä "... MUU VATSAONTELON KIINNIKKEIDEN IRROTTELU SUOLITUKOKSESSA". Olen 42-vuotias mies.

Kiinnikkeitä saattoi nyt tulla siksi, koska vuonna 2007 minulle tehtiin vatsan avoleikkaus. Tilanne oli vakava, umpisuoli oli silloin puhjennut. Ja nyt, vuonna 2022, viisitoista vuotta myöhemmin tuli kiinnikeleikkaus tms. Se koettiin tarpeelliseksi ohutsuolitukoksen takia - olin kipuillut vatsan kanssa ja menin lopulta päivystykseen tms.

Yksi lääkäri taisi sanoa tällaisessa tilanteessa kiinnikeleikkauksia tulevan helposti 10 vuoden välein tms.

Yksi hyvin mielenkiintoinen väite oli, että klassinen lauluharjoittelu helpottaisi kiinnikkeitä. Sen esitti mahdollisesti yksi, nyt jo edesmennyt gynekologi ja professori. Kyseinen laulaminenhan on tietääkseni kovaa vatsan alueen ponnistelua.

Älkää ottako mitään sanomaani lopullisena totuutena, en ole lääkäri enkä asiantuntija. Nämä ovat vain ajatuksia.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4248
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2059
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2041
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      64
      1699
    5. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1482
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      136
      1452
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      102
      1352
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1256
    9. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1191
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1080
    Aihe