Tietää tai ei

On sellaisia, jotka tietävät lähes kaiken.Omasta mielestään.

On kuulemma sellaisiakin, jotka eivät tiedä mitään. Heitä en ole vielä tavannut.

Viranomaiset tekevät päätöksiä ja nehän ovat oikeita. Mistä valitusten tulva? Ja virhe on vaikea myöntää.

Sanotaan että joku on kätevä käsistään. Eikö muuta? Inssi tuopaperit vanhalle ammattimiehelle paperit ja käskee töihin. Mies vastaa, että eihän tämä näin toimi. Saattoi olla vanhassa käytänössä lopareiden paikka. Ainakin yritys.

60

2814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä en ole ammatimies, tai kädet on kohmeessa.
      Mitäpäs näistä virheistä!
      Niin, jatkan. Olen kuullut, että joku odottaa inspiraatiota. Saa siinä kyyköttää mietintämyssy päässä lopun ikäänsä ja mitään ei tapahdu, ellei ennen sitä ja sen jälkeen ole tehnyt mitään asian hyväksi.

      Melkeimpä kaikkia asioita pitäisi tarkistaa. Miten siihen pystyy? Se nyt ei ole tärkeätä, muistaako jonkun missin viimeisen heilan nimen oikein.

      • Työpiirustuksien kanssa en ole joutunut tekemisiin, mutta se,mitä sanot inspiraation odottamisesta, on totinen tosi.

        Mitä tietämiseen tulee, minä en tiedä yhdenkään missin viimeisimmän heilan nimeä.
        En muuten tiedä edes niitten missien nimiä.
        Nykyisin käyn niin harvoin kampaajalla, että on iso aukko sivistyksessä (myös) missitietämyksessä.


      • Venlastiina kirjoitti:

        Työpiirustuksien kanssa en ole joutunut tekemisiin, mutta se,mitä sanot inspiraation odottamisesta, on totinen tosi.

        Mitä tietämiseen tulee, minä en tiedä yhdenkään missin viimeisimmän heilan nimeä.
        En muuten tiedä edes niitten missien nimiä.
        Nykyisin käyn niin harvoin kampaajalla, että on iso aukko sivistyksessä (myös) missitietämyksessä.

        Nykyisin ollaan niin ripeitä, että ei asiaks ehdi edes avata juorulehteä, kun kampaaja on jo saanut työnsä valmiiksi.
        Ensin käskee ottamaan silmälasit pois "hetkeksi" ja kun asiakas haparoi ne takaisin päähänsä, onkin koko kampaus valmiina ja julkimoiden heilat jäävät lukematta.

        MIKÄÄN ei ole kuin ennen.


      • Fanni
        Makriina kirjoitti:

        Nykyisin ollaan niin ripeitä, että ei asiaks ehdi edes avata juorulehteä, kun kampaaja on jo saanut työnsä valmiiksi.
        Ensin käskee ottamaan silmälasit pois "hetkeksi" ja kun asiakas haparoi ne takaisin päähänsä, onkin koko kampaus valmiina ja julkimoiden heilat jäävät lukematta.

        MIKÄÄN ei ole kuin ennen.

        Ei todellakaan mikään ole niinkuin ennen hyvinä aikoina.
        On pakko pitää hiusten leikkaus-, päivämäärä- ja leikkaaja-kirjanpitoa.
        Eikä sittenkään pysty täysin asiaa hallitsemaan, kuka leikkaa fiksusti, vaikka aikaa tilatessa tilaisin leikkaajan nimeltä. Jo yksi yö pää tyynyllä saa epätasaisuudet erottumaan. On kohta tupsu korvan suunnalta törröttämässä.

        Entiseen aikaa sellaisia tupsuja ei koskaan näkynyt ylempänä. Tiesi lähteä saksittavaksi, kun latvat pyrkivät kauluksen päälle.
        Tämä kaalinkerä on varmaan litistynyt tai tullut toispuoleiseksi tai leikkaaja luulee mummoa sokeaksi. Jättää johonkin kohtaan sen rahatupsun.
        Kun sitten pyydän tupsun poistoa, lukee kuitissa 'mallin muutos' ja taksa on suolainen.
        Hiuksia on vielä melko runsaasti. Olisikohan hankittava kotiparturille hyvät vehkeet.
        Meneekös muilla hiusten leikkaus helposti kuin ennen ?


      • Fanni kirjoitti:

        Ei todellakaan mikään ole niinkuin ennen hyvinä aikoina.
        On pakko pitää hiusten leikkaus-, päivämäärä- ja leikkaaja-kirjanpitoa.
        Eikä sittenkään pysty täysin asiaa hallitsemaan, kuka leikkaa fiksusti, vaikka aikaa tilatessa tilaisin leikkaajan nimeltä. Jo yksi yö pää tyynyllä saa epätasaisuudet erottumaan. On kohta tupsu korvan suunnalta törröttämässä.

        Entiseen aikaa sellaisia tupsuja ei koskaan näkynyt ylempänä. Tiesi lähteä saksittavaksi, kun latvat pyrkivät kauluksen päälle.
        Tämä kaalinkerä on varmaan litistynyt tai tullut toispuoleiseksi tai leikkaaja luulee mummoa sokeaksi. Jättää johonkin kohtaan sen rahatupsun.
        Kun sitten pyydän tupsun poistoa, lukee kuitissa 'mallin muutos' ja taksa on suolainen.
        Hiuksia on vielä melko runsaasti. Olisikohan hankittava kotiparturille hyvät vehkeet.
        Meneekös muilla hiusten leikkaus helposti kuin ennen ?

        Minä olen vuosia sitten tajunnut, että kampaajilla on ammattisanasto, jota en hallitse. Vaikka miten selitän toiveeni, niin hiukset on leikattu juuri niin kuin en haluaisi.

        Kerran sanoin kampaajalleni, että ilmeisesti hiukseni takaraivolla ovat lopettaneet kokonaan kasvunsa, koska ne ovat aina liian lyhyet.
        Kampaaja hämmästyi ja sanoi leikkaavansa ne aina lyhyeksi. Niinpä hiukset törröttivät pyörteisten ympärillä sinne tänne. Kuitenkin olin jatkuvasti pyytänyt, että hiuksia ei lyhennettäisi siitä kohdasta.

        Permanentti on myös asia, joka ikäeukon päähän tehdään mahdollisimman vahvoin ainein, että jälki tyydyttäisi. Pesun jälkeen pehko on kuin lattiamoppi, vaikka kuinka rukoilisi kampaajaa tekemään lievän pehmennyksen.

        Ilmeisesti ikäihmiselle saa tehdä mitä tahansa, sehän tyytyy kaikkeen.

        Onnekis on mahdollisuus vaihtaa kilpailevaan lafkaan.


      • Fanni
        Makriina kirjoitti:

        Minä olen vuosia sitten tajunnut, että kampaajilla on ammattisanasto, jota en hallitse. Vaikka miten selitän toiveeni, niin hiukset on leikattu juuri niin kuin en haluaisi.

        Kerran sanoin kampaajalleni, että ilmeisesti hiukseni takaraivolla ovat lopettaneet kokonaan kasvunsa, koska ne ovat aina liian lyhyet.
        Kampaaja hämmästyi ja sanoi leikkaavansa ne aina lyhyeksi. Niinpä hiukset törröttivät pyörteisten ympärillä sinne tänne. Kuitenkin olin jatkuvasti pyytänyt, että hiuksia ei lyhennettäisi siitä kohdasta.

        Permanentti on myös asia, joka ikäeukon päähän tehdään mahdollisimman vahvoin ainein, että jälki tyydyttäisi. Pesun jälkeen pehko on kuin lattiamoppi, vaikka kuinka rukoilisi kampaajaa tekemään lievän pehmennyksen.

        Ilmeisesti ikäihmiselle saa tehdä mitä tahansa, sehän tyytyy kaikkeen.

        Onnekis on mahdollisuus vaihtaa kilpailevaan lafkaan.

        että kilpailevaan lafkaan on painuttava kaalinkerää kunnostamaan kiireen kaupalla. Siellä tosin on se kypsä kolmekymppinen parturitäti, joka leikkaa lahjakkaasti, mutta taputtaa minua ikivanhaa mummonsa ikäistä poskelle.

        Mainiot oudot tunteet nykivät leukaperiäni vielä kadulla ja ruokakaupassa purskahtelen. Että olisipa sen taputuksen joku videoinut, saisivat muutkin naurun edestä.

        On minua kyllä ihan viime aikoina taputtanut poskelle komea hammaslääkärinikin.
        Sanottakoon, että molempien ammattilaisten taputuksista poskelle kovasti pidän ja käyn mielelläni heidän käsittelyissään korkeista taksoista huolimatta.

        Onko muita taputeltu vastaavissa putiikeissa ?


      • Fanni
        Venlastiina kirjoitti:

        Työpiirustuksien kanssa en ole joutunut tekemisiin, mutta se,mitä sanot inspiraation odottamisesta, on totinen tosi.

        Mitä tietämiseen tulee, minä en tiedä yhdenkään missin viimeisimmän heilan nimeä.
        En muuten tiedä edes niitten missien nimiä.
        Nykyisin käyn niin harvoin kampaajalla, että on iso aukko sivistyksessä (myös) missitietämyksessä.

        Älä välitä, en tiedä minäkään enää missien nimiä puhumattakaan kavaljeereista. Toista oli Armi Gileineen. Gilin kuoltua Armi katosi rahakasoihin Amerikkaan rikkaan miehen vaimoksi eikä ole enää diplomaatin rouvalla tarvetta rahasta uusia juttuja myydä. Olisi kyllä paikallaan, jos hän antaisi vanhojen fanien mieliksi juttuja nykyisestään elämästään ja lastensa elämästä.

        Nykymisseistä tiedän täällä vain sen tummatukkaisen, joka nätisti sorauttaa ja on hauskan suorapiippuinen ja naisellisen persoonallinen.

        Tämän hetken ongelma on kova tautini. Röörit tukossa vaikka kuinka kauan. Viikko sitten hoidin leikki-ikäisiä 4 päivää täällä kotona. Heillä ei ollut oireita lainkaan, mutta minä vanharaiska sairastuin heti heidän lähdettyään. Kumma ilmiö sekin. Mites muut mummot, käykö teille koskaan niin huonosti ?


    • mieku

      Vaikuttaisi joltain salaiselta testiltä, onko se sitä?

      • Eipä tuon pitäisi näyttää salaiselta. Eikä testiltä. Mutta olkoon, jos se siltä jostakin tuntuu.


    • jjoutava

      inssi toi piirustukset niiden mukaan tehtiin mutta laite ei toiminu, kappasvaan inssi keräsi piirustukset ja sanoi, "väärin tehty".
      Piirustukset napattiin hänen käsistään, "eipäs kun väärin piirretty", että sellaista.

      • Luovuttaminen on suurten keksintöjen hautakiven merkki.
        Harvoin ensimmäinen proto toimii ja jos sen tiimoilta käydään syyttelemään, niin lopputulos on mikä on.


    • Maalaismies*

      "Rohveettain kautta on kirjoitettu, että tieto kattoo maailmasta, ja on nyt jo kaonnut. Ekyptissäkin oli ennen paljon suuria tietäjiä, ja täällä Riestossa oli Polvari-Jaako - kuolheet ovat kaikki."

      Samuli Paulaharju, Sompio.

      • Veikko Huovisen luoma Konsta Pylkkänen myös kohautti ja ällistytti kyläkuntaa laajoilla ja seikkaperäisillä tiedoillaan.


    • Mitä vähemmän asiasta tietää, sen syvemmällä rintaäänellä asiasta puhuu.

      Mitä enemmän tietää, sen harkitummin puhuu.

      • Ja siksihän minäkin täällä alvariinsa höpötän.


      • Jopel kirjoitti:

        Ja siksihän minäkin täällä alvariinsa höpötän.

        Osuutta tuohon tietämiseen silläkin asialla:Mikä kiinostaa! Jos huonosi kiinnostaa nuo julkimoiden nimet ja tekemiset ja salarakkaat. Eipä niitä viitsi seurata, lukea tai mieleensä painaa kun ei kiinnosta !
        Näin joutuu "tyhjiössä" ja pimennossa elämään, tietämättä mitä ympärillä tapahtuu. Vaan oma on vikani,,,


      • meri-kukka98 kirjoitti:

        Osuutta tuohon tietämiseen silläkin asialla:Mikä kiinostaa! Jos huonosi kiinnostaa nuo julkimoiden nimet ja tekemiset ja salarakkaat. Eipä niitä viitsi seurata, lukea tai mieleensä painaa kun ei kiinnosta !
        Näin joutuu "tyhjiössä" ja pimennossa elämään, tietämättä mitä ympärillä tapahtuu. Vaan oma on vikani,,,

        Minäkään en viitsi niiden tempauksia lukea tai muistaa.
        Ristisanatehtävissä minulla homma loppuu aina jonkin julkimon naamaan, kun en muista edes nimeä.


    • selvää

      mitähän tässä yritetään sanoa? Tietävät omasta mielestään lähes kaiken! Liekkö sellaisia typeryksiä muualla kuin peilissäsi. Mensan testeihin pääsee kuka tahansa.
      Kukaan ei tiedä kaikkea. Viisas osaa kuitenkin hakea tietoa oikeasta paikasta.

      • Huumori ja satiiri on vaikea ja arka laji esitysmuotona. Tosijulkkiksethan saavat sitä kokea. Ja hyvin kestävät, presidenttiä myöten.

        Jokainen tuntee "humoristeja", jotka hyvin väljästi heittelevät "iva-huumoria, mutta näpääppäs vastaan; johan alkaa silmät muljottaa kuin härällä ja lähes tappelun asteelle.

        Ehkä täälläkin foorumilla pitää ylivaroa, että ei hernepussi tyhjene turhan äkkiä. Ei kyllä pitäisi, mutta...niin se on.

        Mitä noihin mensan testeihin tulee, en ole hyvin systeemistä perillä. Eikös tuo pistemäärä seuranne ikävuosia, ainakin minulla. Mitä vanhemmaksi tulee, sen rauhallisemmaksi ja sopuisammaksi. Yli 90 harvemmin täällä riekkuu ja jos on, niin jo sopuisasti. Onhan jo pistemääräkin aika iso. Sitä kohti taivalletaan.


      • ooooooooooooo
        ynnämuu kirjoitti:

        Huumori ja satiiri on vaikea ja arka laji esitysmuotona. Tosijulkkiksethan saavat sitä kokea. Ja hyvin kestävät, presidenttiä myöten.

        Jokainen tuntee "humoristeja", jotka hyvin väljästi heittelevät "iva-huumoria, mutta näpääppäs vastaan; johan alkaa silmät muljottaa kuin härällä ja lähes tappelun asteelle.

        Ehkä täälläkin foorumilla pitää ylivaroa, että ei hernepussi tyhjene turhan äkkiä. Ei kyllä pitäisi, mutta...niin se on.

        Mitä noihin mensan testeihin tulee, en ole hyvin systeemistä perillä. Eikös tuo pistemäärä seuranne ikävuosia, ainakin minulla. Mitä vanhemmaksi tulee, sen rauhallisemmaksi ja sopuisammaksi. Yli 90 harvemmin täällä riekkuu ja jos on, niin jo sopuisasti. Onhan jo pistemääräkin aika iso. Sitä kohti taivalletaan.

        ooooooooooooooooo


      • ooooooooooooo kirjoitti:

        ooooooooooooooooo

        Vähän neuvoja sulle: Oo:n vieressä on Ii, ja toisella puolella on Pee. Niilläkin jo saa noin aluksi vaihtelua: iop iopiop piopio oip oip.

        Koeta. Ihan hauskaa.


      • tään
        Makriina kirjoitti:

        Vähän neuvoja sulle: Oo:n vieressä on Ii, ja toisella puolella on Pee. Niilläkin jo saa noin aluksi vaihtelua: iop iopiop piopio oip oip.

        Koeta. Ihan hauskaa.

        xxxx piu pau paukkaa jänis metsässä laukkaa.........


      • Kolinkoli
        ooooooooooooo kirjoitti:

        ooooooooooooooooo

        Tyhjällä tyhjyys ja -myys hupussaan.


      • Hertta2009
        Kolinkoli kirjoitti:

        Tyhjällä tyhjyys ja -myys hupussaan.

        Maalla vanhaisäntä katseli kun

        miniä lipeäkalaa liotteli.

        Ja tuota minä en ainaskaan syö, sano


        Tuli sitten jouluaatto,miniä nosti vaarinkin

        lautaselle perunaa ja livekalaa kastikkeineen.

        Kysyi sitten: no vaari,tiedättekö mitä nyt syötte?
        Vaari söi hyvällä ruokahalulla ja murahti:

        Tiiänhän minä, makaryynilaatikkoa!


      • Katicat2
        Hertta2009 kirjoitti:

        Maalla vanhaisäntä katseli kun

        miniä lipeäkalaa liotteli.

        Ja tuota minä en ainaskaan syö, sano


        Tuli sitten jouluaatto,miniä nosti vaarinkin

        lautaselle perunaa ja livekalaa kastikkeineen.

        Kysyi sitten: no vaari,tiedättekö mitä nyt syötte?
        Vaari söi hyvällä ruokahalulla ja murahti:

        Tiiänhän minä, makaryynilaatikkoa!

        Kysyin minäkin vanhalta potilaalta, kun kaurapuuroa aamupalalla hänelle syötin, että miltäs tämä ruoka maistuu.."hernerokalta", sanoi vanhus.
        Ootteko varma, että silmät suljettuina tietäisitte mitä ruokaa syötte. Voipi kokeilla.
        Minulla on tuttava joka kaatui pahasti selälleen ja löi takaraivonsa niin, että kallopohjanmurtuman vuoksi viottui hajuhermo. Kun ei ole hajuaistia, ruoastakin meni maku. Hän sanoi tuntevansa vain makean ja etikkaisen maun.


      • Fanni
        Kolinkoli kirjoitti:

        Tyhjällä tyhjyys ja -myys hupussaan.

        Kappalainen tapasi seppä Röyskyttäjän pyhänä töissä ja nuhteli tätä.
        Silloin Röyskyttäjä kirosi: Pyhänähän sinnäe hankit leipäs.


    • Saattaa se vanha ammattimies saada eteensä piirustuksen, jollaista ei ole koskaan ennen nähnyt.

      Kun ei ymmärrä niin voi noinkin tokaista. Kaiken pitää kehittyä ja muuttua. Uuden synnyttäminen on usein vaikeaa ja kivuliasta.

      Itse valmistuin insinööriksi 33-vuotiaana ammattimiehenä. Sain vielä todistuksen "kykenevyydestä opiskella Teknillisessä Korkeakoulussa".

      Tiedän, että palstalla on korkeasti sivistyneitä. Oma lähtökohtani opintiellä on supistettu kansakoulu. Teknisessä opiskelussa ei ylessivistystä saa ja sen huomaa jo suomen kielen taidosta.

      Olen ajatellut, ettei palstalla pidä kertoa mahdollisesta oppineisuudestaan. Eihän täällä juuri ole kerrottu oppimattomuudestakaan kun kova työ on antanut ainoan opin. Joskus kuitenkin pilkahtaa esiin suuri sydämen sivistys - se aidoin.

      Siinäs näitte! Vanha huru-ukko ja muinaismuisto kirjoitti itsestään. Se sama, joka sai ilkeilijöiltä köniinsä 7-0.

      Edellinen ei ole mikään esittelyteksti ja toivonkin, että se jää palstalla yleisemmin huomaamatta.

      • Sopii, että "juuri silloin" tuli lukihäiriö.
        Asiasta; olen kyllä joutunut neuvottelemaan ja keskustelemaan minua oppineenpien kanssa. Yleensä se on sujunut hyvin, mutta poikkeuksia on tullut.

        Minunkin näkökulmani on varmaan vähän vääntynyt, enkä ole kovin halukas paljon muuttelemaan. Työläistaustani on varsin vankka ja jos asiaa pitää puhua, puoleni on selvä. Tiedät, Rune, että 70 palstalla, miespuolinen perustyöläinen on enempi harvinaisuus. Niin uskon. Erikoisesti kunnioitan sitä sinnikkyyttä, jos niistä lähtökohdista joku on opiskellut. Vaikka myöhään.

        Ehkäpä minullakin on jotain tullut keräiltyä lapiotöiden lisäksi. Se siitä.

        Jonkun verran, toivottavasti, niistä kaikista ymmärtäminen on hitusen kasvanut. Ihan kaikkia kohtaan.

        Mites Rune se runourakka?


      • Fanni

        Mainitsemistasi huru-ukoista tuli mieleen vanha elokuva ja puupyöräkärryt.
        Kesällä heitä voi tavata torikahviossa, talvella näyttävät kiiruhtavan tuohon klubille. Olet mahdollisesti osa joukkoa jaloa.


      • Fanni kirjoitti:

        Mainitsemistasi huru-ukoista tuli mieleen vanha elokuva ja puupyöräkärryt.
        Kesällä heitä voi tavata torikahviossa, talvella näyttävät kiiruhtavan tuohon klubille. Olet mahdollisesti osa joukkoa jaloa.

        Tuohon en oikein osaa vastata. Sehän on katselijan silmässä. Mikäpä kaikkien huru-ukkojen taustat tietää. On niitä maistereita, jollainen en ole, löytynyt niistäkin joukoista ja pahemmastakin. Kuin myös kärryjen työntäjiä.

        Taas on sapuskat pilattu, päivänokoseni alkaa.
        Hyvää jatkoa!


      • Fanni
        Fanni kirjoitti:

        Mainitsemistasi huru-ukoista tuli mieleen vanha elokuva ja puupyöräkärryt.
        Kesällä heitä voi tavata torikahviossa, talvella näyttävät kiiruhtavan tuohon klubille. Olet mahdollisesti osa joukkoa jaloa.

        En hallitse vanhan elokuvan juonta enkä tarkoita sen esittämiä.
        Täkäläiset, itseään huru-ukoiksi nimittävät ovat ystäväpiiri, joka kesäisin kokoontuu torilla, talvella klubilla. Siis ikämiehiä kaikki. Joskus ilmoittelevat lehdessä.


      • jjoutava
        ynnämuu kirjoitti:

        Sopii, että "juuri silloin" tuli lukihäiriö.
        Asiasta; olen kyllä joutunut neuvottelemaan ja keskustelemaan minua oppineenpien kanssa. Yleensä se on sujunut hyvin, mutta poikkeuksia on tullut.

        Minunkin näkökulmani on varmaan vähän vääntynyt, enkä ole kovin halukas paljon muuttelemaan. Työläistaustani on varsin vankka ja jos asiaa pitää puhua, puoleni on selvä. Tiedät, Rune, että 70 palstalla, miespuolinen perustyöläinen on enempi harvinaisuus. Niin uskon. Erikoisesti kunnioitan sitä sinnikkyyttä, jos niistä lähtökohdista joku on opiskellut. Vaikka myöhään.

        Ehkäpä minullakin on jotain tullut keräiltyä lapiotöiden lisäksi. Se siitä.

        Jonkun verran, toivottavasti, niistä kaikista ymmärtäminen on hitusen kasvanut. Ihan kaikkia kohtaan.

        Mites Rune se runourakka?

        ja piirrettyä on mukava tehdä.
        Paljon on pajoja jossa tekijä joutuu ratkaisemaan rakenteita itse ilman piirustuksia, jos kokemusta on voi onnistua hyvinkin.

        Puutarhakoulun yhteydessä oli seppäkoulu,
        nykyisin mietin välillä kävinköhän kuitenkin seppäkoulun sijasta sen puutarhakoulun,- kun tuntuu nuo kasvillisuus asiat kiinostavan enemmän.


      • puhut

        Ei insiksi tulla etukäteen. Kuten tuossa kerroit. Teknillisessä korkeakoulussa valmistuu inssejä ja vatsa sitten saadan inssin petyykit.. Miksi yrität koreilla laina höhenillä. Teknikko ei ole inssi vaan osaava duunari kuten olet todennutkin.


      • insinööriksi
        puhut kirjoitti:

        Ei insiksi tulla etukäteen. Kuten tuossa kerroit. Teknillisessä korkeakoulussa valmistuu inssejä ja vatsa sitten saadan inssin petyykit.. Miksi yrität koreilla laina höhenillä. Teknikko ei ole inssi vaan osaava duunari kuten olet todennutkin.

        valmistui ennen teknillisessä opistossa, nykyisin ammattikorkeakoulussa. Diplomi-insinööriksi valmistuu teknillisessä korkeakoulussa, siis yliopistotasoisessa laitoksessa.


      • valot,
        insinööriksi kirjoitti:

        valmistui ennen teknillisessä opistossa, nykyisin ammattikorkeakoulussa. Diplomi-insinööriksi valmistuu teknillisessä korkeakoulussa, siis yliopistotasoisessa laitoksessa.

        Lieneekö tämä kyseinen henkilö olevansa yhtään mitään.
        Tuskinpa......


      • Oppinut.
        valot, kirjoitti:

        Lieneekö tämä kyseinen henkilö olevansa yhtään mitään.
        Tuskinpa......

        Jo on aikoihin eletty, ettäkö kotioloissa voi keittokirjaa lukemalla tulla insinööriksi, voi tavatatonta.
        Minne lie nyt inssi kadonnut, Tuonne yläkertaan aamulla nakkasi kopioimansa kirjotuksen ja poisti sen myöhemmin.

        Sielläpä sitten maalaisukko puolustelee tekoa ja vihjailee suurlähtilään tehneen samalla lailla. Voi akoja voi poikia, sanoisinko että tuo jos mikään on rosvoamisen siunaamista ja rikokseen yllyttämistä.


      • Tiedoksi saanut
        Oppinut. kirjoitti:

        Jo on aikoihin eletty, ettäkö kotioloissa voi keittokirjaa lukemalla tulla insinööriksi, voi tavatatonta.
        Minne lie nyt inssi kadonnut, Tuonne yläkertaan aamulla nakkasi kopioimansa kirjotuksen ja poisti sen myöhemmin.

        Sielläpä sitten maalaisukko puolustelee tekoa ja vihjailee suurlähtilään tehneen samalla lailla. Voi akoja voi poikia, sanoisinko että tuo jos mikään on rosvoamisen siunaamista ja rikokseen yllyttämistä.

        80-luvulla kaverini hankki Ruotsista inssin paperit käymällä vain kirjekurssia.


      • F12
        Tiedoksi saanut kirjoitti:

        80-luvulla kaverini hankki Ruotsista inssin paperit käymällä vain kirjekurssia.

        Somaliasta tunkee meille jatko-opiskelijoita, joilla on maisterin paperit.
        Tarkemmin katsellen heidän passinsa on väärennettyjä, eikä mieskään ole sama kuin passissa. Ei kai sitten ne maisterin paperitkaan ole oikeat.


      • insinööriksi kirjoitti:

        valmistui ennen teknillisessä opistossa, nykyisin ammattikorkeakoulussa. Diplomi-insinööriksi valmistuu teknillisessä korkeakoulussa, siis yliopistotasoisessa laitoksessa.

        Kyllä Suomessa on voinut valmistua di:si, ekonomiksi tai maisteriksi kansakoulupohjalta iät ajat.
        Noissa korkeakouluissa on ollut ja on kai vieläkin, muutamia paikkoja ei ylioppilaille, siis muuta kautta opiskelleille.
        Minä tunnen kaksikin diplomi-inssiä, jotka ovat tuon pitkän linjan käyneitä, sekä yhden ekonomin,jolla oli muuten vain ammispaperit kauppikseen mennessään.
        Kunnioitan kovasti heidän saavutuksiaan ja voin vakuuttaa, että kokemus on tuonut syvyyttä heidän ammattitaitoihinsa.


      • olikin
        Jopel kirjoitti:

        Kyllä Suomessa on voinut valmistua di:si, ekonomiksi tai maisteriksi kansakoulupohjalta iät ajat.
        Noissa korkeakouluissa on ollut ja on kai vieläkin, muutamia paikkoja ei ylioppilaille, siis muuta kautta opiskelleille.
        Minä tunnen kaksikin diplomi-inssiä, jotka ovat tuon pitkän linjan käyneitä, sekä yhden ekonomin,jolla oli muuten vain ammispaperit kauppikseen mennessään.
        Kunnioitan kovasti heidän saavutuksiaan ja voin vakuuttaa, että kokemus on tuonut syvyyttä heidän ammattitaitoihinsa.

        Ruuneperistä kysymys jonka taustoja on selvitetty, asiahan ei suikaan koskenut sitä kuka tietää mittäkin, Pelkkä kansakoulu ei suinkaan ole riittävä. Se oli pakollinen,(8/8) jollei neloselta lähtenyt oppikouluun tai ammatti kouluun, siitä eteenpäin jatkot olivatkin oma asiansa.
        Tyhjää höpinää tämä viestisi. Kukapa tässä sinun vakuutustasi kaipaa.


      • olikin kirjoitti:

        Ruuneperistä kysymys jonka taustoja on selvitetty, asiahan ei suikaan koskenut sitä kuka tietää mittäkin, Pelkkä kansakoulu ei suinkaan ole riittävä. Se oli pakollinen,(8/8) jollei neloselta lähtenyt oppikouluun tai ammatti kouluun, siitä eteenpäin jatkot olivatkin oma asiansa.
        Tyhjää höpinää tämä viestisi. Kukapa tässä sinun vakuutustasi kaipaa.

        Arvoisa nimimerkki "olikin", suorititko sinä kansakoulun loppuun? Ihan mielenkiinnostani kysyn. Muuten en kehtaa, ainakaan vielä, tähän jantteluun osallistua.


      • olikin kirjoitti:

        Ruuneperistä kysymys jonka taustoja on selvitetty, asiahan ei suikaan koskenut sitä kuka tietää mittäkin, Pelkkä kansakoulu ei suinkaan ole riittävä. Se oli pakollinen,(8/8) jollei neloselta lähtenyt oppikouluun tai ammatti kouluun, siitä eteenpäin jatkot olivatkin oma asiansa.
        Tyhjää höpinää tämä viestisi. Kukapa tässä sinun vakuutustasi kaipaa.

        kuitenkin lukisit uudelleen tuon Ruuneperin kirjoituksen, jossa hän kertoo 33v valmistuneensa inssiksi ja saaneensa jonkinlaisen suosituksen tkk:n.
        Kyllä se pitkän linjan opiskelu on ollut mahdollista aika kauan.
        Älykääpiönkin pitäisi ymmärtää, ettei kansakoulusta suoraan mennä tkk:n.


      • Ruuneperi ejk
        Jopel kirjoitti:

        kuitenkin lukisit uudelleen tuon Ruuneperin kirjoituksen, jossa hän kertoo 33v valmistuneensa inssiksi ja saaneensa jonkinlaisen suosituksen tkk:n.
        Kyllä se pitkän linjan opiskelu on ollut mahdollista aika kauan.
        Älykääpiönkin pitäisi ymmärtää, ettei kansakoulusta suoraan mennä tkk:n.

        Kiitos asenteestasi. Totuus ei kai ketään kiinnostakaan.

        Minulla on tosiaan hallussani tuo "jonkinlainen todistus", jonka sisällönkin olen melko sanatarkasti kertonut.

        Toki Suomessa on henkilöitä, jotka kansakoulupojalta ovat ponnistelleet eteenpäin.

        Olen suorittanut Supistetun kansakoulun,
        amattikoulun, Teknisen koulun ja Opistonkin.

        Oletan vieläkin, että olen ainoa, omalla ikäkautenani, joka on tällaiseen saavutukseen yltänyt.

        Hyvää jatkoa Jopel! Voin väitteeni todistaa koska vain.


      • tungetko
        ynnämuu kirjoitti:

        Arvoisa nimimerkki "olikin", suorititko sinä kansakoulun loppuun? Ihan mielenkiinnostani kysyn. Muuten en kehtaa, ainakaan vielä, tähän jantteluun osallistua.

        nokkasi joka reikään ?


      • niinkö ?
        Jopel kirjoitti:

        kuitenkin lukisit uudelleen tuon Ruuneperin kirjoituksen, jossa hän kertoo 33v valmistuneensa inssiksi ja saaneensa jonkinlaisen suosituksen tkk:n.
        Kyllä se pitkän linjan opiskelu on ollut mahdollista aika kauan.
        Älykääpiönkin pitäisi ymmärtää, ettei kansakoulusta suoraan mennä tkk:n.

        Mainittu herra kirjoitelee niin paljon paskaa ettei siihen ole lainkaan uskominen. Mikä inssi ? Omasta mielestään varmasti Dipl. Inssi.
        Paskaa jauhaa ja esittää toisten kirjoituksia ominaan.


      • olikin kirjoitti:

        Ruuneperistä kysymys jonka taustoja on selvitetty, asiahan ei suikaan koskenut sitä kuka tietää mittäkin, Pelkkä kansakoulu ei suinkaan ole riittävä. Se oli pakollinen,(8/8) jollei neloselta lähtenyt oppikouluun tai ammatti kouluun, siitä eteenpäin jatkot olivatkin oma asiansa.
        Tyhjää höpinää tämä viestisi. Kukapa tässä sinun vakuutustasi kaipaa.

        Kerro siis mitä sinä vielä kaipaat!


      • uskoo
        Ruuneperi ejk kirjoitti:

        Kiitos asenteestasi. Totuus ei kai ketään kiinnostakaan.

        Minulla on tosiaan hallussani tuo "jonkinlainen todistus", jonka sisällönkin olen melko sanatarkasti kertonut.

        Toki Suomessa on henkilöitä, jotka kansakoulupojalta ovat ponnistelleet eteenpäin.

        Olen suorittanut Supistetun kansakoulun,
        amattikoulun, Teknisen koulun ja Opistonkin.

        Oletan vieläkin, että olen ainoa, omalla ikäkautenani, joka on tällaiseen saavutukseen yltänyt.

        Hyvää jatkoa Jopel! Voin väitteeni todistaa koska vain.

        Joittenkin silmissä on uskottavuutesi mennyt. Eikä tänne ole ollut tarvis kenenkään todistuksisa tuoda. Kukin on mitä on. Ei tällä iällä enää uusia temppuja opita. Eikä ole tarviskaan. Teoistaan tekijät tunnetaan.

        Toisekseen katson tämän asian loppuun käsitellyksi, ellet sitä itse aio jatkaa,


      • tungetko kirjoitti:

        nokkasi joka reikään ?

        Uskalsin udella siksi, että kävin kansakoulua vain viisi vuotta. Antoivat kyllä, armosta kai, ihan päästötodistuksen. Ukkini, joka oli viisas mies, sanoi että kyllä tuolla työmies pärjää. Tiesi piru ihan nappiin.

        Yritän olla tunkematta nokkaani asioihin, joista en mitään tiedä. Eihän se, pirulauta aina onnistu kun olen niin utelias.

        Kun esitit niin "asiantuntevaa" tekstiä, pälkähti päähäni kysellä.
        Sori, jos oli arka paikka!


      • se on
        ynnämuu kirjoitti:

        Uskalsin udella siksi, että kävin kansakoulua vain viisi vuotta. Antoivat kyllä, armosta kai, ihan päästötodistuksen. Ukkini, joka oli viisas mies, sanoi että kyllä tuolla työmies pärjää. Tiesi piru ihan nappiin.

        Yritän olla tunkematta nokkaani asioihin, joista en mitään tiedä. Eihän se, pirulauta aina onnistu kun olen niin utelias.

        Kun esitit niin "asiantuntevaa" tekstiä, pälkähti päähäni kysellä.
        Sori, jos oli arka paikka!

        sinun sontakärpäsen kanssa, Hakeudut aina siihen persereikään josta luulet hunajan valuvan.


      • se on kirjoitti:

        sinun sontakärpäsen kanssa, Hakeudut aina siihen persereikään josta luulet hunajan valuvan.

        En tule samaan puskaan sinun kanssasi. En sitten millään!


      • Napostele
        ynnämuu kirjoitti:

        En tule samaan puskaan sinun kanssasi. En sitten millään!

        vaan riitävästi pireskelin hunajaa sulle lisää. hahhahhahahaha.....
        Sinähän täällä meitsi ahterin perässä luuraat. Olet nähtävästi eksyksissä hah hah hah,
        Ei taida mennä luuserin kalloon. Lieneekin niin kova kallo, jottei siihen pysty edes pora hah hah hah....


    • jjoutava

      Saksalaiselta tehtaalta vanhempi asentaja oli opastamassa koneiden huoltoa, suomalainen inssi oli tulkkina.
      Kun inssillä meni välillä mutterit ja pultit sekaisin niin sakemanni sanoi, 'insinööri perkele', oli oppinut jo suomea senverran että pystyi ojentamaan inssiä virheistä.

      • Päivääkään käytännön töissä ollut opettaa päivääkään käytännön töissä ollutta, josta tulee päivääkään käytännön töissä ollut opettaja, joka opettaa teoriaa, mutta ei tiedä ties monennessako polvessa käytännön töistä mitään.

        Sitten ihmetellään, miksi taloja homehtuu ja kattoja sortuu ja asentaja joutu kädestäpitäen opastamaan inssiä jne.

        Rakennusmestarin tai teknikon yhdistetty teorian ja käytännöntietämys on arvossa arvaamattomassa monella alalla. Ne ammattimiehet/naiset vaan alkaa loppua, ennen kuin uusia saadaan jos saadaan.

        Liika teoreettinen koulutus ilman käytännön tietoa on jo vääristänyt työelämää Suomessa.


      • Jopel kirjoitti:

        Päivääkään käytännön töissä ollut opettaa päivääkään käytännön töissä ollutta, josta tulee päivääkään käytännön töissä ollut opettaja, joka opettaa teoriaa, mutta ei tiedä ties monennessako polvessa käytännön töistä mitään.

        Sitten ihmetellään, miksi taloja homehtuu ja kattoja sortuu ja asentaja joutu kädestäpitäen opastamaan inssiä jne.

        Rakennusmestarin tai teknikon yhdistetty teorian ja käytännöntietämys on arvossa arvaamattomassa monella alalla. Ne ammattimiehet/naiset vaan alkaa loppua, ennen kuin uusia saadaan jos saadaan.

        Liika teoreettinen koulutus ilman käytännön tietoa on jo vääristänyt työelämää Suomessa.

        Virkistävää lukea ajatuksen kanssa tehty kirjoituksesi. Mielestäni täyttä asiaa ja selkokieltä, jota lukijan luulisi ymmärtävän.
        Myös jjoutava (menikö oikein?) esitti järkevän esimerkin.
        Näin jakelen pisteitä, johon minulla on vain oma valtuuteni, mutta jota on vaikea pois ottaa.

        Sori, hyvät lukijat. Osallistuin tuossa "keskusteluun", jota ei nyt voi hyvällä tahdollakaan huumoriksi nimittää. Jätän pörriäisen (tunnettu) pörräämään ja panen itseni ruotuun.
        Hyvää päivän jatkoa!


      • taas.
        ynnämuu kirjoitti:

        Virkistävää lukea ajatuksen kanssa tehty kirjoituksesi. Mielestäni täyttä asiaa ja selkokieltä, jota lukijan luulisi ymmärtävän.
        Myös jjoutava (menikö oikein?) esitti järkevän esimerkin.
        Näin jakelen pisteitä, johon minulla on vain oma valtuuteni, mutta jota on vaikea pois ottaa.

        Sori, hyvät lukijat. Osallistuin tuossa "keskusteluun", jota ei nyt voi hyvällä tahdollakaan huumoriksi nimittää. Jätän pörriäisen (tunnettu) pörräämään ja panen itseni ruotuun.
        Hyvää päivän jatkoa!

        ynnämuulle* lorahtaa housuun !


      • Jopel kirjoitti:

        Päivääkään käytännön töissä ollut opettaa päivääkään käytännön töissä ollutta, josta tulee päivääkään käytännön töissä ollut opettaja, joka opettaa teoriaa, mutta ei tiedä ties monennessako polvessa käytännön töistä mitään.

        Sitten ihmetellään, miksi taloja homehtuu ja kattoja sortuu ja asentaja joutu kädestäpitäen opastamaan inssiä jne.

        Rakennusmestarin tai teknikon yhdistetty teorian ja käytännöntietämys on arvossa arvaamattomassa monella alalla. Ne ammattimiehet/naiset vaan alkaa loppua, ennen kuin uusia saadaan jos saadaan.

        Liika teoreettinen koulutus ilman käytännön tietoa on jo vääristänyt työelämää Suomessa.

        minun poika on putkimies ja oli vaarilla oppipoikana kaiket kesät ,hän on nyt 54v . Ja työtä piisaa.
        Tyttären poika on kokikisi opiskellut ja tehnyt niitä töitä ,mutta kun se ei käy oikein perheelliselle se yö työ.
        niin aatteli että alkaa tekemään putkitöitä , ei se niin vaan käynytkään ,on nyt ollut oppisopimuksella ,kai, jo toista vuotta ja tenttiä saa tehdä vähän väliä .Koulunpenkilläkin on istuttava ,aika ajoin . Ei se niinvaan käykkään se putkimiehenkään homma nykyään ,tosta vaan . Ainakaan täällä Ruotsissa.
        Tiedä sitten onko siittä teoriasta mitään sen kumpemempaa hyötyä sitten työelämässä.


      • Katicat2
        ullamirjami kirjoitti:

        minun poika on putkimies ja oli vaarilla oppipoikana kaiket kesät ,hän on nyt 54v . Ja työtä piisaa.
        Tyttären poika on kokikisi opiskellut ja tehnyt niitä töitä ,mutta kun se ei käy oikein perheelliselle se yö työ.
        niin aatteli että alkaa tekemään putkitöitä , ei se niin vaan käynytkään ,on nyt ollut oppisopimuksella ,kai, jo toista vuotta ja tenttiä saa tehdä vähän väliä .Koulunpenkilläkin on istuttava ,aika ajoin . Ei se niinvaan käykkään se putkimiehenkään homma nykyään ,tosta vaan . Ainakaan täällä Ruotsissa.
        Tiedä sitten onko siittä teoriasta mitään sen kumpemempaa hyötyä sitten työelämässä.

        Putkimiehille tulee töitä riittämään, sillä 60-70 luvuilla rakennettuja kerrostaloja on paljon ja putket alkavat olla vaihtokunnossa. Se onkin sitten iso ruljanssi, kun omassa talossa se homma eteen tulee. hankaloittaa elämää ja koettelee kukkaroa.


      • Katicat2 kirjoitti:

        Putkimiehille tulee töitä riittämään, sillä 60-70 luvuilla rakennettuja kerrostaloja on paljon ja putket alkavat olla vaihtokunnossa. Se onkin sitten iso ruljanssi, kun omassa talossa se homma eteen tulee. hankaloittaa elämää ja koettelee kukkaroa.

        Oppiahan pitää, ennenkuin työ luistaa. Ja vielä paljon lisää kokeneiden kanssa, että pystyy itsenäisiin ratkaisuihin kiperissä tilanteissa.

        Kerron vielä yhden tosijutun. Työssä näytti tulleen yllättävä ongelma. Jo tutuksi tullut nuori inssi oli turhan hätäinen. Sanoi ammattimiehelle; tee jotain tai odota, minä lähden miettimään ratkaisua.

        Kun inssi tuli takaisin, yllätys; työ oli jo tehty. Hän katseli ja tutki, totesi sitten: noihan minäkin sen ajattelin, hyvä.

        Ammattilainen oli nähnyt ja tehnyt saman kymmeniä kertoja.

        Silti ei kannata väheksyä mitään koulutusta. Kaikkea tarvitaan että pyörät sujuvasti pyörii ja kehittyy.


      • antaa
        ynnämuu kirjoitti:

        Oppiahan pitää, ennenkuin työ luistaa. Ja vielä paljon lisää kokeneiden kanssa, että pystyy itsenäisiin ratkaisuihin kiperissä tilanteissa.

        Kerron vielä yhden tosijutun. Työssä näytti tulleen yllättävä ongelma. Jo tutuksi tullut nuori inssi oli turhan hätäinen. Sanoi ammattimiehelle; tee jotain tai odota, minä lähden miettimään ratkaisua.

        Kun inssi tuli takaisin, yllätys; työ oli jo tehty. Hän katseli ja tutki, totesi sitten: noihan minäkin sen ajattelin, hyvä.

        Ammattilainen oli nähnyt ja tehnyt saman kymmeniä kertoja.

        Silti ei kannata väheksyä mitään koulutusta. Kaikkea tarvitaan että pyörät sujuvasti pyörii ja kehittyy.

        tunnustusta koulutukselle.

        Tosi paljon on sen kieltäjiä juuri niissä,
        joilla ei mitään koulutusta ole.

        Asia ei ole mustavalkoinen.


      • antaa kirjoitti:

        tunnustusta koulutukselle.

        Tosi paljon on sen kieltäjiä juuri niissä,
        joilla ei mitään koulutusta ole.

        Asia ei ole mustavalkoinen.

        Silloin, kun minun ikäiset aloitti työelämää, vielä kuviteltiin, että mennään töihin johonkin tehtaaseen tai valtiolle ja lähdetään hyvässä lykyssä eläkkeelle samasta työpaikasta.

        Toisin kävi.
        Minä ainakin sain opiskella elämäni aikain monta ammattia, ennen kuin jäin eläkkeelle.
        Uskon, että monet muutkin.

        Nyt eläkkeellä ollessakin joutuu opiskelemaan noiden vapaaehtoisten ilmaistöiden osaamiseksi. Onneksi, sillä uuden opettelu pitää mielen virkeänä.


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      144
      3084
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      51
      934
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      216
      851
    4. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      67
      814
    5. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      43
      810
    6. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      36
      793
    7. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      62
      737
    8. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      237
      715
    9. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      37
      685
    10. Jos nainen haluaa oikeasti tutustua

      Niin tämä tekee jotakin konkreettista sen eteen. Luotan siihen. Jos ei tee, mielenkiintoa ei vaan ole riittävästi.
      Ikävä
      47
      647
    Aihe