ruoasta..

hamsteri

Voiko hamsulle antaa mandariiniä ja kiiwiä?????

13

3751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiipukka

      Ei MITÄÄN sitrushedelmiä hamsuille! Eli ei madariinia.

      Kiiwiä saa antaa.

      Kielletty lista: Sitrushedelmät, ihmisten makeiset, sipulit, tai mikään kovin rasvainen/suolainen.

      • hamsteri

        Ei kai ole vaarallista vaikka hamsuni hieman maistoi mandariiniä?

        Sitten vielä kananmunasta. Voiko siitä antaa valkuaista ja keltuaista? Entäs kuoret, niistähän sai jotain kalkkia yms... Miten niitä sitten voisi antaa?


      • ....
        hamsteri kirjoitti:

        Ei kai ole vaarallista vaikka hamsuni hieman maistoi mandariiniä?

        Sitten vielä kananmunasta. Voiko siitä antaa valkuaista ja keltuaista? Entäs kuoret, niistähän sai jotain kalkkia yms... Miten niitä sitten voisi antaa?

        Tuota,ainakaan minun hamsuilleni ei koskaan ole mitään ongelmia/oireita tullut,kun olen niille makeaa mandariinia (makeaa siksi,ettei ole liian hapokasta) antanut.Olen vain poistanut ne "kalvot",etteivät jää poskipusseihin tms.Eli mitään hirveää ei ole tapahtunut.Miksi jotkut väittävät että kaikki sitrushedelmät ovat ehdotomasti kiellettyjä,olisi kiva saada jotkut perustelut...


      • Sari
        hamsteri kirjoitti:

        Ei kai ole vaarallista vaikka hamsuni hieman maistoi mandariiniä?

        Sitten vielä kananmunasta. Voiko siitä antaa valkuaista ja keltuaista? Entäs kuoret, niistähän sai jotain kalkkia yms... Miten niitä sitten voisi antaa?

        Heissan,

        ei ole mitenkään vakavaa että hamsterisi maistoi mandariinia, kunhan et sitä jatkossa syötä.

        Kananmunaa hamsterille voi tarjota keitettynä (ei siis paistettuna tai maustettuna) ja kuorta ei saa antaa. Hamsteri ei tarvitse "erityisesti" kalkkia joten se saa kaikki ravintoaineet jos se saa monipuolista pöperöä. Satumetsän hamsulassa on hyvä ja kattava kirjoitus hamsterin ruokinnasta:
        http://www.kolumbus.fi/satumetsan/ > Hamsterin hoito-ohje

        Itse en tiedä satavarmasti miksei hamsterille saa antaa sitrushedelmiä, enkä jaksa sitä tietoa netistä etsiä, mutta veikkaisin sen liittyvän ruuansulatukseen. (Käsitykseni mukaan sitrushedelmät eivät maistu hamstereille noin niinkuin yleisluontoisesti, onhan ne aika kitkeriä...) Eihän se hamsteri kuole suulliseen sitrushedelmää, muttakun valitettavasti meillä ihmisillä ei ole röntgenkatsetta, ei voida nähdä mitä hamsterin sisällä tapahtuu :)


      • Tiipukka
        Sari kirjoitti:

        Heissan,

        ei ole mitenkään vakavaa että hamsterisi maistoi mandariinia, kunhan et sitä jatkossa syötä.

        Kananmunaa hamsterille voi tarjota keitettynä (ei siis paistettuna tai maustettuna) ja kuorta ei saa antaa. Hamsteri ei tarvitse "erityisesti" kalkkia joten se saa kaikki ravintoaineet jos se saa monipuolista pöperöä. Satumetsän hamsulassa on hyvä ja kattava kirjoitus hamsterin ruokinnasta:
        http://www.kolumbus.fi/satumetsan/ > Hamsterin hoito-ohje

        Itse en tiedä satavarmasti miksei hamsterille saa antaa sitrushedelmiä, enkä jaksa sitä tietoa netistä etsiä, mutta veikkaisin sen liittyvän ruuansulatukseen. (Käsitykseni mukaan sitrushedelmät eivät maistu hamstereille noin niinkuin yleisluontoisesti, onhan ne aika kitkeriä...) Eihän se hamsteri kuole suulliseen sitrushedelmää, muttakun valitettavasti meillä ihmisillä ei ole röntgenkatsetta, ei voida nähdä mitä hamsterin sisällä tapahtuu :)

        Hamsterille SAA ANTAA kananmunankuoria, ja sitrushedelmiä vaan yksinkertaisesti EI SAA antaa, en minäkään tiedä miksi, mutta tiedän kuka tietää: 050-5824411 /hamsteriyhdistyksen neuvontanumero.


      • Sari
        Tiipukka kirjoitti:

        Hamsterille SAA ANTAA kananmunankuoria, ja sitrushedelmiä vaan yksinkertaisesti EI SAA antaa, en minäkään tiedä miksi, mutta tiedän kuka tietää: 050-5824411 /hamsteriyhdistyksen neuvontanumero.

        Miten nuo kuoret sitten menee ruuansulatuksessa? Enpä ole koskaan kuullut että niitä suositeltaisiin! :) No. "Oppia ikä kaikki" Minun karvapallot pärjää ilman kuoriakin, muut saat tehdä niin kuin parhaaksi katsoo! :)


      • ....
        Sari kirjoitti:

        Heissan,

        ei ole mitenkään vakavaa että hamsterisi maistoi mandariinia, kunhan et sitä jatkossa syötä.

        Kananmunaa hamsterille voi tarjota keitettynä (ei siis paistettuna tai maustettuna) ja kuorta ei saa antaa. Hamsteri ei tarvitse "erityisesti" kalkkia joten se saa kaikki ravintoaineet jos se saa monipuolista pöperöä. Satumetsän hamsulassa on hyvä ja kattava kirjoitus hamsterin ruokinnasta:
        http://www.kolumbus.fi/satumetsan/ > Hamsterin hoito-ohje

        Itse en tiedä satavarmasti miksei hamsterille saa antaa sitrushedelmiä, enkä jaksa sitä tietoa netistä etsiä, mutta veikkaisin sen liittyvän ruuansulatukseen. (Käsitykseni mukaan sitrushedelmät eivät maistu hamstereille noin niinkuin yleisluontoisesti, onhan ne aika kitkeriä...) Eihän se hamsteri kuole suulliseen sitrushedelmää, muttakun valitettavasti meillä ihmisillä ei ole röntgenkatsetta, ei voida nähdä mitä hamsterin sisällä tapahtuu :)

        Juu,luultavasti siksi juuri sitrushedelmiä ei saa antaa koska ne ovat yleisestiottaen aika hapokkaita ja voivat ärsyttää vatsaa,samoin puolukat jotka ovat aika hapokkaita, (ei ehkä varsinkaan hampaille hyväksi)ainakin minä päättelisin sen näin...Puolukoista en kyllä mitään kieltoa ole lukenut,mutta epäilen silti että voivat ärsyttää vatsaa yhtälailla jos jotain hamsua sitrushedelmät ovat ärsyttäneet.


      • Shamrock's/Laura
        .... kirjoitti:

        Juu,luultavasti siksi juuri sitrushedelmiä ei saa antaa koska ne ovat yleisestiottaen aika hapokkaita ja voivat ärsyttää vatsaa,samoin puolukat jotka ovat aika hapokkaita, (ei ehkä varsinkaan hampaille hyväksi)ainakin minä päättelisin sen näin...Puolukoista en kyllä mitään kieltoa ole lukenut,mutta epäilen silti että voivat ärsyttää vatsaa yhtälailla jos jotain hamsua sitrushedelmät ovat ärsyttäneet.

        Puolukoita kyllä saa antaa, vaikka hapokkaita ovatkin. Mä luulen, että se sitrushappo on se, mikä ei välttämättä ole hamsulle hyväksi. Toki jotkut ,mandariinit&aplarit on makeita-> hamsut saattavat maistaa. Meillä on kuitenkin vaan nyrpistelty sitrushedelmille, tiedä sitten kuinka makeita hedelmien tulisi olla:) Kananmunankuoret hamsut purevat pieniksi-> ei jää teräviä reunoja, jotka häiritsisivät ruuansulatusta. Meillä ei niitäkään ole syöty, kananmunaa kyllä menee:) Sipulikaan ei ole vaarallista, kunhan se on kypsää. Eli EI raakana. Pilteissä saattaa sipulia olla, eikä sitä tarvitse pelätä. Kaalista tulee sitten kaasuja mahaan. Parsakaalia voi ja kannattaakin syöttää, tuosta -kaali päätteestä huolimatta:)


      • Minun mielestä
        Shamrock's/Laura kirjoitti:

        Puolukoita kyllä saa antaa, vaikka hapokkaita ovatkin. Mä luulen, että se sitrushappo on se, mikä ei välttämättä ole hamsulle hyväksi. Toki jotkut ,mandariinit&aplarit on makeita-> hamsut saattavat maistaa. Meillä on kuitenkin vaan nyrpistelty sitrushedelmille, tiedä sitten kuinka makeita hedelmien tulisi olla:) Kananmunankuoret hamsut purevat pieniksi-> ei jää teräviä reunoja, jotka häiritsisivät ruuansulatusta. Meillä ei niitäkään ole syöty, kananmunaa kyllä menee:) Sipulikaan ei ole vaarallista, kunhan se on kypsää. Eli EI raakana. Pilteissä saattaa sipulia olla, eikä sitä tarvitse pelätä. Kaalista tulee sitten kaasuja mahaan. Parsakaalia voi ja kannattaakin syöttää, tuosta -kaali päätteestä huolimatta:)

        Munkin mielestä kainki sitrushedelmät eli kaikki hapokkaat heldelmät eivät tee hyvää hamsterille....Minun hamsteri pitää erityisesti,porkkanasta,salaatista,kurkusta ja kaikesta vihrästä :) Voisko joku kerto et saako hamsterille antaa perunaa? En oo uskaltanu antaa kun en oo tienny onko kovinkaaan terveellistä :( Mut kertokaa kaiken laista mullekkin jos kokeilette jotain hamsterillenne/jyrsijällenne :)Moikka!!


      • Minun mielestä kirjoitti:

        Munkin mielestä kainki sitrushedelmät eli kaikki hapokkaat heldelmät eivät tee hyvää hamsterille....Minun hamsteri pitää erityisesti,porkkanasta,salaatista,kurkusta ja kaikesta vihrästä :) Voisko joku kerto et saako hamsterille antaa perunaa? En oo uskaltanu antaa kun en oo tienny onko kovinkaaan terveellistä :( Mut kertokaa kaiken laista mullekkin jos kokeilette jotain hamsterillenne/jyrsijällenne :)Moikka!!

        Perunaa saa antaa, mutta ehdottomasti vain kypsänä, Se on kyllä sinänsä aika turhaa ylimääräistä hiilihydraattia (kuten puuro ja pasta) hamsulle jonka ravinto koostuu jo valmiiksi lähinnä siemenistä. Silloin tällöin hyvää herkkua, mut "tuoremasua" kannattaa täyttää lähinnä vitamiinipitoisilla tuoreilla kasviksilla :)


      • Anonyymi
        hamsteri kirjoitti:

        Ei kai ole vaarallista vaikka hamsuni hieman maistoi mandariiniä?

        Sitten vielä kananmunasta. Voiko siitä antaa valkuaista ja keltuaista? Entäs kuoret, niistähän sai jotain kalkkia yms... Miten niitä sitten voisi antaa?

        Saako hamsterille antaa kananmunan kekeltuaista??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako hamsterille antaa kananmunan kekeltuaista??

        Sitä minäki mietin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako hamsterille antaa kananmunan kekeltuaista??

        Joo


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3053
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      419
      2906
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2282
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      99
      2209
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1874
    7. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1868
    8. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      335
      1846
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1692
    Aihe