Vatsatauti

haluaistietäätämän

Miten voi ennalta ehkäistä bakteerikannasta johtuvan ja melko varmasti tulevan ripulin? Kaikialla vaan kerrotaan lääkkeestä joka ostetaan jos tuo tauti iskee, kai sen bakteeripöpön voi jo jollain lääkkeellä edes yrittää ehkäistä. Suuntana Egypti.

6

2740

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Ei ole mitään ennalta annettavaa lääkettä. Hyvä kunto auttaa selviämään mahdollisesta taudista.

Hyvä hygienia on yksi osa. Eli peset kädet saippualla aina vessakäynnin jälkeen ja ennen ateriaa. Tehostat toimenpiteen käsidesillä Egyptissä ja muissa hygienian kannalta hankalissa maissa.

Vältät raakoja vihanneksia. Et ota jääpaloja juomiin, syöt vain hyvin kypsää liha- kala- ja kanaruokaa kuumana (mutta ei uudelleen lämmitettynä)

• le.so

Raha on todella likaista. Sen mukanakin ovi tarttua pöpöliskuksia.
        Käsidesi!!!!
        Mieti, kun laitat sormen tai kädellä jotain suuhun päin, käsidesi!
        Oven kahvat ym. vältä kosketusta.

Majoneesit, jäätelö, kuorettomat hedelmät,
        lautasella olevat raa'at vihannekset ( ne on voitu kasvattaa ja pestä likaisella vedellä,
        jätä väliin!

Huom. jo mainitut jääpalat, on voitu tehdä paikallisesta kraanavedestä.
        Kokemusta on jääpaloista ja seurauksena vatsa kipeänä.

En ole ennen ollut näin tarkka puhtaudesta, kunnes sain todella lamaannuttavan vatsataudin Turkissa.
        Matkailu avartaa ja opettaa.
        Vain täysin kypsää ruokaa ja pullovettä.
        Ja käsidesin lisäksi maitohappobakteerin käyttö.

• peliin

Hei!
      Ekana suosittelen ostamaan apteekista antiseptistä käsigeeliä ja paikanpäällä valitsemaan oikeat ravintolat. Minä suosin paikallisia ainakin Thaimaassa. Apteekistä voi kysyä lääkkeitä, mitä otetaan etukäteen, paikan päällä ja loman jälkeen. Käsienpesu on a ja ö.

• Intian matkalta palannut

Kyllähän paras ennaltaehkäisy on hyvä käsihygienia, mutta tauti voi tulla siltikin. Olen useita kertoja käynyt Intiassa ja välttynyt suuremmilta vatsataudeilta, mutta nyt tältä viimeiseltä sain Kambylo-bakteerin, joka ilmeisesti on tullut huonosti kypsennetystä kanasta. Tauti on ollut sitkeä ja nyt jo toinen antibiootti käytössä, kun ensimmäinen ei bakteeria tappanut. Sairaalassakin jo oltu tiputuksessa...

• ennen matkan

alkua kannattaa aloittaa päivittäinen maitohappobakteerivalmisteiden nauttiminen. Apteekissa osaavat neuvoa erilaisia. Itse olen joka matkaan varustautunut kyseisillä tableteilla ja vaikka ne ei estäkään ripulia yms niin ovat kuitenkin hyväksi uuteen bakteerikantaan totuttelevalle vatsallesi. "oikean ravintolan" löytäminen lukuisien joukosta on lähinnä onnenkauppaa mutta hyvin kypsennetty ruoka ja pullovesi tai muu pullotettu juoma auttavat aika pitkälle yhdistettynä käsihygieniaan ja maitohappobakteerikuuriin.

• hygi hygi

Olen saanut pahimman vatsatautini Kanarialta. Olin tiputuksessa 2 päivää ja kaiken kaikkiaan tauti kesti toista viikkoa. Myöhemmin se paljastui salmonellaksi.

Olen aina syönyt maitohappotableteita jo ennen matkaa ja käyttänyt käsidesiä ahkeraan. En koskaan ole syönyt palaakaan kanaa, enkä kalaa matkoillani (allergian vuoksi). Myös majoneeseja ja muita kylmiä sekä raakoja ruokia olen välttänyt.

Bulgariasta selvisin pikkuripulilla. Thaimaa, Intia, Turkki, Kreikka, Egypti yms. olen matkustellut täysin terveenä (annan työni vuoksi AINA matkan jälkeen ulostenäytteen).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      58
      1029
    2. Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?

Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan
      Maailman menoa
      70
      817
    3. Iäkäs Jämsäläinen mies kuoli poliisiautoon matkalla Jyväskylän putkaan

Iäkäs vanhus humalassa niin huonossa kunnossa, ettei pystynyt huolehtimaan itsestään niin ainoa apu sillä hetkellä oli
      Jämsä
      67
      796
    4. Mitä haluaisit kysyä tänään

Kaivatultasi? Anna jokin tunniste itsestäni tai hänestä.
      Ikävä
      62
      750
    5. En välitä sinusta yhtään

Olet pelkkä itsestään liikoja luuleva ämmä. Kierrän sinut kaukaa nyt ja aina. Olit mulle pelkkä lelu vaan.
      Ikävä
      52
      710
    6. Ei se nainen edes oo

mitenkään nätti 🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      64
      667
    7. Ernest Lawson täräytti erikoisen heiton TTK-lehdistötilaisuudessa: " Onko tässä tarkoituksena...?"

Ernest Lawson esitteli uudet TTK-tähtioppilaat ja opettajat torstaina 6.8. lehdistölle. Tulevalla kaudella on yksi hausk
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      652
    8. Olen luovuttanut

Välimme menivät niin pahasti solmuun, ettei niitä voi enää korjata. On aika jatkaa elämässä eteenpäin. Toivon sulle kaik
      Ikävä
      33
      613
    9. Poliisi yritti murhata mopopojan

Nyt menee kissalan poikien touhu liian pitkälle! https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012193221.html Karu video mopomiiti
      Maailman menoa
      274
      557
    10. Mersumies201

Oli tänään hyrskällä melekoosen tehokas 124 liikenteessä. Ei paljon vastamäki haitannu....
      Hyrynsalmi
      16
      500
    Aihe