Mitä bulimia on aiheuttanut teille?

venya`

Mielenkiinnosta ja oman sydämeni purkamisen halusta päätin aloittaa tällaisen keskustelun. Eli, mitä fyysisiä/psyykkisiä/sosiaalisia ongelmia bulimia on aiheuttanut/uskotte aiheuttaneen teille?

Olisi myös mukava tietää pari muuta tietoa tähän alkuun:

Minkä ikäinen olet?
-17

Kauan sinulla on ollut bulimia?
-n. 3.5 vuotta

Tietääkö joku sinun sairastavan bulimiaa/
Ilmeneekö käytöksessäsi jotain, mikä viestii, ettei kaikki ole hyvin?
-kukaan ei tiedä, mutta kyllä sen ehkä pystyisi päättelemään, jos osaisi edes aavistaa(ruoan katoaminen, mieliala/käyttäytyminen, löydetty kerran oksennuskippo (syyllistä ei löydetty) ja lisäksi olen muutaman kerran unohtanut vetää vessan oksentamisen jälkeen, mutta olen kysyttäessä ihan itse "myöntänyt" oksentamisen johtuneen huonosta olosta etc.)

Fyysisiä:
-ruoan puklauttelu (3.5 vuoden jälkeen ruoka ei meinaa enää pysyä sisällä)
-hampaiden kellastuminen
-hampaiden jättämät haavat rystysissä
-huono pidätyskyky (siksi oksentaessa pitääkin käyttää siteitä tai oksentaa suihkussa)
-varsinkin rajun oksentamisen jälkeen heikko olo ja vapinaa
-maha sekaisin ja hienoista pääkipua
-kerran oksentaessa selkäni naksahti jotenkin pois paikoiltaan, mikä aiheutti viiikon sietämättömän pääkivun, kunnes tajuttiin kivun johtuvan selästä, jonka fysioterapeutti naksautti paikoilleen
-ylipaino
-kasvojen iho-oireilu

Psyykkisiä:
-heikko itsetunto
-ei itsevarmuutta
-melankolisuus (samat asiat, jotka ennen toivat iloa, eivät tuo enää minkäänlaista tyydytystä)
-sisäänpäin kääntyminen
-agressiivisuus
-bulimia -->ylipaino -->huono itsetunto -->en pysty olemaan oma itseni

Sosiaalisia:
-en viihdy oikein ihmisten parissa (osaksi siksi, että alemmuudentuntoni kasvaa huimasti, kun vertailen itseäni ja heitä, ja yleensä vertailen vartaloa)
-ruoan nopeasta katoamisesta äidin kanssa riitaa, en tosin "välitä" asiasta, mun täytyy saada ahmia ja oksentaa

Näiden lisäksi tietysti pakkomielle laihtua ja olla kaunis. Nätillä naamalla et pääse/saa minnekään/mitään, kun oletkin läski. Ja tietysti jokapäivä täytyy miettiä, mistä saa ruokaa, mitä voi syödä ja koska oksentaa. Lisäksi pelko hampaiden menetyksestä, vatsahaavasta ja hedelmättömäksi tulemisesta.

Tiedostan, että olen jo liian pitkällä, että tuskin selviä yksin. On liian paljon ajatuksia ja tunteita, jotka ovat pakkautuneet sisälleni. Aion hakea apua sitten, kun olen laiha.

Nyt anteeksi, täytyy mennä oksentamaan.

15

4952

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kisse*

hello, tässä mun stooria :)
      Minkä ikäinen olet?
      -17 olen

-jonku reilu 2 vuotta

-Perhe tietää, sairastuin bulimiaan sairaalassa, (ruoka-annokset olivat niin isoja ja oli niin paha olla, joten turvauduin oksentamiseen :/ )jonne jouduin anoreksiani vuoksi.
      Fyysisiä:
      -hampaat kellastuneet hiukan
      -rystysissä haavoja hampaiden takia
      -vatsakipuja joskus
      -paino vaihtelee hiukan

Psyykkisiä:
      -masennusta
      -väsymystä, mikään ei jaksa kiinnostaa
      -pahantuulisuutta
      -oksentaminen tuo joskus myös sairasta hyvänolontunnetta vatsan ollessa tyhjä

Sosiaalisia:
      -On ollut vanhempien kanssa välillä vaikeaa, heidän on ollut vaikea ymmärtää ja jäädessäni kiinni oksentamisesta tai ruoan piilottelusta on tullut monesti kohdattua raivo-ja itkukohtaus varsinkin äidin puolelta, nyt on helpompaa koska asun yksin ja oksentaminenkin on melko väjhäistä, n. 1-2 krt viikossa kun ennen oksensin päivittäin ja monta kertaa.

Mä olen parantunut kyllä tosi hyvin, joskus on päiviä jolloin en syö paljon mitään päivässä, eli bulimiaa ja anoreksiaa esiintyy vuorotellen, silloin kun enää esiintyy.

Olen jo melkein normaalipainossa ja tyytyväinen siitä, katsoin tossa jonkun aikaa sitten vuoden vanhoja kuvia joissa olin 7 kiloa laihempi kuin nyt ja meinasi taas laatta lentää ihan vaan niiden takia :D en koskaan enää tahtoisi olla sen näköinen. Poikaystävä on ollut varmaan eniten avuksi, hän on auttanut mua hyväksymään itseni ja toivoo että lihoisin vielä vähän :) Lisäksi mulla on ihana koulu (opiskelen parturi-kampaajaksi yksityisessä koulussa), ystäviä joiden kanssa viettää aikaa ja harrastus, joten aikaa ei sairastamiseen juurikaan edes jää.

Mä tiedän paremmin kuin kukaan että se on vaikeaa, mutta toivoisin että hakisit apua. :) Älä laihduta bulimian avulla, vaan rupea vaikka käymään salilla ja lenkillä, kropastas tulee kaunis ja kiinteä eikä näivettynyt ja ruma. ole ystävien kanssa ja aina kun tekee mieli oksentaa tee jotain muuta, lähe vaikka ulos.

tsemppiä!

• 5 vuotta bulimiaa.

1. Minkä ikäinen olet?
      -Täytän tänä vuonna 20.

2. Kauan sinulla on ollut bulimia?
      -About 5 vuotta.

3. Tietääkö joku sinun sairastavan bulimiaa/

-Kyllä tietää, monetkin. Vanhempani tietävät, siskoni tietävät, kummini tietää, kaverini tietää, kun kerroin hänelle syömisongelmistani. Lisäksi lukuisat muut ystävät ja jopa opettajat ovat ilmaisseet huolensa rajusta laihtumisestani.
      Ylipainoisesta---------> alipainoiseksi.
      Lisäksi kaikki jo päilevät että käyn oksentamasa, kun ruoan jälkeen menen vessaan. Lopuksi vielä minun oksnnuskippoja on löydetty useamman kerran ja myöskin oksenuksia metsiköistä tai pihan viereltä ja lumihangesta ja ties mistä. Syyllistä ei ollut vaikea arvata. Ai että nolotti silloin aivan vietävästi.

4. Fyysisiä:

-Hampaiden kellastuminen ja kiillevauriot ja nyt hampaasta löytyi iso reikä, joten olisi hammaslääkärille meno.
      -Haavoja ei ole rystysissä, koska oksennan lähinnä vatsalihaksilla ja olen aika ekspertti.
      -Usein heikko ja pyörryttävä olo.
      -Joskus vatsa on kipeä.
      -Vatsa ei toimi normaalisti, ummetusta.
      -Alipaino, vaikka siihen olenkin tyytyväinen.
      -Hiuksien ohentuminen ja kuivuminen.
      -Vartalon ihon kuivuminen (olen kylläkin atoopikko jo valmiiksi).
      -Hampaiden vihlominen.
      -Alhainen verenpainen ja pulssi.
      -Vitamiinien puutokset.
      -Elimistön kuivuminen ja natriumin ja kaliumin puute, joiden takia olen ollut kolmesti sairaalassa tiputuksessa.
      -Väsymys.
      -Lihasten surkastuminen.
      -Kyky harrastaa liikuntaa, kun heti hengästyy ja sydän pamppailee rinnassa.
      -Epäsäännölliset kuukautiset.
      -Nälän tunne puuttuu.
      -En tiedä milloin olen täysi.
      -Ihon harmahtava värisävy.
      -Tummat silmänaluset.
      -Mustelma-alttius.
      -Haavat parantuvat hitaasti.
      -jne..

5. Psyykkisiä:

-Itsetunnon olemattomuus.
      -Ei itsevarmuutta.
      -Mikään ei kiinnosta.
      -Vakava masennus.
      -Itsetuhoiset ajatukset ja toiveet.
      -Erakoituminen.
      -Vainoharhaisuus.
      -Muiden ankara arvosteleminen.
      -Itsensä vahingoittaminen.
      -Itsensä ''rankaiseminen''.
      -Viha ihmisiä kohtaan.
      -Muiden syyllistäminen.
      -Muiden haukkuminen, jotta itsellään olisi mukamas ''parempi olo''.
      -Läskien ihmisten haukkuminen.
      -Ylemmyyden ja alemmuudentunteet.
      -Arvottomuudentunteet.
      -Itseviha
      -Kyllästyminen kaikkeen.
      -Vastoinkäymiset otan omaksi syykseni,
      toistenkin siis.
      -Negatiivinen ja murskaavan realistinen asenne.
      -Marttyyrimaisuus.
      -Itsepintaisuus.
      -Pakkomielle laihduttaa entistä alipainoisemmaksi.
      -Omalla sairaudellaan kerskuminen.
      -Tarve olla mahdollisimman asiallinen joka vitun tilanteessa.
      -Tarve olla mahdollisimman objektiivinen kaikissa asioissa.
      -Kyky sanoa oma mielipide tai valita on kadonnut.
      -Persoonallisuus on muuttunut.
      -Asioista valehteleminen ----------> Nykyään melkein joka asiassa, että voisin ''kerskua'' ja valehdella omista ''saavutuksistani'', joita ei oikeasti ole--------> Saatan sanoa, että minulla ei ollut autokoulun kirjallisissa yhtään virhettä, vaikka oikeasti oli kolme, eli siis jo oikeastaan patologista.
      -Kaikessa täytyy olla täydellinen ja päteä joka asiassa---> Niinkuin netissäkin ja täällä keskustelupalstoilla. Tämäkin vastaus on merkki siitä.
      -Pitää olla helvetin täsmällinen.
      -Ärtyneisyys.
      -Itselleen valehtelu.

6. Sosiaalisia

-Sosiaalisuus on erittäin puutteellista ja näennäistä---Aina ei jaksa esittää, että on nin mielenkiintoista.
      -En viihdy ihmisten parissa lainkaan.
      -Äiti valittaa joskus ruoan nopeasta kulumisesta ja rahan menosta.
      -Esittäminen, että viihtyy hyvin esim. juhlissa.
      -En halua tulla ''nolatuksi'', joten esitän kaikenlaisia ''valerooleja''.
      -Olen olevinaan älyttömän sosaalinen ja esitän, että ihmisten jutut kiinnostavat, vaikka voisin ennemmin ahmia ja oksentaa, kuin kuunnella jonkinjoutavia jorinoita.
      -kaikessa pitää olla täydellinen.
      -Jne.

7. Muuta

-Piittaamattomuus omasta terveydestä ja tulevaisuudesta.
      -Piittaamattomuus mista ihmisistä.
      -Rahan tuhlaaminen ruokaan, jonka oksennan.
      -Painopakkomielteet-----> Painon oltava vaattet päällä juuri sadan gramman tarkkuudella tietyn verran.
      -Vaatekoon oltava aina sama eli xxs tai pienempi.
      -Käsien yllettävä reiden ympärille.
      -Pakkomieleteinen itsensä punnitseminen.
      -Jos ei ole vaakaa, ei voi lähte minnekään.
      -Kaikki saatava oksennettaessa ulos. Sappinesteetkin.
      -Mahdollinen työkyvyttömyys.
      -Lapsettomuus, vaikka se ei harmittaisikaan, koska vihaan lapsia, liekö sekään todellista.
      -Lääkeiden syönti. Ties minkälaisia lääkkeitä pitää popsia.
      -Perhesuhteet koetuksella.
      -Pilaan muiden mielialan.
      -Kaikki ovat huolissaan.
      -Motivaationpuute parantua.
      -Bulimian kroonistuminen.
      -Jokapäiväinen oksentaminen.
      -Syömättömyys.
      -Oman tahdon läpi saaminen on pakollista.
      -Välinpitämättömyys.
      -Elämänilo on tipo tiessään.
      -En näe mitään syytä enää elää.
      -Samantekevyys.
      -jne.. Lista olisi loputon..

Onko elämässä mitään järkeä? Sairastan bulimiaa enkä halua edes paranta, vaan kuolla pois, eikä se muuksi muutu, mitä pitäisi enää sanoa?
      Pakkohoito on alistamista ja silloin laittaisin entistä hanakammin vastaan enkä varmasti soisi muille sitä iloa, että parantuisin. Ennemmin voittaisin ja olisin parantumatta!

• 5 vuotta bulimiaa.

.... Joo, olen mielenvikainen.

• teksti oli
        5 vuotta bulimiaa. kirjoitti:

.... Joo, olen mielenvikainen.

varsin analyyttistä. Harmi että tuo vie niin paljon voimia jotta voisit käyttää johonkin hauskemmpaan. Voimia sinulle, toivottavasti löydät motivaation ja saisit avun muuttaa asioita.

• 5 vuotta bulimiaa.
        teksti oli kirjoitti:

varsin analyyttistä. Harmi että tuo vie niin paljon voimia jotta voisit käyttää johonkin hauskemmpaan. Voimia sinulle, toivottavasti löydät motivaation ja saisit avun muuttaa asioita.

Analyyttinenkin käy, se on ihana sana. Listai oli myöskin kattava.

• miksi minä tänne

Analyyttinenkin käy, se on ihana sana. Listai oli myöskin kattava.

kommentoin...vaimolla oli
        bulimia nuorempana. Nykyään 4 pentua ja keskimäärin asiat paljon paremmin kuin aikaisemmin. Mutta ulkopuolinen ei taida pystyä toisen puolesta mitään tekemään, oli aihe mikä tahansa? Joten viime kädessä itsestään kaikki lähtee, jäsennät asioita niin selkeästi että käänne parempaan olisi ihan relistinen? Haluan vain kannustaa, jospa edes vähän auttaisi.....

• 5 vuotta bulimiaa.
        miksi minä tänne kirjoitti:

kommentoin...vaimolla oli
        bulimia nuorempana. Nykyään 4 pentua ja keskimäärin asiat paljon paremmin kuin aikaisemmin. Mutta ulkopuolinen ei taida pystyä toisen puolesta mitään tekemään, oli aihe mikä tahansa? Joten viime kädessä itsestään kaikki lähtee, jäsennät asioita niin selkeästi että käänne parempaan olisi ihan relistinen? Haluan vain kannustaa, jospa edes vähän auttaisi.....

Olet oikeassa siinä, että kukaan muu ei pysty itseään auttamaan kuin ihminen itse ja motivaatio on jokaisen omalla kontolla. Paras kohta tekstistäsi, niin kuin varmaan jo arvaat oli ''jäsennät asioita niin selkeästi '', juuri tuollaisia asioita haluankin kuulla. Ja itsekin olen sitä miettinyt, että jos kerta olen näin realistinen ja tietoinen sairaudestani, olisin jo tajunnut lopettaa, mutta syy on siinä että en halua, enkä näe mitään syytä, koska haluan olla itsetuhoinen. Elämäniloa ei ole. Zero, nil, nought.....

Tyhmäähän se on, tiedän sen, mutta tämä sairaus on niin koukuttava, vielä kun siihen liittyy monia muita traumoja, perheen kesken puhumattomuutta-----> En puhu koskaan/en ole koskaan puhunut henkilökohtaisista kasvotusten koko elämäni aikana, ylpeyttä, ''kostoa'', lähes kuolemani aiheuttanut onnettomuus, ''voittoa'', laihtumisen halua ja ajatuksia, ala-ja yläasteen ajan kestänyttä kiusaamista ja kaikenlaisia ongelmia. Eli koko persoonani on kytkeytynyt tähän ja jo ajatuskin sen menettämisestä on pelottava.

Tilani on krooninen. En erota enää sairautta ja omaa luonnettani toisistaan. Ne ovat nivoutuneet juuriaan myöten toisiinsa ja osa ''bulimiani persoonasta on minun persoonaani, vaikka monet sanovat, että tuo ''luonteenpiirteesi'' on bulimian syytä, mutta ei se ole, vaan se on myös oikeaa persoonaani.

Ja ymmärrän hyvin, että haluat kannustaa ja auttaa, ja kiitos siitä, mutta se on ehkä jo liian myöhäistä, jos totta puhutaan. Olen alkanut luopua toivosta, koska sitä ei näy edes ympärilläni. En ole koskaan sitä nähnytkään.
        Ja minä en edes pidä lapsista ollenkaan.
        Enkä halua pahoittaa sinun mieltäsi olemalla näin ''jääräpäinen'' ja ''marttyyrimainen'', mutta kysyn vaan, että miten tästä voi enää nousta mihinkään, kun on lyöty vasaralla armottomasti lyttyyn niin monen monta kertaa?

Tietty joskus on hetkittäistä halua taistella, mutta en vaan jaksa. Psykologista tai lääkkeistä ei ole ollut apua, koska psykologikaan ei uskalla kysyä asioista suoraan, niin miten minä, joka olen ollut koko ikäni puhumatta, tekisin aloitteen? Ylivaikeaa. Toivottavasti ymmärrät.

• nada unohtui?

Olet oikeassa siinä, että kukaan muu ei pysty itseään auttamaan kuin ihminen itse ja motivaatio on jokaisen omalla kontolla. Paras kohta tekstistäsi, niin kuin varmaan jo arvaat oli ''jäsennät asioita niin selkeästi '', juuri tuollaisia asioita haluankin kuulla. Ja itsekin olen sitä miettinyt, että jos kerta olen näin realistinen ja tietoinen sairaudestani, olisin jo tajunnut lopettaa, mutta syy on siinä että en halua, enkä näe mitään syytä, koska haluan olla itsetuhoinen. Elämäniloa ei ole. Zero, nil, nought.....

Tyhmäähän se on, tiedän sen, mutta tämä sairaus on niin koukuttava, vielä kun siihen liittyy monia muita traumoja, perheen kesken puhumattomuutta-----> En puhu koskaan/en ole koskaan puhunut henkilökohtaisista kasvotusten koko elämäni aikana, ylpeyttä, ''kostoa'', lähes kuolemani aiheuttanut onnettomuus, ''voittoa'', laihtumisen halua ja ajatuksia, ala-ja yläasteen ajan kestänyttä kiusaamista ja kaikenlaisia ongelmia. Eli koko persoonani on kytkeytynyt tähän ja jo ajatuskin sen menettämisestä on pelottava.

Tilani on krooninen. En erota enää sairautta ja omaa luonnettani toisistaan. Ne ovat nivoutuneet juuriaan myöten toisiinsa ja osa ''bulimiani persoonasta on minun persoonaani, vaikka monet sanovat, että tuo ''luonteenpiirteesi'' on bulimian syytä, mutta ei se ole, vaan se on myös oikeaa persoonaani.

Ja ymmärrän hyvin, että haluat kannustaa ja auttaa, ja kiitos siitä, mutta se on ehkä jo liian myöhäistä, jos totta puhutaan. Olen alkanut luopua toivosta, koska sitä ei näy edes ympärilläni. En ole koskaan sitä nähnytkään.
        Ja minä en edes pidä lapsista ollenkaan.
        Enkä halua pahoittaa sinun mieltäsi olemalla näin ''jääräpäinen'' ja ''marttyyrimainen'', mutta kysyn vaan, että miten tästä voi enää nousta mihinkään, kun on lyöty vasaralla armottomasti lyttyyn niin monen monta kertaa?

Tietty joskus on hetkittäistä halua taistella, mutta en vaan jaksa. Psykologista tai lääkkeistä ei ole ollut apua, koska psykologikaan ei uskalla kysyä asioista suoraan, niin miten minä, joka olen ollut koko ikäni puhumatta, tekisin aloitteen? Ylivaikeaa. Toivottavasti ymmärrät.

Bulimia on varmasti kokonaisvaltaisesti koukuttava, ja vaikeaksi ns "vieroituksen" tekee sekin asia että syöntiä on jatkettava päivittäin, kun taas esimerkiksi kemiallisten substansien väärinkäyttäjat taas pyrkivät lopettamaa ongelmia aiheutttavien aineiden käytön kokonaan.

Yksi asia mikä olisi hyvä muistaa että koskaan et tiedä etukäteen mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mistään ei ole takuuta mutta harvoin elämä jatkuu aivan samanlaisena kovinkaan pitkään. Aika usein muutoksiin liittyy myös hyviä asioita, ja kerralla voi muuttua moni asia.

Tähän tietenkin liitty se käytännön pulma että on pysyttävä hengissä kokeakseen nämä asiat.

Lapset ovat tietenkin jokaisen oma asia, ei niistä tarvitse pitää. Joskus tulee jopa mieleen että onko ihan oikein että niitä saa hankkia kuka vaan....Mainitsin asian vain koska se on kuitenkin hyvä esimerkki isosta muutoksesta, joka ei aikanaan ollut etukäten tiedossa. Voitko itse olla 100% varma mitä mieltä olet aiheesta vaikkapa 35 vuotiaana....?

Ihmisen perusluonteeseen kuuluu vahva muutosvastaisuus, joten pitkään jatkuneen mielen oikun kääntäminen on kova haaste jo pelkästään itse muutoksen takia. Sitä tottuu ajan mittaa lähes mihin vain ja muutos on todella vaikeaa, pienemmissäkin asioissa.

Itse uskon että tärkeä pointti jonkinasteisen "elämänilon" saavutamiseksi on löytää sopiva keino itsensä vihdyttämiseksi ja riittävästi aikaa siihen. Tarkoitan jotakin mielekästä asiaa jonka voi tehdä itsenäisesti, itsekkäästi,josta kokee iloa, mutta ilman toista ihmistä. Näin kukaan muu ei pääse ns "ryssimään" tuota asiaa. Joskus käy niin että joutuu itse kehittämään, opettelemaan tuota asiaa. Ja aihe pitää olla sellainen josta myös jää hyvä mieli.

Toki jos mikään ei tunnu miltään/ kivalta, tällaisenkin asian tekeminenkin voi olla ylivoimaista aika ajoin.

Kun luin tätä sun viimeistä viestiä tuli mieleen kysymys, onko sinulla ollut suht pöllö terapeutti? Jos kerran, vaikkakin nimettömänä, kuitenkin saat asoita kerrottua näin avoimesti, luulisi että "ammattilainen" saisi hoitotilanteessa ajan kanssa hyvän dialogin aikaiseksi. Vaikeiden asioiden purkaminen kasvotusten, joita valitettavasti sinulle on kertynyt valitettavan monta,olisi varmaan tärkeäätä. Ehkä voisit yrittää vaihtaa henkilöä?

Olen vähän vaarallisillä vesillä, ei ole alan koulutusta joten minun ei varmaan pitäisi kamalasti antaa "neuvoja", aihe on kuitenkin varsin vakava. Sillä valtuutuksella olen kommentoinut että lähipiirisä on yksi buuliimikko.

Et pahoita mieltäni, mutta tarinasi on surullinen, toistaiseksi.

Mitäköhän "marssilainen", joka katsoo ihmisiä miettii.... toisillen tuntemattomat ihmiset viestittävät tosillen mitä arkaluontoisimmmista asioista, kaikkien nähtävänä, mutta live tilanteessa perheenjäsennetkään eivät usein kommunikoi kovinkaan hyvin. Ihminen on outo eläin. Nyt unta palloon.

• 5 vuotta bulimiaa.
        nada unohtui? kirjoitti:

Bulimia on varmasti kokonaisvaltaisesti koukuttava, ja vaikeaksi ns "vieroituksen" tekee sekin asia että syöntiä on jatkettava päivittäin, kun taas esimerkiksi kemiallisten substansien väärinkäyttäjat taas pyrkivät lopettamaa ongelmia aiheutttavien aineiden käytön kokonaan.

Yksi asia mikä olisi hyvä muistaa että koskaan et tiedä etukäteen mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mistään ei ole takuuta mutta harvoin elämä jatkuu aivan samanlaisena kovinkaan pitkään. Aika usein muutoksiin liittyy myös hyviä asioita, ja kerralla voi muuttua moni asia.

Tähän tietenkin liitty se käytännön pulma että on pysyttävä hengissä kokeakseen nämä asiat.

Lapset ovat tietenkin jokaisen oma asia, ei niistä tarvitse pitää. Joskus tulee jopa mieleen että onko ihan oikein että niitä saa hankkia kuka vaan....Mainitsin asian vain koska se on kuitenkin hyvä esimerkki isosta muutoksesta, joka ei aikanaan ollut etukäten tiedossa. Voitko itse olla 100% varma mitä mieltä olet aiheesta vaikkapa 35 vuotiaana....?

Ihmisen perusluonteeseen kuuluu vahva muutosvastaisuus, joten pitkään jatkuneen mielen oikun kääntäminen on kova haaste jo pelkästään itse muutoksen takia. Sitä tottuu ajan mittaa lähes mihin vain ja muutos on todella vaikeaa, pienemmissäkin asioissa.

Itse uskon että tärkeä pointti jonkinasteisen "elämänilon" saavutamiseksi on löytää sopiva keino itsensä vihdyttämiseksi ja riittävästi aikaa siihen. Tarkoitan jotakin mielekästä asiaa jonka voi tehdä itsenäisesti, itsekkäästi,josta kokee iloa, mutta ilman toista ihmistä. Näin kukaan muu ei pääse ns "ryssimään" tuota asiaa. Joskus käy niin että joutuu itse kehittämään, opettelemaan tuota asiaa. Ja aihe pitää olla sellainen josta myös jää hyvä mieli.

Toki jos mikään ei tunnu miltään/ kivalta, tällaisenkin asian tekeminenkin voi olla ylivoimaista aika ajoin.

Kun luin tätä sun viimeistä viestiä tuli mieleen kysymys, onko sinulla ollut suht pöllö terapeutti? Jos kerran, vaikkakin nimettömänä, kuitenkin saat asoita kerrottua näin avoimesti, luulisi että "ammattilainen" saisi hoitotilanteessa ajan kanssa hyvän dialogin aikaiseksi. Vaikeiden asioiden purkaminen kasvotusten, joita valitettavasti sinulle on kertynyt valitettavan monta,olisi varmaan tärkeäätä. Ehkä voisit yrittää vaihtaa henkilöä?

Olen vähän vaarallisillä vesillä, ei ole alan koulutusta joten minun ei varmaan pitäisi kamalasti antaa "neuvoja", aihe on kuitenkin varsin vakava. Sillä valtuutuksella olen kommentoinut että lähipiirisä on yksi buuliimikko.

Et pahoita mieltäni, mutta tarinasi on surullinen, toistaiseksi.

Mitäköhän "marssilainen", joka katsoo ihmisiä miettii.... toisillen tuntemattomat ihmiset viestittävät tosillen mitä arkaluontoisimmmista asioista, kaikkien nähtävänä, mutta live tilanteessa perheenjäsennetkään eivät usein kommunikoi kovinkaan hyvin. Ihminen on outo eläin. Nyt unta palloon.

Itse asiassa pyrin tekemään kaikki päätökset, jos suinkin mahdollista, jo tällä iällä. Ja siitä olen niin varma, siis aivan miljoona prosenttisen varma, että en koskaan, en ikinä, never ever, aio hankkia lasta. En vaikka mielikin tekisi, kiellän itseltäni siis tarpeeni ja tahtoni, jos niin olen päättänyt. Enkä koskaan aio syödä suklaata tai mitään paskaa sitä oksentamatta. Enkä koskaan aio polttaa tupakkaa tai mitään. Ei kiitos, ei kiitos ja ei kiitos, ei näitä mitään minulle.

Siitä on ainakin takuu, että voin kuolla/vahingoittaa itseäni aina milloin haluan ja että vielä joskus kuolen, se on väistämätöntä. Ja se on varmaa että jatkan oksentelua. Ja tekstistäsi kyllä voi huomata, että et itse ole sairastanut. Itsekään en ala muita neuvomaan sellaisissa asioissa, joita en ole itse kokenut. On se vaan helppoa ja ''ystävällistä'' ja ''minäpä nyt niin empaattisena sivustaseuraajana neuvon sinua, joka sairastat''.

Kaikki mitä sanot, olen miettinyt ja pähkäillyt, kaikki moneen kertaan, mutta ei, jos motivaatiota ja ELÄMÄNILOA/HALUA EI OLE YHTÄÄN, SE ON TIPO TIESSÄÄN, NIIN VAIKEA TÄLLE ON MITÄÄN TEHDÄ, VAIKKA JOKU NEUVOISIKIN. Enkä edes halua elää 35-vuotiaaksi, jos totta puhutaan. Ihminen ei ole silloin enää edes hehkeimmillään vaan vanhenee jo kovaa vauhtia. Kohti kuolemaa menemme me kaikki.
        Kuolema meidät korjaa.

Ja huomauttaisin vielä, että mikään tekeminen, harrastus, virike, puuhastelu, pelaaminen, tv:n katselu, tietokoneella oleminen, ''kavereiden kanssa oleminen'', perheen kanssa oleminen, sukulaisten kanssa oleminen, miesten kanssa jutteleminen, baarissa notkuminen, shoppaileminen, koiran omistaminen, ulkoileminen, tai mikä muu tahansa aktiviteetti ei aiheuta minussa minkäänlaista mielihyvää, kaikki tuntuu näennäiseltä ja pakolta ja ärsyttävältä, niistä en saa minkäänlaista iloa. Ja pahimmassa tapauksessa ne saavat minut hyvinkin ärtyneeksi. Ainoa asia, joka on minusta vähänkään mielekästä on syöminen ja oksentaminen.

Joo, minun terapeuttini on huono, kun ei ole edes samalla ajatuksen tasolla kuin minä, en siis tarkoita että hän olisi huono, mutta me näemme maailman aivan eri tavoin ja hän ei ole tarpeeksi räväkkä, jotta saisi minussa mitään näkyvää muutosta aikaan. Tai yhtään mitään irti, muuta kuin hymyn ja sen että valehtelen että ihan hyvin menee. Enkä edes tosin halua, että saisi. Ja arvaa, olenko yrittänyt vaihtaa terapeuttiani, mutta turhaan, ei onnistunut, joten mätänempähän helvetissä sitten, hyvä vaan niin. Ihanan masokistista.

Mitä sanoa tai tehdä, kun lähes kaikki on jo mietitty ja analysoitu? Miksi elää, jos niin ei tunne haluavansa tehdä? Miksi lopettaa oksentelu, kun sen kanssa pystyy elämään? Kuka on määrittelevä, mikä on sairasta ja mitä tervettä?
        Kenellä on oikeus pakottaa toinen hoitoon? Enää en häpeile bulimiaani, sairauttani, jos se sairaus oikeasti on, kaikki eivät parane ja minä en parane, koska en edes halua. Ennemmin kuolisin, kuin antaisin muiden voittaa. Oma ylpeyteni ei anna minun parantua. Olen jo liian syävällä ''nolossa'' suossa, joten se vieköön minut.

Tarkoituksesi oli varmaan tarkoitus olla hyvä, kun kommentoit minulle, mutta tämmöiset tekstit vain lisäävät päättäväisyyttäni ja vähentävät halua parantua. Ja saavat minut puolustamaan itseäni ja vastaamaan samalla mitalla takaisin. Oikeastaan kiitos siis, on kiva aina kommentoida, kun joku laittaa kommenttia, koska vastaustaitoni kehittyvät, vaikka ei niitä oikeasti ole. Olen säälittävä, mutta minkäs teet. Naiivikin? Ja tyhmä? SO BE IT. Olen uhmakas.

• kiitos ja

Itse asiassa pyrin tekemään kaikki päätökset, jos suinkin mahdollista, jo tällä iällä. Ja siitä olen niin varma, siis aivan miljoona prosenttisen varma, että en koskaan, en ikinä, never ever, aio hankkia lasta. En vaikka mielikin tekisi, kiellän itseltäni siis tarpeeni ja tahtoni, jos niin olen päättänyt. Enkä koskaan aio syödä suklaata tai mitään paskaa sitä oksentamatta. Enkä koskaan aio polttaa tupakkaa tai mitään. Ei kiitos, ei kiitos ja ei kiitos, ei näitä mitään minulle.

Siitä on ainakin takuu, että voin kuolla/vahingoittaa itseäni aina milloin haluan ja että vielä joskus kuolen, se on väistämätöntä. Ja se on varmaa että jatkan oksentelua. Ja tekstistäsi kyllä voi huomata, että et itse ole sairastanut. Itsekään en ala muita neuvomaan sellaisissa asioissa, joita en ole itse kokenut. On se vaan helppoa ja ''ystävällistä'' ja ''minäpä nyt niin empaattisena sivustaseuraajana neuvon sinua, joka sairastat''.

Kaikki mitä sanot, olen miettinyt ja pähkäillyt, kaikki moneen kertaan, mutta ei, jos motivaatiota ja ELÄMÄNILOA/HALUA EI OLE YHTÄÄN, SE ON TIPO TIESSÄÄN, NIIN VAIKEA TÄLLE ON MITÄÄN TEHDÄ, VAIKKA JOKU NEUVOISIKIN. Enkä edes halua elää 35-vuotiaaksi, jos totta puhutaan. Ihminen ei ole silloin enää edes hehkeimmillään vaan vanhenee jo kovaa vauhtia. Kohti kuolemaa menemme me kaikki.
        Kuolema meidät korjaa.

Ja huomauttaisin vielä, että mikään tekeminen, harrastus, virike, puuhastelu, pelaaminen, tv:n katselu, tietokoneella oleminen, ''kavereiden kanssa oleminen'', perheen kanssa oleminen, sukulaisten kanssa oleminen, miesten kanssa jutteleminen, baarissa notkuminen, shoppaileminen, koiran omistaminen, ulkoileminen, tai mikä muu tahansa aktiviteetti ei aiheuta minussa minkäänlaista mielihyvää, kaikki tuntuu näennäiseltä ja pakolta ja ärsyttävältä, niistä en saa minkäänlaista iloa. Ja pahimmassa tapauksessa ne saavat minut hyvinkin ärtyneeksi. Ainoa asia, joka on minusta vähänkään mielekästä on syöminen ja oksentaminen.

Joo, minun terapeuttini on huono, kun ei ole edes samalla ajatuksen tasolla kuin minä, en siis tarkoita että hän olisi huono, mutta me näemme maailman aivan eri tavoin ja hän ei ole tarpeeksi räväkkä, jotta saisi minussa mitään näkyvää muutosta aikaan. Tai yhtään mitään irti, muuta kuin hymyn ja sen että valehtelen että ihan hyvin menee. Enkä edes tosin halua, että saisi. Ja arvaa, olenko yrittänyt vaihtaa terapeuttiani, mutta turhaan, ei onnistunut, joten mätänempähän helvetissä sitten, hyvä vaan niin. Ihanan masokistista.

Mitä sanoa tai tehdä, kun lähes kaikki on jo mietitty ja analysoitu? Miksi elää, jos niin ei tunne haluavansa tehdä? Miksi lopettaa oksentelu, kun sen kanssa pystyy elämään? Kuka on määrittelevä, mikä on sairasta ja mitä tervettä?
        Kenellä on oikeus pakottaa toinen hoitoon? Enää en häpeile bulimiaani, sairauttani, jos se sairaus oikeasti on, kaikki eivät parane ja minä en parane, koska en edes halua. Ennemmin kuolisin, kuin antaisin muiden voittaa. Oma ylpeyteni ei anna minun parantua. Olen jo liian syävällä ''nolossa'' suossa, joten se vieköön minut.

Tarkoituksesi oli varmaan tarkoitus olla hyvä, kun kommentoit minulle, mutta tämmöiset tekstit vain lisäävät päättäväisyyttäni ja vähentävät halua parantua. Ja saavat minut puolustamaan itseäni ja vastaamaan samalla mitalla takaisin. Oikeastaan kiitos siis, on kiva aina kommentoida, kun joku laittaa kommenttia, koska vastaustaitoni kehittyvät, vaikka ei niitä oikeasti ole. Olen säälittävä, mutta minkäs teet. Naiivikin? Ja tyhmä? SO BE IT. Olen uhmakas.

näkemiin...tai miten se nyt meni...anyway, kaikkea hyvää sinulle.

• nannaanaanana

Minkä ikäinen olet?
      -Tänä vuonna täytän 19

-4 vuotta

-Isoveli tietää, kun on kuullut ku mä oon oksentanut. Poikaystävä tietää koska oon kertonu. Vanhemmat aavistaa/tietää, mutta eivät ole suuremmin asiasta maininneet. Kun en enää asu kotona.

Fyysisiä:
      - Hampaat on vähän kellastuneet ja vihlovat herkemmin
      - Hiukset ohentuneet ja iho on kuiva vaikka kuinka rasvais sitä
      - Lihakset vähentyny
      - Rajut huimauskohtaukset ja pyörtyily
      - Tummat silmänaluset
      - Kurkkukivut
      - Hauraat kynnet
      - Kalmankalpea iho

Psyykkisiä:
      - Huono itsetunto
      - "oon valehtelun ja salailun mestari"

Sosiaalisia:
      - En syö muiden seurassa jos ei ole ihan pakko, silloinkin mahd. vähän
      - Etääntyny joistain kavereista kun oon perunu tapaamisia esim. jos en ookkaa saanu oksennettua tai on haluttanu ahmia ja oksentaa
      - Riidat poikaystävän kanssa aiheesta jos olen jäänyt kiinni :(

Lisäksi myös pakkomielle laihuuteen

• deianna

Minkä ikäinen olet?
      23 vuotta

7 vuotta

Vanhempani tietävät ja miesystäväni tietää. Miten pitää salassa jotain noinkin näkyvää seitsemän vuoden ajan.

Fyysisiä:
      Hampaiden kellastuminen, reikiintyminen ja vihlonta.
      Kaliumin epätasapaino,
      korkea verenpaine ja kolesteroli.
      Kaikki rahani menee ruokaan velkoihin asti.

Psyykkisiä:
      Heikko itseluottamus, psyykkinen epätasapaino (persoonallisuutta tasaava lääkitys),
      sisäänpäin kääntyminen, erakoituminen ja ystävien jääminen taka-alalle.
      Passiivisuus ja välinpitämättömyys.
      Sairaalloinen painon tarkkailu.

• jennanenna

täytän pian 17 vuotta. puhdas bulimia on ollut reilut kahdeksan kuukautta. erittäin rajuna. (sitä ennen ortoreksiaa monia vuosia, anoreksiaa vuoden, bulimiareksia sitten loput siitä kahdeksasta vuodesa)

tietää liian moni immeinen. kerroin sh:stani reilu kaksivuotta sitten. eli kuusi meni salatessa. voin jo sanoa ettei kaikki ole hyvin. viimeiset kaksi vuotta olen ollut sairaalassa melkein yhtä jaksoisesti.

fyysisiä/ painon nousu anoreksiasta (nyt bmi 22) vatsa toimii vain reiluilla laksatiiveillä, ja ruiskuilla, kasvot ovat muodottaman turvonneet, lihaksia ei kasva anoreksian jälkeen, ylimääräinen ahminta tulee läskeinä. jalat ei kanna. päässä huippaa ja pyörii, kylmä kokoajan, valkoinen iho, kutina/ihottuma, silmät pullistuneemat, kuukautis oireilu- tulee menee ja ei tule, yksi kahdesta keskenmenosta bulimian takia, oksentelu tahattomasti, hampaissa vaurioita, sydämmen ongelmat, en tiedä onko kaikkia edes tässä. tuntuu vain olevan oireita.

psyykkisiä: olen mykkä, seksisuhteet, alkoholi, lääkkeet, viiltely, eristäytyminen, kuulen ääniä päässäni: joita muut eivät voi selittää, en saa nukuttua, pelkään kaikkea, en välitä mistään, skitsofreni, vaikea-asteinen masennus.. en tiedä tämäkin olisi lukematon lista

sosiallinen: tahdon olla vain oikeastaan yksin, edellä mainittuja

pieni murto-osa tästä kaikesta

• venya`

Kiva että aiheeni aiheutti keskustelua. :>> Kun tuossa nyt luki, miten samanlaisia oireita ihmisillä on, ei voi kuin ihmetellä, miksi ihmiset vain jatkaa tätä. Mitä vain kauneuden eteen?

• kauniskyllä
        venya` kirjoitti:

Kiva että aiheeni aiheutti keskustelua. :>> Kun tuossa nyt luki, miten samanlaisia oireita ihmisillä on, ei voi kuin ihmetellä, miksi ihmiset vain jatkaa tätä. Mitä vain kauneuden eteen?

Bulimiani alkoi ehkä kauneuden tavoittelusta siitä oudosta tarpeesta olla laiha. Koskaan en kovin ylipainoinen ole ollutkaan mutta painoni on mielessä aina. Se miksi olen jatkanut bulimiaa ei välillä liity millään tavalla kauneuden tavoitteluun vaan tavallaan siihen että jäin kiinni siihen hyvän olon tunteeseen, joka tästä seuraa (pl kaikki mahdolliset haitat ja masennukset). Tietenkin se on opittua mutta useimmiten itse kauneus ei ole enää mielessä on vaan selittämätön pakko ja mahdoton kontrolloida itseä. Sairaus ei kerro enää pinnallisuudesta tai rationaalisesta valinnasta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3587
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2694
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      81
      2617
    4. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2408
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      91
      2337
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      248
      2112
    7. Kaipaan sua, Ope

Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      43
      1912
    8. Tilanteesi nyt?

Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1759
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1471
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      149
      1408
    Aihe