Mieheni kanssa pohdimme, uskaltaisimmeko alkaa talon rakennusprojektiin, vaikka kummallakaan ei ole vakituista työpaikkaa. Itse olen sairaanhoitaja, ja mies on opettaja, ja molemmat olemme valmistuneet pari vuotta sitten. Töissä on oltu koko ajan, eikä meidän aloilla juurikaan ole työttömyyttä, mutta... Vakituisia työsuhteita ei siis ole, ja ajat ovat mitkä ovat :( Lapset vain alkavat olla siinä iässä, että rivarikolmio alkaa käydä ahtaaksi jne.
Uskaltaisitteko meidän tilanteessamme alkaa rakentaa omakotitaloa (vuokratontille)? Pankki ei alustavassa lainakyselyssä tyrmännyt, mutta tietenkään ei mitään linnaa rakennettaisi, vaan perus K-rautatalo. Pitkällisestä haaveesta kysymys, mutta molempia arvelluttaa...
Uskaltaisitteko alkaa rakentamaan?
7
1424
Vastaukset
- Rauno Kangas
...muut tilanteessanne uskaltaisivat tai eivät - ei ole hyvä ohjenuora, sillä jokainen ottaa riskiä oman normistonsa perusteella. Ja kaikilla meillä on erilaiset valmiudet kohdata riskejä ja sietää stressiä. Kyllä se vaan niin menee, että tykönänne joudutte sen asian ratkaisemaan.
- hyvä sauma
ostaa talo pois kuleksimasta niiltä joiden tehdas lopetetaan. Ei sinne kannata enää uusia rakentaa.
- Rak.ins2
riippuu paikkakunnasta, että onko taloja myynnissä. Esim. meidän kunnassa ei ole taloja myynnissä. Pitäähän työttömienkin jossain asua.
Aloittajalle vastaisin että nuo ammatit ovat melko varmoja työpaikan suhteen, ellei ole opettajana lopetettavassa kyläkoulussa. Palkka tulee säännöllisesti ja nouseekin vuosittain. Hoidettavat eivät vähene tulevaisuudessa, vaan jopa lisääntyvät ikääntymisen myötä.
Talon hankkiminen on kuitenkin niin suuri asia, että kannattaa harkita vakavasti. Kun ei rakentele pilvilinnoja, vaan tarpeellisen kokoisen asunnon, tulee se aina ajan mukaan edullisemmaksi kuin vuokralla asuminen. Jos saa hyvän käytetyn edullisesti, kannattaa hankkia sellainen, muussa tapauksessa rakentaminenkin kannattaa. Tilanne on hyvin paikkakuntakohtainen.
- miks ei
Heti rakentamaan jos kerta mieli tekee! Perusratkaisuilla perustalo, ei takaajia, ei "korpeen", ei älväriä--ei riskiä. Jos tuntuu, et asuminen on liian kallista, niin myytte pois.
Pitkällä ajan jaksolla OKT-asuminen on edullisinta. - uskaltaisi
Tai ylipäätään en aloittaisi nyt rakentamista vaan odottaisin vuoden jolloin ihmisiltä alkaa mennä taloja alta. Sitten ostaisin halpaan hintaan valmiin talon.
Suurin ongelma teidän tapauksessa on rahoituksen saaminen pankista. Lainaehdot tuppaa tiukkenemaan laman uhatessa. Kannattaa ensimmäisen vierailla parissa pankissa varmistaa lainan saanti.
Nyt kun talojen hinnat putoaa päivittäin seuraavat 3 vuotta, voi pankki vaatia aikas suuren vakuudet ja aloitettaessa suuren oman rahan osuuden.
Jos itsellä on 100ke säästössä niin homma varmaan voisi toimia. Huomaa, että talopakettikauppiaden hinnat pitää sisällään arvioilta 1/3 taloon tarvittavasta työstä ja tavarasta ja tässä ei ole pihatöitä ym.. - että voi alkaa
itse voisin kyllä kuvitela tuossa tilanteessa alkavani rakentamaan jos seuraavat toteutuu:
- pankki antaa lainaa
- vanhan asunnon saa myytyä ENSIN hyvään hintaan
- uuteen taloon kohdistuva velka on sellainen, että siitä tarvittaessa selvitään pelkästään toisen tuloilla
Ja tärkein: Että tekemästänne talosta saa valmiina enemmän kun omansa pois. Esimerkiksi vantaalla (jonne itse yhden talon tehnyt -04) tämä tarkoittaa käytännössä sitä että normaalia 120-140 m2, kohtuullisin pinnoin ja materiaalein tehtyä taloa pitää tehdä niin paljon itse, että hinnan saa alle 200 000 euroon ja tontteineen alle 300 000 euron. Tuo sitten riippuu ihan teidän paikkakunnan asuntojen ja tonttien hinnoista mikä on tuo summa. Ja siihen miten vuokratontti vaikuttaa en osaa sanoa. Jokatapauksessa talo pitää olla sellainen, että siitä saa myydessä mielellään ainakin 20-50 tonnia enempi. Harmittaahan se silti jos joutuu oman talon myymään, mutta ainakin tuli voittoa joku tonni eikä konkurssia!- kenenkään
myydä taloaan tappiolla pois, joten en usko talojen hintojen niin kauheasti tippuvan, kun materiaalit on kuitenkin hinnoissaan. enkä usko että materiaalihinnat kovin paljon nykyisestään halventuvat. (joitaki tapauksia tietenkin aina ilmaantuu kun ylivelkaantuu)
nyt on siis hyvä aika hakea tontti sellaisilta paikkakunnilta joista sitä ei helposti saa ja eikun rakentamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984