Olen ihan tietoisesti vältellyt sekä kirjaa että elokuvia, kun yleensä käy niin että mitä kovempi hype niin sen suurempi on pettymys. (huonona) esimerkkinä vaikkapa Blair Witch Project... Nyt kuitenkin kun tästä viimeisestä osasta väännetään peistä niin kovasti, on kiinnostukseni herännyt: ei se voi ihan turha olla jos se noin paljon intohimoja herättää, puolesta ja vastaan.
Eli mitä sanotte te, jotka asiasta tunnutte paljonkin tietävän: kannattaako minun pysyä turvallisesti erossa koko Keski-Maasta vai onko syytä hypätä mukaan?
Kannattaako lukea/katsoa LotR?
18
1150
Vastaukset
- Tinúviel
Ehdottomasti! Ja kannattaa ensin lukea kirja, sitten vasta elokuvat, kirja kun on parempi. Tervetuloa joukkoon *hymy*
- Amoren
...suosittelisin kyll kattoon leffat eka... Kun siin tulee sit oma jännityksensä, kun alkaa lukeen kirjaa leffojen jälkee... Kun tarinat on periaattees erilaiset, nii suosittelen sentakii leffoi ekaks!!! Et jos vaik jättäs sen "paremman" kokemuksen sinne sen "huonomman" jälkeen!!! Mun mieles molemmat on kyll omalla tavallaan loistavia, mut silti kannattaa alottaa leffoista!!!
- Lúthien
Amoren kirjoitti:
...suosittelisin kyll kattoon leffat eka... Kun siin tulee sit oma jännityksensä, kun alkaa lukeen kirjaa leffojen jälkee... Kun tarinat on periaattees erilaiset, nii suosittelen sentakii leffoi ekaks!!! Et jos vaik jättäs sen "paremman" kokemuksen sinne sen "huonomman" jälkeen!!! Mun mieles molemmat on kyll omalla tavallaan loistavia, mut silti kannattaa alottaa leffoista!!!
Kysyt miksi kannattais lukea tai kattoo ne leffat?
Keski-Maa on paikka jonne haluaisimme kaikki mennä, kävellä Lorienin puiden lomassa, Rivendellin vesiputouksien hamaan, kauniiseen Khazad-Dumin luoliin, Valinoriin,Kontuun, Synkmetsään,Anduinin varrelle, Sumuvuorille....
Se on maailma jonne haluaisi joskus kadota, nähdä haltioita, kääpiöitä, puolituisia... Keski-Maan ympärille kietoutuvat kohtalot.... ystävyys, vallanhimo,uhrautuvaisuus, viha ja rakkaus....Keski-Maan kohtalot ovat kaikki kietoutuneet näihin. sen kaikki olennot, hyvät ja pahat kietoutuvat Keski-Maan ihmeelliseen verkkoon.
Taru Sormusten Herrasta on maailman uskomittomin ja upea kirja.Kaikkia meitä yhdistää rakkaus Keski-Maahan, jonnekkin, minne pääsee elämään toista elämää, sillä se on jotain sellaista minne joskus toivoisi pääsevänsä.
Jos tämän jälkeen tartut kirjaan:
Tervetuloa joukkoomme,
Méllon. - Joku
Amoren kirjoitti:
Miksi mielestäsi leffat pitäisi katsoa ensin???!!
Silloinhan lukija ei luultavasti voi koskaan kuvitella omaa Frodoa, Gandalfia ja Aragornia, kun mielessä on vain Jacksonin luomat hahmot. Ei, kyllä kannattaa aloittaa kirjoista! - Amoren
Joku kirjoitti:
Miksi mielestäsi leffat pitäisi katsoa ensin???!!
Silloinhan lukija ei luultavasti voi koskaan kuvitella omaa Frodoa, Gandalfia ja Aragornia, kun mielessä on vain Jacksonin luomat hahmot. Ei, kyllä kannattaa aloittaa kirjoista!Kyllä leffan jälkeen voi tehdä omat mielikuvansa noista hahmoista... Mulla ainakin onnistu... sitäpaitsi siin on mielikuvituksen puutetta, jollei osaa hahmotelle niit ite kirjan pohjalta, vaik ois nähny leffan ensi!!! Oot tooosi mielikuvitukseton, jollet siis pysty kuvittelemaan enää leffan jälkeen hahmoja ite!!!
- tarfalas
Lúthien kirjoitti:
Kysyt miksi kannattais lukea tai kattoo ne leffat?
Keski-Maa on paikka jonne haluaisimme kaikki mennä, kävellä Lorienin puiden lomassa, Rivendellin vesiputouksien hamaan, kauniiseen Khazad-Dumin luoliin, Valinoriin,Kontuun, Synkmetsään,Anduinin varrelle, Sumuvuorille....
Se on maailma jonne haluaisi joskus kadota, nähdä haltioita, kääpiöitä, puolituisia... Keski-Maan ympärille kietoutuvat kohtalot.... ystävyys, vallanhimo,uhrautuvaisuus, viha ja rakkaus....Keski-Maan kohtalot ovat kaikki kietoutuneet näihin. sen kaikki olennot, hyvät ja pahat kietoutuvat Keski-Maan ihmeelliseen verkkoon.
Taru Sormusten Herrasta on maailman uskomittomin ja upea kirja.Kaikkia meitä yhdistää rakkaus Keski-Maahan, jonnekkin, minne pääsee elämään toista elämää, sillä se on jotain sellaista minne joskus toivoisi pääsevänsä.
Jos tämän jälkeen tartut kirjaan:
Tervetuloa joukkoomme,
Méllon....veit sanat suustani. hyvin perusteltu!=))
- Arkkimaagi
Taru sormusten herrasta kuuluu ehdottomasti kymmenen parhaan koskaan kirjoitetun romaanin joukkoon. Minkään kirjan lukeminen ei ole muuttanut minua niin paljon kuin tämän, tai antanut vastaavia elämyksiä. Kannattaa ehdottomasti lukea. Ja leffat kannattaa katsoa vasta, kun on lukenut koko kirjan loppuun ja liitteistä sen verran kuin aikoo lukea (elokuviin on nimittäin laitettu muutamia juttuja tuolta liitteistä).
- *Arwen*
Juu, ehdottomasti kannattaa lukea/katsoa.. Itse katsoin ensin leffat, ja sitten vasta kirjan. Se oli tavallaan hyvä, kun oli jo jotain taustatietoa jne.. Ja kun ensin on lukenut kirjan, ja sen jälkeen katsoo elokuvat, ne voi olla monelle (ja onkin...) pettymys. Vaikka on ne kuitenkin hyvin toteutettu!
Mutta sama kai se, kummin tekee eka... :) Mutta suosittelen LoTR:ia lämpimästi ;) - Volmar
Tämä on ehkä epäoleellista, mutta millä perusteella voit sanoa Tarun kuuluvan kymmenen parhaimman joukkoon? Vai oliko se vain henkilökohtainen mielipiteesi?
Mutta kyllä se alkaa vaikuttamaan siltä että minä siihen tutustun. Nyt pitää enää päättää luenko ensin kirjan vai katsonko elokuvat... :) - Ronald
Volmar kirjoitti:
Tämä on ehkä epäoleellista, mutta millä perusteella voit sanoa Tarun kuuluvan kymmenen parhaimman joukkoon? Vai oliko se vain henkilökohtainen mielipiteesi?
Mutta kyllä se alkaa vaikuttamaan siltä että minä siihen tutustun. Nyt pitää enää päättää luenko ensin kirjan vai katsonko elokuvat... :)Itse luin ensin ja näin sitten elokuvat. Pidin elokuvia parempina. Suosittelen lukemaan ensin ja katsomaan sitten, koska näin saat mielikuvan molemmista (jos katsoo leffan ensin niin kirjaa lukiessa tulee vain mieleen se minkä on nähnyt, vaikka joku tuolla toisin väittikin).
Mutta jos epäilet ettet jaksa lukea kirjaa (koska se on niin pitkä) niin sitten voit suoraan katsoa leffat. Ehkä sen jälkeen innostut vielä lukemaan. - Arkkimaagi
Volmar kirjoitti:
Mutta kyllä se alkaa vaikuttamaan siltä että minä siihen tutustun. Nyt pitää enää päättää luenko ensin kirjan vai katsonko elokuvat... :)No, jos vaikka annettaisiin lista kymmenestä kirjasta, jotka olisi hyvä lukea elämänsä aikana, kuuluisi Taru sormusten herrasta ehdottomasti niihin (tähän ajatukseen olemme ainakin päätyneet jutellessani ystävieni kanssa). Jos näiden kymmenen kirjan joukkoon haluttaisiin laittaa mahdollisimman monta erilaista kirjaa, ainakin yksi kirjoista olisi varmastikin fantasiakirja, ja koska Taru on kyllä paras koskaan kirjoitettu fantasiakirja arvostelijoidenkin mielestä, tämä kirja tulisi listaan fantasiakirjallisuuden edustajana. Ja erittäin monilla tuntemillani henkilöillä tämä kirja kuuluu elämän upeimpiin lukukokemuksiin, ellei sitten ole ollut juuri se upein. :)
Se, että Taru kuuluu kymmenen parhaan koskaan kirjoitetun kirjan joukkoon, on siis kyllä henkilökohtainen mielipiteeni. Ja kyllä minä sanoisin, että kirja kannattaa lukea ensin. Jos siihen maailmaan on vaikea päästä sisään ja haluaa jotain taustatietoa tms., niin kannattaa lukea ensin Hobitti eli sinne ja takaisin-kirja. Ja oikeastaan joka tapauksessa se on hauska lukea ekaksi (ei sen lukeminen tosin välttämätöntä ole... mutta se on Taruun verrattuna aika helppolukuinen ja lyhkäinen). Kirja kertoo hobitti Bilbo Reppulin jännittävästä matkasta salaperäisen Gandalf-velhon ja kolmentoista kääpiön kanssa. - Volmar
Arkkimaagi kirjoitti:
No, jos vaikka annettaisiin lista kymmenestä kirjasta, jotka olisi hyvä lukea elämänsä aikana, kuuluisi Taru sormusten herrasta ehdottomasti niihin (tähän ajatukseen olemme ainakin päätyneet jutellessani ystävieni kanssa). Jos näiden kymmenen kirjan joukkoon haluttaisiin laittaa mahdollisimman monta erilaista kirjaa, ainakin yksi kirjoista olisi varmastikin fantasiakirja, ja koska Taru on kyllä paras koskaan kirjoitettu fantasiakirja arvostelijoidenkin mielestä, tämä kirja tulisi listaan fantasiakirjallisuuden edustajana. Ja erittäin monilla tuntemillani henkilöillä tämä kirja kuuluu elämän upeimpiin lukukokemuksiin, ellei sitten ole ollut juuri se upein. :)
Se, että Taru kuuluu kymmenen parhaan koskaan kirjoitetun kirjan joukkoon, on siis kyllä henkilökohtainen mielipiteeni. Ja kyllä minä sanoisin, että kirja kannattaa lukea ensin. Jos siihen maailmaan on vaikea päästä sisään ja haluaa jotain taustatietoa tms., niin kannattaa lukea ensin Hobitti eli sinne ja takaisin-kirja. Ja oikeastaan joka tapauksessa se on hauska lukea ekaksi (ei sen lukeminen tosin välttämätöntä ole... mutta se on Taruun verrattuna aika helppolukuinen ja lyhkäinen). Kirja kertoo hobitti Bilbo Reppulin jännittävästä matkasta salaperäisen Gandalf-velhon ja kolmentoista kääpiön kanssa.Kiitoksia kaikille mielipiteistänne. Eri toten Maagille.
Teen siis näin: huomenna menen kirjastoon ja lainaan sekä Hobitin että Tarun Sormusten Herrasta. Pesiydyn nojatuoliin enkä nouse koko viikonloppuna ylös.
Arkena sitten vuokraamoon josta kaksi ensimmäistä osaa tarua ja sitten vaan odottelemaan joulukuun ensi-iltaa.
Ilmoittelen sitten mielipiteitäni tänne urakan edistyessä, lukekaa jos jaksaa kiinnostaa... :)
Vielä kerran: kiitän. - Jedi.Knight
Volmar kirjoitti:
Kiitoksia kaikille mielipiteistänne. Eri toten Maagille.
Teen siis näin: huomenna menen kirjastoon ja lainaan sekä Hobitin että Tarun Sormusten Herrasta. Pesiydyn nojatuoliin enkä nouse koko viikonloppuna ylös.
Arkena sitten vuokraamoon josta kaksi ensimmäistä osaa tarua ja sitten vaan odottelemaan joulukuun ensi-iltaa.
Ilmoittelen sitten mielipiteitäni tänne urakan edistyessä, lukekaa jos jaksaa kiinnostaa... :)
Vielä kerran: kiitän.Hyvä päätös! Et kadu.. :D
- Volmar
Jedi.Knight kirjoitti:
Hyvä päätös! Et kadu.. :D
Kirjoitan nyt tähän threadiin vaikka ei tätä kukaan lukisikaan...
Viikonloppu meni siis lukiessa. Alkaa tiivistyä vähin erin tarina kohti loppuhuipennustaan.
En voi moittia. Oikein mainio kirja. Ei tämä kyllä paras lukemani taida olla, mutta siellä kolmen kärjessä kuitenkin. Aikamoisen maailman on Tolkien kehitellyt! - Jedi.Knight
Volmar kirjoitti:
Kirjoitan nyt tähän threadiin vaikka ei tätä kukaan lukisikaan...
Viikonloppu meni siis lukiessa. Alkaa tiivistyä vähin erin tarina kohti loppuhuipennustaan.
En voi moittia. Oikein mainio kirja. Ei tämä kyllä paras lukemani taida olla, mutta siellä kolmen kärjessä kuitenkin. Aikamoisen maailman on Tolkien kehitellyt!Jokos olet leffat ehtinyt katsoa?
- Volmar
Jedi.Knight kirjoitti:
Jokos olet leffat ehtinyt katsoa?
Nyt olen lukneut Hobitn, Tarun ja Silmarillionin sekä katsonut molemmat elokuvat ja varannut lipun kolmanteen. Uh. Aika Tolkien-painotteinen on ollut eloni viime aikoina. Mutta on se kyllä uskomaton se maailma minkä J.R.R. loi... Nyt en enää ihmettele tätä hehkutusta ollenkaan niin paljon!
- hobitti
Volmar kirjoitti:
Nyt olen lukneut Hobitn, Tarun ja Silmarillionin sekä katsonut molemmat elokuvat ja varannut lipun kolmanteen. Uh. Aika Tolkien-painotteinen on ollut eloni viime aikoina. Mutta on se kyllä uskomaton se maailma minkä J.R.R. loi... Nyt en enää ihmettele tätä hehkutusta ollenkaan niin paljon!
Omalla lukunopeudellani tuo olisi 12 päivän ajan noin 11h päivässä (ilman taukoja). Kiirettä olet pitänyt.
- mr-huuru
Kannattaa kattoa eka leffa niin saa pientä mielikuvaa hahmoist
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1741182
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?45619Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55559Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä301554Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t225538- 51519
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45502