Täytän tänä vuonna 40 v, ja olen jo noin 3 - 5 v kärsinyt juuri ennen kuukautisia joitakin öitä hikoilusta ja unettomuudesta (uni ei meinaa tulla ja sitten heräilee pitkin yötä). Lisäksi jo varmaan 10 v olen kokenut voimakasta pahoinvointia (en kuitenkaan oksenna) kuukautisten edellä ja alussa. Tällaista en ole kuullut kenenkään toisen kokevan.
Nyt kun tuli mainittua tuosta unettomuudesta jossain, niin heräsi epäilys että minulla olisi varhaiset vaihdevuodet alullaan. Kiertoni alkoi 14-vuotiaana ja oli parikymppisenä hyvinkin pitkä (noin 60 vrk), kesto oli kuutisen päivää ja nykyään noin 4 - 5 vrk. Nuorempana oli runsaampaa, sittemmin kohtalaista, nykyään on ehkä hivenen tullut runsaammin 2. päivänä (ainakin kuukuppia saa tyhjentää 2 t välein). Raskaana en ole koskaan ollut.
Koska äidiltäni on poistettu kohtu myomien takia päälle nelikymppisenä (hänellä 2 lasta), on vaikea sieltä käsin tiedustella koska hänellä oli vaihdevuodet (ehkä hänellä jotain oireilua on ollut ja aion kuitenkin lähiaikoina udella).
Nyt kiinnostaisi että jos minulla on tosiaan menopaussi meneillään, niin osaako joku heittää arviota koskahan varsinainen kuukautisten poisjääminen tapahtuu, kun siis unettomuus hikoilu on kestänyt jo 3 - 5 v? Entä kuivunko jotenkin pahemmin sekä ylä- että alapäästä jos menopaussi tulee hyvinkin lähivuosina?
Kannattaisiko ajatella hormonilisää? Lähinnä kiinnostaisi valmiste josta ei tule vuotoja, kyllä tämä verikekkeri jo riittäisikin. :)
Ihoni on muutenkin hilseilevän kuiva (atooppinen), jos sillä nyt sitten merkitystä on.
Ajatuksia, vastaavia kokemuksia jne.?
Varhaiset vaihdevuodet?
47
6161
Vastaukset
- ei kannata
mitään kokeilla varsinkaan hormoneja tuossa iässä. Anteeksi vaan, mutta vaikutat siltä, että hermoilet turhaan. Paras olisi elää täysillä 40 kymppisen elämää sillä jos nyt jo aloitat sen hormonikierteen niin loppua ei näy. Mitä jos yrittäisit etsiä jotain muita syitä noille oireille. Kyllähän toki lääkärissä voi aina käydä ja pitääkin jos oireet niin vaativat, mutta on myös osa ihmisiä, jotka tekemällä tekee oireita, tajuamatta että ulkoiset lääkkeet on se viimeinen keino hallita elämää. Sisäiset ja sielulliset jutut kun nääs myös meitä pyörittävät ja niiden merkitys on aika ratkaiseva osaltaan.
Riittävästi aktiviteettia ja liikuntaa ja sitä onnen etsintää...- Vajaa nelikymppinen
...tarkoitukseni ollut tässä välittömästi ryhtyä mitään hormoneja syömään, vaan ehkä sitten kun kuukautiset loppuvat. Siihenhän voi tietenkin mennä vielä vuosia.
Se mitä täällä halusin tietää oli lähinnä arvio että koskahan niin tapahtuu että menssut loppuvat, JOS mainitsemani yöhikoilu sydämen nakutus unettomuus PMS-päivinä johtuu menopaussista.
Ajattelin tietenkin sitäkin että mitä varhaisemmassa iässä kuukautiset loppuvat, sitä varhaisemmin kaikki luukato ja kehon kuivuminen sitten lähtee käyntiin. Ei minua kyllä alta viisikymppisenä kiinnostaisi alkaa pelätä että menee raajat heti poikki jos vähän kolhii itseään. Syön kyllä maitotuotteita ja liikun kohtalaisesti, mutta on niin paljon peloteltu sillä luiden hapertumisella menopaussin jälkeen. Ja sillä että paikat kuivuvat ja seksistä ei tule enää mitään; ei huvittaisi ryhtyä ummessa olevaksi mummoksi vielä nelikymppisenä!
Hormoneilla kaiketi ensisijaisesti siirretään vaikeaa vaihdevuosioireilua, eikä suinkaan ylläpidetä jotain ikuista nuoruutta - kyllähän minä tämän ymmärrän. Kehon rapistuminen vain pelottaa. - nuorena vanha
Vajaa nelikymppinen kirjoitti:
...tarkoitukseni ollut tässä välittömästi ryhtyä mitään hormoneja syömään, vaan ehkä sitten kun kuukautiset loppuvat. Siihenhän voi tietenkin mennä vielä vuosia.
Se mitä täällä halusin tietää oli lähinnä arvio että koskahan niin tapahtuu että menssut loppuvat, JOS mainitsemani yöhikoilu sydämen nakutus unettomuus PMS-päivinä johtuu menopaussista.
Ajattelin tietenkin sitäkin että mitä varhaisemmassa iässä kuukautiset loppuvat, sitä varhaisemmin kaikki luukato ja kehon kuivuminen sitten lähtee käyntiin. Ei minua kyllä alta viisikymppisenä kiinnostaisi alkaa pelätä että menee raajat heti poikki jos vähän kolhii itseään. Syön kyllä maitotuotteita ja liikun kohtalaisesti, mutta on niin paljon peloteltu sillä luiden hapertumisella menopaussin jälkeen. Ja sillä että paikat kuivuvat ja seksistä ei tule enää mitään; ei huvittaisi ryhtyä ummessa olevaksi mummoksi vielä nelikymppisenä!
Hormoneilla kaiketi ensisijaisesti siirretään vaikeaa vaihdevuosioireilua, eikä suinkaan ylläpidetä jotain ikuista nuoruutta - kyllähän minä tämän ymmärrän. Kehon rapistuminen vain pelottaa.Olen 45v. ja kuukautiset jäi pois eka kerran jo 2 vuotta sitten.Terolutilla tulivat takaisin ja nyt jäivät uudelleen viime kesänä. vaihdevuodet ovat alkaneet nuoresta iästä huolimatta ja munasarjat toimii säästöliekillä.
Kannattaa käydä kokeneen gynegolgin juttusilla jos asia vaivaa. - Vajaa nelikymppinen
nuorena vanha kirjoitti:
Olen 45v. ja kuukautiset jäi pois eka kerran jo 2 vuotta sitten.Terolutilla tulivat takaisin ja nyt jäivät uudelleen viime kesänä. vaihdevuodet ovat alkaneet nuoresta iästä huolimatta ja munasarjat toimii säästöliekillä.
Kannattaa käydä kokeneen gynegolgin juttusilla jos asia vaivaa.Oliko sinulla kuinka pitkään jonkinlaista edeltävää oireilua ennenkuin kuukautiset jäivät pois? Esim. juuri tuota unettomuutta tai hikoilua, väsymystä kenties tai vuodon muutoksia kestossa tai määrässä? (Jälkimmäisessä en ole itse kokenut juuri mitään erikoista.)
- romahda päälle yhdessä päiv...
Oliko sinulla kuinka pitkään jonkinlaista edeltävää oireilua ennenkuin kuukautiset jäivät pois? Esim. juuri tuota unettomuutta tai hikoilua, väsymystä kenties tai vuodon muutoksia kestossa tai määrässä? (Jälkimmäisessä en ole itse kokenut juuri mitään erikoista.)
ei luukato eikä nivelvaivat vaan onneksemme luoja on suonut sen tapahtuvat vähitellen, pikkuhiljaa vuosien kuluessa. Jos epäiee nelikymppisenä vaihtareita niin kannattanee mennä gynelle, lääkäri osaa parhaiten arvioida onko kyseessä vaihdevuosien tulo vai joku muu.
Vaikka näillä palstoilla saa enimmäkseen sen kuvan että vaihdevuodet on yhtä alamäkeä, niin voin vakuuttaa, että näin ei ole kaikilla. Se kuva mikä vanhenevasta kropasta luodaan mediassa ja muualla on enemmän ja vähemmän epätosi. Vähemmän täällä kuitenkin hehkuttavat ne, joilla menee hyvin ellei loistavasti, sillä vanha kliseehän on myös, että "yrittää olla yhä nuori" tai jotain muuta potastkaa... - edessä
romahda päälle yhdessä päiv... kirjoitti:
ei luukato eikä nivelvaivat vaan onneksemme luoja on suonut sen tapahtuvat vähitellen, pikkuhiljaa vuosien kuluessa. Jos epäiee nelikymppisenä vaihtareita niin kannattanee mennä gynelle, lääkäri osaa parhaiten arvioida onko kyseessä vaihdevuosien tulo vai joku muu.
Vaikka näillä palstoilla saa enimmäkseen sen kuvan että vaihdevuodet on yhtä alamäkeä, niin voin vakuuttaa, että näin ei ole kaikilla. Se kuva mikä vanhenevasta kropasta luodaan mediassa ja muualla on enemmän ja vähemmän epätosi. Vähemmän täällä kuitenkin hehkuttavat ne, joilla menee hyvin ellei loistavasti, sillä vanha kliseehän on myös, että "yrittää olla yhä nuori" tai jotain muuta potastkaa...Hesarin keskusteluissa tämän viimeisen rintasyöpä/hormonikorvaushoito-uutisen jälkeen joku kirjoitti, että mummoutukaa naiset rauhassa ja eläkää terve vanhuus. Ehkä toi on kaikkein rakentavin lähtökohta. Paljon järkevämpää kuin takertua menneeseen ja yrittää keinotekoisesti pitää kiinni nuoren naisen hormonitasoista.
- Prog. lopettamishaaveilija
romahda päälle yhdessä päiv... kirjoitti:
Vaikka näillä palstoilla saa enimmäkseen sen kuvan että vaihdevuodet on yhtä alamäkeä, niin voin vakuuttaa, että näin ei ole kaikilla. Se kuva mikä vanhenevasta kropasta luodaan mediassa ja muualla on enemmän ja vähemmän epätosi. Vähemmän täällä kuitenkin hehkuttavat ne, joilla menee hyvin ellei loistavasti, sillä vanha kliseehän on myös, että "yrittää olla yhä nuori" tai jotain muuta potastkaa...Minulla vaihdevuodet alkoivat alle 40 -vuotiaana ja silloin riski osteoporoosiin on paljon suurempi kuin sellaisella jolla vaihkarit alkaa normaali-iässä.
Minunkin pitää syödä estrogeeniä 50 -vuotiaaksi saakka nimenomaan sen osteoporoosin vuoksi.
Minulla ei juuri muuta syytä estrogeeniin olisikaan, kun oireita ei ole muuta kuin limakalvojen kuivuminen. Kuukautisia (tyhjennysvuotoa) minulla ei enää tulekaan edes estrogeenillä.
Ei pidä sekoittaa luonnollisessa iässä tulevia vaihkareita ennenaikaisiin (Premature ovarian failure), koska ne ovat kaksi eri asiaa. Joillekin tuo POF voi tulla vaikka alle 30 -vuotiaana. Ja osteoporoosi on todellinen uhka silloin, jos estrogeeniä ei käytä.
Ja kyllä minun alamäki alkoi silloin kun nämä ennenaikaiset vaihkarit alkoi. Lihoin parissa kuukaudessa 10 kg, maha alkoi löystyä, kasvot muuttuivat ryppyisiksi ja muutuin saamattomaksi ja haluttomaksi sekä väsyneeksi.
Ehkä niillä, joilla vaihkarit tulevat luonnolliseen aikaan ja jopa toivottuna, tilanne on toisin. - kuka kirjoitti
Prog. lopettamishaaveilija kirjoitti:
Minulla vaihdevuodet alkoivat alle 40 -vuotiaana ja silloin riski osteoporoosiin on paljon suurempi kuin sellaisella jolla vaihkarit alkaa normaali-iässä.
Minunkin pitää syödä estrogeeniä 50 -vuotiaaksi saakka nimenomaan sen osteoporoosin vuoksi.
Minulla ei juuri muuta syytä estrogeeniin olisikaan, kun oireita ei ole muuta kuin limakalvojen kuivuminen. Kuukautisia (tyhjennysvuotoa) minulla ei enää tulekaan edes estrogeenillä.
Ei pidä sekoittaa luonnollisessa iässä tulevia vaihkareita ennenaikaisiin (Premature ovarian failure), koska ne ovat kaksi eri asiaa. Joillekin tuo POF voi tulla vaikka alle 30 -vuotiaana. Ja osteoporoosi on todellinen uhka silloin, jos estrogeeniä ei käytä.
Ja kyllä minun alamäki alkoi silloin kun nämä ennenaikaiset vaihkarit alkoi. Lihoin parissa kuukaudessa 10 kg, maha alkoi löystyä, kasvot muuttuivat ryppyisiksi ja muutuin saamattomaksi ja haluttomaksi sekä väsyneeksi.
Ehkä niillä, joilla vaihkarit tulevat luonnolliseen aikaan ja jopa toivottuna, tilanne on toisin."..mummoutukaa rauhassa..."
joku jolla ei mitään omakohtaista kokemusta vaihdevuosista,jonkun aviomies tai muu tai peräti aikuinen lapsi...
Oletteko vaihdevuosi-ikäiset naiset muuten panneet merkille sen kummallisen nuorempien ihmisten viljelemän kliseen, että "yrittää näyttää yhä nuorelta..."?
Ei hormonikorvaushoidossa ole suinkaan siitä kysymys. Toki elämänlaatu paranee, jos saa taas nukuttua yöt eikä tule kolotuksia jne. Mutta oikeasti, harmittaako se jotakuta, että "vanhakin" on iloinen ja nauttii yhä elämästään, eikä vain "muistele menneitä ja kudo sukkaa kiikkustuolissa".
Tosiasiahan on että elinikä on pidentynyt ja yhä pidentyy kehittyvän elintason ja terveydenhoidon ansioista. Tästä saa nauttia vapaasti! - Vajaa 40
kuka kirjoitti kirjoitti:
"..mummoutukaa rauhassa..."
joku jolla ei mitään omakohtaista kokemusta vaihdevuosista,jonkun aviomies tai muu tai peräti aikuinen lapsi...
Oletteko vaihdevuosi-ikäiset naiset muuten panneet merkille sen kummallisen nuorempien ihmisten viljelemän kliseen, että "yrittää näyttää yhä nuorelta..."?
Ei hormonikorvaushoidossa ole suinkaan siitä kysymys. Toki elämänlaatu paranee, jos saa taas nukuttua yöt eikä tule kolotuksia jne. Mutta oikeasti, harmittaako se jotakuta, että "vanhakin" on iloinen ja nauttii yhä elämästään, eikä vain "muistele menneitä ja kudo sukkaa kiikkustuolissa".
Tosiasiahan on että elinikä on pidentynyt ja yhä pidentyy kehittyvän elintason ja terveydenhoidon ansioista. Tästä saa nauttia vapaasti!Minä en ainakaan nelikymppisenä ala mummoutua, koska en ole edes kenenkään isoäiti. Ulkoisesti näytän jopa ikäistäni nuoremman näköiseltä, joten tuntuu kohtuuttomalta että tässä iässä pitäisi humpsahtaa kiikkustuoliin sukkaa kutomaan ja kissaa potkimaan!
http://fi.netlog.com/go/explore/videos/videoid=101851
Itselläni toinen silmäluomi jotenkin "romahti" toista alemmas muutama vuosi sitten kun yhtäkkiä laihduin lyhyessä ajassa 10 kg. Onneksi toinenkin luomi seurasi sitten, etteivät eriparisesti roiku... En tiedä onko tuolla tapahtumalla mitään merkitystä tämän vaihtarin kannalta, mutta kelpaa se niiden usuttaa mummoutumaan joilla kehitys tapahtuu hitaammin ja tasaisemmin.
Itse tunnen kuin en mitään nuoruutta olisi koskaan elänytkään, kun kiusattiin niin paljon koulussa enkä ollut ikäisteni kanssa tekemisissä, ja nytkö minun sitten pitäisi jo olla valmis VANHUUTEEN? Hah!
Suvussani ei ole rintasyöpää, joten enköhän minä niitä hormoneja mieluummin ryhdy syömään kuin pelkään että menee luut poikki, kun tosiaankin jostain luin että puolella naisista menee ainakin yksi luu katki menopaussin jälkeen.
Voihan se tietenkin olla ettei yöhikoiluni, unettomuuteni ja väsymyskään välttämättä menopaussista johdu. Jos tämä tässä pahenee jotenkin tai alkaa se vuotokin heittelehtiä, niin täytynee kumminkin lääkäriä konsultoida. Mutta ei nykyaikana varmaankaan kenenkään tarvitse alkaa leikkiä mummoa parhaassa iässään, jos ei itse siltä yhtään tunnu. - on varhaisvanhus
kuka kirjoitti kirjoitti:
"..mummoutukaa rauhassa..."
Tosiasiahan on että elinikä on pidentynyt ja yhä pidentyy kehittyvän elintason ja terveydenhoidon ansioista. Tästä saa nauttia vapaasti!50-vuotiaana alkaa varhaisvanhuus, tämä lukee ihan uudessa tutkimuksessa, vanhuus alkaa sen tutkimuksen mukaan 85-vuotiaana.
Kuka on sanonut että pitäis alkaa kutoa sukkia? Siitähän on kysymys, että alkais miettiä millainen mummu minä haluan olla.
En halua olla mummu, joka ei uskalla kohdata ikäänsä ja sitä muutosta, mihin joka tapauksessa on astumassa. Haluan olla mummu, joka huolehtii kunnostaan, kokeilee, kuuntelee, ymmärtää, on hyvä lähimmäinen ja elämälle avoin kaiken tämän iän tuoman viisauden varassa.
Aikanaan silloin, kun tultiin puberteettiin, naiseksi kasvaminen pelotti niin, ettei sitä uskaltanut ajatellakaan, sen jotenkin kielsi. Jos olis olemassa pillereitä (puberteetti-iän hormonikorvaushoito), jolla sen muutoksen vois taikoa pois, niin ne menis hyvin kaupaksi. Ainoa "pilleri", mikä siihen on tarjolla, on anoreksia ja siksi se onkin hyvin yleistä. - pitää sisällään
Vajaa 40 kirjoitti:
Minä en ainakaan nelikymppisenä ala mummoutua, koska en ole edes kenenkään isoäiti. Ulkoisesti näytän jopa ikäistäni nuoremman näköiseltä, joten tuntuu kohtuuttomalta että tässä iässä pitäisi humpsahtaa kiikkustuoliin sukkaa kutomaan ja kissaa potkimaan!
http://fi.netlog.com/go/explore/videos/videoid=101851
Itselläni toinen silmäluomi jotenkin "romahti" toista alemmas muutama vuosi sitten kun yhtäkkiä laihduin lyhyessä ajassa 10 kg. Onneksi toinenkin luomi seurasi sitten, etteivät eriparisesti roiku... En tiedä onko tuolla tapahtumalla mitään merkitystä tämän vaihtarin kannalta, mutta kelpaa se niiden usuttaa mummoutumaan joilla kehitys tapahtuu hitaammin ja tasaisemmin.
Itse tunnen kuin en mitään nuoruutta olisi koskaan elänytkään, kun kiusattiin niin paljon koulussa enkä ollut ikäisteni kanssa tekemisissä, ja nytkö minun sitten pitäisi jo olla valmis VANHUUTEEN? Hah!
Suvussani ei ole rintasyöpää, joten enköhän minä niitä hormoneja mieluummin ryhdy syömään kuin pelkään että menee luut poikki, kun tosiaankin jostain luin että puolella naisista menee ainakin yksi luu katki menopaussin jälkeen.
Voihan se tietenkin olla ettei yöhikoiluni, unettomuuteni ja väsymyskään välttämättä menopaussista johdu. Jos tämä tässä pahenee jotenkin tai alkaa se vuotokin heittelehtiä, niin täytynee kumminkin lääkäriä konsultoida. Mutta ei nykyaikana varmaankaan kenenkään tarvitse alkaa leikkiä mummoa parhaassa iässään, jos ei itse siltä yhtään tunnu.sana mummo? Minusta se tarkoittaa omistautumista itselle ja omille harrastuksille ja mahdollisesti lapsenlapsillekin. Enää ei tarvitse pyydystää miestä, vaan voi keskittyä tärkeämpiin asioihin. Mutta kyllä mummoikäisestäkin tuntuu todella mukavalta kun nuori komea mies avaa oven ja sanoo: ole hyvä.
- Vajaa 40
pitää sisällään kirjoitti:
sana mummo? Minusta se tarkoittaa omistautumista itselle ja omille harrastuksille ja mahdollisesti lapsenlapsillekin. Enää ei tarvitse pyydystää miestä, vaan voi keskittyä tärkeämpiin asioihin. Mutta kyllä mummoikäisestäkin tuntuu todella mukavalta kun nuori komea mies avaa oven ja sanoo: ole hyvä.
Oma mummoni oli kusipäämiehensä sadistisesti rääkkäämä tahdoton lapsen tasolle jäänyt tusinapäisen lapsikatraan joka vuotisesti poikinut huono-osainen ihminen. Toinen mummo vainaa ennen syntymääni. Liekö siis ihme ettei mummoudesta tule kovin positiivisia mielikuvia...
En aio esim. 10 v päästä takertua väkisin nuoruuteen, mutta olen aina ollut mallia ns. "iätön", joten mitäpä tässä kai sitten muuta kuin on oma itsensä iästä riippumatta.
Muttako ettäkö luita paukkuisi poikki harva se vuosi! Ei kiitos! - peruuttaa
on varhaisvanhus kirjoitti:
50-vuotiaana alkaa varhaisvanhuus, tämä lukee ihan uudessa tutkimuksessa, vanhuus alkaa sen tutkimuksen mukaan 85-vuotiaana.
Kuka on sanonut että pitäis alkaa kutoa sukkia? Siitähän on kysymys, että alkais miettiä millainen mummu minä haluan olla.
En halua olla mummu, joka ei uskalla kohdata ikäänsä ja sitä muutosta, mihin joka tapauksessa on astumassa. Haluan olla mummu, joka huolehtii kunnostaan, kokeilee, kuuntelee, ymmärtää, on hyvä lähimmäinen ja elämälle avoin kaiken tämän iän tuoman viisauden varassa.
Aikanaan silloin, kun tultiin puberteettiin, naiseksi kasvaminen pelotti niin, ettei sitä uskaltanut ajatellakaan, sen jotenkin kielsi. Jos olis olemassa pillereitä (puberteetti-iän hormonikorvaushoito), jolla sen muutoksen vois taikoa pois, niin ne menis hyvin kaupaksi. Ainoa "pilleri", mikä siihen on tarjolla, on anoreksia ja siksi se onkin hyvin yleistä.No, ei se käsite varhaivanhus ollutkaan missään tutkimuksessa, vaan lehtiartikkelissa, jossa oli kerrottu käsitteistä vanhuus ja varhaisvanhuus. Kuulin siitä töissä ja tän huomasin nyt kun aloin varmistaa asiaa. Varhaisvanhuksella tarkoitetaan viiskymppistä, jonka kunto on huono johtuen liian vähäisestä liikunnan määrästä. Lääkärit käyttää tätä termiä.
Mutta mun pointi oli siinä, että viiskymppinen on joka tapauksessa mummuiässä. Riippumatta siitä onko lastenlapsia vai ei niin viiskymppisellä voisi aivan hyvin niitä jo olla. Yleensä on hedelmällisempi lähtökohta katsoa totuutta silmiin, kuin alitajuisesti koko ajan kieltää sitä.
Siinä olen samaa mieltä, että on ehkä kaksi eri asiaa, jos vaihdevuodet alkaa luonnollisessa iässä tai jos ne alkaa jo - mukavaa mummon elämää
peruuttaa kirjoitti:
No, ei se käsite varhaivanhus ollutkaan missään tutkimuksessa, vaan lehtiartikkelissa, jossa oli kerrottu käsitteistä vanhuus ja varhaisvanhuus. Kuulin siitä töissä ja tän huomasin nyt kun aloin varmistaa asiaa. Varhaisvanhuksella tarkoitetaan viiskymppistä, jonka kunto on huono johtuen liian vähäisestä liikunnan määrästä. Lääkärit käyttää tätä termiä.
Mutta mun pointi oli siinä, että viiskymppinen on joka tapauksessa mummuiässä. Riippumatta siitä onko lastenlapsia vai ei niin viiskymppisellä voisi aivan hyvin niitä jo olla. Yleensä on hedelmällisempi lähtökohta katsoa totuutta silmiin, kuin alitajuisesti koko ajan kieltää sitä.
Siinä olen samaa mieltä, että on ehkä kaksi eri asiaa, jos vaihdevuodet alkaa luonnollisessa iässä tai jos ne alkaa joviiskymppiset naiset nykyisin eroaa,koska huomaavat olevansa miehensä vallan alla.
Ovat varmaan jo huomanneet aiemmin,mutta kun lapset lähtee maailmalle,silloin on hyvä nostaa kytkintä.
Itse olisin todella taantunut lapsen tasolle jos olisin jatkanut suhdettani,sillä kun ikää tulee ei jaksa pitää puoliaan enää.
Minulle sopii hyvin,elää itsenäisenä mummona ja sukkia kudoin jo aviossa ollessa,se ei ole iästä kiinni. - mieluusti
mukavaa mummon elämää kirjoitti:
viiskymppiset naiset nykyisin eroaa,koska huomaavat olevansa miehensä vallan alla.
Ovat varmaan jo huomanneet aiemmin,mutta kun lapset lähtee maailmalle,silloin on hyvä nostaa kytkintä.
Itse olisin todella taantunut lapsen tasolle jos olisin jatkanut suhdettani,sillä kun ikää tulee ei jaksa pitää puoliaan enää.
Minulle sopii hyvin,elää itsenäisenä mummona ja sukkia kudoin jo aviossa ollessa,se ei ole iästä kiinni.Niin, sitä viiskakkosen elämää vietän ja olen tullut viimesen päälle radikaaliksi, mikäli miestäni siteeraan. Nuoruudessa en tajunnut, että olis voinut vähän revittää, se ei ollut soveliasta, koska olen kotoisin "kunnollisesta" perheestä. Nyt en enää anna kenenkään pistää mielipiteitäni epäilyksen alle, enempää mieheni kuin muunkaan lähipiirin. Lapset ovat muuttaneet pois ja nautin seksistä, seksistä ja vähän sitten muusta :))). Työ maittaa ja liikunta tsemppaa eteenpäin. Olen isoäiti, mutta en "mummo" periaatteiltani. Ärsyynnyn, jos kuulen jonkun vihjailevan, että yritän näyttää nuorelta. Katin kontit, näytän oikeesti nuoremmalta kuin tutut ikätoverini, eikä vieraammat usko, kun sanon, että olen oikeesti isöäiti. Ne rupee laskemaan, että mitenkäs nuorena oonkaan tullut äidiksi....ihan kuin ois vahingossa lapsi liian aikaisin tullut...Niin, käytän estrogeeliä, joka estää, ettei elämä olis liian itkuista ja että saan paremmmin nukutuksi ilman painajaisia.
Viihdyn omassa kehossani, fyysisesti ja psyykkisesti. Fyysisesti viihdyn oikein hyvin "69 eyes"-asennossa, sekä sen tyylin musiikin parissa. Tsemppiä naiset! Älkää jääkö muitten jalkoihin. - ja mummo saa olla
mieluusti kirjoitti:
Niin, sitä viiskakkosen elämää vietän ja olen tullut viimesen päälle radikaaliksi, mikäli miestäni siteeraan. Nuoruudessa en tajunnut, että olis voinut vähän revittää, se ei ollut soveliasta, koska olen kotoisin "kunnollisesta" perheestä. Nyt en enää anna kenenkään pistää mielipiteitäni epäilyksen alle, enempää mieheni kuin muunkaan lähipiirin. Lapset ovat muuttaneet pois ja nautin seksistä, seksistä ja vähän sitten muusta :))). Työ maittaa ja liikunta tsemppaa eteenpäin. Olen isoäiti, mutta en "mummo" periaatteiltani. Ärsyynnyn, jos kuulen jonkun vihjailevan, että yritän näyttää nuorelta. Katin kontit, näytän oikeesti nuoremmalta kuin tutut ikätoverini, eikä vieraammat usko, kun sanon, että olen oikeesti isöäiti. Ne rupee laskemaan, että mitenkäs nuorena oonkaan tullut äidiksi....ihan kuin ois vahingossa lapsi liian aikaisin tullut...Niin, käytän estrogeeliä, joka estää, ettei elämä olis liian itkuista ja että saan paremmmin nukutuksi ilman painajaisia.
Viihdyn omassa kehossani, fyysisesti ja psyykkisesti. Fyysisesti viihdyn oikein hyvin "69 eyes"-asennossa, sekä sen tyylin musiikin parissa. Tsemppiä naiset! Älkää jääkö muitten jalkoihin.mutta vastustan jokaisen nuoremman "lokeroimista" johonkin "Yrittää yhä näyttää nuoremmalta" jne.
Ihan oikeasti Kokemuksesta tietää mitä on joku ikä. Ja se on jokaiselle hieman erilaista. Yksi on kuitenkin varmaa, elämää on eletty enemmän kuin nuorempana, joten jättäkää määrittelyt sikseen, siihen hetkeen jolloin itse tiedätte, omakohtaisesti asian laidan.
Ei mummous ole pelkkää vaivaa, mummous voi olla myös parasta aikaa elämässä. Ja mummo joka kutoo sukkaa voi yhtä hyvin harrastaa mitä tahansa haluaa ja kehittää, opiskella jne. Yhtä hyvin hän voi myös olla paikoillaan ja harrastamatta mitään. Mutta mahdollisuudet löytyy riippuen terveydestä, vireydestä jne. - Nimetön
mieluusti kirjoitti:
Niin, sitä viiskakkosen elämää vietän ja olen tullut viimesen päälle radikaaliksi, mikäli miestäni siteeraan. Nuoruudessa en tajunnut, että olis voinut vähän revittää, se ei ollut soveliasta, koska olen kotoisin "kunnollisesta" perheestä. Nyt en enää anna kenenkään pistää mielipiteitäni epäilyksen alle, enempää mieheni kuin muunkaan lähipiirin. Lapset ovat muuttaneet pois ja nautin seksistä, seksistä ja vähän sitten muusta :))). Työ maittaa ja liikunta tsemppaa eteenpäin. Olen isoäiti, mutta en "mummo" periaatteiltani. Ärsyynnyn, jos kuulen jonkun vihjailevan, että yritän näyttää nuorelta. Katin kontit, näytän oikeesti nuoremmalta kuin tutut ikätoverini, eikä vieraammat usko, kun sanon, että olen oikeesti isöäiti. Ne rupee laskemaan, että mitenkäs nuorena oonkaan tullut äidiksi....ihan kuin ois vahingossa lapsi liian aikaisin tullut...Niin, käytän estrogeeliä, joka estää, ettei elämä olis liian itkuista ja että saan paremmmin nukutuksi ilman painajaisia.
Viihdyn omassa kehossani, fyysisesti ja psyykkisesti. Fyysisesti viihdyn oikein hyvin "69 eyes"-asennossa, sekä sen tyylin musiikin parissa. Tsemppiä naiset! Älkää jääkö muitten jalkoihin.Minä olen kohta 46-vuotias ja myöskin kohta kolmen lapsen isoäiti. Näytän ikäistäni nuoremmalta myöskin ainakin lasteni ja heidän ystäviensä mukaan:)
Aloitin hormonikorvaushoidon joulukuussa koska vv-oireet pahenivat tosi paljon ja munasarjat olivat pienentyneet vv-tasolle. Haluan nauttia elämästäni vielä monta vuotta ja olla iloinen isoäiti. Olen myöskin kiinnittänyt huomiota ruokavalioon ja käyn aika usein kävelyllä. Vesijuoksuun ajattelin mennä ensi viikolla. Haluan voida hyvin:)
Tsemppiä kaikille naisille!!! - nuori vanha
Oliko sinulla kuinka pitkään jonkinlaista edeltävää oireilua ennenkuin kuukautiset jäivät pois? Esim. juuri tuota unettomuutta tai hikoilua, väsymystä kenties tai vuodon muutoksia kestossa tai määrässä? (Jälkimmäisessä en ole itse kokenut juuri mitään erikoista.)
Kun kuukautiset jäi ekan kerran pois en muista mitään erityistä oireilua,tosin nuorin lapseni oli silloin kaksivuotias, joten ehkä kaikki tuli laitettua siihen piikkiin.
Tällä kerralla (näin jälkeenpäin ajatellen)elämä on ollut melkoista vuoristorataa, pahiten asiat purkautuivat aina kotona.ja nyttenkin kuvittelin sen johtuvan stressistä, koska olemme maksaneet käsirahan uudesta talosta ja myymme vanhaa ja aika ei ole kovin hyvä siihen asiaan.
Nyt syön teroluttia ja odottelen vuotoa ja hormoni ja kilpirauhaskokeiden tuloksia.Korvaushoito on reseptillä odottamassa, milloin aloitetaan. Olo on jo nyt seesteisempi, kun tietää, että "syy" ei olekaan vain minun, vaan hormonien.Toki hyvät keskustelut miehen ja perheen kanssa auttavat myös hyväksymään tilanteen.
Jotenkin tuntuu, että tässä on ihan hyvä vaihe edessä.Eikä olo ole lainkaan 45-kymppisen mummon.
Alan satsaamaan enemmän itseeni.lisää liikuntaa ja ulkoilua, kasvo- ja vartalonhoitoa,parempaa ja terveellisempää ruokaa.Niilä pystyy hidastamaan kropan vanhenemista ja saa itselleen hyvän olon.
ps.Luin juuri Brusilan kirjoituksen vaihdevuosista ja hän kertoi, että hänen vastaanotollaan käy jopa 35v.naisia vaihdevuosioireiden takia. Joten ota asiasta selvää, niin saat mielenrauhan. TSEMPPIÄ!!!!!!!!!! - nuori mummo 45v
edessä kirjoitti:
Hesarin keskusteluissa tämän viimeisen rintasyöpä/hormonikorvaushoito-uutisen jälkeen joku kirjoitti, että mummoutukaa naiset rauhassa ja eläkää terve vanhuus. Ehkä toi on kaikkein rakentavin lähtökohta. Paljon järkevämpää kuin takertua menneeseen ja yrittää keinotekoisesti pitää kiinni nuoren naisen hormonitasoista.
Mitkä lie kokemuksesi vaihdevuosista,mutta jos rauhassa sais mummoutua, niin mikäpä siinä, tuskin kukaan huvikseen hormonihoitoja haluaa.Vaihdevuodet taitaa olla myös paljon muuta, kuin vanhentuvaa kroppaa...Eikä hormoneilla taida saada teinitytön kroppaa,jos kukaan sitä edes haluaa...
- Vajaa 40
nuori vanha kirjoitti:
Kun kuukautiset jäi ekan kerran pois en muista mitään erityistä oireilua,tosin nuorin lapseni oli silloin kaksivuotias, joten ehkä kaikki tuli laitettua siihen piikkiin.
Tällä kerralla (näin jälkeenpäin ajatellen)elämä on ollut melkoista vuoristorataa, pahiten asiat purkautuivat aina kotona.ja nyttenkin kuvittelin sen johtuvan stressistä, koska olemme maksaneet käsirahan uudesta talosta ja myymme vanhaa ja aika ei ole kovin hyvä siihen asiaan.
Nyt syön teroluttia ja odottelen vuotoa ja hormoni ja kilpirauhaskokeiden tuloksia.Korvaushoito on reseptillä odottamassa, milloin aloitetaan. Olo on jo nyt seesteisempi, kun tietää, että "syy" ei olekaan vain minun, vaan hormonien.Toki hyvät keskustelut miehen ja perheen kanssa auttavat myös hyväksymään tilanteen.
Jotenkin tuntuu, että tässä on ihan hyvä vaihe edessä.Eikä olo ole lainkaan 45-kymppisen mummon.
Alan satsaamaan enemmän itseeni.lisää liikuntaa ja ulkoilua, kasvo- ja vartalonhoitoa,parempaa ja terveellisempää ruokaa.Niilä pystyy hidastamaan kropan vanhenemista ja saa itselleen hyvän olon.
ps.Luin juuri Brusilan kirjoituksen vaihdevuosista ja hän kertoi, että hänen vastaanotollaan käy jopa 35v.naisia vaihdevuosioireiden takia. Joten ota asiasta selvää, niin saat mielenrauhan. TSEMPPIÄ!!!!!!!!!!35... Ettei se sitten niin kauhean harvinaista lienekään.
En tiedä onko tämä niin kauhean suuri juttu kuin aluksi tuntui; tuli vaan sellainen HÄH-olo kun luuli elävänsä aikuisen naisen elämää (ilman että edes tuntuu kovin aikuiselta korvien välissä vieläkään) ja sitten onkin mahdollista että on vv. xD - Prog. lopettamishaaveilija
nuori vanha kirjoitti:
ps.Luin juuri Brusilan kirjoituksen vaihdevuosista ja hän kertoi, että hänen vastaanotollaan käy jopa 35v.naisia vaihdevuosioireiden takia. Joten ota asiasta selvää, niin saat mielenrauhan. TSEMPPIÄ!!!!!!!!!!Itse ajattelin löytäessäni vihdoin mieheni reilu 30 vuotiaana, että nyt on minun vuoroni elää sitä elämää, jota kaikki muut ovat jo saaneet elää.
Ajattelin, että nyt on minun vuoroni saada lapsia, elää perhe- ja kotielämää.
Toisin kävi, en koskaan saanut lapsia, en perhettä. Sensijaan tuli ennenaikainen vanhuus ja sen vaivat, eikä ole enää muuta kuin odottaa kuolemaa. - ei anneta
Prog. lopettamishaaveilija kirjoitti:
Itse ajattelin löytäessäni vihdoin mieheni reilu 30 vuotiaana, että nyt on minun vuoroni elää sitä elämää, jota kaikki muut ovat jo saaneet elää.
Ajattelin, että nyt on minun vuoroni saada lapsia, elää perhe- ja kotielämää.
Toisin kävi, en koskaan saanut lapsia, en perhettä. Sensijaan tuli ennenaikainen vanhuus ja sen vaivat, eikä ole enää muuta kuin odottaa kuolemaa.enemmän kuin jaksaa kantaa. Voisin valitella omaa osaani, mutta enpäs tee sitä. Jokaisen osa on juuri niin raskas kuin siltä tuntuu. Äläpäs heitä kirvestä kaivoon, huominen voi hyvinkin tuoda jotakin mielenkiintoista ja haastavaa. Toi se minullekin, ihan viime tingassa.
- toinen nuori mummi
nuori mummo 45v kirjoitti:
Mitkä lie kokemuksesi vaihdevuosista,mutta jos rauhassa sais mummoutua, niin mikäpä siinä, tuskin kukaan huvikseen hormonihoitoja haluaa.Vaihdevuodet taitaa olla myös paljon muuta, kuin vanhentuvaa kroppaa...Eikä hormoneilla taida saada teinitytön kroppaa,jos kukaan sitä edes haluaa...
no ei todellakaan hormoneilla saa teinitytön kroppaa, eiköhän se ole riittävä liikunta ja ruokavalio joka siihen kropan muotoon vaikuttaa ja kaikenlainen touhu lastenlasten kanssa pitää mielen virkeänä enkä kyllä haluaisikaan teinityötön kroppaa. Sekin aika on joskus eletty ja koettu ja nyt puhaltaa uudet tuulet ja on vaan elettävä sen mukaan ja hyväksyttävä nämä iän tuomat muutokset ja nautittava elämästä, vaikka kuinka vaihdevuosivaivat välillä "riivaavat".
- 44v Isoäiti
Luin teidän kertomuksia ja voin sanoa että ei tämä isoäitinä oleminen mikää hirvee juttu ole, tulin nääs 42v ioäidiksi ja olen sama ihminen kuin ennekin. ;)
Ja toiseen asiaan.
Minulla menkat alkoi vasta n.15v ja eka vuoto kesti aika kauan, ehkä 3 viikkoa.
Kuukautiskalenterissa kuukautiskiertona on 26 päivää ja nyt pitäisi olla mensut päällä, mutta ei vaan ole vielä pikkuistakaan vuotoakaan. Migreeni on just päällä ja tissit kipeenä, lisäksi alavatsa on kipeä, mutta vuotoa ei näy.
No vielä voi odottaa, josko tuo on vain pikkasen myöhässä.
Vai onko sittenkin kyseessä ensioireet vaihtareista, tiedä häntä. ;) - nainen 45v
Kävin lääkärissä samanlaisten oireitten takia, minullakin niitä oli ollut vuosia.
Hormoonikokeet otettiin ja ne olivat ok eikä niiden perusteella ihan heti pitäs vaihtarit tulla.
Tulin siihen tulokseen, että nämä ovat pms oireita, jotka iän myötä pahenevat.
Minulla on unihäiriöitä,hikoilun lisääntymistä ,ärtyisyyttä, kipeet rinnat, turvotusta(joskus oireet alkaa heti ovulaation jälkeen).
Itse vaihdoin ruokavaliota, lisäsin liikuntaa ja aloin muutenkin huolehtia itsestäni enempi esim.rentoutumalla ja hyväksymällä tietyt asiat.
Joskus menee helpommin ja joskus kaikki oireet tulevat tuplana.
Kärsin myös erittäin kovista ovulaatio kivuista ja kuukautiskivuista.
Sain lääkäriltä nukahtamislääkkeitä , niitä syön jos tulee valvottua monta yötä putkeen.
Nukahdan kyllä ilman niitäkin, mutta unet loppuu 3tunnin kuluttua ja herään virkeänä.
Muutenkin elimistö käy välillä kuin ylikierroksilla ja olenkin sillon yrittänyt panostaa rentoutumiseen.
Sinun iässäsi minullakin oli vaikeampaa kuin esim. nyt.
Puhuin gynelogilleni aina et varmaan tulossa vaihtarit ja aina hän nauroi ja sanoi , ettei niitä ole vielä näköpiirissäkään,mutta koskaan minulle ei kukaan sanonut, että esim hikoilu voi kuulua ihan vai pms:ään.
Minullahan on aina ollut pms:ää,mutta nyt iän myötä oireet ovat pahentuneet ja passaisivat ihan joihinkin esivaihtari oireiksi.
Jotenkin on ollut helpompi olla, kun on hyväksyin tilanteen ja aloin elää niin kuin parhaaksi kulloinkin näen.
Hormooneita en ole edes ajatellut, söin aikoinaan e-pillereitä ovulaatiokipuihin, ja sain muut vaivat tilalle.
Ei muuta kuin tsemppiä ja iloista mieltä.- 44v Isoäiti
Nykyään ovulaation aikana minullakin on alavatsassa kipuja ja sitten pitää odottaa suunnilleen 2 viikkoa, jotta mensut tulee. Myös kuukautiskipuja on.
Unihäiriöitä minulla on ollut viimeeksi viimevuonna muutama kuukausi sitten. Jostain syystä ne häipyi pois, no mistä tietää millon tulevat takaisin.
Nykyään palelen niin vimmatusti. Työpaikalla tauon aikoina rupean palelemaan ja silloin myös väsyttämään. Tuntuu kuin minun pitäisi tehdä töitä myös tauoilla, jotta ei palelisi eikä väsyttäisi.
Minä täytän loppuvuodesta 45v. - nainen 45
44v Isoäiti kirjoitti:
Nykyään ovulaation aikana minullakin on alavatsassa kipuja ja sitten pitää odottaa suunnilleen 2 viikkoa, jotta mensut tulee. Myös kuukautiskipuja on.
Unihäiriöitä minulla on ollut viimeeksi viimevuonna muutama kuukausi sitten. Jostain syystä ne häipyi pois, no mistä tietää millon tulevat takaisin.
Nykyään palelen niin vimmatusti. Työpaikalla tauon aikoina rupean palelemaan ja silloin myös väsyttämään. Tuntuu kuin minun pitäisi tehdä töitä myös tauoilla, jotta ei palelisi eikä väsyttäisi.
Minä täytän loppuvuodesta 45v.Unohdin kokonaan tuon kylmyyden, kun just nyt ei ole sitä ollut, mutta on se niin karmeeta, että olenkin miettinyt kumpi on oikeesti pahempi , kuumat aallot vai kylmyys?
Kylmyyteen ei tunnu oikein tepsivän mikään, aivan kuin olisi jäässä luihin asti.
Itsekin parhaillaan odottelen menkoja.Minulla on nykyään muutama'tippapäivä' ennen kunnon vuotoa, sellaista , että näkyy aamulla paperissa vessassa käydessä, ei kuitenkaan tule edes pikkuhousunsuojaan asti(ärsyttävää)
Kierto on aika säännöllinen, vuodoissa on eroja ja ne ovat muuttuneet niukemmiksi.
Kävin syksyllä niissä hormoonikokeissa ja arvot ei olleet yhtään vaihtareihin päin.
Käyn myös säännöllisesti gynellä ja silloin tehtiin/tehdään sisäinen ultraus jossa näkyy munasarjat ja niissä olevat munarakkulatkin.
Viimeksi niitä oli ainakin runsaasti :))
Kyllähän nämä oireet ovat kuin vaihtarioireet,mutta olen hakenut enempi tietoa pms:ästä ja ikävä kyllä oireita on muitakin kuin mielialavaihtelut, turvotus ja nää muut tutut.
En minä vaihtareita pelkää, mutta avun saa vain , kun diagnoosi on oikea.
Muuten..täytän itsekin loppuvuodesta 45 :)) - täältä löytyy
nainen 45 kirjoitti:
Unohdin kokonaan tuon kylmyyden, kun just nyt ei ole sitä ollut, mutta on se niin karmeeta, että olenkin miettinyt kumpi on oikeesti pahempi , kuumat aallot vai kylmyys?
Kylmyyteen ei tunnu oikein tepsivän mikään, aivan kuin olisi jäässä luihin asti.
Itsekin parhaillaan odottelen menkoja.Minulla on nykyään muutama'tippapäivä' ennen kunnon vuotoa, sellaista , että näkyy aamulla paperissa vessassa käydessä, ei kuitenkaan tule edes pikkuhousunsuojaan asti(ärsyttävää)
Kierto on aika säännöllinen, vuodoissa on eroja ja ne ovat muuttuneet niukemmiksi.
Kävin syksyllä niissä hormoonikokeissa ja arvot ei olleet yhtään vaihtareihin päin.
Käyn myös säännöllisesti gynellä ja silloin tehtiin/tehdään sisäinen ultraus jossa näkyy munasarjat ja niissä olevat munarakkulatkin.
Kyllähän nämä oireet ovat kuin vaihtarioireet,mutta olen hakenut enempi tietoa pms:ästä ja ikävä kyllä oireita on muitakin kuin mielialavaihtelut, turvotus ja nää muut tutut.
Muuten..täytän itsekin loppuvuodesta 45 :))mutta aatelkaas, vielä kuuskymppisenäkin voi olla virkeä ja pirteä isoäiti, joka elää täyttä elämää. Hieman vaan huvittaa edelleen nuo jutut:
"haluaa näyttää nuoremmalta..." hehe... - 44v Isoäiti
nainen 45 kirjoitti:
Unohdin kokonaan tuon kylmyyden, kun just nyt ei ole sitä ollut, mutta on se niin karmeeta, että olenkin miettinyt kumpi on oikeesti pahempi , kuumat aallot vai kylmyys?
Muuten..täytän itsekin loppuvuodesta 45 :))Heh' kaksosiako ollaan, no ei kai. ;))
Minullakin kylmyys tuntuu kuin luihin asti. Tänään töissä mulla oli ohut neuletakki ja sen päällä työtakki ja silti palelin.
Sitten kun taas jouduin tekemään reippasti töitä, niin normaali lämpö tuli sitten. Istuma tauoilla tekee oikein pahaa, kun koko ajan palelee.
Viimeyönä en oikeen tiennyt miten nukun kun oli hiki ja välillä palelin. Välillä oli 2 täkkiä päällekkäin ja välillä yksi, niin että nilkat oli paljaana. Ehkä johtuu siitä että mensut on päällä, vaikka vuotoa ei tule.
Just kun katselin kuukautiskalenteria uudestaan, niin joka toinen kuukausi on oikein runsaat ja joka toinen oikein niukat, jäikö nyt välistä pois sitten tämä kerta.
Onhan tämä mukavaa että vuotoa ei tule, mutta seuraava onkin sitten eri juttu. ;D
En minäkään vaihtareita pelkää, jos on tullakseen niin siitä vaan. ;) - nainen 45
täältä löytyy kirjoitti:
mutta aatelkaas, vielä kuuskymppisenäkin voi olla virkeä ja pirteä isoäiti, joka elää täyttä elämää. Hieman vaan huvittaa edelleen nuo jutut:
"haluaa näyttää nuoremmalta..." hehe...Mummo en vielä ole, enkä koe mummoutuvani :))
Toivon toki, että viidestä lapsestani joku joskus suo sen ilon, että saan olla mummo.
Kudon muuten sukkiakin :))
Ympärillä olevat nuoret pitää nuorekkaana .
Tiedän paljon nuorekkaita mummoja ja se ei ole ikä eikä vaihtari kysymys se tulee sisältäpäin, eikä sellaiset koskaan vanhene...tieten :))
Pakko laittaa noita hymiöitä, kun olen koko päivän ollut pahalla päällä ja nyt jotenkin helpotti. - nainen 45
44v Isoäiti kirjoitti:
Heh' kaksosiako ollaan, no ei kai. ;))
Minullakin kylmyys tuntuu kuin luihin asti. Tänään töissä mulla oli ohut neuletakki ja sen päällä työtakki ja silti palelin.
Sitten kun taas jouduin tekemään reippasti töitä, niin normaali lämpö tuli sitten. Istuma tauoilla tekee oikein pahaa, kun koko ajan palelee.
Viimeyönä en oikeen tiennyt miten nukun kun oli hiki ja välillä palelin. Välillä oli 2 täkkiä päällekkäin ja välillä yksi, niin että nilkat oli paljaana. Ehkä johtuu siitä että mensut on päällä, vaikka vuotoa ei tule.
Just kun katselin kuukautiskalenteria uudestaan, niin joka toinen kuukausi on oikein runsaat ja joka toinen oikein niukat, jäikö nyt välistä pois sitten tämä kerta.
Onhan tämä mukavaa että vuotoa ei tule, mutta seuraava onkin sitten eri juttu. ;D
En minäkään vaihtareita pelkää, jos on tullakseen niin siitä vaan. ;)Niin, ei nuo mun menkatkaan ole kunnolla alkaneet,mahanpohja on kyllä kipee ja noita kylmä/hiki kohtauksiakin ihan kivasti ollut.
Muuten :)) minä olen kaksonen,tosin minulla on kaksosveli :)
Mutta voihan meillä olla sama tähtimerkki..
olen jousimies ja vaikken horoskooppiin uskokaan, niin täsmää minuun hyvin. - mummo myös
44v Isoäiti kirjoitti:
Heh' kaksosiako ollaan, no ei kai. ;))
En minäkään vaihtareita pelkää, jos on tullakseen niin siitä vaan. ;)50v lääkärille ja halusin jotain helpotusta vaihdevuosiini,sillä oli ollut kaikenlaista jo vuosia.
Esm.yläkropan kuumotus,josta tuli kaula punaisia laikkuja täyteen,oli hankalaa töissä selitellä.
Mutta,lääkäri sano,minun olevan liian nuori vaihdevuotiseksi?
Jokaisella varmaan on eri ikäsenä oireet. - Vajaa 40
Jos on vain pahentunutta Pee Äm Ässää niin mikäs siinä - pitäisin sitä ymmärrettävänä, kun ainahan se minulla on ollut aika huonoa aikaa. Aikaisemmin lähinnä psyykkisesti eli olo kuin sekoamassa, mutta ehkä siihen on vuosien varrella hiipinyt enempi tuota fyysistä elementtiä mukaan.
Jokatapauksessa sellaisia kuumia lehahduksia keskellä päivää ja rinnan/kasvojen alueella kuten monet ovat vv:sia kuvailleet EI ole ollut kertaakaan, eikä sitä tunnetta että pitää patteritkin sulkea. Paremminkin enimmäkseen palelua, lukuunottamatta juuri tuota noin viikkoa ennen kuukautisia. - 44v Isoäiti
nainen 45 kirjoitti:
Niin, ei nuo mun menkatkaan ole kunnolla alkaneet,mahanpohja on kyllä kipee ja noita kylmä/hiki kohtauksiakin ihan kivasti ollut.
Muuten :)) minä olen kaksonen,tosin minulla on kaksosveli :)
Mutta voihan meillä olla sama tähtimerkki..
olen jousimies ja vaikken horoskooppiin uskokaan, niin täsmää minuun hyvin.Eli olen joulukuun lapsia.
Arvaa vaan kun ei vuotoa ole vieläkään tullut, vaikka menkat alkoi jo pe tai la. ;D
Migreeniä oli alkupäivinä ja tissit ovat vieläkin kipeinä, maha ei ole enää turvoksissa vaan pikkasen kipee.
Viime yö oli taas kärsimys. Mä hikoilin ja palelin vuoronperään. Ajattelinkin tänään että laitankin lämpöpatterin asteen isommalle, koska se oli nollassa sen takia kun yläkerrassa on aika lämmintä muutenkin.
Töissä jällleen palelin ja tuntui että kylmä on luihin asti.
Ihme kumma sekin, että nykyään en kiukuttele menkkojen aikana ainoastaan ovaluution aikana.
Töissä miehet olivat jo tottuneet, että mä olen aika rauhallinen menkkojen aikana, mutta nyt olikin 2 viikkoa sitten aikamoinen kiukuttelu minulla, kun ovulaatio oli päällä.
Miehet olivat ihmeissään, että mikä ihmee mulla on ja 2 tunnin päästä he yrittivätkin olla mulle oikein mukavia. ;D Myönsin heille että ovulaatio on päällä ja se kiukuttaa aina välillä. ;)
Ensi kerralla menkat on varmasti aika runsaat. - 44v Isoäiti
mummo myös kirjoitti:
50v lääkärille ja halusin jotain helpotusta vaihdevuosiini,sillä oli ollut kaikenlaista jo vuosia.
Esm.yläkropan kuumotus,josta tuli kaula punaisia laikkuja täyteen,oli hankalaa töissä selitellä.
Mutta,lääkäri sano,minun olevan liian nuori vaihdevuotiseksi?
Jokaisella varmaan on eri ikäsenä oireet.Vaihtarit voi alkaa alle 40v ikäisenäkin ja keskimäärin 45-48 vuotiaana.
Kannattee käydä aivan oikella lääkärillä, he pystyvät ottamaan näytteitä ja lisäksi ultralla tutkimaan. - 44v Isoäiti
täältä löytyy kirjoitti:
mutta aatelkaas, vielä kuuskymppisenäkin voi olla virkeä ja pirteä isoäiti, joka elää täyttä elämää. Hieman vaan huvittaa edelleen nuo jutut:
"haluaa näyttää nuoremmalta..." hehe...Sun piti varmaan laittaa viestisi aloittajalle, mutta laitoitkin aivan väärälle henkilölle. ;)
Mulla ei ole vielä tullut mieleen että pitäisi näyttää nuoremmalta, en ole niin turhautunut. - nainen 45
44v Isoäiti kirjoitti:
Eli olen joulukuun lapsia.
Arvaa vaan kun ei vuotoa ole vieläkään tullut, vaikka menkat alkoi jo pe tai la. ;D
Migreeniä oli alkupäivinä ja tissit ovat vieläkin kipeinä, maha ei ole enää turvoksissa vaan pikkasen kipee.
Viime yö oli taas kärsimys. Mä hikoilin ja palelin vuoronperään. Ajattelinkin tänään että laitankin lämpöpatterin asteen isommalle, koska se oli nollassa sen takia kun yläkerrassa on aika lämmintä muutenkin.
Töissä jällleen palelin ja tuntui että kylmä on luihin asti.
Ihme kumma sekin, että nykyään en kiukuttele menkkojen aikana ainoastaan ovaluution aikana.
Töissä miehet olivat jo tottuneet, että mä olen aika rauhallinen menkkojen aikana, mutta nyt olikin 2 viikkoa sitten aikamoinen kiukuttelu minulla, kun ovulaatio oli päällä.
Miehet olivat ihmeissään, että mikä ihmee mulla on ja 2 tunnin päästä he yrittivätkin olla mulle oikein mukavia. ;D Myönsin heille että ovulaatio on päällä ja se kiukuttaa aina välillä. ;)
Ensi kerralla menkat on varmasti aika runsaat.Tänään ne sit vihdoinkin alkoi...helpotti tuo valtava jännite alavatsassa, kipee oon kyllä vieläkin.
Itsellä ei sitten tällä kertaa ollut rinnat ollenkaan kipeet,siksi kai luulinkin ettei menkat voi etes tulla.
Yleensä ovat tosi turvoksissa ja niin kipeet että ei kantsi tulla metriä lähemmäksi :))
Joskus kipeytyvät heti ovulaation jälkeen eli ovat 2viikkoo kipeet, toisinaan viikkoa ennen menkoja eli vaihtelua piisaa.
Olen kyllä ollut muutenkin paremmin hallittavissa*mieleltäni* olenkin miettinyt, että olisko toi raskaampi liikunta vaikuttanut näin myönteisesti.:))
Nukuin viime yön kuin tukki ,kävin illalla saunassa , nautin pitkistä lempeistä löylyistä ja varmuuden vuoksi otin nukahtamistabletin.
Mulla on vielä menkat tullut aika ajallaan, ennen kierto oli kyllä pitempi.
Ovulaatio kivut saattaa kestää viikonkin, välillä ei tahdon päästä kävelyynkään.
Tätä tämä naisen elämä on ;))
Pitää nauttia niistä hyvistä päivistä silloin , kun niitä annetaan.
Oon aika temperamenttinen luonne , itseäni hirvittää joskus se miten riidan haluinen sitä on joinakin kuukauden päivinä..siis minun on pakko saada riita aikaiseksi jos ei ole aihetta niin se keksitään ja sit ku menkat alkaa niin olo helpottaa ,eikä siitä pirttihirmusta ole jäljellä muuta kuin tieto, että se tulee uudestaan taas pian :))
Mies ihmettelee mitä täällä naureskelen, mutta on se kyllä ihmeellistä et itsekin tiedostaa sen, että tarkotuksella hakee riitaa, mutta ei voi asialle mitään..luulen niin :))
Oon kyllä kertonut miehelleni et niinä päivinä on mahdotonta olla mulle mieliksi, toki aina kannattaa yrittää... ;)) - Vajaa 40
44v Isoäiti kirjoitti:
Sun piti varmaan laittaa viestisi aloittajalle, mutta laitoitkin aivan väärälle henkilölle. ;)
Mulla ei ole vielä tullut mieleen että pitäisi näyttää nuoremmalta, en ole niin turhautunut.Minua on sanottu ikäistäni nuoremman näköiseksi ja on sanottu että ikääni on vaikeaa arvata. Eli ei se pelkistä haluamisista ole ollut kiinni. (En pukeudu lapselliseen tyyliin, en tosin tanttamaiseenkaan.)
Lähinnä se olisi sopeutumiskysymys jos yhtäkkiä rämähtää ikää lärviin niin että näyttääkin ikäistään vanhemmalta. Kuka sellaista haluaisi?
(Silmäluomet on kyllä vanhat, koska ovat vähän lerpahtaneet, mutta muu kroppa ei.) - 44v Isoäiti
nainen 45 kirjoitti:
Tänään ne sit vihdoinkin alkoi...helpotti tuo valtava jännite alavatsassa, kipee oon kyllä vieläkin.
Itsellä ei sitten tällä kertaa ollut rinnat ollenkaan kipeet,siksi kai luulinkin ettei menkat voi etes tulla.
Yleensä ovat tosi turvoksissa ja niin kipeet että ei kantsi tulla metriä lähemmäksi :))
Joskus kipeytyvät heti ovulaation jälkeen eli ovat 2viikkoo kipeet, toisinaan viikkoa ennen menkoja eli vaihtelua piisaa.
Olen kyllä ollut muutenkin paremmin hallittavissa*mieleltäni* olenkin miettinyt, että olisko toi raskaampi liikunta vaikuttanut näin myönteisesti.:))
Nukuin viime yön kuin tukki ,kävin illalla saunassa , nautin pitkistä lempeistä löylyistä ja varmuuden vuoksi otin nukahtamistabletin.
Mulla on vielä menkat tullut aika ajallaan, ennen kierto oli kyllä pitempi.
Ovulaatio kivut saattaa kestää viikonkin, välillä ei tahdon päästä kävelyynkään.
Tätä tämä naisen elämä on ;))
Pitää nauttia niistä hyvistä päivistä silloin , kun niitä annetaan.
Oon aika temperamenttinen luonne , itseäni hirvittää joskus se miten riidan haluinen sitä on joinakin kuukauden päivinä..siis minun on pakko saada riita aikaiseksi jos ei ole aihetta niin se keksitään ja sit ku menkat alkaa niin olo helpottaa ,eikä siitä pirttihirmusta ole jäljellä muuta kuin tieto, että se tulee uudestaan taas pian :))
Mies ihmettelee mitä täällä naureskelen, mutta on se kyllä ihmeellistä et itsekin tiedostaa sen, että tarkotuksella hakee riitaa, mutta ei voi asialle mitään..luulen niin :))
Oon kyllä kertonut miehelleni et niinä päivinä on mahdotonta olla mulle mieliksi, toki aina kannattaa yrittää... ;))Elikkä tiistai iltana heitti hieman vuotoa ja sen päivän jälkeen on tullut normaalit vuodot.
Voi perhana sentään kun hävettää, vuoto on haissut enemmän ja mietinkin töissä että haistaakohan miehet mitään minusta sitä.
Olen hieman hikoillut töissä, no se kuuluu tietty asiaan sillon kun on menkat päällä.
Olen hieman väsy, joten en jaksa enempää kirjoittaa. ;))
Tuosta kierrosta sen verran, että minulla on menkat tullut oikeaan aikaan mitä kalenteri kertoo, mutta tämä oleva on jo aika ihme joka alkoi vuotamaa vasta tiistai iltana, kun se ennen alkoi just silloin kun pitää. - .....
Vajaa 40 kirjoitti:
Minua on sanottu ikäistäni nuoremman näköiseksi ja on sanottu että ikääni on vaikeaa arvata. Eli ei se pelkistä haluamisista ole ollut kiinni. (En pukeudu lapselliseen tyyliin, en tosin tanttamaiseenkaan.)
Lähinnä se olisi sopeutumiskysymys jos yhtäkkiä rämähtää ikää lärviin niin että näyttääkin ikäistään vanhemmalta. Kuka sellaista haluaisi?
(Silmäluomet on kyllä vanhat, koska ovat vähän lerpahtaneet, mutta muu kroppa ei.)neljänkympin kriisi....pelko perseessä et tässäkö tää nyt on..
Ota iisisti...lekurit sanoo et neljäänkymppiin on takuuaikaa, mut sit pikkuhiljaa alkaa tulla kaikenlaista pientä NORMAALIA.
Kaikkihan me olla nuoremman näkösiä ja olosia :))
Itse oon kokenut et aina vaan paranee, kun 40 ylittyi, mulla on kyl tosi nuorekkaat vanhemmat,oikeesti. - aikas hieno..
..... kirjoitti:
neljänkympin kriisi....pelko perseessä et tässäkö tää nyt on..
Ota iisisti...lekurit sanoo et neljäänkymppiin on takuuaikaa, mut sit pikkuhiljaa alkaa tulla kaikenlaista pientä NORMAALIA.
Kaikkihan me olla nuoremman näkösiä ja olosia :))
Itse oon kokenut et aina vaan paranee, kun 40 ylittyi, mulla on kyl tosi nuorekkaat vanhemmat,oikeesti.sanonta:) Jospa tässä aloitellaan kehuskelemaan nuorekkuudella, niin oma "takuuaika" kesti 52asti siihen asti tuli kehuja, että ompa kumma, kun sinä vanhetessa vaan kaunistut..
Tämän jälkeen alkoi tulla turvotusta vaihtareiden myötä, enkä ole tuntenutkaan itseäni pariin vuoteen kauniiksi, mutta nyt alkaa taas seljetä tämäkin, kun turvotukset ovat lähes hävinneet. Peilistä on taas alkanut katsella se ilosilmäinen kohtalaisen ulkomuodon omaava ja itseensä tyytyväinen oleva nainen:) - 44v Isoäiti
Vajaa 40 kirjoitti:
Minua on sanottu ikäistäni nuoremman näköiseksi ja on sanottu että ikääni on vaikeaa arvata. Eli ei se pelkistä haluamisista ole ollut kiinni. (En pukeudu lapselliseen tyyliin, en tosin tanttamaiseenkaan.)
(Silmäluomet on kyllä vanhat, koska ovat vähän lerpahtaneet, mutta muu kroppa ei.)Ja minä olen kuullut minun lapsilta, että näytän nuoremmalta, mutta en ota sitä niin vakavasti että itse ilmaisisin sen katsoessani peiliin.
Minulla ei silmäluomet vielä roiku ja kroppakin on kunnnossa.
Jokainen on mitä on. - .......
aikas hieno.. kirjoitti:
sanonta:) Jospa tässä aloitellaan kehuskelemaan nuorekkuudella, niin oma "takuuaika" kesti 52asti siihen asti tuli kehuja, että ompa kumma, kun sinä vanhetessa vaan kaunistut..
Tämän jälkeen alkoi tulla turvotusta vaihtareiden myötä, enkä ole tuntenutkaan itseäni pariin vuoteen kauniiksi, mutta nyt alkaa taas seljetä tämäkin, kun turvotukset ovat lähes hävinneet. Peilistä on taas alkanut katsella se ilosilmäinen kohtalaisen ulkomuodon omaava ja itseensä tyytyväinen oleva nainen:)tuolla 'takuuajalla' niinkään ulkonäköä vaan, että pikkuhiljaa paikat alkavat rempata ja se on luontevaa ja kuuluu asiaan.
Joihinkin asioihin voi sitten itse omilla valinnoillaan vaikuttaa, ei kuitenkaan kaikkeen.
Itse olen paremmassa fyyssisessä kunnossa kuin 10v:tta sitten, kun lapset olivat pieniä eikä aikaa itselle ollut näin paljon kuin nyt.
Nyt nuorien kanssa jaksaa lenkeillä, hiihtää ja painokin on pysynyt hallinnassa.
Olen säästynyt isommilta sairauksilta mikä on itselle tärkeä asia ja aina vaan tärkeämpää, kun ikää enepi tulee. - minusta..
....... kirjoitti:
tuolla 'takuuajalla' niinkään ulkonäköä vaan, että pikkuhiljaa paikat alkavat rempata ja se on luontevaa ja kuuluu asiaan.
Joihinkin asioihin voi sitten itse omilla valinnoillaan vaikuttaa, ei kuitenkaan kaikkeen.
Itse olen paremmassa fyyssisessä kunnossa kuin 10v:tta sitten, kun lapset olivat pieniä eikä aikaa itselle ollut näin paljon kuin nyt.
Nyt nuorien kanssa jaksaa lenkeillä, hiihtää ja painokin on pysynyt hallinnassa.
Olen säästynyt isommilta sairauksilta mikä on itselle tärkeä asia ja aina vaan tärkeämpää, kun ikää enepi tulee.sillä kyllä tarkoitettiin myös ulkonäköä, sillä se kattaa kokonaisuuden ja remppa tulee niin sisäisesti, kuin ulkoisestikin. Se alkaa näkymään myös päältä, kun sisäisesti voi huonosti..
- Vajaa 40
minusta.. kirjoitti:
sillä kyllä tarkoitettiin myös ulkonäköä, sillä se kattaa kokonaisuuden ja remppa tulee niin sisäisesti, kuin ulkoisestikin. Se alkaa näkymään myös päältä, kun sisäisesti voi huonosti..
Pääasia ettei se viimeinen käyttöpäivä ole ihan heti hollilla. Mies on ainakin vielä kehunut... Ja hän on minua nuorempi.
(Jos kuulostan leuhkalta itsekullekin, niin sori - minusta on vain niin rasittavaa kun monet naiset eivät mitään muuta tee kuin haukkuvat ulkonäköään päivästä toiseen. En ole mikään missi, mutta kun nuoruuden alemmuuskomplekseista on päässyt, niin on ihan ok olla oma itsensä nassua massua myöten.)
On tässä ehtinyt kaikenlaista kertymään jo muutenkin vaikkei ikää ole vielä sataa lasissa, niin fyys. kuin psyyk. puolella. Mutta taidan nyt panna nämä vv-huolet jäihin, kun kerta täältä löytyi kokemusta että voisi olla vaan pahentunut PMS. Se käy minulle, ainahan se PMS on ollut sitä sun tätä.
;)
- 48v
Mulle tehtiin sterilisaatio 39-vuotiaana ja sen jälkeen alkoi menkat jäädä pikkuhiljaa pois. Näillä asioilla ei kaiketi ole yhteyttä toisiinsa, mutta olen kuullut joillekin muillekin niin käyneen. Jo tätä ennen taisi olla jotain kuumia aaltoja silloin tällöin ja ne lisääntyivät koko ajan. Menkat olivat viimeisinä vuosina vain kerran pari ja nyt taitaa olla jo 5 vuotta viimeisistä menkoista. En itse tiennyt kärsiväni vaihdevuosiongelmista, vaan luulin syitä mielenterveyteen liittyviksi, kun oli monenlaista stressiä työstä yms. Nukkuminen alkoi olla jo täysin mahdotonta jatkuvan hikoilun takia ja olin päivät melkein unessa töissä. Lopulta pari vuotta sitten menin gynelle ja kysyin, voisiko mulla olla vaihdevuodet. Hän hieman epäili, että tuskin vielä. FSH-verikoe kuitenkin otettiin ja sen arvo oli toista sataa, jolloin aloitettiin hormonikorvaushoito. Sitä ennen mua ehdittiin jo lääkitä mielialalääkkeillä, jotka eivät kuitenkaan oireita poistaneet.
- nainen 45
Minulle tehtiin sterilisaatio 12v sitten(33vuotiaana), kun olin sitä mieltä, että viisi lasta riittää ja se olis helpoin tapa ehkäistä.Sen jälkeen olen kyllä syönyt e-pillereitä ovulaatio-ja kuukautiskipuihin, että näin se välillä menee.
Minullakin alkoi jonkunlaiset hikoilut silloin ja kyselin lääkäriltä vaikuttiko sterilisaatio jotenkin hormooneihin, aina sanottiin ettei vaikuta.
Olen kyllä lukenut myöhemmin artikkelin jossa todettiin, että joillekin herkemmille jopa sterilisaatio voi aiheuttaa oireita.
Itseltäni otettiin syksyllä juuri nuo hormoonikokeet ja minun arvot oli kyllä reilusti alle viitearvojen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244586- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521