Yrjo Kallinen

Olen kiinnostunut Yrjo Kallisen ajattelun siitä osasta joka liittyy hengellisiin ajatuksiin, koska hän elämänsä viimeisissä haastatteluissa ainakin näytti aivan hengellisesti suuntautuneelta.

Olen saanut tietää että hän oli teosofi.
Mutta vaikka olen lukenut ja kuullut useampia hänen vaihetaan käsitteleviä juttuja, osa hänen itsensä kirjoittamia ja puhumia, en ole löytänyt vastausta siihen että miten tämä hengellinen suuntaus hänessä syntyi.
-Monessakin yhteydessä kerrotaan siitä äkillisestä satorin kaltaisesta kokemuksesta mikä hänellä oli nuoruudessaan. Mutta siitä siirrytään sitten muitta mutkitta kertomuksiin työvenliikkeen piirissä tapahtuneista asioista, ja niitähän piisaa.
Kuitenkin olen varma siitä että yksi oivallus ei sinänsä kanna läpi elämän, koska kaikki tapaamani hengelliset ihmiset "harjoittavat" hengellisyyttä tavalla tai toisella.

En pysty näkemään teosofien kokouksiin osallistumista minään "harjoituksena". Sitäpaitsi niistäkääne ei noissa historioissa ole juurimuuta kuin maininta, toisn kuin muista kokouksista.

Onko siis olemassa mitään lähdettä jossa tätä puolta hänen elämässään valotettaisiin?

13

925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juttua..
      • kokija

        Kallisen kokemus teosofia.netistä:

        " Olin silloin nuori, alle kahdenkymmenen ja olin hiljattain tutustunut teosofiaan sekä moniin hienoihin asioihin. Halusin olla yksin ja katsella tätä olevaista... näin vastaani tulevan miehen, joka oli pukeutunut työasuun... katsoin miestä silmiin ja yhtäkkiä salamana näin edessäni mysteerin, sanomattoman pohjattoman ihmeen. - Tämä kokemus ei koskaan haihtunut. Minun tarvitsee hiljentyä vain hetkiseksi ja vastassani oleva ihminen muuttuu jumalaiseksi mysteeriksi. Se tieto säilyy minussa. Olen sen kerran nähnyt ja voin nähdä sen minä hetkenä tahansa uudestaan. "

        - Vielä tänäkin päivänä tapahtuu samanlaista kuin Kalliselle. Kaikki ihmiset muuttuvat silloin jumalaisiksi olennoiksi. Lienee turha nimittää sitä valaistumiseksi kuitenkaan, ellei valaistumista käsitetä suhteellisesti. Suhteellinen valaistuminen.


    • jokuvaanmitäsenonväliä

      Hei.

      Älä takerru henkilöön. Kallinen on itsellenikin tuttu, tosin vain televisiosta ja lehdistä.

      Jos olet kiinnostunut zenistä taikka valaistumisesta, heräämisestä: materiaalia löytyy, etsi! Kallinen ehkä teki sen Suomessa... so what?

      • Joutui puolustus ministeriksi.
        Sai kaksi kertaa kuolemantuomion ja molemmilla kerroilla armahdettiin.
        Kuului myös Järnefelttien ja Tostoi ryhmään /
        ajatusten kannattajiin
        - oletko lukenujtg _ Elämmekö unessa


      • Turisti moitti espanjalaista pummia siitä että tämä kerjäsi lanttia sensijaan että olisi mennyt töihin.

        Pummi vastasi: "en minä mitään neuvoja pyytänyt vaan rahaa"

        Minunkin täytyy sanoa että en pyytänyt mitään Opastusta Oikealle Tielle, vaan tietoja Yrjö Kallisesta.


      • maagikko kirjoitti:

        Joutui puolustus ministeriksi.
        Sai kaksi kertaa kuolemantuomion ja molemmilla kerroilla armahdettiin.
        Kuului myös Järnefelttien ja Tostoi ryhmään /
        ajatusten kannattajiin
        - oletko lukenujtg _ Elämmekö unessa

        Olen lukenut; ja vaikka hän ei julistuksensa ohessa tule antaneeksi edes viitettä siitä mikä oli hänen henkilökohtainen, päivittäinen harjoituksensa, niin en usko alkuunsakkaan etteikö sellaista olisi ollut.

        Kyselen sen perään siksi, että minua on alkanut vaivaamaan sellainen seikka että myös nykyteosofien kokouksissa herättää jopa kiusallista huomiota jos siellä alkaa kyselemään esmes meditaation perään.

        Eräskin silmäätekevä nokkamies piti minulle nuhdesaarnan siitä miten mietiskelyn aloittava on ikuisesti sen gurun oppilaaksi sitoutunut jonka opetuksiin tulee ensimmäisenä turvautuneeksi, sekä (naurettavaa!) miten kohtalokasta on sellainen "luonnonjärjestykseen puuttuminen" kuin hengitysharjoitus.

        Olen alkanut epäillä että meditaatio mielletään jollakin kierolla tavalla niin "esoteeriseksi" että siitä ei saa edes puhua muille kuin vihityille tms.


      • avoin,muista....
        JU1PP1 kirjoitti:

        Olen lukenut; ja vaikka hän ei julistuksensa ohessa tule antaneeksi edes viitettä siitä mikä oli hänen henkilökohtainen, päivittäinen harjoituksensa, niin en usko alkuunsakkaan etteikö sellaista olisi ollut.

        Kyselen sen perään siksi, että minua on alkanut vaivaamaan sellainen seikka että myös nykyteosofien kokouksissa herättää jopa kiusallista huomiota jos siellä alkaa kyselemään esmes meditaation perään.

        Eräskin silmäätekevä nokkamies piti minulle nuhdesaarnan siitä miten mietiskelyn aloittava on ikuisesti sen gurun oppilaaksi sitoutunut jonka opetuksiin tulee ensimmäisenä turvautuneeksi, sekä (naurettavaa!) miten kohtalokasta on sellainen "luonnonjärjestykseen puuttuminen" kuin hengitysharjoitus.

        Olen alkanut epäillä että meditaatio mielletään jollakin kierolla tavalla niin "esoteeriseksi" että siitä ei saa edes puhua muille kuin vihityille tms.

        ...alkuperäinen oppi eli dharma.
        Meditaatio on sisäänpäin käännettyä ajattelua joka nojaa AINA pelkoon.
        Kaiken sisäisen pelon voittaminen,ei muuta.Loppujenlopuks.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen
        sieltä lisälinkkejä.....
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen_psykologia
        ...jne.........


      • tietomäärä
        JU1PP1 kirjoitti:

        Turisti moitti espanjalaista pummia siitä että tämä kerjäsi lanttia sensijaan että olisi mennyt töihin.

        Pummi vastasi: "en minä mitään neuvoja pyytänyt vaan rahaa"

        Minunkin täytyy sanoa että en pyytänyt mitään Opastusta Oikealle Tielle, vaan tietoja Yrjö Kallisesta.

        Pyydät tietoja Kallisesta. Olen sen ikäinen, että muistan hyvin hänet televisiosta ja minkä kohun hän sai aikaan. Tunsin yhden ihmisen joskus, joka tunsi Kallisen. Ja tietysti tuli puheeksi sekin aihe. Kyseessä on Raskun Teuvo, joka on kirjoittanut joitakin kirjoja, joissa mainitsee Kallisen. Kysyin samaa häneltä, siis Teuvolta. Sen tiedän, että heidän piti molempien mennä kuuntelemaan Krishnamurtia Tukholmaan 50-luvulla, mutta Kallinen ei mennyt ja Teuvo meni yksin. Kallinen oli hyvin oman tien kulkija. Ei uskonut opettajiin. Ihaili buddhalaisuutta. En tiedä, ehkä en muista kaikkea, mitä Teuvo sanoi, mutta luulen, että oli kai jonkinsortin zeniläinen. Tässä minun vähäinen tietoni, jotka perustuu keskusteluihin Teuvon kanssa ja muistini ei ole ihan tarkka asiasta. Muutin ihan heti niiden keskusteluiden jälkeen Ruotsiin.


      • avoin,muista.... kirjoitti:

        ...alkuperäinen oppi eli dharma.
        Meditaatio on sisäänpäin käännettyä ajattelua joka nojaa AINA pelkoon.
        Kaiken sisäisen pelon voittaminen,ei muuta.Loppujenlopuks.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen
        sieltä lisälinkkejä.....
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen_psykologia
        ...jne.........

        väärä meditaatio jossa halutaan saavuttaa jotakin saattaa olla vaarallista ja johtaa psyykkisiin ongelmiin
        oikeassa meditaatiossa ei ole meditoijaa se on ääretön maailman kaikkeuden perustila
        joka on kaikkien uskontojen ja aatteiden tuolla
        puolen
        kun kun olette tuossa tilassa niin olette valaistunut


    • Kempiläinen
    • HiljaaHyväTulee

      "Kuitenkin olen varma siitä että yksi oivallus ei sinänsä kanna läpi elämän, koska kaikki tapaamani hengelliset ihmiset "harjoittavat" hengellisyyttä tavalla tai toisella."

      Käsittääkseni 'oivallus/valaistuminen' kestää läpi elämän, mutta oivalluksen jälkeen alkaa uusi hengellinen polku jossa kokemusta syvennetään. Siksi harjoituksiakin jatketaan.

      • JU1PP1

        "Käsittääkseni 'oivallus/valaistuminen' kestää läpi elämän, mutta oivalluksen jälkeen alkaa uusi hengellinen polku jossa kokemusta syvennetään. Siksi harjoituksiakin jatketaan. "

        Juuri niin, ja niinpä minä olenkin nyt täällä kyselemässä niiden harjoitusten perään, kun hän itse ei niistä mitään näytä kertoneen, ja muut hänestä kirjoittaneet ja kertoneet myöskin vaikenevat niistä.

        Sensijaan eräät kertovat hänen kyllä edestauttaneen (tuskin sentään aiheuttaneen) joitakin lähimmäisiään kokemaan "oivalluksen".


    • .zen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe