Veikko Aaltona, kuka ja mikä arvo?

uusi nimi

Kuka on Veikko Aaltona? Hänen teoksiaan pitäisi olla mm Vatikaanin kokoelmissa, suomalainen mies.
Ei löydy Wikipediasta. Onko arvoa, jos, millaista?

20

5240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huutokaupassa

      muutamia kappaleita.katso miksi hinta tulee kehittymään.

    • Toope

      Aaltona oli niin sanottu toritaitelija (n.1910-1990), tuotti massoittain taiteellisesti arvottomia teoksia.
      Hänessä oli käsittääkseni myös mytomaanisia taipumuksia, oli jonkunlaista huijarin vikaa. Erittäin kirjava elämä; mutta onnistui siis luomaan itsestään vaikutelman kansainvälisesti tunnettuna ja valtapiirien arvostamana taiteilijina.
      Muistikuvieni mukaan hänen poismenonsa huomioitiin Ylen televisiouutisissa, mikä sekin kertoo a)hänen kyvyistään ja b) Suomen toimittajien ammattitaidosta.

      Huom! Tämä kirjoitus ei sisällä lähedeviitteitä, mutta pienellä vaivalla samat tiedot varmaankin löytyvät vakavasti otettavista lähteistä.

      • Terttu

        Aaltonan töissä tuntui olevan taitavaa siveltimen käyttöä ja toritaiteilijan otetta samassa teoksessa, ristikkäin ja sekaisin. Mihin perustuu hänen maineensa - muuhun kuin vakuuttavuden taitavuuteen? Olen nähnyt joitakin, niissä näytti olevan sekä taitajaa, että toritaiteilijaa samassa teoksessa. Mikä oli hänen sukunimensä di Mastanguera tms tausta?
        Mitä sanoisi Leena Peltola ( edesmennyt) tms hänen tuotoksistaan? Mistä tuollaisen tiedon saisi?


      • Siru

        Samantapaista muistelen lukeneeni jostakin, huijarin vikaa miehessä. Mutta mikä pistää jopa julkiset yhteistö hankkimaan hänen taidettaan? Hinta vai jokanaisen maku ja mieltymykset?
        Pitänee seurata huutokauppoja. Mitähän sanonee Jyväskylän taidehistorian laitos asiasta, onko tietoa? - Kuulin huhuina, että Aaltonasta on järjesteillä näyttely lähaikoina.
        Siru


      • ...tarttee miettiä?
        Siru kirjoitti:

        Samantapaista muistelen lukeneeni jostakin, huijarin vikaa miehessä. Mutta mikä pistää jopa julkiset yhteistö hankkimaan hänen taidettaan? Hinta vai jokanaisen maku ja mieltymykset?
        Pitänee seurata huutokauppoja. Mitähän sanonee Jyväskylän taidehistorian laitos asiasta, onko tietoa? - Kuulin huhuina, että Aaltonasta on järjesteillä näyttely lähaikoina.
        Siru

        Aaltona on itse omilla ansioilla kehittynyt urallaan ja vaikka sitten muitakin apuna käyttäen niin so what! Juna kulkee kun kusti polkee. Kaikilla meillä on samat mahdollisuudet mutta harvat meistä kykenevät samanlaiseen.
        Turha noita on kadehtia, kannattanee vain miettiä kuinka me itse saamme omat inspiraatiomme kannattamaan, eiköstä vain?


      • Siru
        ...tarttee miettiä? kirjoitti:

        Aaltona on itse omilla ansioilla kehittynyt urallaan ja vaikka sitten muitakin apuna käyttäen niin so what! Juna kulkee kun kusti polkee. Kaikilla meillä on samat mahdollisuudet mutta harvat meistä kykenevät samanlaiseen.
        Turha noita on kadehtia, kannattanee vain miettiä kuinka me itse saamme omat inspiraatiomme kannattamaan, eiköstä vain?

        - siksi mietin, kun asia kiinnostaa. Jos hankin Aaltonaa, hankinko taidetta, jolla on esteettistä arvoa vai taidetta jolla olisi em. lisäksi myös muuta arvoa. Kateudesta ei ole kyse, pikemminkin uteliaisuudesta ja siitä millä, miten ja minä aikana taideta mitataan ja arvostetaan. Näitä en kysy Rafael Wardin kohdalla.- Ja kyselemistä jatkan, kun on olemassa tällainenkin foorumi siihen. Kiitos siitä. Yriteliäisyydestä ei pitäisi olla haittaa, ei kyselemisestäkään...
        Kuka tietää lisää Veikko Aaltona di Mastinguerasta sen liäsksi, mitä google kertoo?


      • ..tarkoitus olla....
        Siru kirjoitti:

        - siksi mietin, kun asia kiinnostaa. Jos hankin Aaltonaa, hankinko taidetta, jolla on esteettistä arvoa vai taidetta jolla olisi em. lisäksi myös muuta arvoa. Kateudesta ei ole kyse, pikemminkin uteliaisuudesta ja siitä millä, miten ja minä aikana taideta mitataan ja arvostetaan. Näitä en kysy Rafael Wardin kohdalla.- Ja kyselemistä jatkan, kun on olemassa tällainenkin foorumi siihen. Kiitos siitä. Yriteliäisyydestä ei pitäisi olla haittaa, ei kyselemisestäkään...
        Kuka tietää lisää Veikko Aaltona di Mastinguerasta sen liäsksi, mitä google kertoo?

        ilkeä! Joskus sitä ihmettelee joidenkin ihmettelyä.


      • Veikon sukulainen
        Siru kirjoitti:

        - siksi mietin, kun asia kiinnostaa. Jos hankin Aaltonaa, hankinko taidetta, jolla on esteettistä arvoa vai taidetta jolla olisi em. lisäksi myös muuta arvoa. Kateudesta ei ole kyse, pikemminkin uteliaisuudesta ja siitä millä, miten ja minä aikana taideta mitataan ja arvostetaan. Näitä en kysy Rafael Wardin kohdalla.- Ja kyselemistä jatkan, kun on olemassa tällainenkin foorumi siihen. Kiitos siitä. Yriteliäisyydestä ei pitäisi olla haittaa, ei kyselemisestäkään...
        Kuka tietää lisää Veikko Aaltona di Mastinguerasta sen liäsksi, mitä google kertoo?

        Veikko Aaltonan sukunimi on aiemmin ollut Pälve. Peruskoulutukseltaan hän oli kansakoulun opettaja. Sittemmin hän kävi taidekouluja mm. Pariisissa. Ei ollut mikään huijari, vaan ihan oikea taiteilija. Hänen taulujaan on mm. paaveilla, kuninkaallisilla yms. Oli oikein leppoisa ja mukava mies:-) Avioliitossa hän oli kolme kertaa. Ensimmäinen vaimo, Eleonora (puolalainen), jonka kanssa hänellä oli myös lapsi, häippäsi jonnekin. Toinen vaimo, Kerstin (ruotsalainen) kuoli (ei lapsia). Viimeisin vaimo oli sveitsiläinen yökerhon omistaja Maria (ei lapsia), joka oli Veikkoa n. 30 v. nuorempi.


    • aaltona
    • Jouko.k

      Minulla on veikko aaltona tauluja 3 kpl yksi taulu on nimeltään " höst" vm -79 ja noeturni, ja fron norge. Mikän mahtaa olla tänäpäiväna tauljen arvo.??

      • OletkoKerääjä

        Sinulla tuntuu olevan noita tauluja eri taiteilijoilta vähän joka sorttiin. ;) hihi


    • HVALK

      Ollaan hän taas viisaita jos tarvitsee haukua.Aaltona on mielestäni taitava värisilmitään ainutlaatuinen suomalaisiin silmiin kaikki on oltava harmaa ,musta ja jokainen taiteilia pitäisi olla juoppo sit on hyvää.

    • Anonyymi

      Noh, Veikko sanoi, että sadan vuoden kuluttua ei millään ole mitään merkitystä, koska kukaan ei muista. Tällä kertaa Veikko oli väärässä, koska hänen teoksensa muistetaan. Veikko on kummisetäni. Veikon isä (Ernst Leonard Pälve) maalasi tosi hienoja tauluja M inulla on niistä ehkä paras eli paimen ja merenneito. Tosi siisti:-) Enpäs sitä laita jakeluun, vaikka voisi olla hyvä, että muutkin näkisivät noin kauniin taulun ....

    • Anonyymi

      Veikon maalauksia on Vatikaanissa, Ruotsin hovissa jne.

    • Anonyymi

      Kunnioittaen.

      Hän oli syntynyt 1910, käynyt Suomessa kansakoulun opettajaksi. Uskalsi lähteä reppu selässään Pariisiin, sieltä Italiaan. Kouluttautunut siellä. Kysynpähän vain, että monellako olisi ollut rohkeutta tuohon aikaan lähteä reppu selässään Pariisiin? Tai sitten edes nykyaikana? Kielitaitoa tarvitaan, sillä pelkällä savolla ei pärjää. Tuohon aikaan kielitaito oli periaatteessa harvinaisuus, mutta Veikolla sitä oli. Koulutti itseään.

      Todella ärsyttävää, että Veikkoa sanotaan huijariksi tms. Onko se sitä, että kun uskallat tehdä asioita toisin kuin muut, olet rohkea ja menestyt, niin kaikki muut ovat kateellisia? Onko se tätä kuuluisaa suomalaista kateutta?

      Täytyy myöntää, että minulla ei olisi ollut kuuna päivänä rohkeutta lähteä mihinkään yksinään, ei edes nykypäivänä, saatikka sitten, jos olisin elänyt joskus 1900-luvun alussa. Olisiko sinulla?

      Kaikki kunnia Veikolle:-)

      Veikko oli siis aiemmin Pälve, mutta häntä rupesi tympäisemään, että on aina aakkosten lopulla, joten Aaltona oli hyvä:-) Ok juttu:-)

      Samanlaista rohkeutta toivon kaikille kuin Veikolla oli. Nyt ollaan kuitenkin siellä "sata vuotta sitten".

      No, joo ei pärjäisi mitenkään ees nykyaikana..

      Mutta miettikääpä vähän ... Niinpä niin, elämä on ...

      • Anonyymi

        Veikon yksi esiäiti on Anna Tapanintytär Sääski s.1720 Kärsämäellä k.21.4.1788 Haapavedellä.
        Veikon maalauksia on nähtävillä Tuiran kirkossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikon yksi esiäiti on Anna Tapanintytär Sääski s.1720 Kärsämäellä k.21.4.1788 Haapavedellä.
        Veikon maalauksia on nähtävillä Tuiran kirkossa.

        Hei, olet oljenkorteni. Olen kiinnostunut Ernst Leonardista ja hänen taustastaan. Mistä löytäisin lisätietoja hänestä? Mistä hän oli lähtöisin, missä hän vaikutti? Miksi nimenmuutos? Töistäkään ei löydy kuvia mistään.

        Jos Ernstin pojan Veikon esiäiti on Kärsämäellä, niin mistä Erns Pälvi on lähtöisin. Olen kuullut, että hän olisi alunperin iiläinen tai kuivaniemeläinen.


    • Anonyymi

      Kuka tietäis taulusta poika lentää matolla taivaalla kaupunkin tai linnoituksen yllä alhaalla virtaa jokia laaksossa kulmassa signeeraus suurinpiirtein näin C TAI ehkä E. ja perässä heti Ccxaprhn g 1918 en löydä mistään tämän nimistä taiteilijaa

    • Anonyymi

      Kannattaa lukea HUIJARIT TAIDEMAAILMASSA kirja sieltäö löytyy millainen mies hän oli todellisuudessa. Wikipediassa olevista tiedoista muutama on totta, suurin osa sepitettä.

    • Anonyymi

      Mulla on 1 Veikon taulu. Takana taulun nimi jag, är livet.
      Wikipediasta luin, että Veikko olisi syntynyt Simossa. Näin on wikipedia ilmouttanut näinä päivinä.
      Taukun arvoa en tiedä, mutta sain sen äidiltäni. Taulu puhuu minulle, että se on tunteella tehty ja intohimolla niin taidetta kuin taulun aihetta kohtaan.
      Taulu kertoo ja puhuttelee minua syvältä vaikken oke voimakkaiden värien ystävä. Taulussa on jotain, joka vangitsee sisimpäni tuntemaan ja näkemään sekä kuulemaan. Kuin se veisi mukanaqn kertomuksiin ja elämään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe