Graafinen ala

kysyvä.

Jos on koulutus, niin pääseekö muulla kuin suhteilla töihin. Työnhakukurssista tuli koulussa sellainen käsitys että pitäisi olla miljoona suhdetta eri suuntiin.

9

2303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kgkgdkkdgkj

      Tällä hetkellä työtilanne on surkea mm. taantumat ja ylikoulutuksen vuoksi. Mainostoimistoissa taantuma tuntuu aina ensimmäisenä, joten sieltä lähtevät työpaikatkin ensimmäisenä. Printtipuolella eli lehdissä sama juttu, sanomalehdissähän toimittajat ovat jo pitkään hoidelleet graafisen puolen hommat. Kirjapainoissa ja verkkomediassa voi olla parhaat saumat päästä töihin tällä hetkellä, mutta tosiaan suhteet on tärkeitä. Alan paikkoja on tosi harvoin auki julkisessa haussa.

      • ap.

        Kiitos vastauksesta. Suhteita ei ole, mutta täytyy toivoa että syntyy. Eipä auta muuta kuin hakea paikkaa. Alussa kun haluaisi edes harjoittelemaan tai osa-aikaiseksi.


      • juupasenjuu
        ap. kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Suhteita ei ole, mutta täytyy toivoa että syntyy. Eipä auta muuta kuin hakea paikkaa. Alussa kun haluaisi edes harjoittelemaan tai osa-aikaiseksi.

        Olin jokunen vuosi sitten visuaalisen suunnittelun kurssilla, käytännössä graafista suunittelua siis. Se järjestettiin Helsingissä. Meitä oli kolmisenkymmentä oppilasta. Seassa muutamia taideteollisenkin käyneitä ja maistereita. Jokunen entinen AD:kin. Siis ihan kovaa porukkaa.

        Meiltä 15 ei saanut harjoittelupaikkaa, vaikka olisimme olleet työnantajille maksuttomia. Muutamia nuorempia pääsi mainostoimistoihin, enemmistö lehtiin tms. Silloin oli kova nousukausi.

        Kurssilta työllistyi suoraan muistaakseni viisi, loput kortistoon. Itse en ole sen jälkeen päässyt edes haastatteluun, vaikka CV:ssä om ähräämistä, että saa mahtumaan yhdelle A-nelkulle. Seurailin portfoliosaittini logeja, suurin osa, joille hain, ei ollut edes käyneet katsomassa sitä.

        Nyt pitäisi pyörittää toiminimeä.

        Se, etten suosittele alaa, ei johdu siitä, että tulisi lisää kilpailua. Vaan siitä, ala todellakin on hankala normaalistikin ja nyt on lama.


      • ap.
        juupasenjuu kirjoitti:

        Olin jokunen vuosi sitten visuaalisen suunnittelun kurssilla, käytännössä graafista suunittelua siis. Se järjestettiin Helsingissä. Meitä oli kolmisenkymmentä oppilasta. Seassa muutamia taideteollisenkin käyneitä ja maistereita. Jokunen entinen AD:kin. Siis ihan kovaa porukkaa.

        Meiltä 15 ei saanut harjoittelupaikkaa, vaikka olisimme olleet työnantajille maksuttomia. Muutamia nuorempia pääsi mainostoimistoihin, enemmistö lehtiin tms. Silloin oli kova nousukausi.

        Kurssilta työllistyi suoraan muistaakseni viisi, loput kortistoon. Itse en ole sen jälkeen päässyt edes haastatteluun, vaikka CV:ssä om ähräämistä, että saa mahtumaan yhdelle A-nelkulle. Seurailin portfoliosaittini logeja, suurin osa, joille hain, ei ollut edes käyneet katsomassa sitä.

        Nyt pitäisi pyörittää toiminimeä.

        Se, etten suosittele alaa, ei johdu siitä, että tulisi lisää kilpailua. Vaan siitä, ala todellakin on hankala normaalistikin ja nyt on lama.

        Toiminimi minullakin mielessä. Mutta tuskin samoilla osa-alueilla graafisessa alassa työskentelen kuin sinä, eli olen suuntautunut tiettyihin juttuihin jatkossa todennäköisesti. Mikäli sinne asti sitten pääsen. Graafinen ala sana on siitä hassu, että samalla sanalla puhutaan kaikista paikoista vaikka olisi vivahdeeroja. Ehkä samoista asiakkaista ei sillä tavalla sitten "kilpaile", ihan ihan kaikki. Ja en asu pääkaupunkiseudulla. Toki siellä jos missä olisi olettanut olevan harjoittelu tai työpaikkoja edes vähän.

        Koulutus loppuu jossain vaiheessa, mutta mielestäni tarvitsisin hiukan harjoittelua ja osa-aika työtä edes. Se voisi antaa varmuutta ja kokemusta omaan työhön.

        Katsotaan miten käy että löytyykö paikkaa, vai menenkö hetkeksi muuhun harjoitteluun. Se olisi harmi kyllä, koska toinen asia ei edisty sitten sillä ajalla. Mutta positiivinen asenne pakko olla edes, että pääsisi graafiseen. :)

        Muutkin koulutukset ovat kiinnostavia omalla tavallaan, mutta alan pitäisi olla oikea ja työelämään päästä. Loputtomiin ei voi kai kouluissakaan istua jos on jo ollut aika kauan niissä. Toivon tietysti ettei miljoona muuta samaan suuntautunutta pukkaa markkinoille tulevaisuudessa, mutta pitää vissiin olla positiivinen. Kaikilla on oma tyylinsä töissä tietysti.. Joskus olen miettinyt kolmatta alaa varaksi tai alan laajennusta. Menipä monimutkaiseksi.

        Onnea yritykseesi.


    • jeppe jeppe

      Graafinen ala on laaja käsite.
      -kuvankäsitelyä
      -taittamista
      -suunnittelua
      -digitulostamista
      -offset painamista
      -seri painamista
      -tampo painamista
      -flexo painamista
      -valokuvamista
      -värien sekoittamista
      -autoteippausta
      -
      -...
      Graafinen ala ei ole pelkästään mainostoimistoja.

      • ap.

        Olen todella allerginen ja sitten myös visuaalisesti suuntautunut että kuvapuolella tai suunnittelussa voisi olla paikkani. Mutta varmasti on Erilaisia töitä / paikkoja näissäkin, viimeistään jos tekee toiminimellä (oma liike-idea) ja etsii asiakkaita - voisi itsekin organisoida ja päättää jostain. Mutta sitä pitää tutkia minkälaisia kohderyhmiä millekin töille on ja väyliä.

        Olet oikeassa että ei ala pelkästään mainostoimistoja ole.


      • Tuulikki 40v
        ap. kirjoitti:

        Olen todella allerginen ja sitten myös visuaalisesti suuntautunut että kuvapuolella tai suunnittelussa voisi olla paikkani. Mutta varmasti on Erilaisia töitä / paikkoja näissäkin, viimeistään jos tekee toiminimellä (oma liike-idea) ja etsii asiakkaita - voisi itsekin organisoida ja päättää jostain. Mutta sitä pitää tutkia minkälaisia kohderyhmiä millekin töille on ja väyliä.

        Olet oikeassa että ei ala pelkästään mainostoimistoja ole.

        Hei
        olen ollut alalla lähes 20 vuotta. Olen ollut suurten kustantajien palveluksessa ja tehnyt aikakauslehti tuotantoa. Olen lomautettu ja mietin vaihtavani alaa koska työpaikkoja ei ole...


      • ap.
        Tuulikki 40v kirjoitti:

        Hei
        olen ollut alalla lähes 20 vuotta. Olen ollut suurten kustantajien palveluksessa ja tehnyt aikakauslehti tuotantoa. Olen lomautettu ja mietin vaihtavani alaa koska työpaikkoja ei ole...

        Niin, en ole menossa siihen puoleen työnhakuun. Ellei joku poikkeus ole.

        Onhan noita aikakauslehtiä aika monta nykyään ja suomi on senverran "pieni" maa ettei sitten moni ehkä osta kuin tiettyjä lehtiä ilmeisesti. Spekulaatiota... Itsekin luen vain tiettyjä lehtiä, ja vain yhtä useammin.


    • sanomalehdessä

      ja meillä laitetaan ihmisiä pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe