Siis taas tää tuntuu musta niin hirveeltä. Siis imetys. Lauantaina synnytin toisen lapseni. Ekan imetys meni mönkään ja jouduin käyttää kipujen ja rinnanpinkeyden vuoksi rintakumia. Ja siitä ei päästykkään ikinä eroon. Nyt yritin kaikkeni et ei tarvitsis rintakumia. Synnärillä pyysin jatkuvasti apua et vauvan imuote olis oikea ja olihan se. MUT MUA SATTUU IHAN SAIRAASTI ja sit mun rinnat on ihan rikki. Ja nyt ku maito nousi paremmin niin vauva ei saannu kunnolla otetta vaan irrotteli kokoajan ja uudelleen tarttuminen oli tuskaa. Oon sit vaan itkenyt ja huutanut kivusta. Pakko oli ottaa rintakumit käyttöön. Mut silti sattuu. Mulla on niin häviäjä olo :( Miks tää ei onnistu vaik kaikki pitäis olla ok rinnoissa. Rasvaakin kaytän ihan jatkuvasti. Mulla on nyt sit sellanen olo et en jaksa enää imettää. Mut kaippa se on tavallaan pakko. (vaik eihän se oo) Musta tuntuu et muilla sujuu paremmin imetys ku mulla siis ainaki niillä joilla maitoa tulee.
Niin ja nää rinnat on n iin kipeet et pikku hipasukin saa mut huutaa kivusta.
Joo vali vali. Mut tuntuu tosi pahalta :(
Kauankohan tää maidon noususta johtuva järkky turvotus ja kipu kestää?
Tää kipu on kauheeta
11
5248
Vastaukset
- ..............
täältä lähtee nyt kovasti myötätuntoa ja tsemppiä sinulle:) En tiedä osaanko oikein auttaa, mutta voin kertoa oman kokemukseni. Minulla ekan imetys ei onnistunut vauvan terveydentilasta johtuen lainkaa, vaan pullo oli alusta asti käytössä. Toisen kanssa imetin, rinnat kipeinä ja haavaumilla 7 kk. Olin aikas sinnikäs, näet, ja sen jälkeen helpotti:) Varsinkin toinen rinta, vasen, tuntui koko ajan reistailevan, maito pakkaantui ja tosiaan oli niitä haavaumia. Maidon pakkaantumia hoidin suihkuttelemalla paljon ja suihkussa hieroin kipeää kohtaa. Haavaumia hoidin bepanthenilla, ja lanolin-rasvalla, siten että annoin kovasti ilmakylpyjä ja tein vessapaperirullasta pienen tötterön nännin päälle niin että rintsikoiden kangas ei lainkaan koskettanut nänniä, vaan se oli koko ajan vain ilman kanssa kosketuksissa. Näin se pysyi rasvoista märkänä ja haavat ihan oikeasti alkoivat parantua. Sen sijaan jos nänni olisi päässyt kuivumaan ja kangas tarttumaan siihen niin aina haava olisi repeytynyt auki, viimeistään kun vauva alkaa imeä. Ja sehän se siinä juuri sattui kun umpeutunut haava aukesi aina kun vauva otti kiinni. Ilmeisesti joku maidonkerääjä ajaisi saman asian (siis että nänni on koko ajan ilman kanssa kosketuksissa vain) silloin vaan en tiennyt sitä. Ja ihan oikeasti ne haavat parani ja rinnat tottuivat imetykseen, vaikka kauan meni. Kolmatta kun imetin niin ei ollutkaan sitten enää mitään ihmeempiä vaivoja.
Mutta uskon että sinua nyt harmittaa ja ihan oikeasti se on hirveätä kun jo jännittää sitä seuraavaa imetystä kun tietää sen sattuvan. Koita hoitaa ne haavat, niin helpottaa. Ihan selvästi kuitenkin haluat imetystä jatkaa, niin oikein kovasti jaksamista. - sammakkoprinsessa06
tuohon kipuun sanoa, että mulla ainakin molemman lapsen kanssa, oli aluksi nännit tosi kipeet, ennen kun ne tottu siihen imuun. Pari viikkoa siihen meni. ja se kipu kun vauva nappas kiinni oli tosiaan aika kovaa.
- Promum
Kuulostaa tutulta, ja tunsin myötätuntovihlontaa rinnoissa kun luin viestiäsi. Meillä vauvan kanssa alkoi imetys oikein hyvin, mtuta parin päivän jälkeen, kun maito alkoi kunnolla nousta, rinnat jäsähti kivikoviksi eikä vauva saanut hyvää otetta niistä, eikä kohta suostunut yrittämäänkään. Rinnanpäät oli minullakin haavoilla ja kammottavan kipeät. Otin rintakumit käyttöön, jolloin rinnanpäät saivat levätä, ja kulutin paljon aikaa kuuman suihkun alla, mikä helpotti pakkautumisen tunnetta rinnoissa. Pumpulla sain vain muutamia tippoja, ja vauva olikin paras tyhjentäjä. Kun rinnat alkoivat parantua muutaman päivän kuluttua, kokeilin aina imettää ilman kumia, ja noin viikon kuluttua vauva yhtäkkiä suostuikin yrittämään imeä ilman rintakumia, ja sai otteen hyvin ja saman tien meillä jäi rintakumi pois. Voi sitä riemua ja autuutta.
Imetystukilistalta (http://maitolaituri.imetys.fi/) saat varmasti vertaistukea ja neuvojakin, jos sellaisia haluat. Tsemppiä, jaksuja, ja kaikkea hyvää. Muista nauttia vauvasta ja älä murehdi liikaa, kyllä se siitä suttaantuu. - voi ei..........
kokemuksesta tiedän mitä tuskaa on imettää kun on nännit ihan rikki!! kokeile pitää taukoa imetyksestä. lypsä maitoa ja anna pullosta(lisänä korviketta jos ei oma riitä)ja kun rinnat taas kestää, jatka imetystä jos vain vielä jaksat yrittää.
- ?!!
Paras rinnantyhjentäjä on vauva. Jos siinä vaiheessa alkaa antaa pulloa kun vauva vasta opettelee oikeita imuotteita, mennään herkästi metsään.
Äläkää hemmetti vie tuputtako sitä pulloa ja korvikkeita joka väliin, vaan antakaa ihmisten imettää rauhassa vauvojaan!
Sympatiaa aloittajalle!!! - aika
?!! kirjoitti:
Paras rinnantyhjentäjä on vauva. Jos siinä vaiheessa alkaa antaa pulloa kun vauva vasta opettelee oikeita imuotteita, mennään herkästi metsään.
Äläkää hemmetti vie tuputtako sitä pulloa ja korvikkeita joka väliin, vaan antakaa ihmisten imettää rauhassa vauvojaan!
Sympatiaa aloittajalle!!!ja aamen. Autuas uskossaan on aina oikeassa ja voi julistaa omaa totuuttaan muille. Vai olisiko muitakin totuuksia?
Voiko elämässä olla vaihtoehtoja juuri siinä elämäntilanteessa, juuri tänään? Huomenna/ ensiviikllolla toisin.
Onko kaikki näin mustavalkoista? Voisiko toimia parhaan järkensä mukaan ei muiden ehdottomien neuvojen?? Miettien miten teidän vauva voi hyvin, kasvaa, kehityy ja miten äiti ja siten koko perhe voi hyvin?
- voi...
ei kuulosta mukavalta.. Suunnilleen jotain viikon maidon noususta johtuva kipu kestää. Pidä tukevia liivejä, se helpottaa kipua ja yölläkin voit käyttää liivejä, vaikka jotain kevyempiä, urheiluliivit voi olla kivat yöksi. Jotkut laittaa kaalen lehden helpottamaan rintojen kipuja, vissiin auttaa myös haavaumiin. Bebathen voidetta voi laittaa myös nännihaavoihin.
- jamare
Hei!
Jos rinnat menevät rikki, imuote ei ole oikea, sanoivat sairaalasta mitä tahansa tai näytti ote päällepäin miltä tahansa! Vauvan suuhun ei voi nähdä, joten paras merkki hyvästä imuotteesta on ehjät rinnat ja kasvava vauva.
Kipuun voit syödä särkylääkettä pakkauksen ohjeen mukaan. Myös ibuprofeenia, joka on tehokkaampaa kuin parasetamoli, sekä pienentää rintatulehdusriskiä.
Pingottuneille rinnoille kannattaa käyttää viileää, vaikka jääkaappikylmiä valkokaalinlehtiä. Viileä vähentää kudosturvotusta ja saa maidon virtaamaan tiehyissä paremmin. Jos vauvan on vaikea saada täydestä rinnasta hyvää otetta, voi juuri ennen imetystä käyttää ns. rinnan pehmennystä painamalla. Siinä sormenpäillä painetaan nännityvestä kymmenisen sekunnin ajan kohti rintakehää. Tämä työntää kudosturvotusta ja maitoa alaspäin, ja antaa nännille enemmän tilaa venyä. Näin se ei jää ikävästi kielen ja kovan kitalaen väliin, ja hankaudu rikki vauvan suussa.
Tästä linkistä tarkemmat ohjeet kuvien kanssa:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=73&Itemid=165
Jotta rintojen pingotus tasaantuu, on hyvä pyrkiä imettämään mahdollisimman tiheästi. Myös runsas ihokontakti vauvan kanssa auttaa, ja vauva saa rauhassa harjoitella rinnan imemistä oikealla otteella, kun ei ole vielä liian nälkäinen rinnalle tullessaan.
Tsemppiä!
Onhan sinulla kotona apua vanhemman lapsen ja kodin hoitamisessa? Sinun tehtävänäsi pitäisi nyt olla vain vauvasta huolehtiminen ja lepääminen. Lapsivuodeaika tarkoittaa kirjaimellisesti lasta vuodetta aikaa.
Jos kovin hankalalta tuntuu tai haluat jutella imetystukiäidin kanssa henk.koht, soita Imetystukipuhelimeen. Tänään keskivikkona puhelin päivystää illalla klo 22-23.30. Muut päivystysajat löydät netissä osoitteessa http://www.imetys.fi/itu/puhelin.php
Kyllä se siitä. - kaikille auttajille
Kiitos tosi paljon neuvoista.
Kotona mulla on kyllä hyvä aviomies joka hoitaa 2 v. esikoista ja kotia. Et apua kyllä saan nyt nää 2 viikkoa. Sit mies menee töihin.
Mulla on nyt ehkä aavistuksen rintojen pingotus laskenut mut kipeet nää on. Rintakumia oon nyt käyttänyt ja rasvaillu nännejä jatkuvasti. Nyt nännien ruvet alkaa irtoilee. Kylläpä oli taas kokemus tämäkin. Oisin voinnu jättää väliin. Mulla ku on ollu myös ihan mielettömän kipeät jälkisupistukset imettäessä. Nyt nekin kyl jo loppumaan päin. Harmittaa et kivut on viennyt taas osan vauvasta nauttimisen. Sitä vaan alkoi jo pelkää imetystä.
Täytyy kokeilla eri kikkoja ja toivoa et joku pv päästään pois rintakumeista. - myös :(
Alkuun vauvan oli todella vaikea saada otetta mutta hoitajien avulla imetys rupes sujumaan ja kun rintojen turvotus laski niin oli helpompaa, mutta kipu oli silti ihan sietämätön. Niin monet kerrat on tehny mieli lopettaa imetys. Hammasta purren ja kyyneleet silmissä sitä vaan silti imetti ja nyt n. puolitoista kuukautta imettäny ja nyt vasta kivut hävinneet. Päätin kestää sen ja niin myös kestin. Nyt olen ylpeä ja onnellinen siitä, että imetän ja kestin sen kamalan kivun :)
Kyllä se joku päivä helpottaa jos vaan kestät... :)- <3
oli minulla imetyksen kanssa. Luulen että loppujen lopuksi johtui huonosta imuotteesta, kun vauva kasvoi otekin parani, mitä en itse saanut korjattua. Ihmeellistä vihlontaa ja pistelyä maidonnoususta johtuen, kuin veistä oisi haavassa kiertänyt. Hammastapurin ja itkin, melkein luovutin, imetystukilistaa luin ja imetystukiryhmäänkin olin jo menossa. Onneksi sinnikkäästi luotin että helpottaa ajan myötä ja nyt vauva 7kk ja rintaa edelleen hörppii. Hyvä muisto imetyksestä, huonosta alusta huolimatta jäi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662238Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711480Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211454Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.761153Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771134Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211086Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051064- 77919
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912