Hei! Olen vasta nyt abivuonna kiinnostunut tosissani teknillisestä korkeakoulusta ja kouluun pääseminen on alkanut vaimaamaan. Olen siis lukiossa menestyny melko huonoilla arvosanoilla, lukuaineiden keskiarvon ollessa vain n. 6.5 :(
Onko minkäänlaista teoreettista mahdollisuutta päästä sisään esim. lappeenrannan tekniikan yliopistoon? Tiedän, että valintakokeiden läpäiseminen vaatii erittäin kovaa lukemista, mutta riittääkö se enää tässä vaiheessa, kun yo-kirjoituksistakaan tuskin voi kovin suurta menestystä odottaa. Onko pitkä matematiikka ja -fysiikka välttämättömiä kouluun pääsemiseen?
Onko mahdollisuuksia teknilliseen yliopistoon?
4
1284
Vastaukset
- lyhyt matematiikka
mutta tekmistä kyllä piisaa. Matikan kursseja on vaikea saada läpi jos lukiossa on lukenut lyhyen matikan eli ohi hilseen menee paljon. Itse menin lyjyellä matikalla läpi LUT:n Lappeenrantaan, mutta pitkä kemia pelasti minut. Pääsin sillä sisään ja fysiikka auttoi. Kemia menee hyvin vieläkin, muut perässä. Matikka tökkii pahasti.Saa nähdä pääsenkö kursseista läpi.
- teekkari
Itse olen mennyt teknilliseen yliopistoon ammattikorkean kautta. Luin lukiossa lyhyen matikan ja pakolliset kemiat ja fysiikat.
Ongelmia on matikan kanssa, koska esimerkiksi derivointi on lyhyessä hyvin alkeellisella tasolla. Integroinnista puhumattakaan. Mulla ei ole siis vaadittavia pohjatietoja. Luen tällä hetkellä oman koulun ohella pitkää matikkaa iltalukiossa. Kyllä ne asiat oppii, mutta tulevat vaan pahasti jälkijunassa.
Katsele teknillisten yliopistojen pääsykokeita ja katso miltä vaikuttavat. En usko, että onnistuvat lyhyellä matikalla.
Ei matikan opiskelu hukkaan mene, vaikka et vielä tänä vuonna pääsisikään. Joihinkin yliopistoihin saattaa olla myös syksyllä hakuja, jollei paikat täyty keväällä. Tsemppiä!- t-kari
Kyllä joo onnistuu, itse luin pitkää 6 kurssia ja vaihdoin lyhyyen. Kirjoitin siitä sitten muutamaa pistettä vaille L:n ja pääsin tty:lle pääsykokeiden kautta. Muuten kyllä kemian ja fysiikan luin pitkänä, en tosin huikealla menestyksellä. Koulussa kyllä pärjää kun vaan jaksaa panostaa asioihin. Ja kuten aikaisempikin kirjoittaja kertoi, tuottaa differentiaalilaskenta minullekin eniten päänvaivaa.
Lähinnä nyt vaan harmittaa kun ei tuo opiskelumotivaatio lukiossa ollut kovin korkealla, helpommalla pääsisi nyt :)
"Sen minkä taakseen jättää, sen edestään löytää."
Tsemppiä!
- riinas84
Ihan varmasti pääset kovan työn siivittämänä kouluun! On tänne ennenkin tultu lyhyellä matikalla ja hyvin pärjäävät. :) Jos sinulla on joku kaveri, joka voisi prepata sinua matikan ja fysiikan kanssa, kannattaa pyytää apua!
Se, miten kovasti tuo matikan osaaminen vaikuttaa pääsykokeisiisi riippuu hieman siitä mihin haet. Kemiantekniikan osastolle matikan koe ei ole pakollinen vaan voit valita kaksi seuraavista kolmesta pääsykokeesta: matikka, fysiikka ja kemia. Muille osastoille matikan koe on pakollinen. Kannattaa myös katsella hieman noita viime vuosien pisterajoja.
Eikä välttämättä tarvitse kuunnella noita pelotteluja yliopistomatikasta. Lukion lyhyen matikan suorittaneille on preppauskursseja, jotka voi suorittaa ennen matikan kurssien suorittamista. Ja kyllä siellä joskus on tullut itsekin ihmeteltyä niitä koukeroita, vaikka lukiossa pitkän matikan hyvin arvosanoin suoritinkin.
Tsemppiä, ja toivottavasti opiskelupaikka lohkeaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019