Kyllä mä tiedän että Ubuntu

tykkää käyttää swappia,

mutta mihin vittuun se tarttee 5,8 GiB? Muisti on 2,0 GiB.

26

730

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • windows tiedetään

sellaiseksi että se käyttäisi swappia vaikka kuinka paljon vaikka ei luulisi olevan tarvetta mutta linuxit ei kyllä käytä kuin tositarpeessa...joten epäilen sun olevan trolli.

• yhtään miten

swappi toimii, et kysyisi mitään vaan olisit tyytyväinen. Swappikin voi fragmentoitua, jolloin käyttöjärjestelmä voi tehdä yhden ison kirjoituksen fragmentoitumattomalle alueelle. Suuri swappi siis parantaa swappauksen suorituskykyä. Ei se tarkoita sitä että käyttöjärjestelmä välttämättä tarvitsisi 2 5.8 GB. Aika ikävää jos pitää seekata jokaista 4kB pagea ympäri fragmentoitunuttu swappia... parempi kirjoittaa putkeen ja lukea putkeen kun tarvitaan.

• Siirsin Flac kansion koneelle

koko on 289,3Mib. Swappi alkoi slurttaamaan 36,4Mib. Ei Debianissa ja Fedorassa ole näin ja kone on ihan prikulleen sama. Muutenkin tää on hidastunut tautisesti koko Ubuntu.

Olen siis käyttänyt Ubuntua, jo 4.10 asti. 7 sarjalaiset olivat täys fiasko ja vaihdoin pääkäyttikseksi Debianin ja toiselle koneelle Fedoran. Nyt päätin antaa Ubuntulle mahdollisuuden, mutta tää menee vaan pahempaan suuntaa.

Koneen käynnistäessä muistin kulutus näyttää 160 Mb vaikka kaikki ylimääräinen on poistettu. Debianissa 98 Mb
      Meni perseelleen tääkin tunti. Vaihdan suosiolla takaisin Debianiin. Kiitos hei ja sorry että edes postasin. Järkytys oli vaan suuri. Kokemus se oli tämäkin. Oikea flashback.

• Noin tunti sitten.

Ubuntu 8.04.

• "Muutenkin tää on hidastunut tautisesti koko Ubuntu."

Hidastunut? Minulla Ubuntu on nopeutunut. Swappia on kyllä se 5.8Gt, selaimen väliaikaistiedostoille on varattu tilaa giga, javakoneen väliaikaistiedostoille toinen giga, Google Earthille pari gigaa ja sitten en tyhjennä ladattuja paketteja ikinä niin mukavasti nopeutuu Ubuntu käytettäessä kun välimuistit "lämpenee" niin kiintolevyllä kuin RAM:ssa (2Gt) ja ei turhaan boottaile konetta. Tein koneelle puhdasasennuksen heti kun Ubuntu 8.04.1 tuli ulos (ja Ubuntu, ei mikään Kubuntu tms.). Asennuksen jälkeen Ubuntu on selvästi nopeutunut.

Käyttelin ennen tätä kyllä lyhyen tuen versioita ja Ubuntu kyllä nopeutui 8.04:n siirryttäessä kivasti, tärkein syy tähän oli varmaankin Firefox 3.

• M-Kar kirjoitti:

"Muutenkin tää on hidastunut tautisesti koko Ubuntu."

Hidastunut? Minulla Ubuntu on nopeutunut. Swappia on kyllä se 5.8Gt, selaimen väliaikaistiedostoille on varattu tilaa giga, javakoneen väliaikaistiedostoille toinen giga, Google Earthille pari gigaa ja sitten en tyhjennä ladattuja paketteja ikinä niin mukavasti nopeutuu Ubuntu käytettäessä kun välimuistit "lämpenee" niin kiintolevyllä kuin RAM:ssa (2Gt) ja ei turhaan boottaile konetta. Tein koneelle puhdasasennuksen heti kun Ubuntu 8.04.1 tuli ulos (ja Ubuntu, ei mikään Kubuntu tms.). Asennuksen jälkeen Ubuntu on selvästi nopeutunut.

Käyttelin ennen tätä kyllä lyhyen tuen versioita ja Ubuntu kyllä nopeutui 8.04:n siirryttäessä kivasti, tärkein syy tähän oli varmaankin Firefox 3.

Ei voi olla totta.. miten te saatte sen swapin muka tuollaiseksi??? Mulle riittää 600Mt swappiosion kooksi eikä swappaa normaalikäytössä koskaan?

• exergy kirjoitti:

Ei voi olla totta.. miten te saatte sen swapin muka tuollaiseksi??? Mulle riittää 600Mt swappiosion kooksi eikä swappaa normaalikäytössä koskaan?

"Ei voi olla totta.. miten te saatte sen swapin muka tuollaiseksi???"

Kyllä minulle Ubuntu ehdotti samankokoista swappia asennettaessa ja nextiä vaan sitten. Ei tämäkään normaalikäytössä swappaa mutta ei se ole kivaa että raskaammassa käytössä kyykähtää.

• M-Kar kirjoitti:

"Ei voi olla totta.. miten te saatte sen swapin muka tuollaiseksi???"

Kyllä minulle Ubuntu ehdotti samankokoista swappia asennettaessa ja nextiä vaan sitten. Ei tämäkään normaalikäytössä swappaa mutta ei se ole kivaa että raskaammassa käytössä kyykähtää.

No sinä saatat olla vähän eri asia, luulen että käyttötapasi poikkeaa "normikäyttäjästä" melkoisesti mutta tavallinen ukkeli ei kyllä ihan helpolla saa swappaamaan jos RAMia on about 2Gt kuten minulla.

Tuota en ole tiennytkään että se ehdottaa noin valtavaa swappia.. huh! mutta minä osioinkin yleensä itse manuaalisesti niin siinä sitä ei tietty huomaa. Tuosta täytyy vähän veistellä tarinaa tuonne ubuntupalstalle jossakin välissä etteivät mene surffilautoihin tuon kokoisia swappeja asentamaan.. merkillistä?

• PASKAA!!!
        exergy kirjoitti:

No sinä saatat olla vähän eri asia, luulen että käyttötapasi poikkeaa "normikäyttäjästä" melkoisesti mutta tavallinen ukkeli ei kyllä ihan helpolla saa swappaamaan jos RAMia on about 2Gt kuten minulla.

Tuota en ole tiennytkään että se ehdottaa noin valtavaa swappia.. huh! mutta minä osioinkin yleensä itse manuaalisesti niin siinä sitä ei tietty huomaa. Tuosta täytyy vähän veistellä tarinaa tuonne ubuntupalstalle jossakin välissä etteivät mene surffilautoihin tuon kokoisia swappeja asentamaan.. merkillistä?

"Tuota en ole tiennytkään että se ehdottaa noin valtavaa swappia.. huh!"

No totta vitussa tiesit, sä tiiät kaiken!!! ;p

• exergy kirjoitti:

"Tuosta täytyy vähän veistellä tarinaa tuonne ubuntupalstalle jossakin välissä etteivät mene surffilautoihin tuon kokoisia swappeja asentamaan.. merkillistä?"

Miksi ei laittaisi kun sitä levytilaa kerran on? Työtilaahan se kiintolevy on. Vähintään pitäisi olla 1.5x keskusmuistin määrä swappia koneessa kuin koneessa.

• Penguin
        M-Kar kirjoitti:

"Tuosta täytyy vähän veistellä tarinaa tuonne ubuntupalstalle jossakin välissä etteivät mene surffilautoihin tuon kokoisia swappeja asentamaan.. merkillistä?"

Miksi ei laittaisi kun sitä levytilaa kerran on? Työtilaahan se kiintolevy on. Vähintään pitäisi olla 1.5x keskusmuistin määrä swappia koneessa kuin koneessa.

Itse uskallan väittää, että sitä kannattaa laittaa vain sen verran, kuin tietää käyttävänsä. Jos on 2G muistia ja tietää, että selailee vain nettiä, ei swappia tarvitse ollenkaan.

• Penguin kirjoitti:

Itse uskallan väittää, että sitä kannattaa laittaa vain sen verran, kuin tietää käyttävänsä. Jos on 2G muistia ja tietää, että selailee vain nettiä, ei swappia tarvitse ollenkaan.

"Itse uskallan väittää, että sitä kannattaa laittaa vain sen verran, kuin tietää käyttävänsä. Jos on 2G muistia ja tietää, että selailee vain nettiä, ei swappia tarvitse ollenkaan."

Niin, Firefox 2 oli muistisyöppö ja se vei minulla yksistään pahimmillaan yli 1.3Gt muistia. Sitten pitäisi sopia muutkin ohjelmat kirjastot ja levycachea varten nyt olisi hyvä olla se joku giga.

Eipä silti, kyllä minä SSD vehkeissä jättäisin swapin pois kun se kuluttaa sitä. Sitten kun nämä yleistyy pöytäkoneen/läppärin ainoana levynä kunnolla niin muistiakin on se 4-8Gt eikä SSD:kään tarvitse niin kipeästi sitä levycachea.

• Penguin
        M-Kar kirjoitti:

"Itse uskallan väittää, että sitä kannattaa laittaa vain sen verran, kuin tietää käyttävänsä. Jos on 2G muistia ja tietää, että selailee vain nettiä, ei swappia tarvitse ollenkaan."

Niin, Firefox 2 oli muistisyöppö ja se vei minulla yksistään pahimmillaan yli 1.3Gt muistia. Sitten pitäisi sopia muutkin ohjelmat kirjastot ja levycachea varten nyt olisi hyvä olla se joku giga.

Eipä silti, kyllä minä SSD vehkeissä jättäisin swapin pois kun se kuluttaa sitä. Sitten kun nämä yleistyy pöytäkoneen/läppärin ainoana levynä kunnolla niin muistiakin on se 4-8Gt eikä SSD:kään tarvitse niin kipeästi sitä levycachea.

Voiko yksi nettiselain käyttää muistia noin järkyttävästi?

• Penguin kirjoitti:

Voiko yksi nettiselain käyttää muistia noin järkyttävästi?

"Voiko yksi nettiselain käyttää muistia noin järkyttävästi?"

Voi se kyllä raskaammassa käytössä mikäli on vähän pascemmin ohjelmoitu, kuten FF2 oli. 100-200 välilehteä eri ikkunoissa auki muutama youtube video niin kyllähän se haukkasi muistia ihan kivasti. FF3 nyt leikkasi muistinkulutuksen omassa käytössä 1/4 siitä mitä vei FF2:lla. Muistinkulutus oletettavasti kasvaa lähitulevaisuudessa kun HTML5 ja siinä valmiina olevat multimediat alkavat yleistyä.

• Penguin
        M-Kar kirjoitti:

Voi se kyllä raskaammassa käytössä mikäli on vähän pascemmin ohjelmoitu, kuten FF2 oli. 100-200 välilehteä eri ikkunoissa auki muutama youtube video niin kyllähän se haukkasi muistia ihan kivasti. FF3 nyt leikkasi muistinkulutuksen omassa käytössä 1/4 siitä mitä vei FF2:lla. Muistinkulutus oletettavasti kasvaa lähitulevaisuudessa kun HTML5 ja siinä valmiina olevat multimediat alkavat yleistyä.

Siis heikko mieleni ei pysty käsittämään, mihin joku voi tarvita noin monta välilehteä/ikkunaa auki samaan aikaan. Parikymmentä on jo mielestäni paljon.

• 200?
        M-Kar kirjoitti:

Wtf mitä niin monta, miksi, on varmaan siis ihan syy :)

• Penguin kirjoitti:

Siis heikko mieleni ei pysty käsittämään, mihin joku voi tarvita noin monta välilehteä/ikkunaa auki samaan aikaan. Parikymmentä on jo mielestäni paljon.

Ehkä tuohon on jokin syy olemassa mutta noin yleisesti toteaisin ettei sellaista käyttöjärjestelmää varmaan olekaan joka ei menisi ajan mittaan tukkoon jos kaikista sovelluksista avataan aina uusi ilmentymä entisiä sulkematta.

Tuota about paria sataa nettisivua ei voi kyllä enää pitää normaalikäytön piiriin kuuluvana ;D

• Penguin kirjoitti:

Jos sivua tarvitsee seuraavan viikon tai parin sisällä niin bookmarkki on työläämpää kuin sivun heittäminen toiselle työpöydälle. En oikein keksi mikä olisi tekosyy siihen, että pitäisi tehdä asiat ikävemmin..

• Penguin
        M-Kar kirjoitti:

Jos sivua tarvitsee seuraavan viikon tai parin sisällä niin bookmarkki on työläämpää kuin sivun heittäminen toiselle työpöydälle. En oikein keksi mikä olisi tekosyy siihen, että pitäisi tehdä asiat ikävemmin..

Työläämpää, kuin ottaa tabista kiinni ja heittää ylemmälle riville, siihen bookmarkkeihin? Hiirtäkin pitää liikutella vähemmän.

Voi tietenkin olla, että käyttösi on niin erikoista, että tuollainen on tarpeellista. Itse en kuitenkaan haluaisi tehdä noin. Käytän kylläkin lähinnä kannettavaa, eikä se ole päällä tuota paria viikkoa muutenkaan putkeen, vaan sammuttelen ja liikuttelen välillä.

• Penguin kirjoitti:

Työläämpää, kuin ottaa tabista kiinni ja heittää ylemmälle riville, siihen bookmarkkeihin? Hiirtäkin pitää liikutella vähemmän.

Voi tietenkin olla, että käyttösi on niin erikoista, että tuollainen on tarpeellista. Itse en kuitenkaan haluaisi tehdä noin. Käytän kylläkin lähinnä kannettavaa, eikä se ole päällä tuota paria viikkoa muutenkaan putkeen, vaan sammuttelen ja liikuttelen välillä.

"Työläämpää, kuin ottaa tabista kiinni ja heittää ylemmälle riville, siihen bookmarkkeihin? Hiirtäkin pitää liikutella vähemmän."

Idea tässä nyt on se, että toisiinsa liittyviä sivuja tarvitsee eri hommissa ja ne pitäisi sitten aukoa ~kaikki. On kätevämpää lisätä työpöytä eri asioita varten jossa on ikkunassa/ikkunoissa näihin liittyvät WWW-sivut, ohjeet ja muut asiat valmiina auki.

• Penguin
        M-Kar kirjoitti:

"Työläämpää, kuin ottaa tabista kiinni ja heittää ylemmälle riville, siihen bookmarkkeihin? Hiirtäkin pitää liikutella vähemmän."

Idea tässä nyt on se, että toisiinsa liittyviä sivuja tarvitsee eri hommissa ja ne pitäisi sitten aukoa ~kaikki. On kätevämpää lisätä työpöytä eri asioita varten jossa on ikkunassa/ikkunoissa näihin liittyvät WWW-sivut, ohjeet ja muut asiat valmiina auki.

Tuo on totta ainakin osittain, mutta itsekin tarvitsen vaikka mitä sivustoja aina välillä. Kuitenkaan en tarvitse kaikkia eri aiheisia sivustoja auki samaan aikaan. Voit tehdä bookmarkkansion jokaisesta aiheesta ja sanoa, että aukaise nämä kaikki.

Mitä hommia muuten teet kun vaatii tuollaista raskaan sarjan selainkäyttöä? Oletko varma, ettei olisi siihen käyttöön parempi jokin muu selain kuin FF?

• Penguin kirjoitti:

Tuo on totta ainakin osittain, mutta itsekin tarvitsen vaikka mitä sivustoja aina välillä. Kuitenkaan en tarvitse kaikkia eri aiheisia sivustoja auki samaan aikaan. Voit tehdä bookmarkkansion jokaisesta aiheesta ja sanoa, että aukaise nämä kaikki.

Mitä hommia muuten teet kun vaatii tuollaista raskaan sarjan selainkäyttöä? Oletko varma, ettei olisi siihen käyttöön parempi jokin muu selain kuin FF?

Yleensä ohjelmoidessa tulee tarpeita.

• rölli olet... ;-)
      Paljonko sulla on swapin maksimi koko?

• Miten te muka teette sen swapin? Annatteko Ubuntun tehdä oletuksilla sen vai? Mulla on swappi-osion koko 600Mt ja RAM 2Gt eikä edes swappaa ikinä? Miten sen swapin saa edes täyteen?

Asennuksessa on varmaan jotain vikaa vai mitä sä teet sen koneen kanssa, ei ainakaan normaalikäytössä kuulu toimia noin.

• Kiintolevytila on halpaa.

Muistan, kuinka ubuntistit ilkkuivat openSUSE:n käyttäjiä haukkuen sussua "raskaaksi". Ei tämä kone kahden gigan muistilla swäppää kuin videota editoidessa, swap-osion koko yksi giga. ;)

• Minä en saa siihen 600Mt swapille kuin 20Mt tavaraa vaikka minulla on kaksi käyttäjätiliä samaan aikaan auki joista toisessa pelaan Americas Armya ja toisessa puuhailen muita asioita, tappelen täällä palstalla ja lueskelen uutisia firefoxilla useissa välilehdissä, otan kuvakaappauksia ja lähetän niitä serverilleni gFTP:llä ja puuhastelen gnumericilla taulukkolaskentaa ja kaikkea muuta pientä, lueskelen man-sivuja jne. jne. mitä mieleen tulee. Musiikkis en voi kuunnella Armyopsin aikana toisella tilillä ilmeisesti oss:n tkaia enkä haluakaan sillä kuulen pelin tapahtumat samalla ja osaan hypätä pelin puolelle uuden kierroksen alettua.

Tietty nuo ovat sovelluksina melko kevyitä kaikki paitsi Armyops mutta pelin aikana ei ole järkevää alkaa esim. pakkailemaan tai purkamaan (pakkaus, kuvankäsittely, enkoodaus) mitään vaan on parempi säästää cpu:ta peliä varten. Kuinka helvetin paljon niitä sovelluksia pitää olla auki ja mitä sovelluksia että saa swappia haukkamaan noin tuhottomasti? Ilmeisesti nämä gubet eivät ikinä sammuta koneitaan eivätkä sovelluksiaan joloin swappi alkaa ehkä liukumaan isommaksi mutta ns. normaalikäytöllä (tai ainakin pidän omaa käyttöäni normaalikäyttönä) on vaikea saada swapattua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      173
      10081
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3365
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3123
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2815
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2169
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      115
      2126
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1983
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      66
      1600
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1356
    10. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1346
    Aihe