Täällä jossain vanhemmassa viestissä neuvottiin käyttämään verkkopankkia opintolainan hakemiseen, mutta eikö siinä tosiaan tarvita kelan papereita tai mitään muuta kuin sen nettilomakkeen täyttämisen?
Ja siinä tosin on epäselvää, että pitääkö pankille maksaa 20 euroa siitä, että ne siirtää opintolainaa mun tilille joka kuukausi, ja minkä sen opintolainan koron pitäisi olla (euribor - ja jokin toinen). Tuleeko sen lainan ottaminen jo miten kalliiksi, mietin. Mutta toisaalta mun on hyvin vaikea lähteä omalle pankilleni asiasta keskustelemaan, kun se on niin kaukana ja sellaisessa paikassa, jossa en koskaan käy.
Sellaista se on pikkukylissä.
No jos joku haluaa neuvoa heittää, arvostaisin.
Voisin vielä lisäkysymyksen laittaa: että saako lainaa ottaa alle 300 euroa? Vai onko siinä jokin enimmäismäärä? Ja jos jää yli, niin voiko palauttaa?
opintolaina
6
1595
Vastaukset
- opintolainaa itse juuri hakeva
Opintolainaa varten tarvitset kelalta päätöksen lainantakauksesta (siis ihan erikseen joudut sitä hakemaan). Hakemuksen käsittelyyn menee tyypillisellä kela-meiningillä n. kk.
Kela takaa lainaa kuukausikohtaisesti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos haet lainaa vasta ensi kuussa, et voi saada lainarahaa takautuvasti tältä kuulta (eli tammikuulta).
Voit kuitenkin huoletta käydä tekemässä lainantakaushakemuksen kelalla vaikka heti, sillä se ei velvoita sinua ottamaan lainaa. Lainaa ei myöskään tarvitse ottaa heti kun saat päätöksen, vaan voit itse päättää milloin sen haluat aloittaa. Saat myös itse päättää paljonko lainaa haluat nostaa, mutta luulen että tuo 300€ (mikäli opiskelet korkeakoulussa) on se minimi, eli yhden kuukauden laina.
Kannattaa toisin miettiä onko siinä järkeä ottaa lainaa vain yhdelle kuukaudelle, sillä pankit ottavat lainan tekemisestä paljon ylimääräisiä käsittely- ja toimistokuluja.
Lainaa ei voi suoranaisesti palauttaa, mutta sitä voi kyllä maksaa takaisin jo opiskeluaikana (tästäkin pankit tosin taitavat velottaa "maksumuutoksina").
Jos aiot ottaa opintolainaa enemmän kuin vain yhdelle kuukaudelle, niin silloin sinun kannattaa ehdottomasti tehdä sopimus (pankin kanssa), jossa rahat tulevat tilillesi 2 kertaa vuodessa, eli syksyllä ja keväällä. Joka kerta kun saat rahaa, sinulta peritään palvelumaksua. Jos siis saat 300€ joka kuukausi, maksat palvelumaksun 12 kertaa vuodessa! Jos taas otat rahat vain kaksi kertaa vuodessa, maksat palvelumaksutkin vain kahdesti.
Tämä edellyttää tietysti sitä, että et ole "kädestä suuhun eläjä", eli että et kuluta heti kaikkia saamiasi lainarahoja, vaan osaat säästää niitä aina puolen vuoden tarpeisiisi.
Verkkopankkia voi tietääkseni käyttää lainan hakemiseen, mutta suosittelisin silti henkilökohtaista käyntiä valitsemassasi pankissa, sillä silloin voit kysellä, miten homma käytännössä toimii ja voit tehdä suunnitelmat mm. siitä haluatko rahaa joka kuukausi vaiko vain kaksi kertaa vuodessa.
Opintolainoihin on tarjolla kaksi korkoa. Toinen on pankin oma (muuttuu hitaammin, mutta seuraa kuitenkin yleistä talouden kehitystä) ja toinen on euroopan markkinakorko, Euribor, joka muuttuu nopeasti markkinoiden ja talouden muutosten myötä. Käytännössä lainan korko tulee olemaan pitkällä aikavälillä varsin sama, riippumatta siitä kumman valitset.
Mutta siinäpä oli vähän infoa. Suosittelen tosissaan siellä pankissa käymistä, ettei tule myöhemmin mitään ongelmia. Mutta vasta sen jälkeen kun olet saanut kelalta lainantakauksen (sitä ennen pankki ei anna lainaa, ja tekisit siis turhan reissun).- ddddddddddddddddddddd
juuri näin, mutta alkuperäinen ei kertonut opiskeleeko ammattikoulussa vai ammattikorkeassa.
jos ammattikoulussa niin yleensä kelan valtiontakauksessa on nämä nostopäivät eri lailla ja maksuehdotkin.
kannattaa tsekata tuolta:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601125122IL?openDocument#pankista - ap.
ddddddddddddddddddddd kirjoitti:
juuri näin, mutta alkuperäinen ei kertonut opiskeleeko ammattikoulussa vai ammattikorkeassa.
jos ammattikoulussa niin yleensä kelan valtiontakauksessa on nämä nostopäivät eri lailla ja maksuehdotkin.
kannattaa tsekata tuolta:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601125122IL?openDocument#pankistaKiitti linkistä. Vaikka täytyy myöntää että hieman sekavaa tuo on :)
Kelalla ei näyttäisi olevan mitään opintolainanmyöntämislomakkeita, eli pitääkö minun käydä Kelalla pyytämässä sitä lainaa?
Ja sitten kun ne sen siellä myöntää, ottaa yhteyttä pankkiini, tai netin kautta täyttää se verkkopankin opintolaina-lomake?
Kiitän avusta! - opintolainaa itse juuri hakeva
ap. kirjoitti:
Kiitti linkistä. Vaikka täytyy myöntää että hieman sekavaa tuo on :)
Kelalla ei näyttäisi olevan mitään opintolainanmyöntämislomakkeita, eli pitääkö minun käydä Kelalla pyytämässä sitä lainaa?
Ja sitten kun ne sen siellä myöntää, ottaa yhteyttä pankkiini, tai netin kautta täyttää se verkkopankin opintolaina-lomake?
Kiitän avusta!Menet kelalle ja sanot, että haluaisit takauksen opintolainalle. Ne antaa sulle tarvittavat paperit ja tarvittaessa myös opastavat niiden täytössä.
Sitten kun olet saanut kelalta päätöksen takauksesta voit mennä pankkiin hakemaan opintolainaa (edelleen suosittelen henk.koht. käyntiä, opintolaina systeemi on nimittäin sekavampi kuin mitä luulisi).
Siinä kelan päätöksessä pitäisi lukea paljonko lainaa, miten ja milloin voit nostaa. - soita ensin
opintolainaa itse juuri hakeva kirjoitti:
Menet kelalle ja sanot, että haluaisit takauksen opintolainalle. Ne antaa sulle tarvittavat paperit ja tarvittaessa myös opastavat niiden täytössä.
Sitten kun olet saanut kelalta päätöksen takauksesta voit mennä pankkiin hakemaan opintolainaa (edelleen suosittelen henk.koht. käyntiä, opintolaina systeemi on nimittäin sekavampi kuin mitä luulisi).
Siinä kelan päätöksessä pitäisi lukea paljonko lainaa, miten ja milloin voit nostaa.ja sovi asiasta etukäteen. Silloin sinne ei tarvitse mennä monta kertaa. Minä tein lainahakemuksen nettipankin kautta ja sitten pankista pyysivät minua tulemaan allekirjoittamaan lainapaperit tiettynä kellonaikana. Kannattaa siis varata aika ensin.
- ap.
soita ensin kirjoitti:
ja sovi asiasta etukäteen. Silloin sinne ei tarvitse mennä monta kertaa. Minä tein lainahakemuksen nettipankin kautta ja sitten pankista pyysivät minua tulemaan allekirjoittamaan lainapaperit tiettynä kellonaikana. Kannattaa siis varata aika ensin.
Huomenna käyn kelalla :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829