Opponointi

^^tyhmä^^

Mitä tarkoittaa opponointi? Tarkotan, että mitä siihen sit oikeestaan kuuluu. Mun pitäis olla tyypin opponoija ja se lähetti mulle sen työn. Nyt sitten vaan rupeen opponoimaan??? Eli täytyykö mun kiinnittää huomio työssä oleviin lukemattomiin kielioppivirheisiin, ylimääräisiin rivinvaihtoihin, puuttuviin tavuviivoihin ym.? Vai tarkastelenko vain itse asiaa, joka on kyllä ihan asiaa, niin että mitä ihmeen kysymyksiä sellaisesta voi esittää. Tyhmiä kysymyksiä tyhmältä, mut en oo koskaan joutunu tällaista ennen tekemään, enkä tahtoisi nytkään. Kiitos vaan jos joku viitsii vähän valaista asiassa!

4

18665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mainita,

että työn kieli- ja ulkoasu vaatii vielä tarkistamista, mutta joka pilkkua ei tosiaankaan pidä käydä läpi.
      Keskity työn asiasisältöön. Anna sekä kiitosta että korjausehdotuksia tarpeen mukaan.

• fm-englanti

Onkos nyt kyse gradun opponoinnista vai mistä? Siksi kysyn, koska kyllähän yliopistossa sitä opponointia pitäisi jo ennen gradua (ja myös jo ennen kandia) tulla vastaan.

No, itse asiaan.

Jos ei erillistä kieliasun opponenttia ole, niin siten sinun tehtäväsi on kielivirheistäkin huomauttaa - mutta niihin keskittyminen ei kyllä sinänsä opponoinnin tärkein pointti ole, vaan asiasisältöön keskittyminen.

Tärkeää on tietysti, että lähdeviitteet ja viittaustekniikkaan liittyvät kuviot ovat kunnossa ja kohdallaan - se on tärkeä asia akateemisissa kirjoitushommeleissa. Ihan perusjuttu on esim. varmistaa, että lähdeluettelosta löytyvät kaikki lähteet - vahingossa niitä voi unohtua, jos ei kirjoittaessa systemaattisesti päivitä lähdeluetteloa (onpa joskus tullut vastaan ihan kustantamon julkaisemia ja siis todennäköisesti kustannustoimittajan tarkastamia populaaritieteellisiä kirjoja, joissa lähdeluettelosta voi puuttua tekstissä mainittuja lähteitä).

Sitä kannattaa - tai pitää - opponentin yrittää hahmottaa, että onko työn perusjuonne kohdallaan, vastaako työ oikeasti siihen, mitä on lähdetty tutkimaan. Tämä on sitä kaikkein keskeisintä asiaa opponoinnissa.

Toisaalta homma riippuu kai aika kovasti oppiaineesta/tieteenalasta - omalla alalla opponointi oli mielestäni aika keskustelevaa touhua, eli esim. graduseminaarissa pyrittiin keskustelemaan käsillä olevasta työstä (tietty nuo perusjudanssit piti olla kohdallaan).

• opiskelija ottaa kan

Jos oppitunneilla tai luennoilla ei ole erikseen käyty läpi opponointia, niin silloin ei voida vaatia opponoinnilta mitään. Ei siis kielellisiä tai viitausmerkintöjä.
      Eri juttu on, jos on olemassa kirjalliset ohjeet kyseisistä asioista ja ne on käyty huolellisesti tunneilla läpi.

• Luetun ymmärtämistä

Yliopisto-opiskelijako ei itsenäisesti saa selville kirjallisesta materiaalista, miten asiassa on meneteltävä, jos materiaalia ei luennoilla huolellisesti muusata ja syötetä hänelle pikkulusikalla? Onkohan tällainen opiskelija oikeassa paikassa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      178
      3442
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      374
      2186
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      55
      2137
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      2018
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      413
      1129
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      117
      1029
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      52
      936
    Aihe