Mitä tarkoittaa opponointi? Tarkotan, että mitä siihen sit oikeestaan kuuluu. Mun pitäis olla tyypin opponoija ja se lähetti mulle sen työn. Nyt sitten vaan rupeen opponoimaan??? Eli täytyykö mun kiinnittää huomio työssä oleviin lukemattomiin kielioppivirheisiin, ylimääräisiin rivinvaihtoihin, puuttuviin tavuviivoihin ym.? Vai tarkastelenko vain itse asiaa, joka on kyllä ihan asiaa, niin että mitä ihmeen kysymyksiä sellaisesta voi esittää. Tyhmiä kysymyksiä tyhmältä, mut en oo koskaan joutunu tällaista ennen tekemään, enkä tahtoisi nytkään. Kiitos vaan jos joku viitsii vähän valaista asiassa!
Opponointi
4
16973
Vastaukset
- mainita,
että työn kieli- ja ulkoasu vaatii vielä tarkistamista, mutta joka pilkkua ei tosiaankaan pidä käydä läpi.
Keskity työn asiasisältöön. Anna sekä kiitosta että korjausehdotuksia tarpeen mukaan. - fm-englanti
Onkos nyt kyse gradun opponoinnista vai mistä? Siksi kysyn, koska kyllähän yliopistossa sitä opponointia pitäisi jo ennen gradua (ja myös jo ennen kandia) tulla vastaan.
No, itse asiaan.
Jos ei erillistä kieliasun opponenttia ole, niin siten sinun tehtäväsi on kielivirheistäkin huomauttaa - mutta niihin keskittyminen ei kyllä sinänsä opponoinnin tärkein pointti ole, vaan asiasisältöön keskittyminen.
Tärkeää on tietysti, että lähdeviitteet ja viittaustekniikkaan liittyvät kuviot ovat kunnossa ja kohdallaan - se on tärkeä asia akateemisissa kirjoitushommeleissa. Ihan perusjuttu on esim. varmistaa, että lähdeluettelosta löytyvät kaikki lähteet - vahingossa niitä voi unohtua, jos ei kirjoittaessa systemaattisesti päivitä lähdeluetteloa (onpa joskus tullut vastaan ihan kustantamon julkaisemia ja siis todennäköisesti kustannustoimittajan tarkastamia populaaritieteellisiä kirjoja, joissa lähdeluettelosta voi puuttua tekstissä mainittuja lähteitä).
Sitä kannattaa - tai pitää - opponentin yrittää hahmottaa, että onko työn perusjuonne kohdallaan, vastaako työ oikeasti siihen, mitä on lähdetty tutkimaan. Tämä on sitä kaikkein keskeisintä asiaa opponoinnissa.
Toisaalta homma riippuu kai aika kovasti oppiaineesta/tieteenalasta - omalla alalla opponointi oli mielestäni aika keskustelevaa touhua, eli esim. graduseminaarissa pyrittiin keskustelemaan käsillä olevasta työstä (tietty nuo perusjudanssit piti olla kohdallaan). - opiskelija ottaa kan
Jos oppitunneilla tai luennoilla ei ole erikseen käyty läpi opponointia, niin silloin ei voida vaatia opponoinnilta mitään. Ei siis kielellisiä tai viitausmerkintöjä.
Eri juttu on, jos on olemassa kirjalliset ohjeet kyseisistä asioista ja ne on käyty huolellisesti tunneilla läpi.- Luetun ymmärtämistä
Yliopisto-opiskelijako ei itsenäisesti saa selville kirjallisesta materiaalista, miten asiassa on meneteltävä, jos materiaalia ei luennoilla huolellisesti muusata ja syötetä hänelle pikkulusikalla? Onkohan tällainen opiskelija oikeassa paikassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268