Aggressiivinen dobberi

Voi ei!

Meidän dobermanninarttu rakastaa yli kaiken meidän 4-viikkoista lasta. Ongelmana on vain se, että jos joku vieras ottaa lapsemme syliinsä tai tulee koskettelamaan lastamme, koiramme alkaa uhkaavasti murista. Se oi ole vielä kertaakaan ketään purrut, mutta murisee aggressiivisen kuuloisesti, jos vieraat yrittävät vähän helliä lastamme.

Miten saan koiramme lopettamaan tuon uhkailun, sillä minua huolestuttaa, että koiramme tekee pian jollekin ihmiselle jotain ikävämpää?

7

1091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdflöksdö

      Tämä taitaa olla turha viesti, koska minulla ei ole ratkaisuja ongelmaanne mutta oletko miettinyt miksi koirasi toimii näin? Se on täysin luonnollista. Dobberisi on ottanut lapsen suojelukseensa perheeseenne. On normaalia että se varoittaa vieraita koskemasta lapseen. Dobermanninne ei välttämättä ymmärrä ettei "anoppi lasta aijo syödä" ;)) Toivottavasti ette ainakaan pistä koiraa piikille moisen asian vuoksi kuten monelle koiralle on käynyt :( vaan pureudutte ongelmaan. Kokeile www.koiraneuvola.fi tai käänny SDY:n puoleen www.sdy.fi

      • Joopas niin

        Niin, eihän meidän koira mitään pahaa tarkoita, yrittää vain huolehtia lapsestamme. Ja onhan se hyvä, että lapsesta yritetään huolta pitää.

        En oikein uskoisi, että koiramme ketään satuttaisi, vaikka huolestuttaakin. Kai se vain yrittää murinallaan varoittaa vieraita, että lasta ei saa satuttaa.

        Se on meidän koiramme ja me olemme sen hommanneet, joten meidän on otettava myös siitä vastuu. Kyllä kai on vain ymmärrettävä, kuinka rodunomaista tuo suojeleminen koiralta on, sillä on väärin ainakin antaa koiralle mitään piikkiä, jos se ei sitä ansaitse. Koiramme ei kai itsekään haluaisi joutua olemaan liian suojeleva, mutta huolestunut se on itsekin lapsemme vuoksi.

        Kyllä se tästä. Pitää vain ottaa elämän haasteet vastaan.

        Nyt alan tutkimaan noita neuvomiasi sivustoja, vaikka en ole ennen niitä vilkaissut.

        Kiitos paljon vastauksestasi ja kun yrität auttaa!


      • -o-
        Joopas niin kirjoitti:

        Niin, eihän meidän koira mitään pahaa tarkoita, yrittää vain huolehtia lapsestamme. Ja onhan se hyvä, että lapsesta yritetään huolta pitää.

        En oikein uskoisi, että koiramme ketään satuttaisi, vaikka huolestuttaakin. Kai se vain yrittää murinallaan varoittaa vieraita, että lasta ei saa satuttaa.

        Se on meidän koiramme ja me olemme sen hommanneet, joten meidän on otettava myös siitä vastuu. Kyllä kai on vain ymmärrettävä, kuinka rodunomaista tuo suojeleminen koiralta on, sillä on väärin ainakin antaa koiralle mitään piikkiä, jos se ei sitä ansaitse. Koiramme ei kai itsekään haluaisi joutua olemaan liian suojeleva, mutta huolestunut se on itsekin lapsemme vuoksi.

        Kyllä se tästä. Pitää vain ottaa elämän haasteet vastaan.

        Nyt alan tutkimaan noita neuvomiasi sivustoja, vaikka en ole ennen niitä vilkaissut.

        Kiitos paljon vastauksestasi ja kun yrität auttaa!

        Muriseeko koira miten kauan vieraille kun pitävät lasta sylissä?
        Entäpä, jos koiralle ei anna minkäänlaista huomiota kun aloittaa murinan?
        Jospa vaan pitää nähdä paljon vastaavanlaisia tilanteita jossa joku ystäväsi tai muut pitävät lasta sylissä niin jos sitten alkais hiljalleen tottua näkemäänsä?
        Kokemusta ei ole, mutta itse olen pian saamassa myös pienokaisen ja koko ikänsä tämä neiti on kasvanu lasten kanssa, joten saas nähdä miten suhtautuu tähän pikkuiseen ja mahd.tilanteeseen mikä sulla on :P Tsemppiä vaan ja toivotaan että menis ohi ongelmitta :)


      • huhuhu
        -o- kirjoitti:

        Muriseeko koira miten kauan vieraille kun pitävät lasta sylissä?
        Entäpä, jos koiralle ei anna minkäänlaista huomiota kun aloittaa murinan?
        Jospa vaan pitää nähdä paljon vastaavanlaisia tilanteita jossa joku ystäväsi tai muut pitävät lasta sylissä niin jos sitten alkais hiljalleen tottua näkemäänsä?
        Kokemusta ei ole, mutta itse olen pian saamassa myös pienokaisen ja koko ikänsä tämä neiti on kasvanu lasten kanssa, joten saas nähdä miten suhtautuu tähän pikkuiseen ja mahd.tilanteeseen mikä sulla on :P Tsemppiä vaan ja toivotaan että menis ohi ongelmitta :)

        Koirani seurailee ihmisten liikkeitä, kun ne pitävät lastamme sylissä ja murisee sen mukaan ja tarkkailee jatkuvasti.

        Ei se kuitenkaan aivan kaikille murise, kun on oppinut luottamaan joihinkin ihmisiin, mutta tarkkailee heitä lapsen seurassa silti.

        Kyllä niin pitkään se on jo joutunut katselemaan lastamme vieraitten ihmisten seurassa ilman propleemia, että alkaa se kai oppia pian luottamaan vieraisiin.

        Toivotaan nyt, että tilanne kääntyy parempaan suuntaan. Ei koirani kumminkaan mitään pahaa tarkoita, varsinkaan kun tuon lainen käytös on niin rodunomaista, eikä koirani ole muutenkaan kuin enintään murissut vieraille. Tosin aluksi se murisi aika voimakkaasti, mutta yleensä selvästi rauhallisemmin, joka on selvä merkki asiassa edistymisessä.

        Koirani ei rakasta pelkästään meidän lastamme, vaan on nauttinut myös tuttujemme lasten hoivaamisesta, vaikkakaan ei ole puolustanut niitä yhtä uhkaillen.

        Kiitos sinulle viestistäsi ja kannustuksestasi!


      • itse ottaisi reipppaaassti
        huhuhu kirjoitti:

        Koirani seurailee ihmisten liikkeitä, kun ne pitävät lastamme sylissä ja murisee sen mukaan ja tarkkailee jatkuvasti.

        Ei se kuitenkaan aivan kaikille murise, kun on oppinut luottamaan joihinkin ihmisiin, mutta tarkkailee heitä lapsen seurassa silti.

        Kyllä niin pitkään se on jo joutunut katselemaan lastamme vieraitten ihmisten seurassa ilman propleemia, että alkaa se kai oppia pian luottamaan vieraisiin.

        Toivotaan nyt, että tilanne kääntyy parempaan suuntaan. Ei koirani kumminkaan mitään pahaa tarkoita, varsinkaan kun tuon lainen käytös on niin rodunomaista, eikä koirani ole muutenkaan kuin enintään murissut vieraille. Tosin aluksi se murisi aika voimakkaasti, mutta yleensä selvästi rauhallisemmin, joka on selvä merkki asiassa edistymisessä.

        Koirani ei rakasta pelkästään meidän lastamme, vaan on nauttinut myös tuttujemme lasten hoivaamisesta, vaikkakaan ei ole puolustanut niitä yhtä uhkaillen.

        Kiitos sinulle viestistäsi ja kannustuksestasi!

        tiukemman linjan.
        On typerää antaa koiran päättää siitä, että onko joku tilanne vaarallinen vai ei.

        googleta: koira murisee vieraille tms. Koiuraneuvolan sivuilla monilla ollut sama tilaane.
        Jopa seurakoira voi käydä vieraaseen kiinni kun suojelee lasta.

        Itse en anna koiran liiaksi tarkkailla edes ohikulkijoita, muuten siitä tulisi samanlainen räyhääjä kuin naapureiden koirat. Kieltoa peliin.


      • -o-
        itse ottaisi reipppaaassti kirjoitti:

        tiukemman linjan.
        On typerää antaa koiran päättää siitä, että onko joku tilanne vaarallinen vai ei.

        googleta: koira murisee vieraille tms. Koiuraneuvolan sivuilla monilla ollut sama tilaane.
        Jopa seurakoira voi käydä vieraaseen kiinni kun suojelee lasta.

        Itse en anna koiran liiaksi tarkkailla edes ohikulkijoita, muuten siitä tulisi samanlainen räyhääjä kuin naapureiden koirat. Kieltoa peliin.

        Tavallaan olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Siihen pitää nyt ehdottomasti puuttua jollain tapaa, hakea apua tilanteeseen. Ennen pitkää voi käydä huonosti jos antaa tilanteen olla ja koira voi vapaasti olla noin tiukka vieraita kohtaan. Onhan toki hyvä, että on tarkka, ja seuraa tilannetta, mutta nyt tuo tilanne vaatii apua ulkopuolisilta, rodun tuntevilta/kouluttajilta.
        Tsemppiä ongelman ratkomiseen!


      • ..............................
        -o- kirjoitti:

        Tavallaan olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Siihen pitää nyt ehdottomasti puuttua jollain tapaa, hakea apua tilanteeseen. Ennen pitkää voi käydä huonosti jos antaa tilanteen olla ja koira voi vapaasti olla noin tiukka vieraita kohtaan. Onhan toki hyvä, että on tarkka, ja seuraa tilannetta, mutta nyt tuo tilanne vaatii apua ulkopuolisilta, rodun tuntevilta/kouluttajilta.
        Tsemppiä ongelman ratkomiseen!

        Itse ottaisin myös tiukemman linjan: vaikuttaa siltä että koiranne on ottanut lapsen "omakseen" ja siksi suojelee sitä. Se ei luota siihen, että te suojelette lasta tarpeen vaatiessa -> se ei luota teihin.

        Tehkää koiralle selväksi ettei se päätä, kuka lapsen kanssa tekee ja mitä, jos tilanne on ihan normaali, eikä mitenkään uhkaava. Tehkää sille myös selväksi että lapsi on teidän "omaisuuttanne" ja koiralla ei ole asiaa puuttua siihen. Koira ei saa yrittää kontrolloida lasta tai ihmisiä jotka yrittävät lapsen kanssa olla.

        Dobermannille suojelu on kyllä rodunomaista käyttäytymistä, mutta tuollainen käyttäytyminen menee yli. Koiralle on laitettava raja siihen. Teidän tulee puuttua tilanteeseen niin, että koira ymmärtää, ettei se SAA murista, ja ettei tämä ole sen paikka puuttua asiaan. Tämä tarkoittaa kovaa kieltoa, ja jos ei se tehoa, niin koira viesään pois. Koira pääsee takaisin vasta kun on rauhoittunut. Ja vieras joka pitää lasta sylissään, ei missään nimessä saa antaa lasta pois silloin, kun koira murisee -> koira pääsee tällöin päämääräänsä.

        Mutta kannattaa kysellä neuvoja kokeneilta harrastajilta tai kouluttajilta. Inhottavaa tilanteessa on se, että koira saattaa hyvinkin purra vierasta, mutta myös saattaa jossain vaiheessa purkaa aggressionsa vauvaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe