Isä pullottaa yöllä....

Villeeni

Heipä hei tuoreet äidit.Ihmeellistä nykyään...äiti imettää yöllä vauvaa ja töissäkäyvä isä nousee myös yöllä ja antaa lisämaidon pullosta!!!!Voi hyvät hyssykät sentään,kuinkahan kauan isä jaksaa????Eikö se ole äidin juttuja nää yösyötöt,varsinkin kun lapsi on vasta 1 kk???Olenko jäänyt "kehityksessä"jälkeen vai olenko muuten tollo,minä en vaan ymmärrä....
Kertokaapa tuoreet vanhemmat miten teillä nämä yösyötöt hoidetaan?

19

2691

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti08

Meillä isä syöttää myös pullosta vauvaa yöisin, jos herää ennenkuin minä. Ei huolta isä kyllä tietää koska voimat loppuu ja isä ei kuitenkaan ole lapsen kanssa 24/7 ja äiti tarvitsee jo jaksamisen kannalta kaikki yö unet. itse olen 2kk vauvan äiti ja aluksi ei yöt ollut niin raskaita mutta pikku hijaa ne alkaa uuvutamaan. Kyllä miehesi kertoo kun ei jaksa ja kun on tarpeeksi väsynyt ei hän enää herää niin helpolla ja sitten on sinun vuorosi. nauti öistä jotka saat nukkua kokonaisina! :)

• imettää tuolla vaudilla.

Äiti tarvitsee yöimetyksiä maidontulon ylläpitämiseksi. Ota vauva viereen ja nostat helmaa niin ei tarvi työssäkäyvän isän herätä pulloja lämmittelemään keskellä yötä. Voit itse jatkaa unia tai ainakin torkkumista samalla kun vauva syö. Ja jos et muka osaa nukkua vauvan vieressä niin opettele.

Terveisin 9 kk vauvan kanssa yösyöttöjä takana. Joo väsyttää välillä mutta voin ottaa päiväunet toisin kuin työssäkäyvä mieheni.

• viidenäiti
        imettää tuolla vaudilla. kirjoitti:

Äiti tarvitsee yöimetyksiä maidontulon ylläpitämiseksi. Ota vauva viereen ja nostat helmaa niin ei tarvi työssäkäyvän isän herätä pulloja lämmittelemään keskellä yötä. Voit itse jatkaa unia tai ainakin torkkumista samalla kun vauva syö. Ja jos et muka osaa nukkua vauvan vieressä niin opettele.

Terveisin 9 kk vauvan kanssa yösyöttöjä takana. Joo väsyttää välillä mutta voin ottaa päiväunet toisin kuin työssäkäyvä mieheni.

Oikein hyvä kirjoitus! Näinhän tää homma menee!

• Toukan äiti
        imettää tuolla vaudilla. kirjoitti:

Olen aivan tuore äiti ja haluaisin kysyä sinulta hieman neuvoa - saat nuo yösyötöt kuulostamaan niin helpolta.

Nukun itse vauvan vieressä, joka jo sinällään helpottaa yösyöttöjä, mutta millään en saa hommaa sujumaan niin että vain raottaisin liivejä ja antaisin vauvan imeskellä samalla kun itse torkun. Minulla ainakin lähtee molemmat rinnat tyhjentymään samaa aikaa ja jos en laita maidonkerääjää toiselle rinnalle, nukun loppuyön lätäkössä. Imetyksen jälkeen täytyy kerääjä tietenkin tyhjentää ja pestä.
        Mikä avuksi?

• sama homma
        Toukan äiti kirjoitti:

Olen aivan tuore äiti ja haluaisin kysyä sinulta hieman neuvoa - saat nuo yösyötöt kuulostamaan niin helpolta.

Nukun itse vauvan vieressä, joka jo sinällään helpottaa yösyöttöjä, mutta millään en saa hommaa sujumaan niin että vain raottaisin liivejä ja antaisin vauvan imeskellä samalla kun itse torkun. Minulla ainakin lähtee molemmat rinnat tyhjentymään samaa aikaa ja jos en laita maidonkerääjää toiselle rinnalle, nukun loppuyön lätäkössä. Imetyksen jälkeen täytyy kerääjä tietenkin tyhjentää ja pestä.
        Mikä avuksi?

toppaat imetysliivit kunnolla ja annat vaan valua niihin tai sit käytät edelleen niitä kerääjiä, mutta et pese niitä ja tyhjennät vaikka sängyn vieressä olevaan kippoon. miks ihmeessä muuten ylipäätään peset niitä keskellä yötä? Tai sit opettelet nukkumaan lätäkössä ;)

mulla se vuoto loppuu kun painaa sitä nänniä hetken

• koskaan voinut
        sama homma kirjoitti:

toppaat imetysliivit kunnolla ja annat vaan valua niihin tai sit käytät edelleen niitä kerääjiä, mutta et pese niitä ja tyhjennät vaikka sängyn vieressä olevaan kippoon. miks ihmeessä muuten ylipäätään peset niitä keskellä yötä? Tai sit opettelet nukkumaan lätäkössä ;)

mulla se vuoto loppuu kun painaa sitä nänniä hetken

nukkua liivit päällä niin laitoin sen tissin päälle mitä vauva ei syönyt kuolaliinan(niitä kun tuli äityispaketissa).Sitten kun joskus taas havahduin hereille siirsin märän liinan pois tai vaihdoin kuivan tilalle.

• ei ihan tuoreet vanhemmat

No meillä menee tämän kakkosenkin kohdalla yösyötöt niin että vauva ja vanhemmat nukkuu samassa sängyssä, ja isä nukkuu heräämättä läpi yön. Äiti havahtuu vauvan nyhräämiseen silloin kun on tarvis, vaihtaa vauvan oikean tissin puolelle ja katsoo että vauva pääsee alkuun. Sitten nukutaan taas.

• meillä ollut hyvä

Meillä oli parina ekana kuukautena sellanen systeemi että vauva nukkui pinnasängyssä ja jouduin aina nousemaan edes takaisin yösyötöillä. Välillä olin niin väsynyt etten jaksanut nousta ja isä joutui kantamaan edes takaisin n. kerran yössä. Kun vauva oli pari kuukautta niin imetys meni jo jonkinlaisella rutiinilla ja nukahdin monesti imettäessä ja vauva jäi viereen. Puoliunessa sitten välillä vaihdoin vauvan toiselle puolelle ja niin siitä tulikin sitten pikku hiljaa perhepeti. Kaikki nukuimme sitten paremmin kun vauvaa ei tarvinnut kannella mihinkään, eikä vauva häirinnyt isän unia itkullakaan.

Suosittelen perhepetiä.

• seinille, kyllä

oli niin hauska...miettikää nyt: isä pullottaa yöllä...luulin että puhutaan jostain muusta! :D

• viidenäiti
        seinille, kyllä kirjoitti:

oli niin hauska...miettikää nyt: isä pullottaa yöllä...luulin että puhutaan jostain muusta! :D

Joo, minullakin tuli heti kaksmielisyydet mieleen, hehheh...

• viidenäiti

Minä ihmettelen tätä mahdotonta lisämaitohönkää. Jo sairaalassa oltiin lapsille lisämaitoa antamassa vaikken edes pyytänyt. Sanoin että ei, ei, ei, imetän lapsentahtisesti. Sehän homma menee ihan sekaisin lisämaidosta. Lapsi nukkuu onnensa ohi, maidon tuotanto vähenee ja eikun enemmän vaan lehmänmaitoa. Ei järkevää. Kun jaksaa ekat päivät imettää koko ajan ja ekat kuukaudetkin tosi usein, maidon tuotanto vastaa lapsen tarpeita. Eri juttu diabeteksen kanssa tai jos vauvan paino ei nouse tarpeeksi. Mutta minusta äidit nykyään tulkitseva että jos lapsi ei nuku tai itkee, tarvitsee lehmänmaitoa: ei,ei, ei. Lehmänmaitoa vain, jos lääkäri määrää. Mielipiteitä???

• Yhden äiti, toinen tulossa

Meillä tilanne oli se että kätilöiden suosituksesta annoin vauvallle laitoksella lisämaitoa, tosin vastasen jälkeen kun olin imettänyt. Mielestäni vauva ei siinä vaiheessa saanut tarpeeksi maitoa. Maito nousi rintoihin vasta pari päivää kotiutumisen jälkeen.
        Kotona tein samoin, eli ensin imetin ja jos vauva vaikutti vielä imemisen jälkeen tyytymättömältä annoin pullosta korviketta.
        Ja siis päätös johtui lähinnä siitä että vauvan paino tippui alussa eikä ihan toivotulla tavalla lähtenyt nousuun.
        Tämä toimi meillä... kun maito sitten nousi sitä riitti enemmän kuin tarpeeksi,pullo jätettiin pois enkä kokenut lisämaidon antamisen haitanneen meidän imetystä ollenkaan.

• Villeeni
        Yhden äiti, toinen tulossa kirjoitti:

Meillä tilanne oli se että kätilöiden suosituksesta annoin vauvallle laitoksella lisämaitoa, tosin vastasen jälkeen kun olin imettänyt. Mielestäni vauva ei siinä vaiheessa saanut tarpeeksi maitoa. Maito nousi rintoihin vasta pari päivää kotiutumisen jälkeen.
        Kotona tein samoin, eli ensin imetin ja jos vauva vaikutti vielä imemisen jälkeen tyytymättömältä annoin pullosta korviketta.
        Ja siis päätös johtui lähinnä siitä että vauvan paino tippui alussa eikä ihan toivotulla tavalla lähtenyt nousuun.
        Tämä toimi meillä... kun maito sitten nousi sitä riitti enemmän kuin tarpeeksi,pullo jätettiin pois enkä kokenut lisämaidon antamisen haitanneen meidän imetystä ollenkaan.

Olipas se hyvä et löysitte sen huumorinkin kirjoituksestani.Kivoja kommentteja teiltä Äidit.
        Minä kun olen jo vähän vanhempi äiti ja tosiaan ihmettelen tässä kyseisessä perheessä tätä isän osuutta syöttöihin.Kyllä isän täytyy saada nukkua et jaksaa töissä pakertaa perheen eteen-auttaa kyllä sit ku on kotona.Vie isompaa ulos,vaihtaa vaippaa ja "pullottaa"pienempää.
        Isompi lapsi kylläkin hoidossa päivät.Kyl tuntus et äidin pitäs jaksaa yksi hoitaa,voihan sitä nukkuu ja huilata sillon ku vauva nukkuu ja niinku tiedätte,nehän nukkuu.Mikä lie kaiken takana.....
        Noin minäkin yösyötöt hoitelin kun oli vauva tissillä-siis perhepetissä ja siitä on jo yli 20 vuotta.
        Aurinkoista keväänodotusta kaikille.

• Aileena

Joo minäkin ihmettelen samaa.. Joidenkin tuttujeni kohdalla olen ajatellut etteivät he osaa tulkita omaa lastaan, kun tuputtavat korviketta, jos vauva vähänkin inahtaa imetyksen jälkeen. Tunnen äitejä, jotka oikeasti väittävät ettei oma maito riitä tyydyttämään heidän 0-4kk ikäisen vauvan nälkää. He antavat korviketta päälle ja ihmettelevät miksi oman maidon määrä laskee..moni luulee, että jos vauva imee tyhjää tissiä on hänellä vielä kova nälkä.
        Meillä vauva saattoi imeä tyhjää tissiä vielä parikymmentä minuuttia sen jälkeen kun maito oli loppunut, mutta näinhän se maidon määrä kasvoi. Ja lapsi sai imemisentarpeensa tyydytettyä, koska ei saanut myöskään tuttia. Ja hyvin on kasvanut ilman lisämaitoja.
        Ja perhepedissä nukuttu ja imetetty kohta jo vuoden. Vauvalle tissi suuhun ja omat unet jatkuu samantien.

• kaikki vauvat
        Villeeni kirjoitti:

Olipas se hyvä et löysitte sen huumorinkin kirjoituksestani.Kivoja kommentteja teiltä Äidit.
        Minä kun olen jo vähän vanhempi äiti ja tosiaan ihmettelen tässä kyseisessä perheessä tätä isän osuutta syöttöihin.Kyllä isän täytyy saada nukkua et jaksaa töissä pakertaa perheen eteen-auttaa kyllä sit ku on kotona.Vie isompaa ulos,vaihtaa vaippaa ja "pullottaa"pienempää.
        Isompi lapsi kylläkin hoidossa päivät.Kyl tuntus et äidin pitäs jaksaa yksi hoitaa,voihan sitä nukkuu ja huilata sillon ku vauva nukkuu ja niinku tiedätte,nehän nukkuu.Mikä lie kaiken takana.....
        Noin minäkin yösyötöt hoitelin kun oli vauva tissillä-siis perhepetissä ja siitä on jo yli 20 vuotta.
        Aurinkoista keväänodotusta kaikille.

Ei meillä vauva nukkunut yli 20min kerrallaa päivällä kuin vasta n. 2kk iässä. Siinä ajassa äiti ei todellakaan ehdi nukahtaa, mutta väsyy kyllä entistä enemmän jos yrittää. Muuten kyllä samaa mieltä. Mies vois joskus antaa äidinkin nukkua, esim viikonloppuna ja sen takia on ihan hyvä, että mies syöttää pullosta aina välillä. Muuten voi olla hankaluuksia pullon kanssa myöhemmin. Mutta ei sitä yöllä tarvitse tehdä.

• ..Haloo

AIVAN, TOLLO tosiaankin mikä tollo olet!!! Mikäs mies se semmonen on joka ei väsynyttä avokkiaan/vaimoaan auttais?!?! Juuri esimerkiksi vaikka yhden pullollisen antaa, niin että äippä saa nukkua edes muutaman tunnin putkeen.

• Kaksi lasta

Meillä tapahtunut ihan jouhevasti. Pakko joskus nukkua kun tuo 2v ei nuku päivisin koskaan. En siis voi nukkua päivällä KOSKAAN ARKISIN vauvan kanssa koska isompaa ei voi jättää ilman valvontaa , eikä muutenkaan antaisi siinä nukkua. Maidontuotanto ei myöskään ole minnekään kadonnut ainakaan minulta. Ekaa imetin vuoden ja tässä jo 6kk mennyt. Omituisia , ysipuolisia näkemyksiä. Fiksu nainen ei ylenkatso puolison apua missään:) Pidän terveempänä tuota yhden välin käytäntöä kuin hirveää verenpainetta , joka unettomuudesta tuli. Tosin naapurin täti imettää tunnin välein kohta vuosikasta..olisikohan tarvetta jo ihan kiinteisiin...

• valois*
        Kaksi lasta kirjoitti:

Meillä tapahtunut ihan jouhevasti. Pakko joskus nukkua kun tuo 2v ei nuku päivisin koskaan. En siis voi nukkua päivällä KOSKAAN ARKISIN vauvan kanssa koska isompaa ei voi jättää ilman valvontaa , eikä muutenkaan antaisi siinä nukkua. Maidontuotanto ei myöskään ole minnekään kadonnut ainakaan minulta. Ekaa imetin vuoden ja tässä jo 6kk mennyt. Omituisia , ysipuolisia näkemyksiä. Fiksu nainen ei ylenkatso puolison apua missään:) Pidän terveempänä tuota yhden välin käytäntöä kuin hirveää verenpainetta , joka unettomuudesta tuli. Tosin naapurin täti imettää tunnin välein kohta vuosikasta..olisikohan tarvetta jo ihan kiinteisiin...

Hyvä, kun isäkin osallistuu... hmm...

kyllä meillä isä osallistuu lastenhoitoon ja kodinhoitoon, mutta monestakin syystä minä hoidan yöt, vaikka väsyttääkin välillä. Ensinnäkin, äidinmaidon tulo hiipuu, jos ei imetä myös yöllä, toisekseen, en edes aamulla välttämättä muista, olenko imettänyt yöllä ja kuinka monesti, en siis edes herää kunnolla. En voisi kuvitellakaan että vaatisin miestä syöttämään öisin. Viikonloppu eri asia, mutta koska meillä juomapuoli hoituu pelkällä tissimaidolla, niin ei ole silloinkaan tarvetta.

Jokaisen näkemys on omansa, niinhän se menee. En minäkään ketään käske tekemään toisin, kerron vain oman kokemukseni.

Tuosta lisämaidon tuputtamisesta tuli mieleen ensimmäinen synnytys naistenklinikalla helsingissä. Vanhempi kätilö sanoi, että ei se maito kunnolla nouse pariin päivään, ei kannata olla huolissaan, lapsi pärjää kyllä siihen saakka pienemmilläkin tipoilla, anna imeä vaan ja usein.

Paras neuvo mitä olen saanut.

jos tämä aloittajan tuntema perheenisää ei heräilyt rassaa, niin mikäs siinä. Mun hyvä käytäntö ei ole välttämättä toisen hyvä.

Meidän esikoinen sai melkein vuoden ikään pelkkää äidinmaitoa, hyvin kasvoi kokoajan... ja meillä oli siihen aivan pätevä syykin :)

yks naapurintäti minäkin ;))

• valois*
        valois* kirjoitti:

Hyvä, kun isäkin osallistuu... hmm...

kyllä meillä isä osallistuu lastenhoitoon ja kodinhoitoon, mutta monestakin syystä minä hoidan yöt, vaikka väsyttääkin välillä. Ensinnäkin, äidinmaidon tulo hiipuu, jos ei imetä myös yöllä, toisekseen, en edes aamulla välttämättä muista, olenko imettänyt yöllä ja kuinka monesti, en siis edes herää kunnolla. En voisi kuvitellakaan että vaatisin miestä syöttämään öisin. Viikonloppu eri asia, mutta koska meillä juomapuoli hoituu pelkällä tissimaidolla, niin ei ole silloinkaan tarvetta.

Jokaisen näkemys on omansa, niinhän se menee. En minäkään ketään käske tekemään toisin, kerron vain oman kokemukseni.

Tuosta lisämaidon tuputtamisesta tuli mieleen ensimmäinen synnytys naistenklinikalla helsingissä. Vanhempi kätilö sanoi, että ei se maito kunnolla nouse pariin päivään, ei kannata olla huolissaan, lapsi pärjää kyllä siihen saakka pienemmilläkin tipoilla, anna imeä vaan ja usein.

Paras neuvo mitä olen saanut.

jos tämä aloittajan tuntema perheenisää ei heräilyt rassaa, niin mikäs siinä. Mun hyvä käytäntö ei ole välttämättä toisen hyvä.

Meidän esikoinen sai melkein vuoden ikään pelkkää äidinmaitoa, hyvin kasvoi kokoajan... ja meillä oli siihen aivan pätevä syykin :)

yks naapurintäti minäkin ;))

huvitti minuakin tuo otsikko, tuli mieleen otsikko lehdestä parin vuoden takaa, kun olin synnyttänyt ensimmäisen lapseni. Synnytys vielä lähimuistissa.... lehdessä luki, että hartwall on ruvennut pullottamaan lapsivettä.... siis MITÄ! pikkasen nauratti, kun tajusin, että kyse oli lapsille suunnatusta maustetusta lähdevedestä :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6535
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1847
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1224
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1022
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      78
      907
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      31
      827
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      146
      751
    Aihe