TARVITSEN APUA! LUKEKAA (KOSKEE JYRSIJÄN HANKINTAA)

11w. tyttö...

Hei!

Olen 11w. tyttö, ja tahtoisin jonkinlaisen kanin/jyrsijän, niissähän ei ole kovin paljoa tuota hoitovaivaa, vai onko??
Vastatkaahan seuraaviin kysymyksiin...

1.Pystyykö 11 vuotias tyttö itse hoitamaan kanin/jyrsijän?
2. millaisen jyrsijän kannattaisi hankkia?
3. Haittaako, että meillä on kissa (pitäisin kuitenkin jyrsijäni omassahuoneessani, ovi kiinni?
4. onko ne millaista hintaluokkaa, nuo eläimet?
5.Äitini ei pidä jyrsijäistä, mutta voisinkohan pitää sen vain omassa huoneessani? (jyrsiän, ei äitiä) XD


P.S. Olen kohta 12.w!
P.P.S. meillä onollut 2 neitokakadua, ja nyt on vaan 2 kissaa.....







VASTATKAA NOPEASTI!!!!!!!!!!!!!!!!

49

4457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hamster

      Moi!
      Tässä joitain vastauksia kysymyksiisi:
      1. Riippuu henkilöstä, jos olet miettinyt asiaa pitkään ja olet varma, että et laiminlyö jyrsijän hoitamista alkuinnostuksen lopahdettuakaan, niin varmasti olet ihan yhtä hyvä hoitaja kuin vanhemmatkin. Kaikissa eläimissä on jonkin verran hoidettavaa, mutta esimerkiksi koiraan verrattuna jyrsijä on paljon helppohoitoisempi.
      2. Kannattaa tutstua enemmän erilaisiin jyrsijöihin ja valita niistä sopiva, mutta pienet eläimet(esim. hamsterit) tarvitsevat vähemmän tilaa ja ruokaa kuin isommat (kanit). Riippuu siitä, minkälaista kaveria jyrsijästä haluat.
      3. Ei haittaa. Kunhan kissa ei pääse häiritsemään jyrsijää:)
      4. Jyrsijät ovat n. 10-30 €, riippuu eläimestä ja siitä, mistä sen ostaa. Suosittelen hankkimaan jyrsijän kasvattajalta eikä eläinkaupasta. Häkit ovat oikeastaan se kallein sijoitus, niitä voi ostaa käytettynäkin, jolloin pääsee vähän halvemmalla. Tietenkin pitää varmistaa häkin kunto ja oikea koko.
      5. Jyrsijän häkkiä ei kuulukaan siirtää sen paikalta, eli jos pidät sitä omassa huoneessa niin ei kai se siellä muita häiritse, tietenkin pitää pyytää lupa jyrsijän hankintaan!!

      Tärkeintä on, että otat asioista selvää ENNEN jyrsijän hankkimista. Jyrsijä on eläin, eikä sitä pidä ottaa vaan hetken mielijohteesta.

    • Jampsuu

      moi..
      1.Kyllä,mutta vastuu kuuluu aina aikuiselle!
      2.Mistä ite pidät,ei kannata mitään kovin työlästä heti aluksi..ja muista että melkein kaikki jyrsijät ovat laumaeläimiä..
      3.Ei haittaa jos huolehdit että se ei voi vahingoittaa jyrsijää/jyrsijöitä.
      4.riippuu eläimestä ja ostopaikasta.
      5.no siitä teidän pitää puhua =) :)
      ONNEE SIT UUDELLE/UUSILLE JYRSIJÖILLE :)

    • vfvaa

      1.Pystyykö 11 vuotias tyttö itse hoitamaan kanin/jyrsijän?

      Vanhempien täytyy luultavasti hoitaa maksupuoli, kuten ostaa ruoat, kuivikkeet ja muut tarvikkeet sekä maksaa mahdolliset eläinlääkärikulut (yksi käynti n. 30 eurosta ylöspäin.). Myös pientä eläintä kuten hamsteria on käytettävä lääkärissä jos se tarvitsee hoitoa, sillä se tuntee kipua ja stressiä siinä missä suurempikin eläin.

      Muuten luulisin 11 vuotiaan voivan hoitaa jyrsijää, kunhan oman lemmikin tarpeista ollaan selvillä ja tiedetään kuinka sitä kuuluu käsitellä ja kohdella. Aina ennen lemmikin hankintaa täytyy ottaa mahdollisimman paljon selvää eläimestä, niin sen hyvistä kuin huonoistakin puolista. Ja täytyy muistaa, että laumaeläintä EI SAA ottaa yksin, vaan pitää aina hankkia kaksi eläintä (marsut, rotat, gerbiilit ovat esimerkiksi laumaeläimiä).

      Ja minkä eläinlajin valitsetkin (jos edelleen olet hankkimassa lemmikkiä) niin suosittelen lämpimästi että tutustut kyseisen eläinlajin Suomessa toimivaan yhdistykseen (esim. Suomen Hamsteriyhdistys ry, Suomen Kesyrottayhdistys ry jne.). Yleensä yhdistyksien sivuilla on keskustelupalsta, jolta löytyy hyödyllistä tietoa kyseisestä eläimestä.

      2. millaisen jyrsijän kannattaisi hankkia?

      Kannattaa ottaa selvää kaikista jyrsijöistä ja katsoa sitten enemmän tietoa siitä jyrsijästä mikä itselle sopii/jonka itse aikoo hankkia.

      3. Haittaako, että meillä on kissa (pitäisin kuitenkin jyrsijäni omassahuoneessani, ovi kiinni?

      Kissasta voi olla haittaa jyrsijälle. Jos kissa todella pysyy poissa huoneesta, jossa jyrsijä on, se voisi onnistua, mutta jos kissa pääsee samaan huoneeseen ja onnistuu kiipeämään jyrsijän häkin luo, ei siitä hyvä seuraa.

      4. onko ne millaista hintaluokkaa, nuo eläimet?

      Itse eläimet eivät kovin paljoa maksa; hamsteri, gerbiilit, hiiret ja rotat maksavat noin 20 euroa, mutta enemmän rahaa kuluu tarvikkeisiin ja jyrsjöiden ylläpitoon (kuivikkeet, ruoat, muut hoitotarvikkeet, eläinlääkärit jne). Kanit ja marsut maksavat hieman enemmän, mutta painotan silti että vaikka itse eläin ei olisikaan kallis, eläimen tarvikkeet maksavat (häkki voi uutena maksaa yli sata euroa).

      5.Äitini ei pidä jyrsijäistä, mutta voisinkohan pitää sen vain omassa huoneessani? (jyrsiän, ei äitiä) XD

      No, meilläkään ei vanhemmat erityisemmin jyrsijöistä välitä, mutta sain ne, kun kerroin heille faktoja haluamastani eläinlajista ja kerroin tietäväni niiden hoidosta ja muista jutuista. Jos äitisi ei yksinkertaisesti suostu millään jyrsijän hankintaan, sinun täytyy vain odottaa kun muutat omaan kotiin, tai että kasvat vähän ja saat myöhemmin äitisi suostumaan. vanhemmat ovat kuitenkin loppupeleissä vastuussa lemmikistä, ja he voivat päättää otetaanko se vai ei. Mutta kehotan ensin opiskelemaan mahdollisimman paljon haluamastasi eläinlajista ja sitten osoittamaan äidillesi että tiedät miten aioit eläintä hoitaa.

      • ppaljon!

        VOI KIITOS, KUN OLETTE VASTANNEET KYSYMYKSIINI, NIISTÄ ON OLLUT APUA! En ihan itsekään ole varma ottaisinko sellaista eläintä lainkaan, kuitenkin siinä jonkinlaista hoitoa on... kissoissamme ei ainakaan ole mitään vaivaa, ainakaan minulle, sillon tällön vaan vaihtaa hiekkalaatikon hiekan, tai kerää papanat pois, ja välillä antaa ruokaa, siis tietyllä ajalla, mutta onko hiiret ja muut nuo pikkueläimet vaikeampi hoitoisia? entäs millaista hintaluokkaa taas nuo erilaiset tarvikkeet on? esim. häkit, terraariot, ruoat, kuivikkeet jne. Mutta mietiskelisin vain, että mikä olisi helppohoitoisin, tai jotain, muuten en näistä (minkälainen eläin) jutuista niin kovin välitä, mutta se on huono juttu, kun nuo ovat melko lyhytikäisiä... vastatkaa tänne kaikkia vinkkejä, vastauksia, jne........


      • paljon!

        VOI KIITOS, KUN OLETTE VASTANNEET KYSYMYKSIINI, NIISTÄ ON OLLUT APUA! En ihan itsekään ole varma ottaisinko sellaista eläintä lainkaan, kuitenkin siinä jonkinlaista hoitoa on... kissoissamme (siis niiden hoidosta) ei ainakaan ole mitään vaivaa, ainakaan minulle, sillon tällön vaan vaihtaa hiekkalaatikon hiekan, tai kerää papanat pois, ja välillä antaa ruokaa, siis tietyllä ajalla, mutta onko hiiret ja muut nuo pikkueläimet vaikeampi hoitoisia? entäs millaista hintaluokkaa taas nuo erilaiset tarvikkeet on? esim. häkit, terraariot, ruoat, kuivikkeet jne. Mutta mietiskelisin vain, että mikä olisi helppohoitoisin, tai jotain, muuten en näistä (minkälainen eläin) jutuista niin kovin välitä, mutta se on huono juttu, kun nuo ovat melko lyhytikäisiä... vastatkaa tänne kaikkia vinkkejä, vastauksia, jne........


      • monenlaisia
        ppaljon! kirjoitti:

        VOI KIITOS, KUN OLETTE VASTANNEET KYSYMYKSIINI, NIISTÄ ON OLLUT APUA! En ihan itsekään ole varma ottaisinko sellaista eläintä lainkaan, kuitenkin siinä jonkinlaista hoitoa on... kissoissamme ei ainakaan ole mitään vaivaa, ainakaan minulle, sillon tällön vaan vaihtaa hiekkalaatikon hiekan, tai kerää papanat pois, ja välillä antaa ruokaa, siis tietyllä ajalla, mutta onko hiiret ja muut nuo pikkueläimet vaikeampi hoitoisia? entäs millaista hintaluokkaa taas nuo erilaiset tarvikkeet on? esim. häkit, terraariot, ruoat, kuivikkeet jne. Mutta mietiskelisin vain, että mikä olisi helppohoitoisin, tai jotain, muuten en näistä (minkälainen eläin) jutuista niin kovin välitä, mutta se on huono juttu, kun nuo ovat melko lyhytikäisiä... vastatkaa tänne kaikkia vinkkejä, vastauksia, jne........

        Kanit ja jyrsijät ovat keskenään erittäinkin erilaisia hoidoltaan, esim. gerbiiliä ja rottaa on vaikea verrata - ainoa samankaltaisuus lienee laumasieluisuus. Itse rakastuin rottiin ja niitä on ollutkin lähemmäs 10 vuotta, on ne vaan mainioita! Rotta on samalla ehkä siitä haastavammasta päästä eli vaatii ison häkin, vähintään yhden kaverin, jaloitteluaikaa ja aivojumppaa.

        Miten paljon huoneessasi on tilaa? Mihin aiot laittaa häkin/terraarion? Edullisia häkkejä ja terroja löytyy käytettyinä netistä esim. lajiyhdistysten foorumeilta, joista myös saa loistavasti infoa eri kani- ja jyrsijälajeista. http://www.skjl.net - Suomen Kani- ja Jyrsijäliiton sivuilta löytyy lajiyhdistysten osoitteet.

        Helppohoitoisin ei aina ole se mielenkiintoisin juuri sinun mielestäsi. Kannattaa huomioida mm. jyrsijöiden päivärytmi; hamsterit ovat käytännössä yöeläjiä, joita ei saa muuttamaan rytmiään päiväeläimeksi. Rotta ja hiiri taas ovat torkkueläimiä eli hereillä pitkin päivää ja varsinkin rotat tottuu omistajan rytmiin.

        Kanien ja jyrsijöiden vertaaminen kissoihin on vaikeaa jos ei mahdotonta. Kissa levittää karvaa, mutta sen jätökset pysyy hiekkalaatikolla - häkissä elävien eläinten kuivikkeet ja papanat tuppaa leviämään, esim. kani on ykkösluokan sotkija... Terra toki pysyy siistimpänä, mutta oma mielipiteeni on, ettei ne terraeläjät ole kovinkaan mielenkiintoisia. Lähinnä siis ovat katselueläimiä, kun taas häkeissä elävät ovat usein ihmisrakkaampia.

        Huomioi allergiat! Heinä allergisoi helposti, joten harkitse tarkkaan ennen kuin otat kaneja tai marsuja samaan huoneeseen jossa nukut - minä en sitä uskalla suositella.


      • -Hilma-
        ppaljon! kirjoitti:

        VOI KIITOS, KUN OLETTE VASTANNEET KYSYMYKSIINI, NIISTÄ ON OLLUT APUA! En ihan itsekään ole varma ottaisinko sellaista eläintä lainkaan, kuitenkin siinä jonkinlaista hoitoa on... kissoissamme ei ainakaan ole mitään vaivaa, ainakaan minulle, sillon tällön vaan vaihtaa hiekkalaatikon hiekan, tai kerää papanat pois, ja välillä antaa ruokaa, siis tietyllä ajalla, mutta onko hiiret ja muut nuo pikkueläimet vaikeampi hoitoisia? entäs millaista hintaluokkaa taas nuo erilaiset tarvikkeet on? esim. häkit, terraariot, ruoat, kuivikkeet jne. Mutta mietiskelisin vain, että mikä olisi helppohoitoisin, tai jotain, muuten en näistä (minkälainen eläin) jutuista niin kovin välitä, mutta se on huono juttu, kun nuo ovat melko lyhytikäisiä... vastatkaa tänne kaikkia vinkkejä, vastauksia, jne........

        Suosittelen mahdollisimman suurta häkkiä/terraariota, oli kyseessä, mikä eläin tahansa.

        Hinnasta riippumatta...

        Jos aikoo ottaa lemmikin pitä sille minun mielestäni pyrkiä antamaan niin hyvät oltavat kuin on mahdollista jos ei ole mahdollista antaa melkein "täydellisiä" olosuhteita, niin ei pidä lemmikkiä silloin ottaa.

        Terraario kääpiösiilille
        Litramäärä: 361
        Mitat (cm) 125 x 82,5 x 33,5
        Hinta 170,00

        Terraario preeriakoiralle, riksulle, degulle, rotalle tai chinchillalle,liukuovilla. 2krs. Sis.Katos rt. kuppi.
        Litramäärä: 355
        Mitat (cm) 80 x 54,5 x 81,5
        Hinta 178,00 (Massiivipuupöydän kanssa 249,00)

        Jyrsijäterraario gerbiilille tms. kääpiöhamsterille
        Litramäärä: 76
        Mitat (cm) 60 x 41 x 31
        Hinta 59,00

        Terraario oravalle,rotalle,degulle. Monikerroksinen, Kiipeilyköysi ja ruokakuppi.
        Litramäärä: 272
        Mitat (cm) 80 x 42 x 81,5
        Hinta 145,00

        Marsu-tai siiliterraario 170€
        Koko: 125 x 81,5 x 35 cm, avoin päältä

        JYRSIJÄTERRAARIO degulle, rotalle,oravalle, chinchillalle 145€ Edessä liukuovet katto ilmavaa metalliverkkoa. Monikerroksinen. Kiipeilymahdollisuuksia. Ei roskaa, eikä pölyä ympäristöön, helppo pitää puhtaana. Tästä jyrsijä ei voi jyrsiä itseään karkuteille. Koko: 80 x 42 x 81cm Massiivipuupöytä lisähintaan 59€.

        JYRSIJÄTERRAARIO 178€. Riksulle,chinchillalle, rotalle ja oraville. Kiipeilymahdollisuuksia. Katto ilmavaa verkkoa. Liukuovet. Helppo siivota ja saat laitettua paksusti kaivettavaa pohjamateriaalia. Ei pölyä ja roskaa ympäristöä. Jyrsijä ei voi nakertaa itseään ulos tästä, toisin kuin muovipohjaisissa häkeissä. Massiivipuupöytä lisähintaan 64€. Koko: 80 x 54,5x 81,5 cm

        Huom! Hamstereita ei ikinä häkkiin jossa pinnat!

        Valikoimassa ei ollut syyrialaisille hamstereille=kultahamstereille terraarioita, ne hankittava toisaalta...
        Hamsterille suosittelen ainakin 70x45x35 ja isompi! Mitä enemmän tilaa sen parempi( ei kuitenkaan liijoiteltua, hamsteri voi tuntea itsensä orvoksi liian isossa häkissä )
        Kääpiöhamsterile riittää 60x40x30 terraario

        Hamsterit illalla esim. n. klo: 18-20 pariksi tunniksi valvotusti juoksentelemaan vaarattomaan huoneeseen, virikkeitä, puuhailua...
        EI SÄHKÖJOHTOJA!

        Kaneille ei ollut myöskään häkkejä/terraarioita tarjolla, nekin hankittava muualta...

        Suosittelen kaneille yli 130 cm pitkää häkkiä.
        Isosta häkistä huolimatta, kanin/kanien tulee olla vapaana vuorokauden ympäri aina muuten paitsi kun esim. siivoat huonetta, imuroit...

        Kanit eivät ole häkkieläimiä!

        Marsuillekkin suosittelisin kokoajan vapaana oloa, mutta 50 h viikossa riittää mainiosti!

        Muutkin jyrsijät, (kaikki) tarvitsevat juoksentelua laajemmassa tilassa, kuin pienessä häkissään/terraariossaan (kopissaan)! Chinchillat suosittelen pitämään myöskin koko ajan vapaana samalla tavalla kuin kanit!

        Fretit tarvitsevat vapautta suurin piirtein saman verran kuin marsut.

        Kaikille eläimille ulkoilua kesäisin hyvällä säällä ja huone jossa eläin on vapaana on oltava täysin turvallinen, ja sähköjohdoton!

        Jos haluat pitkä ikäisen kaverin, niin kani on oiva vaihtoehto! Se elää usein jopa yli 10 vuotiaaksi!:)

        Jos kiinnostuit jostain terraariosta tai häkistä kysele lisää! Ja minulta saa kysyä hoitoohjeitakin!

        Richardsoninmaaorava 95€
        • harvinaisuus

        Siperianmaaorava alk.79€

        Marsut: uros 49€ naaras 59€
        • tavallinen lyhytkarva
        • rex
        • crest
        • rusetti
        Näistä saa myös pitkäkarvaisia muunnoksia.

        Kääpiökani: 49€
        • hermeliini-
        • tavallinen-
        • luppakorva - ja
        • leijonanharjaskani


        Hamsteri:
        • kultahamsteri: 20€
        • VK-hamsteri campbelleja eri värisinä 20€
        • VK-hamsteri roborovski 20€
        • VK-hamsteri talvikko: normaali, safiiri, helmi 20€


        Gerbiili:
        • Mongolian gerbiili 20€

        Hiiri:
        • Kesyhiiri: pitkäkarvaisia, lk, satiineja jne.10€


        Kesyrotta :
        • normaali ja rex 20€
        • dumbo 30€

        Degu 35€

        Chinchilla 95€

        Huom! Laadukas ruoka, el-kulut, muut tärvikkeet ym. Maksaa...

        -Hilma-


    • 14-vuotias

      Hei,

      Olen itse 14-vuotias ja ihan pienestä vauvasta asti kyllä omistanut eläimiä (jyrsijöitä, kaneja, koiria, kissoja, kaloja, lintuja) ihan laidasta laitaan siis.

      1. Voithan tietenkin hankkia, tietysti VANHEMPIEN luvan kanssa se täytyy hoitaa ja sinun täytyy ottaa vastuuta siitä mihin olet ryhtymässä. Kannattaa ottaa huomioon lemmikin lomapaikka kun olet poissa jne. Ja varmaankin sinä tulet vielä tarvitsemaan apua kynsienleikkuussa ja hampaiden (jos siis otat lemmikin jolla se on joskus mahdollista !) JA MUISTA AINA HANKKIA KAIKKI TIETO LAJISTA, ENNEN OSTAMISTA ! ! !
      2. Suosittelisin aluksi hamsteria (talvikkoa tai syyrialaista) muut kääppärit ovat aika villejä ja vaikeammin kesytettäviä. Isoa jyrsijää en suosittele (kania, marsua, chinchillaa) koska ne ovat kuitenkin haastavampia aloittelijalle, kokemuksesta voisin sanoa tämänkin. Itsellä mulla on ollu syyriksia ja kääppäreitä, tällä hetkellä _hiiriä_ joita voisin myöskin suositella. Todella helposti kesyyntyviä ja halpoja. Ja naaraita voi hankkia lauman. Urokset ovat erakoita, joten ne sijoitetaan asumaan yksin. Ja tietenkin kasvattajaa suosittelen (kuten varmasti kaikki pitävät parempana vaihtoehtona) koska kasvattajalta saa kesympiä ja terveempiä. Sukukin on yleensä tiedossa.
      3. Jos kissa pidetään aina kaukana jyrsijästä niin silloin se on turvallista. Mutta muista, että jos jätät kerrankin oven auki, niin lemmikkisi voi olla sen jälkeen kuollut.
      4. Hiiret ovat halvimpia 10-15e, hamsut siinä 20-35e, gerbiilit samoissa luokissa kun hamsut, kanit on 60e-70e, marsut samoissa hinnoissa. Riippuen tietysti missä puolen suomea asut. Hinnat vaihtelevat. Häkitkin tulee maksamaan siinä 50-100 välillä, riippuu millaisen haluat ostaa. Muista iso häkki on aina parempi kuin liian pieni! Eli tarkista, millainen häkki kullekkin lajille täytyy hankkia. Kirpparilta voi tietysti löytyä halvempikin. Duna on myöskin hyvä marsulle tai muille pienemmille jyrsijöille. Hiirille varsinkin pitää olla joko lasinen tai muovinen terraario. Tavarat saa aika halvalla. Siihen menee 10-20e riippuu tietenkin mitä haluat ostaa.
      5. Tietenkin sen voi pitää myös omassa huoneessa. Kaikki ovat mullakin omassa, ja kaikki perheessä vihaavat eläimiä vaikka mulla on jo 4 lintua ja 2 hiirtä. Rottia tulossa viikon sisällä.:D Äiti varmasti sekoaa joku kaunis päivä. (JA VANNON ETTET HALUA TULLA VIERAILULLE MUN LEMMIKKIHUONEESEEN.. Höyheniä, siemeniä ja pissan haju... Uros hiiret jaksaa merkkailla...) Niin, mutta kannattaa tietenkin hankkia se lupa ennen lemmikin ostamista. Yleensä ei edes lemmikkiä myydä, ilman vanhemman läsnäoloa alaikäiselle.

      Oi ja suuresti anteeksi jos lörpöttelin liikaa... On ilta ja mulla oli vähän tekemisen puutetta...:D No toivottavasti olin edes VÄHÄN hyödyllinen.

      Onnea sulle!! (::

      • (tämän ketjun aloittaja)

        Joo, tykkään tollaisista pitkistä viesteistä, kun sellaiset parin lauseen jutut on tylsiä... Kiitos kun vastasit! Täällähän tulee hyviä vinkkejä :D


    • *Viivi*

      1. Kyllä pystyt jos hankit eka tietoa eläimestä mitä olet hankkimassa. Esim. mitä saa syödä ja mietä ei. Ja mitä tarvikkeita tarvitsee.. JNE..
      2.Kanit ovat mukavia eläimiä. Itselläni ei ole muita jyrsijöitä ollut. Niitä voi viedä valjaissa ulos (tai jos on ulkohäkki niin sinne laittaa kesällä) ja voi opettaa esteitä.. Ja muuta sellaisata. =)
      3.No jos kissa ei pääse huoneeseesi (että ei vaan käy kimppuun) :)
      4. No Kanillekkin pitää ostaa esim. iso häkki, ruoka kuppi, vesi pullo, purut, ruuat.....
      Ja no suolakivet, kalkkikivet, mineraalikivet sun muut.. No kaikki eläimet maksaa.. :)
      5.No pitää keskustella äitisi kanssa voitko ostaa. Äitisi kuitenkin ehkä joutuu makselemaan siitä tulevia kuluja. Mutta kyllähän se häkki muuten voi olla huoneessasi. Ja (jos vaikka kanin ostat) jos sinne voi ihan turvallisesti laskea sen juoksentelemaan.

      • pojat osaa jo

        Mun 10 ja 13v pojat osaa kyllä jo hoitaa meidän gerbiilejä. Suosittelen sulle ekaks jyrsijäks gerbiiliparia(samaa sukupuolta). Kunnollisessa lasiterraariossa kissakaan ei pääse niitä käpälöimään. Ovat mukavia ja helppohoitoisia kavereita. Ovat enemmän hereillä päivällä kuin hamsterit eivätkä haise.
        Suomen gerbiiliyhdistyksen sivuilta löytyy tietoa.
        Netissä on usein myynnissä "paketteja" joissa on pari gerbiiliä tavaroineen edullisesti. Itsekin ostin syksyllä sellaisen "paketin" jossa oli kaks poikagerbbua ja terraario hintaan 20e. Kaikki oli kunnossa siis gerbut ja terra.


    • Pikku hiirulainen

      1. Itse oon 10 ja hoidan gerbiilini melkein kokonaan itse, tai osaisin ainakin. :) Välillä äitini kyllä ihan omatoimisesti niitä hoitelee, vaikka en olisi pyytänytkään. Mut kyl se varmaan sultakin sujuis.
      2. Gerbiilit on ainakin tosi ihania otuksia.

      • tämän ketjun aloittaja

        Joo! kiitti noista sun vinkeistä, mutta kysyisin, miksei gerbiilille muka saa antaa mitään muovista??


      • pureskella
        tämän ketjun aloittaja kirjoitti:

        Joo! kiitti noista sun vinkeistä, mutta kysyisin, miksei gerbiilille muka saa antaa mitään muovista??

        Gerbiileillä on ainakin mun kokemuksesta paljon kovempi jyrsintävietti kun esim. hamstereilla. Kaikki muovinen on pian maan tasalla ja sen syöminenkin voi olla vaarallista. Sitä ei tosiaan kannata gerbiileille ostaa, ennemmin jotain turvallisempaa ja kestävää:)


    • meillä poikasia

      Olin itse 11v. kun ensimmäisen hamsterini sain, semmosen tyttö syrkin. Kyllä hamsteria suosittelen, Itselläni on hamsterin poikasia kotona (synt. 28.12.08) "katselu hamsteriksi" kannattaa ottaa kääpiöhamsteri yms. mutta syyrialaiset ovat seurallisempaa sorttia, riippuu tietysti yksilöstä. Eläinkaupasta ja kasvattajilta äidin luvalla saa vastuuntuntoinen 11v. voi ostaa hamsterin. Hamsterit maksavat 10-20e ostopaikasta riippuen. Häkin saa hamsterille 20-100e koosta, valmistajasta, iästä ja kunnosta riippuen, siihenkin saa uppoamaan rahaa meillä oli mun ekalla hamsterilla kaks 100e häkkiä yhdistetty putkilla toisiinsa. Kyllähän sitä saa kympilläkin häkin mutta sitten kunto? Tavaroihinkin menee rahaa pesämökki, ruokakuppi, juomapullo, juoksupyörä yms. ja purut, mörttiröpö on kyllä minun henkilökohtainen suosikkini mutta maksaa maltaita. Ruuatkin maksavat jonkin verran mutta pihi omistaja syöttää hamstereilleen omatekemää seosta. Hamsterit ovat aika lyhyt ikäisiä noin 2-3v, ystäväni hamsteri eli kyllä 5v. mutta se ei ole yleistä :). Kerran viikossa putsataan häkki vaihdetaan likaiset purut ja pestään pohjalaatikko vessa yms. Päivittäin veden ja kuivaruoan tarkistus, ja itse pyrin laittamaan joka päivä jos mahdollista tuoreruokaa salaattia, paprikaa yms. Hamsterit ovat kaikkiruokaisia ja niille pitäisi antaa kerran viikossa eläinperäistä ruokaa kuten jauhelihaa sekä maitovalmisteita esim. maitorahkaa, raejuustoa, maustamatonta jugurttia yms. Hamstereitten kanssa puuhailu on muutenkin mukavaa eikä siihen kyllästy aina niillä on mielessä joku uusi metku :). Meillä hamsterit pääsevät vapaaksi (eriaikaan) mahdollisimman usein.

    • -Marakatti-

      Hei!

      Et pysty ITSE hoitamaan mitään elläintä, vanhempien pää vastuu...

      Ja kyllä kanin tai muun jyrsiän hoidossa on PALJON vaivaa! Ei ole olemassa eläintä joka ei tuottaisi vaivaa...

      Riippuu kissan luonteesta, että jos se vaanii oven takana niin kanille/jyrsijälle voi tulla ahdistunut, pelokas, tai vaivautunut olo...

      Jos kisu taas on kiltti kaikille pikkujyrsijöille ja muille kaneille ym. eikä ole saalistus viettiä, niin sitten asia erikseen, mutta voi kani/jyrsiä silti pelätä sitä...

      No kanin voi saada ilmaiseksi, tai sitten eläinkaupasta n. 80 eurolla ja kasvattajalta voi myös ostaa kanin n. 10-70 eurolla.

      Ja jos haluaa eläinlääkärin tarkastaman, sirutetun, rekisteröidyn, hyvistä vanhemmista, eli näyttelyissä pärjänneet, rotukani, madotettu, rokotettu ym. ym. niin kani voi maksaa jopa 300 euroa ja enemmänkin...

      Mutta useimmat sekarotuiset ja rotukanitkin saa kyllä helposti vaikka ilmaiseksikin...

      Ja hamsterit on jotain 15-40 euroa eläinkaupoissa.

      Ja niitä muitakin jyrsijäitä saa jollain n. 10-80 eurolla.

      Jos haluat saurallisen kaverin niin kani on hyvä vaihtoehto, muutta helpompi on hamsteri, mutta siinä ei juuri ole kuin seurailtavaa, pariksi kolmeksi vuodeksi...

      Kanit taas saattavat elää jopa yli 10 vuotiaiksi!

      Jos äitisi ei idä jyrsijöistä, älä haikaile enää jyrsijästä! Kanihan ei ole jyrsiä, ja marsukin on (kai) puolijyrsijä... niin Jos äitisi ei pidä näistäkään niin älä silloin ota mitään lemmikkiä, kissoissakin on varmaan tarpeksi!=)

      Kertoisitko hieman miten ajattelit hoitaa kania? Marsua? Hamsteria? Tai muuta jyrsiää? HYppymyyrää, gerbiiliä, siiliä, oravaa, hiirtä, rottaa, frettriä, hilleriä, chinchillaa tai jtm?

      Pitäisitkö kania vapaana huoneessasi?

      Minulla on yksi kani, ja se on vuorokauden ympäri vapaana aina, yhdessä omassa huonessaan, en nuku siellä, sillä se saattaisi pissata sänkyyni... Nukun olohuoneessa patjalla lattialla...

      Huoneessa on kanille paljon puuhaa, virikkeitä, leluja laatiukoita, pureskeltavaa ym. Eikä mitään vaarallista kuten sähköjohtoja tai muuta vastaavaa...

      Sillä on iso häkki, ei maailman isoin periaatteessa aika pieni, mutta ei se sitä käytäkkään kuin turvapaikkanaan/pesäkoppinaan, ja sinne se laitetaan siksi aikaa kun imuroin huoneen päivittäin ja luuttuan. Eli kani on päivittäin n. 20 minuuttia häkissään joka on 120x60x60. Sisältää wc-laatikon jossa kaninhiekkaa, pienen kantokopan, joka pesäkoppina, matto lattialla, kaksi juomapulloa, heinähäkki... ym. ym.

      Ei malttaisi olla suljettuna hetkeäkään...=D

      Ei ole ongelma pitää sitä vain omassa huoneessa, ei sen tarvitse koko asunnossa kiertää...

      Mutta huoneessa EI saa olla sähköjohtoja joita se saattaa purra, eikä sitä voi estää, sekunin sadasosa ja se on tapahtunut, pahimmassa tapauksessa kani voi kuolla sähköiskuun...

      Iällä ei ole niin merkitystä, vaan vatuuntunnollasi, lunteellasi, järjelläsi, tietämykselläsi, taidollasi, laiskuuden määrälläsi, innollasi, kypsyydelläsi ym. ym. Ei niinkään iällä, tietenkin on oletettavaa, että mitä vanhempi olet, sitä enemmän sinulla on tietoa, taitoa, kokemusta, vastuuntuntoa, järkeä, kypsyyttä yms.

      Kerro miten ajattelit hoitaa kania/jyrsijää?

      Sitten osaan paremmin sanoa kannattaako sinun ottaa uutta lemmikkiä...

      Terveiset: Maarit

      • kysyä??

        et mikäs sinä olet arvioimaan kuka pystyy ja kuka ei pysty hoitaa jyrsijää??? meinaa meillä kaks kania ja kissoja ja hyvin tulevat juttuun keskenään!!!

        alkuperäiselle kirjoittajalle:
        meillä 12 vuotias poika sai kanin(oli sillon 11 v) ja nyt pari kuukautta sit tuli toinen kani niin kyl olen sitä mieltä et pystyt hoitamaan eläimen itse, meilläkin lapset hoitaa kanit ja ne on tunnetusti isompi hoitosii kuin esim. hamsteri

        tunnut muutenkin olevan vastuutuntoinen nuori joka etsii tietoa eläimestä ennen hankintaa (niin tapahtu meilläkin poika ehti tosi paljon tietoa ja sit sai sen mitä oli jo monta vuotta halunnu)

        paljon onnea sinulle eläimen hankinnassa, mihin sit päädytkin:)


    • KITSU

      moi mä olen 9v. ajattelin vastata sulle. Mun mielestä sä pystyt hoitomaan itse jyrsijää. Minä haluaisin hamsterin ja niitä voi hoitaa ihan itse joten etköhän säkin voi vaikka et hamsua tahtoisikaan.Jos teillä on kaksi kissaa ei ole väliä minkä jyrsijän tai kanin otat.Kun teillä on kissoja ota jyrsijällesi duna tai terraario pinnahäkkiä en suosittele , sllä kissa saa helposti kynnet pinnan välistä ja voi tappaa lemmikkisi.Kissat eivät haittaa jyrsijän hankintaa.Jyrsijät maksavat noin 25e tai vähän yli.Voit pitää jyrsijän huoneessasi.Sun kannattaa hakea jyrsijä tietoa netistä.

      • 11w. tyttö...

        No joo, noista häkeistä, olen kyllä aika varma, että jos minule joku hamsteri/joku vastaava tulee, niin aika varmaa on, että tuollaisen jonkinmoisen dunan, sitä "kalterihäkkiä" en itse ottaisi, muutenkin kuin kissojen takia, kun jossakin on lukenut sellista, että joidekin niiden häkkien maaleissa on jotain myrkkyä tai jotain. Kanit olisivat vaihtoehdoista varmaankin kallein, mutta sillä olisi pisin elinikä, siis yleensä. Sitten niistä pienemmistä, esim. hamstereista, on jossain ihan ns. hypännyt sydän kurkkuun, kun oon lukenut, kun joitkut on tullut kotiin, ja kissa tulee hamsteri suussa, kun on vaikkapa itse hamsteri päässyt vapaaksi, tai luukku on jäänyt auki! Netistä olen melko paljon tuota tietoa etsinyt. Vieläkän en asiasta täysin varma ole, siis ottaakko vai eikö :) En aio ottaa sitä mistään hetken mielijohteeesta.


    • Ellen

      Hei
      Minä hankin myös kanin tiedän niistä paljon.
      11w tyttö voi itse hoitaa ainaki kania.
      Kannattaa hankkia kani.
      Jos on kissa tai koira pidä jyrsiä omassa huoneessa nimittäin niitten hyökkäys on vaarallista.
      Kani tulee aika kalliiksi mutta sitä tarttee ruokkia yhden kerran päivässä.
      Vaikka äitisi ei pidä jyrsijöistä voit pitää sitä huoneessasi jos äitillesi sopii.

      T.Ellen. N.

      • kusipää

        kuules pikkunen.. sun kanttis pikkase perehyy eläimiin ennenkun sanot mikä sopis parhaiten. kani on sentään aikaa vievä ja siitä on suuri vaiva pienempi jyrsiä on helppohoitoisempi


    • kusipää

      ykkönen: pystyy se varmaan jos vanhemmat esim maksaa kaiken tarpeellisen, ruuat ja nämä.. sul pitää olla sille aikaa
      kakkonen: sulle sopis näin alkuu varmaan joku hamsteri tai muu vastaava pikkuine
      kolmone:no ei välttämättä jos sulla on sellanen häkki ettei kissat sitä pääse sorkkimaan esimekiks lasinen terraario ja siin päällä semmonen verkko joka otetaan siis väliaikaisesti pois tarvittaessa
      nelonen: 20-100 euroa tai enemmä, jossain saa ilmatteeksikin että siis tosi vaihtelevaa
      viis: voit sä varmaa jos saat sun mutsilta luva ja mietitte yhessä näit hoitojuttuja ja sillai

    • vastaus.. :S

      I

    • viestii

      1. Välillä 11. vee tyttö voi hoitaa paremmin lemmikiä(jyrsijää) kuin aikuinen, koska lapsilla varmasti on enemmän aikaa, ja tarmoa!
      2. suosittelen gerbiiliä! Ne ovat helppohoitoisia yms yms yms! Kannattaa lukea esim: gerbiili yhdistyksen sivuja.. ja tutustua gerbiileihin ajankanssa esimerkiksi netissä.. Lukemalla :))
      3. en usko että kissoista on haittaa jos ovi ON KIINNI!! ja kannattaa myös pitää se kiinni, koska pikku gerbsut voivat kuolla säikähdykseen esim. jos kissa tulee raapimaan niiden / häkkiä/ dunaa/ terraariota..
      4. Gerbiilejä suositellaan pitämään paikassa joka on rauhallinen, mutta siellä on kumminkin vähän vilskettä.. luulen että huoneesi on juuri sopiva! Huom. Gerbiilejä (gerpsuja) ei saa laittaa telkkarin tai radion viereen. niide pikku korvat viat vahingoittua jos kuuntelee esim. kovaa musiikkia radiosta. :D

      Ja sitten viellä.. Meillä oli tuo samainen juttu ettei äiti välitä jyrsijöistä.. mutta kun hän näki tuon pikku palleron ei voinut olla pitämättä niist'!!! :))

      Hinnasta viellä: Gerbsut maksavat 10-20 euroa. Kasvattajilta ne yleensä sa: 10-15 e mutta eläin kaupasta ne ovan talliimpia yleensä : 15-25 e


      Toivottavasti vastasin kysymyksiisi hyvin. (vaikka "vähän" myöhässä :D

    • jojohana

      1. kyllä voi itselläni ollut 11 vuotiaasta asti kesyhiiriä
      2.mialuiten hamsteri tai kesyhiiri
      3.Ei haittaa kunhan et päästä kissaa vahtaamaan eläintä muuten se voi stressaantua.
      4.noo hamsterit ovat n.10-20€ ja kesyhiiret 10-15€ ,, että hamstereita ei tarvitse kuin yksi mutta hiiret ovat laumaeläimiä kaikki muut tarvikkeet ni 100€ menee hyvinkin nopeasti.
      5.kyllä voit itsellänikin on tuo ongelma että isä ei tykkää jyrsijöistä joten ne ovat omassa huoneessani.

      vastaan mielelläni kysymyksiin jos jotain ilmenee :DDDD

      • fjdyk

        1.Pystyykö 11 vuotias tyttö itse hoitamaan kanin/jyrsijän?
        - Pystyy mikäli vanhemmat ottavat päävastuun lemmikistä.

        2. millaisen jyrsijän kannattaisi hankkia?
        - Gerbiilillä on hyvä aloittaa.

        3. Haittaako, että meillä on kissa (pitäisin kuitenkin jyrsijäni omassahuoneessani, ovi kiinni?
        - Terraarioon on helppo asentaa verkko katoksi, mutta häkki on hiukan vaarallinen..

        4. onko ne millaista hintaluokkaa, nuo eläimet?
        - Riippuu minkä hankit 0e-100e..

        5.Äitini ei pidä jyrsijäistä, mutta voisinkohan pitää sen vain omassa huoneessani? (jyrsiän, ei äitiä) XD
        - Jos mutsis ei halua teille jyrsiää et voi hankkia sellaista.


      • 12v
        fjdyk kirjoitti:

        1.Pystyykö 11 vuotias tyttö itse hoitamaan kanin/jyrsijän?
        - Pystyy mikäli vanhemmat ottavat päävastuun lemmikistä.

        2. millaisen jyrsijän kannattaisi hankkia?
        - Gerbiilillä on hyvä aloittaa.

        3. Haittaako, että meillä on kissa (pitäisin kuitenkin jyrsijäni omassahuoneessani, ovi kiinni?
        - Terraarioon on helppo asentaa verkko katoksi, mutta häkki on hiukan vaarallinen..

        4. onko ne millaista hintaluokkaa, nuo eläimet?
        - Riippuu minkä hankit 0e-100e..

        5.Äitini ei pidä jyrsijäistä, mutta voisinkohan pitää sen vain omassa huoneessani? (jyrsiän, ei äitiä) XD
        - Jos mutsis ei halua teille jyrsiää et voi hankkia sellaista.

        Moi.
        minä suosittelisin hiirtä, deguta tai rottaa. Minulla on hamsteri, 2 kania ja sauvasirkkoja. Hamsteri on yöeläin, joten se virkistyy vasta illalla jolloin sille on pidettävä seuraa. Minun hamsteri nukkuu koko päivän ja herää vasta n. kahdeksan jälkeen. Hamsterit ovat myös erakkoja, eli kahta hamsteria ei saa missään tapauksessa laittaa samaan häkkiin. Kanit ovat muuten helppohoitoisia, mutta tarvitsevat paljon tilaa, liikuntaa, seuraa, ruokaa ja rakkautta.

        Tässä on lyhyttä tietoa erilaisista jyrsijöistä!

        KANI
        Kani voi hyvin hoidettuna elää jopa 10 vuotiaaksi. Niiden pitäisi saada juoksennella vapaana päivittäin (väh. 2 h). Niitä voi myös viedä ulos valjaissa. Ruoaksi voi antaa kanin pellettejä, heinää, porkkanaa, kurkkua, voikukkaa ym.. Banaani on useimman kanin herkkua, mutta sitä pitäisi antaa vain kerran kahdessa viikossa. Häkin pitäisi olla tilava, mitat 50x40x100 cm ovat hyvät, mieluiten isompikin. Kaneja kannattaa ostaa kaksi kerrallaan, naaras ja leikattu uros tulee parhaiten toimeen. Kanit ääntelevät harvoin.

        MARSU
        Marsut voivat elää 4-7 vuotiaiksi. Ne ovat hyvin äänekkäitä eläimiä. Marsut ovat laumaeläimiä, joten niitä pitäisi olla mieluiten kaksi. Yleensä marsut ovat kilttejä ja purevat hyvin harvoin. Ne tarvitsevat suunilleen saman kokoisen häkin kuin kanitkin. Ruoaksi voi antaa marsun pellettejä, erilaisia vihannksia esim. porkkanaa, tomaattia ja kurkkua ja veteen kannattaa lisätä vitamiineja joita saa eläinkaupoista. Marsutkin tarvitsevat paljon liikuntaa ja ne tykkäävät piileskellä koloissa.

        FRETTI
        Fretti ei oikeastaan ole jyrsijä, vaan se kuuluu näätäeläimiin. (Mutta kirjoitan siitä kuitenkin). Fretiti sopivat hyvin kerrostaloon koska ne eivät ääntele eikä ne tarvitse paljon tilaakaan. Mutta kooltaan fretti on aika iso, pitkulainen ja sillä on lyhyet jalat. Fretit nukkuvat päivisin ja illalla ne ovat virkeitä. Frettiä on rokotettava penikkatautia vastaan n. kerran vuodessa, myös raivotautirokote on suositeltava. Fretit elävät 8-10 vuotiaiksi. Ne tarvitsevat juoksennella lattialla vapaana päivittäin. Niitä voi myös viedä valjaissa ulos.

        DEGU
        Degut ovat hyvin sosiaalisia ja ne kesyyntyvät helposti ja ne oppivat tuntemaan omistajansa. Välillä ne voi jopa pelätä vieraita ihmisiä. Ne ovat vilkkaita ja ääntlevät paljon. Ruoaksi voi antaa puolet marsupellettejä ja puolet chinchilla pellettejä ja tavallista heinää koko ajan tarjolla, herkkupalaksi voi antaa porkkanaa, bataattia ja alfa-alfa heinää. Deguille ei saa missään nimessä antaa hedelmiä tai vihanneksia. Häkin mitat ovat minimissään 65x35x45. Ne tarvitevat suuren häkin, joska ne liikkuvat niin paljon. Niitä täytyy kylvettää välillä chinchillan hiekassa, jotta turkki pysyy kunnossa. Degut elävät n. 3-6 vuotta mutta hyvin hoidettuina jopa 10 vuotiaiksi.

        GERBIILI
        Gerbiilit ovat aika suosittuja jyrsijöitä, koska ne eivät virtsaa paljon (joten aika hajuttomia), ne eivät ole yöeläimiä ja ne eivät tarvitse kovinkaan isoa häkkiä koonsa vuoksi. Häkin sijasta kannattaa ostaa terraario, koska ne pureskelevat kaltereita. Dunakaan ei ole hyvä koska se on muovinen ja ne voivat nakerrella ittensä sieltä ulos. Gerbiilin pääruoka on siemensekoitus tai rotta/hiiri pelletit, jota sillä on aina oltava saatavilla. Ruoaksi voi antaa heinää, erilaisia vihanneksia, puuroa, marjoja, kovaa nakerreltavaa (esim. puunoksaa, koirankeksiä, kuivatettua leipää) ja joskus voi ostaa niille myös eläinkaupasta jauhomatoja. Gerbiiletä tulisi mieluiten ostta vähintään kaksi. Ne elävät 3-5 vuotiaiksi.

        HIIRI
        Hiiret ovat laumaeläimiä ja niitä voi laittaa useita samaan häkkiin, hyvä hiirilauma on 2-5 hiirtä. Ne ovat hyvin helppohoitoisia. Häkin koko vaihtelee hiirilauman koosta riippuen. Hiiret tykkäävät liikkumisesta ja erilaisista virikkeistä. Päivittäinen jaloitteleminen on niille vain hyväksi. Ne syövät siemenseoksia, hedelmiä, vihanneksia, kanamunaa, jauhomatoja, marjoja ja kesäisin ulkoota tuoreravintoa. Hiiret elävät 1-2 vuotta, koska ne saavat yleensä vanhentuessa kasvaimia.

        KESYROTTA
        Rotatkin ovat hyvin suosittuja lemmikkejä. Nekin ovat laumaeläimiä, ja niite tulisi mieluiten olla vähintään kaksi. Rotat tarvitseva paljon tilaa ja virikkeitä, häkin täytyy olla korkea. Rotat ovat hyvin sosiaalisia ja älykkäitä. Rotat kiintyvät omistajaansa. Ruoaksi niille voi antaa siemensekoitusta, vihanneksia, kasviksia, hedelmiä, keitettyä perunaa, puuroa ja pari kertaa viikossa lihaa. Nakerreltavaksi voi antaa näkkileipää, kuivattua leipää, koirankeksiä ja puunoksia. Joskus voi antaa palan juustoa ja maustamatonta jogurttia. Rotat elävät 2-4 vuotta, niillekin tulee vanhemmiten kasvaimia.

        HAMSTERI
        Hamsterit ovat olleet suosittuja lemmikkejä jo pitkään. Ne eivät tarvitse kovinkaan isoa häkkiä ja ne ovat yöeläimiä. Hamstereita äytyy ruokkia monipuolisesti. Ruoaksi hamsterille voi antaa siemenseoksia, vihanneksia, kasviksia, hedelmiä, puuroa, marjoja, vauvaruokaa ja jauhomatoja. Pari kertaa viikossa voi antaa esim. naudanjauhelihaa, raejuustoa, rahkaa.


      • 12 v
        12v kirjoitti:

        Moi.
        minä suosittelisin hiirtä, deguta tai rottaa. Minulla on hamsteri, 2 kania ja sauvasirkkoja. Hamsteri on yöeläin, joten se virkistyy vasta illalla jolloin sille on pidettävä seuraa. Minun hamsteri nukkuu koko päivän ja herää vasta n. kahdeksan jälkeen. Hamsterit ovat myös erakkoja, eli kahta hamsteria ei saa missään tapauksessa laittaa samaan häkkiin. Kanit ovat muuten helppohoitoisia, mutta tarvitsevat paljon tilaa, liikuntaa, seuraa, ruokaa ja rakkautta.

        Tässä on lyhyttä tietoa erilaisista jyrsijöistä!

        KANI
        Kani voi hyvin hoidettuna elää jopa 10 vuotiaaksi. Niiden pitäisi saada juoksennella vapaana päivittäin (väh. 2 h). Niitä voi myös viedä ulos valjaissa. Ruoaksi voi antaa kanin pellettejä, heinää, porkkanaa, kurkkua, voikukkaa ym.. Banaani on useimman kanin herkkua, mutta sitä pitäisi antaa vain kerran kahdessa viikossa. Häkin pitäisi olla tilava, mitat 50x40x100 cm ovat hyvät, mieluiten isompikin. Kaneja kannattaa ostaa kaksi kerrallaan, naaras ja leikattu uros tulee parhaiten toimeen. Kanit ääntelevät harvoin.

        MARSU
        Marsut voivat elää 4-7 vuotiaiksi. Ne ovat hyvin äänekkäitä eläimiä. Marsut ovat laumaeläimiä, joten niitä pitäisi olla mieluiten kaksi. Yleensä marsut ovat kilttejä ja purevat hyvin harvoin. Ne tarvitsevat suunilleen saman kokoisen häkin kuin kanitkin. Ruoaksi voi antaa marsun pellettejä, erilaisia vihannksia esim. porkkanaa, tomaattia ja kurkkua ja veteen kannattaa lisätä vitamiineja joita saa eläinkaupoista. Marsutkin tarvitsevat paljon liikuntaa ja ne tykkäävät piileskellä koloissa.

        FRETTI
        Fretti ei oikeastaan ole jyrsijä, vaan se kuuluu näätäeläimiin. (Mutta kirjoitan siitä kuitenkin). Fretiti sopivat hyvin kerrostaloon koska ne eivät ääntele eikä ne tarvitse paljon tilaakaan. Mutta kooltaan fretti on aika iso, pitkulainen ja sillä on lyhyet jalat. Fretit nukkuvat päivisin ja illalla ne ovat virkeitä. Frettiä on rokotettava penikkatautia vastaan n. kerran vuodessa, myös raivotautirokote on suositeltava. Fretit elävät 8-10 vuotiaiksi. Ne tarvitsevat juoksennella lattialla vapaana päivittäin. Niitä voi myös viedä valjaissa ulos.

        DEGU
        Degut ovat hyvin sosiaalisia ja ne kesyyntyvät helposti ja ne oppivat tuntemaan omistajansa. Välillä ne voi jopa pelätä vieraita ihmisiä. Ne ovat vilkkaita ja ääntlevät paljon. Ruoaksi voi antaa puolet marsupellettejä ja puolet chinchilla pellettejä ja tavallista heinää koko ajan tarjolla, herkkupalaksi voi antaa porkkanaa, bataattia ja alfa-alfa heinää. Deguille ei saa missään nimessä antaa hedelmiä tai vihanneksia. Häkin mitat ovat minimissään 65x35x45. Ne tarvitevat suuren häkin, joska ne liikkuvat niin paljon. Niitä täytyy kylvettää välillä chinchillan hiekassa, jotta turkki pysyy kunnossa. Degut elävät n. 3-6 vuotta mutta hyvin hoidettuina jopa 10 vuotiaiksi.

        GERBIILI
        Gerbiilit ovat aika suosittuja jyrsijöitä, koska ne eivät virtsaa paljon (joten aika hajuttomia), ne eivät ole yöeläimiä ja ne eivät tarvitse kovinkaan isoa häkkiä koonsa vuoksi. Häkin sijasta kannattaa ostaa terraario, koska ne pureskelevat kaltereita. Dunakaan ei ole hyvä koska se on muovinen ja ne voivat nakerrella ittensä sieltä ulos. Gerbiilin pääruoka on siemensekoitus tai rotta/hiiri pelletit, jota sillä on aina oltava saatavilla. Ruoaksi voi antaa heinää, erilaisia vihanneksia, puuroa, marjoja, kovaa nakerreltavaa (esim. puunoksaa, koirankeksiä, kuivatettua leipää) ja joskus voi ostaa niille myös eläinkaupasta jauhomatoja. Gerbiiletä tulisi mieluiten ostta vähintään kaksi. Ne elävät 3-5 vuotiaiksi.

        HIIRI
        Hiiret ovat laumaeläimiä ja niitä voi laittaa useita samaan häkkiin, hyvä hiirilauma on 2-5 hiirtä. Ne ovat hyvin helppohoitoisia. Häkin koko vaihtelee hiirilauman koosta riippuen. Hiiret tykkäävät liikkumisesta ja erilaisista virikkeistä. Päivittäinen jaloitteleminen on niille vain hyväksi. Ne syövät siemenseoksia, hedelmiä, vihanneksia, kanamunaa, jauhomatoja, marjoja ja kesäisin ulkoota tuoreravintoa. Hiiret elävät 1-2 vuotta, koska ne saavat yleensä vanhentuessa kasvaimia.

        KESYROTTA
        Rotatkin ovat hyvin suosittuja lemmikkejä. Nekin ovat laumaeläimiä, ja niite tulisi mieluiten olla vähintään kaksi. Rotat tarvitseva paljon tilaa ja virikkeitä, häkin täytyy olla korkea. Rotat ovat hyvin sosiaalisia ja älykkäitä. Rotat kiintyvät omistajaansa. Ruoaksi niille voi antaa siemensekoitusta, vihanneksia, kasviksia, hedelmiä, keitettyä perunaa, puuroa ja pari kertaa viikossa lihaa. Nakerreltavaksi voi antaa näkkileipää, kuivattua leipää, koirankeksiä ja puunoksia. Joskus voi antaa palan juustoa ja maustamatonta jogurttia. Rotat elävät 2-4 vuotta, niillekin tulee vanhemmiten kasvaimia.

        HAMSTERI
        Hamsterit ovat olleet suosittuja lemmikkejä jo pitkään. Ne eivät tarvitse kovinkaan isoa häkkiä ja ne ovat yöeläimiä. Hamstereita äytyy ruokkia monipuolisesti. Ruoaksi hamsterille voi antaa siemenseoksia, vihanneksia, kasviksia, hedelmiä, puuroa, marjoja, vauvaruokaa ja jauhomatoja. Pari kertaa viikossa voi antaa esim. naudanjauhelihaa, raejuustoa, rahkaa.

        Toivottavasti tuosta oli jotain apua, nimittäin kirjoittelin sitä aika kauan.

        Helppohoitoiset jysijät:
        hiiri
        hamsteri
        degu
        gerbiili

        Vaikeampihoitoiset jyrsijät
        kani
        marsu
        fretti
        kesyrotta

        Toivottavasti löydät jonkun jyrsijän jonka todella haluat ja jota osaisit hoitaa. Aion itse varmaan hankkia "hiirilauman" :).


      • Anonyymi
        12v kirjoitti:

        Moi.
        minä suosittelisin hiirtä, deguta tai rottaa. Minulla on hamsteri, 2 kania ja sauvasirkkoja. Hamsteri on yöeläin, joten se virkistyy vasta illalla jolloin sille on pidettävä seuraa. Minun hamsteri nukkuu koko päivän ja herää vasta n. kahdeksan jälkeen. Hamsterit ovat myös erakkoja, eli kahta hamsteria ei saa missään tapauksessa laittaa samaan häkkiin. Kanit ovat muuten helppohoitoisia, mutta tarvitsevat paljon tilaa, liikuntaa, seuraa, ruokaa ja rakkautta.

        Tässä on lyhyttä tietoa erilaisista jyrsijöistä!

        KANI
        Kani voi hyvin hoidettuna elää jopa 10 vuotiaaksi. Niiden pitäisi saada juoksennella vapaana päivittäin (väh. 2 h). Niitä voi myös viedä ulos valjaissa. Ruoaksi voi antaa kanin pellettejä, heinää, porkkanaa, kurkkua, voikukkaa ym.. Banaani on useimman kanin herkkua, mutta sitä pitäisi antaa vain kerran kahdessa viikossa. Häkin pitäisi olla tilava, mitat 50x40x100 cm ovat hyvät, mieluiten isompikin. Kaneja kannattaa ostaa kaksi kerrallaan, naaras ja leikattu uros tulee parhaiten toimeen. Kanit ääntelevät harvoin.

        MARSU
        Marsut voivat elää 4-7 vuotiaiksi. Ne ovat hyvin äänekkäitä eläimiä. Marsut ovat laumaeläimiä, joten niitä pitäisi olla mieluiten kaksi. Yleensä marsut ovat kilttejä ja purevat hyvin harvoin. Ne tarvitsevat suunilleen saman kokoisen häkin kuin kanitkin. Ruoaksi voi antaa marsun pellettejä, erilaisia vihannksia esim. porkkanaa, tomaattia ja kurkkua ja veteen kannattaa lisätä vitamiineja joita saa eläinkaupoista. Marsutkin tarvitsevat paljon liikuntaa ja ne tykkäävät piileskellä koloissa.

        FRETTI
        Fretti ei oikeastaan ole jyrsijä, vaan se kuuluu näätäeläimiin. (Mutta kirjoitan siitä kuitenkin). Fretiti sopivat hyvin kerrostaloon koska ne eivät ääntele eikä ne tarvitse paljon tilaakaan. Mutta kooltaan fretti on aika iso, pitkulainen ja sillä on lyhyet jalat. Fretit nukkuvat päivisin ja illalla ne ovat virkeitä. Frettiä on rokotettava penikkatautia vastaan n. kerran vuodessa, myös raivotautirokote on suositeltava. Fretit elävät 8-10 vuotiaiksi. Ne tarvitsevat juoksennella lattialla vapaana päivittäin. Niitä voi myös viedä valjaissa ulos.

        DEGU
        Degut ovat hyvin sosiaalisia ja ne kesyyntyvät helposti ja ne oppivat tuntemaan omistajansa. Välillä ne voi jopa pelätä vieraita ihmisiä. Ne ovat vilkkaita ja ääntlevät paljon. Ruoaksi voi antaa puolet marsupellettejä ja puolet chinchilla pellettejä ja tavallista heinää koko ajan tarjolla, herkkupalaksi voi antaa porkkanaa, bataattia ja alfa-alfa heinää. Deguille ei saa missään nimessä antaa hedelmiä tai vihanneksia. Häkin mitat ovat minimissään 65x35x45. Ne tarvitevat suuren häkin, joska ne liikkuvat niin paljon. Niitä täytyy kylvettää välillä chinchillan hiekassa, jotta turkki pysyy kunnossa. Degut elävät n. 3-6 vuotta mutta hyvin hoidettuina jopa 10 vuotiaiksi.

        GERBIILI
        Gerbiilit ovat aika suosittuja jyrsijöitä, koska ne eivät virtsaa paljon (joten aika hajuttomia), ne eivät ole yöeläimiä ja ne eivät tarvitse kovinkaan isoa häkkiä koonsa vuoksi. Häkin sijasta kannattaa ostaa terraario, koska ne pureskelevat kaltereita. Dunakaan ei ole hyvä koska se on muovinen ja ne voivat nakerrella ittensä sieltä ulos. Gerbiilin pääruoka on siemensekoitus tai rotta/hiiri pelletit, jota sillä on aina oltava saatavilla. Ruoaksi voi antaa heinää, erilaisia vihanneksia, puuroa, marjoja, kovaa nakerreltavaa (esim. puunoksaa, koirankeksiä, kuivatettua leipää) ja joskus voi ostaa niille myös eläinkaupasta jauhomatoja. Gerbiiletä tulisi mieluiten ostta vähintään kaksi. Ne elävät 3-5 vuotiaiksi.

        HIIRI
        Hiiret ovat laumaeläimiä ja niitä voi laittaa useita samaan häkkiin, hyvä hiirilauma on 2-5 hiirtä. Ne ovat hyvin helppohoitoisia. Häkin koko vaihtelee hiirilauman koosta riippuen. Hiiret tykkäävät liikkumisesta ja erilaisista virikkeistä. Päivittäinen jaloitteleminen on niille vain hyväksi. Ne syövät siemenseoksia, hedelmiä, vihanneksia, kanamunaa, jauhomatoja, marjoja ja kesäisin ulkoota tuoreravintoa. Hiiret elävät 1-2 vuotta, koska ne saavat yleensä vanhentuessa kasvaimia.

        KESYROTTA
        Rotatkin ovat hyvin suosittuja lemmikkejä. Nekin ovat laumaeläimiä, ja niite tulisi mieluiten olla vähintään kaksi. Rotat tarvitseva paljon tilaa ja virikkeitä, häkin täytyy olla korkea. Rotat ovat hyvin sosiaalisia ja älykkäitä. Rotat kiintyvät omistajaansa. Ruoaksi niille voi antaa siemensekoitusta, vihanneksia, kasviksia, hedelmiä, keitettyä perunaa, puuroa ja pari kertaa viikossa lihaa. Nakerreltavaksi voi antaa näkkileipää, kuivattua leipää, koirankeksiä ja puunoksia. Joskus voi antaa palan juustoa ja maustamatonta jogurttia. Rotat elävät 2-4 vuotta, niillekin tulee vanhemmiten kasvaimia.

        HAMSTERI
        Hamsterit ovat olleet suosittuja lemmikkejä jo pitkään. Ne eivät tarvitse kovinkaan isoa häkkiä ja ne ovat yöeläimiä. Hamstereita äytyy ruokkia monipuolisesti. Ruoaksi hamsterille voi antaa siemenseoksia, vihanneksia, kasviksia, hedelmiä, puuroa, marjoja, vauvaruokaa ja jauhomatoja. Pari kertaa viikossa voi antaa esim. naudanjauhelihaa, raejuustoa, rahkaa.

        Aion ottaa kesyrotan, mutta vain yhden, koska aijon kouluttaa sen kunnolla, jolloin toinen olisi vain tiellä. Pitää muistaa, että koirakin on laumaeläin, mutta tosi harvassa perheessä on
        useampi koira. Rotta tulee perheenjäseniksi, joten se saa juosta vapaana huoneissa.
        Minulla on ollut kolme urosta ja yksi naaras, kaikki erikseen aikanaan. Oliko vika minussa vai rottayksilössä, mutta
        uroksista hyviä kokemuksia, mutta naaraasta ei niinkään.


    • Posnu

      1. Riippuu sun luonteestasi. Jotkut pystyy hoitaa ja jotkut taas ei. Mut mieti tarkkaan jaksatko huolehtia eläimestä.
      2. Kani elää kauan. Mä en tunne sua niin on vaikee sanomaan, mikä sopii sulle. Kannattaa lukee hoito-ohjeita ja mitä eläin vaatii niin netistä ja sitten vasta päätät. Älä tee hätiköityä päätöstä asista eli nyt mä meen ostaa hamsterin vaan anna ajan kulua.
      3. kissan totuttelu kaniin tapahtuu näin; Totuttelun aikana kani pitää olla häkissä. Sun pitää olla jatkuvasti valvomassa tapahtumaa. Joko niistä tulee ystäviä tai ei.
      4. Kanista ite oon maksanut n.60€. Kanin häkit pyörii 100€ molemmin puolin. Äläkä osta liian pientä. 120cm pitkä häkki on hyvä ja häkin ei saa olla ihan lattialla. Ja kannattaa vertailla hintoja netistä.
      5. Sun kannattaa puhua äitisi kanssa asiasta miten toimitte. Vinkiksi vain muuten vaan, et jotkut myyjät ei myy, jos on alaikänen (en muista tota ikärajaa).

    • jfjj

      1. Sain itse n. 11 vuotiaana omat ensimmäiset lemmikkini, marsut. Olen nyt yli 12, ja en ole vieläkään kyllästynyt marsuihini. Jos olet vastuullinen lemmikinomistaja, pystyt huolehtimaan lemmikeistä. Itse suositelen marsuja. Marsu on suht. helppohoitoinen lemmikki. Suosittelen ennemmin marsuja, kuin kaneja.

    • hamsteri

      No kannattaa ottaa ens alkuun vaikka kääpiöhamsteri se aika helppo hoitaa mutta tarttee hirveästi huomiota niinkuin moni muukin jyrsijä elikkä ensin vaikka joku pieni jyrsijä sitten vaikka fretti jos tietää tarkkaan mihin on ryhtymässä kääpiöhamsteri maksaa 15-20 euroo ja sen häkki joku 40 euroo muut tavarat kuten juksupyörä ja suolakivi yms noin 15 euroo kääpiöhamsteri elää 1-3 vuotiaak somani on nyt melkein 2 vuotta otan seuraavaks fretin ja tiedän mihin oon ryhtymässä!!! :) että kaikki sitten tietää

    • Pullahiirulainen

      Olen omistanut 15 lemmikkiä, joista 12 gerbiilejä(seitsemän niistä oli ekan gerbiilini poikasia, olut siis minulla ihan äitinsä masusta asti), 2 talvikkoja ja yksi kissa(villikissa alusta asti kesytetty, suurimman homman tein minä yksin), joten kokemusta on rutkasti(olen nyt 11 ja puoli, nyt on talvikko yksin omana hoidokkina ja kissa isosiskon kanssa yhteisenä(minä silti sitä enemmän hoidan)).

      Ensinnäkin yksikään lemmikki ei ole helppo hoitaa. Jokainen lemmikki vaatii paljon huomiota ja hoitoa. Varsinkin jyrsijöissä on paljon työtä. Kannattaa ihan alusta asti pohtia, jaksaako aina pestä sen kopin juurta jaksaen, vaihtaa veden joka toinen päivä, antaa joka päivä ruokaa, pitää joka päivä käsillä, kesyyttää sen ja jne. Se saattaa kuullostaa helpolta, mutta se on ihan toista, kun sen joutuu hoitamaan alusta asti yksin nuorena. Nyt joudun itse hoitamaan kokonaan talvikkoa, joka on pieni mutta vaatii paljon huomiota ja hoitoa. Esimerkiksi joudun joka päivä pesemään sen tuoreruokakupin ja juoksupyörän(pissii sinne juoksiessaan) heti aamusta ja juuri kun on aivan rätti päivästä niin hamsu herää ja vaatii huomiota, ruokaa ja syliin pääsyä. Pienet jyrsijät ovat suurimmaksi osaksi yöeläimiä, joten kannattaa muistaa se että ne heräävät vasta illalla ja vaativat silloin huomiota. Ja niiden herättäminen juuri silloin kun haluaa leikkiä sen kanssa keskellä päivää, ei ole ihan hyväksi.

    • 3211

      Sanoisin että kanissa on kyllä yllättävän paljon vaivaa. Se saattaa papanoida ihan mihin tahansa ja välillä pissatakin. Toki ne (papanat) saa helposti pois, mutta silti.. On tarkkailtava mm. sen hampaita, etteivät kasva liian pitkiksi. Sitten on paljon ruoka-aineita, mitä kanille ei saa antaa. On oltava tarkkana, mitä se saa suuhunsa pistää. Vääränlainen ruokavalio voi aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia ja sairastuttaa kanin. Ne ei myös ilman omistajaansa oikein pärjää. Joten kuka hoitaisi kanisi, jos olisit poissa? Kanit ovat myös seurallisia, olisiko sinulla tarpeeksi aikaa sille koko sen pitkän elämän ajan? Muista jyrsijöistä ei ole kokemusta.

    • hiphiphei(hehe)

      1.Pystyykö 11 vuotias tyttö itse hoitamaan kanin/jyrsijän?
      Pystyy, itse sain 9 vuotiaana ensimmäiset rottani, ja kaiken paitsi häkin ja eläinlääkärikäynnit maksoin iste viikkorahasta, siivosin myöskin itse häkin jne.

      2. millaisen jyrsijän kannattaisi hankkia?
      Tähän en osaa vastata ;P se kun riippuu niin paljon omasta elämantavastasi ja että mistä pidät jne

      3. Haittaako, että meillä on kissa (pitäisin kuitenkin jyrsijäni omassahuoneessani, ovi kiinni?
      Ei haittaa kunhan olette varovaisia ettei kissa pääse livahtamaan samaan huoneeseen, varsinkaan silloin kun jyrsiä/jyrsiät ovat vapaana lattialla

      4. onko ne millaista hintaluokkaa, nuo eläimet?
      Riippuu ostopaikasta ja eläimestä

      5.Äitini ei pidä jyrsijäistä, mutta voisinkohan pitää sen vain omassa huoneessani? (jyrsiän, ei äitiä) XD
      Tottakai voi

    • kanifani100

      Minä olen myös 11.vuotias tyttö..
      Sain n.1kuukausi sitten ikioman kanin.
      Se sotkee paljon mutta on myös aika sosiaalinen.Kannattaa miettia että onko sinulla tarpeeksi aikaa kanille tai jollekkin muulle jyrsijälle?
      Minulla on myös kissa se on jo 17.vuotias vanhus ja on tottunut jo kaniin se ei tee sille mitään vaan pikemminkin menee sitä karkuun koska pientä kaniani on vaikea pitää kurissa se juoksee kissan perässä.. :D
      Kanit ovat joko kalliita tai halpoja riippuu siitä minkä laisen haluat jos haluat rotukanin se maksaa n.70€ risteytykset n.10-30€.... Jos pidät kanin vain omassa huoneessasi niin sinun pitää muistaa että kani tarvitsee paljon tilaa jaloitteluun... mutta jos saat viedä kanin vaikka jonnekkin missä on tilaa ja missä se voi juosta päivittäin n.2-3h se olisi todella hienoa... Kehoittaisin sinua myös lukemaan kanikirjoja jotta opit tuntemaan uuden kaverisi.. Siis jos saat sen.. :):):)

      • Sannaonkingi

        kannattaa hommata kanille oma "wc" jo nuorena.sillon kani ei sotke (pissaa ja yms) joka paikkaan vaan oppisi menemään aina samaan paikkaan.Kanille voi opettaa akilitii yms,niin sen aika ei käy pitkäksi :)


    • Sannaonkingi

      1.voi 11 v hoitaa omaa jyrsiää,tietenkin eläime siiteydestä pitää pitää huoli.
      2.itelläni on kani,ja hommaan täsä kohta 2 degu vauvaa.Kani on ollut mukava eikä siitä oo paljoon tarvinu huolehtia (kanini on tyttö) tyttö kanit on vilkkaampia kuin pojat (tyttö tekee yölä pesää,kolistelee koppia,"siivoaa" ja eikä tytöt tykkää kauhesti koskettelusta)
      3.Mun kani on tottunu ainakin kissoihin,jos kissa ei vaan oo mikään väkivaltanen muita eläimii kohtaan niin ei siitä pitäis mitään vaivaa olla.
      4.Pimu(kanini) makso lahden hopeakäpälässä 65 euroa tietty kaikki häkit ja yms (makso ehkä 100-150e)
      eli kokonais summa olis varmaan jtn 165-215 e
      5.Khyl kanin ja muunkin jyrsijän voi pitää omassa huoneessaaan ihan normaalisti,tietty ois hyvä jos kani voin päivittäin ainakin kesällä olla ulkona monta tuntii.

      ps.ite oon 13 v ja oon omistanu 4 kanii 8 kanin poikasta(sain ekan kanini 5 v.n)

      ei muutakun lemmikkii hommaileen :)

    • itsekkin olen 11-v

      1. minulla on 2 marsua,eli uskoisin että pystyisit vallan mainiosti huolehtimaan jyrsijästä
      2.no hamsterissa ei tietääkseni ole kovin paljoa vaivaa,marsussa nyt jonkun verran mutta itselläni kaikki sujuu jo ihan rutiinihommalla :)
      3.kissat ei haittaa kunhan tosiaan eivät pääse jyrsijän luokse
      4.hamstereista en tiedä mutta marsu itse maksaa noin. 25-69€ riippuu ostatko eläinkaupasta vai kasvattajalta. kasvattajalla ovat halvempia.
      5.juu,kyllä voi pitää vain omassa huoneessa mutta kunhan päästät vipeltämään huoneesi lattialle päivittäin :D
      ps. MUISTA ETTÄ MARSUJA TULEE AINA OLLA VÄHINTÄÄN KAKSI!!!!!

    • Rottanentyttönen

      "1.Pystyykö 11 vuotias tyttö itse hoitamaan kanin/jyrsijän?"

      MIELESTÄNI KYLLÄ PYSTYY!! Itselleni sain ekat jyrsiäni kun olin 10 w ja hankin silloin rottia. Nyt on rotta kärpänen minua pistänyt :D Ja äitinikin onneksi pitää niistä.

      "2. millaisen jyrsijän kannattaisi hankkia?"

      Riippuu sinusta. Jos haluat jyrsijän jonka kanssa voi leikkiä päivällä jotain tunnin tai 20 min. niin silloin ehdottaisin rottia . Mutta jos sinulla on päivällä muuta tekemistä ( koulua ei lasketa) ja illalla olet vapaa, niin silloin ehdottaisin hamsteria joka nukkuu päivät ja valvoo yöt.

      " 3. Haittaako, että meillä on kissa (pitäisin kuitenkin jyrsijäni omassahuoneessani, ovi kiinni? "

      Minulla on 2 kissaa 2 koiraa ja 2 rottaa , ja kissojen ja jyrsijän välissä on ovi ja jos kissa sattuu livahtamaan ovesta niin jyrsijällä on turva vielä häkissä. Mielestäni jos olet varovainen niin ei haittaa.

      "4. onko ne millaista hintaluokkaa, nuo eläimet? "

      No rotan saa yleensä 25 eurolla eläin kaupoista, mutta kasvattajalta... en ole varma enkä viitsi edes vastata. Hamsterin saa varmaan jollain 15 e - 25 eurolla.

      " 5.Äitini ei pidä jyrsijäistä, mutta voisinkohan pitää sen vain omassa huoneessani? (jyrsiän, ei äitiä) XD "

      No jos se suinkaan äidillesi sopii. Mutta salaa jyrsijää ei kannata ostaa koska äitisi silti huomaisi häkin :DD


      No, vuosien takaa tämä palsta on kyllä aloitettu. Olisi kiva tietää minkä jyrsijän tämä loppujen lopuksi hankkikaan jos edes hankki :D

    • moimoiheihei

      Moi, mä vain sanon et kanttii ottaa ekaks syyrialainen hamsteri jos et ole kokenut hamstereitten hoitaja :AA

    • hyppymyyrä

      1.Pystyykö 11 vuotias tyttö itse hoitamaan kanin/jyrsijän?"
      Riippuu luonteestasi. Lemmikkiin ei saa yhtäkkiä vain "kyllästyä"!

      "2. millaisen jyrsijän kannattaisi hankkia?"
      Helppohoitoisen, sopii aloittelijalle.
      En suosittele aluksi mitään frettiä tai rottaa, ehkä hamsteri tai gerbiili.


      " 3. Haittaako, että meillä on kissa (pitäisin kuitenkin jyrsijäni omassahuoneessani, ovi kiinni? "
      Jos kissa ei pääse työntelemään tassujansa pinnojen välistä. (terraarioa suosittelen)


      "4. onko ne millaista hintaluokkaa, nuo eläimet? "
      Riippuu eläimestä, ja tarvikkeet, ruoka, asumus ja kuivikkeet maksavat omat hintansa. Omien gerbiilieni tarvikkeet ovat tähän mennessä maksaneet yli satasen sillä tarvikkeita ja virikkeitä on rutkasti! Ruokaan menee myös, hyvää ja ravitsevaa pellettiä ei lähikaupasta vaan löydä. Kunnon eläinkaupasta ostetaan KUNNON RUOKA.
      Heinää ja vettä tulisi monilla jyrsijöillä olla aina tarjolla. Ja purujen vaihdot ja asumuksen siivous vie rahaa ja aikaa : )

      x Hamsteri = 10 - 20e
      x Gerbiili = 15 - 30e
      x Hiiri = 25 - 40e
      x Kesyrotta = 40 - 90e
      x Fretti = 50 - 100e
      x Marsu = 20 - 50e
      x Kani = 30 - 60e
      x Chincilla = 60 - 120e
      (hinnat eivät aina pidä paikkansa, riippuu paikkakunnastasi yms.)



      " 5.Äitini ei pidä jyrsijäistä, mutta voisinkohan pitää sen vain omassa huoneessani? (jyrsiän, ei äitiä) XD "
      Et voi jos ei äitisi anna edes ottaa eläintä!
      Voit jos se ei häiritse sinua. (huom!! hamsterit ja gerbiilit mekastavat yleensä yöllä joten niistä on monille vaivaa yöllä, toisinkuin minulle :'3)

    • kynsillä varustettu

      1ja 2 hei minäkin olen11v ja minulla on 7 gerbiiliä jotka ovat omassa huoneessani. kannattaa hankkia gerbiili koska ne ovat päivävä eläimiä ja sopivat paremmin makuu huoneeseen ja ovat hajuttomia. Rottien ja hamtereiden ulosteet haisevat joten sanoisin että gerbiilion paras lemmikki makuu huoneeseen. 3. gerbiilille sopii asumukseksi parhaiten terraario ja siihen verkko katto. jos sinun kissasi pääsisivät huoneeseesi vahingossa kannattaisi kattoverkon päällä olla esim. kiviä päällä painona.4.gerbiilieitä kannattaisi hankkia 2 samaa sukupuolta olevaa eläintä. ne masavat eläinkaupoista 20-60 euroa jasvattajalta 15-20 euroa kpl. 5. Gerbiilit nukkkuvat 4 tunnin välein.Mutta jos äitisi ei pidä jyrsijöistä niin näytä äidillesi kuvia lemmikistä niin äitisi varmasti suostuu.

    • blaahböaah

      pystyy ,itse sain ensimmäisen kanini 6.v ja nyt oon 12 ja mull on nytte chinchilla ihan ite oon 8.v asti hoitanu :)

    • gerbutonihania

      Minäkin suosittelen omasta kokemuksestani gerbiilejä! Ovat melkein hajuttomia ja muutekin helppohoitoisia . Toki niistäkin täytyy huolehtia eikä jättää vain terraarioon tylsistymään. Tässä muutamia hoito-ohjeita:

      Joka päivä: - katso ovatko kunnossa, lisää ruokaa tarvittaessa, laita terraarioon virikkeitä ja seurustele niiden kanssa.

      Joka toinen päivä: vaihda juomavesi.

      Viikottain: Juoksuta niitä vapaana lattialla

      2-3 viikon välein: Siivoa häkki perusteellisesti

    • mette.ja.olivia

      no...

      1.voi ottaa 11vuotias hamsun tai kanin oon itekki 11v ja mul on hamsu

      2.no itelläni on syyrialainen naaras hamsu mut rodun voit päättää ite mut suosittelen sukupuoleks urosta koska naaraat on vähän vaikeampia tapauksia

      3.no ei haittaa meilläkin on kissoja 4. Ihan hyvin voit ottaa jyrsiän/kanin

      4.no hamsu makso 30euroo kanista en tiedä

      5.Juu ei haittaa vaikka äitis ei jyrsiöistä tykkää mun kamulla ki on hamsu eikä sen äiti ilkene koskee siihen edes tikun kärjelläkään :D

    • faunatarliike

      Mul on vähä sama juttu oon yhdeksän ja haluisin jyrsiä. Tiiäkö saako jyrsiä neljällä
      kympillä? Ja mites kun meillä on kaks kissaa?Sopiiko hamsterin häkki kesy hiirellä? Vastatkaa No pesti!

      • Ensinnäkin faunattaresta lemmikkiä ei kannata hankkia, ota mieluummin yhteyttä suoraa kasvattajaan :) Heidän yhteystietonsa löytyvät lajiyhdistysten kotisivuilta, esimerkiksi hiirikasvattajat osoitteesta hiiret.fi. Vaikka kukaan heistä ei asuisi lähelläsi, kannattaa silti kysellä, koska monesti poikaset pääsee kyydillä lähemmäskin.

        Jyrsijöiden hinnat vaihtelee n. 15-30e:stä (hiiri-kääpiöhamsteri-hamsteri-gerbiili-rotta) yli 60 euroon (marsu-chinchilla). Täytyy ottaa huomioon, että osa on laumaeläimiä. Esim. hiirinaaraita, rottia, robotovskeja, gerbiilejä ja marsuja tarvitset ainakin kaksi. Kaksi hiirityttöä maksaa siis noin 30e.

        Tarvikkeita sen sijaan et saa niin halvalla, ja ruoka ja purutkin aina maksaa. Puhumattakaan kun lemmikki sairastuu ja joudut viemään sen lääkäriin, sen varalta on hyvä olla tallessa ainakin satanen.

        Hiirillä yleensä suositaan mieluummin lasi- tai muoviterraariota, kuin häkkiä. Pinnavälin on hyvä olla alle sentti, että hiiret ei mahdu karkuun. Terraario on kaikkein turvallisin, vedoton, sinne mahtuu hyvä kerros purua eikä hiirien haju leviä ympäristöön (tosin mielestäni se haju tosin ei ole merkittävä).Häkkikään ei ole mikään huono vaihtoehto siinä mielessä, että sinne saa paljon kiipeiltävää. Riippuu siis ihan hamsterihäkin koosta ja pinnavälistä,

        Kissoista ei ole haittaa.


    • Anonyymi

      Öö oon 9 vuotta ja mulla on pupu hoidan sen kyl ihan itse ja meillä on kissoja eikä oo kauheen kalliita ja voit pitää sen vain omassa huoneessa et joo

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe