.. tuttavat haukkuvat tätä rotua erittäin voimakkaasti.
Tarvisin hyvän vahti, lenkki, retki, marjastus ja ulkoilukoiran seurakseni. Olen kaikki päivät kotona maaseudulla.
Meillä oli 10v. sitten siperiahysky uros. Tämän kanssa meni hyvin 15 vuotta.
Hysky on rekikoira ja tarhakoira. Haluan seuraa ja metsäretkille turvaa antavaa seuraa.
Tottuuko saksanpaimenkoira kotieläimiin esim. lampaisiin?
Olen halunnut saksanpaimenkoiraa
14
843
Vastaukset
- H6k#C"kh5
Hankit sinä sitten millaisen koiran hyvänsä, älä vähääkään kannusta sitä vahtimaan, varsinkaan sakua.
Jos saksanpaimenkoiran vahtimisviettiä ei tarkoituksella yritä hillitä, koirasta voi tulla ylisuojeleva.
Se riittää pitämään naapurit poissa tontiltasi, että he tietävät sinulla olevan saksanpaimenkoira lemmikkinä, mutta pyri mahdollisimman hyvin hillitsemään tulevan koirasi vartiointitaipumusta, sillä se on sakulle jo valmiiksi luonteenomaista.
Jos panostaa koiraansa pentuna/nuorena vahtimaan, sitä tulee helposti häpeämään tulevaisuudessa.
Voit tehdä niin, että laitat pihaasi kyltin, jossa on saksanpaimenkoiran kuva ja kyltissä lukee >>minä vahdin täällä>>, mutta oikeasti yrität kasvattaa koirastasi kiltin.
En moiti saksanpaimenkoiraa sen luonteen vuoksi, mutta rodun jalostuspohja on alkanut käydä melko tiiviiksi, joka on altistanut rodun perinnöllisille sairauksille.
Ehdottaisin sinua vielä vilkaisemaan tietoa hollanninpaimenkoirista, sillä ne eivät ole vielä ehtineet kärsiä liian kapeasta jalostuspohjasta, ja hollanninpaimenkoira on myös yksi läheisimmin saksanpaimenkoiralle olevista roduista. Holsku on luonteeltaankin hiukan helpompi kuin saku. Jospa siis harkitsisit vielä hiukan?- H6k#C"kh5
...kyllä sekä saku että holsku ovat yleensä lapsirakkaita. Niiden koulutuksesta kannattaa kumminkin keskustella tarkemmin rotujen kasvattajien/harrastajien kanssa.
- roberta
Saku saat tottumaan muihinkin eläimiin, kuten lampaisiin. Kunhan opetat alusta alkaen ettei niitä jahdata. Kouluttamalla saat siitä varmasti sen mitä haluatkin.
Itselläni ollut sakuja yli 20 vuotta ja erittäin tyytyväinen olen rotuun ollut. - mannionni
Minulla on saksanpaimenkoira uros, ja vasta n. 1,5v, on ollut minulla vasta puolivuotta. Todella todella energinen pakkaus, koira vaatii paljon aivotyöskentelyä ja liikuntaa : ) Luulisin että tuo tulisi muuten täysin hulluksi. Mutta nyt kun sille antaa tehtävää ja liikuntaa se on mitä upein koira.
Se ei päästä minua silmistään melkein ikinä, seuraa joka askelta.
Koirasta saa herkästi remmiräyhän(meille tulleessaan oli, ja ehkä hiukan ylisuojelevakin)
Sinun täytyy tullevalle koirallesi siis antaa turvaa, ettei näin pääse käymään. Tämä on kauhee homma nyt yrittää kouluttaa pois tuoltakin pojalta.
Ajattelin että meille tullessaan se tappaa meidän kissat, mutta upeasti on mennyt. Jos pentuna koiran otat, se varmasti tottuu lampaisiinne ja kohtelee niitä oikein jos sen niin sille opetat: )
Saksanpaimenkoira on upea rotu, meidän poikaa on helppo kouluttaa, ja miellyttämishalu on suuri.
Kuulostaa minun mielestäni, että sinulla on hyvät tilat ja edellytykset sakemannin ottoon, kunhan panostat koulutukseen ja teidän yhdessäoloon.! - vinksvinks
Alusta asti hyvin koulutettuna saksanpaimen on mitä mainioin koira.Pentuna otettuna tottuu tietenkin kaikkiin eläimiin mitä teillä on.Sehän on alunperinkin lampaita paimentanut :)sosiaalistaminen muihin eläimiin muutenkin hyvin tärkeää sekä ihmisiin tietenkin,ettei syö ketään suihinsa siellä marjametsässä.Kannattaa myös hioa ja harjoitella luoksetulo 100% jos aiot pitää metsässä vapaana.Siellä kun ikävä kyllä voi liikkua muitakin...
- =)=)
meillä on puolitoista vuotias narttu ja hyvin on tullut toimeen vaikka perheessä myös kaksi vuotias lapsi, kääpiökoira ja kaksi kissaa. Itse touhutaan paljon koiran kanssa joten kuulostaa just hyvältä jos kaipaat kaveria lenkillä, marjaan ym. saksanpaimenkoiraa on siitäkin puolesta helppo pitää irti (jos on siis peruskoulutettu) Esim. metsässä koska se tosiaan ei päästä sinua silmistään =)
- ?????=)(/??
Voit varautua moniin sairauksiin jotka rodunomainen jalostus on aiheuttanu.Meillä oli yks narttu 13v eikä rokotuksii kummempaa,piti lapsista eläimistä ei purru koskaa ketää.Sit uros joka kuoli syöpää 7v tervepäine ystävälline tiettyy rajaa.Nyt on 7v uros joka laskee meille 6 ihmistä ylen ystävälline.Retonki repee jos joku pöllähtää pihaa ettei kerkeesaaha kii,siirrytää maantielle 5:metrin päähä portista ei välitä ohikulkijoista.Helvetin kiivas luontone,kotiilloin varsinaine nossero.Isäsä on jättäny virkakoiria ympäri eurooppaa,virtaa piisaa yleensä kaikissa mitä minä tiiän.Hanki sekarotune sakua ja jotain muuta puhasrotusta mikä sattuu karvoilta ja ropalta käyttö ominaisuuksiltaa,peruskoirana sakemanni on parhaita mitä maailmasta löytyy.Ihminen on pilannu ilmmaston ja saksanpaimenkoiran.
- saksanpaimenkoira3
Meille olisi tulossa toinen koira ja olemme harkinnut Sanksanpaimen koiraa. Kun luin noita teidän komentteja tulin vielä varmemmaksi Saksanpaimen koiran otosta . Meillä on myös 11 v tyttö joka haluaa Saksanpaimen koiran. Olen ajatellut että sopiiko Saksanpaimenkoira tuon ikäiselle? Mitä mieltä te olette?
- joobax
Vaikea löytää tervettä sakua enää. Ja riippuu ihan täysin tytöstä. Koirankäsittelytaito ei kulje käsi kädessä iän kanssa ;) Oon nähnyt, kun pienen pieni ruipelo tyttö ehkä 30 kg vetää tokoa 45 kg urospaimenen kanssa erittäin hyvin.
- totuus on
Ei sovi. Koira vetää tuon ikäisen tytön perässään.
Taluttaja / kouluttaja pitää olla aikuinen. totuus on kirjoitti:
Ei sovi. Koira vetää tuon ikäisen tytön perässään.
Taluttaja / kouluttaja pitää olla aikuinen.Samaa mieltä, lapsi ei kykene ennakoimaan.
Ennakoinilla tarkoitan tilanteita, kun vastaan tulee iso agressiivinen koira. Lapsi menee lukkoon ja voi syntyä vaaratilanne.
Itse en anna koiraa edes vielä 14.vuotiaalle pojalleni.
Jänis kun tulee vastaan, siinä ei käskyt auta saa pitää kaikinvoimin kiinni.
- JoopastaJoo
"Haluan seuraa ja metsäretkille turvaa antavaa seuraa"
Turvaa ketä tai mitä vastaan? Kuviteltu uhka on usein suurempi terveys- ja viihtyisyyshaitta kuin se todellinen uhka.
Kyllä saksanpaimenkoira tulee juttuun lampaiden kanssa jos se pennusta asti niihin tottuu. Ja on hyvä rotu vahtaamaan myös niitä pelkäämiäsi mörköjä. Kyllä sinusta varmaan pitää hyvää huolta joku terveempikin keskikokoinen tai isohko koira. Varmaan ihan ok valinta, kun kerran on aikaa.
Tottuvat lapsiin ja muihin kotieläimiin, kun pennun ottaa.
Monilla hevostiloilla, missä on lampaitakin ne on ihan vapaasti siellä pihalla.
Vaikea on ehkä löytää tervettä sakemannia.
Jos löydät hyvän sekalinjaisen, niin parempi.
Joku nöffikin voisi olla hyvä, ne kokonsa puolesta antaa turvaa. Mutta hyvin säyseitä.- hgfhjgh
vanha aloitus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522075
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3301274Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.911166- 1491055
- 35928
- 67919
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31859Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59797Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta23796Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46759