rintarepusta

vierailija

Moikka.
Mulla on björnbaby rintareppu ja vauva 2kk viihtyy siinä hyvin= nukahtaa : )
Minkö ikäisenä ootte kääntäny vauvan kasvot ulospäin asentoon? Mites kauan vauvaa olis hyvä rintarepussa ylipäätään pitää? Ajattelin lähinnä kaupungilla kävellessä menee helposti monta tuntia, onko paha? Kyseessa siis tuleva ulkomaanmatka eli lämmin kohde.
Kiitos vastanneille jo etukäteen!

9

917

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koskaan

En ole koskaan kääntänyt kasvot menosuuntaan vauvaa. Tiesithän, että BabyBjörnissa vauvan jalat ovat epäergonomisessa asennossa, roikkuvat suoraan alas? Vauvan pitäisi saada olla vatsat vastakkain sammakkoasennossa, eli peppu alempana kuin polvet. Tämä onnistuu ergorepussa ja manducarepussa.

Jalat suorana roikkuminen:

Rintarepun voi nykyään ostaa melkein joka marketin hyllyltä, joten moni on nähnyt lasta sellaisessa kannettavan. Asento on tuttu: lapsi roikkuu repussa jalat maata kohden, selkä suorana. Vauva voi olla tyytyväinen, nauttien menosta ja läheisyydestä, mutta asento ei ole ihmisvauvalle luontainen

Kaikki eivät pidä asentoa hyvänä lapselle, joka ei vielä osaa itse seistä kunnolla. Ongelmana pidetään sitä, että lapsen selkäranka on tässä kantoasennossa väärässä asennossa. Vauvan selkäranka on pyöreä ), kun taas aikuisen selkärangassa on neljä kaarta. Nämä kaaret ovat kehittyneet yleensä vasta 1-vuotiaana. Asento ei ole paras mahdollinen myöskään lonkkien kehittymisen kannalta. Lonkkien tulisi olla vähintään suorassa kulmassa, koska se on paras asento lonkkanivelen kehittymiselle.

On myös muita syitä miksi em. asentoa ei pidetä hyvänä. Näissä asennossa lapsi joutuu kohtaaman maailman ilman mahdollisuutta kääntää katsettaan sivuun. Hän ei voi torjua kaikkia virikkeitä eikä myöskään tarkastella vanhempansa kehoa ja sen viestejä tulkitakseen näkemänsä. Lonkalla ja masu-masua vasten kannettaessa tätä ongelmaa ei ole.

Em. ajatuksia voi lukea mm. käyttäytymispsykologi Evelin Kirkilioniksen kirjasta Lapsi kaipaa kantamista, joka on ilmestynyt Phasmascriptin kustantamana suomeksi keväällä 2002
      lisää:http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?navi_id=292

• tätä...!

Uusi Manduca on monipuolisin kantoreppu ikinä. Huima kysyntä Keski-Euroopassa on ylittänyt kaikki odotukset ja ruotsalaisella Sjalbarn-nettifoorumilla Manducaa on kuvattu sanoilla: "En käsitä miten ikinä pärjäsimme ilman sitä!". Manduca tarjoaa erinomaisen ergonomian sekä lapselle että vanhemmalle, tinkimättömän turvallisuuden ja teknisen edistyksellisyyden. Poikkeuksellisen monipuoliset säädöt takaavat kantonautinnon

http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/manduca/

• ................

miksiköhän tuollaista babybjörn- reppua edes myydään, jos se kerta ei sovi vauvankantoon ja on niiiiiin huono...? tuli vaan mieleen...

• oli..

ensin siskolta saatu vanha babybjörnin rintareppu ja sillä kanniskeltiin 2 ekaa kk. Sitten ostettiin manducan reppu ja se on kyllä parempi, suosittelen! Vauva tuntuu tykkäävän sen asennosta enemmän, nukahtaa nopeammin sinne kuin babybjörniin. Lisäksi mulla tuli niskat kipeäksi babybjörnistä jos pitkään kantoi. Manducassa on lantiovyö, joten iso osa painosta tulee lantiolle eikä hartiavöille, ja se auttaa. Ostettiin bebesistä, maksoi satasen mutta on kyllä hintansa väärti mun mielestä. Toinen hyvä rintareppu on kuulemma ergo, mutta siitä mulla ei oo kokemusta.

• edellisten kanssa

Meillä oli BabyBjörn alkuun, se oli pienen vauvan kanssa aivan loistava ja ennenkaikkea helppokäyttöinen. Mulla alkoi hartioista painaa kun ipana oli 6-7kg.

Ohjeessa on että nassu eteenpäin kun aikasintaan kun lapsi kannattelee niskojaan tukevasti. Mä en niinpäin kantanut kertaakaan, asento näyttää hankalalta etten itsekään haluaisi siinä roikkua (just noi lonkat).

Ostettiin sitten seuraavaksi Patapum. Taapero kulkee siinä todella kevyesti (paino tulee osin lantiovyölle) sekä selässä että etupuolella ja viihtyy kyydissä.... Mutta on kyllä todella hankala kapistus käyttää jos ei ole toista aikuista avittamassa kyytiin laitossa.

• -reputtelija-

Meillä on ollut Patapum käytössä jo 2,5 vuotta, enkä tosiaankaan ymmärrä mihin siinä tarvitaan toista aikuista.

Pieni vauva laitetaan aina eteen: Reppu puetaan päälle ja olkahihnat jätetään löysälle. Vauva otetaan olkapäälle ja jalat pujotetaan reppuun. Vauva valutetaan reppuun ja samalla pidetään selkäpaneelista kiinni. Sitten kiristetään olkahihnat vetämällä niitä eteenpäin.

Selkään, sellainen joka ei vielä itse kiipeä: Laita repun lantiovyö kiinni. Olkahihnat löysälle. reppu roikkuu selässä. Mene kyykkyyn ja nosta lapsi olan yli selkään. Pidä lasta oikealla kädellä kiinni, laita vasemmalla kädellä lapsen vasen jalka oikeaan asentoon. Nosta vasen olkahihna paikoilleen. Ota vasemmalla kädellä kiinni lapsen vasemmasta kädestä. Aseta oikealla kädellä lapsen oikea jalka oikeaan asentoon. nosta oikea olkahina paikoilleen. Tartu oikealla kädellä selkäpaneelin yläreunaan ja nosta siitä ylöspäin. Kiristä vasenta ja oikeaa olkahihnaa vuorotellen, vetämällä hihnasta taaksepäin. Samalla nosta selkäpanelista ylöspäin ja hytkyttele, jotta lapsi menee hyvin repun pohjalle. Kokiovartalopeilistä on tässä huimasti apua.

Taapero selkään: Laita lantiovyö kiinni, olkavyöt löysälle. Mene kyykkyyn ja pyydä lasta tulemaan reppuselkään. Auta häntä ottamaan itseäsi kaulasta kiinni. Nosta lapsen jalat oikeaan asentoon ja nosta olkahihnat paikoilleen. tartu repun selkäpaneliin ja nosta siitä ylöspäin samalla hytkytellen, jotta lapsi menee repun "puhjalle". Kiristä olkavyöt.

• edellinen
        -reputtelija- kirjoitti:

Meillä on ollut Patapum käytössä jo 2,5 vuotta, enkä tosiaankaan ymmärrä mihin siinä tarvitaan toista aikuista.

Pieni vauva laitetaan aina eteen: Reppu puetaan päälle ja olkahihnat jätetään löysälle. Vauva otetaan olkapäälle ja jalat pujotetaan reppuun. Vauva valutetaan reppuun ja samalla pidetään selkäpaneelista kiinni. Sitten kiristetään olkahihnat vetämällä niitä eteenpäin.

Selkään, sellainen joka ei vielä itse kiipeä: Laita repun lantiovyö kiinni. Olkahihnat löysälle. reppu roikkuu selässä. Mene kyykkyyn ja nosta lapsi olan yli selkään. Pidä lasta oikealla kädellä kiinni, laita vasemmalla kädellä lapsen vasen jalka oikeaan asentoon. Nosta vasen olkahihna paikoilleen. Ota vasemmalla kädellä kiinni lapsen vasemmasta kädestä. Aseta oikealla kädellä lapsen oikea jalka oikeaan asentoon. nosta oikea olkahina paikoilleen. Tartu oikealla kädellä selkäpaneelin yläreunaan ja nosta siitä ylöspäin. Kiristä vasenta ja oikeaa olkahihnaa vuorotellen, vetämällä hihnasta taaksepäin. Samalla nosta selkäpanelista ylöspäin ja hytkyttele, jotta lapsi menee hyvin repun pohjalle. Kokiovartalopeilistä on tässä huimasti apua.

Taapero selkään: Laita lantiovyö kiinni, olkavyöt löysälle. Mene kyykkyyn ja pyydä lasta tulemaan reppuselkään. Auta häntä ottamaan itseäsi kaulasta kiinni. Nosta lapsen jalat oikeaan asentoon ja nosta olkahihnat paikoilleen. tartu repun selkäpaneliin ja nosta siitä ylöspäin samalla hytkytellen, jotta lapsi menee repun "puhjalle". Kiristä olkavyöt.

Kyllähän mä tuon teorian tiedän.... ollaan sitä kotona yritettykin. Lapsi nyt 1v7kk ja vuoden verran meillä tuo Patapum ollut.
        Mä vaan koen sen hankalaksi. Eteen laittaessa ei tahdo saada sitä olkahihnojen välistä lukkoa kiinni hartioden takaa. Onkohan mulla liian lyhyet kädet? :)

Taakse.... no nyt tuo ipana jo seisoo tukevasti omilla jaloillaan, niin vois taas jonkun harjotussession ottaa... josko alkais sujua.

Mutta kun muksun on saanut kyytiin, niin hyvä tuolla on kantaa.

• repun kanssa
        edellinen kirjoitti:

Kyllähän mä tuon teorian tiedän.... ollaan sitä kotona yritettykin. Lapsi nyt 1v7kk ja vuoden verran meillä tuo Patapum ollut.
        Mä vaan koen sen hankalaksi. Eteen laittaessa ei tahdo saada sitä olkahihnojen välistä lukkoa kiinni hartioden takaa. Onkohan mulla liian lyhyet kädet? :)

Taakse.... no nyt tuo ipana jo seisoo tukevasti omilla jaloillaan, niin vois taas jonkun harjotussession ottaa... josko alkais sujua.

Tuohon selkäpuolelle laittoon on paljon helpompikin tapa. Vaikea selittää, mutta paljon helpompi tehdä. Koitin löytää clippiä, mutta ihan sopivaa ei löytynyt. Tässä kumminkin vastaava neliöliinan kanssa tehtynä.
        http://www.youtube.com/watch?v=4ijCrYpSjzw

Eli vauva laitetaan reppuun niin että reppu on lonkalla. Lantiohihna kannattaa olla vähän löysä että reppua pystyy pyörittämään, ja (varsinkin kauimmainen) olkahihna kunnolla löysättynä. Reppu ja vauva käännetään sitten vielä hiukan taaemmaksi, ongitaan toinen olkahihna takaa kauimmaiseen käteen, kiskotaan ja hyppyytetään siitä (vähän etukumarassa) reppu taakse samalla kun ongitaan toinenkin hihna olalle. Tuollalailla lapsi on kunnon otteessa koko ajan, eikä tarvi selän takana arvailla onko paneeli tarpeeksi ylhäällä.

• ,,,,,,,,
        edellinen kirjoitti:

Sama mulla, muuten loistava reppu jossa muksu viihtyy vaikkei koskaan liinassa/rintarepussa viihtynyt, mutten saa kiinni hartioiden taakse. Vaatii suht pitkiä käsiä. Taaperoa siksikään en saa yksin kyytiin että se ei ollenkaan keskity hommaan eikä pidä kiinni vaikka ollaan harjoiteltu. Käytetäänkin sillon kun joku on apuna. Painoa tuolla pojalla on reilut 12kg eikä se tunnu missään hyvän lantiotuen kanssa. Selässä kannan nykyään, etupuolelle se ei enää mahdu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3342
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3147
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2546
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2528
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1943
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1840
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1455
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82