Tein huolelliset narujen ja muiden välineiden desinfioinnit perusteellisesti, säilytin välineitä ulkona jätesäkissä jossa oli havun oksia, tein haaskan, vein kelkalla ansat ja asensin ne mielestäni oikein, peittelin omat jäljet ja saappaatkin olivat muovipusseissa jotka otin rullasta. Kävin neljänä aamuna viideltä katsomassa kelkalla ansat ja kolmantena aamuna ketut olivat menneet paikalle mutta osittain eri jälkiä (niitä on täällä paljon!, joten voi olla että haaskalla oli uusia yksilöitä). Tänä aamuna keräsin ansat pois ja huomasin että laukaisimet olivat jäätyneet hankeen kiinni lumisateen jälkeen. Mitä tein väärin? Olen tässä aamun pähkäilly enkä keksi. Jos joku kirjoittaisi perusteellisen jalkanaru pyyntioppaan johonkin niin olisin kiitollinen ja moni muukin joka aloittelee ansastusta. Meillä on riekot yhdettömissä (minusta pitäisi rauhoittaa kokonaan muutamaksi vuodeksi) ja ketut pitäs saada kuriin.
Ketun jalkanarupyynti
21
8696
Vastaukset
- JUSSI K
1: MINKÄMALLISET JALKANARUT SINULLA ON?
2: KÄYTITKÖ HENGITYS-SUOJAA?
3: OLITKO TUULEN ALAPUOLELLA JÄLKIIN NÄHDEN?
4: KUN VIET HAASKAN METSÄÄN AJA KELKALLA N 80METRIÄ OLEVA RINKI SEN YMPÄRILLE JA LAITA REILUSTI ROIPETTA HAASKALLE.
5:ANNA HAASKAN OLLA RAUHASSA PARI VRK JA SIT NARUT PYYNTIIN
6:LAITA NARU JOKAISELLE JÄJELLE JOKA YLITTÄÄ KELKAN JÄLJEN. HUOM,LAITA NARUT RINGIN SISÄPUOLELLE ENSIN
7: KETUN KUSIPAIKKOJA JOS NÄET NIIN NE ON YKKÖSPAIKKOJA NARUILLE
8: VIRITÄ NARUJEN LAUKAISU ERITTÄIN HERKÄKSI.- Ei niin viekas
No niin, katsotaampa lähteekö pitkähännät pitäjästä näillä konsteilla. Mulla on ollut haaskat liian pieniä. Lisätään poronrääppeitä ja tehdään rinki kelkalla haaskan ympäri. Ilmoittelen tuloksista.
- jussi.k
Ei niin viekas kirjoitti:
No niin, katsotaampa lähteekö pitkähännät pitäjästä näillä konsteilla. Mulla on ollut haaskat liian pieniä. Lisätään poronrääppeitä ja tehdään rinki kelkalla haaskan ympäri. Ilmoittelen tuloksista.
muista kyllästää käsineet myös siinä havuliuoksessa.mie laitan narut ja käsineet aina yöksi kuumaan vesihavunoksa liuokseenälä edes hengitä naruihin.
p.s. tänään sain 4 kettua,eilen 3,viime vko:lla 7.... - Ei niin viekas
jussi.k kirjoitti:
muista kyllästää käsineet myös siinä havuliuoksessa.mie laitan narut ja käsineet aina yöksi kuumaan vesihavunoksa liuokseenälä edes hengitä naruihin.
p.s. tänään sain 4 kettua,eilen 3,viime vko:lla 7....Vietiin tässä muutama sata kiloa keuhkoja ym. kohta alkaa tulla ruumiita.
- jussi kasurinen
Vietiin tässä muutama sata kiloa keuhkoja ym. kohta alkaa tulla ruumiita.
oletko mistäpäin suomea?mie olen ivalosta
valmistan myös jalkanarut itse
soita jos haluat jutella lisää 044-9581526 - Ei niin viekas
jussi kasurinen kirjoitti:
oletko mistäpäin suomea?mie olen ivalosta
valmistan myös jalkanarut itse
soita jos haluat jutella lisää 044-9581526Saadaan hyvät naurut kun kerron mistä olen. Ilmoittelen sitte ku ketut on seinällä. =) Mulla on nyt hyvä "apumies".
- jussi.k
Saadaan hyvät naurut kun kerron mistä olen. Ilmoittelen sitte ku ketut on seinällä. =) Mulla on nyt hyvä "apumies".
heheeheehe no hitto mulla olikin vähän semmonen kutina että et asu kovin kaukana...soita heti.
- kopeukko
Nämä hengityssuojat on höpöhöpö hommaa.
Toiseksi ei ole mitään merkitystä, miltä suunnalta tuulee narua laitettaessa.
Pääasia on, että pakkasella ei tipu touhutippoja nokasta narun välittömään läheisyyteen ja kamppeet ei haise normaalia kummemmin millekkään.
Itse laitan naruja ihan normaalit mettäkamppeet päällä. Säilytän vaatteita, kenkiä ja käsineitä siellä missä muitakin ryysyjä. Käsineetkin on samat, mitä pidän kaikkialla. Narut säilytän säkissä autokatoksessa halkopinon päällä. Niitäkään en ikinä hinkkaa ja hankaa yhtään millään. Pääasia on taas, että ne on perus puhtaat ja vaijerien muovipinnat on suht kunnossa.
Ketun pyynnistä on tehty jostain syystä melko mystistä ja rituaaleja pursuavaa hommaa.
Saa näitä hokkuspokkustemppuja toki tehdä, mutta tosi on, että perus puhtaus on tärkein.
Itse olen tappanut kymmeniä kettuja putki-mallisella jalkanarulla, kaatopaikan läheisyydestä, talojen läheltä, kelkkareittien varsista ja ihan kairanmaan kettuja.
Yhden asian olen kyllä pannut merkille. Kettuja tulee niin pitkään kun putken asettamisen tekee tosi huolella, mutta tyhjää paikan päällä viivyttelemättä. Heti kun homma alkaa tuntua liian helpolta, eli kettuja nasahtelee harva se yö, huolellisuus kärsii huomaamatta. Kettu kyllä antaa siitäkin palautetta, astumalla naru-jäljen sivuun, tai kääntymällä edellisissä jäljissä takaisin. - kopeukko
jussi.k kirjoitti:
p.s. tänään sain 4 kettua,eilen 3,viime vko:lla 7....Arvelinkin että olet joku huru-ukko, joka jauhaa täällä ajan kuluksi ja toisten riesaksi sontaa.
- jussi kasurinen ivalo
kopeukko kirjoitti:
Arvelinkin että olet joku huru-ukko, joka jauhaa täällä ajan kuluksi ja toisten riesaksi sontaa.
en mie ainakaan tyhjää jauha täällä.mie olen kans kymmeniä kettuja pyytänyt hengari mallisella narulla
ja se hengitys-suoja on ollut mulla kätevä. se estää touhutipat sun muut tippumasta.vastasin vain kun nimimerkki "ei niin viekas" kirjoitti ja kyseli - Ei niin viekas
kopeukko kirjoitti:
Pääasia on, että pakkasella ei tipu touhutippoja nokasta narun välittömään läheisyyteen ja kamppeet ei haise normaalia kummemmin millekkään.
Itse laitan naruja ihan normaalit mettäkamppeet päällä. Säilytän vaatteita, kenkiä ja käsineitä siellä missä muitakin ryysyjä. Käsineetkin on samat, mitä pidän kaikkialla. Narut säilytän säkissä autokatoksessa halkopinon päällä. Niitäkään en ikinä hinkkaa ja hankaa yhtään millään. Pääasia on taas, että ne on perus puhtaat ja vaijerien muovipinnat on suht kunnossa.
Ketun pyynnistä on tehty jostain syystä melko mystistä ja rituaaleja pursuavaa hommaa.
Saa näitä hokkuspokkustemppuja toki tehdä, mutta tosi on, että perus puhtaus on tärkein.
Itse olen tappanut kymmeniä kettuja putki-mallisella jalkanarulla, kaatopaikan läheisyydestä, talojen läheltä, kelkkareittien varsista ja ihan kairanmaan kettuja.
Yhden asian olen kyllä pannut merkille. Kettuja tulee niin pitkään kun putken asettamisen tekee tosi huolella, mutta tyhjää paikan päällä viivyttelemättä. Heti kun homma alkaa tuntua liian helpolta, eli kettuja nasahtelee harva se yö, huolellisuus kärsii huomaamatta. Kettu kyllä antaa siitäkin palautetta, astumalla naru-jäljen sivuun, tai kääntymällä edellisissä jäljissä takaisin.Meilläpäin mettäketut on aika varovaisia. Lapsellista tyrmätä toisten pyyntimenetelmät oman kapean kokemuksen varjolla. Täällä saalismäärät ei jää kymmeniin. Varovaisuus ei ole ollut turhaa.
- ksanp
Meilläpäin mettäketut on aika varovaisia. Lapsellista tyrmätä toisten pyyntimenetelmät oman kapean kokemuksen varjolla. Täällä saalismäärät ei jää kymmeniin. Varovaisuus ei ole ollut turhaa.
Kyllä minun mielestäni hengityssuoja menee jo todellakin liioittelun puolelle. Itse käytän ihan normi mettäkamppeita narujen laitossa. Peruspuhtaat vaatteet ja hajuttomat narut ja hanskat riittävät. Itse säilytän halkoliiterissä muovipussissa naruja sekä asennukseen tarvittavia välineitä(pölyhuiska, puulusikka, muovilapio ja käsineet. Kaiken A ja O on narun asennus. Kun naru on asetettu niin jäljen tulee näyttää juuri samalta kuin se oli ennen asennusta. Lisäksi metsästäjän jäljet tulee peittää erittäin huolellisesti noin 2-3m matkalta asennuspaikalta poistuttaessa. Jos jalkanarun asennuksessa ei ole ollut riittävän huolellinen, niin kettu antaa kyllä palautteen VÄLITTÖMÄSTI ja jättää astumatta jäljelle jossa naru on! Itse käytän saksimallisia naruja, jotka olen todennut erittäin tehokkaaksi ja paljon helpommin asennettavaksi. Ei tarvitse rikkoa jälkeä, vaan painaa jousen hankeen ja puulusikan varrella tökkii itse narun hangen alle piiloon. Sitten vain erittääin huolellinen naamiointi niin homma toimii.
- ei niin viekas
jussi.k kirjoitti:
heheeheehe no hitto mulla olikin vähän semmonen kutina että et asu kovin kaukana...soita heti.
Sanotaanko näin että mulla olis yksin tuhraantunu pari talvea turhaan ja innostus lopahtanu jos ei olis joku opettanut miten naruilla saa repoa. kaverin naruun juoksi mutta innostus säilyi. naruja on vielä monta haaskalla... yleisohjeena sanoisin että aloittelijan on hyvä mennä harjoittelemaan sellaisen mukana joka homman jo osaa. mulla oli etuoikeus seurata miten se tapahtuu ja oikaisin siinä jo paljon.
- jussi.k
ksanp kirjoitti:
Kyllä minun mielestäni hengityssuoja menee jo todellakin liioittelun puolelle. Itse käytän ihan normi mettäkamppeita narujen laitossa. Peruspuhtaat vaatteet ja hajuttomat narut ja hanskat riittävät. Itse säilytän halkoliiterissä muovipussissa naruja sekä asennukseen tarvittavia välineitä(pölyhuiska, puulusikka, muovilapio ja käsineet. Kaiken A ja O on narun asennus. Kun naru on asetettu niin jäljen tulee näyttää juuri samalta kuin se oli ennen asennusta. Lisäksi metsästäjän jäljet tulee peittää erittäin huolellisesti noin 2-3m matkalta asennuspaikalta poistuttaessa. Jos jalkanarun asennuksessa ei ole ollut riittävän huolellinen, niin kettu antaa kyllä palautteen VÄLITTÖMÄSTI ja jättää astumatta jäljelle jossa naru on! Itse käytän saksimallisia naruja, jotka olen todennut erittäin tehokkaaksi ja paljon helpommin asennettavaksi. Ei tarvitse rikkoa jälkeä, vaan painaa jousen hankeen ja puulusikan varrella tökkii itse narun hangen alle piiloon. Sitten vain erittääin huolellinen naamiointi niin homma toimii.
no oletko koskaan pyytänyt siis todellakin oikeita korpikettuja??
semmoisia jotka eivät kulje todellakaan lähellä ihmisasutuksia.
jos yrität "normi"kamppeilla pyytää niitä,niin aivan varmana yksikään ei astu niihin.
pienikin tuoksu ihmisestä tai semmoisesta mikä ei siellä ennen ole tuoksunut niin eivät varmana mene naruihin.
meillä ei korpiketut kulje edes kelkan jäljen yli ennenkuin siihen on satanut lunta päälle,sama homma jos kulkee suksilla.
mutta ne ketut jotka kulkevat kylien ympäristössä ovat jo osittain tottuneet ihmisiin ja outoihin hajuihin.ja silloin ne on paljon helpompia pyytää kuin korpiketut - Ei niin viekas
jussi.k kirjoitti:
no oletko koskaan pyytänyt siis todellakin oikeita korpikettuja??
semmoisia jotka eivät kulje todellakaan lähellä ihmisasutuksia.
jos yrität "normi"kamppeilla pyytää niitä,niin aivan varmana yksikään ei astu niihin.
pienikin tuoksu ihmisestä tai semmoisesta mikä ei siellä ennen ole tuoksunut niin eivät varmana mene naruihin.
meillä ei korpiketut kulje edes kelkan jäljen yli ennenkuin siihen on satanut lunta päälle,sama homma jos kulkee suksilla.
mutta ne ketut jotka kulkevat kylien ympäristössä ovat jo osittain tottuneet ihmisiin ja outoihin hajuihin.ja silloin ne on paljon helpompia pyytää kuin korpiketutpaljon oli pakkasta keskiviikkoaamuna? täällä ei ollu paljon liikettä (1 tuli kauempaa haaskasta). tänä aamuna tuli yks, asteita -30. huomenaamuna on lopuissa naruissa kun lähtevät liikkeelle =)
- jussi.k
paljon oli pakkasta keskiviikkoaamuna? täällä ei ollu paljon liikettä (1 tuli kauempaa haaskasta). tänä aamuna tuli yks, asteita -30. huomenaamuna on lopuissa naruissa kun lähtevät liikkeelle =)
pakkasta oli -30c tänä aamuna..eilen otettiin 1 kettu luolasta pois.
- Anonyymi
Aivan höpö kirjoitus. Tämä ukko ei tajua ketunpyynnistä yhtään mitään, pätee hevosmiesten porinoista pätevöityneenä ketunpyytäjänä. Ihan hauska!
- Anonyymi
kopeukko kirjoitti:
Yhden asian olen kyllä pannut merkille. Kettuja tulee niin pitkään kun putken asettamisen tekee tosi huolella, mutta tyhjää paikan päällä viivyttelemättä. Heti kun homma alkaa tuntua liian helpolta, eli kettuja nasahtelee harva se yö, huolellisuus kärsii huomaamatta. Kettu kyllä antaa siitäkin palautetta, astumalla naru-jäljen sivuun, tai kääntymällä edellisissä jäljissä takaisin.Jäätävän hyvä kommentti höpöukkeleille, itsellä samat tavat ja kettuja olen narutellut onnistuneesti pitkän jonon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jäätävän hyvä kommentti höpöukkeleille, itsellä samat tavat ja kettuja olen narutellut onnistuneesti pitkän jonon.
Jäätävän hyvin vastaat heti itsellesi:D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jäätävän hyvin vastaat heti itsellesi:D
Mikähän on todennäköisyys, että kun vastaa 11 vuotta sitten kirjoitettuun keskusteluun vastauksen, että toinen osapuoli sen lukee?
- TJ
Aiheesi erittäin mielenkiintoinen. Just aloitin kaverini kanssa jalkanarupyynnin, heti seuraavana aamuna saimmekin 7kg urosketun.
Josko tämä viesti sinut tavoittaa, kuka oletkin. Itse arvelen,jotta desinfioidessasi laitteita niihin on jäänyt kosteutta, mikä todennäköisesti aiheuttanut jäätymisen jo ennenkuin sitä itse olet tajunnutkaan.
Putkilaitteessa ilmeni oitis tekninen ongelma(lievä rikkouma), huomasimme kylläkin vasta metsässä sen.
Kaverini on erittäin pätevä expertti noissa laitteissa, nuoresta iästään huolimatta. Tuo jäätymisongelma noissa jalkanaruissa on ,uskoisin jokaisella pyytäjällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1187536- 535643
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa663150Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72683Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101628Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2051504Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931139Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3271107Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2501101Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä31969