Golf-kokemuksia

Tuleva Golfaaja(?)

Olen vaihtamassa autoa ja tällä hetkellä Volkswagen Golf Variant 1.6 on suosikkilistalla ykkösenä. Ennen lopullisen ostopäätöksen tekoa olisi mukava kuulla käyttökokemuksia ko. autosta.

Paljonko kuluttaa kaupungissa/maantiellä? Tyyppiviat? Muut ongelmat? Huoltoväli? Huoltojen hinnat? Käyttökustannukset? Toimiiko manuaalinen ilmastointi? Kaikkea mahdollista, mitä tulee mieleen.

Alan lehdistä ja VW:n nettisivuilta saa tietysti myös tietoa asiasta, mutta eniten kiinnostavat käyttäjien rehelliset kommentit. Niistä saa kuitenkin arvokkainta tietoa.

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

44

14687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • touranth

      Itselläni alla vuoden -01 1,4 Variant. Parasta autossa ollut ajo-ominaisuudet ja matkustusmukavuus, pitkätkin matkat hoituvat kevyesti ja auton kokoon nähden loistava tavaratila. Manuaalinen ilmastointi toimii erittäin hyvin. Kulutuksesta en laita mitään, kun moottori eri kokoa.

      Vikoja on ollut muutamia. Vilkkuviiksi ja -rele vaihdettu parikin kertaa, kun jostain syystä vilauttaa suuntavilkkuja molempiin suuntiin yhtäaikaa (ikään kuin lyhyt hätävilkkujen vilkutus) silloin, kun viiksi palautuu automaattisesti käännöksen jälkeen. Ei tee tuota läheskään joka kerta, mutta silloin tällöin. Vikaa ei ole saatu korjattua...

      Kytkin jäi vuosi sitten kesällä kahdella eri kerralla pohjaan kesken kaupunkiajon. Ensiapuna oli polkimen nosto lattiasta käsin, jonka jälkeen ei ongelmia. Myöhemmin huollossa vielä kytkinsylinteri ilmattiin, eikä nyt vuoteen ole ollut mitään ongelmia.

      Jarutehostimen alipaineletku haljennut juurestaan, aiheutti sisällekin kuuluvan voimakkaan suhinan, jonka paikallistin tämän keskustelupalstan vihjeiden perusteella.

      (Taka)Ovien tiivisteet mielestäni huonot. Huolimatta aktiivisesta tiivisteiden voitelemisesta jäätyneet useita kertoja, ja revenneet. Rengastiiviste on aika ohut, ja ei kestä paljoa. Voi olla, että on korjautunut uudemmissa malleissa.

      Kaikesta huolimatta itse päätarkoitukseen, ajoon, erittäin hyvin sopiva väline!

    • Pena

      Käyttökokemukset positiivisia; hyvä ajaa, laadun tuntua verrattuna muihin saman hintaisiin. Autohan on "halpa" ja siksi kannattava ostos, ehdottomasti vastinetta sille rahalle. 6kk/20000km eikä mitään vikoja. Huono puoli ohut alavääntö ja 5-vaihteen lyhyys moottoritiellä.
      Kulutus matka-ajossa(osin moottori/moottoriliikennetie) 7,5L/100, kaupungissa menee litra karkeasti enemmän. Huom! autossa voi käyttää vain 98:ia, vaikuttaa vääntöön/muuhun niin ratkaisevasti. Tyyppiviat korjattu verrattuna -99 malliin ja muutenkin autosta on lastentaudit poissa. Huoltovälistä en osaa sanoa, mutta uskon että vielä 5000km menee. Halvat vakuutukset, mutta huollot kalliit(ei kokemusta, mutta Stcokmannin tietää). Ilmastointi verottaa puhtia kesällä, muuten toimii hyvin. Tavaratilaan kannattaa tingata kumimatto jotta sitä voi käyttää ,samaten suosittelen 205/60/16" -renkaita aluvanteilla(tukevoittavat mukavasti, mutteivat kovat), niin ja rengasmelu talvella hieman häiritsee. Takatilan sivulasit huurtuvat talvella, niinkuin farmareissa aina. Vaihdelaatikko on "jäykkä" ja keppi ei ole vaijerivälitteinen, joten heiluu moottorin tahdissa = vanhahtavaa tekniikkaa. Eiköhän tässä ole sinulle alkua.

    • Golf Variant 1.6 -03

      Kokemuksia kahdesta Variantista:
      Kannattais ottaa automaatti-ilmastointi, hintaero ei ole mahdoton ja toimii kuin unelma, ei jatkuvaa säätelyä ja vedontunnetta, talvellakin automatiikka säätää lämmön haluttuun ihmeen tarkasti. Ei ole tarvinnut puuttua toimintaan.
      ESP kannattais ottaa, vetävät pyörät sutii tosi herkästi (johtuu tuennasta) ja sutimisenesto tulee ESPin mukana. Muutenkin lisää turvallisuutta.
      Trendlinessä olis tosi hyvät penkit jos mahtuu mittoihin.
      Bensaa syö 7 - 7,5 l/100 pitkäaikainen kulutus näyttö tosin 6,5 ajotietokoneessa.
      Ovien tiivisteet tuppaa jäätymään, aikaisemmin myös bensakorkin läppä tai lukitus jäätyi. Lasinpyyhkijät tosi huonot, takalasin pyyhkijä rikkoutuu tai pesurin letku poikki. Itse ei oikein pysty polttimoita vaihtamaan. Monet yksilöt kampeavat tien kallistuksen mukana oikealle, sille ei ole keksitty selitystä. Takajalkatilat ahtaat. Lukot saattaa reistailla. Takajarrut saattaa jumittaa.
      Joustava huoltoväli käytön mukaan aina 30000 km asti jos valmistajaan on luottaminen. Huolto vähän yli 200 euroa merkkikorjaamolla.

    • Sami

      2003 mallisesta 1.6 variantista viime kesältä lapin reissun (reilut 4000 kilsaa) verran. Ilmastoituna (manuaalinenkin) ja hinnat alkaen varustetasolla tosi asiallinen peli. Antaa roiman vastineen rahalle. Mielestäni edelleen kokoluokkansa parhaita ellei paras ajaa. Kokemusta mm. Astrasta, Corollasta (tästä tuoreimmastakin) ja Focucsesta.
      Pieninä miinuksina voi sanoa mm. 98 bensan ja Firestonen ensiasennusrenkaat.

    • 1.6

      Otettu käyttöön 2003 alussa ja ajettu 21 tkm.
      Lisätty 0,5 litraa öljyä, kulutus matka-ajossa ilman ilmastointia n. 6-6,5l, man. ilmastointi lisää kulutusta n. 0,3l, kaupukikulutus n. 8,2l, keskikulutus tähänasti 7,1l, mukana kaupunkiajoa.
      Hyvä ajettava kesällä ja talvella. Alakierrosvääntöä saisi olla enemmän (vrt. vanha 1,8 kone) ja kone huutaa kyllä melkoisesti 120 kmh nopeudessa (3600rpm). Ovien "nukkapintainset" ylätiivisteet menevät vaihtoon takuun piikkiin lohkeilun takia, haitta on lähinnä kosmeettinen. Ovien tiivisteet jäätyvät herkästi, samoin bensa korkin täyttöläppä jos sinne kertynyt vesi esim. pesu jälkeen pääsee jäätymään. Ensimmäiseen auttaa sisätilalämppäri ja jälkimmäiseen korkin ympäristön kuivaus pesun jälkeen. Aukaistaessa ovi irtolumi putoaa mukavasti kuskin penkille oven yläreunan välistä...

      • Ettätotanoin

        Kokemusta 3:sta Golf Variantista (-94 75 hp, -96 90 hp ja -99 100 hp). Vanhassa mallissa paremmat tilat (takana) ja muutenkin ongelmattomampi.

        IV-koppaisessa oli juuri noita edellisissä viesteissä olevia ongelmia. Jäykkä vaihteisto, pienet takajalkatilat, jäätyvät tiivisteet. Tiivisteiden jäätyminen johtuu siitä, kun katon reunassa ei ole minkäänlaista vesikourua, vaan vesi pääsee valumaan suoraan tiivisteen ja oven väliin. Lumen tippuminen kuskin penkille on tyypillistä lähes kaikille nykyautoille, koska autot kapenevat voimakkaasti kattoa kohti.
        Muuten auto on kokonaisuutena ihan OK ja tällä hetkellä hinta on edullinen, koska 1,6:ssa käytännössä sama, kuin 3 ovisella Golfilla. Mm. tavaratila lienee käytännössä sama koin Passatissa.


    • jake

      Keväällä kun olin autoa ostamassa, niin golf jätti itsestään parhaan kuvan. Niinpä sellainen tuli sitten laitettua ja nyt on takana 25tkm. Tyytyväinen olen ollut valintaani. Jotenkin golf on paljon laadukkaamman oloinen kuin corolla, 307, focus yms.

      Kulutus 6,5-7 litraa sekalaisessa ajossa. Aluksi kulutti melkein litran enemmän. Itse olen käyttänyt pääosin 95e:tä, koska ei tuntunut mitään eroa 98:iin.

      Pieniä sähkövikoja on ollut, mutta ei mitään mikä haittaisi ajamista.

      Mielestäni moottori on normaaliajoon aivan riittävän tehokas ja ainakin 2 hengen kuormalla ohituksetkin sujuu.

      Ilmastointi kannattaa ehdottomasti ottaa, mutta se manuaalinenkin kyllä ajaa asiansa. Luistonesto varmasti ihan hyvä, mutta jos autoa aikoo pitää yli takuuajan, niin kuinkahan kallista siihenkin on antureita vaihtaa?? Itse suosittelisin varusteista vakionopeudensäädintä ja sellaista tuulenohjainta taakse -pysty perä kuraantuu niin herkästi. Pitkillä matkoilla vakkari on ehdoton ja jälkiasennetttuna melko edullinenkin vaikka on sama kuin tehdasasennettukin.

    • Jaska

      myös Skoda Octavia. Käytännössä melkein sama auto, mutta alaväännöltään parempi moottori ja parempi vakiovarustus. Miinuksena tietenkin merkki, jos on itsetunto-ongelmia.

      Uudessa Golfissa luovutaan 16-venttiilisestä 1,6-litraisesta ja siirrytään tähän samaan koneeseen, joka on Octavian lisäksi valittavissa myös Passatiin, Audi A3:een ja A4:ään.

      Octaviassa on myös vakiona manuaali-ilmastointi, luistonesto ja vakionopeussäädin, jotka Golfista puuttuvat. Skoda on tavaratilaltaan Golfia isompi ja myös matkustamon takajalkatilat ovat paremmat, koska molemmissa etuistuimissa on korkeuden säätö. Lisäksi ainakin täällä päin Skodan huoltohinnat selvästi VW:tä halvemmat.

      • jake

        ainakin VW:n asiakaslehden mukaan golfiin olisi tulossa 1,6 moottoriksi ainoastaan 16v FSI, eli ei kumpikaan edellisistä, vaan suorasuihkuversio.

        Skoda kannattaa kyllä käydä testaamassa. Skoda on kovempi meluisampi ja muovisempi, mutta toisaalta paremmin varusteltu ja tavaratilaltaan isompi.


      • Golf Variant
        jake kirjoitti:

        ainakin VW:n asiakaslehden mukaan golfiin olisi tulossa 1,6 moottoriksi ainoastaan 16v FSI, eli ei kumpikaan edellisistä, vaan suorasuihkuversio.

        Skoda kannattaa kyllä käydä testaamassa. Skoda on kovempi meluisampi ja muovisempi, mutta toisaalta paremmin varusteltu ja tavaratilaltaan isompi.

        Golfiin tulee myöhemmin myös toinen 1.6 litranen FSI:n rinnalle eli se mistä ylempänä puhuttiin.


      • Octavisti
        jake kirjoitti:

        ainakin VW:n asiakaslehden mukaan golfiin olisi tulossa 1,6 moottoriksi ainoastaan 16v FSI, eli ei kumpikaan edellisistä, vaan suorasuihkuversio.

        Skoda kannattaa kyllä käydä testaamassa. Skoda on kovempi meluisampi ja muovisempi, mutta toisaalta paremmin varusteltu ja tavaratilaltaan isompi.

        Golf / Octavia -valinnan ratkaisee varmaan hyvin pitkälti asenne. Ja useimmilla sinne takaraivoon on ikävä kyllä iskostunut, että Skoda on pahamaineinen ja arvonsa nopeasti menettävä itäauto. Mutta näinhän se ei nykyään ole.

        Octavian ajo-ominaisuuksia ja laatua on kehuttu Golfia paremmaksi. Kukin epäilevä kokekoon asian koeajon puitteissa. Itse en myöskään huomannut Octaviaa meluisammaksi. Verhoilut ja kojelauta saattaa Ocussa olla karumpia, riippuen tietysti varustetasoista.

        Tämä kaverihan oli ostamassa nimenomaan Golfia, mutta olen Jaskan kanssa samaa mieltä, että koeaja ihmeessä myös Octavia.

        Tämä on makuasia, mutta minusta Octaviassa on pelkkää plussaa se, että sen omistaminen herättää keskustelua ja ihmettelyä lähipiirissä :)


      • golf4
        Octavisti kirjoitti:

        Golf / Octavia -valinnan ratkaisee varmaan hyvin pitkälti asenne. Ja useimmilla sinne takaraivoon on ikävä kyllä iskostunut, että Skoda on pahamaineinen ja arvonsa nopeasti menettävä itäauto. Mutta näinhän se ei nykyään ole.

        Octavian ajo-ominaisuuksia ja laatua on kehuttu Golfia paremmaksi. Kukin epäilevä kokekoon asian koeajon puitteissa. Itse en myöskään huomannut Octaviaa meluisammaksi. Verhoilut ja kojelauta saattaa Ocussa olla karumpia, riippuen tietysti varustetasoista.

        Tämä kaverihan oli ostamassa nimenomaan Golfia, mutta olen Jaskan kanssa samaa mieltä, että koeaja ihmeessä myös Octavia.

        Tämä on makuasia, mutta minusta Octaviassa on pelkkää plussaa se, että sen omistaminen herättää keskustelua ja ihmettelyä lähipiirissä :)

        Ihmetyttää nämä skodan omistajien kommentit, joissa he luulevat, että muut luulevat skodan olevan huonolaatuinen ja erikoinen.
        Eiköhän tässä vaiheessa jo jokainen jonkunkaan autolehden lähiaikoina lukenut tiedä, että skoda ja seat tehdään vw:n palikoista ja erona emomerkkiin ja audin on pelkästään muotoilu ja brandi.

        Toisaalta itse autoista tietävänä en voisi ajella skodalla, koska silloin muut luulisivat, että en tiedä autoista... ;)


      • Octavisti
        golf4 kirjoitti:

        Ihmetyttää nämä skodan omistajien kommentit, joissa he luulevat, että muut luulevat skodan olevan huonolaatuinen ja erikoinen.
        Eiköhän tässä vaiheessa jo jokainen jonkunkaan autolehden lähiaikoina lukenut tiedä, että skoda ja seat tehdään vw:n palikoista ja erona emomerkkiin ja audin on pelkästään muotoilu ja brandi.

        Toisaalta itse autoista tietävänä en voisi ajella skodalla, koska silloin muut luulisivat, että en tiedä autoista... ;)

        sitähän siitä seurasi, kuten arvasin edellisessä viestissä.

        Skoda ja Octavia ovat kirosanoja tällä palstalla, I know.

        Tiedän (en luule), että monet luulevat Skodan olevan edelleen "itäauto". Etenkin iäkkäämpi kansa. Tai sitten vaan puhuvat... ehkä ei ole luontoa myöntää, että kyseessä on nykymittapuun mukaan laadukas kulkupeli.


    • VARIANT

      joo,ei ole oikeastaan kuin positiivista kerrottavaa oikeastaan.eli v.2000-16v 105hp.ajoin n.42tkm ja hyvin toimi.keski kul.n.7-8 ltr vaihtelevassa ajossa.manuaali ilm.johon olin tyytyväinen kuin myös vaimo ja kakrut(huomattavasti rauhallisempaa menoa kesähelteillä kuin ilman ilmastointia):)eniten ehkä tosiaan häiritsi talvella ovien ylätiivisteiden jäätyminen,mutta siitäkin selvisi kiitos silikon puikon.SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI.

      • Gollfari

        Ostin uuden Golf Variant 1.6 3/2003. Puolen vuoden jälkeen tuli mystinen ongelma. Bensamittarin/moottorilämpömittarin valot välillä sammuvat ja sama vika vaivaa vieläkin. Joutuu kuulema vaihtaa koko mittaristo,mutta onnex takuuta jäljellä. Etujarrujen "jonnekkin" väliin menee helposti kiviä. Nyt jo vaihdettu kerran j.palat (ml. 26 tkm)ja kohta jälleen edessä..Ovien tiivisteet myös kerran vaihdettu.Muuten auto ihan OK.


      • Golffari
        Gollfari kirjoitti:

        Ostin uuden Golf Variant 1.6 3/2003. Puolen vuoden jälkeen tuli mystinen ongelma. Bensamittarin/moottorilämpömittarin valot välillä sammuvat ja sama vika vaivaa vieläkin. Joutuu kuulema vaihtaa koko mittaristo,mutta onnex takuuta jäljellä. Etujarrujen "jonnekkin" väliin menee helposti kiviä. Nyt jo vaihdettu kerran j.palat (ml. 26 tkm)ja kohta jälleen edessä..Ovien tiivisteet myös kerran vaihdettu.Muuten auto ihan OK.

        Sorry,tuli pieni moka... Ostin Golfin 3/2002.


    • Juice

      Viime lokakuussa ostettu 1.6 Variant täälläkin, nyt mittarissa 20 tkm.

      Aluksi vaihteisto tuntui jäykälle ja kolmosvaihde oli toisinaan vaikea saada päälle, takuussa säätivät vaihteistoa ja sen jälkeen alkanut toimimaan paremmin.

      Moottori pätki ihmeellisesti, kesken ajon tiputti noin 1000 kierrosta hetkessä ilman mitään selitystä. Takuussa vaihtoivat sytytyssarjan ja vika korjaantui.

      Lisäksi bensamittari ei toimi, eli näyttää aivan mitä sattuu. Välillä täyttä, välillä tyhjää ja välillä jotain muuta riippumatta todellisesta bensan määrästä. Huollossa herkistivät mittarin anturia, mutta ei toimi vieläkään. Pitäisi tuo käydä vielä korjauttamassa.

      Itsekin käyttelen 95-bensaa varsin usein, kun en ole juurikaan eroa huomannut. Moottori on alakierroksilla hieman tehoton, mutta yleisesti auton ajettavuus ja tavaratilat ovat kiitettävät kokoluokassaan.

    • kiitos

      Suurimman ongelman kuormattuna aiheuttaa Variantin todella lyhyt aksliväli (251 cm), joka on pikkuautoluokkaa, vain 5 cm enemmän kuin Polossa ja jo 20 cm lyhyempi kuin P307 Wagonin akseliväli. Suuntavakavuus kärsii pahasti, jos tavaratilaan joutuu laittamaan painoa taka-akselin takapuolelle. Tavaratila sopii kyllä lastenvaunuille ja muille kevyille tavaroille.

      • Golf

        Täydellistä bullshittiä tuo edellinen. Jos kuormattuna esiintyy suuntavakavuusongelmia, renkaiden ilmanpainetta ei ole korotettu ohjeita vastaavasti. Omat kokemukset ovat kuormattuna pelkästään positiivisia. Golf kantaa kuormansa kokoluokastaan parhaiten ja eleettömimmin. Suora lainaus Tuulilasin farkkuvertailusta ( http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?subarea=vertailut&article=105582 ): "Ajettavuus on yllätyksettömän rauhallinen kaikissa tilanteissa, eikä mukavuudessakaan ole moittimista."


    • aatun miehiä...

      ...ostamaan golffi. Vaihdoin itse Passatin elokuussa 1.6 variantti golffiin. Takana nyt reilu 8tkm, eikä ongelmia juurikaan ole ollut. Kytkintä kävin säädättämässä, kun teki aivan uutena saman kuin yhdellä tässä aikaisemmin, eli tuntui irrottavan viiveellä. Se toiminut nyt moitteetta. Kulutus siinä 7.4 luokkaa, kaveri pääsee samanlaisella reilusti alle 7 litran, lienee syy omassa kaasujalassani. Käytän enimmäkseen 95 okt, mutta suositusten mukaan tarttis 98, jota silloin tällöin tankillisen laitankin. Ilmastointi on ehdoton, lisäksi mulla vak.nop.säädin, mikä loistava lisävehje. Säädin kannattaa ottaa jälkeenpäin, eikä tehtaalta, koska sen saa puoleen hintaan tehdasversioon nähden. Kärry jaksaa vedellä pakattunakin ja perheellä täytettynä City-muulia hyvin perässä. Auto likaa helposti perseensä, mutta se vika sama kaikilla tylppäperäisillä. En aio hommata tuuliohjainta, koska se taittaa rajusti antennia, ja paskaisena auto pitää kuitenkin aina pestä. Mielestäni suurin puute on takajalkatilassa. Tällä hetkellä lasten ollessa vielä pikkuisia he taakse mahtuvat, mutta eivät enää 5v päästä. Silloin tuleekin alle uudempi Golffi tai Touran, riippuen käytännön tekijöistä. Yleisesti omasta ja muiden kokemuksesta päätellen voi kyseistä automallia suositella, varsinkin hintaansa nähden. Ja kyllähän näitä näyttää päivittäin vastaan varsin paljon tulevan, niin että eiköhän niitä muitakin tyytyväisiä käyttäjiä ole.

      • superb

        Jalkatilaa kun tarvit lisää,niin osta skoda superb samaan rahaan saat muutakin luksusta mukaan.


      • Jepulis
        superb kirjoitti:

        Jalkatilaa kun tarvit lisää,niin osta skoda superb samaan rahaan saat muutakin luksusta mukaan.

        SuperB on muuten hyvä auto, mutta sitä ei saa farmarina ja tavaratilan monikäyttöisyys on mm. lapsiperheelle tärkeätä. Takapenkkejä siinä ei voi edes kaataa, että tarvittaessa saisi lisää tavaratilaa. SuperB kun on suunniteltu muuhun kuin perheautoksi.

        Mukava ajettava ja hyvin varusteltu hintaisekseen. Ja on melko 'yksilöllinen valinta' Suomessa, kun ei ole kovin yleinen :)


    • Naisautoilija

      Ostin uuden Golfin vuosi takaperin. Ei toimi lasinpyyhkijät. Tai toimivat silloin kun haluavat, huollon mielestä niissä ei ole mitään vikana. Lämmityslaitteen puhallin polttaa sulakkeita oikein urakalla, ei taaskaan muka mitään vikaa merkkikorjaamon mielestä. Öljyä kuluu aika reippaasti, lisätty on litra moneen otteeseen. Huom! Autolla ajettu nyt 50000km. Lukot lukkiutuvat itsestään silloin kun haluavat. Takalasin "pissapoika" ei toimi, letku ei pysy paikassa, takajarrut jäätyvät jumiin talvella Mun mielestä likää vikoja vuoden vanhassa autossa. Kun ostaa uuden, luulee, että se riittää ja auto toimii, mutta ei..Älä osta golfia..ei kannata, japsit toimii paremmin, tai varaudu ainakin viettämään vapaapäiväsi huollossa...

      • Sami

        ...jauhaa silkkaa paskaa? Taitaa nuo viat olla lähinnä korviesi välissä?


      • heh heh

        Taas olet kerännyt toisten viesteistä juttuja ja yhdistäny ne kaikki mielikuvitusautoosi. Jos nyt saisit kortin joku päivä.


      • naisautoilija
        heh heh kirjoitti:

        Taas olet kerännyt toisten viesteistä juttuja ja yhdistäny ne kaikki mielikuvitusautoosi. Jos nyt saisit kortin joku päivä.

        ..kyll'ä se on vissiin kova paikka, kun huippuauto(teidän mielestänne) reistailee vai? Tosi on juttu, valitettavasti..ja tolla vehkeellä tarvis vielä taivaltaa melkein 200 km päivässä..mikä mun auton vioissa muka on niin ihmeellistä? siis ihan uskomattomia kommentteja. jos joku kysyy golfista kokemuksia, niin mulla niitä on, tykkäätte sitten niistä tai ette. Auto on kyllä teidänkin nähtävissä, tervetuloa korjaamaan vaan!


      • Pena

        On tosiaan parempi, että hommaat itsellesi jonkun "lady line" -datsunin tai toyotan...


      • ggg
        naisautoilija kirjoitti:

        ..kyll'ä se on vissiin kova paikka, kun huippuauto(teidän mielestänne) reistailee vai? Tosi on juttu, valitettavasti..ja tolla vehkeellä tarvis vielä taivaltaa melkein 200 km päivässä..mikä mun auton vioissa muka on niin ihmeellistä? siis ihan uskomattomia kommentteja. jos joku kysyy golfista kokemuksia, niin mulla niitä on, tykkäätte sitten niistä tai ette. Auto on kyllä teidänkin nähtävissä, tervetuloa korjaamaan vaan!

        En usko kuitenkaan. Sama typerä provo joka vierailee täällä valittamassa ties mistä. Autosikin oli eri viime kerralla. Luuletko että naisena esiintyminen tuo uskottavuutta


      • Heh
        naisautoilija kirjoitti:

        ..kyll'ä se on vissiin kova paikka, kun huippuauto(teidän mielestänne) reistailee vai? Tosi on juttu, valitettavasti..ja tolla vehkeellä tarvis vielä taivaltaa melkein 200 km päivässä..mikä mun auton vioissa muka on niin ihmeellistä? siis ihan uskomattomia kommentteja. jos joku kysyy golfista kokemuksia, niin mulla niitä on, tykkäätte sitten niistä tai ette. Auto on kyllä teidänkin nähtävissä, tervetuloa korjaamaan vaan!

        Olisit edes tutustunut Golfiin ennen provoilua ja tarkistanut vaikka edes öljyn täyttömäärän :)


      • 54yrf

        Mulla on vanha rupinen golf vuodelta 1986. Saihan sitä korjailla kun sen ostin mutta kyllä se on sen jälkeen toiminutkin ihan hyvin. Uudemmista autoista en tiedä mutta en ostaisi autoa missä on sähkötoimiset ikkunat, kyllä käsiveivilläkin pärjää.


      • naisautoilija
        Heh kirjoitti:

        Olisit edes tutustunut Golfiin ennen provoilua ja tarkistanut vaikka edes öljyn täyttömäärän :)

        Niin, todellakin, vuoden aikana tutustuu ihan hyvin. Arvon herrat! Olenko väittänyt, että golf on muuten huono auto. Lukekaapas tarkemmin. Moitin vikoja, en autoa. Joka autosta löytyy maanantai kappaleita, ja minulla on sellainen, perkele, jos ette usko tulkaa katsomaan( ja kiinnittäkää samalla takalasin pesurin letku, tiedätte varmasti kuinka kivassa paikassa se on). auto on todella pienikulutuksinen ja vakaa ajettava. Öljyn täyttömäärä, jota on tarvinnut lisätä on ollut noin 5 dl. Silloin kun keltainen merkkivalo palaa, on vasta kahden desin lisäämisen jälkeen alaviivalla, joten olen kyllä täyttömääristä tietoinen. Autossani käytetään Long Life-öljyjä, joita saa vain täälläpäin merkkihuolloista ja viimeksi litran pullo maksoi noin 20€, tosin huolto antoi luvan pikkulisäyksiin muillakin synteettisillä öljyillä...En todellakaan ymmärrä asennettanne, oletteko niin volkkari-faneja, ettette voi myöntää sitä, että jollain on huonoja kokemuksia, vai sitä, että volkkarissa voi yleensäkin olla vikoja. Turhaa siellä vaahdotte, minun niiden vikojen kanssa pitää elää.Juttu EI ole feikki vaan täysin tosi asia. Huvittaa kun tiedän itse totuuden...


      • Heh
        naisautoilija kirjoitti:

        Niin, todellakin, vuoden aikana tutustuu ihan hyvin. Arvon herrat! Olenko väittänyt, että golf on muuten huono auto. Lukekaapas tarkemmin. Moitin vikoja, en autoa. Joka autosta löytyy maanantai kappaleita, ja minulla on sellainen, perkele, jos ette usko tulkaa katsomaan( ja kiinnittäkää samalla takalasin pesurin letku, tiedätte varmasti kuinka kivassa paikassa se on). auto on todella pienikulutuksinen ja vakaa ajettava. Öljyn täyttömäärä, jota on tarvinnut lisätä on ollut noin 5 dl. Silloin kun keltainen merkkivalo palaa, on vasta kahden desin lisäämisen jälkeen alaviivalla, joten olen kyllä täyttömääristä tietoinen. Autossani käytetään Long Life-öljyjä, joita saa vain täälläpäin merkkihuolloista ja viimeksi litran pullo maksoi noin 20€, tosin huolto antoi luvan pikkulisäyksiin muillakin synteettisillä öljyillä...En todellakaan ymmärrä asennettanne, oletteko niin volkkari-faneja, ettette voi myöntää sitä, että jollain on huonoja kokemuksia, vai sitä, että volkkarissa voi yleensäkin olla vikoja. Turhaa siellä vaahdotte, minun niiden vikojen kanssa pitää elää.Juttu EI ole feikki vaan täysin tosi asia. Huvittaa kun tiedän itse totuuden...

        Ehkä kirjoituksesi on totta, ehkä ei.

        Kirjoitat vain niin 'naismaisesti' (sori en keksinyt vähemmän seksististä 'kuvausta') ja väärin (vikasi eivät ole mitenkään vääriä vaan hassusti) kuvattuja, että helposti siitä vetää johtopäätöksen provosta - takana voi toki olla tietämättömyys.

        Kertomuksesi kun on luokkaa 'auto ei toimi', niin miten sitä voi tosissaan ottaa. Vikoja autoissa on ja aina tulee olemaan riippumatta merkistä. Edellinen VW:ni kävi reilun 2v aikana 11 kertaa huollossa - vikojen takiako - niidenkin monesti, mutta huoltojakin tuli tiheään, kun ajan melkoisesti. Silti ostin taaskin VW:n, kun hyvältä muuten tuntui autona.

        Tälläkin palstalla on niin paljon provoilijoita, jotka kirjoittavat juuri sinun tyyliisi (tarkoituksella provosoiden), ettei kaikkea täällä oteta todesta helposti. Pahoittelen väitteitäni, jos sinä nyt sitten totta puhuitkin.


      • Ei golffari, mutta mies kyl...
        naisautoilija kirjoitti:

        Niin, todellakin, vuoden aikana tutustuu ihan hyvin. Arvon herrat! Olenko väittänyt, että golf on muuten huono auto. Lukekaapas tarkemmin. Moitin vikoja, en autoa. Joka autosta löytyy maanantai kappaleita, ja minulla on sellainen, perkele, jos ette usko tulkaa katsomaan( ja kiinnittäkää samalla takalasin pesurin letku, tiedätte varmasti kuinka kivassa paikassa se on). auto on todella pienikulutuksinen ja vakaa ajettava. Öljyn täyttömäärä, jota on tarvinnut lisätä on ollut noin 5 dl. Silloin kun keltainen merkkivalo palaa, on vasta kahden desin lisäämisen jälkeen alaviivalla, joten olen kyllä täyttömääristä tietoinen. Autossani käytetään Long Life-öljyjä, joita saa vain täälläpäin merkkihuolloista ja viimeksi litran pullo maksoi noin 20€, tosin huolto antoi luvan pikkulisäyksiin muillakin synteettisillä öljyillä...En todellakaan ymmärrä asennettanne, oletteko niin volkkari-faneja, ettette voi myöntää sitä, että jollain on huonoja kokemuksia, vai sitä, että volkkarissa voi yleensäkin olla vikoja. Turhaa siellä vaahdotte, minun niiden vikojen kanssa pitää elää.Juttu EI ole feikki vaan täysin tosi asia. Huvittaa kun tiedän itse totuuden...

        Eka vaikutti liikaa provolta. Jos todella olet nainen ja haluat vakavasti otettavan mielipiteen ilmaista, älä kirjoita autosta nimim. naisautoilija! Osa miehistä on idiootteja, jotka eivät kestä yhtään naisen kommenttia autosta (saati että moitit heidän rakastaan...)


      • Sergei
        Ei golffari, mutta mies kyl... kirjoitti:

        Eka vaikutti liikaa provolta. Jos todella olet nainen ja haluat vakavasti otettavan mielipiteen ilmaista, älä kirjoita autosta nimim. naisautoilija! Osa miehistä on idiootteja, jotka eivät kestä yhtään naisen kommenttia autosta (saati että moitit heidän rakastaan...)

        Mulla on Golf Variant 1,6 vm 2001 ja siihen on vaihdettu abs-jarrut, vaihdelaatikkoa herkistetty (2 vaihde ei halunnut aina mennä sisään), viime talvena kaikki puolat. Omaa rahaa ei ole vielä kulunut kuin kahteen huoltoon nyt ajettu 62000 km huoltoväli kivasti n. 30 000 km. Öljyähän kone söi alussa pari litraa, mutta nykyautot taitavat kaikki aluksi (30000 km) kuluttaa, mutta sekin on loppunut. Näitä "pikku"vikoja lukuunottamatta vähällä bensalla kulkeva ihan siisti auto.


    • Golf_Timba

      Kokemuksia tosiaankin on kertynyt 1.6:sta variantista (09/02) 25tmk verran.

      Tein insinöörimäisen päätelmän ja ostin mielestäni turvallisen auton (tekniikan yms. kannalta), koska auton malli on sopivasti elinkaarensa päässä ja lapsenviosta OLISI jo pitänyt päästä eroon, ohessa listaus kokemuksista:

      - alavääntö 16v-tekniikan takia kateissa, mutta tiedostin tämän jo valintavaiheeseessa esim. Skoda lopetti 16V-koneen käyttämisen kesken mallisarjan ja siirtyi takaisin 8V-koneeseen sen luotettavuuden ja paremman alaväännön takia.
      Kone herää vasta 3500rpm kohdalla, mutta toimii ihan kivasti esim. vastaavaan 1.4 nähden.

      - Oven jäätyvät VW-maisesti kiinni, mutta silikoni auttaa !

      - Lumi tippuu oven tiivisteen päältä ikävästi aina penkille, vaikka auton kuinka putsaisi ennen oven avausta

      - Vaihteisto todella "uutuuden jäykkä", omaa laatikko on säädetty nyt noin 4 kertaa ja nyt noin 25 tkm kohdalla alkaa pykälät toimimaan pikku hiljaa ja autoissa on todella suuria autokohtaisia eroja mm. perjantaina käytössäni olleessa sijaisautossa laatikko toimi melkein kuin samanlaisissa TDI:ssä. Vaihdelaatikkoon auttaa kummasti takuuvaihtona tehty öljyjen vaihto ja perus- ja hienosäädöt.

      - Käytän 98E, mielestäni paremman käynnin ja alaväännön takia, lisäksi kone naputtaa kuin pieni dieseli 95E:llä.

      - Auto käväisi perjantaina vasta kuudennessa takuuhuollossa ja toivottavasti viat nyt saatiin viimein kuriin. Viimeaikoisissa korjauksissa on onnistu enemmän hajoittamaan kuin korjaamaan autoa. Eli autoon ilmestyi 15 tmk kohdalla kiva nykimis/sammumis ja kierroksien kadotusefekti, jota ei saatu kuriin lämpötila-anturin vaihdolla, bensapumpun releen vaihdolla, moottorin ohjainykiskönpäivityksellä ja lopulta vaihdolla, sähköjärjestelmän ja piuhojen tsekkauksessa, bensapumpun toiminnan tarkistuksella ja lopulta kampiakseli pyörintäanturin ja asentoanturin vaihdolla, joka kuulemma pitäisi auttaa ainakin huhut maakuntien korjaamoilta näin kertovat ja samassa liikkeessä ollut samoilla oireilla varustettu Bora, jätti tienpälle viikko sitten juri kyseisten anturivikojen takia ja ilmoitti tällöin vikalogissa ko. viasta. Takuuhuollossa on lisäksi korjattu takaluukun lukkoa sisävalon vilkkumisen takia (tyyppivika, kun kosteus ja myöhemmin pissapojanneste valuu takaluukun sisään haittaa takapyyhintä ja lukkoa). Yhdessä vaiheessa liike alkoi jo ehdotella viikkoja kestävää vianetsintä ajelua liikkeen toimesta ja tällä tavalla vianhakua tai uuden auton ostoa, jolloin liike olisi tullut katteissa vastaan, mutta välirahat jäivät vuoden vanhaan autoon nähden vielä niin suuriksi, etten oikein innostunut.

      - Kaikenkaikkiaan kuitenkin olen suht tyytyväinen vekottimeen ja tekeehän tuolla ihan mukavasti lapinreissujakin, vielä vehje ei ole onneksi jättänyt tielle, mutta VW-laadussa on nykyään hieman puutteita mm. vanhaan Polooni nähden, nossa ei vika ollut muuta kuin loppuvaiheessa muuta ajoneston pelleily.

      - Itse valintaa tehdessä ajoin mm. Meganen, Astran, Focuksen ja Peugeotin, mutta päädyin Golffiin. Ainoa mitä edes mietin oli Peugeot, mutta päädyin hyvityksien ja VW-friikkeyden takia Golffiin. Peugeotin rasitteena oli mm. ranskalaisten talviominaisuudet mm. huohotinletkun jäätymisongelmat.

      - Autoni oli perjaisen takuuhuollon yhteydessä ensimmäisessä määräaikaishuollossa, jonka hinta OVH oli 240e.

      • Tom

        Noi ovat kulutus tavaraa ainakin 1.4 -01 golffissa! pelkkä anturi a.150€ ja noita menee 2kpl tietysti työt! Ovat loppu tämän tästä varaosissa joten tuskin oma on ainoa mikä näitä syö! Erittäin pettynyt laatuun...


    • TDI

      Itselläni on Golf variant -03 TDI 100HV ja enkä ole katunut hankintaani yhtään. Aikaisempi autoni oli golf IV -02, samalla koneella, mutta 5-ovinen hatchback. Vaihdon isomman tavaratilan vuoksi. Jokatapauksessa molemmat autot toimivat erittäin hyvin. Dieseliä suosittelen siksi, koska se on aivan ylivoimaisesti mukavampi ja parempi ajaa kuin bensaversiot. Jos bensiiniversion välttämättä haluat niin suosittelen 2-litraisella koneella. 1.4 ja 1.6 litrasissa vääntö ei ole kovinkaan häävi ja muutenkin ovat aika nykijöitä.
      Monet tuntuvat laskevan tarkkaan, että kuinka paljon ajaa ja että kannattaako ostaa diisseliä. Minusta näin ei kannata järkeillä, sillä tärkeintähän on ajonautinto ja ajamisen helppous. Diesel ei nypytä missään tilanteessa ja kaasun ja kytkimen suhde ei tarvitse olla tarkalleen oikea, jotta esim. liikkeellelähtö sujuu pehmeästi. Voi jopa sanoa, että kaasua ei tarvitse useinkaan edes painaa, riittää kun nostaa kytkimen. Elikkä ennenkuin teet ostopäätöksesi, niin kokeile diisselimallia ja totea ajamisen helppous verrattuna bensaversioihin. Mutta jos bensa niin ehdottomasti 2-litrainen, niitä ei tosin ole montaa koeajettavana Suomessa, mutta kokemukseni perusteella suosittelen sitä.

      • Vari 1.6 16v

        Vai suosittelet 2 litraista !! Kuka maksaa sen 3700 Eunoo lisää että saa sen 8 venttiilisen MUMMO VAINAAN aikaisen mosan pellin alle ?????
        Ymmärtäisin jos ne sakut olis pistäneet sen 1.8 20v myllyn sinne tai vielä puhaltimen avuksi siihen. Mutta ei täällä suomessa mitään kunnon koneilla saa tai jos saa niin maksaa heti saatana 30 tuhatta eukkua !! Saksassa saa boraa farkkuna kyseisillä moteilla. Suomessa ainoa järkevä bensaversio on 1.6 16v hintaansa nähden !!! Mopohan sekin on, mutta nuo paskapuheet huonosta alaväännöstä huvittaa. Ei sitä 1.6L koneestä hirmumomentteja oteta ja kyllä sillä 2.vaihteella aika hyvin pärjää hitaissa kadunkulmissakin.

        SELLASET 8V-KONEET KUULUU MUSEOON !!!


      • TDI
        Vari 1.6 16v kirjoitti:

        Vai suosittelet 2 litraista !! Kuka maksaa sen 3700 Eunoo lisää että saa sen 8 venttiilisen MUMMO VAINAAN aikaisen mosan pellin alle ?????
        Ymmärtäisin jos ne sakut olis pistäneet sen 1.8 20v myllyn sinne tai vielä puhaltimen avuksi siihen. Mutta ei täällä suomessa mitään kunnon koneilla saa tai jos saa niin maksaa heti saatana 30 tuhatta eukkua !! Saksassa saa boraa farkkuna kyseisillä moteilla. Suomessa ainoa järkevä bensaversio on 1.6 16v hintaansa nähden !!! Mopohan sekin on, mutta nuo paskapuheet huonosta alaväännöstä huvittaa. Ei sitä 1.6L koneestä hirmumomentteja oteta ja kyllä sillä 2.vaihteella aika hyvin pärjää hitaissa kadunkulmissakin.

        SELLASET 8V-KONEET KUULUU MUSEOON !!!

        kokemuksieni perusteella 2 litraisella koneella huomattavasti mukavampi ajaa. Itse en tosin hankkisi golffia millään bensakoneella, en edes ahdettua. Ainoa oikea ratkaisu on diisseli, ajaa sitten tuhat tai satatuhatta kilometriä vuodessa.


      • Vari 1.6 16v
        TDI kirjoitti:

        kokemuksieni perusteella 2 litraisella koneella huomattavasti mukavampi ajaa. Itse en tosin hankkisi golffia millään bensakoneella, en edes ahdettua. Ainoa oikea ratkaisu on diisseli, ajaa sitten tuhat tai satatuhatta kilometriä vuodessa.

        Olisi mullakin tuhkaleka, mutta kun maksaa niin pirusti enemmän. Tolla bensanuhan erotuksella pistää jo aika paljon vannetta, maskia, helmoja ja alustasarjaa. Eiväthän ne ole auton itseisarvo, mutta eipä ainakaan näytä ihan samalta kuin ne 13:sta tusinaan mahtuvaa lapsiperheiden hopean- tai beigenväristä farkkuu kyllillä.
        Kyl se 130hp PD olis ollut komia peli, mutta uhraan ne jäävät tonnit toiseen viri-projektiiin (ei VW) jossa vanhat kunnon tuplaweberit ja pellisatsit ja röm-röm-300´asteinen nokka :)


      • TDI
        Vari 1.6 16v kirjoitti:

        Olisi mullakin tuhkaleka, mutta kun maksaa niin pirusti enemmän. Tolla bensanuhan erotuksella pistää jo aika paljon vannetta, maskia, helmoja ja alustasarjaa. Eiväthän ne ole auton itseisarvo, mutta eipä ainakaan näytä ihan samalta kuin ne 13:sta tusinaan mahtuvaa lapsiperheiden hopean- tai beigenväristä farkkuu kyllillä.
        Kyl se 130hp PD olis ollut komia peli, mutta uhraan ne jäävät tonnit toiseen viri-projektiiin (ei VW) jossa vanhat kunnon tuplaweberit ja pellisatsit ja röm-röm-300´asteinen nokka :)

        se, että erotushinnalla saa kaikenlaisia tuning-tarpeita jne. tosiasia on vaan se, että vaihdon yhteydessä autokauppiaat ei kauheasti hyvitä spoilereista ja muista ulkonäköä piristävistä asioista. Itsekin olen pientä hankkinut mm. 16" alut, madallus, V6 etuspoileri ja lisäksi piti hankkia takasiipi mutta se jäi sitten tekemättä. On myös totta, että auton on erotuttava massasta, varsinkin kun kyseessä on variant golf, joita Suomi on täynnä.


    • perseestä

      auto on suhteellisen jämäkkä ja hyvä ajaa,mutta
      ainakin Helsingissä on huolto/työnvastaanotto
      täysin ala-arvoinen. Entinen vw-autoilija.

    • Anonyymi

      Osta Mazda 2 farmari,-2007 1.4 D.-tee ajoissa ruosteen estot,tai tee itse.-loppu huolloissa rappaus.-siihen /-ja muittenkin autojen ongelmien, -kanssa loppu=malinat..-

    • Anonyymi

      VUONNA 2003 ALOITETTU KETJU. UNOHTAKAA.

      NYKY-GOLFIT OVAT AIVAN RESUJA.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe