IctPro/Saranen Consulting

orp

Jokunen kuukausi sitten olikin jo ketju Saranen Consultingin IctPro-ohjelmasta ja mielipiteet olivat kirjavia.

Onko joku ollut tässä mukana? Toimiiko homma?

119

18266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osallistunut

      Jos otat riskin....

      On mahdollista että et saa mitään työsopimusta.

      Mutta jos nautit siitä että "kehität itseäsi", ja saat tyydytystä "lisäpisteitä" CeeVeessäsi, niin hae ihmeessä.

      Saranen saa susta tonnin kuussa sopimustyöpaikalta ja mukamas ettii sulle työpaikan jos ei työsopimusta tipu kurssin lopussa.

      Mitään juridisia velvoitteita ei ole työllistymiseesi.

      Toki tässä uhkapelissä on onnistumisiakin, mutta paljon vetkuttelua, jännitystä, epävarmuutta ja kosolti pahaa mieltä. Ikäviä tunteita epävarmasta jatkosta,pelko työllistymisestä vai meneekö työpanoksesi vain hyväntekeväisyyteen....

      Pelaa tätä peliä jos haluat, ei ole väliä skippaatko, sillä sinun lisäksesi on muitakin hakijoita...

      • saranen kusee

        Totta turiset. t.Kokemusta on


    • X++
    • leca

      Joissain tapauksissa se on johtanut harjoittelijan työllistymiseen, mutta koska työnantajalla ei ole mitään velvollisuuksia tarjota työsopimusta harjoittelujakson päätyttyä, on hommassa vahvasti läsnä hyväksikäytön makua. Kuten joku kirjoittaja sanoikin, Saranen nostaa isot rahat harjoittelijan ilmaistyöstä. Huonoimmassa tapauksessa koko homman hyötynä on ainoastaan yksi merkintä lisää CV:n, mutta sekin voi olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

      • Mukana.

        Mistä juontaa tieto "jossain tapauksissa on johtanut harjoittelijan työllistymissen"? Itse olen ohjelmassa mukana, ja alkuhaastattelukierroksilla faktana kertoivat, että ohjelman työllistymiseprosentti on yli 90. Saranen hoitaa hommaa sen verran asiantuntevasti, että kyllä tarkkaan harkitsevat, mitä työnhakijaa ehdotella mihinkin firmaan, niin että molempien intressit täyttyvät. Sanoisin, että suurin haaste ohjelmaan osallituvalle onkin odotella, heruuko harjoittelupaikkaa.

        Henkilkohtaisesti mulla ei ole aiempaa työkokemusta lainkaan, joten tässä tapauksessa ei ainakaan voi puhua ilmaistyöstä: kyllä työnantaja tuhlaa ihan reippaasti resurssejaan mun perehdyttämiseeni. Työsarkakin, johon olis tarkoitus päästä sisään, on valmiiksi olemassa (nyt vailla tekijää), joten kyllä mielestäni voi päätellä, että tässä yhdessä tähdätään siihen, että kunhan mut saadaan koulutettua, niin paikka on luvassa. Muutenkin ohjelma on kouluttavanluonteinen, työantajalla on nimenomaan velvollisuus opastaa ja neuvoa, joten eivät ne ilmaistyöntekijöitä ole kalastelemassa vaan tulevia niitä "tulevia osaajia".

        Saranen saattaa olla välistä vetäjä, mutta ehkä se on ihan oikeutettuakin: niiden työtähän on tämä "parittaminen" ja tuskin ohjelma pyörisi, jos sekä työnhakija että -antaja eivät siitä hyötyisi. Tekee vielä mieli korostaa, ettei Sarasesta ole mitään pahaa sanottavaa, mielestäni ovat hoitaneet kaiken tosi hienosti.


      • merkkierkki
        Mukana. kirjoitti:

        Mistä juontaa tieto "jossain tapauksissa on johtanut harjoittelijan työllistymissen"? Itse olen ohjelmassa mukana, ja alkuhaastattelukierroksilla faktana kertoivat, että ohjelman työllistymiseprosentti on yli 90. Saranen hoitaa hommaa sen verran asiantuntevasti, että kyllä tarkkaan harkitsevat, mitä työnhakijaa ehdotella mihinkin firmaan, niin että molempien intressit täyttyvät. Sanoisin, että suurin haaste ohjelmaan osallituvalle onkin odotella, heruuko harjoittelupaikkaa.

        Henkilkohtaisesti mulla ei ole aiempaa työkokemusta lainkaan, joten tässä tapauksessa ei ainakaan voi puhua ilmaistyöstä: kyllä työnantaja tuhlaa ihan reippaasti resurssejaan mun perehdyttämiseeni. Työsarkakin, johon olis tarkoitus päästä sisään, on valmiiksi olemassa (nyt vailla tekijää), joten kyllä mielestäni voi päätellä, että tässä yhdessä tähdätään siihen, että kunhan mut saadaan koulutettua, niin paikka on luvassa. Muutenkin ohjelma on kouluttavanluonteinen, työantajalla on nimenomaan velvollisuus opastaa ja neuvoa, joten eivät ne ilmaistyöntekijöitä ole kalastelemassa vaan tulevia niitä "tulevia osaajia".

        Saranen saattaa olla välistä vetäjä, mutta ehkä se on ihan oikeutettuakin: niiden työtähän on tämä "parittaminen" ja tuskin ohjelma pyörisi, jos sekä työnhakija että -antaja eivät siitä hyötyisi. Tekee vielä mieli korostaa, ettei Sarasesta ole mitään pahaa sanottavaa, mielestäni ovat hoitaneet kaiken tosi hienosti.

        Työllistymisprosentti ei missään tapauksessa ole "yli 90". Yhdessä vaiheessa 25 osallistuneesta kahdellekymmenelle harjoittelijalle oli tarjottu palkkatyöpaikkaa, mutta niistäkään kaikista ei työsuhdetta syntynyt. Ilmaistyö on riistoa niin kauan kun työn tuloksia voidaan käyttää kaupallisiin tarkoituksiin ja niistä ei tekijälle kompensaatiota makseta. Lisäksi nykyinen järjestely antaa kohtuuttoman vähän oikeuksia harjoittelijalle. Suhde voidaan päättää harjoittelun järjestäjän taholta mistä syystä hyvänsä, mutta harjoittelijalle itselleen tulee karenssi mikäli tekee niin.


      • Työstä tukea vai palkkaa
        Mukana. kirjoitti:

        Mistä juontaa tieto "jossain tapauksissa on johtanut harjoittelijan työllistymissen"? Itse olen ohjelmassa mukana, ja alkuhaastattelukierroksilla faktana kertoivat, että ohjelman työllistymiseprosentti on yli 90. Saranen hoitaa hommaa sen verran asiantuntevasti, että kyllä tarkkaan harkitsevat, mitä työnhakijaa ehdotella mihinkin firmaan, niin että molempien intressit täyttyvät. Sanoisin, että suurin haaste ohjelmaan osallituvalle onkin odotella, heruuko harjoittelupaikkaa.

        Henkilkohtaisesti mulla ei ole aiempaa työkokemusta lainkaan, joten tässä tapauksessa ei ainakaan voi puhua ilmaistyöstä: kyllä työnantaja tuhlaa ihan reippaasti resurssejaan mun perehdyttämiseeni. Työsarkakin, johon olis tarkoitus päästä sisään, on valmiiksi olemassa (nyt vailla tekijää), joten kyllä mielestäni voi päätellä, että tässä yhdessä tähdätään siihen, että kunhan mut saadaan koulutettua, niin paikka on luvassa. Muutenkin ohjelma on kouluttavanluonteinen, työantajalla on nimenomaan velvollisuus opastaa ja neuvoa, joten eivät ne ilmaistyöntekijöitä ole kalastelemassa vaan tulevia niitä "tulevia osaajia".

        Saranen saattaa olla välistä vetäjä, mutta ehkä se on ihan oikeutettuakin: niiden työtähän on tämä "parittaminen" ja tuskin ohjelma pyörisi, jos sekä työnhakija että -antaja eivät siitä hyötyisi. Tekee vielä mieli korostaa, ettei Sarasesta ole mitään pahaa sanottavaa, mielestäni ovat hoitaneet kaiken tosi hienosti.

        "Henkilkohtaisesti mulla ei ole aiempaa työkokemusta lainkaan, joten tässä tapauksessa ei ainakaan voi puhua ilmaistyöstä: kyllä työnantaja tuhlaa ihan reippaasti resurssejaan mun perehdyttämiseeni."

        Mielestäni perehtyttäminen työsuhteen alussa kuuluu työnantajalle joka tapauksessa. Joku työpaikkahan on aina se ensimmäinen työpaikka valmistumisen jälkeen. On mielenkiintoista ajatella, että palkaton työ on ok, mikäli aiempaa työkokemusta ei ole... Oletettavasti sinulla kuitenkin on jokin IT-alan tutkinto suoritettuna.


      • realismia
        Mukana. kirjoitti:

        Mistä juontaa tieto "jossain tapauksissa on johtanut harjoittelijan työllistymissen"? Itse olen ohjelmassa mukana, ja alkuhaastattelukierroksilla faktana kertoivat, että ohjelman työllistymiseprosentti on yli 90. Saranen hoitaa hommaa sen verran asiantuntevasti, että kyllä tarkkaan harkitsevat, mitä työnhakijaa ehdotella mihinkin firmaan, niin että molempien intressit täyttyvät. Sanoisin, että suurin haaste ohjelmaan osallituvalle onkin odotella, heruuko harjoittelupaikkaa.

        Henkilkohtaisesti mulla ei ole aiempaa työkokemusta lainkaan, joten tässä tapauksessa ei ainakaan voi puhua ilmaistyöstä: kyllä työnantaja tuhlaa ihan reippaasti resurssejaan mun perehdyttämiseeni. Työsarkakin, johon olis tarkoitus päästä sisään, on valmiiksi olemassa (nyt vailla tekijää), joten kyllä mielestäni voi päätellä, että tässä yhdessä tähdätään siihen, että kunhan mut saadaan koulutettua, niin paikka on luvassa. Muutenkin ohjelma on kouluttavanluonteinen, työantajalla on nimenomaan velvollisuus opastaa ja neuvoa, joten eivät ne ilmaistyöntekijöitä ole kalastelemassa vaan tulevia niitä "tulevia osaajia".

        Saranen saattaa olla välistä vetäjä, mutta ehkä se on ihan oikeutettuakin: niiden työtähän on tämä "parittaminen" ja tuskin ohjelma pyörisi, jos sekä työnhakija että -antaja eivät siitä hyötyisi. Tekee vielä mieli korostaa, ettei Sarasesta ole mitään pahaa sanottavaa, mielestäni ovat hoitaneet kaiken tosi hienosti.

        "Itse olen ohjelmassa mukana, ja alkuhaastattelukierroksilla faktana kertoivat, että ohjelman työllistymiseprosentti on yli 90."


        ***Ja sinä uskoit tuon kaiken, heh. Yli 90% on ollut joskus kurssin historiassa maksimityöllistymisaste, mutta usein se jää 50-80% paikkeille. Näinä aikoina on turha edes nähdä unta 90 prosentista.


      • tietämätön hakija

        voi verrata vuokrafirmoihin? siitäkö tää älämölö täällä eli osa vastaan osa ei


    • prosessi ohi

      Itse olin puoli vuotta mukana. Osallistuin jokaikiseen haastatteluvaiheeseen ja joka vaiheessa hehkutettiin, kuinka siinä vaiheessa oli jo niin ja niin moni pudonnut prosessista ja kuinka juuri minun kohdallani tilanne vaikutti hyvin lupaavalta. Työkokemusta ei ollut mitenkään hirveästi vastavalmistuneella, mutta silti vakuuteltiin harjoittelupaikan varmasti löytyvän laskusuhdanteesta huolimatta. Aina välillä tyrkytettiin jotain urasuunnittelukurssia, mutta koska oli opiskeluaikoina jo käynyt moisia läpi, en lähtenyt sellaiselle. Ilmeisesti olisi pitänyt, sillä puolen vuoden kuluttua soitettiin ja käytännössä esitettiin uhkavaatimus: joko osallistun kurssille tai sitten prosessi pistetään poikki kohdaltani. Lopetin siihen, kun kerran ei harjoittelupaikkaa herunut eikä höpönlöpökurssi kiinnostanut. Tiedä sitten olivatko edes etsineet tosissaan koko aikana.

      • ...

        Jossain vaiheessa sullekin selviää että vastavalmistuneelta ei todellakaan voida odottaa paljoa muuta kuin täyspäisyyttä ja oikeaa asennetta. Kumpi mielestäsi ei riittänyt?


      • Tsemppiä työnhakuun!

        Kyselin joskus muutama vuosi sitten ko. firman jostain työllistämiskurssista.

        Minulla ei ollut silloin IT-alan työkokemusta, mutta tuore alan tutkinto oli olemassa. Minulle suunnilleen ilmoitettiin, että tuskin tulisin työllistymään IT-alalle noin olemattomalla työkokemuksella. Samanaikaisesti hehkutettiin ko. työllistämisohjelmaa, joka kuulemma olisi tuonut minulle jotain suurta osaamista.

        Hain silloin aktiivisesti töitä ja onneksi sainkin työpaikan. Jäi kyllä tästä firmasta hieman outo maku suuhun...

        Tsemppiä oikeaan työnhakuun!


    • Diibadaabat

      Olin joskus ko. kurssilla. Työkokemusta on ja koulutustakin, hain vaan paikkaa väärästä paikasta, eikä sitä löytynyt. Espoossa olin haastiksessa, mutta firman pomo oli jo niin pässi haastattelussa, että päätin etten sinne mene. Olisin muuten päässyt sinne, mutta ilmoitin etten ole kiinnostunut. Toinen paikka olisi ollut hyvä ja sinne olisin mennyt, mutta sinne otettiin toinen kokeneempi kaveri. Meitä oli sinne enää 2 tarjolla. Se harmitti hieman, kun meni ohi. Toisaalta olen nyt paremmassa paikassa, jonne pääsin ihan avoimilta markkinoilta.

      Sarasesta ei kuitenkaan jäänyt mitään pahaa sanottavaa, Antti Ilmo ja muut olivat oikein asiallisia ja mukavia, ja varamasti tekivät parhaansa.

      Minusta kuvio on hyvä ja toivottavasti se jatkuukin, kyllä sieltä moni saa paikan, vaikka en ihan siihen 90% uskokaan.

      Lisää Sarasia vaan.

    • toimi.

      Ei ainakaan mulla oo toiminu. Kävin siellä Espossa ryhmä"haastattelussa" ja sen jälkeen ei oo kohta vuoteen mitään kuulunu. Olen sitten varmaankin sitä 10 % joka ei pääse mihinkään. Hienot powerpoint-kalvot niillä oli mutta siihen se jäi.

      • |||

        Juttu ottaa tuulta alleen kahden kuukauden ajan, sen jälkeen se menee mappi ööhön. Ei kannata jäädä vuodeksi odottamaan tyhjää. Lainaus Sarasen kurssin luennoitsijalta: "tänä aikana rekrytointi on lähes kirosana". Päättele siitä.


      • jep.
        ||| kirjoitti:

        Juttu ottaa tuulta alleen kahden kuukauden ajan, sen jälkeen se menee mappi ööhön. Ei kannata jäädä vuodeksi odottamaan tyhjää. Lainaus Sarasen kurssin luennoitsijalta: "tänä aikana rekrytointi on lähes kirosana". Päättele siitä.

        Jep, oottelemaan en alkanutkaan. Harmittaa vaan kun tuli turha reissu ja pitkä matka.


      • kouluttajat
        jep. kirjoitti:

        Jep, oottelemaan en alkanutkaan. Harmittaa vaan kun tuli turha reissu ja pitkä matka.

        markkinoivat kurssejaan _aina siis aina_ näillä "työllistymisaste 80-90%" jotta saavat paljon kandidaatteja mitä esitellä yrityksille. Yritykset ovat tyytyväisiä kun on runsaasti mistä valkata. Sinisilmäisyys karisee näissä kuvioissa nopeasti.


    • ainakin hessulla...

      Kyllä siellä kovasti luvataan työllistymistä ja hyvää uraa, mutta lopputulos on....surkea.

      Koulutuksen aikana hain sossusta rahaa, ja hammasta purren koitin jaksaa loppuun asti että saa oikean työpaikan. Arvatkaa vaan sainko palkallisen työsuhteen ??

      Yhä sitä sossun luukkua (mukaanlukien kelan päivärahaa) luukutetaan.

      No ilmaista työtä tein monta kuukautta,niinkuin moni muukin (ei muka katkera) henkilö.

      Liikeidea on hessulla hyvä, pidetään tyylikästä ulkoasua, Sarasen kaikki konsultit pukeutuvat pikkutakkiin ja bleisereihin, ja pidetään huippu imagoa yllä.

      Annetaan rahakas ja menestyksekäs kuva, mutta ei siitä kurssilaiset juurikaan kostu jos ei 8kk uurastamisen jälkeen saa oikeaa työsuhdetta.

      Sitten luvataan työllistymistä ja luvataan että työsopimus neuvottelut etenee tossa kohta...ja kuukauden kuluttua kohta... ja taas kohta...ja kohta...

      Firma saa työntekijän 1000 eurolla kuussa. Saraset tekevät rekrytoinnin ja puhuvat mukavia, heille paukahtaa joka kuukausi 25 "kurssilaisesta" 25 tonnia rahaa tilille.

      Mut antakaas olla jos joku meinaa keskeyttää kurssin, sitten Sarasille tulee hiki pintaan ku meinaa tonnin kuukausitulot tyhjästä katketa. Silloin tsempataan ja kannuistetaan jatkamaan kurssilaista....

      Näinhän se on, Sarasia kiinnostaa raha. Niinkuin meitä kaikkia.

      Hyvän liikeidean on Sarasen Hessu kehittänyt, oli jokunen vuosi sitten vuoden espoolainen yrittäjä.

      Niin, pitäiskö meidän kurssilta työsopimusta vaille jääneiden verkostua ja jutella lisää aiheesta "jos tekee parhaansa,niin todella saa työsopimuksen" ?

      Minusta tuo on aika absurdi lause.

      Tuossa vielä hessun kuva onnitteluineen päivineen

      http://www.saranen.fi/index.ph?s=news_vuodenyrittaja2008

      Kyllä homma perkele toimii, siis vuorenvarmasti toimii, ainakin Sarasten tulonlähteenä. Kurssilaisista en sitten tiedä...

      • Konsulenttien taivas

        Kirjoituksesi vahvistaa kuvaa, jonka sain käydessäni kerran heidän toimistossaan.


      • negatiivinen kokemus
        Konsulenttien taivas kirjoitti:

        Kirjoituksesi vahvistaa kuvaa, jonka sain käydessäni kerran heidän toimistossaan.

        Olen kokenut erittäin negatiivisen takaiskun k.o yrityksen kautta. Kannattaa varoa.


      • t&t
        negatiivinen kokemus kirjoitti:

        Olen kokenut erittäin negatiivisen takaiskun k.o yrityksen kautta. Kannattaa varoa.

        "Olen kokenut erittäin negatiivisen takaiskun k.o yrityksen kautta. Kannattaa varoa."

        Kiitos kommentista. Sama minulla. Tuli lähes porttikielto it-alalle kun osallistuin erääseen koulutukseen, en olisi uskonut!!!


      • haasteluun menevä
        t&t kirjoitti:

        "Olen kokenut erittäin negatiivisen takaiskun k.o yrityksen kautta. Kannattaa varoa."

        Kiitos kommentista. Sama minulla. Tuli lähes porttikielto it-alalle kun osallistuin erääseen koulutukseen, en olisi uskonut!!!

        Olen huomenna menossa Innopoliin tälläiseen haastatteluun. Mitähän liene testaavat? Olen jo 12 vuotta alalla ollut ja hyvin pitänyt itseni kehityksessä mukana. Kiinnostaa vaan tietää, mitä/millaisia firmoja hakee tätä kautta uusia työntekijöitä? Onko ne ihan kamalia paikkoja?


      • taukkiz
        haasteluun menevä kirjoitti:

        Olen huomenna menossa Innopoliin tälläiseen haastatteluun. Mitähän liene testaavat? Olen jo 12 vuotta alalla ollut ja hyvin pitänyt itseni kehityksessä mukana. Kiinnostaa vaan tietää, mitä/millaisia firmoja hakee tätä kautta uusia työntekijöitä? Onko ne ihan kamalia paikkoja?

        itse käväisin myös tänään 22.4 ryhmähaastattelussa. eihän siellä ollut muuta kuin firmaesittelyt, koulutusesittely ja valokuvaus sekä henk.koht. esittely jossa menikin loppupäivä, meilläkin muutamat erehtyivät pitämään itsestään puolen tunnin mittaisia puheita. 2,5 tunnin varattu aika venyikin kolmituntiseksi. Lupasivat olla yhteyksissä kun ja jos yritykset kiinnostuvat. Minulle ainakin soitettiin heti jo parin tunnin sisällä siitä kun tilaisuus loppui. Saa nähdä mitä on luvassa.


      • haastatteluun menevä
        taukkiz kirjoitti:

        itse käväisin myös tänään 22.4 ryhmähaastattelussa. eihän siellä ollut muuta kuin firmaesittelyt, koulutusesittely ja valokuvaus sekä henk.koht. esittely jossa menikin loppupäivä, meilläkin muutamat erehtyivät pitämään itsestään puolen tunnin mittaisia puheita. 2,5 tunnin varattu aika venyikin kolmituntiseksi. Lupasivat olla yhteyksissä kun ja jos yritykset kiinnostuvat. Minulle ainakin soitettiin heti jo parin tunnin sisällä siitä kun tilaisuus loppui. Saa nähdä mitä on luvassa.

        Minulle soittivat myös ja pyytivät yksilöhaastatteluun.
        Nyt ei ole viikkoon kuulunut mitään.

        Olen mukana myös toisessa rekrykoulutuksessa TalentGate:in kautta.
        Yritystä minulla ei vielä ole, mutta olen vielä TE-toimiston luvalla hakemassa yrityspaikkaa.

        Nyt mietin, kummasta se irtoo nopeimmin.
        Tällä hetkellä vaikutelma, että Saranen hoitaa homman enemmän ammattitaidolla. He etsivät yrityksen. TalentGate pistää itse hankkimaan paikan. Ikään kuin valmentavat meitä hakemaan itse töitä ja ohjaus on tasoa "otat sen Fonectan ja alat selaamaan". Ei ole mihinkään muuttunut sitten 1993, jolloin taisin käydä ensimmäisen pilottijakson TE:n työnhakuvalmennuksesta.

        Mä tokaisin, että etsin ennemmin suoraan LinkedIn:stä tai FB:stä hyviä yrityksiä.


      • taukkiz
        haastatteluun menevä kirjoitti:

        Minulle soittivat myös ja pyytivät yksilöhaastatteluun.
        Nyt ei ole viikkoon kuulunut mitään.

        Olen mukana myös toisessa rekrykoulutuksessa TalentGate:in kautta.
        Yritystä minulla ei vielä ole, mutta olen vielä TE-toimiston luvalla hakemassa yrityspaikkaa.

        Nyt mietin, kummasta se irtoo nopeimmin.
        Tällä hetkellä vaikutelma, että Saranen hoitaa homman enemmän ammattitaidolla. He etsivät yrityksen. TalentGate pistää itse hankkimaan paikan. Ikään kuin valmentavat meitä hakemaan itse töitä ja ohjaus on tasoa "otat sen Fonectan ja alat selaamaan". Ei ole mihinkään muuttunut sitten 1993, jolloin taisin käydä ensimmäisen pilottijakson TE:n työnhakuvalmennuksesta.

        Mä tokaisin, että etsin ennemmin suoraan LinkedIn:stä tai FB:stä hyviä yrityksiä.

        Jepjep.. eipä ole yksilö/toivepaikkakunnan haastattelun jälkeen kuulunut mitään.
        Saranen ilmoittelee kun valinnat on tehty, koulutus/harjoitteluhan pitäisi alkaa 10.5. joten jos ei mitään kuulu niin tuon deadlinen jälkeen varmasti tulee tieto jos ei tullut valituksi..


      • haastatteluissa käyn
        taukkiz kirjoitti:

        Jepjep.. eipä ole yksilö/toivepaikkakunnan haastattelun jälkeen kuulunut mitään.
        Saranen ilmoittelee kun valinnat on tehty, koulutus/harjoitteluhan pitäisi alkaa 10.5. joten jos ei mitään kuulu niin tuon deadlinen jälkeen varmasti tulee tieto jos ei tullut valituksi..

        Joo hiljaista on ollut täälläkin. Kovasti kertoivat, että on jo mielessä muutama paikka, mutta siihen se sitten on nyypähtänyt. En muista tuollaista takarajaa 10.5. mainitun, vain että toukokuun aikana tapahtuu, jos tapahtuu. Uhoomista tuntui riittävän, niikuin monella vissiin täällä sama kokemus.

        TalentGateissä pääsin aloittamaan osan koulutuksesta ilman yrityspaikkaa, joten ainakaan ei tarvii olla tyhjänpanttina.


      • näemmä.
        haastatteluissa käyn kirjoitti:

        Joo hiljaista on ollut täälläkin. Kovasti kertoivat, että on jo mielessä muutama paikka, mutta siihen se sitten on nyypähtänyt. En muista tuollaista takarajaa 10.5. mainitun, vain että toukokuun aikana tapahtuu, jos tapahtuu. Uhoomista tuntui riittävän, niikuin monella vissiin täällä sama kokemus.

        TalentGateissä pääsin aloittamaan osan koulutuksesta ilman yrityspaikkaa, joten ainakaan ei tarvii olla tyhjänpanttina.

        gusetetaan


      • haastatteluissa...
        näemmä. kirjoitti:

        gusetetaan

        Soitin ja kysyin. Ei oo vielä yritystä löytynyt, vaikka kovasti oli mielessä haastattelussa monta paikkaa. Eipä tuo putki taida vetää mitään. Tulipahan testatua.


      • ciinus
        negatiivinen kokemus kirjoitti:

        Olen kokenut erittäin negatiivisen takaiskun k.o yrityksen kautta. Kannattaa varoa.

        Kuin myös. Myös harjoittelupaikan tarjonnut firma toimi kohdallani erittäin törkeästi.


      • Anonyymi
        t&t kirjoitti:

        "Olen kokenut erittäin negatiivisen takaiskun k.o yrityksen kautta. Kannattaa varoa."

        Kiitos kommentista. Sama minulla. Tuli lähes porttikielto it-alalle kun osallistuin erääseen koulutukseen, en olisi uskonut!!!

        Sama!! Kannattaa todella miettiä meneekö tuonne. Sama ollu niiden muutosturvaohjelmissa, pelkkää huijausta se kokemus.


    • ''''''''''''''''''''

      Itse kävin kanssa jokunen kk sitten ryhmähaastattelussa ja siitä muutaman viikon päästä yksilöhaastattelussa. Sen jälkeen mitään ei ole kuulunut. Kyseinen firma painottaa että sinne on turha soitella kun heillä on koko aika niin kova kiirus, kyllä he sitten ottavat yhteyttä jos jotakin löytyy.

      Työkkärissä paikasta jutelleena, virkailija ilmaisi oman mielipiteensä että kannattaa tarkkaan miettiä lähteekö mukaan vai ei. Hän on kuullut paljon huonoa kyseisestä ohjelmasta. Loppujen lopuksi kun itsekin miettii niin mitä järkeä on 6-9kk olla huonolla korvauksella tekemässä samaa työtä mistä muut saavat palkkaa. Osa yrityksistä pistää uuden ihmisen suoraan omaan projektiin, vaikka harjoitelijallahan pitäisi olla joku tuki kenen kanssa tekee hommia. ELi ainakin toisilta yrityksiltä selvää hyväksikäyttöä ilmaista työvoimaa kohtaan.

      • huijarien parasiitti

        tässä maailmassa piisaa. Kannattaa kopioida tuo ilmeisen menestyvä toimintamalli omaan firmaan jos on riittävän joustava selkäranka.


      • project expert

        Ihan mielenkiinnosta olen hakenut projektipäällikön avoimia paikkoja yrityksistä, jotka ovat myös mukana Sarasen project expert-ohjelmassa. Olen saanut sovittua jo kaksi haastattelua :o) En pane pahaksi, jos saan ihan palkallisen paikan. Siis koulutuksen kautta en vissiin kelpaa, mutta tervetuloa palkattuna!? Jotenkin hieman tämä ohjelma ihmetyttää. Luulin, että suora rekrytointi olisi jotenkin hankalampaa, kuin rekrykoulutuksen kautta otettu. Aion kyllä mainita asiasta työkkärissä. Minusta saranen ei nyt oikein panosta asiaan. Liekö saa rahaa jo pelkästään tuosta haastattelusta ja testien teettämisestä?


    • _anonyymi_

      En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka haluavat pilata maineensa laittamalla oman sukunimensä yrityksen nimeen. Jonkun toisen henkilön nimen käytön voisi vielä ymmärtää.

      • Project Expert

        No niin, minut on palkattu (oikealla palkalla) yhteen tässä Sarasen Project Expert (ICTPro) ohjelmassa olleeseen yritykseen suoraan. Sarasen ohjelmassa on hakuaika liikkunut tänä aina 18.5.->31.7. työvoimahallinnon sähköisen asioinnin mukaan ja ilmeisesti tulee vielä liukumaan eteenpäin hamaan tulevaisuuteen nonstop-periaatteella. Kokoajan ottavat lisää porukkaa haastatteluihin eli mitä ilmeisemmin saavat näistä jo hyvin rahaa. Kyllähän tässä joku haisee. Minulle vain kerrottiin Saraselta, että esim. ko yrityksellä, johon siis pääsin jo töihin, on niin tarkka tuo vaatimustaso, ettei anna kohdallani toiveita sinne pääsystä. Ei varmaan, joo :)

        Kannattaa siis katsoa sivuilta nuo rekrytoivat yritykset ja laittaa oma hakemus sisään. Voit yllättyä iloisemmin, kuin koulutuksen kautta.


      • Juu ei.
        Project Expert kirjoitti:

        No niin, minut on palkattu (oikealla palkalla) yhteen tässä Sarasen Project Expert (ICTPro) ohjelmassa olleeseen yritykseen suoraan. Sarasen ohjelmassa on hakuaika liikkunut tänä aina 18.5.->31.7. työvoimahallinnon sähköisen asioinnin mukaan ja ilmeisesti tulee vielä liukumaan eteenpäin hamaan tulevaisuuteen nonstop-periaatteella. Kokoajan ottavat lisää porukkaa haastatteluihin eli mitä ilmeisemmin saavat näistä jo hyvin rahaa. Kyllähän tässä joku haisee. Minulle vain kerrottiin Saraselta, että esim. ko yrityksellä, johon siis pääsin jo töihin, on niin tarkka tuo vaatimustaso, ettei anna kohdallani toiveita sinne pääsystä. Ei varmaan, joo :)

        Kannattaa siis katsoa sivuilta nuo rekrytoivat yritykset ja laittaa oma hakemus sisään. Voit yllättyä iloisemmin, kuin koulutuksen kautta.

        "Minulle vain kerrottiin Saraselta, että esim. ko yrityksellä, johon siis pääsin jo töihin, on niin tarkka tuo vaatimustaso, ettei anna kohdallani toiveita sinne pääsystä. Ei varmaan, joo :) "


        Samanlaisen osaamistani vähättelevän kommentin sain itsekin, kun kävin ko. firman haastattelussa joku vuosi sitten. Silloinkin koulutukseen haku vain näytti venyvän. Hain koulutusohjelmaan, kun määräaikainen pestini oli lopuillaan. Hain koko ajan myös palkallisia töitä ja sain vakityön it-alalta.

        Hupaisinta oli vielä se, että konsulttinsa soitteli mulle perään, kun ilmoitin, etten ole enää hakeutumassa rekryohjelmaansa. Yritti kovasti udella, että minne olin työllistynyt...


      • Vähätelty
        Juu ei. kirjoitti:

        "Minulle vain kerrottiin Saraselta, että esim. ko yrityksellä, johon siis pääsin jo töihin, on niin tarkka tuo vaatimustaso, ettei anna kohdallani toiveita sinne pääsystä. Ei varmaan, joo :) "


        Samanlaisen osaamistani vähättelevän kommentin sain itsekin, kun kävin ko. firman haastattelussa joku vuosi sitten. Silloinkin koulutukseen haku vain näytti venyvän. Hain koulutusohjelmaan, kun määräaikainen pestini oli lopuillaan. Hain koko ajan myös palkallisia töitä ja sain vakityön it-alalta.

        Hupaisinta oli vielä se, että konsulttinsa soitteli mulle perään, kun ilmoitin, etten ole enää hakeutumassa rekryohjelmaansa. Yritti kovasti udella, että minne olin työllistynyt...

        Kävin mielenkiinnosta Sarasen esittelytilaisuudessa viime viikolla.

        Ihmettelin itsekseni että kuinka vaativista tehtävistä on kyse kun on tarkoitus opetella niitä 6kk työpaikalla.
        Heti esittelynjäkeisenä päivänä tuli puhelinsoitto jossa markkinoitiin heidän 6viikon hyvänmielenkurssiaan. Tuosta kieltäydyin, kohteliaasti mutta jämäkästi. Lupasin kuitenkin tulla yksilöhaastatteluun kun kovasti olivat sitä mieltä että hommia olisi tätä myös kysyin johon vastasivat että vaativampia järjestelmätukitehtäviä.

        Tiistaina sitten yksilöhaastatteluun. Samat asiat käytiin läpi kuin tuossa yleisessä esittelyssä, vähän tarkennuksia kysyttiin. Sitten alkoi käsikirjoitettu osuus haastattelija totesi että nyt loppuu aika kai sinä olet valmis nyt lähtemään mukaan tähän? Minä siinä että wtf? Mikä työ se nyt sitten on ja kuinka pitkä se aika on joka pitäisi tehdä ilmaisena?


        Sitten selvisi että homma olisi perus lähitukea johon tarvitsee oman auton(tärkeää!), pienessä yrityksessä ja aika on 6kk. Ajan piti olla keskustelukysymys puhelimessa kun haastatteluaikaa sovittiin.

        Totesin että 6kk on liian pitkä aika koska olen jo vastaavia töitä tehnyt.
        Lupasivat sitten soitella jos jotain muuta hommia on.

        Ilmeisesti asiakasyrityksiä on heillä aika vähän tai sitten rekryäminen kusee pahasti koska ainakaan minun toiveitani työnkuvasta ei kuunneltu lainkaan.
        Ohjelma on ilmeisesti enemmän syrjäytyneille tai koulustavalmistuneille joilla ei ole vielä työkokemusta.

        Päivittelen tätä jos tarjotaan jotain muuta.


      • Project Expert
        Vähätelty kirjoitti:

        Kävin mielenkiinnosta Sarasen esittelytilaisuudessa viime viikolla.

        Ihmettelin itsekseni että kuinka vaativista tehtävistä on kyse kun on tarkoitus opetella niitä 6kk työpaikalla.
        Heti esittelynjäkeisenä päivänä tuli puhelinsoitto jossa markkinoitiin heidän 6viikon hyvänmielenkurssiaan. Tuosta kieltäydyin, kohteliaasti mutta jämäkästi. Lupasin kuitenkin tulla yksilöhaastatteluun kun kovasti olivat sitä mieltä että hommia olisi tätä myös kysyin johon vastasivat että vaativampia järjestelmätukitehtäviä.

        Tiistaina sitten yksilöhaastatteluun. Samat asiat käytiin läpi kuin tuossa yleisessä esittelyssä, vähän tarkennuksia kysyttiin. Sitten alkoi käsikirjoitettu osuus haastattelija totesi että nyt loppuu aika kai sinä olet valmis nyt lähtemään mukaan tähän? Minä siinä että wtf? Mikä työ se nyt sitten on ja kuinka pitkä se aika on joka pitäisi tehdä ilmaisena?


        Sitten selvisi että homma olisi perus lähitukea johon tarvitsee oman auton(tärkeää!), pienessä yrityksessä ja aika on 6kk. Ajan piti olla keskustelukysymys puhelimessa kun haastatteluaikaa sovittiin.

        Totesin että 6kk on liian pitkä aika koska olen jo vastaavia töitä tehnyt.
        Lupasivat sitten soitella jos jotain muuta hommia on.

        Ilmeisesti asiakasyrityksiä on heillä aika vähän tai sitten rekryäminen kusee pahasti koska ainakaan minun toiveitani työnkuvasta ei kuunneltu lainkaan.
        Ohjelma on ilmeisesti enemmän syrjäytyneille tai koulustavalmistuneille joilla ei ole vielä työkokemusta.

        Päivittelen tätä jos tarjotaan jotain muuta.

        Minulle tuli myös yksi tarjous/tiedustelu, jossa työnantaja oli todella pieni, tuntematon yritys. Olisi pitänyt paikkakuntaa vaihtaa tai matkustaa joka päivä 4 tuntia. Sanoin, että niin kuin hakemuksessakin jo sanoin, voin muuttaa työnperässä, mutta koska minua seuraa koko perhe, vaadin jatkuvuutta työnantajan puolelta ts. allekirjoitettua työsopimusta, että olen koeajan tässä ohjelmassa ja sitten siirryn palkalle. Sen jälkeen minua ei haluttukaan haastatella.

        Minua ihmetyttää se, että näissä ohjelmissa on vuodesta toiseen samat yritykset. Jotakin muutakin hyötyä tässä on oltava, kuin että yritykset saisivat sitä ammattitaitoista työväkeä. Näkyvä, julkinen raha on luokkaa 1000e/kk, mutta aivan varmasti sen alla liikkuu paljon enemmän.

        Kuinkahan moni on saanut tarjouksia ihan suuremmilta yrityksiltä? Vai onko kaikki näitä tuntemattomia, jotka muuten eivät saisi hyviä hakijoita?


      • 9876567890

        > En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka haluavat pilata maineensa laittamalla oman sukunimensä yrityksen nimeen. Jonkun toisen henkilön nimen käytön voisi vielä ymmärtää.

        Itserakkaus ei ole kiellettyä. Nimeksi mielummin joku englannista tms. tehty väännös.


    • koulutus(ko)

      Itse aloitin kyseisen ICT Pro koulutuksen alan firmassa Sarasen kautta. Olen nyt 4kk ollu ja koulutus lähenee loppua mutta töistä ei kuulu. Tietysti siinä mielessä ole etulöynti asemassa että kyseisellä firmalla on ollut yt-neuvottelut ja hehän eivät saisi palkata uusia tekijöitä mutta toisen firman kautta se onnisttuu. Tässä tämä firma säästää paljon koska aloittaisin minimipalkalla.

      Sarasesta pitää sanoa sen verran että soittelin kun olin ollut jonkin aikaa ja sanoin tietysti nimeni niin eivät edes tunnistaneen.

      Sain kuulla paikasta kaverini kautta joten päätös oli tehtävä nopeasti. Sain tietaa avoimesta paikasta tiistaina, soitin välittömästi mutta hyvin Saranen myi, kun sanoivat että hakijoita on paljon. Muutaman tunnin päästä tuli soitto että torstaina haastattelu johon kyllä osallistuin ja iltakoneella menossa jo koulutukseen. Näin jälkeen päin on vain tuntunut että olin ainut hakija ja Saranen pitää tekijöistään kiinni vaikka väkisin.

      Toinen mitä kuulin haastatelussa sanottavan että aikaisemmin vastaavaan koulutukseen on otettu 125 ja kaikki työllistyivät. Selvittelin asiaa ja kyllä koulutus oli vastaava, mutta ei Sarasen järjesämä vaan kyseisen firman johon kaikki palkattiin. Kyllä Sarasessa myydä osataan, mutta puhelut pitäisi varmaan nauhottaa kun mikään mikä ei ole paperilla ei päde.
      Jos olet työtön suosittelen kokeilemaan mutta jos ole töissä tai koulussa nii älä ihmeessä lopeta kesken, ei ole sen arvoista toimintaa Sarasen Hessulla

      • silloin työtön

        miks pitkat koulutukset vaaditan jo datanomi/tradenomi tutkintolaiselta jolla on työkokemustakin. en usko ollenkaan tuohon touhuun en päässy edes sisäään.millähän tuo leipänsä sitten tienaa?


      • huimaa huimaa
        silloin työtön kirjoitti:

        miks pitkat koulutukset vaaditan jo datanomi/tradenomi tutkintolaiselta jolla on työkokemustakin. en usko ollenkaan tuohon touhuun en päässy edes sisäään.millähän tuo leipänsä sitten tienaa?

        Tuli tänään lappu TE-keskukselta. Tuohon koulutukseen oli hakijoita 4kk aikana 520. Olin yksi ryhmä- ja yksilöhaastatelluista. Olen edelleen sitä mieltä, että Saranen saa hyvin massia jo pelkistä haasttateluista ja siksi on kannattavaa pyötittää koulutushakua ns. non-stoppina, jolloin voidaan aina kuukauden rahatilanteen mukaan valita haastatteluja. Liikeyrityshän se on, joten kohtalainen ansaintalogiikka työttömien kustannuksella. Mutta tyhjästä on paha nyhjäistä, jos yhteistyöyritystä ei ole tarjota.

        Liikevaihto 15kk (2009): 2 353 000 euroa (Balance Consulting)
        Henkilöstömäärä (2009): 22 henkilöä (Balance Consulting)

        = liikevaihtoa per työntekijä noin 107.000 euroa. Sanoisin kohtalaisen hyväksi.


      • ...
        huimaa huimaa kirjoitti:

        Tuli tänään lappu TE-keskukselta. Tuohon koulutukseen oli hakijoita 4kk aikana 520. Olin yksi ryhmä- ja yksilöhaastatelluista. Olen edelleen sitä mieltä, että Saranen saa hyvin massia jo pelkistä haasttateluista ja siksi on kannattavaa pyötittää koulutushakua ns. non-stoppina, jolloin voidaan aina kuukauden rahatilanteen mukaan valita haastatteluja. Liikeyrityshän se on, joten kohtalainen ansaintalogiikka työttömien kustannuksella. Mutta tyhjästä on paha nyhjäistä, jos yhteistyöyritystä ei ole tarjota.

        Liikevaihto 15kk (2009): 2 353 000 euroa (Balance Consulting)
        Henkilöstömäärä (2009): 22 henkilöä (Balance Consulting)

        = liikevaihtoa per työntekijä noin 107.000 euroa. Sanoisin kohtalaisen hyväksi.

        Saranenhan on perimmiltään rekrytointifirma. Käsittääkseni tämä työkkärijuttu on tullut myöhemmin. Joten veikkaan että eiköhän se rekrytointi ole se varsinainen ansaintakeino hyvinä aikoina?
        Mutta koska firma on saanut jalkansa oven väliin molempiin suuntiin eli firmoille myydään rekrytointipalvelua ja työkkärille kurssitusta niin onhan siinä mahdollisuus myydä sama "tuote" molempiin suuntiin kuten asuntojen myynnissä ja vuokraustoiminnassa tehdään. Firmat maksaa rekrytoinnista ja samaan aikaan rahastetaan työkkäriä siitä että järjestetään samalle tyypille kurssi. Sitä voi vain arvailla että sovitaanko myös työkkäriltä saatavista varsinaisista työllistämisrahoista jonkinlainen bonus Saraselle. 6kk harjoitteluhan näyttää olevan lähes aina suoraan sanottuna orjatyövoiman käyttöä, joten voihan tässä olla vielä joitain ylimääräisiä työllistämisfirman suuntaan tulevia laskuja orjien järjestämis-"kuluista".

        Kävin Sarasen viikon Find-IT kurssin koska ehtona oli että homma ei jatku varsinaiseen ICT-alan kurssiin jos sitä ei käy. No, varsinaiselle kurssille en päässyt siltikään. Olihan ko. kurssilla jotain asiallisiakin vinkkejä työnhakuun ja -asennoitumiseen mutta korkeintaan 1/3 käytetystä ajasta.
        Loput ajasta eli ainakin 2/3 oli sitten rekrytointipalvelujen ja firman erinomaisuuden mainostamista. Jos otetaan laskuihin mukaan ryhmä- ja muut haastattelut niin firman toimintaa esiteltiin 4/5 käytetystä ajasta. En tiedä saako Saranen korvauksen käytetyn ajan vai tuloksien mukaan?

        Jos mietitään yleensä työkkärin kurssitustoimintaa niin on se mennyt ehkä _hiukan_ vinksalleen: työnhakijoista yritetään kurssittaa ammattilais-työnhakijoita eikä niinkään varsinaista ammattia.
        Ilmiö korostuu lama-aikoina kun duunia vaan on yksinkertaisesti aika nihkeesti ja kurssien alkaminen on sidottu työpaikkaan. Tai siis orjapaikkaan ("harjoittelu-").
        Jos tuota harjoittelupakotetta käytetään työttömään niin se pitäisi ehdottamasti velvoittaa myös harjoittelupaikka-firmaa. Peritään esim. tuet jälkikäteen pois jos työpaikkaa ei synny. Tai tukia ei edes makseta kuin jälkikäteen kun todetaan että firma on liikkeellä ihan aikuisten oikeesti. Seurantaan pitäisi liittää myös ko. firman muu toiminta eli ettei ainakaan samaan aikaan ketään muuta duunaria heitetä takaovesta ulos! Varmaan seurannan pitäisi olla siis päällä parin vuoden ajalta molempiin suuntiin ennenkuin tuet maksetaan kokonaan.

        Olen siis sitä mieltä että kurssit pitäisi olla ilman tuota orjatyöpakkoa. Ja tuo asennoitumiskurssille pakottaminen myöskin haisee jos työt ja oikeat ammattikurssit joka tapauksessa kiinnostaa.


      • koulutus(ko)

        No niin nyt se sitten päättyi eikä tullut töitä ei


    • jepster_12345

      Sanon suoraan että en tiedä tuosta ohjelmasta mitään, eikä Sarasella mitenkään huono maine ole.
      Sen sijaan vastaan rekrytoinnista keskikokoisessa alan firmassa ja lähtökohtaisesti en mielelläni
      palkkaa ihmisiä vastaavien ohjelmien kautta. Syynä tähän on se että mielestäni sellaisilla ihmisillä
      joita etsin on tarpeeksi oma-aloitteisuutta, luovuutta ja dynaamisuutta ihan omaehtoiseen aktiiviseen
      työnhakuun ilman konsulttien hyysäämistäkin. Ohjelmaan osallistuminen kertoo siitä että työnhausta
      on tullut vaikeaa ja siinä on jopa lannistuttu.

      Katson kyllä avoimesti ja toivon mukaan ennakkoluulottomasti hakijan CV:n, onhan se niinkin että
      hyvillekin tyypeille voi käydä huono tuuri ja duuni lähtee alta - ja varsinkin tietyn iän ylittäneiden
      on vaikea vakuuttaa vierasta työnantajaa. Työnantajat välttävät riskejä ja sen takia jää helmiä palkkaamatta. Nähdäkseni osa vastaaviin ohjelmiin osallistuvista firmoista haluaa säästää palkkakuluja
      ja poimii vain kultajyväset jos niitä ohjelman kautta löytyy (pienellä riskillä ja kululla).

      Mieluummin siis palkkaan ihmisen suoraan, ja jos hän on ollut tuollaisessa ohjelmassa, minun
      täytyy selvittää miten siihen on päädytty. Isoissa firmoissa on varmaan asiat toisin, mutta meillä näin.

      • kälättäjä

        Kirjoituksestasi paistaa pahasti läpi ihmiskäsityksesi. Haluat siis testata yksilöitä, syynätä viimeiseen tappiin saakka ja antaa sitten tuomiosi. Lopputuloksena oletat ehkä löytäväsi sen kuvaamasi "helmen", jota sitten ajattelet hyödyntäväsi tuotannontekijänä omien intressiesi ohjailemina. Muista, mappi ööhön luokittelemistasi "aloitekyvyttömistä" yksilöistä ei luonnollisestikaan piittaa tuon taivaallista - eihän sellainen sinulle kuulu tuomiosi julistamisen jälkeen. Hyvä, parempi sinä!


    • mieittee

      7 kk:n ICTPro-rekrytointikoulutus on ohi eikä työllistytty. Jäi kyllä sellainen maku, että firma käyttää Saranen Consultingia vain halvan työvoiman saamiseen. Kyllähän tämä koulutus firmallekin maksaa. 7 kk:n koulutuksen hinta oli 7000 € ja risat, mutta kyllähän se on selvä säästö firmalle, kun ei tarvitse palkata 2000 €:n palkalla työntekijöitä, jolloin 7 kk:n hinta olisi kaksinkertainen. Epäilyttää kyllä, että ottavat varmaan uuden 7 kk:n ICTPro-harjoittelijan hommiinsa, uutta työvoimakoulutuksen halpatyövoimaa siis toisen perään. Eikö tällaiselle toiminnalle ole mitään lakia, joka sen voisi kieltää. Jos ei, niin pitäisi kyllä päättäjien sellainen luoda.

      • Project Expert

        Olis hyvä tietää näiden yritysten nimiä, joilta töitä ei sitten löydykkään.

        Minulla oli 6kk aikana hakemuksia lähes 150kpl ja kävin viikottain haastattelussa. Jäin aina hyväksi kakkoseksi. Useammassa paikassa kävin 2-3 haastattelukierrosta ja suurin saldo oli 8 haastattelua yhteen paikkaan. En kuitenkaan hae pääjohtajan paikkoja, vaan ihan normaaleja paikkoja. Olin ICTPro-ohjelmissa yrityspaikan hakijana vain siksi, että oletin sen olevan jotenkin helpompi tapa työllistyä yritykselle riskittömämpi). En määrittelisi itseäni reppanaksi, jolla ei ole oma-aloitteisuutta, luovuutta ja dynaamisuutta. En edes jäänyt kotiin odottelemaan haastattelukutsua, vaan kävelin niihin yrityksiin, joissa ovet olivat auki ja sihteerin ohi pääsi, suoraan tj:n tai henkilöstöpäälikön juttusille. Pariin paikkaan sain näin CV:ni, mutta töitä ei silti kukaan antanut, eikä soittoihiní vastattu.

        Minulla oli suurin vika se, että olen yksinhuoltaja äiti. Vain yhden lapsen, mutta silti riski sille, että "se jää kuitenkin vuoden sisään nuhakuume-vapaalle viideksi päiväksi" oli liian suuri. Myös ikäni 39v, mainittiin yhdessä paikassa suoraan lauseella "valitsimme teistä kahdesta nyt sen, jolla uskomme olevan enemmän potentiaalia tulevaisuudessa". Hävisin 24 vuotiaalle.

        Jos siis tapaa rekrytoijan, jolle tälläinen rekrytointikoulutus CV:ssä on iso miinus, tulen aivan varmasti sen työnantajan nimen julkaisemaan netissä.


      • Project Expert

        Joskus kuulin, että olisi joku sääntö, että yritys ei saisi ottaa heti uutta rekrykoulutettavaa perään, jos ei ole ollut töitä antaa edellisellekään. Tämän voi kiertää mm. käyttämällä useita eri rekrykoulutuksen tarjoajia (joita pääkaupunkiseudulla riittää) tai saattamalla rekrykoulutettava epäedulliseen valoon ja kertomalla, ettei työnjälki ollut tyydyttävää ja että persoona ei sopinut työyhteisöön. TE-keskus ei pääsääntöisesti valvo, kuinka paljon kullakin yrityksellä on/on ollut rekrykoulutettavia ja ovatko he työllistyneet miten. Tätä valvontaa tehdään vain silloin, kun kilpailutetaan uusi koulutus. Silloin painaa se asia, onko koulutuksesta päässyt työmarkkinoille työttömiä. Harmi vaan, että plussaksi yritykselle ja koulutusohjelmalle on myös se, jos rekrykoulutettava saa kesken tai heti koulutusohjelman jälkeen töitä, vaikka se ei mitenkään liittyisi koulutusohjelmaan tai edes samalle alalle. Näissä pitäisi olla tarkempi.


      • tyguyk

        joo elikkä itse valitin tästä ilmaisesta työvoiman käytöstä meidän työvoma ministerille anni sinnemäelle ja hän sanoi että työkkärin pitää valvoa tälläistä harjoittelijoiden väärin käyttöä. kysyi vielä yrityksen nimenkin ja lupasi ilmoittaa itse sen tuonne työkkäriin minulla tosin oli tieto että näin oli käynyt ennenkin mutta kannattaa huomattaa jos vaikka valvoisivat ko. yritystä


      • ei näin
        Project Expert kirjoitti:

        Olis hyvä tietää näiden yritysten nimiä, joilta töitä ei sitten löydykkään.

        Minulla oli 6kk aikana hakemuksia lähes 150kpl ja kävin viikottain haastattelussa. Jäin aina hyväksi kakkoseksi. Useammassa paikassa kävin 2-3 haastattelukierrosta ja suurin saldo oli 8 haastattelua yhteen paikkaan. En kuitenkaan hae pääjohtajan paikkoja, vaan ihan normaaleja paikkoja. Olin ICTPro-ohjelmissa yrityspaikan hakijana vain siksi, että oletin sen olevan jotenkin helpompi tapa työllistyä yritykselle riskittömämpi). En määrittelisi itseäni reppanaksi, jolla ei ole oma-aloitteisuutta, luovuutta ja dynaamisuutta. En edes jäänyt kotiin odottelemaan haastattelukutsua, vaan kävelin niihin yrityksiin, joissa ovet olivat auki ja sihteerin ohi pääsi, suoraan tj:n tai henkilöstöpäälikön juttusille. Pariin paikkaan sain näin CV:ni, mutta töitä ei silti kukaan antanut, eikä soittoihiní vastattu.

        Minulla oli suurin vika se, että olen yksinhuoltaja äiti. Vain yhden lapsen, mutta silti riski sille, että "se jää kuitenkin vuoden sisään nuhakuume-vapaalle viideksi päiväksi" oli liian suuri. Myös ikäni 39v, mainittiin yhdessä paikassa suoraan lauseella "valitsimme teistä kahdesta nyt sen, jolla uskomme olevan enemmän potentiaalia tulevaisuudessa". Hävisin 24 vuotiaalle.

        Jos siis tapaa rekrytoijan, jolle tälläinen rekrytointikoulutus CV:ssä on iso miinus, tulen aivan varmasti sen työnantajan nimen julkaisemaan netissä.

        > En edes jäänyt kotiin odottelemaan haastattelukutsua, vaan kävelin niihin yrityksiin, joissa ovet olivat auki ja sihteerin ohi pääsi, suoraan tj:n tai henkilöstöpäälikön juttusille. Pariin paikkaan sain näin CV:ni, mutta töitä ei silti kukaan antanut, eikä soittoihiní vastattu.

        > Minulla oli suurin vika...

        Höpöhöpö. Se suurin vika on juuri tuo edellä mainittu. Hae vapaata paikkaa, tyrkkyä ei kukaan (täysipäinen) ota töihin.


    • ictpro-koulutet2011

      Olen tällä hetkellä koulutettavana ja vaikuttaa kuin unelta. Kolmatta viikkoa töissä ja homma luistaa. Erityisesti olen hämmästynyt siitä että laitoin hakemuksen Saraselle puolitosissani, mutta sainkin kutsun haastatteluihin jossa kaikki olivat minua puolet vanhempia, koulutetumpia ja kokeneempia. Ensimmäisiä kertoja harrastuneisuuteni, motivoitumiseni, nuori ikäni (toisen vuosikymmenen puolivälissä mennään) ja työkokemukseni kuulemma ratkaisi, ja minut valittiin firmaan töihin viikon sisällä rekryhaastattelusta ilman oikeata alan tutkintoa (koulutukseltani olen ylioppilas). Firma on pieni mutta kunnianhimoinen.

      Lupauksia on jo tehty, mutta ei tietenkään mustaa valkoisella. Tietenkin aina on se pieni pelko puntissa että jos tästä ei työtä irtoakaan vaikka kaikkea sanotaan. Koen että oma asenteeni on ainakin hyvä, sillä jäähän tästä käteen arvokas kokemus, ja kalliit suoritetut kurssit. Ja minullehan on korvattu työsuhteen puolesta vaikka mitä, mikä on erittäin mukavaa.

      Saa nähdä mitä tulevan pitää. Tätä ketjua on erittäin kiinnostava seurata!

      • Project Expert

        Hienoa! Toivotaan, että yritysyhteistyö poikii sinulle hyvän paikan ja palkan kurssin jälkeen. Onhan sinulta jo kysytty, millainen on palkkatoiveesi kurssin jälkeen? Se yleensä ennakoi tulevaa työsopimusta, jos heti alussa sovitaan myös jatkosta.


      • koulutettavana2011
        Project Expert kirjoitti:

        Hienoa! Toivotaan, että yritysyhteistyö poikii sinulle hyvän paikan ja palkan kurssin jälkeen. Onhan sinulta jo kysytty, millainen on palkkatoiveesi kurssin jälkeen? Se yleensä ennakoi tulevaa työsopimusta, jos heti alussa sovitaan myös jatkosta.

        Palkkatoivetta kysyttiin jo ennen kuin aloitin koulutusohjelman, heti ensimmäisessä haastattelussa. Eli ihan hyvältä vaikuttaa. Jatkoakin on suunniteltu. Pieni firma niin on työntekijöille tarvettakin. Pitäkää peukut pystyssä.


      • nohuhhei

        "toisen vuosikymmenen puolivälissä mennään ... koulutukseltani olen ylioppilas"

        Selkeesti pelimies. En tunne ketään 15-vuotiasta ylioppilasta.


      • koulutettavana2011
        nohuhhei kirjoitti:

        "toisen vuosikymmenen puolivälissä mennään ... koulutukseltani olen ylioppilas"

        Selkeesti pelimies. En tunne ketään 15-vuotiasta ylioppilasta.

        Tarkoitin kyllä että kahdessakymmenissä olen. Ylioppilaaksi kirjoitin vuonna 2007.


      • fhjkhgkhgk
        koulutettavana2011 kirjoitti:

        Tarkoitin kyllä että kahdessakymmenissä olen. Ylioppilaaksi kirjoitin vuonna 2007.

        Niin varmaan tarkoitit, mutta tyhmä kun olet, et osannut ilmaista asiaa oikein.


    • Hessua Kätellyt

      Useampi vuosi on Sarasen ohjelmasta takana.

      Haluankin kuinka stressaavaa touhu oli. Hyvin stressaavaa.

      Olin muka opiskelemassa pro-koulutusta vaikka pääasiassa tein isolle firmalle töitä. Ja iso firma laskutti monin kerroin lisää asiakkaalta. Minä en saanut zenttiäkään. En edes monopolirahaa tai 1 euron tikkuakaramellia, en läksiäislahjaa enkä työsopimusta.

      Työpanos kelpasi sen 8kk ilmatteeksi, mutta kyselin jso tehtäis edes YHDEN kuukuden jatkosopimus, vaikka 1400 euron kuukausipalkalla, ni voisin sanoa tienanneeni jotain firmasta.Vastaus oli: EI.

      Kuinka stressaavaa koulutus olikaan ?

      Itse laskin aamuja ahkeraan. Laskin päiviä koska koulutus loppuu ja palkka alkaa juoksemaan. Voin pahoin tämän sairaan työsuhteen aikana, olin stressaantunut, hain netistä kirjoitelmia kuinka palkaton työ johtaa kuolemaan.

      Parisuhteeni kärsi. Muuten iloinen ja hyvinvoiva liikuntaa harrastava pari eivät tapailleet enää. En halunnut enkä jaksanut mennä välillä 6 viikkoon tyttökaverini luokse. Ilmeisesti seksihalutkin loppuivat ? En muista tarkalleen.

      Iltaisin kun palasin töistä, aloin polttelemaan tupakkaa. Ostin illaksi kaljaa ja pelasin pokeria netissä. Valvoin yöt ja tykoulutuksessa kärsin. Minua todella sattui.

      Ajattelin kestäväni aamukamman avulla tämän epätietoisen ajan yli, että saanko tehdä töitä palkan kanssa vai ei. Samalla hain toimeentulotukea sossusta jotta saisin rahaa ruokaan.

      Työpaikalla vittuiltiin, eräs vnhempikin koodari paljasti oudon puolensa eräällä oudolla tuolini siirto jutulla ja minulel selvästi nairettiin päin naamaa. Tiesin että en ollut koulutuksen alkukuukauden vireessä, sillä minua painoi tämä palkaton työ ja nöyryytys.

      Tyttökaverini järjesti viikonlopuiksi tanssikursseja ja kaikkea erilaisia kursseja. Minusta tuli peto ja huusin hänelle hyvin loukkaavasti, mitä en koskaan muuten tekisi hänelle. Vastasin hänen seuraavaan tanssikurssiin, että mene sinä ensin suihinottokurssille.Tyttökaverinikin pahoitti mielensä.

      Kun "kurssi" lopulta loppui,olin oikeastaan helpottunut että pääsin tilanteesta ulos, enkä kärsinyt enää.

      Tapauksesta on useita vuosia ja tänä päivänä olen työtön. Todella onnelllinen sellainen mutta vieläkin kauhulla muistelen Sarasen koulutuksen aikaisia tilanteita. Ne muistot eivät ole syöpyneet mielestä.

      Rakkaan tyttökaverini kanssa erottiin samaan aikaan kun koulutuskin loppui. Ikävä että minusta oli paljastunut paineen alla ihmishirviö, loukkaava epämiellyttäv kiusattu peto.

      En tiedä tarkalleen mikä minun koulutuksen hinnaksi tulee, mutta tämä nainen olisi olltu sellainen jonka kanssa olisin voinut lapsetkin tehdä.

      Heikki Saranen osasi puhua, ylisti heidän monivalintatestejään, kehui minua haastattelussa ja antoi ymmärtää että nyt olen osunut kultasoneen.

      Kurssin loputtua ei Hessua näkynyt hyvästelemässä meitä, onnistuneita ja epäonniostuneita. Hänen konsulttinsa olivat puskurina ja näennäisen pahoillaan ikävästä lopusta.

      Koulutuksessa olet pakotettu jatkamaan loppuun asti, sillä muuten koulutustuki loppuu. Tavallisessa työsuhteessa olet aina vapaa lopettamaan jos stressi on sietämätön.

      Ikinä en työsuhteen takia ole ajatellut niin itsetuhoisia ajatuksia kuin tuon koulutuksen aikana, enkä ikinä tule ajattelemaankaan.

      Nyt olen työtön ja onnellinen.

      • kyllä Vit. tai siis

        olin mukana tässä vastaavassa mutta erinimisessä mikä muuten nytkin pyörii taas uudella nimellä täysin vastaava koulutus. meistä 14/18 sai paikan.minun kohdalla tilanne oli ja on edelleen se että koulutusta on mutta työkokemus puuttuu joten hain tähän mukaan. koska minulla oli jo vaki työ eri alalta niin kysyin että onko yritys varmasti palkkaamassa kun joudun jättää nykyisen... joo meillä on pitkäaikainen yhteistyö takana ja hyvin on aina mennyt.. sanoivat no lähdin mukaan ja aika äkkiä selvisi että yritys ei todennäköisesti palkkaa koska heillä onkuin onkin rekry kielto no sitten oli puhetta että määräaikainen onnistuis... niimpä niin ei se sitten onnistunut ja kuukausi koulutuksen jälkeen saraselta sanoivat että näin on käynyt kerran aikasemminkin!! kiva kun kerroitte nyt jos olisivat alussa sanoneet tuon niin en varmasti olisi lähtenyt mukaan siinä vaiheessa kyllä pikkasen otti päähän. sain kyllä suosittelijat sieltä yrityksestä mutta ei sekään näköjään auta kokemusta tarvis olla enemmän... ja ei muuten saranen sen jälkeen ole yrittänyt meille hakea uutta paikkaa vaan ne aloittivat tosiaan heti vastaavan uuden koulutuksen joten paikat varmaan meni sinne ja mitäs kun eivät ne minusta enää mitään hyödy niin miks sitten paikkaakaan hommaisivat!! joten vähän fifti-siksti (näin suomeks kirjotettuna :)) en oikein suosittele vähän niinkuin lottoisi yhtä varmaa on touhu. heillä on hienoja referenssejä koulutuksen käyneiltä julkaistuna mutta olis kysynee multa niin olis varmasti erillainen referenssi... :)


      • vakd
        kyllä Vit. tai siis kirjoitti:

        olin mukana tässä vastaavassa mutta erinimisessä mikä muuten nytkin pyörii taas uudella nimellä täysin vastaava koulutus. meistä 14/18 sai paikan.minun kohdalla tilanne oli ja on edelleen se että koulutusta on mutta työkokemus puuttuu joten hain tähän mukaan. koska minulla oli jo vaki työ eri alalta niin kysyin että onko yritys varmasti palkkaamassa kun joudun jättää nykyisen... joo meillä on pitkäaikainen yhteistyö takana ja hyvin on aina mennyt.. sanoivat no lähdin mukaan ja aika äkkiä selvisi että yritys ei todennäköisesti palkkaa koska heillä onkuin onkin rekry kielto no sitten oli puhetta että määräaikainen onnistuis... niimpä niin ei se sitten onnistunut ja kuukausi koulutuksen jälkeen saraselta sanoivat että näin on käynyt kerran aikasemminkin!! kiva kun kerroitte nyt jos olisivat alussa sanoneet tuon niin en varmasti olisi lähtenyt mukaan siinä vaiheessa kyllä pikkasen otti päähän. sain kyllä suosittelijat sieltä yrityksestä mutta ei sekään näköjään auta kokemusta tarvis olla enemmän... ja ei muuten saranen sen jälkeen ole yrittänyt meille hakea uutta paikkaa vaan ne aloittivat tosiaan heti vastaavan uuden koulutuksen joten paikat varmaan meni sinne ja mitäs kun eivät ne minusta enää mitään hyödy niin miks sitten paikkaakaan hommaisivat!! joten vähän fifti-siksti (näin suomeks kirjotettuna :)) en oikein suosittele vähän niinkuin lottoisi yhtä varmaa on touhu. heillä on hienoja referenssejä koulutuksen käyneiltä julkaistuna mutta olis kysynee multa niin olis varmasti erillainen referenssi... :)

        Hyväksikäyttöä koko p**ka. Kävin duunissa 7kk ilmaiseksi viime keväästä joulukuuhun saakka ahkerasti. Työtehtävät olivat välillä täyttä "fyysistä" kuraa. Ei tullut rahaa eikä työpaikkaa mitä oli luvattu. Enkä ollut ainoa. Meitä oli n. 40 henkilöä, valittu 500:sta hakijasta. Yli puolet EI saanut työsopparia. NYT SITTEN YLLÄTYS PYLLÄTYS.... SIELLÄ ON KUULEMMA UUSI ERÄ "TIETÄMÄTTÖMIÄ" TULLUT TEKEMÄÄN SAMAA KURAISTA DUUNIA TIETÄMÄTTÄÄN ETTÄ SIELLÄ KIERRÄTETÄÄN ILMAISTA TYÖVOIMAA.


      • Project Expert
        vakd kirjoitti:

        Hyväksikäyttöä koko p**ka. Kävin duunissa 7kk ilmaiseksi viime keväästä joulukuuhun saakka ahkerasti. Työtehtävät olivat välillä täyttä "fyysistä" kuraa. Ei tullut rahaa eikä työpaikkaa mitä oli luvattu. Enkä ollut ainoa. Meitä oli n. 40 henkilöä, valittu 500:sta hakijasta. Yli puolet EI saanut työsopparia. NYT SITTEN YLLÄTYS PYLLÄTYS.... SIELLÄ ON KUULEMMA UUSI ERÄ "TIETÄMÄTTÖMIÄ" TULLUT TEKEMÄÄN SAMAA KURAISTA DUUNIA TIETÄMÄTTÄÄN ETTÄ SIELLÄ KIERRÄTETÄÄN ILMAISTA TYÖVOIMAA.

        Eli tuo oli varmaan se viimekevään maaliskuussa alkanut ICTPro-koulutus, johon minäkin hain ja hakijoita oli 520kpl... Haastattelussa kerrottiin, että olisi useampikin yritys kiinnostunut ja mielessä monta paikkaa. Sitten, kun soitin ja kyselin perään, niin oltiin perkuleen ynseitä.


      • HUOMIOTA
        Project Expert kirjoitti:

        Eli tuo oli varmaan se viimekevään maaliskuussa alkanut ICTPro-koulutus, johon minäkin hain ja hakijoita oli 520kpl... Haastattelussa kerrottiin, että olisi useampikin yritys kiinnostunut ja mielessä monta paikkaa. Sitten, kun soitin ja kyselin perään, niin oltiin perkuleen ynseitä.

        Uutta putkeen, vaikka edellisillekään ei ole löytynyt töitä...
        IctPro-rekrytointiohjelma ja TrackIT-kartoitusjakso (nro 628731)
        Haku alkanut elokuussa 2010 ja päättyy 28.2.2011. Viime vuonna hakua jatkettiin maaliskuulta 2010 elokuulle 2010, jolloin alettiin keräämään uusia haastateltavia ts. ELY-keskus maksaa aivan varmasti jo tästä jotain. Eihän 15-20 ohjelmaan valitulla makseta palkkoja. Non-stop-haulla saadaan kerättyä vuosittain noin tuhannen hakijan CV-pankki, jonka kulut maksatetaan veronmaksjilla.

        Nyt työvoimahallinto, HUOMIO!! Mikä on vastuu yrityksellä, joka jättää hommansa tekemättä.
        Tässäkin vastuu onnistumisesta kaadetaan työttömän harteille, ikäänkuin se olisi hänen vikansa, ettei yritys tarjoa jatkopaikkaa, vaan ottaa jonosta uuden ilmaisharjoittelijan.


      • purjo pore
        HUOMIOTA kirjoitti:

        Uutta putkeen, vaikka edellisillekään ei ole löytynyt töitä...
        IctPro-rekrytointiohjelma ja TrackIT-kartoitusjakso (nro 628731)
        Haku alkanut elokuussa 2010 ja päättyy 28.2.2011. Viime vuonna hakua jatkettiin maaliskuulta 2010 elokuulle 2010, jolloin alettiin keräämään uusia haastateltavia ts. ELY-keskus maksaa aivan varmasti jo tästä jotain. Eihän 15-20 ohjelmaan valitulla makseta palkkoja. Non-stop-haulla saadaan kerättyä vuosittain noin tuhannen hakijan CV-pankki, jonka kulut maksatetaan veronmaksjilla.

        Nyt työvoimahallinto, HUOMIO!! Mikä on vastuu yrityksellä, joka jättää hommansa tekemättä.
        Tässäkin vastuu onnistumisesta kaadetaan työttömän harteille, ikäänkuin se olisi hänen vikansa, ettei yritys tarjoa jatkopaikkaa, vaan ottaa jonosta uuden ilmaisharjoittelijan.

        Kannattaisikohan näistä asioista ilmoittaa vaikka sinne työvoimahallintoon ja viranomaisille, että asialle saataisiin tehtyä jotain, eikä vain itkeä jossain Suomi24-foorumilla jolla ei ole mitään vaikutusta mihinkään suuntaan?

        MOT:ssa on ollut noista 2004 ja 2009 juttua:

        http://ohjelmat.yle.fi/mot/arkisto/27_4_2009_mot_haamukoulutusta_orjakauppaa_ii/kasikirjoitus


      • purjo pore kirjoitti:

        Kannattaisikohan näistä asioista ilmoittaa vaikka sinne työvoimahallintoon ja viranomaisille, että asialle saataisiin tehtyä jotain, eikä vain itkeä jossain Suomi24-foorumilla jolla ei ole mitään vaikutusta mihinkään suuntaan?

        MOT:ssa on ollut noista 2004 ja 2009 juttua:

        http://ohjelmat.yle.fi/mot/arkisto/27_4_2009_mot_haamukoulutusta_orjakauppaa_ii/kasikirjoitus

        Teki kyllä mieli tehdä näin mutta eipä sekään ole fiksu ratkaisu. Nimittäin töitä on älyttömän vaikea löytää. Yleensä jos on saamassa jonkun paikan niin sieltä yleensä soitetaan entiselle paikalle. Ja jos siellä edellisellä firmalla kerrotaan että toi on se tyyppi joka aiheutti firmalle ongelmia, niin sitten ei saa paikkaa enää ikinä. Samalla siinä voi menettää kaikki muutkin mahdollisuudet. Varsinkin jos kyseessä on joku iso yritys. Puhumattakaan jo isojen yrityksien sekä rekrytointifirmojen symbioosista missä niillä kummallakin on tehty keskenään sopimukset työvoiman ylläpitämiseksi laillisin keinoin.
        Eli periaatteessa tässä ei voi syyttää ketään muuta kuin lain tuomia porsaanreikiä joihin tuskin tavallinen kansalainen pystyisi millään tavalla vaikuttamaan.... yksin tai ryhmässä.


      • mieittee
        vakd kirjoitti:

        Teki kyllä mieli tehdä näin mutta eipä sekään ole fiksu ratkaisu. Nimittäin töitä on älyttömän vaikea löytää. Yleensä jos on saamassa jonkun paikan niin sieltä yleensä soitetaan entiselle paikalle. Ja jos siellä edellisellä firmalla kerrotaan että toi on se tyyppi joka aiheutti firmalle ongelmia, niin sitten ei saa paikkaa enää ikinä. Samalla siinä voi menettää kaikki muutkin mahdollisuudet. Varsinkin jos kyseessä on joku iso yritys. Puhumattakaan jo isojen yrityksien sekä rekrytointifirmojen symbioosista missä niillä kummallakin on tehty keskenään sopimukset työvoiman ylläpitämiseksi laillisin keinoin.
        Eli periaatteessa tässä ei voi syyttää ketään muuta kuin lain tuomia porsaanreikiä joihin tuskin tavallinen kansalainen pystyisi millään tavalla vaikuttamaan.... yksin tai ryhmässä.

        Olen samaa mieltä. En minäkään viitsi firman nimeä paljastaa. Siitä ei seuraa kuitenkaan mitään hyvää mulle. Kyllä ne työkkärissäkin huomaa, kun tämä toiminta yleistyy Saranen Consultingissa. Tämänkin viestiketjun olemassaolo ja kasvaminen on tärkeää. On hyvä, että sana leviää. Maine leviää koko ajan nopeammin "uhrien" määrän kasvaessa. Tulen jatkossa ottamaan tarkemmin selvää työnantajasta, joka töitä tarjoaa. Erityisesti foorumeilta, joissa kuulee käytännön kokemuksia firman toiminnasta. Toki aina pitää miettiä, miksi joku antaa negatiivista palautetta ja joku positiivista. Syy voi olla mitätön tai aiheellinen.

        Saranen Consultingin toiminta on sinänsä hyvää, että he yrittävät saada ihmisille töitä ja tarjoavat koulutusmahdollisuuksia yhteistyökumppaneidensa avulla, mutta "likaista" heidän hommastaan tekee se, että he varmasti tietävät joidenkin firmojen käyttävän jatkuvasti halpatyövoimaa ja rekrytoivat silti sinne uudestaan työntekijöitä. Näille sitten vielä vakuutellaan, että viime vuonna on työllistytty hyvin ja niin varmasti tänäkin vuonna. He eivät ole rehellisiä ja se kantaa huonoa mainetta. Firmoille Saranen Consulting on kultasuoni, jota he voivat käyttää hyödykseen tähän halpatyövoiman hankkimiseen.


      • ilmiantanut
        vakd kirjoitti:

        Teki kyllä mieli tehdä näin mutta eipä sekään ole fiksu ratkaisu. Nimittäin töitä on älyttömän vaikea löytää. Yleensä jos on saamassa jonkun paikan niin sieltä yleensä soitetaan entiselle paikalle. Ja jos siellä edellisellä firmalla kerrotaan että toi on se tyyppi joka aiheutti firmalle ongelmia, niin sitten ei saa paikkaa enää ikinä. Samalla siinä voi menettää kaikki muutkin mahdollisuudet. Varsinkin jos kyseessä on joku iso yritys. Puhumattakaan jo isojen yrityksien sekä rekrytointifirmojen symbioosista missä niillä kummallakin on tehty keskenään sopimukset työvoiman ylläpitämiseksi laillisin keinoin.
        Eli periaatteessa tässä ei voi syyttää ketään muuta kuin lain tuomia porsaanreikiä joihin tuskin tavallinen kansalainen pystyisi millään tavalla vaikuttamaan.... yksin tai ryhmässä.

        mistäs se yritys tietää että se oli juuri sinä joka sen ilmotuksen teki!! itse tosiaan tein ilmoituksen omasta yrityksestä työministerille ja homma menee nii että työvoima toimiston kuuluu valvoa ettei yritys toistuvasti ota harjottelijoita ja jätä palkkaamatta ei yritys silloin saa tietää että sinä olet huomauttanut asiasta kun se on oikeasti työvoima toimiston tehtävä!!!!


      • ilmiantanut kirjoitti:

        mistäs se yritys tietää että se oli juuri sinä joka sen ilmotuksen teki!! itse tosiaan tein ilmoituksen omasta yrityksestä työministerille ja homma menee nii että työvoima toimiston kuuluu valvoa ettei yritys toistuvasti ota harjottelijoita ja jätä palkkaamatta ei yritys silloin saa tietää että sinä olet huomauttanut asiasta kun se on oikeasti työvoima toimiston tehtävä!!!!

        Jokaisella henkilöllä tai firmalla on oikeus kiistää virheestään, varsinkin jos kyseessä on anonyymisti jätetty ilmoitus. Silloin asiat vain pysähtyvät paikoilleen ellei joku mene pidemmälle. Silloin asia menee oikeuskäsittelyyn. Oikeuskäsittelyssä pyritään tuomaan todisteet esiin, joista sitten selviää henkilöt.


    • Gnastat

      Olin 2kk Ictpro-ohjelmassa, jonka jälkeen sain töitä muualta. Laitoin paperit huvikseni ja ei tarvinut edes käydä yhdessäkään haastattelussa. Näin tuuttorin ensimmäisen kerran työpaikalla neljäntenä päivänä.

      Kurssit varmaan olisi ollut ihan hyviä jos niissä olisi minulle jotain uutta asiaa. Kovasti ylistivät tuota MCTS-sertifikaattia. Itseäni lähinnä nauratti. Minulla oli jo noita tusinan verran ettei hirveästi napannut kurssit.

      Jonkin verran uhkailua tuli siinä vaiheessa kun sain työpaikan muualta. Ei napannut. Tuskin olisin saanut tuota kautta pysyvää työpaikkaa. Siinä puljussa missä olin oli sarasen kautta ollut jo useampi jannu töissä. Rento oli ilmapiiri, mutta ei minua varten. Töissä olin palkatta 2kk, mutta eivät työtodistusta edes viitsineet kirjoittaa, joten aika tyhjä arpa jäi käteen. Sain sentään ainakin muutamat ilmaiset limpparit Sovellolta jos en muuta.

    • hölmölandia___

      Kyllä pitäisi työvoimakoulutuksen lähtökohta olla työllistyminen tai muuten mitään rahoitusta ei pitäisi myöntää. Tukiraha keinottelu luo ihan uuden bisneksen ja vääristää markkinoita. Ei tällaista rahahanaa pitäisi olla, yrityksen pitäisi itse ottaa vastuu kouluttamisesta, jos löytyy joku lupaava tyyppi ja rahoittaa se myös ihan itse.

      Tämä on vain ihan selvää työttömien hyväksikäyttöä orjatyövoimana. Sen lisäksi vielä suurinosa näistä koulutettavista omaa jo ammattitutkinnon, mutta sehän ei siinä paina yhtään.

      Loppujenlopuksi nämäkin tukirahat tulevat suurimmaksi osaksi veronmaksajien kontolle, kun EU tukea siitä on vain 1/3, eli yksi euro kolmesta. Milloin tällaiselle tuhlaukselle laitetaan piste?

      • asiaa eteenpäin..

        tästä pitäisi nostaa "mekkala"eli koittaa jos vaikka45 minuuttia tai joku muu merkittävä taho tekis asiasta selvityksen. Tuo 45 minuuttia on ainakin monissa tapauksissa saanut vastuulliset varpailleen miksei tässäkin asiassa kun "uhreja" on kuitenkin aikas monta ja veronmaksajien rahoja sekä ennen kaikkea muutamia työpaikkoja saadaan tuolla hoidettua


      • koulutettava2011
        asiaa eteenpäin.. kirjoitti:

        tästä pitäisi nostaa "mekkala"eli koittaa jos vaikka45 minuuttia tai joku muu merkittävä taho tekis asiasta selvityksen. Tuo 45 minuuttia on ainakin monissa tapauksissa saanut vastuulliset varpailleen miksei tässäkin asiassa kun "uhreja" on kuitenkin aikas monta ja veronmaksajien rahoja sekä ennen kaikkea muutamia työpaikkoja saadaan tuolla hoidettua

        Jotenkin silti ihmettelen mitä nillitätte, kun minulla kokemukset ovat olleet tähän mennessä pelkästään positiivisia. Tällä viikolla toisaalta vähän arvellutti kun samassa firmassa aloitti uusi Sarasen kautta tullut koulutettava, jolla on vieläpä sama tutori kuin minulla! Lisäksi olin Tieturin kurssilla ja siellä kaikki paitsi yksi olivat samassa Sarasen ICTPro -koulutuksessa! Ei varmasti sattumaa?

        Outo asetelma myös kun itsehän - edelleen - olen koulutukseltani ylioppilas ja kaikki muut joita olen tavannut ovat korkeasti koulutettuja tai kaksi kertaa minua vanhempia. Toisaalta ehkä juuri siksi minulle tästä on vallattomasti hyötyä kun taas niille kokeneimmille ei juurikaan, mitä nyt on tullut luettuakin.

        Yli puolet koulutusajasta on nyt suoritettu ja mulla on mustaa valkoisella että ajankohta jolloin sopimukset kirjoitetaan. Jännäilen kovasti. Tsemppiä muille koulutuksessa oleville!


    • Duunissa

      Duunia löyty melko pian ja soppari kirjoitettiin heti jo koulutusjakson alussa. Hyvin meni.

    • z arranen sdjhdg
    • Willenberg

      Tuleekohan tuosta mitään?

    • Näinvuonna2011

      Kiitos teillä tästä foorumista. Itselläni alkoi epäilykset kyseistä firmaa kohtaan nousemaan siinä vaiheessa, kun en saanut vastausta kahteen yksinkertaiseen kysymykseen, toinen koski palkkausta ja toinen koulutuksen järjestämispaikkaa. Sen jälkeen googlasin ja löysin tämän keskustelun. Tuli sieltä sähköpostia sitten, mutta ei missään vaiheessa minkäänlaista vastausta kumpaankaan kysymykseen. Kannattaa kiertää tämä pulju kaukaa. Itselläni ei todellakaan ole motivaatiota lähteä ilmaiseen työharjoitteluun, sain siitä jo tarpeekseni kun tein koulussa 5kk harjoittelujakson ilmaiseksi. Kerran petettyä ei petetä toista kertaa samalla tavalla. Työttömänä luuserinakin on fiksumpaa olla kuin huijarifirmojen pompoteltavana orjatyövoimana.

    • Muisto_vuosien_takaa

      Vieläkö nämä "koulutukset" jatkuvat? Oma kokemus tästä firmasta on kai viiden vuoden takaa. Olin jotenkin käsittämättömässä mielenhäiriössä, kun edes tuonne yhteyttä otin. Kuvittelin rekryilmoituksen aluksi olevan ihan oikea työpaikkailmoitus eikä valtioin rahoittama työvoimakoulutus...

      Voin sanoa tämän olleen negatiivisin rekrytointikokemuksekseni. Haastattelija vähätteli opintojani ja toisen alan työkokemustani ja käyttäytyi töykeästi. Järjestämäänsä koulutusta ja mitä lie netin kautta tehtäviä testejä kyllä suitsutettiin. Perään soiteltiin koko se aika kun vielä olin haussa mukana ennen omaa kieltäytymistäni. Huomasin hakuajan jatkuvan vielä syksylläkin, vaikka oli alkanut jo keväällä.

      Onneksi en aloittanut silloisessa koulutuksessa, kun pääsin ihan normaaleihin palkallisiin töihin. Muutkin, hakekaa ihmeessä oikeitakin töitä suoraan!

    • ödlfgkvdfk

      Lyhesti sanottuna: kusetusta koko paska.

    • Sitä saa mitä tilaa

      Eikö olisi kohtuullista julkaista myös tuollaisten hyväksikäyttävien "yhteistyöyritysten" nimiä? Yleensähän sikamaisesta käytöksestä seuraa negatiivista palutetta, tämäkin ketju on suht helposti löydettävissä, kun hakee lisätietoa Sarasen koulutuksista. Jos kerran on valmis käyttämään työttömiä / työttömyysuhan alla olevia hyväkseen, on varmasti valmis myös kantamaan vastuun negatiivisista palautteista! Ja osaavatpahan hakijat paremmin välttää tuollaisia yritysmaailman mätäpaiseita.

      • Kuka kertoisi?

        Tosi on, että yhteistyöyritysten nimet on saatava esiin.


      • mister saranen

        Eikös ne näy siellä sarasen sivulla.


      • PAs2NoMo
        mister saranen kirjoitti:

        Eikös ne näy siellä sarasen sivulla.

        Älkää menkö jos ei 6kk ilmainen työ kiinnosta.

        Yhteistyö firmat käyttää ilmaisena työvoimana eikä edes 1% ns. koulutukseen osallistuneista saa työpaikkaa.

        Touhu on moraalitonta, mutta laillista.


      • elämä on...
        PAs2NoMo kirjoitti:

        Älkää menkö jos ei 6kk ilmainen työ kiinnosta.

        Yhteistyö firmat käyttää ilmaisena työvoimana eikä edes 1% ns. koulutukseen osallistuneista saa työpaikkaa.

        Touhu on moraalitonta, mutta laillista.

        Saanen korjata: touhu on moraalitonta, mutta laillista ja valtion taloudellisesti tukemaa.

        Maksatko veroja? Jos maksa, niin syötät rahaa tähän kusetukseen.


    • Project Expert

      Tuolla sivuillahan on nykyään lähes kaikkien rekrykoulutuksen firmat näkyvillä. Huomattavaa on, että esim Sininen Meteoriitti pyörii hyvin pitkälti näillä ilmaisharjoittelijoilla. Yritys, jossa nyt työskentelen osti tältä yritykseltä konsulttiapua ja nostin metelin heti. Ko. yrityksen palveluita ei enää käytetä. Kannatan eettisiä arvoja ja ihan oikeasti palkkaa saavan konsultin palkkaamista määräajaksi yrityksemme listoille. Ja näin tullaan tekemään.

      Toinen yritys listoilla on Innofactor, jonne itsekin hain joskus töihin. Minulle annettiin ymmärtää, ettei naisilla ole paikkaa IT-johdossa, joten nykyinen työnantajani ei osta myöskään heiltä palveluita.

      Vain Enderossa minua on kohdeltu kuin ihmistä, myös työttömänä töitä hakiessa. Harmittavaa, että heillä on nyt näppinsä tässäkin sopassa Sarasen kanssa. Täytyy seurata tilannetta ja miettiä ratkaisuja siltä osin.

      Koska nykyinen työnantajani kohtelee työntekijöitään hyvin haluan, että ulkoa ostettu yhteistyökumppanin tuottama työ noudattaa samaa eettistä arvomaailmaa.

      Saraselle et kumppaneille voin sanoa terveisiä "sen minkä taakseen jättää, edestään löytää". Huonosti kohdeltu hakija voikin olla se, joka kaataa seuraavat diilinne.

    • Kokenut koodari

      Katsokaapa tätä sivua:
      http://tinyurl.com/7urs4a2

      Siinä viimeinen ilmoittautumispäivä on tätä kirjoitettaessa 19.2. Talletin saman sivun toissa päivänä omalle koneelleni kun kuvittelin että tuo sivu katoaa 5.2 jälkeen. Silloin siinä oli päivämääränä 5.2. Eli mitä tämä on olevinaan?

      Onko teksti koko ajan sama mutta päivämäärää muutetaan automaattisesti?

      Tuntuu erittäin epäilyttävältä. (En ole menossa koulutukseen vaan olen _ehkä_ kiinnostunut noista koodarin hommista jos työpaikka/projekti on riittävän mielenkiintoinen.)

      • Saranen sucks

        Ilmeisesti kyseessä on joku Tellabsin projekti, jota Endero alihankkii. Voi olla vähän haasteellista löytää porukkaa, joka osaa mm. SDH/Sonet, ATM, E1/T1, FrameRelay, MPLS, PPP ja HDLC.

        Tuo Sarasen mukaan sotkeminen tapppoi ainakin minun mielenkiinnon.


    • O.C.

      "Voi olla vähän haasteellista löytää porukkaa, joka osaa mm. SDH/Sonet, ATM, E1/T1, FrameRelay, MPLS, PPP ja HDLC"

      Eikös tuo ole sitä porukka, jotka kengittiin Nokia Networksilta 2003 yt-neuvotteluissa. Sieltähän ne osaajat löytyvät, jos eivät ole ratkenneet ryyppäämään.

    • retaw

      rampes, tänään tuli puhelua tuosta SAP ohjelmasta. Haistatteluun pitäis mennä.
      Ei o kyl mitään tietoa tästä firmasta / ohjelmasta. Tästä ketjusta ei ainakaan hirveesti positiivista tullu esille. Ei o ihan ilmasta matkustaakkaan tonne haasttatteluun, toivottavasti ei me rahat ihan hukkaan.

      • anna mennä

        Ei ne hukkaan mene. Saat varmasti duunia. Valtio maksaa sun harjoittelijapalkan. Muutama kuukausi hommia, ja takas kortistossa.


      • as32wrwdffr

        Eikö tuo kurssi ole työvoimakoulutusta niin matka korvauksia kannatta kysellä ennakkoon kortistosta. (Jos omalla autolla niin muistaakseni 21 centtiä /km).


    • pitkinpitkospuita

      Barona & Saranen ne yhteen soppii (huomasivat, että kilpailevat samoista tolloista, joten hynttyyt yhteen, niin on enemmän valtaa työttömien valtavaan karjaan).

      Barona IT Oy:n sivustolla (www.barona.fi) mainitut EXPERT-ohjelmat
      (mm. Infra, SharePoint, Developer, Project Expert) ovat osa 'Uusi IT-duuni! Rekrytointiohjelma ICT-osaajille' työvoimapoliittista koulutusta.

      Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista opintososiaalisista etuuksista saat lisätietoja TE-toimistostasi tai Koulutusneuvonnasta, puh. 010 19 4901 ma-pe klo 9-17.

      Koulutuksen kestäessä 6-8 kk, koulutukseen sisältyy viikon lomajakso.

      • 2012

        Täällä myös ICT-PRO 6 kk:n koulutusohjelma takana. Otin riskiä ja muutin sen takia stadiin mutta työttömäksi jäin. Uusi ohjelma on alkamassa mutta sinne ei kerran koulutuksessa olleilla ole asiaa. Ei näin!


    • ou shit!

      Koko Saranen on pelkkää p@sthaa!! :-(

    • En suosittele

      Saranen rahastaa. He eivät itse tee käytännössä mitään, saavat valtiolta valtavasti rahaa, työnantajat ilmaista työvoimaa, ja työtön työntekijä on koko koulutuksenajan virallsiesti työtön ja usein koulutuksen jälkeenkin. Lisäksi opiskeluaika vähennetään ansiosidonnaisesta ajasta, vaikka teet kopäiväistä palkatta työtä. Sen jälkeen putoat suoraan peruspäivärahalle. En suosittele.

    • Talent Gate

      Talent Gatea en todellakaan voi suositella! Todella huono kokemus.

      • möhnää

        Olin joskus hakemassa 6 viikkoa rekrykoulutukseen tätä kautta. Tykkäsin koulutuksista (hyvät opettajat), mutta mitään apuja työn tai työharjottelupaikan hankkimiseen en saanut. Vähän nyppi, kun sieltä kuitenkin sain muutama tosi hyvän paikan, juuri sellaisen, joka olisi sopinut minullekin, mutta minua ei edes esitelty työnantajille, koska olin profiililtani jotenkin väärä tyyppi ts. liikaa työkokemusta.

        Tapasin toisessa työpaikassa heidän kautta tulleen myyntirekrykoulutuksessa olevan, jolta kuulin aika "hienoa" tarinaa, ketkä saa niitä paikkoja ts. ne joilla ei ole omaa mielipidettä, eikä missään tapauksessa kerro omaa palkkatoivetta tai urasuunntelmia. Niitä on helppo ohjailla. Tämäkin tyyppi sanoi tekeytyneensä vähän tyhmäksi kaverin vihjeestä ja heti nappasi.


    • SAP Professional

      Hei, onko kuulolla ketään Sarasen SAP Professional-koulutukseen hakeneita? Tai edellisiin osallistuneita? Itse kävin ryhmähaastettulussa mutta sen jälkeen ei ole mitään kuulunut.

      Tämähän on aika uusi ohjelma Sarasella ja koska SAP-osaajista on suuri pula, voisin kuvitella ohjelman olevan hyodyllinen vaikka ei kouluttavaan lafkaan rekrytoitaisikaan. Minua koulutuksen aikana suoritettavat sertifikaatit edelleen kiinnostavat, mutta voisiko jo asiaa enemmän tunteva kertoa millainen painoarvo niillä tyonhaussa on? Onko moduulista toiseen hyppääminen miten haastavaa? Ja miten kattavia sertifikaatin aihealueet ovat? Sain jo muita toita (ei SAP) mutta en ole aloittanut viela ja olen leikitellyt ajatuksella mitä tekisin jo tulisin vielä valituksi koulutukseen ja yhteistyoyritys loytyisi. Lähtisinko pelkkien sertien takia mukaan (Riippunee tietenkin minkä sertin pääsisi suorittamaan) ja hylkäisin ei niin himottavan mutta siedettävän (luulisin) duunin hyvässä firmassa. Välillä idea tuntuu aivan mahdottoman hyvältä, välillä täydeltä hulluudelta. SAP-kokemusta on, mutta niin suppealta aihealueelta että sitä on mahdoton soveltaa mihinkään muuhun ja vastaavia tyopaikkoja on lähes yhtä mahdoton loytää.

      Ryhmähaastattelusta jäi omituinen maku, mainostivat erästä lafkaa koulutettavaa hakevaksi yhteistyoyritykseksi, mutta sisäpiirin kautta kuulin että eivät he ole hakemassa ketään. Kivahan se on mainita iso ja tunnettu nimi mainosmielessä, vaikka perusteetta sitten..

      • Itse aikoinaan...

        Itse olin aikoinaan ICT Pro koulutuksessa ja reilusta paristakymmenestä ilmaistyöläisestä työllistyi vain 2. Nekin vain määräaikaisiksi muutaman kuukauden pätkiksi Baronan kautta, eli työvoimalaissa on porsaanreikiä... tuollaisia risteilylaivan mentäviä.


    • KKJUJuu

      Kävin joskus Sarasella ryhmähaastattelussa, jossa jäi mieleen että paikat, jotka heillä on yrityksissä ovat sellaisia, joihin ei muita oteta vaan niihin pääsevät Sarasen harjoittelijat jos hyviksi osoittautuvat. Minun tapauksessani ainakin paikka tuli samaan aikaan yleiseen hakuun ja kas kummaa sitä kautta löytyi kokeneempi hakija.

      Tuskin tuo saisi työvoimakoulutuksen statusta (ja tukia) jos ei ihmisiä työllistäisi, joten varmasti joissakin tapauksissa on hyväkin ratkaisu. Ehkä nämä soveltuvat ns. uraa vaihtaville.

    • Huonoja kokemuksia

      Ei kannata hakea. Kokemusta on Pro koulutuksesta. Vakituista työpaikkaa ette tuolta saa. Jos teidät työllistetään, niin huonolla ala-arvoisella palkalla ja Baronan kautta. Lupauksia vakinaistamisesta kyllä riittää. Mahdollinen palkka paljastetaan koulutuksen viimeisenä päivänä. 'Ota tai jätä'. Yritysten yhteistyössä tekemää orjakauppaa, jossa teidän ostetaan ja myydään eteenpäin ja palkka joka kuuluisi työntekijälle menee aivan eri taskuihin. 8kk ilmaista työntekoa, voitte vain laskea miten paljon yritys hyötyy kaikista kurssilaisista yhteensä rahallisesti. Työ- ja elinkeino ministeriön pitäisi ehdottomasti puuttua tähän. Samoin kokonaisuudessaan nykyajan Barona kuvioon, jossa ihmisillä ei ole mitään ihmisarvoa ja palkat pidetään systemaattisesti reilusti vakityöntekijöiden alapuolella. Nuoret ja työttömät varokaa tätä, teitä käytetään pelkästään hyväksi ja pelinappuloina. Nykyajan orjakauppaa.

    • Juuri noin kuin tuossa edellä mainitaan. Sain Baronan kautta pääsyn erääseen nimeltämainitsemattomaan firmaan. Baronan haastattelussa kehuttiin kovasti että kyllähän meillä on 90% työllistymisprosentti. Moni kuitenkin jättää kesken kun huomaa minkälaiseen kusetukseen ovat joutuneet. Tyhmimmät sittten jaksaa loppuun asti ainakin sen CV merkinnän toivossa, mikä kuitenkin ilmeisesti joillekkin on koitunut jopa haitaksi.

      Noh siellä sitten nimeltä mainitsemattoman firman haastattelussa kyllä puhuttiin että joo se reilu kolmen tonnin kuukausiliksa käy hyvin firman standardien kanssa. Juu ja sopimusta katsotaan sitten elokuun lopulla. No nyt on syyskuu ja viikko sitten sain tietää etten ole ollut "riittävän aktiivisen näköinen" ja en riittävän nopea tässä 6 kk koulutusjaksossa(vaikka kylläkin sain juuri pari päivää sitten 5 story pointin tehtävän valmiiksi reilussa 3 tunnissa, firman standardi on 2 story pointtia PÄIVÄSSÄ), mutta yllättäen heillä olisi kuitenkin tarjota minulle hieman erinlaista duunia 2500 palkalla.

      Eli Baronan suurimpia asiakkaita lienee tällaiset kiskurifirmat jotka yrittää säästää ja saada näitä palkattomia harjoittelijoita lupaillein paikkaa pilven reunalla, sitten kova totuus iskeekin kun on saatu orjaa vihdottua sen 6 kuukautta. Kappas meillä ei olekkaan sellaista paikkaa enää tarjota(kuitenkin ollaan kokoajan rekrytoimassa uutta porukka, peräti jopa OIKEILLA SOPIMUKSILLA), eli suuhun ollaan täällä kustu ja pahasti.

      VÄLTTÄKÄÄ BARONAA, puoli vuotta elämästä heitetty käytännössä hukkaan menetin nyt 6 kuukautta työttömyysaikaa, eli pitäisi uusi työ löytää kuukauden parin sisällä tai saan elää enää vain kelan tuilla.

      Jos olisin tajunut lukea tätä palstaa silloin kun kävin haastattelussa olisin lyönyt luurin korvaan kun ehdottaisivat jatkohaastatteluja.

      Kuukausituloni romahtivat noin 700 nettona 6 kuukauden ajaksi, eli tämä CV merkintä maksoi around 4200 euroa, mikä ei tietenkään koko elämän mittapuulla ole paljoa, ja olisin ehkä ollut kuitenkin tuon ajan työttömänä, mutta olisimpahan ainakin ollut vapaa-aikaa enemmän, jota kuitenkin meillä jokaisella on elämässä rajoitetusti.

      Eli miten tämän sitten haluaa tulkita, 4200€ menetyskö insinöörin palkkaan vaiko 900 tuntia elämästä kankkulan kaivoon.

      • Moinen lafka pitäisi laittaa oikeuteen röyhkeästä valehtelusta, lisäksi pitäisi tehdä laki että jos harjoittelijan kanssa tekee sopimuksen harjoittelusta, pitää myös ennakkpon sopia jatkosopimus. Jos yritys ei tätä noudata niin yritys ei saa palkata toista työntekijää/ottaa harjoittelijoita ellei sopimuksessa ole harjoittelijan allekirjoitettuna että hän tietää jo alku vaiheessa ettei tule jatkamaan.


    • Never_ever_again

      Saranen näyttää laajentunee nyt maakuntiin, hakevat väkeä koulutusohjelmiinsa Lahdessa, Vaasassa, Turussa. Varokaa kusetusta. Jos työantajat ovat kiinnostuneita työpanoksestanne niin silloinhan heillä ei ole mitään sitä vastaan että samalla kirjoitetaan ihan oikea työsoppari ja tyyppikoulutus hoidetaan koeajalla.

      • dfhgfghfghfgh

        Siis täh? Tottakai firmat on kiinnostuneita käytännössä ilmaisesta työpanoksesta. Ei siinä työnantajan kannata mitään soppareita alkaa kirjoittelemaan... Kun koulutusjakso on ohi, niin ollaan kiinnostuneita seuraavan uhrin työpanoksesta.


    • hyh hyh!!!

      Jälleen yksi case http://tyopaikat.oikotie.fi/avoimet-tyopaikat/python-django---guru/733102

      Saranen Consulting & Insulting on siis kehittänyt yksittäiselle henkilölle 6 kk koulutusohjelman? TUSKIN!!!!!!!

      Ennemminkin Turkulainen firma on mennyt Saranen consulting & insulting firmaan ja sanonut, että tarvitsisin yhden ilmaisen orjan, jolloin Saranen tekee ilmoituksen ironisesti "avoimet työpaikat" osastoon (vaikka tulisi olla kohdassa "orjatyötä tarvitaan - palkkaa ei makseta").

      Jälleen kerran, jos joku firma tarvitsee web-koodaria töihin niin se voi laittaa ihan rehellisen avoimen paikan hakuun halutessaan ja maksaa palkaa about 3.000 - 4.000 eur/kk. Nytkin vaatimuksena on Python, HTML, JavaScript, CSS, Client, Server ja nopea oppimaan lisää ja valmis tekemään mitä vaan.... Kyllä minusta tuosta roolista olisi jo kohtuullista maksaa kunnollista palkkaa, eikä mitään 6 kk ilmaista työtä!

      Koulutusohjelma on sellainen, että se täyttää koulutusohjelman tunnusmerkistön, eli koulutusta on paljon (ei mitään toimiostolla istumista 6kk) ja että ohjelma on tiivis, tehokas ja lyhyt (esim. 2-3 viikkoa). Eihän kellään mene yli 3 viikkoa Djangon perusteisiin.

      Jos koulutusohjelma on 6 kk niin silloinhan voi mennä jo yliopistolle opiskelemaan ohjelmointia - sielläkään ei makseta palkkaa, mutta ainakin voi päättää mitä itse tekee.

      TYÖVOIMAPOLIITTISTASYSTEEMIÄ KÄYTETÄÄN RÄIKEÄSTI HYVÄKSI JA YHTEISKUNTA SALLII SEN EIKÄ TEE MITÄÄN. NÄMÄ PITÄÄ LAILLA KIELTÄÄ. TÄMÄ ON IHMISTEN RIISTÄMISTÄ. IHMISILLE PITÄÄ MAKSAA PALKKAA TYÖSTÄ. TÄMÄ ON HUIJAUSTA JOSSA MYÖS POLTETAAN YHTEISKUNNAN RAHOJA.

      • IT-ala ei kannata

        Näinhän se on. kävin itse vähän samanlaisen työvoimapoliittisen koulutuksen läpi, muuta en sarasen kautta. Olisin päässyt yhteen koulutukseen heillekin, mutta kun GCC ei sanonut haastattelijalle mitään, niin päätin jättää väliin.

        Tämän toisen koulutuksen kautta siis olin 6kk "työharjoittelussa" IT-alan yrityksessä, eli käytännössä tein samoja koodaushommia kuin muutkin työntekijät, mutta mulle ei vain maksettu palkkaa. Oli kyllä loistodiili.


    • shittiä!

      Tämähän on paksua shittiä!

      Työvoimapoliittisen "koulutus" firmat viilaavat päättäjiä ja veronmaksajia linssiin. Epämääräisellä puuhastelulla ahnehditaan veronmaksajien rahoja näiden konsultifirmojen tileille ja orjuutetaan ihmisiä.

    • maisteri00

      Olen itse hakenut SAP professional- koulutukseen ja juuri eilen kävin yrityshaastattelussa eräässä nimeltämainitsemattomassa IT-alan yrityksessä. Itse en omaa SAP-kokemusta ja myös minua kiinnostaa tämä koulutus näiden sertifikaattien takia.
      Yritys etsi Junior SAP CRM konsulttia ja haastattelu meni omalta puoleltani hyvin. Sanoisin kuitenkin, että haastattelun aikana paistoi läpi se, että eivät ole hakemassa työntekijää em. tehtävään. Sain juurikin sen käsityksen, että he ovat hakemassa ilmaista työvoimaa puoleksi vuodeksi. Nyt sitten mietin tässä, että onko kannattavaa tehdä puoli vuotta ilmaista duunia parin sertin takia..
      Olen itse valmistunut yliopistosta vuosi sitten, ja vaikka olen sosiaalisesti taitava ja älykäs persoona, niin tällä hetkellä työnhakeminen on kuin hakkaisi päätä seinään. Tuntuu siltä, että jo haastatteluihin on mahdoton päästä..

    • Ex Softa Develööpper

      "Sarasen Surkea Consulting". Näyttää etten olekaan siis ainoa jolla on ollut jokseenkin negatiivisia kokemuksia firmasta. Oma kokemus perustuu tähän "Uusi IT-Duuni" projektiin. TE-toimiston puolelta (mol.fi) kirjautuminen & hakeminen kyseiselle kurssille sujuu ihan kivasti, siinä ei ole mitään ongelmia vaikka on joutunut tekemään sitä jo muutaman vuoden ajan - puolivuosittain. Mutta kun pitäisi TE-toimiston kirjautumisen lisäksi vielä täyttää yhä uudelleen ja uudelleen "Sarasen Surkean Consultingin" 'Sija Serenade pallomerilomake' joka V***N kerta - niin alkaa jo kyllä kypsyttää pikkuhiljaa se ruljanssi. Onhan siellä ns. "kopiointi" mahdollisuus joo: se kopioi uudelle lomakkeelle VAIN yhteystiedot vanhalta pohjalta eikä mitään muuta. Eli saat yhä uudelleen ja uudelleen syöttää/arpoa oikeat rivinumerot Sarasen ikiomassa lottojärjestelmässä. Eikä siinä kaikki: et voi käyttää samaa tunnusta uudessa hakulomakkeessa vaan se on tallennettava sekä uudella tunnuksella ETTÄ salasanalla! Olisi oikein mukava juttu jos Saranen ottaisi mallia muista rekrypalveluista: Monster, LinkedIn, Mol, jne: "Yksi käyttäjä - Yksi tunnus - Yksi salasana - Yksi (kattava/kasvava) CV - Miljardi hakemusta". Mutta tuskin "Sarasen Surkea Consulting" mitään sellaista edistyksellistä tekisi, kun helpommallakin ilmeisesti "rahastaa".

    • Etoo

      Oon aina ollut aika penseä näitä konsultti firmoja kohtaan! Varsinkin kun tiedän että jos on yliopistolla opiskelija ja hakee opiskelija paikkaa normaaliin firmaan niin palkka on yleensä se mitä liitto suosittelee, mulla opiskelija aikana se oli noin 2200e/kk ja sitten kun sopimuksessa lukee vielä että max 30h/vko, niin ei opiskelijaa voida ylityöllistää! Tämä Sarasen ja muiden vastaavien firmojen toiminta on järkyttävää työttömän ihmisen kyykyttämistä!:

      "Koulutus kestää 7kk, sinulle maksetaan ohjelman ajalta sitä työttömyysetuutta (ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea), johon sinulla on oikeus työttömänä ollessasi, sekä lisäksi kulukorvausta"!

      Mitä, siis mulle maksetaan samaan verran tossa ohjelmassa kuin että haen töitä (istun kotona)! No onhan se niin että jos ei ole koulutusta kokemusta niin kyl kait tuossa jotain oppii ja saa irti, tai ainakin jotain mitä cv:hen laittaa. Mutta jos on jo koulutus ja osaamista niin tuossa 7 kk aikana voin a) löytää oikean duunin oikealla palkalla b) käyttää kaiken ton ajan (7kk) itsenäiseen opiskeluun ja käydä tekee jonkun testin ja saada certifioinnin tai tekee itsellensä portfolion jne joka oikeasti edesauttaa sen duunin löytämistä.

      Kait se loppujen lopuksi menee siihen että viisas käyttää aikansa viisaasti. Mun aika on mulle arvokkaampaa kuin joku 7kk harjoittelu-jakso täyte cv:ssä, varsinkin kun pidän itseopiskelusta ja tosiaan aijon rakentaa portfolioni tässä sitä oikeaa duunia hakiessani.

      Moni kirjoitti että harjoittelu-jakson jälkeen ei ole varmaa palkataanko sinut vai ei. Jos palkataan niin todennäköisesti sillä alimmalla palkalla. Eli kyllä akateemiset ihmiset myyvät osaamistaan super halvalla! Eka 7kk kyykytetään 700e/kk ja sitten jos työsopimus jatkuu niin ehkä joku 1900e/kk (joka tiettysti ton 700e jälkeen tuntuu lottovoitolta)! En tietenkään sano että näin kävisi kaikille, tai että esittämäni luvut olivat vakio. Mutta tämmöisen mielikuvan sain tätä mielipidepalstaa lukiessani.

      Ja sitten tuo kommentti tuolta keskikokoiselta konsulttifirman hepulta: " en mielelläni
      palkkaa ihmisiä vastaavien ohjelmien kautta. Syynä tähän on se että mielestäni sellaisilla ihmisillä joita etsin on tarpeeksi oma-aloitteisuutta, luovuutta ja dynaamisuutta ihan omaehtoiseen aktiiviseen työnhakuun ilman konsulttien hyysäämistäkin".

      Ei, ei, ei, ei! Kyllä mä kierrän kaikki nämä Saroset ja Baronat kaukaa. Kiitos ei mulle. En aijo myydä mun tieto-taitoa puoli ilmaiseksi, eikä näin pitäisi kenenkään muunkaan tehdä mun mielestä!

      Sitäpaitsi koko

      • vapaa ajelehtija

        Niin, nuo konsulttifirmat lupailevat yleensä liikoja ja työllisyyskursseilla mukanaolevat firmat hakevat usein vain ilmaista työvoimaa kurssin ajaksi. Joskus on kuitenkin mahdollista saada jalka firman oven väliin ja työllistyä. Ammattiliittoon kuulumattomilla/työkokemusta omaamattomilla korvaus kurssille osallistumisesta on todella mitätön, kuten mainitsit. Meillä, jotka on potkittu pois tuotannollis-taloudellisista syistä, tilanne on toinen, sillä kurssin ajalta saa korotettua ansiosidonnaista (muutosturvalisä), joka on huomattavasti korkeampi kuin normaali ansiopäiväraha. Lisäksi tulee tuo veroton kulukorvaus 9 € / päivä (vastaa veronalaisena tulona 350 - 400 € / kk). Laskeskelin, että kurssin ajalta käteen jäävä tuloni olisi vain muutamia satasia pienempi kuin ennen potkuja tienaamani palkka. Jos firma haluaa palkata minut kurssin jälkeen, on melko varmaa, että tarjottava palkka on selvästi pienempi kuin kurssin aikana saamani korvaus. Niinpä minun ei kannatakaan olla firmassa kovin aktiivinen vaan pitää pitkiä lounastunteja ja lorvailla paljon kahvihuoneessa. Kurssin päätyttyä voi sitten hakea uudelle kurssille. Muutosturvalisää saa 200 päivää, joten siinä ajassa ehtii käydä parikin puolen vuoden kurssia. Sen jälkeen tippuu sitten pienemmälle ansiosidonnaiselle, kunnes 500 päivää tulee täyteen. Sen jälkeen täytyy elää 700 euron työmarkkinatuella sekä säästöillä, joita kaikilla pitkän IT-uran tehneillä tulisi kyllä olla. ELI: Maksimoin kaikki yhteiskunnalta saatavissa olevat korvaukset vielä kun se on mahdollista. Lähivuosina Suomi-niminen pulju tulee nimittäin uppoamaan, se on varmaa.


    • Talentgate kokemuksi

      Talentgatella olin, Tiina niminen henkilö puski päälle niin ettei omaa ajatustaankuullu. Ihan hirveää pakottamista se oli.

      • Talent ??? Gate

        Talentgate: meillä on varmaan ollu sama valmentaja, ihan hirveetä. Talentgate ja Tiina, en suosittele. Kokemusta on.


    • Veikko345

      Sarasta en tässä kommentoi muuten kuin että takavuosina minulla ja ex kollegoillani oli paljon tästä puljusta negatiivisia kokemuksia. Silti joissakin tapauksissa nämä diippadaappaa-koulutukset ovat ok. Itse ajattelen samalla tavalla kuin vapaa ajelehtija,

      Jäin itse työttömäksi muutama kuukausi sitten. Bruttopalkkani oli noin 6000 euroa kuukaudessa (lisät laskettiin mukaan, peruspalkka oli pienempi). Saan ansiosidonnaista nyt verojen jälkeen noin 2000 euroa kuukaudessa (verotus kevyempää kuin palkkatyössä, työttömyyskorvauksesta ei mene työttömyysvakuutus- ja työeläkemaksuja).

      Työpaikkoja olen hakenut, noin 50 hakemusta olen lähettänyt, mutta ei duunia ole irronnut.

      Mutta jos pääsisin työvoimapoliittisille kurssille, saisin korotettua ansiosidonnaista ja verovapaata ylläpitokorvausta 9 - 18 euroa per arkipäivä. Korotettu ansiosidonnainen tulee kunhan koulutus on merkattu työllistymissuunnitelmaan ja sitä maksetaan maksimi 200 arkipäivää eli käytännössä 11 kuukautta.

      Minun tapauksessani korvaus verojen jälkeen olisi noin 3000 euroa kuukaudessa työvoimapoliittisen koulutuksen ajalta. Tämä vastaa Suomen verohelvetissä noin 5500 euron bruttopalkkaa kuukaudessa.

      Eli alan nyt hakemaan työvoimapoliittisille kursseille, työharjoittelut hoidan kahvihuoneessa istuen...

    • Näinkin

      Hain taannoin Sarasen Google AdWords Academyyn ja kävin myös ryhmähaastattelussa. Koska en ollut pääkaupunkiseudulta, sovimme saman tien, että jään ryhmähaastattelun jälkeen yksilöhaastatteluun, jolloin säästyn ylimääräiseltä reissulta. Sinällään ihan hyvä kuva jäi ryhmähaastattelusta, mutta yksilöhaastattelu kului pääasiassa siihen, kuinka rekrytoija kyseli josko olen ymmärtänyt, että asuminen on pääkaupunkiseudulla kallista jne. Vissiin rekrytoija ei ollut cv:täni liiaksi lukenut, jotta olisi huomannut, että olen aikaisemminkin asunut pääkaupunkiseudulla joten eiköhän ne elinkustannukset olleet tiedossa jo ja lähinnä jäin miettimään millainen luottamus heillä on hakijoihin, jos yksilöhaastattelun tärkein asia oli tämä. Löysin onneksi pian alan töitä muualta ja ilmoitin, että en enää ole kiinnostunut koulutuksesta eli en tiedä olisinko tullut lopulta valituksi mutta parempi näin, vähän aikaa sitten kävin Googlen ilmaisen Adwords-koulutuksen, joten kärjistäen ei tarvinnut käyttää 6 kk siihen, minkä voi opiskella kahdessa päivässä.

    • Huijausta!

      Kiitos Veikko345 palkkaesimerkistäsi! Nyt ymmärrän paremmin miksi tämä harjoittelu saattaa oikeasti toimia joillekkin. Itse työttömänä (700e/kk, josta käteen 520e) en sellaiseen meinaa hakea mutta tietysti hakisin jos siitä sen 2000-3000e/kk saisin.

      En ymmärrä sitä että kun hakija voi vain kerran hakea vuosittain järjestettävään ohjelmaan (esim AdWords Academy) niin miksi samat yritykset voivat olla “palkkaamassa” samaisessa ohjelmassa joka vuosi? Mielestäni yrityksetkin saisivat vain kerran hyödyntää tälläistä työttömän orjuutamista!! Tai voisiva osallistua siihen vaikka esim joka kolmas vuosi.

      Esim Helsingissä on yksi media toimisto joka on jo rekrynnyt media traineeta elokuun puolesta välistä omilla fb-sivuillaan ja nettisivuillaan mutta nyt samanaikaisesti sama työpaikka on haussa Sarasen kautta. EIkö muka pätevää työntekijää ole löytynyt, varsinkaan kun työkuvauksen perusteella mitään työkokemusta ei siihen tarvita ja firma kouluttaa traineen tehtävään!! Eikä tässä kaikki, viime vuonna sama firma haki Sarasen kautta traineeta saman nimiseen tehtävään!

      Haiskahtaa kyllä nyt siltä että tämä firma ilmoittaa työpaikasta, mutta ei palkkaa ketään siihen kun saa Sarasen kautta ilmaisen tekijän! Eli siis firmat tekevät lehmäkauppoja toistensa kanssa, media yritys saa vuosittain 6kk ajalle ilmaisen traineen joka vuosi ja Saranen rahat (1000e/hakija ymmärtääkseni) valtiolta työttömän työkyvyn parantamikseksi. Kaikki tämä leivottuna nättiin pakettiin jota valtio tukee!

      Miksi siis yritykset saavat olla mukana vuosi vuoden jälkeen tälläisessä ohjelmassa? Tällöin firmat pääsevät helposti suunittelemaan lehmäkauppoja toistensa kanssa joka tekee Sarasen työn helpoksi: Ei tarvitse etsiä uusia firmoja ohjelmaan kun samat siellä pyörivät. Esimerkkini koskee vain yhtä firmaa tällä hetkellä johon työnhakijana sattumalta törmäsin ja yhteyden näiden kahden firman välillä huomasin. Kenties pitäisi ruveta tutkimaan kuinka monta firmaa oikein toimii näin! Tähän porsaanrakoon saisi nyt Kela jo puuttua!

      Mutta lohduksena toimikoot se että hyvä niin että sudet ovat löytänee sudet! Esim. Vapaa alehtija ja Veikko 345 jotka tiedostavat mistä tälläisessä ohjelmassa on kyse meinaavat ottaa kaiken hyödyn irti ja tehdä harjoittelut kahvihuoneesta.

    • Ilmaiseksiko?

      Hei edellinen kirjoittaja nimimerkillä "Näinkin",

      Missä kävit Googlen ilmaisen Adwords-koulutuksen? Vai tuliko se työnantajan kautta?

    • ScumPro

      Hahahahaha

    • Sakari156

      Olen ollut Saranen DIgitalent pro fec koulutuksessa. Miten tämä esiteltiin yhteistyöyritykselle ja miten asia meille osallistujille esiteltiin poikkeaa täysin toisistaan. 6kk yrityksessä ilmaisena työvoimana, ei toivoakaan työllistymisestä, ei koulutusta, ei opastusta, pelkkää hyväksikäyttöä. En suosittele. Myös Sarasen koulutuspäivät täysin ala-arvoisia, itselleni täysin turhia. Ei mitään lisäarvoa.

    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe