Valurauta

vanha keittäjä

vai teflon, kumpaa käytät paistinpannun materiaalina?
Teflonistahan irtoaa myrkyllisiä aineita, kun se kuumenee. Luin, että häkkilintu oli kuollut näihin kaasuihin, kun oli keittiössä ruoanlaiton aikaan.

Samoin muoviastioista irtoaa epäterveellsiä aineita, kun ne kuluvat, eikä niissä saisi koskaan kuumentaa ruokaa mikroaaltouunissa.

Ovatkohan teräs- ja valurauta-astiat sittenkin turvallisempia käyttää.

93

4700

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viivatiina

muoviastioita käytän mutta ei ne kerkee kuluun kun oon jonkin sortin astia friikki mikroon en laita muovista muita kun sinne tehtyjä kulhoja en oo koskaan ajatellu minkään ruoka astia materiaalin epäterveellisyyttä teräs kattiloita mulla kyllä on mutta valurauta on niin painavaakin että niistä oon luopunu jo ajat sitten.

• Poti

Siitä irtoaa elimistön tarvitsemaa rautaa. Elimistön tarvitseman raudan saamiseksi, olisi ihmisen muuten syötävä heinäladollinen persiljaa.

• vanha keittäjä

valurautapannusta irtoaa todella rautaa elimistön käyttöön.

• ??????

olisi myynnisäkään jos se ois epäterveellinen käyttää. Toki teflon pinnat jos rikkoontuu silloin ne pitää poistaa käytöstä, mutta ei kai sentään uudet ja ehjät.

Omistan kyllä kumpaisenkin pannun teflonin ja valurautaisen.
      Mikroon laitan vai sinne soveltuvat muoviastiat, monessa kipossa on merkintä mitä mikrossakin saa käyttää. Kantsii seurata merkintöjä.

• vanha keittäjä

paljon muutakin epäterveellistä ja nythän näitä vasta on alettu tutkia, mitä haittoja mistäkin voi olla.

• viivatiina
        vanha keittäjä kirjoitti:

paljon muutakin epäterveellistä ja nythän näitä vasta on alettu tutkia, mitä haittoja mistäkin voi olla.

valurauta astiat menny kaupaks varmaan aika nihkeesti viime vuosina saadaan niiden myynti uuteen kasvuun kun ruvetaan puhuun toisten laatujen epäterveellisyydestä tässä muinoinhan kaikki hävittivät alumiiniset mehumaijat kun teräksiseset tuli markkinoille niin jo oli haloo alumiinin haitoista.

• vanha keittäjä
        viivatiina kirjoitti:

valurauta astiat menny kaupaks varmaan aika nihkeesti viime vuosina saadaan niiden myynti uuteen kasvuun kun ruvetaan puhuun toisten laatujen epäterveellisyydestä tässä muinoinhan kaikki hävittivät alumiiniset mehumaijat kun teräksiseset tuli markkinoille niin jo oli haloo alumiinin haitoista.

ja tutkija itsekin ilmoitti, ettei käytä muovisia astioita mikrossa.

• viivatiina

ja tutkija itsekin ilmoitti, ettei käytä muovisia astioita mikrossa.

sit ihan oikeen mikroastioita vai yleensäkkin muovia tiedän paljon ihmisiä jotka laittaa kaikki astiat mikroon kestää ne tai ei ja joskus kestää joskus taas sulaa.

• vanha keittäjä
        viivatiina kirjoitti:

sit ihan oikeen mikroastioita vai yleensäkkin muovia tiedän paljon ihmisiä jotka laittaa kaikki astiat mikroon kestää ne tai ei ja joskus kestää joskus taas sulaa.

ruokiin, kaikista muoveista, ei vain mikrossa käytettävistä.
        Esim. hormonihäirikkökemikaaleja, jotka saattavat altistaa esim. rintasyövälle.

• viivatiina

ruokiin, kaikista muoveista, ei vain mikrossa käytettävistä.
        Esim. hormonihäirikkökemikaaleja, jotka saattavat altistaa esim. rintasyövälle.

tommoisistakaan häiriköistä koskaan kuullu kaikkee kuulee kun kauan elää mää käytän kyllä tosi paljon muoviastioita ja vaikka mille altistaisivat niin ei varmaan vaikuta mun käytöön aina tulee uusia juttuja mitkä altistaa millekkin ja yleensä just syövälle mutta työtäänhän ne rintasyöpätutkijatkin vaan tekevät ja kaikki muutkin tutkijat.

• Heikunkeikku

...valurautaisia astioita. Paistinpannuja on kolme, kaikki rautaisia ja suurin on niin raskas, että joudun nostamaan sen molemmilla käsillä. Iso ku mikäkin. Se on saaressa ja käytän sitä, kun on monta ihmistä syömäs.
      Uunipatoja on kans kolme tai oli kolme. Yks on saaressa ja kotona olevan ison rautapadan annoin kuukausi sitten pojan perheelle ja jätin vähän pienemmän itselleni.
      Teflonastioita ei ole ollenkaan.
      Mikroa käytän todella harvoin. Joskus lämmitän sillä ruokaa.
      Mun mielestä rautapannulla tehty ruoka maistuu paremmalle, vaan onkohan omaa mielikuvitustani.

• ???

pannukakut, auts, on ne hyviä.

• Heikunkeikku
        ??? kirjoitti:

pannukakut, auts, on ne hyviä.

..niin onkiii... ihan rupes tekemään mieli.
        Liha paistuu herkullisen näköiseksi ja maukkaan makuiseksi.

AAaa... tuli nälkä. En pahemmin oo tänään syönyt, enkä eilen, kun oon huonos kunnos. Nyt on flunssa menos pois, pääsen varmasti jo huomenna töihin.

• HTZA

kattilat terästä.
      Uunipadat savea.
      Lastat, kauhat ja voiveitset puuta.

• Heikunkeikku

Unohdinkin mainita nuo ihanaiset puulastat ja kauhat. Puisia voiveitsiä liuta, tuntuvat käteen mukavilta. Sit on vielä semmonen puu"keppi", jota pyöräytetään hunajapurkissa ja siihen takertuu sopiva määrä pehmeää hunajaa.

• viivatiina

valurautasta pataa en oo kyllä koskaan tehny karjalanpaistiikaan eikös sitä oikeen sellaisessa hauduteta käytän uunissa niitä tupperin ultra plussia jotka käy mikroon ja sähkö uuniin oon jääny niihin koukkuun ja lastat on tätä nykyä silikoonia on mulla vielä puisiakin käytössä kuiteskin.

• Heikunkeikku
        viivatiina kirjoitti:

valurautasta pataa en oo kyllä koskaan tehny karjalanpaistiikaan eikös sitä oikeen sellaisessa hauduteta käytän uunissa niitä tupperin ultra plussia jotka käy mikroon ja sähkö uuniin oon jääny niihin koukkuun ja lastat on tätä nykyä silikoonia on mulla vielä puisiakin käytössä kuiteskin.

...on vaan yks "paha" vika, joka ei nyt niin NIIN kauheen paha oo, mutta niitä ei voi laittaa tiskikoneeseen ja pitää pestä käsin :)
        Rautapadat ja paistinpannut aina öljyttävä käytön jälkeen.
        Tupperin ultra plussat" ei sano mitään :) Meikäläisellä kun on semmosia iankaikkisen vanhoja perintöpannuja. Hyväkuntoisia kyllä. Jaa, yhden uunipadan on mies ostanut mulle muistaakseni joululahjaksi, kun pyysin. Sen juuri annoin pojan perheelle.

• viivatiina
        Heikunkeikku kirjoitti:

...on vaan yks "paha" vika, joka ei nyt niin NIIN kauheen paha oo, mutta niitä ei voi laittaa tiskikoneeseen ja pitää pestä käsin :)
        Tupperin ultra plussat" ei sano mitään :) Meikäläisellä kun on semmosia iankaikkisen vanhoja perintöpannuja. Hyväkuntoisia kyllä. Jaa, yhden uunipadan on mies ostanut mulle muistaakseni joululahjaksi, kun pyysin. Sen juuri annoin pojan perheelle.

pessy puulastat ja haarukat tiskikoneessa miks niitä ei voi pestä tarttuuks niihin jotain myrkkyä sieltä vai hyvä kun pestä viittin ja jos vielä öljytä pitäs ei oo mun astioita riittää kun kesällä muistaa silloin tällöin öljytä muurikan perintöpannuista oon luopunu jo vuosia sitten ehkä siks kun mun pitää aina saada jotain uutta hukkuisin niihin jos olisin kaikki säästäny.

• Heikunkeikku
        viivatiina kirjoitti:

pessy puulastat ja haarukat tiskikoneessa miks niitä ei voi pestä tarttuuks niihin jotain myrkkyä sieltä vai hyvä kun pestä viittin ja jos vielä öljytä pitäs ei oo mun astioita riittää kun kesällä muistaa silloin tällöin öljytä muurikan perintöpannuista oon luopunu jo vuosia sitten ehkä siks kun mun pitää aina saada jotain uutta hukkuisin niihin jos olisin kaikki säästäny.

...puulastoja laittanut tiskikoneeseen, kun oon kuullut, että pesuaineista jää puuhun jäämiä.
        Eikä niitä rautapannujakaan sinne koneeseen kantsi lykätä.
        Vaihtelu virkistää, mäkin ostelen uusia lautasia ja mukeja ja mitä milloinkin, vaikka kaapit pullottaa vanhoista astioista.

• Meriläinen
        Heikunkeikku kirjoitti:

...puulastoja laittanut tiskikoneeseen, kun oon kuullut, että pesuaineista jää puuhun jäämiä.
        Vaihtelu virkistää, mäkin ostelen uusia lautasia ja mukeja ja mitä milloinkin, vaikka kaapit pullottaa vanhoista astioista.

ja muillekin joka on kiinnostunut, Junnun sanoin:
        Turistit tulkaa tuppukylään tänne, tää on varmasti napa maailman. Rahat tuokaa ja rikkaat ystävänne jne.

• Heikunkeikku
        Meriläinen kirjoitti:

ja muillekin joka on kiinnostunut, Junnun sanoin:
        Turistit tulkaa tuppukylään tänne, tää on varmasti napa maailman. Rahat tuokaa ja rikkaat ystävänne jne.

Kuule susta mä mainitsinkin mun ystävälleni, kun suunniteltiin ens kesän lomailua ja kun sinne Kotkaan Meripäiville suunniteltiin mennä.
        Sinähän niistä oot monta kertaa puhunut.

Täältä Länsi-Suomesta löytyy kans yks varteenotettava napa, jonne vallan mainiosti voipi tulla kuleksimaan ja merta haistelemaan. Mun sanoin sanottuna.

• Meriläinen
        Heikunkeikku kirjoitti:

Kuule susta mä mainitsinkin mun ystävälleni, kun suunniteltiin ens kesän lomailua ja kun sinne Kotkaan Meripäiville suunniteltiin mennä.
        Sinähän niistä oot monta kertaa puhunut.

Täältä Länsi-Suomesta löytyy kans yks varteenotettava napa, jonne vallan mainiosti voipi tulla kuleksimaan ja merta haistelemaan. Mun sanoin sanottuna.

mieli tulla sinne päin kun äidin enolla on joskus 1800 luvun lopulla ollut kuulemma saha siellä.
        Sain vanhoja kirjeitä jossa puhutaan siitä, tai kopioita kirjeistä. Mutta kun en tiedä missä päin siellä.

• viivatiina
        Heikunkeikku kirjoitti:

kaikenmaailman jäämillä kyllästetty ettei ne tee muhun mitään vaikutusta myy vanhat pois niin määkin teen saa aina uusille tilaa.

• huonoko muisti

Miksi ostit ne puulastat sieltä Mikkelin torilta?

• HTZA
        Heikunkeikku kirjoitti:

käsitellään aina käsin.
        Aina.
        Anna tiskikoneesikin pojalle.

• HTZA
        Heikunkeikku kirjoitti:

ei pestä koskaan!!
        Niille pitää olla oma harja jolla ne sutaistaan kuuman veden alla,
        Ja päälle, toisella sudilla, Rypsiöljyvoitelu.
        Mutta öljyä ei koskaan Savipataan.
        Ja savipadan liotus on aina, 45 minuuttia, puhtaassa vedessä, ennen käyttöä.
        Kaikissa, hyvissä, ruoanlaittoastioista pitää näkyä, että niitä on käytetty.

• Heikunkeikku
        HTZA kirjoitti:

käsitellään aina käsin.
        Aina.

...että astianpesukonetta en tarvitse ja oonkin ollut ilman, paitsi-paitsi n kaks vuotta sitten sen hankin.
        Nyt en millään malttaisi siitä luopua. On vaivatonta pistellä likaset astiat koneeseen ja painaa nappulaa.
        Mutta taidat olla oikeassa, että olisi parempi pestä käsin.

• Heikunkeikku
        Meriläinen kirjoitti:

mieli tulla sinne päin kun äidin enolla on joskus 1800 luvun lopulla ollut kuulemma saha siellä.
        Sain vanhoja kirjeitä jossa puhutaan siitä, tai kopioita kirjeistä. Mutta kun en tiedä missä päin siellä.

Harmillista, jos et oo niistä kirjeistä saanut selville, että missä päin semmonen saha olis ollut.
        Eikö löydy pikkariikkistäkään vinkkiä? Voisin minäkin sitten vähän mietiskellä ja yrittää ottaa selville.
        Yks Saha, joka on lopetettu n 25-30 vuotta sitten on tuolla Sundomin puolella, Vaasan keskustasta suurin piirtein 10-12 km päässä. Se on tosi vanha saha, meren rannalla.

• Meriläinen
        Heikunkeikku kirjoitti:

Harmillista, jos et oo niistä kirjeistä saanut selville, että missä päin semmonen saha olis ollut.
        Eikö löydy pikkariikkistäkään vinkkiä? Voisin minäkin sitten vähän mietiskellä ja yrittää ottaa selville.
        Yks Saha, joka on lopetettu n 25-30 vuotta sitten on tuolla Sundomin puolella, Vaasan keskustasta suurin piirtein 10-12 km päässä. Se on tosi vanha saha, meren rannalla.

verran muistan äidin sanoneen että rannalla se oli.
        Täytyy ettiä ne kirjeet esiin ja tutkia uudestaan.
        Joka tapauksessa muistaisin että ne lähti loppujen lopuks amerikkaan.
        On niin vähän enää elossa ketään kuka muistaisi.
        Nyt alko tosiaan kiinnostaa.

• ent.tehtaantyttö
        HTZA kirjoitti:

käsitellään aina käsin.
        Aina.

asiaa kirjoitit tuosta valurautapatojen ja savipatojen ja puuastioiden puhdistuksesta.Itse ainakin yhden savipadan hölmöyksissäni pilasin kun tiskiaineella menin pesämään. Tuo savi kun on huokoista materiaalia..no, uutta savipataa olen ollut hankkimanssa tilalle jo monta vuotta, mutta, aina sen unohdan kuitenkin. Hyvä ruoka tuossa savipadassa tulee...lihalle ja kalalle kuitenkin täytyisi eripadat olla. No, miksi näin kirjoitan, minä kun elintarvikealan hygienapassin tuossa suoritin. Ja siellä näitä asioita ammatillisesti myös aika laajasti käsiteltiin..suomalaisessa ruokaketjusta kun tuo elintarvikehygieenitaso kun on hyvä. Me kuluttajat itse siellä ketjun toisen päässä nuo mokamme teemme kun noita raaka-aineita käsittelemme. Nuo puuastiat kun myös voi ruokaöljyllä silloin tällöin käsitellä, samoin kuin puiset leikkuulaudat..itse kuitenkin suosin sellaista systeemiä että isopuinen leikkuulauta alle, sen päälle kullekin elintarvikkeelle on omat muoviset leikkuualustat, (omat värikoodit) tämä siksi, että, niin lihassa kuin kalassakin ja kasviksissakin ovat nämä omat mikrobit. Muovialustat kyllä tuossa astianpesukoneessa pesen, tuo lämpötila kun tarpeeksi korkea jolloin, nuo mikrobit kyllä kuolevat, astiat teräksiset atraimet sun muut asiat jopa tuo kahvipannu tulee puhtaammaksi, kuin käsinpesussa, ei tarvitse hinkata...ja on nopeaa.. tutkittu sekin juttu että, astianpesukone säästää tuota tiskivettä kotitaloudesssa huomattavasti enemmän kuin astioiden käsinpesu...lisäksi tuo ajansäästö...meilläkin kun normaali ruoka-astioita kolmihenkinen perhe käyttää päivittäin...minun työmäärästä se on pois..Astianpesukoneesta en luovu! Pyykinpesukoneesta taas voisin luopua...meillä kun tässä taloyhtiössä on kätevä Pesutupa. Jossa tuo pyykinkäsittely on näppärää ja helppoa...pyykit kun saa kaappikuivana kotiin. Ja mankelikin on käytössä, säästyy siinä sähkölaskussa, ei kotona tarvitse pyykkiä kuivattaa..ja siten tuota tekstiilipölyä ei niin synny.

No, yhden hengentaloudessa tuota tiskiä ei niin taas paljon tule..joten molempi parempi...

Kertakäyttöastioita meilläkin korkeintaan reissusssa käytetään..eipä muuten.

Muuten samaa mieltä tuossa raaka-aineiden käsittelyssä että, käsin meilläkin aika pitkälle kaikki...eipä noita yleiskoneita juuri käytetä sähkövatkain on yleisin kone..hyvällä yleisveitsellä joka on terävä jo pärjää pitkälle...yksi juuresveitsi sen lisäksi...

t.friidu

• HTZA
        ent.tehtaantyttö kirjoitti:

asiaa kirjoitit tuosta valurautapatojen ja savipatojen ja puuastioiden puhdistuksesta.Itse ainakin yhden savipadan hölmöyksissäni pilasin kun tiskiaineella menin pesämään. Tuo savi kun on huokoista materiaalia..no, uutta savipataa olen ollut hankkimanssa tilalle jo monta vuotta, mutta, aina sen unohdan kuitenkin. Hyvä ruoka tuossa savipadassa tulee...lihalle ja kalalle kuitenkin täytyisi eripadat olla. No, miksi näin kirjoitan, minä kun elintarvikealan hygienapassin tuossa suoritin. Ja siellä näitä asioita ammatillisesti myös aika laajasti käsiteltiin..suomalaisessa ruokaketjusta kun tuo elintarvikehygieenitaso kun on hyvä. Me kuluttajat itse siellä ketjun toisen päässä nuo mokamme teemme kun noita raaka-aineita käsittelemme. Nuo puuastiat kun myös voi ruokaöljyllä silloin tällöin käsitellä, samoin kuin puiset leikkuulaudat..itse kuitenkin suosin sellaista systeemiä että isopuinen leikkuulauta alle, sen päälle kullekin elintarvikkeelle on omat muoviset leikkuualustat, (omat värikoodit) tämä siksi, että, niin lihassa kuin kalassakin ja kasviksissakin ovat nämä omat mikrobit. Muovialustat kyllä tuossa astianpesukoneessa pesen, tuo lämpötila kun tarpeeksi korkea jolloin, nuo mikrobit kyllä kuolevat, astiat teräksiset atraimet sun muut asiat jopa tuo kahvipannu tulee puhtaammaksi, kuin käsinpesussa, ei tarvitse hinkata...ja on nopeaa.. tutkittu sekin juttu että, astianpesukone säästää tuota tiskivettä kotitaloudesssa huomattavasti enemmän kuin astioiden käsinpesu...lisäksi tuo ajansäästö...meilläkin kun normaali ruoka-astioita kolmihenkinen perhe käyttää päivittäin...minun työmäärästä se on pois..Astianpesukoneesta en luovu! Pyykinpesukoneesta taas voisin luopua...meillä kun tässä taloyhtiössä on kätevä Pesutupa. Jossa tuo pyykinkäsittely on näppärää ja helppoa...pyykit kun saa kaappikuivana kotiin. Ja mankelikin on käytössä, säästyy siinä sähkölaskussa, ei kotona tarvitse pyykkiä kuivattaa..ja siten tuota tekstiilipölyä ei niin synny.

No, yhden hengentaloudessa tuota tiskiä ei niin taas paljon tule..joten molempi parempi...

Kertakäyttöastioita meilläkin korkeintaan reissusssa käytetään..eipä muuten.

Muuten samaa mieltä tuossa raaka-aineiden käsittelyssä että, käsin meilläkin aika pitkälle kaikki...eipä noita yleiskoneita juuri käytetä sähkövatkain on yleisin kone..hyvällä yleisveitsellä joka on terävä jo pärjää pitkälle...yksi juuresveitsi sen lisäksi...

t.friidu

kuulostaa hauskalta, ihan kun minunkin taloidessani. Yksin asun, mutta joskus on muitakin...:)

Muoviin en koske, koskaan, ruoanlaitossa.
        Stadin- ja muut vankilat, myyvät loistavia, tiukkasyisiä, leikkuulautoja.
        Ja muutakin.
        Loraus Tolua, hinkkaus harjalla ja rypsiöljyä pintaan.
        Ja taas voit vaihtaa kalasta lihaan.
        Yhteiset bakteerit pitävät huolta myös siitä että lapsille ei tule allergiaa.

Ikinä ei liian puhdasta ja nuoltua.

• ent.tehtaantyttö
        HTZA kirjoitti:

kuulostaa hauskalta, ihan kun minunkin taloidessani. Yksin asun, mutta joskus on muitakin...:)

Muoviin en koske, koskaan, ruoanlaitossa.
        Stadin- ja muut vankilat, myyvät loistavia, tiukkasyisiä, leikkuulautoja.
        Ja muutakin.
        Loraus Tolua, hinkkaus harjalla ja rypsiöljyä pintaan.
        Ja taas voit vaihtaa kalasta lihaan.
        Yhteiset bakteerit pitävät huolta myös siitä että lapsille ei tule allergiaa.

Ikinä ei liian puhdasta ja nuoltua.

nooh, noilla mikrobeilla tarkoitin tuota raa´assa ruoka-aineessa olevaa omaa mikrobikantaa ristisiitos kun mikrobikannassa näitä vatsatautia sun muita juttua saattaa aiheuttaa. Allergia jutuissa kyllä olen samaa mieltä että, liiallinen desifivointi ei ole tarpeellista jos, vaikka perheenjäsenet ovat terveitä kaikki eri juttu sitten jos sisätautisairauksia ym. jossa tuo immuniteetti tai vastuskyky on alentunut huomattavasti jollakin perheenjäsenellä jos sattuu olemaan. Liiallinen desinfivointi sinänsä kun tuota allergisuutta vaan lisää.....minulla kun helposti tämä tarkkuus siten ehkä hieman ylikin;) menee, höhlä mikä höhlä...no, noissa ulkomaisissa vihanneksissa olisin kyllä myös ja olenkin tarkka. Me kun emme tiedä tuota kasteluvesijärjestelmää millä vedellä nämä kasvikset kastellaan? Suomessa vihannekset puhtaalla vedellä kastellaan mutta, nämä ulkomaalaiset vihannekset...ylipäätän tuo suomalainen ravintoketju sieltä tuottajalta kuluttajalle on hyvätasoinen. Meillä kun elintarvikelaki on kuitenkin aika tiukka. Ja tuo valvontakin hyvä. Ainahan niitä poikkeuksia sattuu isoja määriä kun tuotetaan. Mutta, periaatteessa hyvä. Ja hyvä niin...

Hyvään kunnon isoon puiseen leikkuunlautaan kannattaa minustakin sijoittaa..on tuo ruoanlaitto mukavampaa kuin pienellä laudalla...no, kyllä minä yhden ISON muovisen leivonta-alustan omistan, siinä kun tosi helppo leipoa, ei tartu leipä eikä pullataikina kiinni, tässäkin alustassa vielä nuo reunat ovat eivät jauhot leviä pitkin pöytää... On helppo ja kevyt putsata..mutta vain leipomiseen sitä käytän...

Tuolta mainitsemassa vankilamyymälässä joka on Kalliossa olen minäkin joskus, käynyt. Siellä kannattaa käydä, laatu näissä puutuotteissa kun on erinomainen. Eikä tuo hintakaan siihen laatuun nähdän nyt ylihintaista ole.

t.friidu

• vanha keittäjä

onko siitä mitään tietoa, epäterveellisyydestä, sehän kuluu myös käytössä. Minullakin on monesta astiasta pinta lähes pois kulunut, mitä siellä alla on?

• vanha keittäjä

myytävissä öljyissä on myös näitä ftalaatteja, jotka liukenevat öljyyn, samoin kuin muoviastioista yleensäkin ruokaan.

• lättypannu

ainoatakaan emaliastiaa, aina vaikuttaneet epäilyttäviltä.

Valurautaa on monta pataa ja paistinpannua, läyttypannujakin, toisessa voi tehdä kerralla 7 pikkulättyä..
        Yleensä silti tulee käytettyä teflonisia paistinpannuja.

• ent.tehtaantyttö

vaan käytä muuhun. Kulunut emaliastia ei sovellu ruoka-astiaksi. Samoinkuin kun kuluneet teflonpannut tulisi myös vaihtaa uusiin..tuo muoviastiat myös jos, pinnat ovat kovin naarmuuntuneet niin vaihda.

t.friidu

• "pehtoorin pannu"

punainen, emalinen ja täysin ehjä sisältä ja päältä. Keitän sillä vettä joka päivä. Enpä ole tullut ajatelleeksi, että siitä jotain myrkkyjä veteen liukenisi.
        Saatiin se lahjaksi 70-luvulla, ennen kahvinkeittimien tuloa. Saatiin sitten myöhemmin kahvinkeitinkin, mutta silti olen käyttänyt emalipannua veden keittämiseen.
        Perunoiden keittämiseen oli semmonen sininen emalikattila, jonka alapintaan sisäpuolelle tuli mustia läikkiä, ehkäpä suolasta. Jotain rautaa taitavat olla, aika painava on tuo pannu.

• vanha keittäjä
        "pehtoorin pannu" kirjoitti:

punainen, emalinen ja täysin ehjä sisältä ja päältä. Keitän sillä vettä joka päivä. Enpä ole tullut ajatelleeksi, että siitä jotain myrkkyjä veteen liukenisi.
        Saatiin se lahjaksi 70-luvulla, ennen kahvinkeittimien tuloa. Saatiin sitten myöhemmin kahvinkeitinkin, mutta silti olen käyttänyt emalipannua veden keittämiseen.
        Perunoiden keittämiseen oli semmonen sininen emalikattila, jonka alapintaan sisäpuolelle tuli mustia läikkiä, ehkäpä suolasta. Jotain rautaa taitavat olla, aika painava on tuo pannu.

emalinen kattila, keitän siinä perunoita.
        Se on ainakin 35 vuotta vanha, kulunut tietysti, mutta en ole poiskaan heittänyt.
        Äitini antoi muutama päivä sitten emaliastian, jossa hän on laittanut uuniruokia ja alustanut pullataikinaa.
        En tiedä otanko sitä käyttöön, vai pidänkö vaan muistoesineenä.

• henrii

muuan mies söi sinkkisangollisen riisipuuroa, eikä ollut moksiskaan.

• viivatiina

cee vitamiinia tupla annokset flunssa aikaan jos muistan mut kuulemma kannattaa.

• vanha keittäjä

jo kauan kulunut aikaa, jos ei ole vielä ehtineet myrkyt tehdä tuhojaan?

• Meriläinen

meen ostaa valurautasen paistinpannun kun mielessä ollut monta kertaa, teflon ei todellakaan ruskista kunnolla.
      Mikroon ei meillä mitään laiteta kun en sellaista huoli, minä en säteilytä ruokaani.
      Astiat tiskaan käsin siihen ei yksinäinen tarvi konetta.
      Fairy tekee käsistä niin ihmeen kauniita, se on hellävaraisinta. (Hyräilee hän).
      Puuta on kaikki mahdollinen.
      Tupperware kutsuilla oli kerran, se sai riittää.
      Olikohan tässä kaikki?

• viivatiina

onks vielä ihmisiä jotka ei huoli mikroo säteilyn takia anoppikin suostu siihen jo yhdeksänkyt luvun alussa liekkö sit sen syytä kun ei enää montaa vuotta eläny sen jälkeen.

• Meriläinen
        viivatiina kirjoitti:

onks vielä ihmisiä jotka ei huoli mikroo säteilyn takia anoppikin suostu siihen jo yhdeksänkyt luvun alussa liekkö sit sen syytä kun ei enää montaa vuotta eläny sen jälkeen.

muutamia muitakin mun tiedossa, toisekseen mulla ei ole niin kiirettä etten kerkeis tekemään ilman.
        Mulle on joskus tarjottu lahjakskin, mutta kun ne tietää ei ole ostaneet.

• viivatiina
        Meriläinen kirjoitti:

muutamia muitakin mun tiedossa, toisekseen mulla ei ole niin kiirettä etten kerkeis tekemään ilman.
        Mulle on joskus tarjottu lahjakskin, mutta kun ne tietää ei ole ostaneet.

tää on taas näitä kotoo opittuja meillä on ollu mikro niin kauan kun ne tuli markkinoille sama on astianpesukoneessa sillon kun tuli ne ekat pöytämalliset kahdeksankyt luvun alussa isä osti sellaiset heti äidille ja mulle.

• Meriläinen
        viivatiina kirjoitti:

tää on taas näitä kotoo opittuja meillä on ollu mikro niin kauan kun ne tuli markkinoille sama on astianpesukoneessa sillon kun tuli ne ekat pöytämalliset kahdeksankyt luvun alussa isä osti sellaiset heti äidille ja mulle.

tämänpäivän normaaleja koneita.
        Nuoren työkaverin kanssa kun juttelin niin alko naurattamaan kun sanoi ettei osaisi maksaa pankkiautomaatilla laskuja.
        Siitä asti kun on omia laskuja ollut on jo joka paikassa ollut tietokoneet.
        Ajattelin että tämän päivän nuoret elää koneitten keskellä.
        Itse haluan elää mahdollisimman koneetonta elämää vaikka on noita tullut.
        Tätä tietokonettakin mietin kaksi vuotta, ja hyvä ostos on ollut.
        Siirryin vaan television äärestä tämän ääreen.

• viivatiina
        Meriläinen kirjoitti:

tämänpäivän normaaleja koneita.
        Nuoren työkaverin kanssa kun juttelin niin alko naurattamaan kun sanoi ettei osaisi maksaa pankkiautomaatilla laskuja.
        Siitä asti kun on omia laskuja ollut on jo joka paikassa ollut tietokoneet.
        Ajattelin että tämän päivän nuoret elää koneitten keskellä.
        Itse haluan elää mahdollisimman koneetonta elämää vaikka on noita tullut.
        Tätä tietokonettakin mietin kaksi vuotta, ja hyvä ostos on ollut.
        Siirryin vaan television äärestä tämän ääreen.

kotiin ostamasta kunnes toissa keväänä tuli sellainen ohjelma käyttöön joka mahdollisti työasioiden hoitamista kotikoneella silloin tämä tuli meille mutta tän netin kanssa oon pelaillu vasta reilun vuoden melkoista ajanvietettähän tää on ja jos rupee oikeen seuraan näitä kirjoituksia niin äkkiä ilta hurahtaa.

• Meriläinen
        viivatiina kirjoitti:

kotiin ostamasta kunnes toissa keväänä tuli sellainen ohjelma käyttöön joka mahdollisti työasioiden hoitamista kotikoneella silloin tämä tuli meille mutta tän netin kanssa oon pelaillu vasta reilun vuoden melkoista ajanvietettähän tää on ja jos rupee oikeen seuraan näitä kirjoituksia niin äkkiä ilta hurahtaa.

aika kuluu äkkiä.
        Huonoa omaatuntoa en suostu kantamaan, vaihtoehto tv ei ole sen kummempi.

• viivatiina
        Meriläinen kirjoitti:

aika kuluu äkkiä.
        Huonoa omaatuntoa en suostu kantamaan, vaihtoehto tv ei ole sen kummempi.

toiset töllöttää telkkaa koko illan on se mullakin tossa päällä mut en kaikkina aikoina edes tidä mitä sieltä tulee ja toiset taas lukee koko illan kuka mitäkin.

• warpu

Minulla on teflon paistinpannu,jossa paistan esim.lettuja "jotka nautin mansikkahillon kera".
      Ruuanlaitossa käytän oikeaa voita.
      Mikroa käytän joka päivä,ja justiinsa niissä muoviastioissa lämmitän usein.
      Löytyy sentään pari puista lastaa :D

• Kalle Kotton

Letut on paljon mukavampi paistaa ohuella teflon-pannulla. On mulla valurautainenkin, ja hyvä, mutta hidas, kun on niin paksu. Letut tarttuvat kiinni, saa kaapia koiralle. Muuten lakkahillo on lettujen kanssa hyvää, eikä omppuhillokaan huonoa ole.

• warbu
        Kalle Kotton kirjoitti:

Letut on paljon mukavampi paistaa ohuella teflon-pannulla. On mulla valurautainenkin, ja hyvä, mutta hidas, kun on niin paksu. Letut tarttuvat kiinni, saa kaapia koiralle. Muuten lakkahillo on lettujen kanssa hyvää, eikä omppuhillokaan huonoa ole.

Me paistetaan lettuja,kun mieli tekee :D
        Oli mullakin joskus se valurautapannu,mutta kyllästyin samaan kuin sinä,kiinni tarttuivat letut.
        Mnjaaa..lakkahillo ei oikein nappase,mutta kyllä sitä omppuhilloa voi syödä :D

• lättypannu
        warbu kirjoitti:

Oli mullakin joskus se valurautapannu,mutta kyllästyin samaan kuin sinä,kiinni tarttuivat letut.

ja pannujen huono puoli on se, että jos niitä ei käytä usein, niihin tarttuu.

Kaikista parhain meidän pannuista on mummulta peritty, tasainen, uudet pannut tuntuvat jotenkin ropeloisilta.

• Heikunkeikku
        Kalle Kotton kirjoitti:

...plättyjen kanssa on parasta, kun siihen laittaa lisäksi vielä kermavaahtoa tai rahkakermavaahtoa.

Eka lätty saattaa tarttua rautapannuun, mutta toka ja siitä eteenpäin jo onnistuu.

Ja tartteehan se koirakin herkkua. Enää ei ole koiraa, mutta yli 20 vuotta semmonen on ollut talossa ja lättyjä ei ne voineet vastustaa.

• Kalle Kotton
        warbu kirjoitti:

Lettutaikina on valmiina, kunhan tuo tefloni joutuu tuolta tiskikoneesta, niin levy neloselle ja siihen pannuun voinokare, niin ei tarvii muuta kun kääntää. Niitä paistaa muutaman ja tuikkaa lopun taikinan jääkaappiin ja paistaa huomenna loput, parempia lämpimänä.
        Ei nyt mitään uskonsotaa aleta mutta minun mielestä lakkahillo on lettujen kanssa paras ja omppuhillo toiseks paras, mansikasta en oikein pidä.

• Kalle Kotton
        Heikunkeikku kirjoitti:

...plättyjen kanssa on parasta, kun siihen laittaa lisäksi vielä kermavaahtoa tai rahkakermavaahtoa.

Eka lätty saattaa tarttua rautapannuun, mutta toka ja siitä eteenpäin jo onnistuu.

Ja tartteehan se koirakin herkkua. Enää ei ole koiraa, mutta yli 20 vuotta semmonen on ollut talossa ja lättyjä ei ne voineet vastustaa.

niitä lettuja ainakin yhtä paljon kun minä. En sille hilloa kuitenkaan pane.
        Minä paistan noita lettuja niin paljon, että en rupea sen valurautaisen kanssa tuhraamaan.
        Vieraitakin kun käy, niin paistan siinä kavitellessa lettuja, siinä onomppuhilloa ja joka haluaa suolaista, sitä varten on sienisalaatia, sekin käy lettujen kanssa.

• warbu
        Heikunkeikku kirjoitti:

Kuuma lettu mansikkahillo nokare vaniljajäätelöä! :D

Tuota rahkakermavaahtoa en ole kokeillutkaan lettujen kanssa,täytyypä kokeilla, kuulostaa hyvältä.

• warbu
        Kalle Kotton kirjoitti:

Lettutaikina on valmiina, kunhan tuo tefloni joutuu tuolta tiskikoneesta, niin levy neloselle ja siihen pannuun voinokare, niin ei tarvii muuta kun kääntää. Niitä paistaa muutaman ja tuikkaa lopun taikinan jääkaappiin ja paistaa huomenna loput, parempia lämpimänä.
        Ei nyt mitään uskonsotaa aleta mutta minun mielestä lakkahillo on lettujen kanssa paras ja omppuhillo toiseks paras, mansikasta en oikein pidä.

Joo ei aleta...sotimaan,mansikkahillo on mansikkahillo ja muut tulee perässä :D
        Olenpa joskus jopa pakastanutkin lettutaikinaa,ei ihan niin hyviä tule,kuin tänään tehdystä,mutta ihan syötäviä.

• lättypannu
        Kalle Kotton kirjoitti:

unelmien täyttymys.

• Kalle Kotton
        lättypannu kirjoitti:

unelmien täyttymys.

Vieraat viihtyy kellonympäryksen ilman kermavaahtoakin, parempi syödä letut kermavaahdon kanssa itskseen.

• Kalle Kotton
        warbu kirjoitti:

Joo ei aleta...sotimaan,mansikkahillo on mansikkahillo ja muut tulee perässä :D
        Olenpa joskus jopa pakastanutkin lettutaikinaa,ei ihan niin hyviä tule,kuin tänään tehdystä,mutta ihan syötäviä.

mansikkahillo on ykkönen, mutta lettujen kanssa... on Sulla makuaistissa jotain vikaa:).

• lättäpää
        Kalle Kotton kirjoitti:

mansikkahillo on ykkönen, mutta lettujen kanssa... on Sulla makuaistissa jotain vikaa:).

kiviä, mutta jos hillo on separoitu siivilässä, niin aika herkkua on, kanssa vaahtokerman.

• warbu
        Kalle Kotton kirjoitti:

..sulla se on makuaisti "lakannu" toimimasta,mansikka ykkönen :D

• Pirre*

ilman muuta. Muistaakseni teflonia "liukenee", en muista missä lämpötilassa, mutta korkeassa lämpötilassa kummiskin.

P.s. en ole lukenut muitten kommentteja..

• viivi-amaldiina

korkeassa lämpätilassa, eihän teflonia saa kuumaksi lämmittääkkään kun siinä jo aletaan paistella. - puolustelen, :)

• viivi-amaldiina

tuli ihan hiki kun luin aloituksesi, siis onko tuo totta teflon ja mikromuovit.
      Paistan kaikki teflonissa, vaik on valurautainenkin, on niin hitsin painava.
      Rautapata on kyllä kovassa käytössä, mutta sitten myös nuo muovikipot, onhan mikron mukanakin aina kippoja mitkä on tarkoitettu mikro-käyttöön, kuin se muovinen suojakin millä ruuan peität mikrossa.
      Onko sinulla mitään linkkiä mistä sais tietoa näistä epäilyistä, teflon astiat ja muovi mikrossa.

• vanha keittäjä

viikko sitten ilmestyneestä Me naiset-lehdestä, numero 4, etsi se käsiisi tai katso olisiko heidän nettisivuillaan asiasta tietoa.

• zonea

viikko sitten ilmestyneestä Me naiset-lehdestä, numero 4, etsi se käsiisi tai katso olisiko heidän nettisivuillaan asiasta tietoa.

ja hämmästelin myös. Hirvitti ihan. nyt hämmästelen kuinka paljon olette jutelleet valurautapadasta :) En lukenut vielä mitään tästä muuta.

• vanha keittäjä
        zonea kirjoitti:

ja hämmästelin myös. Hirvitti ihan. nyt hämmästelen kuinka paljon olette jutelleet valurautapadasta :) En lukenut vielä mitään tästä muuta.

aina laajenee käsittelemään kaikkea muutakin:)

• RosaLiiin

on paistinpannut ja kun pinta menee heitän surutta pois.
      Halvinta ei kannata ostaa, hinta on laadun tae teflonissakin ja hinnakkaat kestävätkin pitempään.
      Nytkin laitan ruokani teflonpannussa jossa on kunnon laidat, siitä tykkään, ei lennä eväät pitkin helloja.
      Lettupannukin on teflonia ja hyvin ovat letut kelvanneet.
      Kattiloina on vaan teräskattiloita.
      Suosin uuniruokia ja ne valmistan saviruukuissa.

En tykkää valuraudasta, paitsi että ovat painavia, älä pese niitä pesuaineella ja rasvaa ja tee sitä ja tätä.
      Grillillä kesällä paistan kaikki muurikalla ja se on valurautaa.
      Siitäkin saa joka kesä polttaa ruosteet pois.

Puisia paistinlastoja käytän, olen jopa ite joutessani niitä vuoleskellut, kivaa puuhaa.

Hui kauheeta miten paljon on teflonjäämiä ja myrkkyjä kropassani.
      Hyvä aloitus. Asiaa kannattaa pohtia.

• viivatiina

sellaisen hienon kalliin nanny stillin pannyn jota mainostettiin älyttömän hyväksi samalla käytöllä millä muut teflonit kestää ainaskin muutaman vuoden tää meni muutamassa kuukaudessa se siitä hienoudesta en viittiny vaivautua palauttaan on jo roskissa muuten kyllä uskon ettei ihan halvalla voi laatua saada tai vaatia.

• häkkilintu kuali keittiössä :=)
      kana
      kalkkuna
      kukko
      pyy
      riekko
      trutsi
      waiko joku muu lintu :=)
      no mutta yleensä pataan joutuu wähemmästäkin :=)
      mitään eläwää en ole koskaan paistanut tjn?
      warmaksi en sano :=)
      sain mökkilahjaksi sellaisen rosteri sarjan johon ei pala kiinni mikää :=)
      mut toi walurauta pitää ihralla wälil pyyhkiä :=)
      ja siihenkin kualee kuulema ?
      prkl
      jos syät kualet jos ety kualet warmasti?
      prkl mitä mä sit teen :=)

• Meriläinen

Sitten kun kun kualet, jos ennen mua niin tuu kertoon.Jooko

• Meriläinen kirjoitti:

Sitten kun kun kualet, jos ennen mua niin tuu kertoon.Jooko

waiko haluat sen wideona?
        oman tiedän noin suunilleen sun en

• Meriläinen
        A.DONIS kirjoitti:

waiko haluat sen wideona?
        oman tiedän noin suunilleen sun en

wideona ihan kiva.
        Mä en omaani oo kyselly, en oo niin utelias.
        Äiti lupas tulla kertoo, kohta viis vuotta aikaa.
        Ei oo kertonut, naureskellu vaan välillä unissa.

• hande

Mulla on puusta sorvattu lautanen, josta olen syönyt jo pitemmän jakson.
      Saapasvarresta puukko ja seinänraosta puulusikka.
      Mitä sitä ihminen muuta.
      Nyt kun tuohon räppänäänkin on saatu lasi-ikkuna, ei pakkanenkaan haittaa tirkistelyä...

• Otto-:

Vasta tossa vuoden alussa kaivoin kaapista
      päivänvaloon valurauta padan.
      Puhdistin, rasvasin ja poltin käyttökuntoon.
      Tuli ainakin kauniin värinen, sellanen kuparinruskea.
      Odottaa nyt vain sitä hirvipaisti lihaa.

Paistin pannuna on teräksinen titaanipinnoitettu
      pannu.Haittavaikutuksista ei ole tietoa,
      muuta kuin rikollisen hyviä lettuja paistaa.
      Tuntuu vyötäröllä.:)

• Sinimarjanen

pannuja käytän, mutta mielestäni ainakin kalojen paistossa valurautaisella pannulla tulee parempia.
      Teflonisissa pannuissa ne halvimmissa vääntyy ja kääntyy pohjat vaikka mihin suuntaan, eikä pinnoitteetkaan tahdo kestää. Nykyinen pannu maksoi melkosesti, on tukeva ja käytössä
      osoittautunut tosi hyväksi, eikä vääntyile, eikä kääntyile ja pinnoitteet kestää.

• HTZA

Tätä nimimerkkiä en ole huomannut aikoihin.
        On minun lempparini siksi että se on minusta kaunis, jos nyt mies voi tuota sanaa käyttää, muusta kun autosta, veneestä ja naisesta.
        Eikä se naisestakaan oikeen käy sanottavaksi.

• Sinimarjanen
        HTZA kirjoitti:

Tätä nimimerkkiä en ole huomannut aikoihin.
        On minun lempparini siksi että se on minusta kaunis, jos nyt mies voi tuota sanaa käyttää, muusta kun autosta, veneestä ja naisesta.
        Eikä se naisestakaan oikeen käy sanottavaksi.

Pientä preikkiä tässä välillä, mutta silloin tällöin kuitenkin kurkkaamassa tänne. Kuulumiset lukemassa.:)

• mut erään pulun kommentti puuttuu?

• Anskuliini

paistokasari keraamisella pinnoitteella.
      Mahdottoman hyvä, keitän siinä myös riisipuuron, eikä pala pohjaan.
      Parhaimmat lätyt saa valurautapannussa paistamalla.

• Enkeli-trio

silakat ja pyttipannu pyytää päästä valurautapannusse.
        Valurautane pata on kans mainio mm.stroganoffin teos,n.40v sit saatu häälahjaks ja viälki toimii ja samanlaist ov viäl myynniski.
        Pst.mää paista letui ja sää lätyi :)

• ent.tehtaantyttö

kasarin löysit? Muistatkos?

Kyselee hän:
        t.friidu

• Anskuliini
        ent.tehtaantyttö kirjoitti:

kasarin löysit? Muistatkos?

Kyselee hän:
        t.friidu

sen toissa vuonna pojalta joululahjaksi ja on ihan kuin uusi, ei mitään kulumista.
        Kotimaista valmistetta, löytyy kaupoista.

• ent.tehtaantyttö
        Anskuliini kirjoitti:

sen toissa vuonna pojalta joululahjaksi ja on ihan kuin uusi, ei mitään kulumista.
        Kotimaista valmistetta, löytyy kaupoista.

tai ruveta etsimään täältäpäin tavarataloista. Jos, tuossa puuronkeitossa on hyvä..astia. Tämä kattila.

t.friidu

• ei merkitse

Minä olen koht 60v, joten minulle on aivan sama
      onko terveelistä vai ei .

• ihmettelen tuota

Voithan sinä elää vielä 30-40 vuotta ja pysyä terveenä. Kaikki ratkaisut vaikuttavat siihen missä kunnossa vanhana elää.

• susa51
        ihmettelen tuota kirjoitti:

Voithan sinä elää vielä 30-40 vuotta ja pysyä terveenä. Kaikki ratkaisut vaikuttavat siihen missä kunnossa vanhana elää.

Tulevia elinpäiviään, se voi olla muustakin kiinni, kuin terveydestä.
        Meillä paistetaan räiskäleitä ja muurikkavalurautapannussa tulee ihania muurikoita ulkotiloissa.
        Kyllä teräs taitaa olla se paras materiaali ja valurauta vaikka niissä silakoissa.

• Blinipannu

Ajattelin ostaa valurautaisen blinipannun.
      Kohtapuolin on laskiainen ja blinit ovat tänä talvena ruokalistalla.
      Uudessa Pirkassa oli hyvältä vaikuttava kasviskaviaarin ohje kyytipojaksi.

• jjjjjjjjjjjjj

uuuuuuuuuuuuu

• mn,

kjgggggggggggggggggg

• mkkkkkkkkkkk

jkhhhhhhhhhhh

Ketjusta on poistettu 110 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe