Malta vielä hetki (kielimatka)

2. kerta ulkomailla

Olen lähdössä myös Maltalle.
Suurin pelkoni, koska lähden yksin, on, etten saa kavereita.
Pelkään hirveästi, ettei tänne mun kielikurssille tule ketään
ns. "kaveria". Olen erittäin hermostunut, sillä olen tasan KERRAN
ollut etelässä aikaisemmin ja sekin oli viime vuoden marraskuussa.
Niin, että saitteko te kavereita sieltä?

Ja toinen ongelmani on, että kaikki sanovat Maltan olevan EF:än kanssa
erittäin huono reissu. Pelkään, että olen pistänyt kaikki rahani ns.
"hukkareissuun", josta en saa sellaisia kokemuksia, joita odotan.

Kolmantena (teitä varmasti jo kyllästyttää),
pelkään että minulle tapahtuu siellä jotain. Jos saankin sieltä "kavereita"
ja he jättävät minut yksin ja eksyn ja tapahtuu jotain kamalaa eikä kukaan tiedä missä
mä olen tai että kuka mä olen.. Ääh, kuulostaa vähän tyhmältä, mut oon iha huolestunu..

Kiva jos joku vastais, sillä tarvitsen apua.
Tavallaan "kaduttaa" etten lähtenyt kavereiden kanssa sinne mihin he halusivat, vaan päätin lähteä yksin..

47

3086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhtyhth

      Ite en kielimatkalla oo käyny mutta ainaki mulla on kavereita jotka on käyneet EF:än kautta maltalla. Ne on ainaki sanoneet et siellä oli ihan kivaa muuten mutta isäntäperheet oli köyhiä. Ja ne sano et kyllä siellä saa kavereita kun on vaan rohkee ja menee juttusille. Eikä sua minnekkään yksin jätetä ku et lähe yksinäs minnekkään. Kyl siellä kivaa on ku et ota hommaa liian vakavasti :)

      • 2. kerta ulkomailla

        Kiitos vastauksestasi! :)
        Tosiaan, saatan ajatella vähän liian
        vakavalta kantilta tätä..


      • gfdgfdg
        2. kerta ulkomailla kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! :)
        Tosiaan, saatan ajatella vähän liian
        vakavalta kantilta tätä..

        Niin minä olen se tyyppi joka vastasi sinulle tuohon kysymykseen ja olen lähössä ite USA:han kielimatkalle. Niin olen tosiaan kuullu paljon et koko homma kannattaa ottaa ihan seikkailumielellä eikä ihan pienistä säikähtää;) Järjestö ei voi koskaan kokonaan hommaa pilata koska ei se EF:än vika oo et maltalaiset on köyhiä tai muuta. Ja jos isäntäperhe on ihan kauhee niin ajattele et pian pääset pois ja eihän sun oo pakko koko päivää notkua perhees luona etkä voikkaan:) Ota homma silleen et huomaat et maat ja kulttuurit on erilaisia ja et sä pärjäät vaikka et koko ajan liiderin helmassa roikukkaan:) Hyvää matkaa!


      • minpäminä
        gfdgfdg kirjoitti:

        Niin minä olen se tyyppi joka vastasi sinulle tuohon kysymykseen ja olen lähössä ite USA:han kielimatkalle. Niin olen tosiaan kuullu paljon et koko homma kannattaa ottaa ihan seikkailumielellä eikä ihan pienistä säikähtää;) Järjestö ei voi koskaan kokonaan hommaa pilata koska ei se EF:än vika oo et maltalaiset on köyhiä tai muuta. Ja jos isäntäperhe on ihan kauhee niin ajattele et pian pääset pois ja eihän sun oo pakko koko päivää notkua perhees luona etkä voikkaan:) Ota homma silleen et huomaat et maat ja kulttuurit on erilaisia ja et sä pärjäät vaikka et koko ajan liiderin helmassa roikukkaan:) Hyvää matkaa!

        Kiitos samoin. ;)


      • kaikki nimimerkit on viety jo!
        minpäminä kirjoitti:

        Kiitos samoin. ;)

        Määki oon menossa maltalle nyt kesällä! Millon sä oot menossa? Mä meen 14.7 :)


    • puhumaan

      olin itse maltalla kielimatkalla pari vuotta sitten,yksin ja TODELLA peloissani.

      Melkein kaikki tulivat porukassa mutta kyllä niihin tutustuu jos vaan reippaasti menee puhumaan heti alussa. Myös ulkomaalaisten kanssa kannatta ystävystyä juhlissa, koulussa jne.

      Matkani paras muisto on isäntäperhe, muuten ei ollut oikein mitä luvattiin. Kannattaa varautua rahastukseen ja huonoon järjestelyyn... Useimmat ohjaajat ovat kuitenkin mukavia ja heidän kanssa voi puhua jos joku painaa mieltä.

      Turvallisuudesta... Kunhan ajattelet järkevästi etkä mene yksin tuntemattomien kanssa minnekään.

      Kaks tärkeintä juttua: muista että siellä on kuuma! juo paljon muuten et jaksa!! ja puhu reippaasti kaikille!

      hyvää matkaa sulle, sulla on varmasti tosi kivaa :)

      • itsestä.

        Ole aktiivinen tutustumisessa, kansallisuudesta riippumatta. Voit verestää muitakin kieliä samalla kuin englantia.

        Jos asuinolot tuntuvat oikeasti huonoilta, ei tarpeeksi ruokaa tms., älä epäröi puhua koulun tai Suomen kanssa asiasta. Tämä ei kuitenkaan ole todennäköistä. Jotain kylmistä maista olen kuullut että on ollut kellarimaisen kylmä huone ja vaihdettu perhettä jolloin normaalitilanne.


      • aloittaja_
        itsestä. kirjoitti:

        Ole aktiivinen tutustumisessa, kansallisuudesta riippumatta. Voit verestää muitakin kieliä samalla kuin englantia.

        Jos asuinolot tuntuvat oikeasti huonoilta, ei tarpeeksi ruokaa tms., älä epäröi puhua koulun tai Suomen kanssa asiasta. Tämä ei kuitenkaan ole todennäköistä. Jotain kylmistä maista olen kuullut että on ollut kellarimaisen kylmä huone ja vaihdettu perhettä jolloin normaalitilanne.

        Kiitos vastauksista!
        Tuli heti parempi olo!

        Olen lähdössä 21.7. :)


      • äöäöäöäöäöä
        aloittaja_ kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!
        Tuli heti parempi olo!

        Olen lähdössä 21.7. :)

        Lähdössä myös 21.7 Gozolle!


    • Maltalle menevä

      Lähden ensi kesänä myös ef:än kautta Maltalle yksin.. Minulla on samat mietteet päässä ja pelkään etten tutustu keheenkään

    • ekan kertaa yksin ulkomailla

      mä lähen maltalle 24.6

      • maltalle kesällä!

        Mäkin olen lähdössä St. Pauls Payhyn 24.6! Minkä ikäinen olet?? Halusaisitko meilata minulle? Mikä majoitus sulla on? Mä oon Global Villagessa. Meilaile!


      • maltalle myös
        maltalle kesällä! kirjoitti:

        Mäkin olen lähdössä St. Pauls Payhyn 24.6! Minkä ikäinen olet?? Halusaisitko meilata minulle? Mikä majoitus sulla on? Mä oon Global Villagessa. Meilaile!

        Mikä sun e-mail tai mese on ? Mulla on [email protected] Pikaista yhteyden ottoa odotellessa.. :)


      • ensin111
        maltalle myös kirjoitti:

        Mikä sun e-mail tai mese on ? Mulla on [email protected] Pikaista yhteyden ottoa odotellessa.. :)

        Minäkin olin lähdössä 21.7 maltalle gozoon, mutta vaihdoin usa:n kielikurssille. Itsekin yksin olen lähdössä, vähän jännittää, mutta reippain mielin sinne sekaan vaan. hyvää matkaa myös muille!


      • vfdgfg
        ensin111 kirjoitti:

        Minäkin olin lähdössä 21.7 maltalle gozoon, mutta vaihdoin usa:n kielikurssille. Itsekin yksin olen lähdössä, vähän jännittää, mutta reippain mielin sinne sekaan vaan. hyvää matkaa myös muille!

        Mille USA:n kurssille vaihdoit?


      • lähdössäensvuon
        vfdgfg kirjoitti:

        Mille USA:n kurssille vaihdoit?

        kertokaa omia kokemuksianne jos oootte ollu maltalla kielimatkalla. mikä järjestö, isäntäperhe vaiko se club ? =) ja kui pitkää olitte, jne...


      • ollut...
        lähdössäensvuon kirjoitti:

        kertokaa omia kokemuksianne jos oootte ollu maltalla kielimatkalla. mikä järjestö, isäntäperhe vaiko se club ? =) ja kui pitkää olitte, jne...

        Olin Maltalla kielikurssilla EF:n kautta St.Paul's bayssa. Olin kaksi viikkoa ja asuin global villagessa eli ihan tavallisessa kolmen tähden hotellissa. Oli kyllä yksi elämäni parhaimmista kokemuksista, ei mitään valittamista! Hotelli oli siisti ja hyvä, koulu samoin. Kauppoja oli ja kiva ranta, aktiviteetit oli myös kivoja. Miinuksena se että hotellin ruoka oli pahaa, ja se oli aina samaa mutta onneksi mäkkärit ym. muut olivat ihan lähellä rannassa :) Bussitmatkat kouluun piti maksaa itse. Aktiviteeteista vain muutamat olivat ilmaisia, muut kuuluivat paketteihin ja jos pakettia ei ollut niin ei päässyt mukaan paitsi jos osti sen paikan päältä. Rahaa menee n. 100-150e/viikko, riippuu miten paljon tykkää shoppailla :) Ihana ilma oli koko 2 viikon ajan, suosittelen! Jos haluat kuulla vielä jotain muuta niin kerron mielelläni!


      • Gozoonko
        ollut... kirjoitti:

        Olin Maltalla kielikurssilla EF:n kautta St.Paul's bayssa. Olin kaksi viikkoa ja asuin global villagessa eli ihan tavallisessa kolmen tähden hotellissa. Oli kyllä yksi elämäni parhaimmista kokemuksista, ei mitään valittamista! Hotelli oli siisti ja hyvä, koulu samoin. Kauppoja oli ja kiva ranta, aktiviteetit oli myös kivoja. Miinuksena se että hotellin ruoka oli pahaa, ja se oli aina samaa mutta onneksi mäkkärit ym. muut olivat ihan lähellä rannassa :) Bussitmatkat kouluun piti maksaa itse. Aktiviteeteista vain muutamat olivat ilmaisia, muut kuuluivat paketteihin ja jos pakettia ei ollut niin ei päässyt mukaan paitsi jos osti sen paikan päältä. Rahaa menee n. 100-150e/viikko, riippuu miten paljon tykkää shoppailla :) Ihana ilma oli koko 2 viikon ajan, suosittelen! Jos haluat kuulla vielä jotain muuta niin kerron mielelläni!

        Ollaan lähös kaverinkaa EF:n kielimatkalla gozoon (3vko). Ènsin oltiin ihan innoissaan, mutta nyt kun on lukenu netistä maltalla käyneiden kommentteja niin alkaa tuntua, että se on ihan huono paikka ja että laittaa paljo rahaa haaskiin kun menee sinne. Ja jotenki kans epäilyttää ne alussa olevat tasokokeet että jos ei päästäkkään samaan ryhmään kun ollaan kuitenki yhes menos. Esim koulua eri aikaan ja ei oo aikaa olla paljo yhes? kuinka tiukka se arvostelu on jos on saman ikäsiä vai onko se ennemmin niin että 13 ja 19 vuotiaiden tasoa verrataan ja ryhmät muotoutuu suunnilleen iän perusteella. Entä minkälainen on Gozon resort ja onko tosi tiukat säännöt? Ja onko totta että siellä vaan biletetään? Entäs EF:n vapaa-ajan toiminta, onko niin hyvää kuin esitteessä ja EF:n sivuilla kerrotaan? ( Kun luettiin jostain, että se olisi huonosti järjestettyä ja tietäisi vain rahanmenoa ) Toivosimme, että joku jaksaisi vastata tähän kysymysten paljouteen :)


      • bgbfb
        Gozoonko kirjoitti:

        Ollaan lähös kaverinkaa EF:n kielimatkalla gozoon (3vko). Ènsin oltiin ihan innoissaan, mutta nyt kun on lukenu netistä maltalla käyneiden kommentteja niin alkaa tuntua, että se on ihan huono paikka ja että laittaa paljo rahaa haaskiin kun menee sinne. Ja jotenki kans epäilyttää ne alussa olevat tasokokeet että jos ei päästäkkään samaan ryhmään kun ollaan kuitenki yhes menos. Esim koulua eri aikaan ja ei oo aikaa olla paljo yhes? kuinka tiukka se arvostelu on jos on saman ikäsiä vai onko se ennemmin niin että 13 ja 19 vuotiaiden tasoa verrataan ja ryhmät muotoutuu suunnilleen iän perusteella. Entä minkälainen on Gozon resort ja onko tosi tiukat säännöt? Ja onko totta että siellä vaan biletetään? Entäs EF:n vapaa-ajan toiminta, onko niin hyvää kuin esitteessä ja EF:n sivuilla kerrotaan? ( Kun luettiin jostain, että se olisi huonosti järjestettyä ja tietäisi vain rahanmenoa ) Toivosimme, että joku jaksaisi vastata tähän kysymysten paljouteen :)

        Tasoryhmät tehdään vain osaamisen pohjalta eli ikä ei vaikuta siihen mitenkään. No disko on joka ikinen ilta ja meidän rymän oli ainakin pakko aina mennä. Vapaa-ajan toiminta on ihan ok ja majotuskin menettelee, tosin ei se nyt niin hieno oo kun ne antaa ymmärtää. :) Niin ja rahaa ne kiskoo joka ""3#"3¤#5 asiasta!!!!!! Mutta avoimin mielin reissuun:) (jos on mahdollisuus niin vaihtakaa vaikka LA:n kurssiin...Se oli parasta ikinä!!! Tai menkää sinne seuraavalla kerralla niin kuin minä tein.)


      • gozoonko
        bgbfb kirjoitti:

        Tasoryhmät tehdään vain osaamisen pohjalta eli ikä ei vaikuta siihen mitenkään. No disko on joka ikinen ilta ja meidän rymän oli ainakin pakko aina mennä. Vapaa-ajan toiminta on ihan ok ja majotuskin menettelee, tosin ei se nyt niin hieno oo kun ne antaa ymmärtää. :) Niin ja rahaa ne kiskoo joka ""3#"3¤#5 asiasta!!!!!! Mutta avoimin mielin reissuun:) (jos on mahdollisuus niin vaihtakaa vaikka LA:n kurssiin...Se oli parasta ikinä!!! Tai menkää sinne seuraavalla kerralla niin kuin minä tein.)

        Kiitos vastauksesta, tuo LA alkaa kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta, mutta pitää ny vielä kattoa... :)


      • laaalal
        bgbfb kirjoitti:

        Tasoryhmät tehdään vain osaamisen pohjalta eli ikä ei vaikuta siihen mitenkään. No disko on joka ikinen ilta ja meidän rymän oli ainakin pakko aina mennä. Vapaa-ajan toiminta on ihan ok ja majotuskin menettelee, tosin ei se nyt niin hieno oo kun ne antaa ymmärtää. :) Niin ja rahaa ne kiskoo joka ""3#"3¤#5 asiasta!!!!!! Mutta avoimin mielin reissuun:) (jos on mahdollisuus niin vaihtakaa vaikka LA:n kurssiin...Se oli parasta ikinä!!! Tai menkää sinne seuraavalla kerralla niin kuin minä tein.)

        Nii mikä tuo LA on? :D ku oon ittekki aatellu lähteä jonnekki päin maailmaa kielimatkalle yksin mutta en tiiä yskallanko. : /


      • hghfghfgh
        laaalal kirjoitti:

        Nii mikä tuo LA on? :D ku oon ittekki aatellu lähteä jonnekki päin maailmaa kielimatkalle yksin mutta en tiiä yskallanko. : /

        LA=Los Angeles. Olin yksin minäkin ja hienosti meni! Ei kannata sitä jännittää, kun ei siellä tarvii yksin olla ja saat ekat kaverit jo lentokentällä. Anna mennä vaan! XD


      • lofihasdjklhflasru
        hghfghfgh kirjoitti:

        LA=Los Angeles. Olin yksin minäkin ja hienosti meni! Ei kannata sitä jännittää, kun ei siellä tarvii yksin olla ja saat ekat kaverit jo lentokentällä. Anna mennä vaan! XD

        No nii mie vähän arvelinki että se olis los angeles mutta päätin varmistaa. :D Mie kyllä tutustun aika helposti ihmisiin mutta oon aatellu että ku monet lähtee kaverin kans nii ne ei sitte haluakkaan kettää ylimäärästä siihen joukkoon ja sitten joutusin oleen yksin.. : | no en tiiä.. :D


      • ferfrefer
        lofihasdjklhflasru kirjoitti:

        No nii mie vähän arvelinki että se olis los angeles mutta päätin varmistaa. :D Mie kyllä tutustun aika helposti ihmisiin mutta oon aatellu että ku monet lähtee kaverin kans nii ne ei sitte haluakkaan kettää ylimäärästä siihen joukkoon ja sitten joutusin oleen yksin.. : | no en tiiä.. :D

        Mun kurssilla oli ainakin tosi paljon sellasia joilla ei ollu kaveria mukana ja nekin joilla oli kaveri niin ottivat kyllä mielellään porukkaan mukaan:)


      • ...
        ferfrefer kirjoitti:

        Mun kurssilla oli ainakin tosi paljon sellasia joilla ei ollu kaveria mukana ja nekin joilla oli kaveri niin ottivat kyllä mielellään porukkaan mukaan:)

        Olisin lähdössä LA:han kielimatkalle, mutta jännitän lentoa ja tota kaveri hommaa. Onko sillä lennolla vain EF kielimatkojen väkeä vai tuleeko sinne ihan semmosiakin jokka menee lomailemaan sinne ihan muuten vaan? ja miten kauan lento kestää?


      • hghfg
        ... kirjoitti:

        Olisin lähdössä LA:han kielimatkalle, mutta jännitän lentoa ja tota kaveri hommaa. Onko sillä lennolla vain EF kielimatkojen väkeä vai tuleeko sinne ihan semmosiakin jokka menee lomailemaan sinne ihan muuten vaan? ja miten kauan lento kestää?

        No totta mooses siellä on muitakin kuin EF:än porukkaa kun koneeseen mahtuu yli 300 ihmistä. Lento kestää 14 tuntia.


    • minähänse92

      lähden maltalle 11.7. ja sts:n reissu 2 viikoksi.... muita?

      • maybe? maybe not?

        en oo ollu ikinä kielimatkoilla ja nyt oon alkanu miettii että pitäiskö, lähtisin luultavasti ensikesänä 2011? haluaisin ehkä maltaan, mutta kun on lukenut juttuja maltasta ---> alkaa vähän epäillyttää! onko se oikeasti sitä mitä muut sanoo?? ajattelin ottaa frendin mukaan..? oon ite sillo 15. ois kiva tietää jos jotai muitakin on tulossa?? ;))


      • malta -03
        maybe? maybe not? kirjoitti:

        en oo ollu ikinä kielimatkoilla ja nyt oon alkanu miettii että pitäiskö, lähtisin luultavasti ensikesänä 2011? haluaisin ehkä maltaan, mutta kun on lukenut juttuja maltasta ---> alkaa vähän epäillyttää! onko se oikeasti sitä mitä muut sanoo?? ajattelin ottaa frendin mukaan..? oon ite sillo 15. ois kiva tietää jos jotai muitakin on tulossa?? ;))

        Riippuu, mitä ne muut sanoo :)
        Itse oli Maltalla EF:n kielikurssilla 16-vuotiaana. Tykkäsin kyllä! Lähdin ilman kaveria, ja olin tutustunut yhteen huippuhyvään tyyppiin jo ennen kuin kone oli laskeutunut Maltalle (ollaan nyt 7 vuotta myöhemmin edelleenkin yhteyksissä). Osalla oli kavereita mukana, osa oli reissussa yksinään. Meillekin tuli tiivis kaveriporukka, jossa loput olivat alunperin lähteneet kaverin kanssa reissuun.
        Maltalla on vilkas yöelämä, mutta siellä selviää hyvin, kun vaan pitää järjen päässä eikä lähde ihan kaikkiin hullutuksiin mukaan.
        Luokkakaverit oli ihan huippuja! Meitä oli about 15, suomalaisia 2, muuten pääosin italialaisia, espanjalaisia ja sveitsiläisiä.
        Itse siis tykkäsin kurssista. Maltalla oli ihanan lämmin ja englannin kieleen sai, jos ei nyt uusia kielioppijuttuja, niin ainakin rohkeutta puhumiseen.
        Siitä en tosin mene sanomaan mitään, onko Malta (ja kielikurssit) muuttuneet tämän 7 vuoden aikaan.


    • girlgirl

      Oon aatellu et lähtisin kesällä 2012 tonne maltan st.Julian`s(mite lie kirjotetaan) mutta kuiteski yksin oon aatellu lähtee mutta nytte ku näitä juttuja oon lukenu nii alko todellaki vähä arveluttaa.. täyttäsin sinä kesänä 16 ja aattelin ef kurssille mennä..että mitää kokemuksia kellää että kantsiiko sinne lähtee ku kuitenki biletys kiinnostaa ja näin mutta voiko siellä mitään tehä ku niitä liidereitä ja valvojii joka puolella vai?? nii ja sitte missä kannattaa majottuu niinku isäntäperheessä vai siinä resortissa?

      • MM

        Se on ihan varmaa, että rantoja ja bileitä on paljon :)

        Itse majoituin hotelliin, siellä oli kivaa muitten kanssa. Liiderit tietysti valvoo päihteiden käyttöä ym. (ja jos jää juomisesta kiinni, jooutuu oikeasti lähtemään heti kotiin) mutta kyllä me ainakin siellä hauskaa pidettiin ja keinot keksittiin.


    • dessii

      girlgirl:
      ite oon varmaa myös lähössä Maltan st.Julianiin 2012 kesällä:)
      ajattelin ensin mennä resorttiin,mutta siellä on tiukka kuri (esim.nukkumaanmeno ajat,juominen yms) ni päätin että meen isäntäperheeseen! koska siellä ei oo välttämättä niin tiukka kuri noitten suhteen yms : )
      jos haluut antaa meses ni kirjota tähän ketjuun,ni voin lisätä !: )

    • emmmai

      aattelin lähteee 2012- kesällä itekki maltalle tai usaan kielimatkalle yksiiin :) pitäää vaa kattooo et uskallanks lähteee, ilman kaverii ja pelottaa jos ei saakkkaaa kavereit sieltä yms :'''D!

    • Kielimatkailija

      Te joka ootte ollu Gozossa kielimatkalla nii kertokaa millast siel oli? Ite oon miettiny et lähen kesäl 2012 Gozoon, yksin... Muita lähtijöitä? :)

      • Jannetta

        Moi! mä oon aatellu lähtee Gozoon kans. Milloin lähet ja monta viikkoa meinaat olla?


    • Kaikki riippuu sinusta itsestäsi. minun kielimatka oli PARASTA!!! itsekkin siis olin maltalla (EFn kautta) vuonna 2009. Takaan että saat varmasti kavereita! Ketään ei jätetty yksin liikuskelemaan missään, kaikki otettiin väkisinkin mukaan porukoihin, ja pidettiin huolta toisistamme ettei kellekkään satu mitään! (: Niin ja toki liideritkin auttavat! TODELLA monet lähtevät matkaan yksin joten et varmasti ole ainoa tuossa tilanteessa! Olet vain huoleti ja lähdet avoimin mielin reissuun! ...voi kumpa itsekkin vielä pääsisi (:

    • justsomebodyy

      Ajattelin lähteä tossa 2012 kielimatkalle EF:n kautta Maltalle tai USAan. En ole vielä varma että kumpaan kannattaisi mennä? Olisin silloin 14-vuotias, liian nuori USAan? :D

      • ..

        Moi! EF:än kautta pääsee Kalifroniaan ja Floridaan jo 13-vuotiaana ja New Yorkiin 14-vuotiaana.


    • maltavähän

      Ite oon kanssa menossa kesällä 2012 Maltan St. Julianiin. Yksin. Jänskättää kans ihan sikana et saanko yhtää kavereita sieltä tai mitää D: Sit ku oon kans kuullu huonoo tost Maltasta, mut ku ittee kuitenki kiinnostaa just biletys, rannat jne. ni meen sit sinne. Ja siel on lämmin! Oon vaa ajatellu et jos en saa ketää kaverii, ni sit otan kokoajan vaa aurinkoo siel rannal ku ei oo tuntei :D Mut toivottavast silti sais kavereit koska onhan se sillon paljo kivempaa! :)

    • minä :)

      hei mitä mieltä ootte että onko 14 v viel liian nuori? pitäskö oottaa pari vuot? en kyllä välttämättä olis menossa maltalle mutta siis ihan vaa että mitä mieltä ootte tost iästä? (:

    • turha--

      Ite olin EF:n kautta Maltalla seiskan jälkesenä kesänä. Ei ollu hukkareissu, ei todellakaan. Mulla ainakin oli tosi kivaa! Lähin yksin, en tuntenu ketään ennestään, ja oli kyllä helppo saada kavereita. Síel tutustuu vähän väkisinki, sinuna en huolehtis siitä. Matka voi olla hyvä tai huono, riippuu ihan siitä millaset odotuksen on. Itse en tunne oppineeni kieltä ollenkaan, rohkeutta käyttää sitä kyllä. Mulle matka oli enemmänki sosiaalinen juttu, ja sain hienoja kokemuksia. Et sä minnekään pääse eksymään, ja ainahan on kännykkä, jolla voit soittaa EF:n "hätänumeroon". Kyllä ne suta huolta pitää.

      Näin jälkeenpäin ajatellessa, ja ku menin toiselle kielimatkalle kaks vuotta myöhemmin, voin suositella, että ei kannata lähtee vielä 14 v. Kielimatkasta saa niin paljon enemmän irti, ku on vähän vanhempi, ainaki mulla tilanne oli niin. :)

      http://thebeautyoflife-utah.blogspot.com/

    • _Heeppe_(;

      moi, oon 13v. aattelin mennä 2013 isle of wightille. onko kukaan käyny siellä, hyvä vai huono? oonko liian vanha? isäntäperhe vai asuntola? voiko suositella jotain britannian kohdetta, joka ois parempi? (sellanen, jossa rantoja tms. mutta ei kuitenkaan mitään ns. bilekaupunkia)

    • öäkljbvmj,

      Valitettavasti opetuksen taso Maltalla on erittäin heikko suomalaiseen koulutusjärjestelmään tottuneelle.Opettajat eivät ole päteviä vaan he on tarjoilijoita,entisiä matkaoppaita jne.Itse olen ollut Maltalla 5 tai 6 kertaa ja kielikoulussa n.25 viikkoa.Olen joutunut opettamaan opettajia missä on tarkalleen pohjois-amerikka,eskimot eivät asu pohjoisnavalla,kuinka paljon on 10 km.Tässä vain joitain esimerkkejä.Yliopistossa Maltalla opetetaan samoja asioita 4.vuosikurssilla kuin Suomessa ensimmäisellä.

      Harva nuori sinne oikesti kieltä lähtee opiskelemaan ja 2-3 viikkoa on kyllä lyhyt aika kielen opiskelussa.Nuoret ihmiset lähtee ennemmin biletyksen vuoksi kuin opiskelun,mutta paskanväliäkö sillä on.

      Nauttikaa lyhyestä jaksostanne siellä ja yrittäkää jotain oppiakkin:)

    • mooi ! oon menos maltalle 2012 kesän st. julianssii 24.7-6.8 :) täytän 14 sinä kesän ! olis kiva tietää et ketä on tulos samalle =)

    • lol

      aattelin lähtee maltalle. ja osallistuu siihen EF action aquaan. Onks kokemuksii? :)

    • eeddu:D

      Terve kaikki! oon lähös maltalle st. Julian's 2013, varmaa EF;n kautta. oon sillo 15v. (ysiltä päässyt). kukaa menos meen 3vko, international ja luulisin et 12.6 - 02.7. Kellään mitään kommelluksia tapahtunu ja miten bussimatkat isäntäperheestä koululle jne.???

    • Anz-MALTALLA -11

      Heei te kaikki joita pelottaa lähteä yksin kielimatkalle, niin älkää turhaan pelätkö! Miinäkin lähdin yksin kielimatkalle ja olin sillon vaan 13. Tutustuin siellä maailman parhaimpiin tyyppeihin ja koko matka oli aivan upea!:) kuvia sieltä ja muuta juttuu -> anzandeverything.blogspot.com

      Ja monet teistä sano että maltalla ne perheet on yleensä köyhiä, niin ei mulla ollut ainakaan! Mulla oli just tosi mukava perhe, ja sit toisillakin tytöillä jotka oli eri perheessä niin niitten isäntäperheen talo oli kun joku pienennetty palatsi. :D

      Eli älkää pelätkö yksin lähtemitä, varmasti saatte kavereita sieltä! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe