Vaikea kyllä löytää sympatiaa lentäjille, jos aloittavat lakon hiihtolomalla. Osoittaa huonoa makua, kuten toimari kirjoittaa.
http://blogit.finnair.fi/
Finnairin lentäjien lakkoa sovitteleva piirisovittelija Esa Lonka aikoo esittää työministerille lentäjien lakon lykkäystä kahdella viikolla. Jos työministeriö lykkää lakkoa, lakkopäivien sarja alkaisi aikaisintaan Etelä-Suomen hiihtolomien jälkeen.
Finnairin lentäjien lakko
87
14993
Vastaukset
- vasta etelän lomien jälkeen
...eihän pohjoisen asukkailla ole tarvetta lentokoneille. Varsinkaan hiihtolomilla. Olisi piirisovittelija voinut katsoa vähän kalenteria ennenkuin menee tommoista ehdottelemaan!! >:[
- Ed35
Tämä on niiiin tyypillistä. Etelä Suomen päättäjillä menisi itsellään hiihtolama pilalle, kun pitää lentään jonnekkin, sitten kun heidän hiihtolomansa on ohi, niin sen jälkeen voi aloittaa lakon. Meillä pohjoisessa asuville, joilla on hiihtoloma aina viikon myöhemmin, kuin etelässä päin, joudutaan kärsimään.
Tämä on niin tyypillistä noille päättäjille, eivät ajattele kuin omaa persnahkaansa!! - eteläisen..
..Suomen lomat ovat tärkeämmät! Sehän on saletti! Kyllä Lappiin pitää etelän variksen päästä sikailemaan, mutta ei tarvi lappilaisten tulla etelään. Tai sen puolin minnekään muuallekaan. Alkaa vähäsen sylettämään.
- olen niin vihainen!
eteläisen.. kirjoitti:
..Suomen lomat ovat tärkeämmät! Sehän on saletti! Kyllä Lappiin pitää etelän variksen päästä sikailemaan, mutta ei tarvi lappilaisten tulla etelään. Tai sen puolin minnekään muuallekaan. Alkaa vähäsen sylettämään.
Eikä koske nyt pelkästää Lappia vaan esim tampereen seudulla, Poihjois-karjalassa on myös silloin lomaviikko ja lapset odottavat päsevänsä reissuun! Todella ammatitaidotonta ja epätasapuolista päätäntää valtakunnansovittelijalta sekä ministeriltä!
- en tiennyt
olen niin vihainen! kirjoitti:
Eikä koske nyt pelkästää Lappia vaan esim tampereen seudulla, Poihjois-karjalassa on myös silloin lomaviikko ja lapset odottavat päsevänsä reissuun! Todella ammatitaidotonta ja epätasapuolista päätäntää valtakunnansovittelijalta sekä ministeriltä!
että tuota lomaa voi löytyä muualtakin. Joka tapauksessa ärsyttää suunnattomasti tuo maantieteellinen epätasapaino. Pohjoisessakin asuu ihan ihmisiä!!!
- edellistä edellinen
en tiennyt kirjoitti:
että tuota lomaa voi löytyä muualtakin. Joka tapauksessa ärsyttää suunnattomasti tuo maantieteellinen epätasapaino. Pohjoisessakin asuu ihan ihmisiä!!!
Tarkoitinkin juuri sitä, mm. että koko Pohjois-Suomi, Itä-Suomi, Savo, Länsi-Suomi on nyt vaarassa menettää lomansa vain Helsingin seudun lomien takia. Miten tasa-arvoisessa maassa voi tällaista tapahtua? Ja minnekähän saisi laitettua postia suoraan näille tästä päätösestä vastuussa oleville ihmisille? Tietääkö kukaan?
- Kuka vastuussa?
edellistä edellinen kirjoitti:
Tarkoitinkin juuri sitä, mm. että koko Pohjois-Suomi, Itä-Suomi, Savo, Länsi-Suomi on nyt vaarassa menettää lomansa vain Helsingin seudun lomien takia. Miten tasa-arvoisessa maassa voi tällaista tapahtua? Ja minnekähän saisi laitettua postia suoraan näille tästä päätösestä vastuussa oleville ihmisille? Tietääkö kukaan?
Ei arvosteta Pohjois-Suomen ihmisiä! Meillä myös loma varattu lasten kanssa ulkomaille sillon ja nyt se on vaarassa jäädä haaveeksi! Loma, jota varten kauan säästetty!
Huomio päättäjät, muuallakin eletään kuin Etelä-Suomessa! - Lomanne
Kuka vastuussa? kirjoitti:
Ei arvosteta Pohjois-Suomen ihmisiä! Meillä myös loma varattu lasten kanssa ulkomaille sillon ja nyt se on vaarassa jäädä haaveeksi! Loma, jota varten kauan säästetty!
Huomio päättäjät, muuallakin eletään kuin Etelä-Suomessa!Menee pilalle. Etelä-Suomen päättäjät!!!
- hkihihkhihkhkhi
Lomanne kirjoitti:
Menee pilalle. Etelä-Suomen päättäjät!!!
ja sinulla tuskin lomaa edes on, koska olet työtön laitapuolen kulkija kirjaston koneella :-)
Siksi katkeruus - aloittaa lakko
olisi ollut talvilomalla - nythän sillä ei ole mitään vaikutusta, ei mitänä todellista painostusvoiaa - eli eiväthän he ole tosissaan. ;D
- ihan sama kuin
Ed35 kirjoitti:
Tämä on niiiin tyypillistä. Etelä Suomen päättäjillä menisi itsellään hiihtolama pilalle, kun pitää lentään jonnekkin, sitten kun heidän hiihtolomansa on ohi, niin sen jälkeen voi aloittaa lakon. Meillä pohjoisessa asuville, joilla on hiihtoloma aina viikon myöhemmin, kuin etelässä päin, joudutaan kärsimään.
Tämä on niin tyypillistä noille päättäjille, eivät ajattele kuin omaa persnahkaansa!!eräät yhdistykset järjestävät lasten leirejä vain Helsingin talvilomaviikon aikana. ;D
- pummilla
hkihihkhihkhkhi kirjoitti:
ja sinulla tuskin lomaa edes on, koska olet työtön laitapuolen kulkija kirjaston koneella :-)
Siksi katkeruusjulkisilla kulkeva, yhteiskunnan elätettävä, luultavasti ihan jossain muualla kuin pks asuva, pistät vielä viestiä tänne. Katso peiliin, mut varo! USKOMATTOMAN RUMA pärstä tuijottaa sua!
- hell
Aivan, miksi se on huono aika kun etelässä on lomat.
- hell
olen niin vihainen! kirjoitti:
Eikä koske nyt pelkästää Lappia vaan esim tampereen seudulla, Poihjois-karjalassa on myös silloin lomaviikko ja lapset odottavat päsevänsä reissuun! Todella ammatitaidotonta ja epätasapuolista päätäntää valtakunnansovittelijalta sekä ministeriltä!
finnairin pitäs pistää hanttiin ja alottaa lakko niin ku alunperin aikoivat. Ei kai meidä tarvi elää sen mukaan kuin ministereillä on lomat.
- vaikutusta
ihan sama kuin kirjoitti:
eräät yhdistykset järjestävät lasten leirejä vain Helsingin talvilomaviikon aikana. ;D
Juuri talvilomaivikkoon sen olisi pitänyt osua ja etelän talvilomaviikkoon, muuten sillä ei ole yhtään mitään vaikutusta ja painostuskeinoa.
Olisi nyt sentään pilattu ihmisten talviloma! Kaikissa ammateissa ei edes voi ottaa lomaa samaan aikaan kuin lapset, ainoastaan etuoikeutetuissa ammateissa, kuten opettajat, mikä ammatti sopii ihmiselle todella hyvin silloin, kun hänellä on perhe. - Minä vain
vaikutusta kirjoitti:
Juuri talvilomaivikkoon sen olisi pitänyt osua ja etelän talvilomaviikkoon, muuten sillä ei ole yhtään mitään vaikutusta ja painostuskeinoa.
Olisi nyt sentään pilattu ihmisten talviloma! Kaikissa ammateissa ei edes voi ottaa lomaa samaan aikaan kuin lapset, ainoastaan etuoikeutetuissa ammateissa, kuten opettajat, mikä ammatti sopii ihmiselle todella hyvin silloin, kun hänellä on perhe.En puolustele opetushenkilöstöä, vaan nimen omaan lentäjiä. Jos lakkokeino on viimeinen ainoa keino ajaa omia etuja, niin tottakai ajankohta valitaan työnantajan!!!!!!!! kannalta huonoimmaksi ajankohdaksi. Sääli, että myös lomailijat asiasta kärsivät! Kyllä sen myös työnantaja tietää, toteaa ja huomaa. Siksihän ko. ajankohta on valittu. Eiköhän tällä kertaa löytyne ratkaisu ennen hiihtolomia. Joku vertasi jossain lentäjien palkkoja oliko se pääministerin vai jonkun muun ministerin palkkaan ja totesi, ettei lentäjille riitä sekään. Miksi pitäisi riittää?
- se just
oo kätsyy lakkoilla hiihtolomalla - siis jos harrastaa hiihtelemistä. Sitäpaitsi se on tehokkaampi just silloin. Jos se pidetään muulloin niin siitten pitää pitää pidempi lakko. Onx se sit sen kivempi.
- alko ja vappu
Lakko on tehokkain silloin kun se kirpaisee eniten.
Lentäjät ovat olleet palkkakupassa jo pitkään.- vaan voimistuu!
Äkkiseltään lentäjiä voisi kuvitella keskimääräistä fiksummiksi. Tämä kiista osoittaa jälleen kerran kuitenkin sen, että ainakin älykkydessä vaatimustasoa tulisi nostaa roimasti! Jos vuosikymmeniä on rakennettu Heinosen kuvaamia eläkepommeja, pitäisi niistä pystyä jo pikku hiljaa luopumaan. Samaten tehdyt työtunnit ovat mielestäni naurettavalla tasolla.
Tässä tulee käymään samalla tavalla, kuin Pohjois-Amerikan autoteollisuudessa. Eikä tuo Ahosen johtama paperiliiton toimintakaan kovin hyviä tuloksia ole viime aikoina suoltanut! Mutta sitä saa mitä tilaa... - kykykykykykyky
vaan voimistuu! kirjoitti:
Äkkiseltään lentäjiä voisi kuvitella keskimääräistä fiksummiksi. Tämä kiista osoittaa jälleen kerran kuitenkin sen, että ainakin älykkydessä vaatimustasoa tulisi nostaa roimasti! Jos vuosikymmeniä on rakennettu Heinosen kuvaamia eläkepommeja, pitäisi niistä pystyä jo pikku hiljaa luopumaan. Samaten tehdyt työtunnit ovat mielestäni naurettavalla tasolla.
Tässä tulee käymään samalla tavalla, kuin Pohjois-Amerikan autoteollisuudessa. Eikä tuo Ahosen johtama paperiliiton toimintakaan kovin hyviä tuloksia ole viime aikoina suoltanut! Mutta sitä saa mitä tilaa...Johtipa paperiliittoa kuka hyvänsä niin sillä ei todellakaan ole mitään, ei mitään tekemistä Suomen paperiteollisuuden nykytilaan! Maailma on muutunut eikä Suomella ole mitään eriyisosaamista sillä alalla enää, paperialan työpaikat ovat olleet maailmanlaajuisesti uusjaossa jo kauan!
Mitä tulee paperiteollisuuteen alana,niin todennäköisesti silläkin alalla sellaiset TUOTANTOLAITOKSET, jotka joustavasti voivat tuottaa sellaista paperia jolla on kysyntää säilyvät, eikä niin kuin nyt: iso halli täynnä suuria koneita, jotka kaikki suoltavat sitä yhtä ja samaa. Jos kysyntä laskee/vähenee/loppuu niin tehdas kiinni ja väki kävelee! Kysyntä se tehtaita pyörittää ei mikään liitto missään eikä koskaan!
- muka palkkakuopassa?
Niin, millaisessahan palkkakuoppassa ne lentäjät mahtavat olla?
Onko nyt niin, että maamme elitistö ei tyydy enää mihinkään? Kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista, ei keksi enää muuta kuin lakkoilla?
Kun ruuan hinta tuli ylös, eikö heillä ollutkaan enää varaa ostaa presidentin leikettä joka päivä?
Ahneus on pään sisällä, ei palkkanauhassa.
Terveisin,
siivooja/1500 euroa kuussa miinus verot, ja hyvin pärjää- ................
mahdollinen lakko siirtyy 25.2!!!!!!!
- thaimaaseen
................ kirjoitti:
mahdollinen lakko siirtyy 25.2!!!!!!!
meidän thaimaan matka olisi tarkoitus alkaa 26.2 ja lento bangkokkiin on finskin koneella. Asume eteläsuomessa mutta lomamme ei nyt osu juuri koululaisten hiihtolomaviikoille. Jännittää päästäänkö lähtemään ja ehditäänkö koh samuin jatkolennolle... Ärsyttää kun itse joutuu säästämään monta kuukautta lomaa varten ja sitten ahneet lentäjät rupeavat lakkoilemaan. onko mitään mahdollisuuksia saada hyvityksiä tms jos lento kamalasti myöhästyy tai jopa perutaan???
- hätäänny.......
thaimaaseen kirjoitti:
meidän thaimaan matka olisi tarkoitus alkaa 26.2 ja lento bangkokkiin on finskin koneella. Asume eteläsuomessa mutta lomamme ei nyt osu juuri koululaisten hiihtolomaviikoille. Jännittää päästäänkö lähtemään ja ehditäänkö koh samuin jatkolennolle... Ärsyttää kun itse joutuu säästämään monta kuukautta lomaa varten ja sitten ahneet lentäjät rupeavat lakkoilemaan. onko mitään mahdollisuuksia saada hyvityksiä tms jos lento kamalasti myöhästyy tai jopa perutaan???
26.2 EI OLE LAKKOPÄIVÄ!!!!
- lähdössä
hätäänny....... kirjoitti:
26.2 EI OLE LAKKOPÄIVÄ!!!!
Hei,, vastasit niin luottavaisesti edelliselle. Mutta entä minu Aurinkomatkojen 4 viikon maksettu matkani, lähto pitäisi olla aamusta juuri tuona siirrettyyn päivään, 25.2. Koskaan ei ole kohdalleni vielä epävarmuutta tullut!
- epävarmuutta
lähdössä kirjoitti:
Hei,, vastasit niin luottavaisesti edelliselle. Mutta entä minu Aurinkomatkojen 4 viikon maksettu matkani, lähto pitäisi olla aamusta juuri tuona siirrettyyn päivään, 25.2. Koskaan ei ole kohdalleni vielä epävarmuutta tullut!
jos näitäkin huuhaa-juttuja pidät luotettavina!
- varmaan pärjää
mutta jos ihmisellä on kunnianhimoa ja se on vuosia kouluttautunut, useat lentäjät vielä lainarahalla, niin ei siinä siivoojan palkka kauheasti lämmitä.
Lisäksi ihan mututuntumalla sanoisin, että lentäjä tekee himpun verran merkittävämpää työtä kuin siivooja, ei pahalla. - Pelkkä pukenkäsankari!
varmaan pärjää kirjoitti:
mutta jos ihmisellä on kunnianhimoa ja se on vuosia kouluttautunut, useat lentäjät vielä lainarahalla, niin ei siinä siivoojan palkka kauheasti lämmitä.
Lisäksi ihan mututuntumalla sanoisin, että lentäjä tekee himpun verran merkittävämpää työtä kuin siivooja, ei pahalla.Näinhän se on että bussikuskeille tarttis saada sama liksa tai mielellään enemmän kun lentäjille, koska nykyään koneet pystyy jopa laskeutumaan automaattisesti (ainakin jenkkilässä) ja linja-autot ei tienaa ilman kuljettajaa...
Ja itsehän olen vaan idiootti rekkakuski joka yrittää tappaa ihmisiä ammatikseen (en siis tarkoituksella, vaan yleisen käsityksen mukaan), ettei ole sympatioita ketään kohtaan lomat pidän aivan muuhun aikaan.
Ja sas:han leikkasi lentäjien ja johtajien palkkoja 6%, edellytyksellä ettei optiota yms palkkioita jaeta seuraavaan x-vuoteen. (x=en muista kuinka moneen) Siellä sopi kaikille että jokainen sai pitää työnsä.
Ja pointti on se että piruako pitää tavallista taatelintallaajaa kiusata AINA ihmisten lomien aikaan, ihan vaan että sais ihmiset painostamaan emo-yhtiön suostumaan vaadittuihin ehtoihin... - jhjhdjh
thaimaaseen kirjoitti:
meidän thaimaan matka olisi tarkoitus alkaa 26.2 ja lento bangkokkiin on finskin koneella. Asume eteläsuomessa mutta lomamme ei nyt osu juuri koululaisten hiihtolomaviikoille. Jännittää päästäänkö lähtemään ja ehditäänkö koh samuin jatkolennolle... Ärsyttää kun itse joutuu säästämään monta kuukautta lomaa varten ja sitten ahneet lentäjät rupeavat lakkoilemaan. onko mitään mahdollisuuksia saada hyvityksiä tms jos lento kamalasti myöhästyy tai jopa perutaan???
piti lähteä lomalle että lakko alkaa kun olen auringossa siinä toiveessa ettei pääse heti viikon jälkeen pois :D
- hell
thaimaaseen kirjoitti:
meidän thaimaan matka olisi tarkoitus alkaa 26.2 ja lento bangkokkiin on finskin koneella. Asume eteläsuomessa mutta lomamme ei nyt osu juuri koululaisten hiihtolomaviikoille. Jännittää päästäänkö lähtemään ja ehditäänkö koh samuin jatkolennolle... Ärsyttää kun itse joutuu säästämään monta kuukautta lomaa varten ja sitten ahneet lentäjät rupeavat lakkoilemaan. onko mitään mahdollisuuksia saada hyvityksiä tms jos lento kamalasti myöhästyy tai jopa perutaan???
Ei se ole ahneet lentäjät, vaan pihit työnantajat.
Ei lakossa koskaan työntekijää kaannata syyttää. - mielipide eliitiltä
varmaan pärjää kirjoitti:
mutta jos ihmisellä on kunnianhimoa ja se on vuosia kouluttautunut, useat lentäjät vielä lainarahalla, niin ei siinä siivoojan palkka kauheasti lämmitä.
Lisäksi ihan mututuntumalla sanoisin, että lentäjä tekee himpun verran merkittävämpää työtä kuin siivooja, ei pahalla.Kyllä se vaan on ahneus, joka tässäkin päätään nostaa. Tärkeitä töitä on paljon, ja lentäjä ei ole ainoa jolla on kunnianhimoa ja pitkät opinnot. Kukaan lääkäri ei pääse eläkkeelle 52-vuotiaana, ainakaan ilman painavia terveydellisiä syitä.
Kyllä siivoojakin on tärkeä. Teho-osastolla bakteereja levittävä ammattitaidoton sairaalahuoltaja voi olla hengenvaarallinen potilaille.
Lentokoneet ovat pitkälti automatisoituja. Komppaan edellistä kirjoittajaa, ja vaadin rekkakuskeillekin palkankorotusta ja työnparannuksia. Liikenteessä kuolee ihmisiä moninverroin enemmän kuin lentoliikenteessä.
On vain kyse harhasta, on annettu jollekin ammattikunnalle eliitin ja ylemmyyden status, ja tämä status on vuosikymmeniä vanha perinne. Nyt sillä yritetään ratsastaa palkankorotuksiin ja kuvitellaan, että kun saa kaikenlaista on automaattisesti etuoikeus saada yhä enemmän ja enemmän. - ,,,,,,,,,,,...................
jhjhdjh kirjoitti:
piti lähteä lomalle että lakko alkaa kun olen auringossa siinä toiveessa ettei pääse heti viikon jälkeen pois :D
Lähteeköhän lento Teneriffalle 1.3.2009 normaalisti, ei hyvältä näytä, jos lakko alkaa 25.2.2009, ja kestää sen viisi päiävää.
- lbvt
varmaan pärjää kirjoitti:
mutta jos ihmisellä on kunnianhimoa ja se on vuosia kouluttautunut, useat lentäjät vielä lainarahalla, niin ei siinä siivoojan palkka kauheasti lämmitä.
Lisäksi ihan mututuntumalla sanoisin, että lentäjä tekee himpun verran merkittävämpää työtä kuin siivooja, ei pahalla.Lentäjätkö kouluttautuneet vuosia? Älä naurata! Koulutuksen kesto noin kaksi vuotta. Ja vieläpä lainarahalla: Suomen Ilmailuopistossa opiskelun hinta on noin 10 000€, joka ei tunnu kovinkaan suurelta velkataakalta lentäjien palkoissa.
Uskomaton väite, että "lentäjä tekee himpun verran tärkempää työtä kuin siivooja". Asia on juuri päinvastoin. Siivoojan työ ei varmastikaan tunnu yhtä hienolta, kuin lentäjän työ, mutta on sitäkin tärkeämpää.
Maailma ei todellakaan kaatuisi, mikäli lentäminen lopetettaisiin kokonaan. Asiat vain vaikeutusivat. Matkoihin kuluisi korkeintaan reilusti enemmän aikaa, mutta esim. yritykset pystyisivät hoitamaan esim. kokoukset videoneuvotteluina. Turismi olisi varmaan ainut, joka todella voisi kärsiä.
Sen sijaan, mikäli siivoaminen lopetettaisiin kokonaan, niin missä kunnossa tämä maailma tulisi olemaan? Joka paikka täyttyisi vähitellen paskasta, taudit lisääntyisivät jne. Paikat olisi kaameassa kunnossa, kuhisisivat bakteereita jne., jne......
En väitä, etteikö lentäjien työkin olisi tärkeää, kyllä nykyaikainen maailma on riippuvainen lentoliikenteestä, mutta kyllä se on siitäkin, että paikat siivotaan. - varmistelija
hätäänny....... kirjoitti:
26.2 EI OLE LAKKOPÄIVÄ!!!!
Kertokaapa te viisaammat, voiko lakko jatkua tuon 6. päivän jälkeen ilman erillistä ilmoitusta, vai pitääkö aina tehdä ilmoitus etukäteen, josta käy ilmi spesifit lakkopäivät? Oma lentoni ei (näillä näkymin) osu lakkopäiville, mutta varmistelen vain... Anteeksi tyhmyyteni.
- maisteri
varmaan pärjää kirjoitti:
mutta jos ihmisellä on kunnianhimoa ja se on vuosia kouluttautunut, useat lentäjät vielä lainarahalla, niin ei siinä siivoojan palkka kauheasti lämmitä.
Lisäksi ihan mututuntumalla sanoisin, että lentäjä tekee himpun verran merkittävämpää työtä kuin siivooja, ei pahalla.Ois vaan pitänyt alkaa lentäjäksi sen sijaan, että koulutti itseään turhaan yliopistolla monia vuosia.
Ei ole kyllä lentäjien koulutus kovinkaan pitkä. käyppä vaikka tarkistaa. - entinen siivooja
lbvt kirjoitti:
Lentäjätkö kouluttautuneet vuosia? Älä naurata! Koulutuksen kesto noin kaksi vuotta. Ja vieläpä lainarahalla: Suomen Ilmailuopistossa opiskelun hinta on noin 10 000€, joka ei tunnu kovinkaan suurelta velkataakalta lentäjien palkoissa.
Uskomaton väite, että "lentäjä tekee himpun verran tärkempää työtä kuin siivooja". Asia on juuri päinvastoin. Siivoojan työ ei varmastikaan tunnu yhtä hienolta, kuin lentäjän työ, mutta on sitäkin tärkeämpää.
Maailma ei todellakaan kaatuisi, mikäli lentäminen lopetettaisiin kokonaan. Asiat vain vaikeutusivat. Matkoihin kuluisi korkeintaan reilusti enemmän aikaa, mutta esim. yritykset pystyisivät hoitamaan esim. kokoukset videoneuvotteluina. Turismi olisi varmaan ainut, joka todella voisi kärsiä.
Sen sijaan, mikäli siivoaminen lopetettaisiin kokonaan, niin missä kunnossa tämä maailma tulisi olemaan? Joka paikka täyttyisi vähitellen paskasta, taudit lisääntyisivät jne. Paikat olisi kaameassa kunnossa, kuhisisivat bakteereita jne., jne......
En väitä, etteikö lentäjien työkin olisi tärkeää, kyllä nykyaikainen maailma on riippuvainen lentoliikenteestä, mutta kyllä se on siitäkin, että paikat siivotaan.Maailma ei taitaisi todellakaan kaatua vaikka lentoliikenne lopetettaisiin. Siivoamatta jättäminen alkaisi näkyä varsin nopeasti, mutta ei sekään kaataisi maailmaa.
Onhan meillä hallitusmiehilläkin huippuliksat ja mistä hyvästä??????
Itse olen toiminut monenlaisissa sekätyöhommissa, siivooja-talonmies taksikuskina ja nyt tällä hetkellä lentäjänä. Koulutusaika on lyhyt. Kapteeniksi pääseminen kestää kuitenkin usean vuoden 5-10v.
- onneton säästäjä
Kiva kiva, olen itse säästänyt huiman summan rahaa 800€/kk palkastani, ja varannut lipun, jossa ensimmäinen jatkoyhteys on Finnairilla... lento on 23.2. ja kovasti jännätään, pääsenkö tapaamaan perhettäni ennen kuin vasta vuoden kuluttua, kun olen säästänyt uudet lippurahat.
- pääset
eka mahdollinen lakko päivä on 25.2
- ohhoijaa
Perheesi taitaa olla muuttanut kuuhun.
- onneton säästäjä
ohhoijaa kirjoitti:
Perheesi taitaa olla muuttanut kuuhun.
Joo, elämiseenkin katsos menee rahaa... kyllähän teidän ja lentäjien se pitäisi tietää, kun täytyy saada oikein lisää vielä 11600€/kk palkan lisäksi... hah hah. Liput nyt vain ovat halvimmillaankin 1000€, ja ihan totta, kyllä minä liioittelin. Olisin tiukalla säästämisellä päässyt reissuun jo puolen vuoden kuluttua, jeeeeee!
- hell
onneton säästäjä kirjoitti:
Joo, elämiseenkin katsos menee rahaa... kyllähän teidän ja lentäjien se pitäisi tietää, kun täytyy saada oikein lisää vielä 11600€/kk palkan lisäksi... hah hah. Liput nyt vain ovat halvimmillaankin 1000€, ja ihan totta, kyllä minä liioittelin. Olisin tiukalla säästämisellä päässyt reissuun jo puolen vuoden kuluttua, jeeeeee!
Siis eihä lentäjät niitä lipun hintoja saa.
Ne saa vaan sen palkan ku työnantaja(=lipunhinnan ottaja)suostuu maksamaan.
- sota pystyyn asiasta
Millä oikeudella tämmöistä tehdään!! Suurin osa suomalaisista lomailee viikolla 10, juuri silloin kun lakko mahdollisesti sitten olisi!!
- heppe
Mitä sitten vaikka menisivät lakkoon.
Toivotaan että osa saa potkut samalla. - Skeptikko
heppe kirjoitti:
Mitä sitten vaikka menisivät lakkoon.
Toivotaan että osa saa potkut samalla.Isokenkäisten ja heidän kakaroidensa talvilomapuuhastelua haitataan, ei ainakaan Finnairin toimesta. Niinpä pilotit siirtävät lakkoaan, että kansamme eliitti pääsee porskutteleen, viis muista, kunhan kermalla menee mukavasti!
- etelä-suomeen
Suuri osa muun Suomen matkaa kovasti odottavista lapsista pettyy pahasti. No hyvä että edes herrat reissuun pääsevät. Aivan uskomotantonta miten voidaan sivuuttaa suurimman osan Suomea lomat noin vaan!! Tasa-arvoa??
- tämmöinen
Reagan aikoinaa pisti kaikki USA:n lennonjohtajat pihalle, kun ne meni lakkoon ja pisti armeejan lennonjohtajat hoitamaan hommat. Ei taida sentään Finnair tai hallitus pistää "lamasyistä" lentäjiä kortistoon ja tilalle leasinglentäjiä. Yllättävän hiljaa muuten hallitus on ollut asiassa. Ovatkohan lentäjät Kokoomuksen jäseniä? No tämä on hieman provokatoorista. Ei sentään hallitus antaa vain työrauhan neuvotteluille :-)
- näitäkin
palstoja, vaikka joku muu on aiemmin muita epäillyt.
Ja ennekuin joku näsäviisas tulee viisastelemaan, että ei oltu mainittu suomi24 nimeltä niin kirjoitan sen jo tähän niin ei tarvitse toistaa.
"2. Työehtosopimuksen liepeillä on noussut keskusteluun ulkopuolisen tai mahdollisesti ulkomaisen työvoiman käyttö. Palstoilla velloo spekulaatioita siitä, että Finnair pyrkisi muutoksilla mahdollistamaan vaikkapa kiinalaisten halpatuotantolentäjien käyttämisen ohjaamossa. Tämä ei pidä paikkaansa."- näin pitäisi tapahtua..
jotta FINSKI KUULE PÄRJÄIS..KAIKKI MUUT TOSIN LOMAUTETAAN 3 VIIKOS....SANOTTAIS IRTI VAAN KAIKKI JA ULKOISTETTAS LENTÄJÄT, NIIN EI TUO LENTÄJÄN HOMMA NYT KUMMONEN OO MUUTESKAAN
- ...ei saa..
näin pitäisi tapahtua.. kirjoitti:
jotta FINSKI KUULE PÄRJÄIS..KAIKKI MUUT TOSIN LOMAUTETAAN 3 VIIKOS....SANOTTAIS IRTI VAAN KAIKKI JA ULKOISTETTAS LENTÄJÄT, NIIN EI TUO LENTÄJÄN HOMMA NYT KUMMONEN OO MUUTESKAAN
...halpalentäjiä. Koska kiinalaiset lentäjät tienaa paljon paremmin siellä kiinassa. Miksi ihmeessä ne sieltä kiinasta tulisivat tänne räntäsateeseen pikkupalkalla? Joku fiksu vastatkaa?
- varmaan välillä
...ei saa.. kirjoitti:
...halpalentäjiä. Koska kiinalaiset lentäjät tienaa paljon paremmin siellä kiinassa. Miksi ihmeessä ne sieltä kiinasta tulisivat tänne räntäsateeseen pikkupalkalla? Joku fiksu vastatkaa?
kotonaan käymään, kuten muutkin ihmiset eri puolilla maapalloa.no roblem
- olla vitsi
Eihän kukaan tuollaisissa viroissa oleva ihminen voi tehdä päätöstä, missä syrjitään jotain ihmisryhmää noin julkealla tavalla;tässä tapauksessa Keski- ja Pohjois-Suomalaisia. ja toinen ihmetyksen aihe ovat nuo eräiden lehtien otsikot joissa lukee: "lakko siirtynyt hiihtoloman jälkeen". Eihän se pidä lainkaan paikkaansa, hiihtolomathan alkavat valtaosassa Suomea vasta viikolla 9. Paljon järkevämpää olisi ollut pitää lakko alta pois ennen sitä, että lapset saavat pitää lomamatkansa tai todellakin siirtää sitten se lakko lomien jälkeen.
- Wille_W
Olipas erittäin hieno kirjoitus Finnairin sivuilla:
http://blogit.finnair.fi/
Toivottavasti lentäjäy tajuavat maamme ja maailman taloudellisen tilanteen, miettivät missä oikeasti mennään ja joustavat myös omissa vaatimuksissaan.
Jos Finskin pilottien keskiansiot ovat kerran 140000 eur/vuosi niin luulisi sillä saavan riittävästi filettä leivän päälle...
Terveisin: "28000/v ja ylähuuli leivän päällä..."
Ja....silläkin pärjää...- tulee tuota menoa
globalair.
nähtiinhän esimerkki jo paperityöläisten lakossa. - lilililikkkkkk
Loistava blogi, maailma on muuttunut todella paljon, eikä Finnairilla sen enempää kuin muillakaan lentoyhtiöillä ole monopolia enää missään, eikä millään reitillä!
Mielestäni työnantajapuolen esittämät perustelut neuvotteluille ja niiden tavoitteet ovat lentäjienkin hyväksi pitkässä juoksussa. Tosiasiat on syytä nähdä ja tunnustaa. Neuvottelemalla päästään parhaaseen tulokseen kaikkien kannalta, ei työnantajilla ole mitään syytä hyljeksiä kouluttamiaan lentäjiä, mutta taloudelliset realiteetit on otettava MOLEMPIEN osapuolien huomioon.
Sen voi tuosta blogista vielä sanoa: On Suomalaisen lentoyhtiön tuho jos järki ei voita, lentäjien on syytä tarkistaa kantansa niin eläkeasiassa kuin palkkaperusteissakin! Minua ei huoleta etelä-suomen hiihtolomalaisten matkalle pääsy, mutta Finnairin kohtalo kyllä. Missä tai kenellä Finnairin nykyiset lentäjät ovat työssä jos Finnair menee nurin? - lililiulululu
Työnantajapuolella on hyviä argumentteja, perusteluja näkemyksilleen halvempien yksityisten lenoyhtiöiden käytöstä/vuokrauksesta, mutta asiakkaana minua ei oikeasti kiinnosta yhtiön kustannusrakenne oli kilpailutilanne mikä hyvänsä! Lentojen TURVALLISUUS, HENKILÖKUNNAN amattitaito ja sitoutuminen työhönsä jopa enemmän kuin mitä se maksaa!
Bussiliikenteen puolella ennen kilpailluttamista kuljettajilla oli nimikkoajokit vakilinjat, kuljettajat pitivät hyvää huolta ajokistaan, tunsivat asiakkaansa ja linjansa, olivat motivoituneita palvelualttiita duunareita. Kilpailuttamisen myötä tuo motivaatio kärsi inflaation: ajokit, linjat, yhtiöt kaikki vaihtui ja ovat katkolla joka 3-vuosi! Yhtiöillä ei enää ole omaa vakituista henkilöstöä josta pitää huolta tai joka sitoutuisi yhtiön tavoitteisiin!
Lentämisessä asiakkaan näkökulmasta millään ei ole niin suurta merkitystä kuin sillä miten amattitaitoisia motivoituneita, sitoutuneita lentäjiä/lentoemäntiä/stuertteja ja HUOLTOHENKILÖKUNTAA LENTOYHTIÖLLÄ ON! - täällä_
lilililikkkkkk kirjoitti:
Loistava blogi, maailma on muuttunut todella paljon, eikä Finnairilla sen enempää kuin muillakaan lentoyhtiöillä ole monopolia enää missään, eikä millään reitillä!
Mielestäni työnantajapuolen esittämät perustelut neuvotteluille ja niiden tavoitteet ovat lentäjienkin hyväksi pitkässä juoksussa. Tosiasiat on syytä nähdä ja tunnustaa. Neuvottelemalla päästään parhaaseen tulokseen kaikkien kannalta, ei työnantajilla ole mitään syytä hyljeksiä kouluttamiaan lentäjiä, mutta taloudelliset realiteetit on otettava MOLEMPIEN osapuolien huomioon.
Sen voi tuosta blogista vielä sanoa: On Suomalaisen lentoyhtiön tuho jos järki ei voita, lentäjien on syytä tarkistaa kantansa niin eläkeasiassa kuin palkkaperusteissakin! Minua ei huoleta etelä-suomen hiihtolomalaisten matkalle pääsy, mutta Finnairin kohtalo kyllä. Missä tai kenellä Finnairin nykyiset lentäjät ovat työssä jos Finnair menee nurin?Kauppalehden sivuilta löytyy koko kapteenin vastaus Hienosen blogiin... Taitaa olla pientä totuuden vääristelyä myös Hienosen suusta:
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=112613&tstart=0&start=0 - -miinus-puoli
lililiulululu kirjoitti:
Työnantajapuolella on hyviä argumentteja, perusteluja näkemyksilleen halvempien yksityisten lenoyhtiöiden käytöstä/vuokrauksesta, mutta asiakkaana minua ei oikeasti kiinnosta yhtiön kustannusrakenne oli kilpailutilanne mikä hyvänsä! Lentojen TURVALLISUUS, HENKILÖKUNNAN amattitaito ja sitoutuminen työhönsä jopa enemmän kuin mitä se maksaa!
Bussiliikenteen puolella ennen kilpailluttamista kuljettajilla oli nimikkoajokit vakilinjat, kuljettajat pitivät hyvää huolta ajokistaan, tunsivat asiakkaansa ja linjansa, olivat motivoituneita palvelualttiita duunareita. Kilpailuttamisen myötä tuo motivaatio kärsi inflaation: ajokit, linjat, yhtiöt kaikki vaihtui ja ovat katkolla joka 3-vuosi! Yhtiöillä ei enää ole omaa vakituista henkilöstöä josta pitää huolta tai joka sitoutuisi yhtiön tavoitteisiin!
Lentämisessä asiakkaan näkökulmasta millään ei ole niin suurta merkitystä kuin sillä miten amattitaitoisia motivoituneita, sitoutuneita lentäjiä/lentoemäntiä/stuertteja ja HUOLTOHENKILÖKUNTAA LENTOYHTIÖLLÄ ON!Niin kauan kuin tämä halpis-Hienonen, Stocmannin tarjouskassalta tulleena, riehuu Finnairin johdossa, ei lentäjillä ja lentokoneillakaan ole muuta suuntaa kuin maahan ja pysyvästi. Enää ei lennetä korkealla ja kovaa euromittarit taivaita hipoen. Vaan tosi matalaa taitolentoa joka sekin menetetään, ellei tässä tilanteessa 1. huomioida lentäjiä ja henkilöstöä, 2. karsita kuluja muulla tavoin kuin henkilökuntaa potkimalla, 3. hienonen voisi mennä pätemään muualle; vaikka topi sukarin apulaisroskakorin apulaisjohtajaksi.
Ainakaan minä en lennä enää Finnairilla. Toistaiseksi. Matkojani olen varannut muiden yhtiöiden nettisivuilta. - mämämämämämämä
Taitaakin olla liksat ihan hyvät, mutta kinastelu liittyykin firman haluttomuuteen maksaa eläkkeitä. Kyllä mäkin pahoittaisin mieleni, jos sovittu eläke lykkääntyisi tai poistuisi.
- pohjois- pohjanmaa
Kyllä pitäisi Suomen matkatoimistot alkaa käyttämään enemmän ulkomaisia lentoyhtiöitä.Eivät voisi sitten kiristää lomien aikaan lakoilla .
- kinkinkin
Päättäjät Suomen rajaa ei vielä ole siirretty kehä-kolmoselle! Typerää koko lakon siirto,perustelu vielä pöllömpää, järkevämpää olisi sopia se!
- Pettynyt
Meillä on tilattuna paluulento 27.2.2009 New Yorkista. Olen päättänyt, että jos joudumme peruumaan perheeni ensimmäisen New Yorkin matkan, en lennä enää koskaan Finnairilla.
- Paljon matkustava
Pettynyt kirjoitti:
Meillä on tilattuna paluulento 27.2.2009 New Yorkista. Olen päättänyt, että jos joudumme peruumaan perheeni ensimmäisen New Yorkin matkan, en lennä enää koskaan Finnairilla.
Ei paluulennon suhteen kannata panikoida. Joka tapauksessahan te sinne New Yorkiin päädytte, sillä menomatkan ajanhetkellä ei ole todennäköisesti vielä hajuakaan siitä, alkaako lakko todella. Jos sitten paluulentoa ei lennetä, kyllä sieltä Finnairilla ja muilla Oneworld-allianssin yhtiöillä on ihan riittävästi paluulentoja järjestämään sinut kotiin kunhan ongelmatilanteessa otat rennosti, odotat tarvittaessa pari päivää ja olet valmis maksamaan parin päivän ylimääräisen loman hotellimajoitukset tarvittaessa omasta pussistasi.
- hell
Eikös sillä olisi eniten tehoa juuri silloin.
Mutta kun ministerit ovat vastaan, kun heillä on oma lehmä ojassa ja valta tehdä mitä haluaa. - kateissa.
Kuinka pkaupunkiseutukeskeisyys taas nostaakaan päätään! Lomalennot maksettuna viikolle 10, jolloin Lapin alueella on lomat, mutta mahtaakohan lähteä kone maasta... Epäilen.
- valtio tekee väärin puuttue...
minusta on väärin jos valtio puuttuu lentäjien lakkoon, onkos siitä kyse että herrojen kakarat ei pääse muuten lappiin laskettelee hiihtolomalle.minusta valtiolla ei ole mitään oikeutta puuttua lentäjien lakon alkamiseen,eikös suomessa ole vielä vapaa lakko oikeus.lentäjät älkää noudattako uutta lakon alkamis aikaa vaan pitäkää ennalta sovittu lakon alkamis aika voimassa, kun ette mene töihin niin kukaan ei voi teille mitään,alkää vastakko puhelimeen.
- lappalaiset on rikasta poru...
valtio tekee väärin puuttue... kirjoitti:
minusta on väärin jos valtio puuttuu lentäjien lakkoon, onkos siitä kyse että herrojen kakarat ei pääse muuten lappiin laskettelee hiihtolomalle.minusta valtiolla ei ole mitään oikeutta puuttua lentäjien lakon alkamiseen,eikös suomessa ole vielä vapaa lakko oikeus.lentäjät älkää noudattako uutta lakon alkamis aikaa vaan pitäkää ennalta sovittu lakon alkamis aika voimassa, kun ette mene töihin niin kukaan ei voi teille mitään,alkää vastakko puhelimeen.
lappalaiset on rikasta porukkaa kyllä ne yhen lakon kestää oli se milloin vain.lappalaisilla on riisto hinnat lomakohteissaan,siksi en periaatteessa matkusta lappiin.he ovat turhan valittajia yhden lakon takia.
- Kummelilentaja
lappalaiset on rikasta poru... kirjoitti:
lappalaiset on rikasta porukkaa kyllä ne yhen lakon kestää oli se milloin vain.lappalaisilla on riisto hinnat lomakohteissaan,siksi en periaatteessa matkusta lappiin.he ovat turhan valittajia yhden lakon takia.
Etela ja etala. Hiihtoloma ja hiihtoloma. Sitten vasta muut kuten lentajat.
- voivoivoivoi
lappalaiset on rikasta poru... kirjoitti:
lappalaiset on rikasta porukkaa kyllä ne yhen lakon kestää oli se milloin vain.lappalaisilla on riisto hinnat lomakohteissaan,siksi en periaatteessa matkusta lappiin.he ovat turhan valittajia yhden lakon takia.
Lappilaisilla riistohinnat? Jos se vaan tuntuu siltä kun ei ole rahaa?? Lappilaiset kestävät lakkoja ja lamaa, mites on siellä susirajan eteläpuolella?
- hintaa on.
voivoivoivoi kirjoitti:
Lappilaisilla riistohinnat? Jos se vaan tuntuu siltä kun ei ole rahaa?? Lappilaiset kestävät lakkoja ja lamaa, mites on siellä susirajan eteläpuolella?
periaatteessa en rahojani teille kanna on teillä sellaset riistohinnat kusettakaa vain muita vähä älysiä ,mutta ei minua .6 kertaa lapissa käynyt oli omat teltat mukana sun muut ja oli halpaa kesällä sai mennä minne vaan halusi.ei siis käytetty turisti rysiä.
- sanansijaa?
valtio tekee väärin puuttue... kirjoitti:
minusta on väärin jos valtio puuttuu lentäjien lakkoon, onkos siitä kyse että herrojen kakarat ei pääse muuten lappiin laskettelee hiihtolomalle.minusta valtiolla ei ole mitään oikeutta puuttua lentäjien lakon alkamiseen,eikös suomessa ole vielä vapaa lakko oikeus.lentäjät älkää noudattako uutta lakon alkamis aikaa vaan pitäkää ennalta sovittu lakon alkamis aika voimassa, kun ette mene töihin niin kukaan ei voi teille mitään,alkää vastakko puhelimeen.
Otappa selvää paljonko valtio omistaa finnairista ja tuu sen jälkeen ihmettelemään asiaa
- Ei ole valtion..
sanansijaa? kirjoitti:
Otappa selvää paljonko valtio omistaa finnairista ja tuu sen jälkeen ihmettelemään asiaa
Finnair ei ole valtion-yhtiö.
Finnair on pörssiyhtiö.
Palkka tulee osaamisen mukaan.
Lentäjäkoulutus on kallista.
Iltapäivälehtien kirjoittelu on asiatonta koskien lentämistä, voit verrata Nokia tai Nykänen.
Lentäminen on suomalaiselle edelleenkin niin "hienoa" että se edelleenkin herättää suuria tunteita ( vaikka toisin väitetään, esim Finnairin asiakkaista pienenpieniosa on suomalaisia ) .
Kenenkään lomat eivät varmaankaan mene pieleen,
vaan tässä on tehty kärpäsestä härkänen.
Chill up guys!
T.Traveller
p.s. tämä viesti ei ole Finnairin lentäjien tai PR-osaston kirjoittama, vaan työkseen matkustavan ihmisen mielipide, koska siksi tämä tulkitaan =D
Hyvää hiihtolomaa, Lappiin ja koko Suomeen!
Kaikki eivät ole niin onnekkaita että loma osuisi juuri hiihtolomaviikolle !!!! - 55,81%
Ei ole valtion.. kirjoitti:
Finnair ei ole valtion-yhtiö.
Finnair on pörssiyhtiö.
Palkka tulee osaamisen mukaan.
Lentäjäkoulutus on kallista.
Iltapäivälehtien kirjoittelu on asiatonta koskien lentämistä, voit verrata Nokia tai Nykänen.
Lentäminen on suomalaiselle edelleenkin niin "hienoa" että se edelleenkin herättää suuria tunteita ( vaikka toisin väitetään, esim Finnairin asiakkaista pienenpieniosa on suomalaisia ) .
Kenenkään lomat eivät varmaankaan mene pieleen,
vaan tässä on tehty kärpäsestä härkänen.
Chill up guys!
T.Traveller
p.s. tämä viesti ei ole Finnairin lentäjien tai PR-osaston kirjoittama, vaan työkseen matkustavan ihmisen mielipide, koska siksi tämä tulkitaan =D
Hyvää hiihtolomaa, Lappiin ja koko Suomeen!
Kaikki eivät ole niin onnekkaita että loma osuisi juuri hiihtolomaviikolle !!!!yrityksestä niin luulisi olevan joku sanansijansa miten suurimpana omistajana yrityksessä toimitaan.
Finnair on pörssiyhtiö ja niin se on myös valtionyhtiö suurimpana yksittäisenä omistajana.
Lentokoulutusta tukee veronmaksajat.
http://www.finnairgroup.com/sijoittajat/sijoittajat_4_1.html - jos omistus yli 50%
Ei ole valtion.. kirjoitti:
Finnair ei ole valtion-yhtiö.
Finnair on pörssiyhtiö.
Palkka tulee osaamisen mukaan.
Lentäjäkoulutus on kallista.
Iltapäivälehtien kirjoittelu on asiatonta koskien lentämistä, voit verrata Nokia tai Nykänen.
Lentäminen on suomalaiselle edelleenkin niin "hienoa" että se edelleenkin herättää suuria tunteita ( vaikka toisin väitetään, esim Finnairin asiakkaista pienenpieniosa on suomalaisia ) .
Kenenkään lomat eivät varmaankaan mene pieleen,
vaan tässä on tehty kärpäsestä härkänen.
Chill up guys!
T.Traveller
p.s. tämä viesti ei ole Finnairin lentäjien tai PR-osaston kirjoittama, vaan työkseen matkustavan ihmisen mielipide, koska siksi tämä tulkitaan =D
Hyvää hiihtolomaa, Lappiin ja koko Suomeen!
Kaikki eivät ole niin onnekkaita että loma osuisi juuri hiihtolomaviikolle !!!!Wikipedia listaa Finnairin valtionyhtiöksi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Valtionyhtiö). Ja vaikka kyseisen lähteen luotettavuutta voi kritisoida, niin täytyy muistaa, että valtion yli 50%:n omistusosuus Finnairista on kiveenhakattu (eduskunnan päättämä) ja osa valtion strategista omistusta. Tämä tarkoittaa sitä, että sen osakkeet eivät ole vapailla markkinoilla, vaan kaupankäynti pörssissä on rajoittunut siihen alle 45% osuuteen.
- flymefi
Ei ole valtion.. kirjoitti:
Finnair ei ole valtion-yhtiö.
Finnair on pörssiyhtiö.
Palkka tulee osaamisen mukaan.
Lentäjäkoulutus on kallista.
Iltapäivälehtien kirjoittelu on asiatonta koskien lentämistä, voit verrata Nokia tai Nykänen.
Lentäminen on suomalaiselle edelleenkin niin "hienoa" että se edelleenkin herättää suuria tunteita ( vaikka toisin väitetään, esim Finnairin asiakkaista pienenpieniosa on suomalaisia ) .
Kenenkään lomat eivät varmaankaan mene pieleen,
vaan tässä on tehty kärpäsestä härkänen.
Chill up guys!
T.Traveller
p.s. tämä viesti ei ole Finnairin lentäjien tai PR-osaston kirjoittama, vaan työkseen matkustavan ihmisen mielipide, koska siksi tämä tulkitaan =D
Hyvää hiihtolomaa, Lappiin ja koko Suomeen!
Kaikki eivät ole niin onnekkaita että loma osuisi juuri hiihtolomaviikolle !!!!"Palkka tulee osaamisen mukaan." Minkä osaamisen? Jos lentäjä tienaa 12000€/kk, niin silloin bussikuskin on tienattava 4000€/kk ja kirurgin n.50000€/kk.
Osalla suomalaisia taitaa edelleen olla myytti, että lentäminen on jotain käsittämättömän vaikeaa, ja siksi siitä täytyy maksaa. Joo, kyllähän se varmaan hirveän vaikeaa täytyykin olla, mikäli Ilmailuopistosta valmistuneilla on muistaakseni n.300 lentotuntia takanaan. Siinä ajassa on opittu koneen kaikkien järjestelmien käyttö ja itse ohjaaminen, siis miten kone käyttäytyy, kun ohjaussauvasta kääntää oikealle tai vasemmalle, tai työntää eteen tai vetää taakse. 300:ssa tunnissa ei opita mitään oikeasti vaikeaa.
Ainut tekijä mikä asettaa vaatimuksia lentäjän ammattiin on se, että siinä ammatissa on kyettävä nopeisiin ja harkittuihin ratkaisuihin, sekä oltava kylmäpäinen mahdollisen hätätilanteen sattuessa. Itse koneen ohjaamisen oppisi jokainen, joka on oppinut ajamaan henkilöautoa. - Hassua miten jotkut tietää
flymefi kirjoitti:
"Palkka tulee osaamisen mukaan." Minkä osaamisen? Jos lentäjä tienaa 12000€/kk, niin silloin bussikuskin on tienattava 4000€/kk ja kirurgin n.50000€/kk.
Osalla suomalaisia taitaa edelleen olla myytti, että lentäminen on jotain käsittämättömän vaikeaa, ja siksi siitä täytyy maksaa. Joo, kyllähän se varmaan hirveän vaikeaa täytyykin olla, mikäli Ilmailuopistosta valmistuneilla on muistaakseni n.300 lentotuntia takanaan. Siinä ajassa on opittu koneen kaikkien järjestelmien käyttö ja itse ohjaaminen, siis miten kone käyttäytyy, kun ohjaussauvasta kääntää oikealle tai vasemmalle, tai työntää eteen tai vetää taakse. 300:ssa tunnissa ei opita mitään oikeasti vaikeaa.
Ainut tekijä mikä asettaa vaatimuksia lentäjän ammattiin on se, että siinä ammatissa on kyettävä nopeisiin ja harkittuihin ratkaisuihin, sekä oltava kylmäpäinen mahdollisen hätätilanteen sattuessa. Itse koneen ohjaamisen oppisi jokainen, joka on oppinut ajamaan henkilöautoa.Mistä sinä tiedät, miten lentäjiä koulutetaan tai mitä niiden työ on?
- flymefi
Hassua miten jotkut tietää kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, miten lentäjiä koulutetaan tai mitä niiden työ on?
Olen lukenut aiheesta jonkin verran. Esim. Ilmailuopiston omilta nettisivuilta saa tietoa. Netissä on myös koulutuksesta kertovia blogeja, Googleen hakusanat "Sio blogi".
- Hassua miten jotkut tietää
flymefi kirjoitti:
Olen lukenut aiheesta jonkin verran. Esim. Ilmailuopiston omilta nettisivuilta saa tietoa. Netissä on myös koulutuksesta kertovia blogeja, Googleen hakusanat "Sio blogi".
Ahaa, opettaako ne ilmailuopistolla siis miten lennetään isoilla matkustajakoneilla?
- flymefi
Hassua miten jotkut tietää kirjoitti:
Ahaa, opettaako ne ilmailuopistolla siis miten lennetään isoilla matkustajakoneilla?
Ei opeta, mutta oli kone pieni tai suuri, niin samat fysiikan lait vaikuttaa molempiin. Suurempi kone vain on käytökseltään/liikkeiltään hitaampi. Kyllä Ilmailuopistollakin käytetään monimoottori-potkuriturbiinikoneita. Myös navigointilaitteet ovat samanlaisia, joten Ilmailuopiston käynyt kyllä tietää miten navigointi tapahtuisi esim. jollai md-11:lla. Ei sille ilmailuopiston käyneelle tarvitse alkaa opettamaan mitään navigointia enää Finnairilla.
- Hassua miten jotkut tietää
flymefi kirjoitti:
Ei opeta, mutta oli kone pieni tai suuri, niin samat fysiikan lait vaikuttaa molempiin. Suurempi kone vain on käytökseltään/liikkeiltään hitaampi. Kyllä Ilmailuopistollakin käytetään monimoottori-potkuriturbiinikoneita. Myös navigointilaitteet ovat samanlaisia, joten Ilmailuopiston käynyt kyllä tietää miten navigointi tapahtuisi esim. jollai md-11:lla. Ei sille ilmailuopiston käyneelle tarvitse alkaa opettamaan mitään navigointia enää Finnairilla.
Voisi kuvitella, että täydessä lastissa olevan matkustajakoneen lentäminen on eri asia kuin pienlentokoneen vaikka navigointi olisikin hallussa. Olen myös istunut joskus finskin koneissa aikamoisissa keleissä, ei taida pikkukoneet lentää huonolla säällä?
- eipä tarvinnut
Hassua miten jotkut tietää kirjoitti:
Voisi kuvitella, että täydessä lastissa olevan matkustajakoneen lentäminen on eri asia kuin pienlentokoneen vaikka navigointi olisikin hallussa. Olen myös istunut joskus finskin koneissa aikamoisissa keleissä, ei taida pikkukoneet lentää huonolla säällä?
ikävä kyllä paljon lentokokemusta kun rysäytettiin pari konetta 11/9 pilvenpiirtäjiin. Voisi kuvitella, että terroristit olivat totaalisen paineen alla operaatiossaan.
- kkjh
eipä tarvinnut kirjoitti:
ikävä kyllä paljon lentokokemusta kun rysäytettiin pari konetta 11/9 pilvenpiirtäjiin. Voisi kuvitella, että terroristit olivat totaalisen paineen alla operaatiossaan.
Heidän ei tarvinnutkaan tuoda konetta ehjänä alas, hommahan meni päin seiniä! Koneen tuhoaminen ei ole verrattavissa sillä operointiin.
- Katto Kassinen
Minä haluan lentää suomalaisen lentoyhtiön konella jossa on suomalainen miehistö. Olen myös valmis maksamaan siitä. Peruutan heti lomalentoni, jos sitä ei lennetä Finnairilla suomalaisin miehistöin. Saan sen halvelmmalla sitten muualta, jos olen valmis näistä asioista tinkimään. En tilaisi lentoani Finnairilta, jos minulle olisi sama kuka konetta lenttää
- Tsemppiä lentäjät!
Myös minä haluan lentää suomalaisen lentoyhtiön konella, jossa on suomalainen miehistö ja olen valmis maksamaan siitä. Turvallisuus ja luotettavuus on minulle tärkeää, kun astun perheeni kanssa lentokoneeseen. Luotan suomalaiseen luonteeseen ja siihen, ettei koneen kippari ole herra ja auktoriteetti, jonka päätöksiä ja ratkaisuja ei perämies uskalla kyseenalaistaa, kuten muualla on tapahtunut ja seurauksena on ollut tuhoisa onnettomuus (Teneriffan onnettomuus v. 1977, kts. Wikipedia)
Lennän lähinnä lomamatkoja ja valitsen matkanjärjestäjän sen mukaan, että lento on Finnairin. Olen lentopelkoinen ja voin sanoa aivan varmasti, että niin kurjaa kuin olisikin luopua lomamatkoista vaikkapa lämpimään Kreikkaan, on minun lentomatkani lennetty, jos ohjaamossa ei ole suomalaista miehistöä. Lentoemäntiäkin tällä palstalla usein moititaan, mutta minä olen heiltä saanut vain ystävällistä kohtelua.
Haluan jatkossakin lentää sinivalkoisin siivin luotettavan suomalaisen miehistön kyydissä. - regular traveller
Tsemppiä lentäjät! kirjoitti:
Myös minä haluan lentää suomalaisen lentoyhtiön konella, jossa on suomalainen miehistö ja olen valmis maksamaan siitä. Turvallisuus ja luotettavuus on minulle tärkeää, kun astun perheeni kanssa lentokoneeseen. Luotan suomalaiseen luonteeseen ja siihen, ettei koneen kippari ole herra ja auktoriteetti, jonka päätöksiä ja ratkaisuja ei perämies uskalla kyseenalaistaa, kuten muualla on tapahtunut ja seurauksena on ollut tuhoisa onnettomuus (Teneriffan onnettomuus v. 1977, kts. Wikipedia)
Lennän lähinnä lomamatkoja ja valitsen matkanjärjestäjän sen mukaan, että lento on Finnairin. Olen lentopelkoinen ja voin sanoa aivan varmasti, että niin kurjaa kuin olisikin luopua lomamatkoista vaikkapa lämpimään Kreikkaan, on minun lentomatkani lennetty, jos ohjaamossa ei ole suomalaista miehistöä. Lentoemäntiäkin tällä palstalla usein moititaan, mutta minä olen heiltä saanut vain ystävällistä kohtelua.
Haluan jatkossakin lentää sinivalkoisin siivin luotettavan suomalaisen miehistön kyydissä.Kyllä täytyy sanoa, että olet typerä ja luultavasti myös kielitaidoton jos koko miehistön pitää ola suomalainen. Ei Finnair ole yhtään sen luotettavampi tai parempi kuin muutkaan yhtiöt. Itse olen saanut muilla yhtiöillä parempaa ja ystävällisempää palvelua sekä aikatauluissaan pysyneet lennot.
- luotettavuus?
regular traveller kirjoitti:
Kyllä täytyy sanoa, että olet typerä ja luultavasti myös kielitaidoton jos koko miehistön pitää ola suomalainen. Ei Finnair ole yhtään sen luotettavampi tai parempi kuin muutkaan yhtiöt. Itse olen saanut muilla yhtiöillä parempaa ja ystävällisempää palvelua sekä aikatauluissaan pysyneet lennot.
Viime reissulla oli lakko uhka päällä ja nyt taas. Minusta se ei anna oikein luotettavaa kuvaa yhtiöstä. On tosi inhaa jännittää, että lähteekö lento vai alanko tässä etsiä kiertoreittejä.
Keväällä on reissu, jonka alkupään hoitaa finnair, mikäli ei taas ole lakonuhkaa tai koko yhtiö nurin. Kaduttaa jo ihan pirusti, että edes se Helsinki-Amsterdam on Finnairin konella.
Jatkossa Aasian matkamme on muiden kuin Finnairin harteilla.
Toisekseen, kyllä tuolla maailma lentää joka hemmetin minuutti ihan muita kuin suomalaisia lentäjiä. On aika huvittavaa hokea kotimaisuutta joka asiassa. - skdfiv
Tsemppiä lentäjät! kirjoitti:
Myös minä haluan lentää suomalaisen lentoyhtiön konella, jossa on suomalainen miehistö ja olen valmis maksamaan siitä. Turvallisuus ja luotettavuus on minulle tärkeää, kun astun perheeni kanssa lentokoneeseen. Luotan suomalaiseen luonteeseen ja siihen, ettei koneen kippari ole herra ja auktoriteetti, jonka päätöksiä ja ratkaisuja ei perämies uskalla kyseenalaistaa, kuten muualla on tapahtunut ja seurauksena on ollut tuhoisa onnettomuus (Teneriffan onnettomuus v. 1977, kts. Wikipedia)
Lennän lähinnä lomamatkoja ja valitsen matkanjärjestäjän sen mukaan, että lento on Finnairin. Olen lentopelkoinen ja voin sanoa aivan varmasti, että niin kurjaa kuin olisikin luopua lomamatkoista vaikkapa lämpimään Kreikkaan, on minun lentomatkani lennetty, jos ohjaamossa ei ole suomalaista miehistöä. Lentoemäntiäkin tällä palstalla usein moititaan, mutta minä olen heiltä saanut vain ystävällistä kohtelua.
Haluan jatkossakin lentää sinivalkoisin siivin luotettavan suomalaisen miehistön kyydissä.Taas ne kommunistit lakkoilee.Tällä kertaa lentokoneen kuljettajat.Eikö nyt Suomen köyhälistöä saada kuriin.Ei näköjään.Aina vaan proletariaatti lakkoilee,ja aiheuttaa Isänmaallemme harmia.Vieläkö ne on katkeria,kun hävisivät v.1918.NÄKÖJÄÄN.
- lopenkyllästynyt
skdfiv kirjoitti:
Taas ne kommunistit lakkoilee.Tällä kertaa lentokoneen kuljettajat.Eikö nyt Suomen köyhälistöä saada kuriin.Ei näköjään.Aina vaan proletariaatti lakkoilee,ja aiheuttaa Isänmaallemme harmia.Vieläkö ne on katkeria,kun hävisivät v.1918.NÄKÖJÄÄN.
Kyllä on taas kumma kun ylipalkattu henkilöstö pistää lakkoa pystyyn, eikö nyt kerta vuodessa riittäisi?
Loppuu finnairilla lentely tähän, muitakin vaihtoehtoja kun löytyy... menköön finnair siinä samalla konkurssiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291731Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51290Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61254