järeä tuplakivääri

tuplan ostaja

Terveeks!
Olen jo pitkään suunnitellut tuplaluodikon ostamista, karhujahtia ja mahdollista villisika jahtia ajatellen. Kaliperiksi olen suunnitellut jotain 9,3x62, 9,3x74R, tai jopa vielä isompaa! Eli mitään lintupyssyä en ole ostamassa...

Vaihtoehtoja tuplalle ei ole paljoa, ainakaan sen perusteella mitä olen netistä katsellut. Suomen ehdottomasti yleisimmät tuplaluodikot, eli nämä Valmet/Finnclassic pyssyt, eivät juuri itseäni kiinnosta. (sen verran huonoja kokemuksia on ko. merkkien haulikoista)
Blaserin rinnakkaispiippuista tuplaa olen katsellut/kysellyt. Näppärän oloinen vehje, mutta hinta on kyllä niin kipurajoilla että taitaa jäädä ostamatta.

Yhden melko hyvän ehdokkaan olen kuitenkin löytänyt. Nimittäin tämän Baikalin uuden rinnakkaispiippuisen tuplakiväärin, eli MP-221 Artemidan. Minkähänlainen peli mahtaa olla kyseessä? Hinta ei ole mikään kovin paha, 800-1000 euroa, aseliikkeestä ja kaliperista riippuen. Sitä saa näköjään kalipereissa 30-06 ja 45-70 government. Itseäni näistä kiinnostaa lähinnä tuo 45-70.
Kuuleman mukaan hirvi, tai miksei myös karhu, stoppaa aika hyvin kun saa .45 kuulan kylkeensä. Tarkkuus myös riittää sinne 100 metriin asti, eikä sen kauemmas tarvitsekaan riittää. Omat kokemukseni Baikalin kivääreistä rajoittuvat tuohon yksipiippuiseen ij-18 kivääriin. Se ainakin oli näppärä vehje, ja vielä helekatin tarkka.


Minkähänlainen pyssy tuo Artemida mahtaa olla, onko kellään tietoa tai kokemusta? Kannattaisiko sellainen ostaa paukauttaa?

46

9010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JPM77

      Taisi olla juuri Rekyylissä siitä arvostelu? Itse en ole vielä saanut kyseistä asetta käsiini, mutta kiinnostaisi tuo 30-06 versio siitä. Peuraa ja villisikaa lähinnä tähtäimessä.

      • JPM77

        Itse itseäni korjaten, tarkoitin siis Riista -lehteä.


      • Anonyymi

        Peuralle 30-06 on aika raju paukku menee luodista riippuen parista peurasta läpi . Kyllä niihin molempiin .308 riittää kun luoti on oikea , liian vahvat kaliiberit on vaan vaarallisia kun läpi mennyt luoti kulkee pitkälle.


    • tietoa tai kokemusta?
    • tuplan ostaja

      Kiitosta vaan vastanneille tähän mennessä! Tuo Erälehden keskustelupalsta -linkki oli varsinkin ihan hyvää luettavaa.
      Näköjään ihan hyvin toimiva ase tuo Artemida, ja tarkkakin jos 60 metristä saa 3,5 cm kasaa aikaan.

      Sellaista ajattelin kuitenkin vielä kysäistä, (ennenkuin aseen ostolupaa menen hakemaan tälle kiväärille) :) että onko kenelläkään fooruminkäyttäjällä mistään muista tuplakivääri-merkeistä kokemusta? Vielä parempi jos olisi kokemusta ihan metsältä!

      Pitää nyt kunnolla tutustua kaikkiin mahdollisiin vaihtoehtoihin ennen investointia. Kuitenkin sen verran rahaa vievä hankinta taitaa olla edessä, että sopiikin käyttää vähän enemmän aikaa juuri oikean pyssyn löytämiseen.

      • sihtimäkirppu

        Surkea on Artemida. Oikeanpuoleisella piipulla voi ampua. Vasen vie minne sattuu. Aina tietenkin voit valaa mokomaan piippuun lyijytulpan. Ei Finnclasicin piipput voi olla millään huonommat


      • paikkalin omistaja
        sihtimäkirppu kirjoitti:

        Surkea on Artemida. Oikeanpuoleisella piipulla voi ampua. Vasen vie minne sattuu. Aina tietenkin voit valaa mokomaan piippuun lyijytulpan. Ei Finnclasicin piipput voi olla millään huonommat

        Tuo ei muuten ole totta. Minulla on tuo kyseinen Artemida ja on tosi tarkka ase, ainakin iso kaliperiseksi kaksoisluodikoksi. Piippujen kohdistaminen samaan pisteeseen on työlästä hommaa. Jokaisen laukausksen jälkeen joutuu pitämään taukoa ettei piiput kuumene liikaa. Jos kuumenevat, niin osumat lähtevät vaeltamaan saman tien taululla.
        Itsellä oli sama homma alussa että vain oikea piippu näytti osuvan tauluun. Sitten olikin kova homma siirrellä taulua eri matkoille ja kokeilla eri panoksia, mutta kyllä sitten lopulta se vasemman piipun osumakin löytyi. Sitten vain säädin osumat samaan pisteeseen ja nykyisin osuu tosi hyvin.


      • Salainen_agentti
        sihtimäkirppu kirjoitti:

        Surkea on Artemida. Oikeanpuoleisella piipulla voi ampua. Vasen vie minne sattuu. Aina tietenkin voit valaa mokomaan piippuun lyijytulpan. Ei Finnclasicin piipput voi olla millään huonommat

        Ihan turha yleistää yhden aseen kokemuksella yhtään mitään kun on Balalaikasta puhe. Nuo ovat kaikki yksilöitä. Iso maa, isot toleranssit, tai jotain...

        Jos saat toimimattoman pelin, niin takaisin kauppiaalle ja uusi tilalle. Ei se sen kummempaa ole.


      • Sihtimäkirppu.
        Salainen_agentti kirjoitti:

        Ihan turha yleistää yhden aseen kokemuksella yhtään mitään kun on Balalaikasta puhe. Nuo ovat kaikki yksilöitä. Iso maa, isot toleranssit, tai jotain...

        Jos saat toimimattoman pelin, niin takaisin kauppiaalle ja uusi tilalle. Ei se sen kummempaa ole.

        ...takaisin kauppiaalle! Ei onnistu aina, varsinkaan, jos kyse Remeksestä. Mitä, häh?


      • Antt12

        Itsellä on päällekkäispiippuinen baikkalin tupla IJ-94 express (9,3x74). Pitkällisen tarkkuutuksen jälkeen piiput oon saanu käymään kämmenen kokoselle alueelle keskenään 75m matkalta. Kovasti ase on käyttäjäänsä kouluttanu tuplaluodikon saloihin :) Va lopputulokseen oon tyytyväinen ja onpa tuolla hirviäki kellistyny. Ei kyllä oo tarvinnu toista piippua käyttää. Va on se hyvä varuilta olla mukana ja ampua suunnilleen samaan koloon ku ensimmäinen piippu. Laukasuhan se on haulikkomainen ja vaatii totuttelua. Osaavissa käsissä ase on kuitenki riittävän tarkka suomalaiselle suurriistalle.


      • 2009

        Kuusi vuotta vanha juttu on tuskin enää ajankohtainen?


      • Antt12

        Aihe on aina ajankohtanen! Saattaa joku muukin olla hankkimassa tuplakivääriä ja hakusanalla läpsähtää tämä keskustelu.


      • Radial

        Pitää ymmärtää mihin tuplakivääari tarkoitettu. Siinä ei ole syöttöhäitiöitä. Tarkoitettu vaarallisten eläinten ampumiseen lyhyiltä matkoilta. Silloin ei ole aikaa paljon toiselle laukaukselle. Kolmatta laukausta ei siinä sitten olekaan. Hyvä kaksoisluodikko ei ole halpa.

        Kaksoisluodikko maksaa yleensä ainakin kaksi kertaa haulikkomallin hinnan. Käyteään varsinaisest Afrikan suurriistaan. Tiikeri, puhveli tai sarvikuono ym. Siksi kaliiberit aika järeitä.
        Klassiset kaksoisaseet yleensä järeämpiä kuin 9,3x74R. Usein esim Rigby 577 NE Englantilaisia tunnetuimmat. Esim Holland& Holland ja hintaa kymmeniä tuhansua euroja. Siis ei 10.000-20.000 vaan enemmän. Täällä ei niin paksunahkaista riistaa ole että vaatisivat niitä suurristakalibereita. Mielekästä jos metsästelee Afrikassa. Ampumamatkat lyhyitä ja elikot vaarallisia.

        Sopii erikoisuuden tavoitteluun. Ei kovin sopiva Suomen riistalle tai tavallisen metsästäjän lompakolle. Hieno asehan se on. Parempien hinnat ylittävät lähes aina kipurajan. Eli $ 50.000-150.000. Käytettyjä yleensä.


      • Anonyymi
        Salainen_agentti kirjoitti:

        Ihan turha yleistää yhden aseen kokemuksella yhtään mitään kun on Balalaikasta puhe. Nuo ovat kaikki yksilöitä. Iso maa, isot toleranssit, tai jotain...

        Jos saat toimimattoman pelin, niin takaisin kauppiaalle ja uusi tilalle. Ei se sen kummempaa ole.

        Tuplan kohdistaminen on se oleellinen juttu.
        Saattaa olla työlästä ja voi käyttää ammattiapua, mutta kun saa kohdilleen, siinä se on ja löytää sopivan patruunan.
        Syy ei ole aseessa, vaan säädössä.
        Ei Baikalia sovi sen vuoksi mollata, osoittaa vain, ettei asiasta ymmärretä mitään.
        Nimimerkillä, kokemusta on


    • savannillemars

      Mikäs kivääri mulle sopisi kun olen ajatellut kiväärin hankkia biisonijahtia varten tai leijonajahti tulee kysymykseen myös?

      • nyati

        Tällöinhän kyseeseen tulee ainoastaan klassinen englantilainen rinnakkaispiippuinen tuplakivääri laippakantapatruunoilla esim. vaikkapa .470 N.E !


      • Radial

        Eiköhän ongelma poistu jo sillä että selvität mahdollisuudet ko. jahtiin ja mitä jahti ja aseet maksavat.


    • Vähemmäntunnettu

      458 Express saattaisi myös olla sopiva, helteessä patruunat eivät ammuttua jumi ylipaineen vuoksi pesään, toisin kuin Winmagilla ja Lottilla saattaa käydä.

    • hiss
      • Jounimennala

        Suomalaiset eivät ole noita saaneet käymään vai on ranskikset parempia ampujia.

        Tuo Uutuupin perusteella taidan hankkia tommosen teeriaseeksi.


    • Latailija

      Lähdetään siitä. Taittuvan kiväärin patruuna pitää aina olla laippakantainen. Toimintavarmuuden maksimoinniksi.

    • Radial

      Eihän nuo kaksoisluodikot mitään tarkkuusaseita ole. Lyhyille matkoille tarkoitettuja. Ei tästä puutu nyt enää kun joku joks kehuu omistavansa sellaien, ampineensa sillä 100 hirveä ja 10 karhua ja kumpikin piippu ampuu samaan reikään. Ajellaan vanhalla Toyotalla tai ei autoa ollenkaan ja tuplakivääreissä löytyy.
      Pitäisi säilyttää kaikessa suhteellisuuutaju. Jos seuralla on 10 lupaa ja 30 hirviporukassa ei siinä kovin montaa kaatoa yhdelle riitä.. Kirjoittavalla ikää 15 vuotta, hän harvemmin on hirviporukassa. joku häpy pitäisi olla valehtelussakin.
      Olen ollut hirviporukassa yli 40 vuotta enkä ole ampunut edes 10 hirveä. Jokunen välivuosikin tullut.

      • joijojojo

        Jos olet 15-vuotias niin miten olet voinut olla hirviporukassa yli 40 vuotta?


    • Radial

      Eihän nuo kaksoisluodikot mitään tarkkuusaseita ole. Lyhyille matkoille tarkoitettuja. Ei tästä puutu nyt enää kun joku joks kehuu omistavansa sellaien, ampineensa sillä 100 hirveä ja 10 karhua ja kumpikin piippu ampuu samaan reikään. Ajellaan vanhalla Toyotalla tai ei autoa ollenkaan ja tuplakivääreissä löytyy.
      Pitäisi säilyttää kaikessa suhteellisuuutaju. Jos seuralla on 10 lupaa ja 30 hirviporukassa ei siinä kovin montaa kaatoa yhdelle riitä.. Kirjoittavalla ikää 15 vuotta, hän harvemmin on hirviporukassa. joku häpy pitäisi olla valehtelussakin.
      Olen ollut hirviporukassa yli 40 vuotta enkä ole ampunut edes 10 hirveä. Jokunen välivuosikin tullut.

    • Radial

      Eihän nuo kaksoisluodikot mitään tarkkuusaseita ole. Lyhyille matkoille tarkoitettuja. Ei tästä puutu nyt enää kun joku joks kehuu omistavansa sellaien, ampineensa sillä 100 hirveä ja 10 karhua ja kumpikin piippu ampuu samaan reikään. Ajellaan vanhalla Toyotalla tai ei autoa ollenkaan ja tuplakivääreissä löytyy.
      Pitäisi säilyttää kaikessa suhteellisuuutaju. Jos seuralla on 10 lupaa ja 30 hirviporukassa ei siinä kovin montaa kaatoa yhdelle riitä.. Kirjoittavalla ikää 15 vuotta, hän harvemmin on hirviporukassa. joku häpy pitäisi olla valehtelussakin.
      Olen ollut hirviporukassa yli 40 vuotta enkä ole ampunut edes 10 hirveä. Jokunen välivuosikin tullut.

    • Radial

      Eihän nuo kaksoisluodikot mitään tarkkuusaseita ole. Lyhyille matkoille tarkoitettuja. Ei tästä puutu nyt enää kun joku joks kehuu omistavansa sellaien, ampineensa sillä 100 hirveä ja 10 karhua ja kumpikin piippu ampuu samaan reikään. Ajellaan vanhalla Toyotalla tai ei autoa ollenkaan ja tuplakivääreissä löytyy.
      Pitäisi säilyttää kaikessa suhteellisuuutaju. Jos seuralla on 10 lupaa ja 30 hirviporukassa ei siinä kovin montaa kaatoa yhdelle riitä.. Kirjoittavalla ikää 15 vuotta, hän harvemmin on hirviporukassa. joku häpy pitäisi olla valehtelussakin.
      Olen ollut hirviporukassa yli 40 vuotta enkä ole ampunut edes 10 hirveä. Jokunen välivuosikin tullut.

      • Antt12

        Vähiin on kaadot jääneet. Ymmärrän hyvin katkeruutesi.


      • Antikli

        Radial taitaa olla eräs kalastusta harrastava asesepän töitä harjoittava taho. Kirjoitusasu on sama mitä hänen sivuillaan ja suomen taso on mitä on. Tän juttuja lukiessa ei voi kuin ihmetellä miten se sepän töitä voi tehdä.


      • bullseye1977

        Jos tarkoitat että et ole osunut???


      • Radial
        Antikli kirjoitti:

        Radial taitaa olla eräs kalastusta harrastava asesepän töitä harjoittava taho. Kirjoitusasu on sama mitä hänen sivuillaan ja suomen taso on mitä on. Tän juttuja lukiessa ei voi kuin ihmetellä miten se sepän töitä voi tehdä.

        Ei näytä tuo matematiikka olevan kovin monella hallinnassa. Jos hirviporukassa on yli 30 henkeä ja lupia nytkin vain vain 5 aikuista niin ei siitä yhdelle kovin montaa hirveä jää. Huonomminkin on asiat olleet. 50 luvulla metsästivät sitä yhtä hirveä usein koko syksyn. Aina ei sitäkään saatu.
        Minulla on erikoistyökalut kiikritähtäin asennuksiin, enkä viitsi edes hankkia asesepän työkaluja. Sitä pitäisi tehdä päätoimisesti ennen kun kannattaa.
        Täältä löytää alaikäiset valehtelijat. On muka kaadettu yli 100 hirveä ja 10 karhua. Vaikka ei ole edes metsästyskorttia.


    • BAIKAL94

      Itsellä on Bajkal 94 Express 9,3X74R.Ase on erittäi nopra ampua esin taimikossa tai muuten paikassa missä on tiheä kasvillisuus.Aseen omat avotähtäimet ovat yllättävän hyvät.Omassani on Leupold 9-3X50 Macin pikajaloilla joten nopea irroittaa jos tarve vaatii.Laikaisukoneiston on aseseppä herkistänyt asialliseksi.Myyn aseeni,koska käyttö on jäänyt vähiin ison riista metsästyksen vähennyttyä.
      Ase on 6v vanha ja ammuttu n 50 laukausta.H 630e koko paketti ja paukkuja mukaan.

    • 458wm

      Espoon Riistamaassa olisi myynnissä Merkelin käytetty tupla kivääri,kaliperissä 470 nitro express. Hintaa olisi 5900 euroa. Enkä usko että ase on loppuun ammuttu!!!!

    • 577trex_hirvimies

      577 tyrannosaur kaliiperi ja kunnon tuplapiipuilla ase. Siinä on se vehe, mikä kuuluisi joka metsästäjän kaappiin. Samalla kaatuu kaikki eläimet, mitä vastaan tulee.

    • Anonyymi

      Torstaina tuli Baikal artemida kaappiin kal.45-70, liike kohdistu samaan rahaan. 600 e. Ase kiikari leobold 250e ja optiloc 175e. Ase on uusi ,kokemukset tähän asti pelkästään positiivisia ,tasapainoinen ase . Hirvet ja karhut kaadetaan Suomessa keskimäärin 40 metriin eli kyllä varmasti toimii siihen mihin on tarkoitettu. 75metrin matkalta käy 4 laukausta 10-15cm oon kokeillut omalla 412, Sella niin ei se kasa ole niin paljon pienempi et olis hirven kylässä merkitystä

    • Anonyymi

      No nyt kerkesin radalle kohdistamaan balalaikkaa , varmasti yksilöitä nää aseet mutta kun pääsi jyvälle niin ihan lookisesti piiput säätyvä . Tällä hetkellä kasa alle 75 mm, ennen kuin sää keskeytti homman. Homman tärkein pointti on aika, pitää antaa piippujen jäähtyä kylmäksi. Ite käytän hornady 325gr myrkytöntä patruunaa, tolla löyty käynti heti maksaa 65 €/20kpl eli ei maltaita. Kivääri 600€ kivääriksi siisti, ase on uusi.

    • Anonyymi

      Kirjoittelen jos joku kokeilee samaa nyt on opeteltu ampumaan Baikalilla. Matka on 55 metriä , eli se jolle nää aseet on tarkoitettu, se ei tarkota etteikö edempänä osu mutta kyse on koira miehen hirvi aseesta. Käynti ja kohdistua oli yllättävän johdon mukaista korostan piippujen jäähdyttäjän merkitystä. Sain piiput käymään n. 28 mm rinnakkain eli niiden etäisyyden piipun suulla ,näin tulee tublaluodikko aina kohdistaa . Luodin iskelmät leikkaavat toisensa kunhan antaa piippujen jäähtyä. Pysty suuntaista välttelyä ei ole esiintynyt. Tällä aseella on turha yrittää ampua useampaa laukausta kuin nuo kaksi yhteen menoon se ei ole suunniteltu siihen. Ammuttaessa on iskelmät merkittävä tauluun jotta vältytään piippujen ristiin kohdistuneita. Itse olen aseeseen todella tyytyväinen. Rekyyliä pidän siedettävän, enemmän 30-06 on minusta ikävä ampua mutta tämä voi olla vain minun mielipiteeni.

    • Anonyymi

      On vielä ainakin Browning Erice 9,3x74.
      Laatuase.

    • Anonyymi

      Itse olen tuore artemida 45-70 omistaja eikä ole pahaa sanottavaa ,omani käy kuten kaksois luodinkon on kuuluu eli osumat löytyy kumpikin omalta puoleltaan noin2-3 cm etäisyydeltä toisistaan , jos antaa piippujen jäähtyä niin ase käy tarkasti. Mutta nämä on suunniteltu siten että ammutaan ne kaksi laukausta nopeasti ja siinä se. Ei tämä ole tehty kasa ammuntaan sen pitää järki sanoa vaan suurriistan kaatoon alle sadan metrin matkoille ,jossa mielestäni toimii hyvin.

    • Anonyymi

      Kirjoittelen kun tulee kokemusta jakamista 45-70. Nyt on siirrytty pidemmälle matkalle tulin juuri radalta ja matka oli 85m. Pidän tuota jo hieman pitkänä tälle aseelle, mut kokeilin kuitenkin jos tulee tilaisuus niin tietää aseen käynnin. Ilma on aika tuulinen mut en usko sen vaikuttavan, pakkasta n,1 aste. Ammuin aika nopeasti joten keskittymällä saattaa käyntiä parantaa. Kuusi laukausta kahden laukauksen sarjoissa metsästystilannetta jäljitellen. Kasa oli kuten pitääkin hieman leveämpi kuin korkeampi , 12cm, eli tuo mahtuu hyvin karhukuvion sisälle. Itse olen aseeseen tyytyväinen kevyt lyhyt ase jota on mukava kuljettaa.

    • Anonyymi

      Jatkan tässä päivttämistä jos jotakin kiinnostaa. Naapurin ukkoa kiinnosti kuinka nopeasti tuo tublan saa ladattua kun ensin polttaa molemmat piiput, ja eikun kokeilemaan, hetken mietittyä tatktiikka oli pitää patruunaa liipasinkäden pikku ja nimettömän välissä ammuttaessa ja nostaa piippuja ylös samalla avaten nopeasti sulku ja muutaman harjoituksen jälkeen kolme laukausta lähti kohtuullisessa ajassa, osunta on ainakin mun yksilöllä riittävä noilla kolmella. Patruuna pesät tuntuvat aika liukkaita että tuo kyllä tuntuu on onnistuvan joka kerta.

    • Anonyymi

      Kirjottelen tässä aikani kuluksi on sen verran laukauksia takana että alkaa kuva aseesta muodostua. Tuommoinen 10-12 senttiä sadalta metriltä tuntuu onnistuvan neljällä laukauksella joka kerta, enempää en ole kokeilut koska ohuet piiput tuntuu kuumenevan todella nopeasti ja kyllä tuolla määrällä pitäisi saalista saada. Huomio on kiinnittynyt siihen että korkeus suuntaista vetelyä ei juuri esiinny, vaan kasa leviää sivu suunnassa. Johtuu varmaan siitä että tässä ei ole juotettu piippuja kiinni toisiinsa, esim suuhela mahdollistaa piippujen kohdistamisen aseen keskellä olevalla tunkkiruuvilla, tietenkin patruuna pesät on juotettu kiini, mutta muuten piiput pääsevät hieman elämään ammuttaessa pidän tätä parempana kuin koko matkalta kiini juottamista jolloin lämpö siirtyy paremmin.

      • Anonyymi

        Itsellä oli tuo samainen Baikkali 30-06sena.Tykkäsin kovasti näppärä kivääri piippujen säätö oli helppoa yksi napsu siirti sadalta metriltä noin 1 sentin vasenta piippua.ei tarvinnut kun 5 napsua niin sain käymään noin 3-4 sentin etäisyydelle molemmat piiput 100 metriltä Sakon 14,3 gramman Hammerhead paukulla.Verraton ase suosittelen.


    • Anonyymi

      Nopea kakkoslaukaus on joskus tarpeen.
      Onko teillä tuo 2-piippuinen ase se juttu vai nopea paikkolaukaus?
      Itse olen itselataavien kiväärien mies ja mielestäni itselataava esim. 9.3x62 olisi optimaalinen isompikaliiberinen karhun tai villisian kaataja. Nopea paikkolaukaus tai jopa useampikin.
      Voisiko teidän mielestä itselataava olla tuplapiipun korvaaja?

      • Anonyymi

        Itse ajattelin aikaisemmin samoin että puolarilla ampuu nopeammin ja hankin sellaisen kauris/peura jahtiin. No ampuu nopeammin, ellei tule juuri silloin syöttöhäiriötä kun ei saisi tulla. Huomioon täytyy ottaa myös se ettei lippaaseen saa kuin 3 panosta. Puolari on myös epätarkempi. Itse palasin takaisin tarkempiin pulttilukkoisiin. Pulttilukkoisen latausliike on riittävän nopea ja se on huomattavasti tarkempi. Väitän ettei Suomesta löydy sellaista hirveä, villisikaa eikä karhua joka ei .308:lla kaadu. ”Norsupyssyissä” herkästi alkaa pelkäämään rekyyliä ja silloin osumatarkkuus kärsii.


    • Anonyymi

      Itellä on tuo baikal artemida 45-70. Kolme hirveä kaatanut lyhin juoksi 15m, pisin 60m, ei pahaa sanottavaa riittävän tarkka. Juoksuun ammuttaessa Erinomainen, toinen tulee nopeasti, ja kahdella on ollu hirvi paikoillaan

    • Anonyymi

      Mitään alle 20 millistä ei kannata hankkia kun varmaan aloittaja vielä norsujahtiinkin mielii lähteä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe