Onko turvallista

ampua

Esim. 12/89 kaliperin haulikolla voiko ampua turvalllisesti 12/75 paukkua vai onko siinä joku riski?

Entä voiko kaikilla haulikoilla ampua mustaruutipatruunoita?

Typeriä kysymyksiä, mutta vasta hiljattain alkanut haulikkoammunta kiinnostamaan, vaikka kokemusta muista aseista onkin.

11

2825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten jotain

      12/89 haulikolla voi ampua kaikki kaksitoista
      kaliberiset patruunat, myöskin alimittaiset
      70 ja 76mm mittaiset aivan huoletta.
      olen jonkun nähnyt kirjoittavan näillä palstoilla
      että olisi muka joku riski ampua 89 haulikolla
      alimittaisia patruunoita, HÖPÖ HÖPÖ sanon minä,
      mikäli tälläinen riski olisi se pätisi myöskin
      ammuttaessa 76 pesällä 70mm patruunoita,
      89 haulikot ovat sen verran järeäpiippuisia
      että alimittaiset patruunat eivät todellakaan
      aiheuta vaaratekijöitä.
      toiseen kysymykseen:
      savuttomalle ruudille valmistetuilla nykyaikaisilla haulikolla ei missään nimessä
      saa ampua mustaruutipatruunoita,
      ase räjähtää varmasti.

      • mietteitä tässä

        Mustaruutipaukkuja ei varmaan saa mistään aivan vahingossa. Kysymys on silti mielenkiintoinen. Miksi savuttomalle ruudille tarkoittettu ase räjähtäisi, jos sillä ammutaan mustaruutipatruuna? Vallankin, kun mustaruuti palaa hitaammin ja piippupaineet ovat pienempiä?

        Toinen asia siten on, että mustan ruudin palamisjäänteet ovat korrodoivia eivät tee gutaa nykyaikaiselle pysylle.

        Minä vaan ihmettelen huuli ymmyrkäisenä.


      • jos joku
        mietteitä tässä kirjoitti:

        Mustaruutipaukkuja ei varmaan saa mistään aivan vahingossa. Kysymys on silti mielenkiintoinen. Miksi savuttomalle ruudille tarkoittettu ase räjähtäisi, jos sillä ammutaan mustaruutipatruuna? Vallankin, kun mustaruuti palaa hitaammin ja piippupaineet ovat pienempiä?

        Toinen asia siten on, että mustan ruudin palamisjäänteet ovat korrodoivia eivät tee gutaa nykyaikaiselle pysylle.

        Minä vaan ihmettelen huuli ymmyrkäisenä.

        tietää paremmin virheen voi aina oikaista.


      • apina

        Nimenomaan nykyaikaisella savuttoman ruudin haulikolla VOI ampua mustaruutipanoksia ihan ilman mitään pelkoa räjähtämisestä. Täytyy vain muistaa puhdistaa ase kunnolla ammunnan jälkeen.

        Kuitenkaan vanhalla mustaruuti haulikolla ei missään nimessä pidä mennä ampumaan savuttomia paukkuja. Savuttomissa on sen verran kovemmat paineet, että huonolla tuurilla saattaa saada haulikosta lukon osat naamalleen.


      • pohdiskelee
        apina kirjoitti:

        Nimenomaan nykyaikaisella savuttoman ruudin haulikolla VOI ampua mustaruutipanoksia ihan ilman mitään pelkoa räjähtämisestä. Täytyy vain muistaa puhdistaa ase kunnolla ammunnan jälkeen.

        Kuitenkaan vanhalla mustaruuti haulikolla ei missään nimessä pidä mennä ampumaan savuttomia paukkuja. Savuttomissa on sen verran kovemmat paineet, että huonolla tuurilla saattaa saada haulikosta lukon osat naamalleen.

        Mitenkäs on sitten noiden haulien kanssa, vissiinkään teräshaulit eivät sovi joka pyssylle?
        Ja täyteisiä jos meinaa ampua niin ei saa olla supistuksia, niinkö?


      • alkujaan
        pohdiskelee kirjoitti:

        Mitenkäs on sitten noiden haulien kanssa, vissiinkään teräshaulit eivät sovi joka pyssylle?
        Ja täyteisiä jos meinaa ampua niin ei saa olla supistuksia, niinkö?

        Kohdilleen se aloittelija pohdiskelee. Vaan on uusimmissa haulikoissa merkinnät teräshaulikelpoisuudesta, jos puuttuu, älä ammu terästä. Valitse muu lyijyhaulin korvaava jos tarvitset.

        Täyteisten ammuntaan ei suositella supistettua piippua, jos vaan voipi olla käyttämättä. Puolisuppealla juuri ja juuri "pitkin hampain" itse voisim ampua


      • ihmettelen vaan
        alkujaan kirjoitti:

        Kohdilleen se aloittelija pohdiskelee. Vaan on uusimmissa haulikoissa merkinnät teräshaulikelpoisuudesta, jos puuttuu, älä ammu terästä. Valitse muu lyijyhaulin korvaava jos tarvitset.

        Täyteisten ammuntaan ei suositella supistettua piippua, jos vaan voipi olla käyttämättä. Puolisuppealla juuri ja juuri "pitkin hampain" itse voisim ampua

        Mitä nuo täyteisammukset ovat?


      • apina
        pohdiskelee kirjoitti:

        Mitenkäs on sitten noiden haulien kanssa, vissiinkään teräshaulit eivät sovi joka pyssylle?
        Ja täyteisiä jos meinaa ampua niin ei saa olla supistuksia, niinkö?

        Teräshauleja ei kannata ampua haulikoilla, joissa on kiinteät supistukset. Vaihtosupistaja haulikollakin voi pitää nyrkkisääntönä, että ei ammu teräshauleja puolisuppeaa tiukemmalla supistajalla, ellei siinä supistajassa muuta lue. On toki sellaisia täyssuppeitakin supistajia, joilla pystyy huoletta terästä ampumaan.

        Täyteisissä pätee vähän sama homma. Suurinta osaa täyteisistä ei kannata mennä puolisuppeaa tiukemmalla ampumaan. Eroja kuitenkin on täyteisissäkin.
        Mm. kaikenlaiset messinki- tai terästäyteiset ovat sellaisia että niillä ei saa olla yleensä minkäänlaista supistusta piipussa, ettei piippu mene rikki!
        Toista ääripäätä täyteisissä edustavat esim. Rottweil Brenneke täyteiset. Ne ovat pelkkää lyijyä ja ilmarihlattuja, ja niitä voi ampua minkälaisen supistuksen läpi tahansa. Vaikka täyssuppean!


      • sano slagi vaan
        ihmettelen vaan kirjoitti:

        Mitä nuo täyteisammukset ovat?

        Haulikon täyteisellä tarkoitetaan patruunaa jossa ei ole hauleja, vaan yksi iso massiivinen "luoti" joka periaatteessa täyttää koko piipun leveyssuunnassa.

        Perinteisesti täyteiset ovat olleet isoja itse valettuja lyijyklönttejä, mutta uusavuttomuuden myötä tehdasvalmisteiset design-tuotteet ovat vallanneet myös tämän bisnessektorin ;-)


    • Anonyymi

      Täyteisen joulelukemat ovat lähellä suurriista-kiväärejä, yli 3000J aseen suusta.

    • Anonyymi

      Jos täyteisen j,lukemat on 3000, niin kait saman painoisen haulimäärän,samalla nopeudella on sama.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe