Kytkysopimus ja "vankeus"

Asiakas....

Täällä jotkut kirjoittavat olevansa kuin vankeja kytkysopimuksen kanssa.

Pari huomiota:

vaikka olisit tai et olisi kytkykauppa-asiakas niin silti maksat joka kuukausi puhelinmaksuja. Kytkyssä olet vain operaattoriin sidottu, et liittymätyyppiin, vaihtaa saa kytkyn sisälläkin tyyppiä (näin ainakin dnan ja saunalahden säännöissä luki, sonerasta en osaa sanoa). Perus-saunalahdet ja dna:t ovat aika halpaa eikä niissä noin niinkuin laskennallisesti eroa kauheasti ole vaikka olisitkin sidottu jonkun operaattorin sisälle.

Eli sinä joka huudat olleesi ennen kytkykaupan vanki ja nyt viimeinkin siitä vapaa: huomaa että maksat edelleen joka kuukausi puhelumaksusi, niinkuin ennenkin, nyt vain vapaana vaihtamaan toiselle operaattorille jos haluat. Vapaa et ole kuitenkaan puhelinlaskuista.

Kytky muuttuu huonoksi siinä vaiheessa jos ottaa hinta/laatusuhteeltaan huonon luurin. Sitä ei ole kiva maksella kahta vuotta. Elektroniikka kun tuppaa olemaan sellaista että halpenee koko ajan.

Itse löysin kytkykaupan kautta alennuksesta parinsadan euron luurin - juuri sellaisen jota olen etsinyt - about kuudella kympillä (jos siis lasken kuukausimaksut yhteen) ja sain mukaan vielä mielestäni sikahalvan liittymän.

Tähän mennessä ei valittamista. :)

14

1835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun3456

      paketin koko oli itselläni 35€/kk elisal mut silti tuli vähintään kaikki laskut yli 60€ vaiks ei ollu ees luuri pääl ! paskanpyöritystä tollanen kytky on.. tuon jälkeen ostin luurin käteisel ja siihen dna arvo latausliittymä ja lataan 10€/kk ja pärjään koko kuukauden! :D nii et kerropa miten on mahdollista että noin paljon säästää kun ei ota kytkyä ?? nii ja se mun luuri maksoi 50€ kun pääsin tosta kytkyst eroon ! :D

      • Asiakas...

        Riippuu millaisen kytkyn ottaa.

        Jos haluaa maksaa neljäkymppiä luurista kuussa niin hintaahan sillä tulee. Itse olen alle vitosen luurissa.. hinta verrattuna tavallisen kaupan hintaan oli huomattavasti halvempi.

        Tähän mennessä ei valittamista.

        Tottakai puhelimet halpenee koko ajan. Elektroniikka on sellaista. Siksi ei kannata ottaa mitään liian kallista kytkyä ellei tosissaan tiedä mitä tekee. Parin vuoden päästä sen luurin arvo on murto-osa alkuperäisestä.


      • lukalippu
        Asiakas... kirjoitti:

        Riippuu millaisen kytkyn ottaa.

        Jos haluaa maksaa neljäkymppiä luurista kuussa niin hintaahan sillä tulee. Itse olen alle vitosen luurissa.. hinta verrattuna tavallisen kaupan hintaan oli huomattavasti halvempi.

        Tähän mennessä ei valittamista.

        Tottakai puhelimet halpenee koko ajan. Elektroniikka on sellaista. Siksi ei kannata ottaa mitään liian kallista kytkyä ellei tosissaan tiedä mitä tekee. Parin vuoden päästä sen luurin arvo on murto-osa alkuperäisestä.

        kytky ei kannata ikinä ottaa vaikka olisi kuinka halpa osamaksu kuussa luurista.. tulevaisuuteen kun ei voi nähdä etukäteen ja ei tiedä mitä voi tapahtuu sen 2v sisäl(esim jotain laskutussekoiluja) ni sen takia suosittelen ostaa muutaman kympin luurin käteisel ja siihen ladattava liittymä ni ei tuu yllätyslaskui kotiin ku kerta ladataan etukäteen.. ja yhtä halpa toi dna arvo latausliittymä verrattuna dna onni laskutusliittymään.. ei tarvi murehtii sitä sit sen enempää,, ja jos on joku keksiny jo kristallipallon ni kertokaa meikäl myös ? ;D


      • A(a)siakas...
        lukalippu kirjoitti:

        kytky ei kannata ikinä ottaa vaikka olisi kuinka halpa osamaksu kuussa luurista.. tulevaisuuteen kun ei voi nähdä etukäteen ja ei tiedä mitä voi tapahtuu sen 2v sisäl(esim jotain laskutussekoiluja) ni sen takia suosittelen ostaa muutaman kympin luurin käteisel ja siihen ladattava liittymä ni ei tuu yllätyslaskui kotiin ku kerta ladataan etukäteen.. ja yhtä halpa toi dna arvo latausliittymä verrattuna dna onni laskutusliittymään.. ei tarvi murehtii sitä sit sen enempää,, ja jos on joku keksiny jo kristallipallon ni kertokaa meikäl myös ? ;D

        No, alkuperäinen viesti oli siis huomautus siihen että jotkut ovat tunteneet olevansa vankeja kytkyssä.

        Halusin vain huomauttaa että puhelinlasku tipahtaa postiluukusta (tai tulee sähköisenä emailiin, ihan miten on sopimuksissa tehty) silti, olet kytkyssä tai et ole. Ei ne puhelut kalliimpia/halvempia ole kytkyn kanssa tai ilman kytkyä.

        Järkevästi valitulla luurilla kytky voi tulla jopa halvemmaksi kuin suoraan kaupasta ostettuna. Tai vähintään yhtä halvaksi. Etuna on se että luurin saa heti ilman suurta käsirahaa. Jos valitsee 40e kuussa maksavan luurin niin se onkin toinen juttu.. jokainen asiakas varmasti ymmärtää että elektroniikka halpenee. Puhelimen hinta on kytkyn loppuvaiheilla murto-osa siitä mistä maksetaan.

        Prepaid on asia erikseen ja itse en prepaidia käyttäisi muuten kuin siitä syystä että olisin luottotietoni menettänyt. Näin ei kuitenkaan ole. Haluan että voin soittaa puhelimella milloin itse haluan, missä itse haluan ja kenelle itse haluan, ilman mitään latauksia.

        Laskutussekoiluja voi tulla kenelle vain. Tiedän DNA:lta ei-kytky-asiakkaita (luottotietokelpoisia rehellisiä laskunsa ajallaan maksavia työssäkäyviä kansalaisia) joilla on ollut ongelmia laskutuksen kanssa sen vuoksi että operaattori sekoilee päivämäärien ja osoitteiden kanssa.

        Ei siinä kytkyllä ole välttämättä mitään tekemistä asian kanssa.

        Kytkyssä ei dnalla ja saunalahdella ainakaan ollut estoa muuttaa liittymätyyppiä. Ainoa sitovuus on vain ja ainoastaan operaattoriin 24kk ajan ja sen ajan tulevat puhelinmaksut, jotka järkevästi valitsemalla pysyvät pieninä. Ilman kytkyasiakkuutta olisin silti tämän operaattorin asiakas..tarvitsen puhelinta. Mikä siis on eri lailla??


        Loppukaneetti.

        Ihan vain, vastavetona sille että joku "viisaasti" valitsi maksaa kuusikymmentä euroa kuussa ja valittaa olevansa vankina kytkyssä. Ei ole pakko valita noin kallista kahden vuoden kakkua.

        Itsellä ei ole valittamista tähän mennessä. :)


      • jeahkato123
        A(a)siakas... kirjoitti:

        No, alkuperäinen viesti oli siis huomautus siihen että jotkut ovat tunteneet olevansa vankeja kytkyssä.

        Halusin vain huomauttaa että puhelinlasku tipahtaa postiluukusta (tai tulee sähköisenä emailiin, ihan miten on sopimuksissa tehty) silti, olet kytkyssä tai et ole. Ei ne puhelut kalliimpia/halvempia ole kytkyn kanssa tai ilman kytkyä.

        Järkevästi valitulla luurilla kytky voi tulla jopa halvemmaksi kuin suoraan kaupasta ostettuna. Tai vähintään yhtä halvaksi. Etuna on se että luurin saa heti ilman suurta käsirahaa. Jos valitsee 40e kuussa maksavan luurin niin se onkin toinen juttu.. jokainen asiakas varmasti ymmärtää että elektroniikka halpenee. Puhelimen hinta on kytkyn loppuvaiheilla murto-osa siitä mistä maksetaan.

        Prepaid on asia erikseen ja itse en prepaidia käyttäisi muuten kuin siitä syystä että olisin luottotietoni menettänyt. Näin ei kuitenkaan ole. Haluan että voin soittaa puhelimella milloin itse haluan, missä itse haluan ja kenelle itse haluan, ilman mitään latauksia.

        Laskutussekoiluja voi tulla kenelle vain. Tiedän DNA:lta ei-kytky-asiakkaita (luottotietokelpoisia rehellisiä laskunsa ajallaan maksavia työssäkäyviä kansalaisia) joilla on ollut ongelmia laskutuksen kanssa sen vuoksi että operaattori sekoilee päivämäärien ja osoitteiden kanssa.

        Ei siinä kytkyllä ole välttämättä mitään tekemistä asian kanssa.

        Kytkyssä ei dnalla ja saunalahdella ainakaan ollut estoa muuttaa liittymätyyppiä. Ainoa sitovuus on vain ja ainoastaan operaattoriin 24kk ajan ja sen ajan tulevat puhelinmaksut, jotka järkevästi valitsemalla pysyvät pieninä. Ilman kytkyasiakkuutta olisin silti tämän operaattorin asiakas..tarvitsen puhelinta. Mikä siis on eri lailla??


        Loppukaneetti.

        Ihan vain, vastavetona sille että joku "viisaasti" valitsi maksaa kuusikymmentä euroa kuussa ja valittaa olevansa vankina kytkyssä. Ei ole pakko valita noin kallista kahden vuoden kakkua.

        Itsellä ei ole valittamista tähän mennessä. :)

        pistetään semmonen ja kaupan pääliseks saa ämpärin ! =)


      • Anestic
        lukalippu kirjoitti:

        kytky ei kannata ikinä ottaa vaikka olisi kuinka halpa osamaksu kuussa luurista.. tulevaisuuteen kun ei voi nähdä etukäteen ja ei tiedä mitä voi tapahtuu sen 2v sisäl(esim jotain laskutussekoiluja) ni sen takia suosittelen ostaa muutaman kympin luurin käteisel ja siihen ladattava liittymä ni ei tuu yllätyslaskui kotiin ku kerta ladataan etukäteen.. ja yhtä halpa toi dna arvo latausliittymä verrattuna dna onni laskutusliittymään.. ei tarvi murehtii sitä sit sen enempää,, ja jos on joku keksiny jo kristallipallon ni kertokaa meikäl myös ? ;D

        Mitä sitte jos tarvit kännyn kautta netin tai kameraa esim töissä tai muuten haluat ominaisuuksia ´mitä et muutamalla kympillä saa?? se riittää perus viestimiseen mutta kun nämä nykyaikaset "puhelimet" on ihan muuta. Naiivia kuvitella että jokaisen tarpeet on samat kun itsellä.

        Minulle parinkympin perusluuri ei enää riitä, niinpä laitoin kytkyllä puhelimen ja sain halvalla osamaksulla hyvän laitteen jota käytän joka päivä ja tulevaisuudessa sen ominaisuudet tulevat olemaan minulle vielä tärkeämpiä. Tuolla logiikalla vois ajatella että ei osta autoa lainalla kun ei voi tietää mitä vikaa siihen tulee ja mikä sen arvo on lainan maksettua.


      • hankit123
        Anestic kirjoitti:

        Mitä sitte jos tarvit kännyn kautta netin tai kameraa esim töissä tai muuten haluat ominaisuuksia ´mitä et muutamalla kympillä saa?? se riittää perus viestimiseen mutta kun nämä nykyaikaset "puhelimet" on ihan muuta. Naiivia kuvitella että jokaisen tarpeet on samat kun itsellä.

        Minulle parinkympin perusluuri ei enää riitä, niinpä laitoin kytkyllä puhelimen ja sain halvalla osamaksulla hyvän laitteen jota käytän joka päivä ja tulevaisuudessa sen ominaisuudet tulevat olemaan minulle vielä tärkeämpiä. Tuolla logiikalla vois ajatella että ei osta autoa lainalla kun ei voi tietää mitä vikaa siihen tulee ja mikä sen arvo on lainan maksettua.

        sellanen sit ja ois kiva saada hiukan mämmiä kaupan päälliseks.. =)


      • sulleki
        Anestic kirjoitti:

        Mitä sitte jos tarvit kännyn kautta netin tai kameraa esim töissä tai muuten haluat ominaisuuksia ´mitä et muutamalla kympillä saa?? se riittää perus viestimiseen mutta kun nämä nykyaikaset "puhelimet" on ihan muuta. Naiivia kuvitella että jokaisen tarpeet on samat kun itsellä.

        Minulle parinkympin perusluuri ei enää riitä, niinpä laitoin kytkyllä puhelimen ja sain halvalla osamaksulla hyvän laitteen jota käytän joka päivä ja tulevaisuudessa sen ominaisuudet tulevat olemaan minulle vielä tärkeämpiä. Tuolla logiikalla vois ajatella että ei osta autoa lainalla kun ei voi tietää mitä vikaa siihen tulee ja mikä sen arvo on lainan maksettua.

        http://www.iltasanomat.fi/naiset/uutinen.asp?id=1661437

        ainoa mitä en itse vaihda ni on matkustelu!! =)


      • Outotietämätön
        Anestic kirjoitti:

        Mitä sitte jos tarvit kännyn kautta netin tai kameraa esim töissä tai muuten haluat ominaisuuksia ´mitä et muutamalla kympillä saa?? se riittää perus viestimiseen mutta kun nämä nykyaikaset "puhelimet" on ihan muuta. Naiivia kuvitella että jokaisen tarpeet on samat kun itsellä.

        Minulle parinkympin perusluuri ei enää riitä, niinpä laitoin kytkyllä puhelimen ja sain halvalla osamaksulla hyvän laitteen jota käytän joka päivä ja tulevaisuudessa sen ominaisuudet tulevat olemaan minulle vielä tärkeämpiä. Tuolla logiikalla vois ajatella että ei osta autoa lainalla kun ei voi tietää mitä vikaa siihen tulee ja mikä sen arvo on lainan maksettua.

        Onks se sit sellanen se kytky et esim maksan 10 euroa kk ja sit kun otin 24kk sit se on vetänny 240e känny on mun?


    • Pitkäaikaisvapaa

      "Asiakas..." on ihan oikeassa siinä, että todelliset, pitkäaikaiset kustannukset tulevat liikenteestä.
      Hetkelliset kytkyedut ovat marginaalisia sitoumusajan kustannuksissa.
      Tämä on tietysti vain aritmetiikkaa. Jokainen tekee omat ratkaisunsa tarjolla olevista vaihtoehdoista,
      MUTTA, jos katuu ratkaisuaan myöhemmin, on turha syyttää siitä ketään muuta kuin itseään ja omaa tarveharkintakykyään.

      Jos on epävarma valintansa kestävyydestä, on parempi valita puhelin erikseen ja toistaiseksi voimassa oleva liittymä erikseen. Vapaavalintainen yhdistelmä takaa, että käyttö- ja tarvetilanteen mahdollisesti muuttuessa on vapaa sopeuttamaan käyttönsä ja maksunsa oman tilanteensa mukaiseksi.

      Nykyään matkaviestinpakettien kytkykauppa on laillista ja kuluttajalle turvallista.
      90-luvulla kytkykauppaan saattoi liittyä kuluttajan ostaman kytkypuhelimen palauttaminen viranomaisen toimesta sen alkuperäiselle omistajalle.
      Suomalaiset kuluttajat eivät ehkä tarvinneet ja vaatineet kytkykaupan sallivaa lakia. Ainakaan mitään kansanliikkeitä ei muisteta olleen.

      • Voi olla

        On ollut oletuksia, että 90 luvun kytkykaupasta olisi jäänyt vain tyhjät rauniot, mutta toive kytkykaupan sallimisesta ehkä mahdollisti jälleenrakennuksen uusin voimin.

        Mene ja tiedä. Kytkykauppalain synnystä ja tarpeellisuudesta on monenlaisia teorioita.


      • ...maksut...
        Voi olla kirjoitti:

        On ollut oletuksia, että 90 luvun kytkykaupasta olisi jäänyt vain tyhjät rauniot, mutta toive kytkykaupan sallimisesta ehkä mahdollisti jälleenrakennuksen uusin voimin.

        Mene ja tiedä. Kytkykauppalain synnystä ja tarpeellisuudesta on monenlaisia teorioita.

        ...joita 90-luvun kytky- yms kaupasta ei kuulema kertynyt kuin jonkun leimaveron verran.


      • Telefinlandinkytkyllä
        ...maksut... kirjoitti:

        ...joita 90-luvun kytky- yms kaupasta ei kuulema kertynyt kuin jonkun leimaveron verran.

        Itse luuristani lähtee 10/kke Vaikka se ei ole vielä minulla mutta siitähän pääsee eroon kun Palauttaa puhelimen ja soittaa asiakaspalveluun pyytämään irtisanomaan liittymän.. Eikö ole näin?


      • Ernoh23

        Pitää paikkansa, etten itse näe mitään huonoa tuossa puhelin kytkykaupassa. Hyvin selkeä sopimus mitä kuuluu siihen ja mitä ei, mitä on mahdollista tehdä ja mitä ei. Monikaan ei tunnu tajuavan sitä, ettei se operaattori ole velvollinen korvaamaan sun puhelintas jos oot käynyt uimassa puhelimes kanssa järvessä. Sinä olet vaan ostanut sen puhelimen ns. osamaksulla, ja se on oma mokas jos se kastuu. Kaikki operaattorit näyttää suostuvan korvauksiin vaan laitevalmistajan rajoitetun takuun ehtojen mukaan ja jos kuluttajasuojalaki niin määrää. Eli esim. Nokian puhelimet ei mene takuuseen jos niissä on kosteusvaurioita tai jos näyttö on esim palasina, niin että siinä näkyy sateenkaarenvärit, silloin se on yleensä saanut ulkoistarasitusta, eli se on ollut puristukissa tai näyttö on osunut johonkin. Jos sellanen puhelin lähetetään huoltoon ja huolto totee ettei mee takuuseen, niin totta hemmetissä huoltofirma siitä laskuttaa jonkun tarkistusmaksun. En vaan käsitä miksei kuluttajat tajua tätä? Ei toi homma ole hyväntekeväisyyttä nokialta, operaattorilta, huoltofirmalta tai keltään. Bisnestähän se on kaikille, kyllä sinä itsekin siitä rahaa haluaisit jos työtä teet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe