Valot välkyttää

sepe87

Kertokaas nyt kun mulla on autossa 1200w vahvistin ja pioneer 3000 ja valot räpsyttää kun oikein jytisee ja mulla on siinä kiinni 3 ohmin konkka mutta taitaa ola rikki kun ei auta että millaisia ja millainen pitäisi olla jos laittaisi oman akun vahvistimelle olen kuullu että vois ola parempi

9

1053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 56156151

      Johdot ja liitokset ekaks kuntoon! Johdon paksuus ois hyvä jos ois 52mm2!!! Toinen akku on aina hyv' vaihtoehto ja muista sitten järjestää kunnon tuuletus akulle tulee kivat h;yryt muuten!!!

      • sepe87

        johdot pitäisi olla kunnossa siellä on yks noin 1cm vahvunen johto ja toinen 15mm vahvunen en ymmännä noista 52mm2 mitään


      • sepe87
        sepe87 kirjoitti:

        johdot pitäisi olla kunnossa siellä on yks noin 1cm vahvunen johto ja toinen 15mm vahvunen en ymmännä noista 52mm2 mitään

        niin ja jos se akku on niin monimutkanen laittaa niin kannattais kyllä sitä konkkaa jossain käyttää


      • eX_HiFisti
        sepe87 kirjoitti:

        niin ja jos se akku on niin monimutkanen laittaa niin kannattais kyllä sitä konkkaa jossain käyttää

        Ootko ikinä mitannut mikä on akun jännite kuormittamattomana ja kuormitettuna? Mittaappa akun napajännite, kun auto on ollut parkissa YÖN YLI ja ennen kuin laitat mitään virtoja päälle. Jos akku on hyvässä hapessa eli täynnä, pitäisi jännitteen olla n. 12,5-12,6V. Jos on vähemmän, niin akku on vajaa. Lanppujen välkkyminenhän johtuu siis virran puutteesta. Sitten, mikähän on laturin latausjännite? ja paljonko laturi pystyy antamaan virtaa? Auton ollessa käynnissä akun napajänniteen tulisi olla välillä 14,0-14,7V. Kun Luukutat hunppaa, jännite tietty laskee. Laturin jännitehän on suurempi kuin akun jännite...aika lookista? Täten laturi lataa akkua ja antaa virtaa myös hunppavehkeille. Sanoit tehova olevan 1200W. Jos jännite olisi 12V, nin sähköopin lyhyellä oppimäärällä voidaan laskea tehonkaavasta, joka on P=U*I eli W=V*A, että I=P/U = 1200W/12V = 100 Ampeeria. Eli täydellä teholla ja 12V:n jännitteellä vahvarisi imaisee 100A virtaa. Kysymys kuuluu: monenko amppeerin laturi pirssissäsi on? Ja toinen juttu, paskana oleva/huonossa hapessa oleva akku ei anna virtaa (ainakaan tarvittavalla jännitteellä) joka meinaa sitä, että laturin pitäisi punkea virtaa sekä hunppavehkeille että akulle. Mutta kun virta ei riitä, niin siitä seuraa että jännite tippuu ja kun jännite tippuu, alkavat myös valot välkkymään Passon tahissa!

        Sitten ne virtapiuhojen paksuus. Sillon kun puhutaan Suurista tehoista ja pitkistä vedoista (oletko asentanut vahvaimen takapaksiin?), niin virtapiuhassa pitää tietty olla riittävästi neliöitä eli Pinta-alaa. 35 neliömilliä akulta takapaksiin. Pitää myös muistaa että sama virta kulkee myös Miinus johdossa eli olethan tietty tsekannut että akun miinuksesta auton runkoon menevä piuha on riittävän paksu ja Kunnolla kiinnitettynä eikä ole liittimet ruosteessa? Ja vahvistimen miinuksesta pitää myös olla vedettynä kunnon piuhalla auton runkoon, mieluusti mahd. lyhyt johto. Ja konkan tapauksessa puhutaan Faradeista eikä Ohmeista. Jos epäilet konkkaa, niin heitä konkka pois välistä ja katso vieläkö välkkyy. Ei se välkkyminen Konkasta johdu..

        PS. Jos et itse osaa mitata/tsekata onko akku&laturi kunnossa, niin käy jossakin autosähköliikkeessä, siellä osaavat.


      • snadistihifisti
        eX_HiFisti kirjoitti:

        Ootko ikinä mitannut mikä on akun jännite kuormittamattomana ja kuormitettuna? Mittaappa akun napajännite, kun auto on ollut parkissa YÖN YLI ja ennen kuin laitat mitään virtoja päälle. Jos akku on hyvässä hapessa eli täynnä, pitäisi jännitteen olla n. 12,5-12,6V. Jos on vähemmän, niin akku on vajaa. Lanppujen välkkyminenhän johtuu siis virran puutteesta. Sitten, mikähän on laturin latausjännite? ja paljonko laturi pystyy antamaan virtaa? Auton ollessa käynnissä akun napajänniteen tulisi olla välillä 14,0-14,7V. Kun Luukutat hunppaa, jännite tietty laskee. Laturin jännitehän on suurempi kuin akun jännite...aika lookista? Täten laturi lataa akkua ja antaa virtaa myös hunppavehkeille. Sanoit tehova olevan 1200W. Jos jännite olisi 12V, nin sähköopin lyhyellä oppimäärällä voidaan laskea tehonkaavasta, joka on P=U*I eli W=V*A, että I=P/U = 1200W/12V = 100 Ampeeria. Eli täydellä teholla ja 12V:n jännitteellä vahvarisi imaisee 100A virtaa. Kysymys kuuluu: monenko amppeerin laturi pirssissäsi on? Ja toinen juttu, paskana oleva/huonossa hapessa oleva akku ei anna virtaa (ainakaan tarvittavalla jännitteellä) joka meinaa sitä, että laturin pitäisi punkea virtaa sekä hunppavehkeille että akulle. Mutta kun virta ei riitä, niin siitä seuraa että jännite tippuu ja kun jännite tippuu, alkavat myös valot välkkymään Passon tahissa!

        Sitten ne virtapiuhojen paksuus. Sillon kun puhutaan Suurista tehoista ja pitkistä vedoista (oletko asentanut vahvaimen takapaksiin?), niin virtapiuhassa pitää tietty olla riittävästi neliöitä eli Pinta-alaa. 35 neliömilliä akulta takapaksiin. Pitää myös muistaa että sama virta kulkee myös Miinus johdossa eli olethan tietty tsekannut että akun miinuksesta auton runkoon menevä piuha on riittävän paksu ja Kunnolla kiinnitettynä eikä ole liittimet ruosteessa? Ja vahvistimen miinuksesta pitää myös olla vedettynä kunnon piuhalla auton runkoon, mieluusti mahd. lyhyt johto. Ja konkan tapauksessa puhutaan Faradeista eikä Ohmeista. Jos epäilet konkkaa, niin heitä konkka pois välistä ja katso vieläkö välkkyy. Ei se välkkyminen Konkasta johdu..

        PS. Jos et itse osaa mitata/tsekata onko akku&laturi kunnossa, niin käy jossakin autosähköliikkeessä, siellä osaavat.

        Noin paljoa tehoa se vahvistin ei tietenkään vie (saatikka sitten tuota kaiuttimille). 100 ampeeria virtaa riittää mainiosti hitsaukseen.

        Yksi nolla noista luvuista pois, niin ollaan lähempänä totuutta.


      • sepe87
        eX_HiFisti kirjoitti:

        Ootko ikinä mitannut mikä on akun jännite kuormittamattomana ja kuormitettuna? Mittaappa akun napajännite, kun auto on ollut parkissa YÖN YLI ja ennen kuin laitat mitään virtoja päälle. Jos akku on hyvässä hapessa eli täynnä, pitäisi jännitteen olla n. 12,5-12,6V. Jos on vähemmän, niin akku on vajaa. Lanppujen välkkyminenhän johtuu siis virran puutteesta. Sitten, mikähän on laturin latausjännite? ja paljonko laturi pystyy antamaan virtaa? Auton ollessa käynnissä akun napajänniteen tulisi olla välillä 14,0-14,7V. Kun Luukutat hunppaa, jännite tietty laskee. Laturin jännitehän on suurempi kuin akun jännite...aika lookista? Täten laturi lataa akkua ja antaa virtaa myös hunppavehkeille. Sanoit tehova olevan 1200W. Jos jännite olisi 12V, nin sähköopin lyhyellä oppimäärällä voidaan laskea tehonkaavasta, joka on P=U*I eli W=V*A, että I=P/U = 1200W/12V = 100 Ampeeria. Eli täydellä teholla ja 12V:n jännitteellä vahvarisi imaisee 100A virtaa. Kysymys kuuluu: monenko amppeerin laturi pirssissäsi on? Ja toinen juttu, paskana oleva/huonossa hapessa oleva akku ei anna virtaa (ainakaan tarvittavalla jännitteellä) joka meinaa sitä, että laturin pitäisi punkea virtaa sekä hunppavehkeille että akulle. Mutta kun virta ei riitä, niin siitä seuraa että jännite tippuu ja kun jännite tippuu, alkavat myös valot välkkymään Passon tahissa!

        Sitten ne virtapiuhojen paksuus. Sillon kun puhutaan Suurista tehoista ja pitkistä vedoista (oletko asentanut vahvaimen takapaksiin?), niin virtapiuhassa pitää tietty olla riittävästi neliöitä eli Pinta-alaa. 35 neliömilliä akulta takapaksiin. Pitää myös muistaa että sama virta kulkee myös Miinus johdossa eli olethan tietty tsekannut että akun miinuksesta auton runkoon menevä piuha on riittävän paksu ja Kunnolla kiinnitettynä eikä ole liittimet ruosteessa? Ja vahvistimen miinuksesta pitää myös olla vedettynä kunnon piuhalla auton runkoon, mieluusti mahd. lyhyt johto. Ja konkan tapauksessa puhutaan Faradeista eikä Ohmeista. Jos epäilet konkkaa, niin heitä konkka pois välistä ja katso vieläkö välkkyy. Ei se välkkyminen Konkasta johdu..

        PS. Jos et itse osaa mitata/tsekata onko akku&laturi kunnossa, niin käy jossakin autosähköliikkeessä, siellä osaavat.

        akku ja laturi ovat kunnossa ja ilman konkkaa on kokeiltu kun siksi sen hankinkin kun välkyttää valot mutta voisiko akun suurentaminen auttaa asiaan vakio akku ja tehoja on 60


      • riska_74
        sepe87 kirjoitti:

        akku ja laturi ovat kunnossa ja ilman konkkaa on kokeiltu kun siksi sen hankinkin kun välkyttää valot mutta voisiko akun suurentaminen auttaa asiaan vakio akku ja tehoja on 60

        ihan tässä yleisen mielenkiinnon vuoksi yleismittarilla humpan huutaessa kuinka paljon akun napajännite vaihtelee ja mittaa sama vahvarin plusliittimen ja rungon väliltä.

        vaikka joku jo asian ottikin esille, niin onhan kaikki piuhatukset kunnossa? siis akun maapiuhakin 5cm leveää lattaverkkopiuhaa tai sormen paksuista pyöreetä.

        tekeekö vilkkua yhtäpahasti kolmentonnin kiekoilla kun tyhjäkäynnillä?

        niin, on toi 1200w kyllä aika hurja kuorma oli sitten mikä akku/laturi vaan. se sata ampeeria on suunnilleen starttausvirta kylmälle moottorille, joten voi olla ettei ilman suurempaa akku/laturi/piuhatusremonttia selviä tämä ongelma.. minulla oli taannoisessa fordissani 90A laturi. siitä oli jotain iloa subihommissa. minkä kokoinen laturi teillä on.

        muista että laturi antaa huipputehon vasta kunnon kierroksilla. laturin saa pyörimään kovempaa hihnapyöriä vaihtamalla.

        vaihda autoosi uusi n.130A laturi ja hihnapyörät että pyorii tyhjäkäynnillä lujempaa ja uudet laturilta akulle menevät paksut piuhat ja uusi akku, vaikkapa optima D1400S
        ymsyms, niin alkaa toimimaan. jos ei riitä, niin toinenkin optima akku ja lataus diodi relesysteemit ja isompi konkkasarja.. kyllä sen välkkymisen saa pois.


      • sepe87
        riska_74 kirjoitti:

        ihan tässä yleisen mielenkiinnon vuoksi yleismittarilla humpan huutaessa kuinka paljon akun napajännite vaihtelee ja mittaa sama vahvarin plusliittimen ja rungon väliltä.

        vaikka joku jo asian ottikin esille, niin onhan kaikki piuhatukset kunnossa? siis akun maapiuhakin 5cm leveää lattaverkkopiuhaa tai sormen paksuista pyöreetä.

        tekeekö vilkkua yhtäpahasti kolmentonnin kiekoilla kun tyhjäkäynnillä?

        niin, on toi 1200w kyllä aika hurja kuorma oli sitten mikä akku/laturi vaan. se sata ampeeria on suunnilleen starttausvirta kylmälle moottorille, joten voi olla ettei ilman suurempaa akku/laturi/piuhatusremonttia selviä tämä ongelma.. minulla oli taannoisessa fordissani 90A laturi. siitä oli jotain iloa subihommissa. minkä kokoinen laturi teillä on.

        muista että laturi antaa huipputehon vasta kunnon kierroksilla. laturin saa pyörimään kovempaa hihnapyöriä vaihtamalla.

        vaihda autoosi uusi n.130A laturi ja hihnapyörät että pyorii tyhjäkäynnillä lujempaa ja uudet laturilta akulle menevät paksut piuhat ja uusi akku, vaikkapa optima D1400S
        ymsyms, niin alkaa toimimaan. jos ei riitä, niin toinenkin optima akku ja lataus diodi relesysteemit ja isompi konkkasarja.. kyllä sen välkkymisen saa pois.

        joo kyllä se välkyttää vaikka olis kierroskiakin laturin tehoja en ole kattonut mutta vakia laturi se on mikä sitten ford mondeo vm2000 sitten onkin


    • tietävämpi

      Vitun tyhmä se ei ole ohmin vaan faradin=DDDDDDDDD

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe