Kertokaas nyt kun mulla on autossa 1200w vahvistin ja pioneer 3000 ja valot räpsyttää kun oikein jytisee ja mulla on siinä kiinni 3 ohmin konkka mutta taitaa ola rikki kun ei auta että millaisia ja millainen pitäisi olla jos laittaisi oman akun vahvistimelle olen kuullu että vois ola parempi
Valot välkyttää
9
1112
Vastaukset
- 56156151
Johdot ja liitokset ekaks kuntoon! Johdon paksuus ois hyvä jos ois 52mm2!!! Toinen akku on aina hyv' vaihtoehto ja muista sitten järjestää kunnon tuuletus akulle tulee kivat h;yryt muuten!!!
- sepe87
johdot pitäisi olla kunnossa siellä on yks noin 1cm vahvunen johto ja toinen 15mm vahvunen en ymmännä noista 52mm2 mitään
- sepe87
sepe87 kirjoitti:
johdot pitäisi olla kunnossa siellä on yks noin 1cm vahvunen johto ja toinen 15mm vahvunen en ymmännä noista 52mm2 mitään
niin ja jos se akku on niin monimutkanen laittaa niin kannattais kyllä sitä konkkaa jossain käyttää
- eX_HiFisti
sepe87 kirjoitti:
niin ja jos se akku on niin monimutkanen laittaa niin kannattais kyllä sitä konkkaa jossain käyttää
Ootko ikinä mitannut mikä on akun jännite kuormittamattomana ja kuormitettuna? Mittaappa akun napajännite, kun auto on ollut parkissa YÖN YLI ja ennen kuin laitat mitään virtoja päälle. Jos akku on hyvässä hapessa eli täynnä, pitäisi jännitteen olla n. 12,5-12,6V. Jos on vähemmän, niin akku on vajaa. Lanppujen välkkyminenhän johtuu siis virran puutteesta. Sitten, mikähän on laturin latausjännite? ja paljonko laturi pystyy antamaan virtaa? Auton ollessa käynnissä akun napajänniteen tulisi olla välillä 14,0-14,7V. Kun Luukutat hunppaa, jännite tietty laskee. Laturin jännitehän on suurempi kuin akun jännite...aika lookista? Täten laturi lataa akkua ja antaa virtaa myös hunppavehkeille. Sanoit tehova olevan 1200W. Jos jännite olisi 12V, nin sähköopin lyhyellä oppimäärällä voidaan laskea tehonkaavasta, joka on P=U*I eli W=V*A, että I=P/U = 1200W/12V = 100 Ampeeria. Eli täydellä teholla ja 12V:n jännitteellä vahvarisi imaisee 100A virtaa. Kysymys kuuluu: monenko amppeerin laturi pirssissäsi on? Ja toinen juttu, paskana oleva/huonossa hapessa oleva akku ei anna virtaa (ainakaan tarvittavalla jännitteellä) joka meinaa sitä, että laturin pitäisi punkea virtaa sekä hunppavehkeille että akulle. Mutta kun virta ei riitä, niin siitä seuraa että jännite tippuu ja kun jännite tippuu, alkavat myös valot välkkymään Passon tahissa!
Sitten ne virtapiuhojen paksuus. Sillon kun puhutaan Suurista tehoista ja pitkistä vedoista (oletko asentanut vahvaimen takapaksiin?), niin virtapiuhassa pitää tietty olla riittävästi neliöitä eli Pinta-alaa. 35 neliömilliä akulta takapaksiin. Pitää myös muistaa että sama virta kulkee myös Miinus johdossa eli olethan tietty tsekannut että akun miinuksesta auton runkoon menevä piuha on riittävän paksu ja Kunnolla kiinnitettynä eikä ole liittimet ruosteessa? Ja vahvistimen miinuksesta pitää myös olla vedettynä kunnon piuhalla auton runkoon, mieluusti mahd. lyhyt johto. Ja konkan tapauksessa puhutaan Faradeista eikä Ohmeista. Jos epäilet konkkaa, niin heitä konkka pois välistä ja katso vieläkö välkkyy. Ei se välkkyminen Konkasta johdu..
PS. Jos et itse osaa mitata/tsekata onko akku&laturi kunnossa, niin käy jossakin autosähköliikkeessä, siellä osaavat. - snadistihifisti
eX_HiFisti kirjoitti:
Ootko ikinä mitannut mikä on akun jännite kuormittamattomana ja kuormitettuna? Mittaappa akun napajännite, kun auto on ollut parkissa YÖN YLI ja ennen kuin laitat mitään virtoja päälle. Jos akku on hyvässä hapessa eli täynnä, pitäisi jännitteen olla n. 12,5-12,6V. Jos on vähemmän, niin akku on vajaa. Lanppujen välkkyminenhän johtuu siis virran puutteesta. Sitten, mikähän on laturin latausjännite? ja paljonko laturi pystyy antamaan virtaa? Auton ollessa käynnissä akun napajänniteen tulisi olla välillä 14,0-14,7V. Kun Luukutat hunppaa, jännite tietty laskee. Laturin jännitehän on suurempi kuin akun jännite...aika lookista? Täten laturi lataa akkua ja antaa virtaa myös hunppavehkeille. Sanoit tehova olevan 1200W. Jos jännite olisi 12V, nin sähköopin lyhyellä oppimäärällä voidaan laskea tehonkaavasta, joka on P=U*I eli W=V*A, että I=P/U = 1200W/12V = 100 Ampeeria. Eli täydellä teholla ja 12V:n jännitteellä vahvarisi imaisee 100A virtaa. Kysymys kuuluu: monenko amppeerin laturi pirssissäsi on? Ja toinen juttu, paskana oleva/huonossa hapessa oleva akku ei anna virtaa (ainakaan tarvittavalla jännitteellä) joka meinaa sitä, että laturin pitäisi punkea virtaa sekä hunppavehkeille että akulle. Mutta kun virta ei riitä, niin siitä seuraa että jännite tippuu ja kun jännite tippuu, alkavat myös valot välkkymään Passon tahissa!
Sitten ne virtapiuhojen paksuus. Sillon kun puhutaan Suurista tehoista ja pitkistä vedoista (oletko asentanut vahvaimen takapaksiin?), niin virtapiuhassa pitää tietty olla riittävästi neliöitä eli Pinta-alaa. 35 neliömilliä akulta takapaksiin. Pitää myös muistaa että sama virta kulkee myös Miinus johdossa eli olethan tietty tsekannut että akun miinuksesta auton runkoon menevä piuha on riittävän paksu ja Kunnolla kiinnitettynä eikä ole liittimet ruosteessa? Ja vahvistimen miinuksesta pitää myös olla vedettynä kunnon piuhalla auton runkoon, mieluusti mahd. lyhyt johto. Ja konkan tapauksessa puhutaan Faradeista eikä Ohmeista. Jos epäilet konkkaa, niin heitä konkka pois välistä ja katso vieläkö välkkyy. Ei se välkkyminen Konkasta johdu..
PS. Jos et itse osaa mitata/tsekata onko akku&laturi kunnossa, niin käy jossakin autosähköliikkeessä, siellä osaavat.Noin paljoa tehoa se vahvistin ei tietenkään vie (saatikka sitten tuota kaiuttimille). 100 ampeeria virtaa riittää mainiosti hitsaukseen.
Yksi nolla noista luvuista pois, niin ollaan lähempänä totuutta. - sepe87
eX_HiFisti kirjoitti:
Ootko ikinä mitannut mikä on akun jännite kuormittamattomana ja kuormitettuna? Mittaappa akun napajännite, kun auto on ollut parkissa YÖN YLI ja ennen kuin laitat mitään virtoja päälle. Jos akku on hyvässä hapessa eli täynnä, pitäisi jännitteen olla n. 12,5-12,6V. Jos on vähemmän, niin akku on vajaa. Lanppujen välkkyminenhän johtuu siis virran puutteesta. Sitten, mikähän on laturin latausjännite? ja paljonko laturi pystyy antamaan virtaa? Auton ollessa käynnissä akun napajänniteen tulisi olla välillä 14,0-14,7V. Kun Luukutat hunppaa, jännite tietty laskee. Laturin jännitehän on suurempi kuin akun jännite...aika lookista? Täten laturi lataa akkua ja antaa virtaa myös hunppavehkeille. Sanoit tehova olevan 1200W. Jos jännite olisi 12V, nin sähköopin lyhyellä oppimäärällä voidaan laskea tehonkaavasta, joka on P=U*I eli W=V*A, että I=P/U = 1200W/12V = 100 Ampeeria. Eli täydellä teholla ja 12V:n jännitteellä vahvarisi imaisee 100A virtaa. Kysymys kuuluu: monenko amppeerin laturi pirssissäsi on? Ja toinen juttu, paskana oleva/huonossa hapessa oleva akku ei anna virtaa (ainakaan tarvittavalla jännitteellä) joka meinaa sitä, että laturin pitäisi punkea virtaa sekä hunppavehkeille että akulle. Mutta kun virta ei riitä, niin siitä seuraa että jännite tippuu ja kun jännite tippuu, alkavat myös valot välkkymään Passon tahissa!
Sitten ne virtapiuhojen paksuus. Sillon kun puhutaan Suurista tehoista ja pitkistä vedoista (oletko asentanut vahvaimen takapaksiin?), niin virtapiuhassa pitää tietty olla riittävästi neliöitä eli Pinta-alaa. 35 neliömilliä akulta takapaksiin. Pitää myös muistaa että sama virta kulkee myös Miinus johdossa eli olethan tietty tsekannut että akun miinuksesta auton runkoon menevä piuha on riittävän paksu ja Kunnolla kiinnitettynä eikä ole liittimet ruosteessa? Ja vahvistimen miinuksesta pitää myös olla vedettynä kunnon piuhalla auton runkoon, mieluusti mahd. lyhyt johto. Ja konkan tapauksessa puhutaan Faradeista eikä Ohmeista. Jos epäilet konkkaa, niin heitä konkka pois välistä ja katso vieläkö välkkyy. Ei se välkkyminen Konkasta johdu..
PS. Jos et itse osaa mitata/tsekata onko akku&laturi kunnossa, niin käy jossakin autosähköliikkeessä, siellä osaavat.akku ja laturi ovat kunnossa ja ilman konkkaa on kokeiltu kun siksi sen hankinkin kun välkyttää valot mutta voisiko akun suurentaminen auttaa asiaan vakio akku ja tehoja on 60
- riska_74
sepe87 kirjoitti:
akku ja laturi ovat kunnossa ja ilman konkkaa on kokeiltu kun siksi sen hankinkin kun välkyttää valot mutta voisiko akun suurentaminen auttaa asiaan vakio akku ja tehoja on 60
ihan tässä yleisen mielenkiinnon vuoksi yleismittarilla humpan huutaessa kuinka paljon akun napajännite vaihtelee ja mittaa sama vahvarin plusliittimen ja rungon väliltä.
vaikka joku jo asian ottikin esille, niin onhan kaikki piuhatukset kunnossa? siis akun maapiuhakin 5cm leveää lattaverkkopiuhaa tai sormen paksuista pyöreetä.
tekeekö vilkkua yhtäpahasti kolmentonnin kiekoilla kun tyhjäkäynnillä?
niin, on toi 1200w kyllä aika hurja kuorma oli sitten mikä akku/laturi vaan. se sata ampeeria on suunnilleen starttausvirta kylmälle moottorille, joten voi olla ettei ilman suurempaa akku/laturi/piuhatusremonttia selviä tämä ongelma.. minulla oli taannoisessa fordissani 90A laturi. siitä oli jotain iloa subihommissa. minkä kokoinen laturi teillä on.
muista että laturi antaa huipputehon vasta kunnon kierroksilla. laturin saa pyörimään kovempaa hihnapyöriä vaihtamalla.
vaihda autoosi uusi n.130A laturi ja hihnapyörät että pyorii tyhjäkäynnillä lujempaa ja uudet laturilta akulle menevät paksut piuhat ja uusi akku, vaikkapa optima D1400S
ymsyms, niin alkaa toimimaan. jos ei riitä, niin toinenkin optima akku ja lataus diodi relesysteemit ja isompi konkkasarja.. kyllä sen välkkymisen saa pois. - sepe87
riska_74 kirjoitti:
ihan tässä yleisen mielenkiinnon vuoksi yleismittarilla humpan huutaessa kuinka paljon akun napajännite vaihtelee ja mittaa sama vahvarin plusliittimen ja rungon väliltä.
vaikka joku jo asian ottikin esille, niin onhan kaikki piuhatukset kunnossa? siis akun maapiuhakin 5cm leveää lattaverkkopiuhaa tai sormen paksuista pyöreetä.
tekeekö vilkkua yhtäpahasti kolmentonnin kiekoilla kun tyhjäkäynnillä?
niin, on toi 1200w kyllä aika hurja kuorma oli sitten mikä akku/laturi vaan. se sata ampeeria on suunnilleen starttausvirta kylmälle moottorille, joten voi olla ettei ilman suurempaa akku/laturi/piuhatusremonttia selviä tämä ongelma.. minulla oli taannoisessa fordissani 90A laturi. siitä oli jotain iloa subihommissa. minkä kokoinen laturi teillä on.
muista että laturi antaa huipputehon vasta kunnon kierroksilla. laturin saa pyörimään kovempaa hihnapyöriä vaihtamalla.
vaihda autoosi uusi n.130A laturi ja hihnapyörät että pyorii tyhjäkäynnillä lujempaa ja uudet laturilta akulle menevät paksut piuhat ja uusi akku, vaikkapa optima D1400S
ymsyms, niin alkaa toimimaan. jos ei riitä, niin toinenkin optima akku ja lataus diodi relesysteemit ja isompi konkkasarja.. kyllä sen välkkymisen saa pois.joo kyllä se välkyttää vaikka olis kierroskiakin laturin tehoja en ole kattonut mutta vakia laturi se on mikä sitten ford mondeo vm2000 sitten onkin
- tietävämpi
Vitun tyhmä se ei ole ohmin vaan faradin=DDDDDDDDD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673427- 152066
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231480Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701241- 441211
- 371111
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381063Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361021- 47994
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.38958