Moikka
Ajattelin kysyä täältä kun en oikeen muualtakaan löydä tietoa..
Meillä on siis nuori poikakissa,jonka veimme tyttökissan luokse kiima-aikana..
Tyttökissa oli selvästi kiinnostunut meidän pojasta,mutta kun tyttö yritti lähestyä meidän katti murisi tai oli välinpitämätön..
Yhdessä vaiheessa meinasi jopa nukahtaa..aika hassua..OSAISIKO JOKU SANOA MITÄ TÄMÄ KÄYTÖS TARKOITTAA? -Kiitos :)
Astutus
13
1595
Vastaukset
- ei.
taida olla vielä sukukypsä tai sitten ensikertalaisena on epävarma eikä tiedä mitenkä tulee toimia.
Onko astutus-asia nyt loppuun asti mietitty? Molemmat kissat rokotettuja, FeLV ja FIV testattuja ja veriryhmät määritelty? Hätäkassa olemassa jos joudutaan keisarileikkaukseen? Maatiaiskissojen pennuttamisessa ei ole mitään väärään kunhan se tehdään oikein ja asiallisesti.- käe.
Kissoja on iät ja ajat pennuteltu ilman testejä hyvällä menestyksellä. Niin jatkossakin.
- sartsa87
käe. kirjoitti:
Kissoja on iät ja ajat pennuteltu ilman testejä hyvällä menestyksellä. Niin jatkossakin.
Meidän kisu on aina ollut terve :)
- ....
käe. kirjoitti:
Ja on niitä pentuja ennenkin kuollut paljon selittämättömästi. Nyt se voidaan ehkäistä helposti esimerkiksi määrittelemällä ne väriryhmät.
Tuo "aina ennenkin" on tosi huono vertaus. - sartsa87
.... kirjoitti:
Ja on niitä pentuja ennenkin kuollut paljon selittämättömästi. Nyt se voidaan ehkäistä helposti esimerkiksi määrittelemällä ne väriryhmät.
Tuo "aina ennenkin" on tosi huono vertaus.Tämä Astutus ON SUUNNITELTU,ja varmasti haluttu.Molemmat kissat ovat nuoria ja TERVEITÄ.Pennut annetaan vain vastuuntuntoisiin koteihin :)
En kyllä ymmärrä miksi tuommoisia kysellään,kun kysyin ihan muuta.. - ....
sartsa87 kirjoitti:
Tämä Astutus ON SUUNNITELTU,ja varmasti haluttu.Molemmat kissat ovat nuoria ja TERVEITÄ.Pennut annetaan vain vastuuntuntoisiin koteihin :)
En kyllä ymmärrä miksi tuommoisia kysellään,kun kysyin ihan muuta..se veriryhmätestaus ei liity terveyteen. Se tehdään siksi että jos vanhemmat ovat eri veriryhmää pennut saattavat kuolla melkein heti synnyttyään. Sitäpaitsi et millään voi tietää onko esim. naaraskissalla FIV (kissojen aids) ellei sitä ole testattu!
- .....
.... kirjoitti:
se veriryhmätestaus ei liity terveyteen. Se tehdään siksi että jos vanhemmat ovat eri veriryhmää pennut saattavat kuolla melkein heti synnyttyään. Sitäpaitsi et millään voi tietää onko esim. naaraskissalla FIV (kissojen aids) ellei sitä ole testattu!
Miksi siitä suutut että ohmiset yrittävät auttaa kertomalla vaaroista? Minä ainakin ottaisin kaiken aiheeseen liittyvän tiedon innolla vastaan. Ja olen ottanutkin ennen ekojen pentujeni tekoa, ja yhä otan mielelläni kun uutta tietoa tulee.
- veriryhmä
..... kirjoitti:
Miksi siitä suutut että ohmiset yrittävät auttaa kertomalla vaaroista? Minä ainakin ottaisin kaiken aiheeseen liittyvän tiedon innolla vastaan. Ja olen ottanutkin ennen ekojen pentujeni tekoa, ja yhä otan mielelläni kun uutta tietoa tulee.
Suosittelen lämpimästi että ne veriryhmät katsottaisiin.
JOS olen nyt väärässä niin joku viisampi korjatkoon .Eli jos veriryhmät ovat "väärät" pennut kuolevat emän maidon vastaineisiin ...tämä koskee siis kaikkia kissoja ja näitä kuolemia on ollut aina (olen maalta kotoisin ja nähnyt selvittämättömiä pentueen menetyksiä).
Vaikka veriryhmät olisivat yhteen sopimattomat ja kissat halutaan silti astuttaa niin sitten pentuja ei pidä päästää syömään emon maitoa oliko se 48 h ...tällöin emon nisät peitetään ja pnnut ruokitaan käsin .
En itse lähtisi leikkimään hyvällä tuurilla kun uskoisin ettei tuosta tule kuluja kuin 100 e .. :) - asiat
sartsa87 kirjoitti:
Tämä Astutus ON SUUNNITELTU,ja varmasti haluttu.Molemmat kissat ovat nuoria ja TERVEITÄ.Pennut annetaan vain vastuuntuntoisiin koteihin :)
En kyllä ymmärrä miksi tuommoisia kysellään,kun kysyin ihan muuta..eivät ole mitään henkilökohtaisia loukkauksia juuri sinua kohtaan vaan hyviä asiantuntevia ja hyvällä tahdolla annettuja vinkkejä miten pidät kissasi ja tulevat pennut terveinä! Järki käteen. itse olisin kiitollinen kun joku muistaa asioista mainita! On kova pala kun rakas kissa tai pennut kuolevat! Kaikki sairaudet eivät oireile vanhemmissa vaan voivat oireilla vasta pennuilla! Parempi katsoa kuin katua! Onnea pienokaisten odotukseen :)
- mariska_______aaa
asiat kirjoitti:
eivät ole mitään henkilökohtaisia loukkauksia juuri sinua kohtaan vaan hyviä asiantuntevia ja hyvällä tahdolla annettuja vinkkejä miten pidät kissasi ja tulevat pennut terveinä! Järki käteen. itse olisin kiitollinen kun joku muistaa asioista mainita! On kova pala kun rakas kissa tai pennut kuolevat! Kaikki sairaudet eivät oireile vanhemmissa vaan voivat oireilla vasta pennuilla! Parempi katsoa kuin katua! Onnea pienokaisten odotukseen :)
eikös luonnon ja lajin jatkumisen kannalta ole todella huonoa jos VERIRYHMÄN pitää olla sama? Tuskin millään eläimellä lisääntyminen on niin vaikeaa.
- tuota jos
mariska_______aaa kirjoitti:
eikös luonnon ja lajin jatkumisen kannalta ole todella huonoa jos VERIRYHMÄN pitää olla sama? Tuskin millään eläimellä lisääntyminen on niin vaikeaa.
otettaisiin sellainen yksinkertainen selitys tähän asiaan.
Suurin osa kissoista on veriryhmää A, erään tutkimuksen mukaan tutkituista yli 90 %. Siis hyvin pieni osa on veriryhmää B. On myös veriryhmä AB.
Ongelmia tulee silloin kun emo sattuu olemaan veriryhmää B ja uros A, koska tuo A dominoi B:tä ja silloin syntyvät pennut ovat yleensä A tai AB veriryhmää. Kun ne imevät B emon maitoa, niille aiheutuu anemia joka johtaa ongelmiin. Osalle pennuista ei aiheudu kuin ehkä hännän pään kuolio, osa sitten kuolee ja kaikkea siltä väliltä. Tästä syystä pitää tietää etukäteen mitä veriryhmää vanhemmat on, jotta nuo kuolemat voidaan välttää. Nykytiedon mukaan riittää 16 tunnin eristys ja sen jälkeen pennut voivat imeä emoaan huoletta.
Siinä olet oikeilla jäljillä, että on geenien monimuotoisuuden kannalta (lajin jatkuminen) hyvä jos niitä B-ryhmän kissoja ei karsita käytöstä pois. Mutta se aiheuttaa sen, että veriryhmät pitää olla tiedossa kun pentuja aletaan suunnittelemaan. B-ryhmän pieni määrä kissapopulaatiossa johtunee juuri tuosta ongelmasta.
Jos taas molemmat vanhemmat on B-ryhmää, emo on A ja uros B, tai molemmat on A:ta, ei tätä ongelmaa ole.
Myös ihmisillä on samantyyppisiä veriryhmien sopimattomuuksia, siksi ihmisiltä ne tutkitaan automaattisesti. Verensiirto esim. väärällä veriryhmällä aiheuttaa ongelmia.
- :)
Kaveri varmaan kysyi astutuksesta eikä mitä pitäisi tehdä. Anna että luonto hoitaa hommat niin hyvin menee.
- joopa...
Ja kaverin kissa on jo varmaankin tehnyt hommansa jos on osannut, sentään reilu pari vuotta on kysymyksestä aikaa ja jo ensimmäisessä vastauksessa on saanut sen todennäköisimmän syynkin.
Mutta, miksi ei saisi antaa neuvoja kysyjälle tai vastaajalle jos tuntuu siltä, ettei tietoa ole riittävästi?
Nuo "ainahan on ollut niin" vastaukset kun kertoo selvästi, ettei vastaajankaan tiedot ole ajanmukaisia. Pentuja on aina syntynyt ja niitä on aina myös kuollut, eikä syitä ole edes tutkittu. Kun kissat on lemmikkeinä synnyttäneet sisätiloissa omistajan luona, on vasta havahduttu siihen, että ongelmia on. Ja ongelmien syitä on alettu tutkimaan tarkemmin jotta niihin on voitu puuttua.
Se, että vedotaan "ainahan kissat on synnyttänny" lauseilla, kertoo myöskin ihmisen arvostuksen ala-arvoisuudesta kun kyseessä on kissa. Se taas kun omistaja ottaa selvää ja toimii niin, ettei ongelmia juurikaan tulisi, kertoo arvostuksen hyvästä tasosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743