Historian yo: mitkä kurssit tärkeitä?

Stressaantunut 2. luokkalainen

Hei! Vaikka välillä olin jo toista mieltä, ajattelin sittenkin että voisin kirjoittaa historian. Kysymykseni kuuluukin, mitkä kaikki lukion kurssit kannattaa käydä jotta historian yo:ssa voisi onnistua (mielellään E tai L)?
Olen siis nyt toisella luokalla ja toisen vuoden loppuun mennessä käynyt kaikki pakolliset kurssit eli 1, 2, 3 ja 4. Lisäksi olen käynyt yhteiskuntaopista kurssit 1, 2 ja 4.
Abivuodelle jäisi historian syventävät kurssit 5 ja 6. Kirjoittaisin historia keväällä 2010.

Mitä mieltä te olette, tuleeko tällä aikataululla liian kiire ja onko suunnitelmani järkevä? Entä ovatko kurssit 5 ja 6 ollenkaan tärkeitä historian yo:n kannalta?

4

8999

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gluck

Kirjottelin noin vuosi sitten vastaavat ohjeet historian yo-kokeeseen ja tässä ne nyt ovat copy pastettuna: (alkuperäinen postaus löytyy täältä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000025&posting=22000000035570768

Eli kerran aika moni on kysellyt täällä ainakin tuosta historian kokeesta, niin päätin aikani kuluksi tässä kirjoitella hieman yleisluontoisia ohjeita siitä.

------------------HISTORIASTA----------------

Historian kokeessa on 10 kysymystä, joista kuuteen (6) vastataan. Kokeessa on:
      -Kahdeksan (8) normaalia tehtävää; max 6p/teht,
      -Kaksi (2) jokeri tehtävää; max 9p/teht,
      eli vastaajan vastatessa 2 jokeriin maksimipistemäärä on 42, muulloin 39 tai 36.

L:n on saanut: (K = kevät, S = syksy)
      K08-->33p;
      S07-->35p;
      K07-->34p;
      S06-->32p;
      K06-->32p eli vuosina 2006-2008 L:n on saanut keskimäärin 33,2 pisteellä.

Yleensä kysymykset ovat jakautuneet suurin piirtein tällä tavalla:

Kurssi 1: 2 normaalia kysymystä
      Kurssi 2: 2 normaalia kysymystä
      Kurssi 3: 1 norm ja 1 jokeri kysymys! = 2
      Kurssi 4: 1 norm ja 1 jokeri kysymys! = 2
      Kurssi 5: 1 normaali kysymys
      Kurssi 6: 1 normaali kysymys

Melkein voin sanoa, että näin kysymykset tulevat asettumaan 100%:sti. Jokerit tulevat yleensä kursseista 3 ja 4, mutta niissä saattaa olla jonkinlaisia yhtymäkohtia kursseihin 1 ja 2, MUTTA EI kursseihin 5 ja 6.

Kuten oheisesta taulukosta voikin päätellä tärkeimmät kurssit ovat siis ehdottomasti kurssit 3 ja 4, mikäli tavoittelet laudaturia (tai eximiaa), sillä käytännössä sinun tulee tai ainakin kannattaa vastata jokerikysymyksiin. Esimerkiksi viime vuoden syksyllä, jolloin itse kirjoitin historian, L:n raja taisi olla 35 pistettä eli käytännössä ilman jokereihin vastaamista L:llä olisi jäänyt erittäin vaikeasti saatavaksi. Itse vastasin kumpaankin jokeriin, joista sain yhteensä 17 pistettä eli enää tarvitsin vain 18 pistettä neljästä normaalista tehtävästä, mikä tarkoittaa vain ~4,5 pistettä/tehtävä. Toivottavasti tämä antaa kuvaa, kuinka tärkeitä jokeritehtävät ovat L:n saamiseksi.

3 & 4 kurssin tärkeyttä korostaa lisäksi tietenkin se, että niistä kummastakin tulee lisäksi yhteensä 2 normaalia tehtävää. Näin ollen hallitsemalla hyvin kyseiset kurssit voit vastata jopa neljään kuudesta tehtävästä pelkästään kahden kurssin pohjalta!

Itse siis suosittelen, että kurssien 3 & 4 lisäksi luet AINOASTAAN kurssit 1 ja 2, sillä niistä yleensä tulevat kaikkein helpoimmat normaalit tehtävät. Koska pelkästään kursseista 1,2,3,4 tulee 8 tehtävää voit siis jättää vastamatta esimerkiksi kokonaan kurssin 2 tehtäviin tai vaikkapa sekä kurssin 3 että 4 normaaliin tehtävään, jos ne sinä vuonna sattuvat olemaan jotenkin erityisen monimutkaisia.

Kursseja 5 ja 6 EN suosittele lukemaan jo senkään takia, että niistä kysytään vain 1 kysymys per kurssia. Lisäksi kurssia 6 EN suosittele lukemaan jo senkään takia, että siitä kysyttävä kysymys on usein ollut sen verran epämääreinen, että 6 pisteen saaminen voi olla vaikeahkoa ottaen huomioon kyseisen kurssin laajuus. Sen sijaan 5 kurssista kysyttävä kysymys on ollut usein helpohko, mutta itse kannatan silti, että luet vain 4 ensimmäistä kurssia hyvin, jolloin lukumäärä on pienempi ja pysytyt keskittymään yksityiskohtiin paremmin.

Lukemalla kahden tai useamman kustantajan kirjat erityisesti noin 3/4 kursseista saa varmasti paremman ja yksityiskohtaisemman kokonaistietotason niistä. Itse luin opettajan lainaaman sekä Forum -kirjasarjan, Eepos -kirjasarjan, että jonkin vanhemman kirjasarjan noitten 3/4 kurssien osalta, sekä Forum -/muutostenmaailma -kirjasarjat kurssien 1/2 osalta. Kurssia 6 en edes vilkaissut (vaikka olinkin sen käynyt), sekä kurssin 5 kuin vain kerran ja senkin monta kuukautta ennen itse koetta. Omasta mielestäni mitenkään mainostamatta kokonaisuutena Forum -kirjasarja oli selvästi paras.

Eli summa summarum suosittelen, että panostat eniten kursseihin 3 ja 4, sitten kursseihin 1 ja 2, ja sitten samalla jos aikaa/kiinnostusta löytyy niin kurssiin 5. Itse en kurssia 6 edes lukisi.

Se, kuinka paljon kannattaa tai tarvii lukea riippuu henkilöstä. Itse luin alla olevalla tavalla, missä suluissa on muista kirjasarjoista luettut kerrat. Osa lukukerroista ei toki ollut aivan a:sta ö:hön, mutta pääpiirteittäin kyllä.
      kurssi 1--> 2 (1) =3 kertaa
      kurssi 2--> 2 (1) =3 kertaa
      kurssi 3--> 2 (1 1)=4 kertaa
      kurssi 4--> 2 (1 1)=4 kertaa
      kurssi 5--> 1 =1 kertaa
      kurssi 6--> 0 =0 kertaa

Huh tulipas tästä pitkä... No onnea kaikille lukemiseen kuitenkin ja kysykää jos jotain jäi epäselväksi tai jokin tuntuu jossain kurssissa hankalalta!

• stressaantunut 2. luokkalainen

Kiitos todella paljon hienoista ohjeista :) Ainakin niiden perusteella siis sai sen kuvan että historian kirjoituksissa voi pärjätä vaikka ei olisi lukenut syventäviä kursseja lainkaan...
        Otan silti ehkä kuitenkin abivuonna ainakin kurssin 5.

• abi09

Itse kirjotin historiasta E:n viime syksynä. Lukemisen alottelin heinäkuun alussa ja kesäloman aikana ehdin kerrata 3 ensimmäistä kurssia. Koulun alkaessa sitte piti kahlata ne 2 viimestä kurssia (4 ja 5), kun 6. en enää erikseen alkanut pänttäämään. Kävin sen 6. kurssin siinä samaan aikaan syksyllä, niin tunnilta jäi sen verran päähän, kun tarvitsi. Syventävät kurssit eivät suoranaisesti ole "tärkeitä", mutta antavat kyllä paljon pohjatietoa ja syvempää ymmärtämistä. Ainakin syksyn jokereista toinen oli sellanen, missä olis voinu käyttää vaikka 6. kurssin tietämystä eri mantereista..

Ei sulle ainakaan liian kiire tule, hyvin kerkeää :) Historia on kyllä tosiaan semmonen aine, että luettavaa on paljon. Mutta jos siitä tykkää, niin helposti selviää. Tsemppiä!

• stressaantunut 2. luokkalainen

Kiitos paljon vastauksestasi! :) Olitko muuten lukenut viidennen kurssin jo toisena lukiovuonna vai vasta 3. vuonna? Sitähän kai suositeltaisiin otettavan jo ennen kurssia 4, mutta meidän lukiossa se silti on kurssitarjottimessa abien puolella, eli kai sen kerkeää 3. vuonnakin...
        Onnea historian E:stä! :) Onnea myös kevään kirjoituksiin! Toivottavasti onnistut :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe