EXCEL

HELP_ME!!!

Osaako joku auttaa. Eli ongelma on tämä:
Yritän saada "maalaamalla" listaa jatkettu.
Ensimmäinen arvo on =A1*B1 seuraavan tulisi olla =A1*C1 seuraavan =A1*D1. Eli pelkän kirjaimen pitäisi muuttua aakkosissa seuraavaan. Onko mahdollista saada jotenkin toimimaan yllä kerrotulla tavalla??? Apuja!!!

5

870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      $-merkki numeron eteen niin se ei muutu =A$1*B$1

      • F4:stä

        Paina F4, kun haluat taaloja. kerrran kahdesti tai kolmasti. Kätevämpi kin merkin kirjoittaminen


      • tarkennus

        Alkuperäisessä viestissä A-sarakeosoite pysyi aina samana eli myös A:n eteen $-merkki:
        =$A$1*B$1


      • Toimikaan
        tarkennus kirjoitti:

        Alkuperäisessä viestissä A-sarakeosoite pysyi aina samana eli myös A:n eteen $-merkki:
        =$A$1*B$1

        Muuten toimii, mutta se aloittaa aina "pötkön" alusta. Eli jos laitan

        =$A$1*B$1
        =$A$1*C$1
        =$A$1*D$1

        Ja alan "maalaamalla" kopioimaan, niin neljänneksi tuleva on sama kuin ensimmäinen, eli =$A$1*B$1

        Auttaisko joku lisää tyhmää Excelin käyttäjää???


      • Toimikaan kirjoitti:

        Muuten toimii, mutta se aloittaa aina "pötkön" alusta. Eli jos laitan

        =$A$1*B$1
        =$A$1*C$1
        =$A$1*D$1

        Ja alan "maalaamalla" kopioimaan, niin neljänneksi tuleva on sama kuin ensimmäinen, eli =$A$1*B$1

        Auttaisko joku lisää tyhmää Excelin käyttäjää???

        Ajattelet asiaa liian mekaanisesti. Mieti kaavan sisältöä, älä ulkoasua. Jos solussa C1 on kaava =A1 B1, niin A1 ja B1 ovat viittauksia suhteessa soluun C1 (siis suhteellisia soluviittauksia). A1 tarkoittaa: tämä rivi kaksi saraketta vasemmalle, ja B1: tämä rivi seuraava sarake vasemmalle. Kun C1:sen kaava kopioidaan seuraavalle riville (siis soluun C2), sisältö säilyy: Tämä rivi kaksi saraketta vasemmalle plus tämä rivi seuraava sarake vasemmalle, siis A2 B2. Dollarimerkillä voidaan kiinnittää rivi- tai sarakeviittaus tiettyyn riviin (esimerkiksi rivi 1) tai sarakkeeseen (esimerkiksi sarake B), $-merkillä saadaan siis absoluuttinen soluviittaus.

        Jos solussa A2 on kaava =$A$1*B$1, se tarkoittaa "Solun A1 arvo kertaa tämän sarakkeen oikealla puolella olevan sarakkeen rivin 1 arvo". Jos solussa A3 on kaava =$A$1*C$1, se tarkoittaa "Solun A1 arvo kertaa tästä lukien toisena oikealla olevan sarakkeen rivin 1 arvo". Jos solussa A4 on kaava =$A$1*D$1, se tarkoittaa "Solun A1 arvo kertaa tästä lukien kolmantena oikealla olevan sarakkeen rivin 1 arvo". Eli kaavan sisältö muuttuu. Tämän takia Excel ei osaa päätellä mikä muutos seuraavlle riville pitäisi tehdä. Excel tulkitseekin solujen A2-A4 kaavat sarjaksi merkkijonoja (eikä kaavoiksi) ja alkaa toistaa tätä sarjaa. Siksi kopioinnin seurauksena tulee:
        =$A$1*B$1
        =$A$1*C$1
        =$A$1*D$1
        =$A$1*B$1
        =$A$1*C$1
        =$A$1*D$1
        =$A$1*B$1
        =$A$1*C$1
        =$A$1*D$1
        jne.

        Jos kirjoitat soluun A2 kaavan =$A$1*B$1 ja kopioit sitä alaspäin (siis samassa sarakkeessa), niin kaava säilyy koko ajan samana, koska ainoa suhteellinen osa on jälkimmäisen operandin sarakeviittaus (B$1) ja "tämän sarakkeen (A2:sta lukien) oikealla puolella oleva sarake" on aina B!

        Toivottavasti selostukseni selvitti asiaa. Asia on sinällään simppeli, kunhan idean hoksaa. Se vain vaatii sen ahaa-elämyksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      58
      1685
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1260
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      654
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe