Kysymyksiä suomenlapinkoirista...

mmursumarsu

Eli olisin ehkä kesällä ottamassa lapparin pentua. Kysymyksiä olisi...
1.Kumpi kannattaisi ottaa ekaksi koiraksi. Narttu vai uros? Onko eroja kumpi on seurallisempi?
2.Lähden kouluun n.8.20. Pisimpinä päivinä palaan 15.00. Pystyykö/onko kovin kauheaa koiralle olla niin kauan ihan yksin kotona?
3.Ja olisiko koira kouluun mennessä paras laittaa häkkiin vai jättää sisälle?
4.Millainen lenkki olisi riittävä? Onko okei että aamulla käyn ihan vain nopealla 10min pissalenkillä ja sitten päivällä jollain 30min-tunnin lenkillä ja sitten illalla vielä joku 20min pissalenkki? Ja sitten voi siinä välissä leikkiä jnejne...

10

2681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja lappalainen tarvitsee eh...

vapaan asähläämistä ei pelkillä hihnalenkeillä pärjää tai tietysti jos haluaa eläinrääkkääjäksi.Toinen on se jotta häkkiin ei koiraa saa jättää päiväksi sillä silloin on jo kyseessä eläinsuojelu rikos.häkki on tarkoitetu tilapäiseen parintunnin oleskeluun ei enempää ja entä sitten aiotko pestä kakkasen ja pissasen pennun jokapäivä,kun se on häkkiinsä tehnyt tarpeensa ja maannut siinä.se pistää ihon rikki ja turkin pois.

• ....

Luulen ettei kirjoittaja tarkoittanut ihan HÄKKIÄ häkkiä, vaan jotakin aitausta ulkona tai vastaavaa. voinhan olla väärässä mutten usko että kukaan niin thmä olisi.

• Plippas

1. Se nyt on lähinnä makuasia, mutta myös ihan yksilöstä kiinni, otin itse nartun ajatellen vain että kun se on ainut pentueen narttu, ajattelematta yksilöä. No sain erittäin "urosmaisen" ja uppiniskaisen nartun, enkä sitä haluamaani "pehmeää ja helppoa". Mutta rakas on koira myös vähän hankalampanakin ensimmäisenä koirana.

2. No usein koira nukkuu paljon kun et ole kotona, joten kun pääset kotiin niin puuhaile koirasi kanssa. Pentu ei jaksa koko aikaa pidättää, mutta kyllä sisäsiistiksi tullessaan pärjää ihan hyvin. Sille pitää jättää tekemsitä, luita ja leluja. Ihan aluksi pentue ei kannata jättää kauhean pitkäksi aikaa yksin, ensin harjoitellaan, esim. ihan 10min yksin oloa huoneessa, sitten pidennetään, niin ei tule heti hirveä eroahdistus kun omistaja katoaa vaikkapa 3 tunniksi.

3. Jätä sisälle, koiraa ei kannata jättää yksin "vahtimatta" ulos pitkäksi aikaa, lapinkoira ei muutenkaan missään nimessä ole se "ulkokoira".

4. Pennun kanssa pitää käydä useammin lyhyitä lenkkejä, muuten ei opi helposti sisäsiistiksi. Tokikin jos koira saa olla paljon ulkona, esim pihassa niin ei tarvitse niiin usein. Pennun kanssa ei aluksi kannata käydä hirveän pitkiä lenkkejä, mutta yli puolivuotiaan energioilla aamun 10min, tai illan 20min eivät riitä.

Itse myönnän lenkittäväni liian vähän tommosta nuorta koiraani (1.5v). Aamut: 20min, Päivä: 20minx2, Ilta: 40min ja juuri ennen nukkumaan menoa: 5min.

• on sillä minunkin viihtyy u...

ja saa aina houkutella sisälle.Oltiin 2 viikon vaelluksella j asiellä se nukkuin lumihangen sisällä tyytväisesti koko reissun ja virkeä ja terve ollut aina.Ulkokoiraksi kenties ei kelpaa jos ei kunnon tarhaa ja aina on vaarana jotta noita varkaita,kun liikkuu voi söpö lapikas kadota jopa kotipihalta.

• kokemusta on

Kyllä lappiksesta saa joko sisä tai ulkokoiran.Ensimmäinen meidän oli ulkona viihtyvä vapaana pihalla yöt tosin sisällä aina.Tämä toinen ostettiin 7kk.ikäisenä oli ilmeisesti ollut perheessä jossa oli opetettu olemaan enimmäkseen sisällä tai tarhassa on sellainen sohvan valtaaja nyt.3 v.Narttuja meillä on vain olllut jotka on leikattu pihassa on pysyneet vapaana.Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä ,että suomenlapinkoira on maalle omakotitaloon sopiva rotu ei kerros eikä rivitaloon.Ihana rotu kyllä .Meille tulee uusi tulokas reilun viikon päästä.1.4.on luovutusikäinen.(narttu).3 vuotiaalle iitulle leikkikaveri.Pentuja me ei ole teetätetty niinkuin ei tällä tulevallakaan vaan leikkautetaan.Terveisiä vaan kaikille lappiksen nykyisille ja tuleville omistajille.On se vaan niin ihana rotu!

• kutvonen7

lapinkoira ja suomenlapinkoira viihtyy hyvin ulkona.mutta myös hyvä seura koira.
      heti pitää opettaa kiellot , puru ym.leluja esim koivun oksa mieluimmin tuore ,laita valjaat heti ja pidä niitä myös vaikket kuljeta ulkoiluta ,ota yöksi pois.. meilla se syö kaikki mahdollisen myös marjat ,teen riissistä ja lihasta porkkana peruna ym. pakastan. jos sisäällä jotain pureskelee laita hajustetta , kun oletkotona alä aina silitä ja rapsuta, vaan opeta köllöttämään vaikka vieresssä ,erihuoneessa olemaan useita tunteja, vaikka olet kotona ,se rauhoittuu kun tuntee että olet lähellä. tarhaan laitamme päiväksi kun lähdemme asioille mutta pääsevät sisä tiloihin siis 5v uros ja 1,5v narttu
      eri osastoon ,koska pentu tahtoo painia enemmän jolloin ne saavat tutustua verkon läpi toisiinsa.
      asumme kyllä maalla. ja on pihalla 3000 neliön aitaus joten on juoksu tilaa.en tiedä miten oppii kerros taloissa ja miten haukkuu jos jää pitkäksi aikaa yksin.

• Elsku``

Moi!olen omistanut lapinkoiran ja voin ehkä auttaa!
      1.)itse suosittelisin urosta, sillä se on seurallisempi ehkä hieman, mutta toisaalta taas välillä vähän jääräpäinen.
      2.)ei ole!kunhan jättää hieman ruokaa...kyllä pystyy, riippuu tietysti hieman yksilöstä..
      3.)katso onko teräviä esineitä tai mitään vaarallista silloin kun se on pentu..muuten sen voi pitää vapaana talossa.
      4.)joo!koira pitää ulkona olemisesta ja suosittelen mahdollisimman pitkiä lenkkejä!toi määrä sopii hyvin!

• Suomenlapinkoiran omistaja

Hei ! Mulla on suomenlapinkoira, 10 kk, ja aivan ensimmäinen koira. Pidän paljon rodusta !
      Tuosta lenkki määrästä, tuo kuulostaa kyllä varmasti ihan hyvältä, jos se on pennulle tarkoitettu, mutta aikuisena suomenlapinkoira tarvitsee pitempiä lenkkejä.
      Itse olen koululainen, ja isä on kotona. Aamulla menen 30 -60 min lenkille, isä menee 11. aikaan aamupäivällä noin 1 tunnin lenkille, sitten minä 14, 15 aikaan ( eli päivälenkki ) noin 1-2 tunnin lenkille, kuudelta illalla noin puolisen tuntia pihalla, ja sitten viimeinen lenkki tehdään yhdessä perheen kanssa 21 aikaan, ja noin 30 -60 min .

Jotkut sanoo että nartut pysyy paremmin irti pihalla, mutta se on niin yksilö kysymys . Ja sitten urokset saattavat olla jääräpäisempiä ja myös uhistella muille uroksille. Mutta koulutuksella saa pois .

• hyvästä koirahoidosta! :)

Sulla on asialliset lenkit koirasi kanssa. =D Meilläkin vastaavat.

• 3 Suomenlapinkoiraa, 5 kaut...

1. Narttu. Ovat keskinmäärin "nöyreempiä" joten helpompia kouluttaa jos ei ole paljon kokemusta. Narttua on myös helpompi opettaa sisäsiistiksi sillä sen näkee milloin pissa on tulossa kun narttu rupeaa hakemaan pissipaikka ja "istuasentoa". Silloin nopeasti pentu syliin ja ulos ennen kuin pissi tulee. :) Urospennuilla on tapana vain "pysähtyä" seisten kesken leikin ja juoksemisen ja pissi tulee samantien, joten siinä on vaikemapi ehtiä mukaan ja saamaan poikaa ulos ajossa jotta se hiffaisi tehdä pissiä ulkona. Urokset alkavat nostamaan koipea vasta 0,5-1 vuoden ikäisinä. 2.Pieni pentu (n.7-12 viikkoa) ei pärjää vielä ollenkaan yksin. Sitten täytyy vähitellen opettaa oleman tunnin-parin tunnin jne yksin. Alle puolivuotiasta pentua eivät kehota pitämään yksin kuin 4h kerralla. Aikuinen koira pärjää kyllä satunnaisesti 9-10h kin, vaikka ei se koiralle mukavaa ole. 3. Älä missään vaiheessa jätä aikuista koiraakaan yksin pihalle, vaikka häkissä olisikin, mikäli kukaan ei ole kotona! Pentuna sitä ei voi jättää pihalle yksin ollenkaan, häkissä tai ei, sillä silloin se luulee että sitä hylätään. Vajaa vuoden ikäisenä voit lähteä harjoittelemaan jättämään koiran pihalle yksikseen, kun olette itse sisällä. Sisällä pennun liikkumista voi hyvin rajoittaa esim pariin huoneeseen kun se on yksin kotona. Se tuntuu pennusta turvallimemmalta kun "maailma ei ole yksin olleessa liian iso". Radiota voi hyvin pitää pällä pienellä ja/tai korkeaäänisen kellon tikitys myös rauhoittaa pentua sen olleessa yksin. 4.Pientä pentua (alle 15-20 viikoista)ei pidä vielä kävellyyttää ollenkaan vaan aktiivinen leikkiminen pihalla koiran kanssa riittää hyvin. Hihnaan voi samanaikaisesti totutella kävellen pihalla koira talutushihnassa. Sen jälkeen pentua ei vieläkään voi viedä kuin 300-500m kävelyille ja nekin välillä kestää sen 30min kuin kaikkea ihmetellään. ;) Sitten pikkuhiljaa pidentämään kävelyjä. Vasta vuodenikäisenä nuorta koiraa tarvitsee kävellyttää kuten aikuista koiraa. Lue yhtä ylempää olevaa viestiä aikuisen suomenlapinkoiran liikkumistarpeesta. Siinä on määrät aika kohillaan. :) Onnea matkaan. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 534
      8597
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      5
      3688
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      7
      2203
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      161
      1203
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      846
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      40
      764
    7. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      752
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      68
      726
    9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      46
      715
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      657
    Aihe