eläinten elämisen laatua? Itse inhoan tehotuotantoa ja eläinten pitoa järjettömän ahtaissa tiloissa mitä muita keinoja on auttaa kuin ostaa luomua? Onko jotain järjestöä joka puuttuisi asiaa ja joka oikeasti yrittää korjata asiaa?
miten voisi
32
1175
Vastaukset
- tiedä..
mutta omalla lompakollasi asia on hoidettavissa, tuottajat tuottaa juuri sellaisissa olosuhteissa ja sellaisia tuotteita kun haluat. Siitä pitää vain olla valmis maksamaan.
- Koiransydän
Suurimmassa osassa maata luomulihaa on lähes mahdoton saada, ellei pysty omalla autolla hakemaan suoraan tilalta tai erikoiskaupasta. Muuta merkintää tuotannon eläinsuojelullisesta tasosta ei taas ole olemassakaan kuin luomumerkintä, joten siihen on tyytyminen. Luomubroileria ja -kanaa ei Suomessa saa missään - ei ainakaan kotimaassa tuotettuna. Toisin sanoen, asiaa ei voi jättää yksin kuluttajien harteille, vaan ennen kaikkea on tuottajien ja tuottajajärjestöjen tuotava kuluttajien ulottuville tuota eläinystävällisesti tuotettua ja sellaiseksi merkittyä lihaa.
Luomutuotannossa ei saa käyttää kovia lääkkeitä eläimille, mikä on aivan oikein - tuotanto-olosuhteiden on tuettava eläinten terveyttä ja hyvinvointia kaikin tavoin. Kysyn vain, kuinka moni tehosikalan, broilerikasvattamon tai häkkikanalan omistaja antaa sen kummemin hoidokeilleen kipulääkkeitä. Tarvetta varmasti olisi, mutta jätitilojen tehotuotannossa ei eläinyksilöiden hyvinvoinnilla ole väliä. - ostakaa
Koiransydän kirjoitti:
Suurimmassa osassa maata luomulihaa on lähes mahdoton saada, ellei pysty omalla autolla hakemaan suoraan tilalta tai erikoiskaupasta. Muuta merkintää tuotannon eläinsuojelullisesta tasosta ei taas ole olemassakaan kuin luomumerkintä, joten siihen on tyytyminen. Luomubroileria ja -kanaa ei Suomessa saa missään - ei ainakaan kotimaassa tuotettuna. Toisin sanoen, asiaa ei voi jättää yksin kuluttajien harteille, vaan ennen kaikkea on tuottajien ja tuottajajärjestöjen tuotava kuluttajien ulottuville tuota eläinystävällisesti tuotettua ja sellaiseksi merkittyä lihaa.
Luomutuotannossa ei saa käyttää kovia lääkkeitä eläimille, mikä on aivan oikein - tuotanto-olosuhteiden on tuettava eläinten terveyttä ja hyvinvointia kaikin tavoin. Kysyn vain, kuinka moni tehosikalan, broilerikasvattamon tai häkkikanalan omistaja antaa sen kummemin hoidokeilleen kipulääkkeitä. Tarvetta varmasti olisi, mutta jätitilojen tehotuotannossa ei eläinyksilöiden hyvinvoinnilla ole väliä.Kyllä luomun saatavuus on kiinni sen menekistä. Saatavana ei kenenkään kauppiaan tai tuottajan kannata pitää, jos tavara ei vaihda omistajaa. Teidän tulee myös ostaa, eikä vaatia saatavaksi.
Eli kyllä se olette te, jotka käytöksellänne ratkaisette, miten luomun saatavuus kehittyy tai ei kehity.
"Kysyn vain, kuinka moni tehosikalan, broilerikasvattamon tai häkkikanalan omistaja antaa sen kummemin hoidokeilleen kipulääkkeitä. Tarvetta varmasti olisi, mutta jätitilojen tehotuotannossa ei eläinyksilöiden hyvinvoinnilla ole väliä."
Kysynpä minäkin, oletko ostanut lääkitsemätöntä lihaa?
Ensinäkin, et taida oikein ymmärtää asiaa, sillä kivun lääkintä ei paranna, vaan eläin on hoidettava niin että se kivun aiheuttaja katoaa. Siitä on kyse, eikä kivun siirtämistä toiselle päivälle.
Nyt teille kuluttajat kysymys: Miksi ihmeessa kotimaassa tuotettu lääkitsemätön liha pitää viedä eurooppaan, jonne sitä on mennyt niin paljon, kuin vaan saa tuotannosta irti. Miksi te ette osta sitä? - Koiransydän
ostakaa kirjoitti:
Kyllä luomun saatavuus on kiinni sen menekistä. Saatavana ei kenenkään kauppiaan tai tuottajan kannata pitää, jos tavara ei vaihda omistajaa. Teidän tulee myös ostaa, eikä vaatia saatavaksi.
Eli kyllä se olette te, jotka käytöksellänne ratkaisette, miten luomun saatavuus kehittyy tai ei kehity.
"Kysyn vain, kuinka moni tehosikalan, broilerikasvattamon tai häkkikanalan omistaja antaa sen kummemin hoidokeilleen kipulääkkeitä. Tarvetta varmasti olisi, mutta jätitilojen tehotuotannossa ei eläinyksilöiden hyvinvoinnilla ole väliä."
Kysynpä minäkin, oletko ostanut lääkitsemätöntä lihaa?
Ensinäkin, et taida oikein ymmärtää asiaa, sillä kivun lääkintä ei paranna, vaan eläin on hoidettava niin että se kivun aiheuttaja katoaa. Siitä on kyse, eikä kivun siirtämistä toiselle päivälle.
Nyt teille kuluttajat kysymys: Miksi ihmeessa kotimaassa tuotettu lääkitsemätön liha pitää viedä eurooppaan, jonne sitä on mennyt niin paljon, kuin vaan saa tuotannosta irti. Miksi te ette osta sitä?Tiedän varmuudella, että luomulihaa ei ole saatavilla lähellekään sellaisia määriä, kuin sille olisi menekkiä. Väärin on sekin, että kauppa vetää välistä hirveän katteen juuri luomutuotteista, jolloin luomuun ei ole köyhällä varaa.
Tuottajia voi myös syyttää siitä, että he eivät itse yritäkään mainostaa tuotteitaan eläinystävällisinä silloinkaan kuin olisi aihetta. Miten kuluttaja voi tietää, miltä tilalta tulevaa lihaa hänen pitäisi ostaa, elleivät tuottajat mainosta eläintensä hoidon tasoa?
Ja kyllä, minä ostan luomulihaa aina kun mahdollista, mm. hakemalla suoraan tilalta. Lähimmistä kaupoista ei luomulihaa löydy, ja jos satunnaisesti löytyy, se on jonnekin peränurkkaan tungettu kuin häpeillen. Itse olen kasvissyöjä, mutta luomulihaa ostan sukulaisille ja koirilleni. Haluaisin myös hyvän selityksen sille, miksi en voi ostaa koirilleni suomalaista luomukanaa kaupasta, vaikka olisin valmis maksamaan hyvän hinnan, ja luomukanoja tapetaan vuosittain ehkä kymmeniätuhansia Suomessakin.
Mitäköhän nyt tarkoitat tulla kipulääkeasialla? Minähän juuri totesin, että eläimen terveyttä on tuettava kaikin keinoin, ettei se sairastu (mutta itse moitiskelit sitä, ettei luomussa anneta kaikkia kipulääkkeitä). Olemme sittenkin ilmeisesti samaa mieltä siitä, että luomusysteemi on paras, ja että sairasta eläintä on aina autettava. - köyhäilyä
Koiransydän kirjoitti:
Tiedän varmuudella, että luomulihaa ei ole saatavilla lähellekään sellaisia määriä, kuin sille olisi menekkiä. Väärin on sekin, että kauppa vetää välistä hirveän katteen juuri luomutuotteista, jolloin luomuun ei ole köyhällä varaa.
Tuottajia voi myös syyttää siitä, että he eivät itse yritäkään mainostaa tuotteitaan eläinystävällisinä silloinkaan kuin olisi aihetta. Miten kuluttaja voi tietää, miltä tilalta tulevaa lihaa hänen pitäisi ostaa, elleivät tuottajat mainosta eläintensä hoidon tasoa?
Ja kyllä, minä ostan luomulihaa aina kun mahdollista, mm. hakemalla suoraan tilalta. Lähimmistä kaupoista ei luomulihaa löydy, ja jos satunnaisesti löytyy, se on jonnekin peränurkkaan tungettu kuin häpeillen. Itse olen kasvissyöjä, mutta luomulihaa ostan sukulaisille ja koirilleni. Haluaisin myös hyvän selityksen sille, miksi en voi ostaa koirilleni suomalaista luomukanaa kaupasta, vaikka olisin valmis maksamaan hyvän hinnan, ja luomukanoja tapetaan vuosittain ehkä kymmeniätuhansia Suomessakin.
Mitäköhän nyt tarkoitat tulla kipulääkeasialla? Minähän juuri totesin, että eläimen terveyttä on tuettava kaikin keinoin, ettei se sairastu (mutta itse moitiskelit sitä, ettei luomussa anneta kaikkia kipulääkkeitä). Olemme sittenkin ilmeisesti samaa mieltä siitä, että luomusysteemi on paras, ja että sairasta eläintä on aina autettava."katteen juuri luomutuotteista, jolloin luomuun ei ole köyhällä varaa."
Sinäpäs sen sanoit, "köyhällä varaa". Kyllä luomulihasta on maksettava se, minkä se maksaa tai lihaa ei ole saatavilla. Ei yhden tai kahden ihmisen tähden mikään ketju pysy toiminnassa. Yksinkertaisesti Suomessa on vain aivan liian vähän luomua käyttäviä, että se pitäisi markkinointiketjut yllä, ja sitten niitä köyhäilijöitä, ei ole varaa.... lämpimistä puheista huolimatta.
"Tuottajia voi myös syyttää siitä, että he eivät itse yritäkään mainostaa tuotteitaan eläinystävällisinä silloinkaan kuin olisi aihetta. Miten kuluttaja voi tietää, miltä tilalta tulevaa lihaa hänen pitäisi ostaa, elleivät tuottajat mainosta eläintensä hoidon tasoa?"
Saahan sitä tyhjän pyytämättäkin. Kun aikoinaan panostettiin paljon luomutuotteiden markkinointiin, vaan kuluttajat kun esittäytyivät "köyhällistöiksi" ei ollut varaa ostaa, niin koko homma on rauennut.
Muutaman vaivaisen kitupiikkiostajan tähden ei kannata mainostella. Tiedätkö mitä mainostaminen muuten maksaa? Ei ole mitään halpaa leikkiä se.
Juurikin tuossa Eniro tarjosia puhelinluetteloon paikka, ja vaivaisilla vajaalla neljällä sadalla eurolla.
Eikä ole lehti-ilmoituksetkaan mitään halpoja.
"(mutta itse moitiskelit sitä, ettei luomussa anneta kaikkia kipulääkkeitä)"
Heh, enpä ole moitiskellut. Meillä on hoidettu sairaat eläimet ja kirjattu hoitopäiväkirjoihin.
Mikä on lääkitty, se on lääkitty, ja se on lääkitsemättömien eläinten reservistä pois. - Koiransydän
köyhäilyä kirjoitti:
"katteen juuri luomutuotteista, jolloin luomuun ei ole köyhällä varaa."
Sinäpäs sen sanoit, "köyhällä varaa". Kyllä luomulihasta on maksettava se, minkä se maksaa tai lihaa ei ole saatavilla. Ei yhden tai kahden ihmisen tähden mikään ketju pysy toiminnassa. Yksinkertaisesti Suomessa on vain aivan liian vähän luomua käyttäviä, että se pitäisi markkinointiketjut yllä, ja sitten niitä köyhäilijöitä, ei ole varaa.... lämpimistä puheista huolimatta.
"Tuottajia voi myös syyttää siitä, että he eivät itse yritäkään mainostaa tuotteitaan eläinystävällisinä silloinkaan kuin olisi aihetta. Miten kuluttaja voi tietää, miltä tilalta tulevaa lihaa hänen pitäisi ostaa, elleivät tuottajat mainosta eläintensä hoidon tasoa?"
Saahan sitä tyhjän pyytämättäkin. Kun aikoinaan panostettiin paljon luomutuotteiden markkinointiin, vaan kuluttajat kun esittäytyivät "köyhällistöiksi" ei ollut varaa ostaa, niin koko homma on rauennut.
Muutaman vaivaisen kitupiikkiostajan tähden ei kannata mainostella. Tiedätkö mitä mainostaminen muuten maksaa? Ei ole mitään halpaa leikkiä se.
Juurikin tuossa Eniro tarjosia puhelinluetteloon paikka, ja vaivaisilla vajaalla neljällä sadalla eurolla.
Eikä ole lehti-ilmoituksetkaan mitään halpoja.
"(mutta itse moitiskelit sitä, ettei luomussa anneta kaikkia kipulääkkeitä)"
Heh, enpä ole moitiskellut. Meillä on hoidettu sairaat eläimet ja kirjattu hoitopäiväkirjoihin.
Mikä on lääkitty, se on lääkitty, ja se on lääkitsemättömien eläinten reservistä pois."Kyllä luomulihasta on maksettava se, minkä se maksaa tai lihaa ei ole saatavilla."
Siis luomusta pitää maksaa täyshinta ja tähtitieteellinen kaupan kate päälle, mutta tavallisesta lihasta ei tarvitse maksaa kuin tuettu hinta? Lihastahan ei ole olemassakaan "sitä hintaa, minkä se maksaa" - koko homma on niin monin tavoin tuettua lannoitteista ja rehun tuotannosta alkaen. Minun ideani on se, että maksetaan lisätukea jokaikisestä lisäneliöstä ja eläinten hyvinvoinnin parannuksesta, jolloin saadaan eläinystävällisten tuotteiden hinta järjelliselle tasolle. Rahat voidaan ottaa rokottamalla vastaavasti tehotuotantoa niin, että tukia vähennetään sen mukaisesti, mitä ahtaammin eläimiä pidetään, mitä enemmän tuontirehua (esim. brasilialaista soijaa) ja keinolannoitteita käytetään jne. (Tiedän, tämä ei onnistu ihan tuosta vain tänä kansainvälisen kaupan vapauttamisen aikana...)
Mainostamisella tarkoitin sitä, että kunnon tuottajien pitäisi ryhdistäytyä, yhdistää voimansa ja ruveta yhdessä mainostamaan tuotteitaan eettisenä vaihtoehtona kuluttajille. Meillähän on Luomuliittokin, joka on mielestäni käsittämättömän hiljaa juuri luomutuotannon eläinsuojelullisesta puolesta. MTK:kin voisi ottaa aktiivisemman roolin luomun mainostamisessa ja eläinsuojelun nostamisessa tärkeämmälle sijalle ylipäätään. Jolleivät tuottajat itse usko asiaansa ja tee määrätietoista työtä eläinten hyvinvoinnin parantamiseksi ja työnsä mainostamiseksi, miten kukaan voi olettaa, että kuluttajat saataisiin vakuuttumaan siitä, että esim. luomulihan ostaminen on eläinten ja ympäristön kannalta parempi vaihtoehto? - Perhosrinteen.Torppari
Valitettavasti tässä maassa luomu maksaa enemmän ja laatu on usein huonoa, koska tavara ei liiku tarpeeksi nopeasti. Säilöntäaineita kun ei käytetä (onneksi).
Toisin on esim. Britanniassa, missä tavallisten kauppaketjujen tarjoukset ovat usein luomua. Luomu vetää ihmisiä sisään ja monesti ovat jopa halvempia kuin ns. tavallinen, mutta laadukas vastaava tuote. Miten tähän on päästy?
Ruokaskandaalit ja halu tietää, mistä oma ruoka tulee jopa siinä määrin, että tarvittaessa jokaisen lihanpalan ja porkkanan tuottaja löytyy kauppiaalta ovat saaneet massat liikkeelle. TV-ohjelmilla on ollut suuri vaikutus ja asioista on keskusteltu tosissaan monessakin mediassa.
Mutta miten saataisiin se kriittinen massa tässä maassa liikkeelle?? - Perhosrinteen.Torppari
Koiransydän kirjoitti:
"Kyllä luomulihasta on maksettava se, minkä se maksaa tai lihaa ei ole saatavilla."
Siis luomusta pitää maksaa täyshinta ja tähtitieteellinen kaupan kate päälle, mutta tavallisesta lihasta ei tarvitse maksaa kuin tuettu hinta? Lihastahan ei ole olemassakaan "sitä hintaa, minkä se maksaa" - koko homma on niin monin tavoin tuettua lannoitteista ja rehun tuotannosta alkaen. Minun ideani on se, että maksetaan lisätukea jokaikisestä lisäneliöstä ja eläinten hyvinvoinnin parannuksesta, jolloin saadaan eläinystävällisten tuotteiden hinta järjelliselle tasolle. Rahat voidaan ottaa rokottamalla vastaavasti tehotuotantoa niin, että tukia vähennetään sen mukaisesti, mitä ahtaammin eläimiä pidetään, mitä enemmän tuontirehua (esim. brasilialaista soijaa) ja keinolannoitteita käytetään jne. (Tiedän, tämä ei onnistu ihan tuosta vain tänä kansainvälisen kaupan vapauttamisen aikana...)
Mainostamisella tarkoitin sitä, että kunnon tuottajien pitäisi ryhdistäytyä, yhdistää voimansa ja ruveta yhdessä mainostamaan tuotteitaan eettisenä vaihtoehtona kuluttajille. Meillähän on Luomuliittokin, joka on mielestäni käsittämättömän hiljaa juuri luomutuotannon eläinsuojelullisesta puolesta. MTK:kin voisi ottaa aktiivisemman roolin luomun mainostamisessa ja eläinsuojelun nostamisessa tärkeämmälle sijalle ylipäätään. Jolleivät tuottajat itse usko asiaansa ja tee määrätietoista työtä eläinten hyvinvoinnin parantamiseksi ja työnsä mainostamiseksi, miten kukaan voi olettaa, että kuluttajat saataisiin vakuuttumaan siitä, että esim. luomulihan ostaminen on eläinten ja ympäristön kannalta parempi vaihtoehto?Koiransydän,
Sinulla on paljon hyviä ja vahvoja mielipiteitä sekä tietoa luomusta ja ruoantuotannosta yleensäkin. Kysyisinkin, missä muualla vaikutat? Oletko esim. ottanut mainitsemaasi Luomu-liittoon yhteyttä ja vaatinut heitä tulemaan rohkeammin esille; oletko kenties jo jäsen?
Olen samoilla linjoilla kuin sinä ja monet muutkin kommentoijat, mutta emmekö voisi tehdä asialle jotain konkreettista, eikä tuhlata energiaa tällä palstalla väittelyyn. Toki mielipiteitä tuleekin vaihdella, mutta itse olisin valmis viemään luomu- ja lähiruokakamppanjaa eteenpäin.
Kuulisin muuten mielelläni, mistä olet onnistunut löytämään luomulihaa, itse en ole. Tuoreet luomubroileritkin kiinnostaisivat, koska niitä totuimme ulkomailla syömään viikottain. Olenkin päättänyt ryhtyä nykytorppariksi ja kasvattaa omat kanani itse. Ehkä pari kesäpossuakin... - Koiransydän
Perhosrinteen.Torppari kirjoitti:
Koiransydän,
Sinulla on paljon hyviä ja vahvoja mielipiteitä sekä tietoa luomusta ja ruoantuotannosta yleensäkin. Kysyisinkin, missä muualla vaikutat? Oletko esim. ottanut mainitsemaasi Luomu-liittoon yhteyttä ja vaatinut heitä tulemaan rohkeammin esille; oletko kenties jo jäsen?
Olen samoilla linjoilla kuin sinä ja monet muutkin kommentoijat, mutta emmekö voisi tehdä asialle jotain konkreettista, eikä tuhlata energiaa tällä palstalla väittelyyn. Toki mielipiteitä tuleekin vaihdella, mutta itse olisin valmis viemään luomu- ja lähiruokakamppanjaa eteenpäin.
Kuulisin muuten mielelläni, mistä olet onnistunut löytämään luomulihaa, itse en ole. Tuoreet luomubroileritkin kiinnostaisivat, koska niitä totuimme ulkomailla syömään viikottain. Olenkin päättänyt ryhtyä nykytorppariksi ja kasvattaa omat kanani itse. Ehkä pari kesäpossuakin...Kiitos rakentavasta kommentista, Perhosrinteen Torppari!
Olen puhunut tästä asiasta, eläinystävällisen tuotannon ja luomutuotteiden edistämisestä, muutamissa piireissä, joissa on ennestään asialle vihkiytynyttä porukkaa. Itse en ole aktiivinen tuottaja (tilamme pellot kesannolla ja vuokralaitumena), enkä myöskään Luomu-Liiton jäsen. Jonkin verran minulla on yhteyksiä sinnekin päin.
Oma aikani ei nyt vain mitenkään riitä yhtään enempää tälle asialle, varsinkaan kun en lukeudu tuottajiin, enkä siten pysty tietämään, missä ne pahimmat pullonkaulat ovat. Ideoita ja ajatuksia ja tietoa kyllä jonkin verran löytyy, ja hyvin mieluusti veisin niitä eteenpäin. Hienoa olisi, jos joku perustaisi kansalaisryhmän tai peräti kansanliikkeen näiden asioiden ajamiseksi, mukana asiantuntevaa porukkaa tuottajista kuluttajiin, ja vapaa pääsy kaikille. Yhtenä ideana voisi olla sitoumus, jonka allekirjoittamalla (kuluttaja, kauppias, tukkuliikkeen johtaja) sitoutuu edistämään luomulihan ym. eläinystävällisesti tuotettujen tuotteiden menekkiä. Täältä luomutieto-sivuilta löytyy yhtä sun toista kiinnostavaa vinkkiä:
http://www.luomu.fi
Omilla kulmillani luomulihaa ei juurikaan ole tarjolla kaupoissa. On ajettava lähimmille luomutiloille, joilla on lihan suoramyyntiä. Onneksi näitä on parinkymmenen kilometrin sisällä parikin. (Ja eläinten hoito on esimerkillisen hyvää.)
Ennen oli olemassa lista, josta löytyi luomutuotteiden suoramyyntipaikat, mutta ei taida olla enää. Siinä olisi Luomuliitolle yksi suht helppo tehtävä, listata ne jonnekin lääneittäin ja paikkakunnittain ja tuotantosuunnan mukaan...
Tässä näitä Luomuliiton jäsenyhdistyksiä nyt kuitenkin:
http://www.luomu-liitto.fi/index.php/jaesenyhdistykset
Ja Finfood Luomullakin on näköjään jokunen luomusuoramyyntitila listattuna (mutta suurin osa puuttuu):
http://www.finfood.fi/finfood/luomu.nsf/0/df7a67a24553aed8c2256bb3001724ef?OpenDocument - Perhosrinteen.Torppari
Koiransydän kirjoitti:
Kiitos rakentavasta kommentista, Perhosrinteen Torppari!
Olen puhunut tästä asiasta, eläinystävällisen tuotannon ja luomutuotteiden edistämisestä, muutamissa piireissä, joissa on ennestään asialle vihkiytynyttä porukkaa. Itse en ole aktiivinen tuottaja (tilamme pellot kesannolla ja vuokralaitumena), enkä myöskään Luomu-Liiton jäsen. Jonkin verran minulla on yhteyksiä sinnekin päin.
Oma aikani ei nyt vain mitenkään riitä yhtään enempää tälle asialle, varsinkaan kun en lukeudu tuottajiin, enkä siten pysty tietämään, missä ne pahimmat pullonkaulat ovat. Ideoita ja ajatuksia ja tietoa kyllä jonkin verran löytyy, ja hyvin mieluusti veisin niitä eteenpäin. Hienoa olisi, jos joku perustaisi kansalaisryhmän tai peräti kansanliikkeen näiden asioiden ajamiseksi, mukana asiantuntevaa porukkaa tuottajista kuluttajiin, ja vapaa pääsy kaikille. Yhtenä ideana voisi olla sitoumus, jonka allekirjoittamalla (kuluttaja, kauppias, tukkuliikkeen johtaja) sitoutuu edistämään luomulihan ym. eläinystävällisesti tuotettujen tuotteiden menekkiä. Täältä luomutieto-sivuilta löytyy yhtä sun toista kiinnostavaa vinkkiä:
http://www.luomu.fi
Omilla kulmillani luomulihaa ei juurikaan ole tarjolla kaupoissa. On ajettava lähimmille luomutiloille, joilla on lihan suoramyyntiä. Onneksi näitä on parinkymmenen kilometrin sisällä parikin. (Ja eläinten hoito on esimerkillisen hyvää.)
Ennen oli olemassa lista, josta löytyi luomutuotteiden suoramyyntipaikat, mutta ei taida olla enää. Siinä olisi Luomuliitolle yksi suht helppo tehtävä, listata ne jonnekin lääneittäin ja paikkakunnittain ja tuotantosuunnan mukaan...
Tässä näitä Luomuliiton jäsenyhdistyksiä nyt kuitenkin:
http://www.luomu-liitto.fi/index.php/jaesenyhdistykset
Ja Finfood Luomullakin on näköjään jokunen luomusuoramyyntitila listattuna (mutta suurin osa puuttuu):
http://www.finfood.fi/finfood/luomu.nsf/0/df7a67a24553aed8c2256bb3001724ef?OpenDocumentMitä nyt olen näissä ryhmissä liikkunut ja tuttavien kanssa ruoasta jutellut, Suomessa olisi tilausta luomulle ja lähiruoalle enemmänkin. Ihmiset ovat turhautuneita, kun niitä ei löydy, ei kauppoja, toreja eikä kunnollisia ruokapaikkoja suurempien kaupunkien ulkopuolelta. Tai ainakaan sitä tietoa ei löydy. Itse uskon, että maaseudulla tehdään ja tuotetaan edelleen paljon hyvää, mutta näistä ei kovasti toitoteta tai osata toitottaa koko kansalle. Netistä on vaikea löytää mitään, mikä ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö toimintaa jo olisi.
Toinen ongelma on se, että vaikka lähistöltä löytyisikin luomutuottajia, heillä ei välttämättä ole suoramyyntiä, sillä byrokratia on hirvittävä (Loimaan Sarka-museossa on valaiseva näyttely, jossa kaikki maanviljelijältä vaadittavat kaavakkeet ovat nähtävinä - hurja määrä!). Eikä niitä löydy paikallisen kauppojen hyllyiltäkään, vaan ne kuljetetaan ympäri Suomea. Ajattelen vain niitäkin ruokakilometrejä kauhulla!
Olen tutustunutkin jo Luomu-liiton ja Finnwoodin sivuihin. Myös Demos ja Dodo Helsingistä ovat valinneet vuoden teemakseen 'Kaupunki ja Ruoka' tapahtumineen jne, joten monella suunnalla tapahtuu.
Tuossa kansalaisliikkeessä olisi kyllä ideaa, jos siitä jotain vain ymmärtäisi. Täytyy pistää mietintämyssyyn!
Onko muilla ajatuksia/ideoita? - Koiransydän
Mitä nyt olen näissä ryhmissä liikkunut ja tuttavien kanssa ruoasta jutellut, Suomessa olisi tilausta luomulle ja lähiruoalle enemmänkin. Ihmiset ovat turhautuneita, kun niitä ei löydy, ei kauppoja, toreja eikä kunnollisia ruokapaikkoja suurempien kaupunkien ulkopuolelta. Tai ainakaan sitä tietoa ei löydy. Itse uskon, että maaseudulla tehdään ja tuotetaan edelleen paljon hyvää, mutta näistä ei kovasti toitoteta tai osata toitottaa koko kansalle. Netistä on vaikea löytää mitään, mikä ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö toimintaa jo olisi.
Toinen ongelma on se, että vaikka lähistöltä löytyisikin luomutuottajia, heillä ei välttämättä ole suoramyyntiä, sillä byrokratia on hirvittävä (Loimaan Sarka-museossa on valaiseva näyttely, jossa kaikki maanviljelijältä vaadittavat kaavakkeet ovat nähtävinä - hurja määrä!). Eikä niitä löydy paikallisen kauppojen hyllyiltäkään, vaan ne kuljetetaan ympäri Suomea. Ajattelen vain niitäkin ruokakilometrejä kauhulla!
Olen tutustunutkin jo Luomu-liiton ja Finnwoodin sivuihin. Myös Demos ja Dodo Helsingistä ovat valinneet vuoden teemakseen 'Kaupunki ja Ruoka' tapahtumineen jne, joten monella suunnalla tapahtuu.
Tuossa kansalaisliikkeessä olisi kyllä ideaa, jos siitä jotain vain ymmärtäisi. Täytyy pistää mietintämyssyyn!
Onko muilla ajatuksia/ideoita?Hyviä uutisia:
"Lihanjalostajan visiossa koko tuotanto on luomua
10.02.2009
Vastauksena luomutuotteiden kysynnän kasvuun Pajuniemi painottaa tuotantoaan entistä vahvemmin luomuun. Yrityksen visiona on tulla kokonaan luomutaloksi, kertoo toimitusjohtaja Arto Jokinen.
- Luomu on arvovalinta. Eläinten hyvinvointi ja kestävä kehitys luovat raamit toiminnallemme. Yhä useammat arvostavat kotimaisuutta ja lisäaineettomuutta sekä kantavat huolta ympäristöstä. Haluamme vastata näihin arvoihin, Jokinen sanoo.
Luomun osuus yhtiön tuotannosta on nyt kymmenen prosenttia. Viime vuonna myynnin kasvu luomutuotteissa oli lähes sata prosenttia. Luku on huima, mutta myös muut luomulihan jalostajat kertovat hyvistä kasvuluvuista..."
Lue lisää: http://www.ruokatieto.fi/finfood/finnfoo1.nsf/newsbyid/879867D2B7B029D9C225755900409FED?opendocument
Tässä on todellinen mahdollisuus suomalaistuottajille pärjätä kovassa kilpailussa: luomulihan ja Suomessa viljellyn valkuaisrehun (herne, härkäpapu ym.) tuottamisessa. Luomuliha menee kaupaksi kuin kuumille kiville EU:ssa, mutta suomalaista bulkki-teholihaa ei kaipaa kukaan.
Lisää luomu-uutisia: http://www.ruokatieto.fi/finfood/luomu.nsf/0/72338412B40D14D7C2256C28005850D8?OpenDocument&lng=Suomi&sh=Kaikille&cat1=Etusivu - minä vaan
Koiransydän kirjoitti:
Luomutuotannossa ei saa käyttää kovia lääkkeitä eläimille, mikä on aivan oikein - tuotanto-olosuhteiden on tuettava eläinten terveyttä ja hyvinvointia kaikin tavoin. Kysyn vain, kuinka moni tehosikalan, broilerikasvattamon tai häkkikanalan omistaja antaa sen kummemin hoidokeilleen kipulääkkeitä. Tarvetta varmasti olisi, mutta jätitilojen tehotuotannossa ei eläinyksilöiden hyvinvoinnilla ole väliä.itse alkaa kasvattajaksi.
- eivät käyttäydy
Mitä nyt olen näissä ryhmissä liikkunut ja tuttavien kanssa ruoasta jutellut, Suomessa olisi tilausta luomulle ja lähiruoalle enemmänkin. Ihmiset ovat turhautuneita, kun niitä ei löydy, ei kauppoja, toreja eikä kunnollisia ruokapaikkoja suurempien kaupunkien ulkopuolelta. Tai ainakaan sitä tietoa ei löydy. Itse uskon, että maaseudulla tehdään ja tuotetaan edelleen paljon hyvää, mutta näistä ei kovasti toitoteta tai osata toitottaa koko kansalle. Netistä on vaikea löytää mitään, mikä ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö toimintaa jo olisi.
Onko muilla ajatuksia/ideoita?Kuulopuheet kun eivät koskaan vaadi sitoutumista. Käytäntö osoittaa, miten nämä kuulopuhujat käyttätyvöt käytännössä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200902129079160_uu.shtml
- Mietteliääksi tekee
Oletko koskaan ajatellut sitä, että luomueläimen lääkintään on omat rajoituksensa? Sille ei kovin hepposin perustein anneta esim. kipulääkettä, koska karenssi on huomattavan pitkä.Tämä johtaa siihen, että kynnys lääkitä eläintä, vaikka vain ennaltaehkäisevällä lääkevalmisteella kasvaa.Onko tämä eläimen etujen mukaista?
Eli onko luomueläin onnellinen luomuolosuhteissa?
Luomuolosuhteitakin hoidetaan moinella eri tavalla... - autat
kun ostat itselle maatilan ja alat kasvattaa karjaa itse. siitä se lähtee.
- onhan se
Kuten tuossa jo jokin vastasikin, osta maatila, ja ala tuottamaan mallikelpoisesti. Sitten media paikalle ja pidät mediaa yllä vähän väliä. Siitä se mielipiteiden muokkaus alkaa.
Tekemällä saa tulosta. Koskas aloitat?- ole mahdollisuutta
tuohon mutta ihailen esim suuria robottitiloja joissa karja saa kävellä rauhassa ja menee itse lypsylle..siinä maamiehelle morsian ohjelmassa oli sellainen. Kuulostaa oudolta mutta lehmillä oli siellä hyvin asiat...vaikka oli nykytekniikkaa.
Jos olisi varaa perustaisin sellaisen mutta tuo lahtaaminen ei minulta onnistu enkä siten pysty vaikuttamaan kuin omaani tilaan ..
haluaisin vaikuttaa ihan lakialoitteeseen ja sioilla on kieltämättä kaikista huonoin tilanne todella ahtaasti..kanat saa nyt parannusta. Ja luomulla vaikutan vain hiukan.
- Koiransydän
...löytyy:
http://www.sey.fi/elainsuojelu/tuotantoelaimet
(ks. alakohdat: siipikarja, naudat, sika)
http://www.animalia.fi/Default.aspx?tabid=1373
http://www.fauna.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=73&Itemid=47- niistä tiedot...
itselleni :)
- Astuska_
Tärkeintä on mielestäni auttaa tuottajia, jotta heidän terveytensä olisi niin hyvä, että jaksaisivat pitää huolta myös eläimistään.
Tuohon luomuun puuttuisin taas vähän...
Luomu ei vaadi eläimille tilavia karsinoita tai edes sitä, etteivät eläimet saisi olla kiinni. Ulkoilupakko niillä tosin on, talvellakin. Minusta pienestä hikisestä navetasta ulos pakkaseen viety lehmä kyllä enemmän kärsii kokemuksesta kuin nauttii. Meillä on lehmät kylmäpihatossa ja pärjäävät tietysti hyvin, mutta se on eri asia viedä eläin lämpimästä ja kosteasta navetasta yhtäkkiä kylmään. Luomu ei myöskään vaadi navettoihin ilmastointeja jne.
Luomu siis tarkoittaa luonnonmukaista lähinnä lannotteiden ja lehmien ruokavalion puolesta.
Eli eipä se luomukaan välttämättä takaa eläinten hyvinvointia.
Toki voi olla, että suurin osa luomutiloista hoitaa eläimensä todella hyvin, mutta niin tekee kyllä suurin osa ei-luomutiloistakin...
Tarkoitukseni ei ole riidellä kenenkään kanssa, eikä myöskään vähätellä luomutilallisia! Toin vain mielestäni aika tärkeän näkökulman tähän asiaan. Luomutuotteet maksavat kaupoissa moninkerroin enemmän kuin normaalit, mutta olot ei-luomuun eivät silti välttämättä ole erilaiset...- Koiransydän
Astuska hyvä, yrittäisit edes ottaa selvää asiasta, josta puhut! Luomussa ON eroa, mm. suuremmat tilavaatimukset kuin tavallisessa tuotannossa. Ja on höpöhöpöä väittää, että eläimet eivät nauttisi talviulkoilutuksesta - asia on tasan tarkkaan päinvastoin, kuten olen monesti itse todennut. Tieteellisiä tutkimuksiakin asiasta löytyy.
Parantamisen varaa luomutuotannossa varmasti on, mutta vielä enemmän on tavallisessa tuotannossa. Jos oikeasti välität eläinten hyvinvoinnista ja sen edistämisestä, miksi ihmeessä lähdet haukkumaan juuri sitä tuotantoa, josta olisi mahdollista kehittää vaihtoehto, joka olisi sekä eläin- että tuottajaystävällinen? Samalla edistetään kotimaista tuotantoa, paikallista omavaraisuuutta ja ympäristön hyvinvointia, kun eläinten rehua ei rahdata Brasiliasta asti vaan viljellään myrkyttömästi kotimaaperällä.
Kuluttajia on moitittu moneen kertaan siitä, etteivät he ole valmiit maksamaan eläinystävällisistä tuotteista. Sinä taas päinvastoin "moitit" siitä, että luomusta maksetaan enemmän! Kylmä totuus on, että jos kuluttajien halutaan tukevan mahdollisimman eläinystävällistä tuotantoa, heillä ei ole muita vaihtoehtoja kuin luomu. Vaikka kuinka mainostaisit omaa tilaasi, sen tuotteita tuskin löytyy eläinystävällisellä leimalla varustettuna marketeista, vai kuinka?
Eli siis, vaadi luomutuotannon kehittämistä paremmaksi tai vaadi merkintöjä omille tuotteillesi, mutta tee työtä sen puolesta, että kuluttajilla olisi kaupoissa valittavana aidosti eettinen vaihtoehto, jota ostamalla he voisivat tukea niin eläinten kuin tuottajan hyvinvointia! Nyt niitä vaihtoehtoja ei juuri ole. - Astuska_
Koiransydän kirjoitti:
Astuska hyvä, yrittäisit edes ottaa selvää asiasta, josta puhut! Luomussa ON eroa, mm. suuremmat tilavaatimukset kuin tavallisessa tuotannossa. Ja on höpöhöpöä väittää, että eläimet eivät nauttisi talviulkoilutuksesta - asia on tasan tarkkaan päinvastoin, kuten olen monesti itse todennut. Tieteellisiä tutkimuksiakin asiasta löytyy.
Parantamisen varaa luomutuotannossa varmasti on, mutta vielä enemmän on tavallisessa tuotannossa. Jos oikeasti välität eläinten hyvinvoinnista ja sen edistämisestä, miksi ihmeessä lähdet haukkumaan juuri sitä tuotantoa, josta olisi mahdollista kehittää vaihtoehto, joka olisi sekä eläin- että tuottajaystävällinen? Samalla edistetään kotimaista tuotantoa, paikallista omavaraisuuutta ja ympäristön hyvinvointia, kun eläinten rehua ei rahdata Brasiliasta asti vaan viljellään myrkyttömästi kotimaaperällä.
Kuluttajia on moitittu moneen kertaan siitä, etteivät he ole valmiit maksamaan eläinystävällisistä tuotteista. Sinä taas päinvastoin "moitit" siitä, että luomusta maksetaan enemmän! Kylmä totuus on, että jos kuluttajien halutaan tukevan mahdollisimman eläinystävällistä tuotantoa, heillä ei ole muita vaihtoehtoja kuin luomu. Vaikka kuinka mainostaisit omaa tilaasi, sen tuotteita tuskin löytyy eläinystävällisellä leimalla varustettuna marketeista, vai kuinka?
Eli siis, vaadi luomutuotannon kehittämistä paremmaksi tai vaadi merkintöjä omille tuotteillesi, mutta tee työtä sen puolesta, että kuluttajilla olisi kaupoissa valittavana aidosti eettinen vaihtoehto, jota ostamalla he voisivat tukea niin eläinten kuin tuottajan hyvinvointia! Nyt niitä vaihtoehtoja ei juuri ole.Puhun nimenomaan juuri siitä, mitä itse olen nähnyt. "Luomunavetta", jossa lehmät olivat päistään kiinni lyhyissä parsissa. Enkä todellakaan hauku ketään, mielestäni nyt vain on typerää maksaa ns. paremmasta ruuasta ylimääräistä, kun olot eivät VÄLTTÄMÄTTÄ edes ole sen paremmat kuin "normaaleilla" tiloilla...
Meillä ei ole luomua, eikä rehunmurukaan silti tule ulkomailta! AIV tehdään tietysti itse ja väkirehukin oma vilja pohjana. Lannoitteita käytetään jo niiden kalliudenkin takia mahdollisimman vähän. Tämän siis kerron vain siksi, että olen varma, että suurimmalla osalla ei-luomutiloistakin on samanlaista!
"Ja on höpöhöpöä väittää, että eläimet eivät nauttisi talviulkoilutuksesta - asia on tasan tarkkaan päinvastoin, kuten olen monesti itse todennut."
Nauttivat tottakai, mutta edes tieteilijät eivät varmasti voi väittää, että hiestä märkä lehmä nauttisi pakkasesta? :D En ainakaan itse menisi märissä vaatteissa pakkaseen, mutta ehkä sinä nautit siitä... Juurihan sanoin, että meilläkin lehmät ulkoilevat talvellakin, mutta ovat koko ajan kylmässä, eivätkä niin ollen koe jatkuvaa lämmönvaihtelua.
"vaadi luomutuotannon kehittämistä paremmaksi"
Juurihan tuosta koitin puhua...en suostuisi nykytilanteessa maksamaan luomusta sen enempää kuin muustakaan ruuasta, mutta jos olot takuulla luomutilalla olisivat paremmat, olisi toinen juttu. Pääosin tietysti käytän omaa maitoa, munia ja lihaa(silloin kun siihen on mahdollisuus), siitä tiedän varmasti, mistä se tulee.
Suosisin ehdottomasti luomua, jos tietäisin sen olevan selvästi eläinten kannalta parempi vaihtoehto!!!
Enkä todellakaan halua haukkua ketään, enkä riidellä kenenkään kanssa. Mielestäni vain asioita voisi ajatella vähän vähemmän "laput silmillä"... - Koiransydän
Astuska_ kirjoitti:
Puhun nimenomaan juuri siitä, mitä itse olen nähnyt. "Luomunavetta", jossa lehmät olivat päistään kiinni lyhyissä parsissa. Enkä todellakaan hauku ketään, mielestäni nyt vain on typerää maksaa ns. paremmasta ruuasta ylimääräistä, kun olot eivät VÄLTTÄMÄTTÄ edes ole sen paremmat kuin "normaaleilla" tiloilla...
Meillä ei ole luomua, eikä rehunmurukaan silti tule ulkomailta! AIV tehdään tietysti itse ja väkirehukin oma vilja pohjana. Lannoitteita käytetään jo niiden kalliudenkin takia mahdollisimman vähän. Tämän siis kerron vain siksi, että olen varma, että suurimmalla osalla ei-luomutiloistakin on samanlaista!
"Ja on höpöhöpöä väittää, että eläimet eivät nauttisi talviulkoilutuksesta - asia on tasan tarkkaan päinvastoin, kuten olen monesti itse todennut."
Nauttivat tottakai, mutta edes tieteilijät eivät varmasti voi väittää, että hiestä märkä lehmä nauttisi pakkasesta? :D En ainakaan itse menisi märissä vaatteissa pakkaseen, mutta ehkä sinä nautit siitä... Juurihan sanoin, että meilläkin lehmät ulkoilevat talvellakin, mutta ovat koko ajan kylmässä, eivätkä niin ollen koe jatkuvaa lämmönvaihtelua.
"vaadi luomutuotannon kehittämistä paremmaksi"
Juurihan tuosta koitin puhua...en suostuisi nykytilanteessa maksamaan luomusta sen enempää kuin muustakaan ruuasta, mutta jos olot takuulla luomutilalla olisivat paremmat, olisi toinen juttu. Pääosin tietysti käytän omaa maitoa, munia ja lihaa(silloin kun siihen on mahdollisuus), siitä tiedän varmasti, mistä se tulee.
Suosisin ehdottomasti luomua, jos tietäisin sen olevan selvästi eläinten kannalta parempi vaihtoehto!!!
Enkä todellakaan halua haukkua ketään, enkä riidellä kenenkään kanssa. Mielestäni vain asioita voisi ajatella vähän vähemmän "laput silmillä"...Jos puhut naapurin luomutilasta, et voi yleistää havaintojasi kaikkiin luomutiloihin! (Jos sinulla on valittamista, kutsu luomutarkastajat paikalle!) Älä myöskään anna ymmärtää, että kaikki tavalliset tilat olisivat yhtä hyviä kuin oma tilasi - mikä ei pidä paikkaansa! Syyllistyt aivan samaan kuin ne ihmiset, joita moitit siitä, että he pitävät muutaman tapauksen perusteella kaikkia tuottajia eläinrääkkääjinä. Se siitä laput silmillä kulkemisesta...
Muutenkin kaipaisin enemmän rakentavuutta ja johdonmukaisuutta: Kuluttajia ei voi samaan aikaan syyttää siitä, että he eivät ole valmiit maksamaan tarpeeksi eläinystävällisesti tuotetusta lihasta ja toisaalta toitottaa, että heidän on turha maksaa luomulihasta enempää, kun "ei siinä niin suurta eroa ole". Tuottajien tehtävä on varmistaa, että sitä eroa syntyy ja myös kertoa asia kuluttajille rinta rottingilla. - Astuska_
Koiransydän kirjoitti:
Jos puhut naapurin luomutilasta, et voi yleistää havaintojasi kaikkiin luomutiloihin! (Jos sinulla on valittamista, kutsu luomutarkastajat paikalle!) Älä myöskään anna ymmärtää, että kaikki tavalliset tilat olisivat yhtä hyviä kuin oma tilasi - mikä ei pidä paikkaansa! Syyllistyt aivan samaan kuin ne ihmiset, joita moitit siitä, että he pitävät muutaman tapauksen perusteella kaikkia tuottajia eläinrääkkääjinä. Se siitä laput silmillä kulkemisesta...
Muutenkin kaipaisin enemmän rakentavuutta ja johdonmukaisuutta: Kuluttajia ei voi samaan aikaan syyttää siitä, että he eivät ole valmiit maksamaan tarpeeksi eläinystävällisesti tuotetusta lihasta ja toisaalta toitottaa, että heidän on turha maksaa luomulihasta enempää, kun "ei siinä niin suurta eroa ole". Tuottajien tehtävä on varmistaa, että sitä eroa syntyy ja myös kertoa asia kuluttajille rinta rottingilla.Olen koko ajan sanonut, että varmasti SUURIN osa luomuista on asianmukaisia ja eläimillä on hyvä olla ja olen myös sanonut, että SUURIN osa ei-luomutiloista on kunnollisia. En siis väitä, että kummassakaan tapauksessa KAIKKI tilat olisivat samanlaisia.
Huvittavaahan tuossa on juuri se, että ruoka ei saisi maksaa mitään, mutta kuitenkin luomua ostetaan hinnasta huolimatta, vaikkei se edes takaa VÄLTTÄMÄTTÄ sitä hyvinvointia, mitä haetaan. On varmasti totta, että suomalaisia elintarvikkeita ostamalla varmistuu siitä, että eläimiä on kohdeltu kuin kukkaa kämmenellä siihen verrattuna, mitä tuotanto on ulkomailla. Itse ei ikimaailmassa ostaisi ulkolaista lihaa(jo kaikenmaailman sairauksienkin takia), koska tiedän olojen Suomessa olevan keskimäärin paremmat. Mutta jos ostaisin luomua, haluaisin olla täysin varma siitä, että kriteerit myös ovat riittävän tarkat siihen. Vähän myös epäilen, että vetävätköhän kaupat siinäkin välistä samalla tavalla, kuin normaaleissa tuotteissa....(?) Eli saako luomutuottaja tuotteistaan yhtä paljon enemmän rahaa, kuin mitä kauppa niistä nyhtää enemmän kuin normaaleista?
Tuosta en todella tiedä, kunhan pohdiskelen... - Perhosrinteen.Torppari
Tämä on huomion arvoinen seikka. Varmasti moni ns. tavallinen tuottaja antaa parhaan mahdollisen hoidon ja olosuhteet eläimilleen, ja sille pitäisikin olla jokin laatumerkki. Onko? Tämä luomu vs. tavallinen tuotanto on vähän turhan poleeminen ja myös suppea.
Myös mm. ruokakilometrit kannattaa ruokaostoksia tehdessä ottaa huomioon. Monesti esim. luomu-omena Uudesta Seelannista ei ole järkevä valinta, jos vaikka valkeaa kuulasta on tarjolla. - Astuska_
Tämä on huomion arvoinen seikka. Varmasti moni ns. tavallinen tuottaja antaa parhaan mahdollisen hoidon ja olosuhteet eläimilleen, ja sille pitäisikin olla jokin laatumerkki. Onko? Tämä luomu vs. tavallinen tuotanto on vähän turhan poleeminen ja myös suppea.
Myös mm. ruokakilometrit kannattaa ruokaostoksia tehdessä ottaa huomioon. Monesti esim. luomu-omena Uudesta Seelannista ei ole järkevä valinta, jos vaikka valkeaa kuulasta on tarjolla.Tällä hetkellä systeemi toimii niin, että maito ja liha on jaettu luokkiin; parhaasta laadusta saa rahaa enemmän, muista huonommin aina siihen saakka, kunnes maitoa tai lihaa ei enää edes huolita meijeriin ja teurastamoon.
Tässä vain on "pieni" vika: maidolle paras luokka on E-luokka, siitä seuraavat hieman huonompi 1-luokka ja huonoin 2-luokka(huonoin, joka vielä menee meijeriin). Näistä meijeri toki maksaa eri verran(melkoisen vähän kyllä), mutta samoihin purkkeihin menevät... Ongelma on myös siinä, että maidon vähäinen soluluku ja bakteerit(laatukriteerit) eivät kerro itse eläimen hyvinvoinnista vaan lähinnä laitteista joita käytetään. Sama pätee lihan luokituksiin: mitä rasvaisempi, sitä huonompi luokka(tietysti riutuneet ja liian laihat eläimet hylätään ja tilalle tulee tarkastus). Rasvoittunut eläin ei huonosta sijoittumisestaan ole saanut huonoa hoitoa, melkeimpä päinvastoin: sitähän on ruokittu koko ajan yltäkylläisesti.
Eli vaikka tuotteiden laatua tarkkaillaan tarkasti, ei silti tarkoita, että meijeriin kelpaamatonta maitoa tai rasvaista lihaa tuottavat pitäisivät eläimiään huonosti. Tähän kaipaisin muutoksen, jotta niillä, joilla olot ovat todella hyvät, olisi myös mahdollisuus hyötyä eläimille antamastaan hyvästä kohtelusta. Se jos mikä myös kannustaisi pitämään eläimistään hyvää huolta ja se myös vähentäisi varmasti uupumuksia, kun tuottajat kokisivat tekevänsä tarpeellista työtä :)
Luomu ei sikäli ole vastaus tähän, että se puuttuu myös moniin eläinten hyvinvointia koskemattomiin asioihin(lannoitteet, syötettävä rehu), eikä silti kuitenkaan sekään maksa luomutilallaan eläimiä hyvin pitäville sen enempää kuin "siinä sääntöjen rajoilla" (ja vähän niiden allakin) keikkuville... Eli haluaisin jotenkin saada tehdyn työn ja siitä saadun palkan vastaamaan toisiaan tarkemmin. - Perhosrinteen.Torppari
Astuska_ kirjoitti:
Tällä hetkellä systeemi toimii niin, että maito ja liha on jaettu luokkiin; parhaasta laadusta saa rahaa enemmän, muista huonommin aina siihen saakka, kunnes maitoa tai lihaa ei enää edes huolita meijeriin ja teurastamoon.
Tässä vain on "pieni" vika: maidolle paras luokka on E-luokka, siitä seuraavat hieman huonompi 1-luokka ja huonoin 2-luokka(huonoin, joka vielä menee meijeriin). Näistä meijeri toki maksaa eri verran(melkoisen vähän kyllä), mutta samoihin purkkeihin menevät... Ongelma on myös siinä, että maidon vähäinen soluluku ja bakteerit(laatukriteerit) eivät kerro itse eläimen hyvinvoinnista vaan lähinnä laitteista joita käytetään. Sama pätee lihan luokituksiin: mitä rasvaisempi, sitä huonompi luokka(tietysti riutuneet ja liian laihat eläimet hylätään ja tilalle tulee tarkastus). Rasvoittunut eläin ei huonosta sijoittumisestaan ole saanut huonoa hoitoa, melkeimpä päinvastoin: sitähän on ruokittu koko ajan yltäkylläisesti.
Eli vaikka tuotteiden laatua tarkkaillaan tarkasti, ei silti tarkoita, että meijeriin kelpaamatonta maitoa tai rasvaista lihaa tuottavat pitäisivät eläimiään huonosti. Tähän kaipaisin muutoksen, jotta niillä, joilla olot ovat todella hyvät, olisi myös mahdollisuus hyötyä eläimille antamastaan hyvästä kohtelusta. Se jos mikä myös kannustaisi pitämään eläimistään hyvää huolta ja se myös vähentäisi varmasti uupumuksia, kun tuottajat kokisivat tekevänsä tarpeellista työtä :)
Luomu ei sikäli ole vastaus tähän, että se puuttuu myös moniin eläinten hyvinvointia koskemattomiin asioihin(lannoitteet, syötettävä rehu), eikä silti kuitenkaan sekään maksa luomutilallaan eläimiä hyvin pitäville sen enempää kuin "siinä sääntöjen rajoilla" (ja vähän niiden allakin) keikkuville... Eli haluaisin jotenkin saada tehdyn työn ja siitä saadun palkan vastaamaan toisiaan tarkemmin.Kiitos selvennyksestä.
Mielestäni on väärin myös se, ettei kuluttajalla ole mahdollisuuksia saada tietoa näistä eri laatuluokista - kuten sanoit: samaan purkkiin menevät. Englannissa on olemassa esim. Keskoa vastaava kauppaketju, jotka ovat antaneet omille tuottajatilallisille laatumerkin. Se ei ole luomua, mutta juuri tuota mainistsemaasi 'melkein'. Eläimet ulkoilevat ja niillä on muutenkin mahdollisuudet lajityypilliseen käyttäytymiseen. Usein pakkauksessa on tuottajan kuva ja tarina kotisivujen kera, jotta asiasta kiinnostunut voi ottaa suoraankin yhteyttä tai oppia lisää menetelmistä. Tämä antaa kuluttajille varmuutta itse merkin/laatustandardin lisäksi.
Itse soisin luomun olevan pääasiallisin tuotantotapa, mutta matkalla sinne realisinta olisi tosiaan luoda 'riittävän hyvä' laatumerkki. Pelkkä kotimaisuus ei riitä, vaan kuluttajan pitää saada takuu eläinten hyvinvoinnista niin halutessaan. Ja nähtävästi se ei ole näin tällä hetkellä, kuten sanoit.
- irti luomusta
Menee hieman aiheen vierestä, mutta kirjoitanpa oman mietelmäni kuitenkin.
Miksi eläinten hyvinvoinnin on oltava yhtä kuin luomu? Itse kaipaisin kotimaiseen lihantuotantoon eläintenhyvinvointiluokitusta, jolla ei olisi mitään tekemistä luomun kanssa. Luomu-tuotanto saisi sitten olla kokonaan erikseen.
Esimerkiksi meillä eläinten hyvinvointiin panostetaan. Tila- ym. vaatimukset täyttävät luomu-ehdot mennen tullen. Eläintenhyvinvointiin on panostettu siinä määrin, että se on jopa laskenut tuotostasoa ja tietyissä rajoissa näin saakin olla.
Tuntuu väärältä, että meidän hyvinhoidetut elukat myydään sinä samana massana (ja samalla hinnalla) kuin kaikki muutkin, kun luomu-tila emme ole. Tällaiseen ei ole mitään vaihtoehtoja tarjolla, paitsi oma teurastamo, oma markkinointi jne. Siihen ei ole haluja eikä resursseja ryhtyä, me haluamme olla alkutuottajia ja hoitaa eläimemme hyvin, jatkojalostus olkoon muiden heiniä.
Luomua vastaan sinänsä ei minulla mitään ole ja eläinten hyvinvointisäädäökset huomioiden itse usein luomua suosinkin. On kuitenkin monta syytä, miksi emme itse luomuun tule siirtymään, niistä tärkeimmät ovat lääkintä ym. jota tarpeen vaatiessa todellakin haluamme eläimillämme käyttää ja toinen asia on tuo peltopuoli, eli ihan normiviljelyssä halutaan pysyä (eikä viljellä rikkakasveja;)
Typerää, että luomu ja eläinten hyvinvointi on niputettu yhteen niin, että ilman luomua ei eläin muka voi olla hyvin pidetty.- Perhosrinteen.Torppari
jos katsot ketjua ylöspäin. Tällainen standardi pitäisi kehittää, jotta tuottaja saisi paremman hinnan kovalle työlleen ja eläimistä välittämiselleen. Toisaalta kuluttaja, jolle se luomu-standardi ei ole arvo sinänsä, mutta eläinten hyvinvointi on, saisi mahdollisuuden tukea tuottajaa ostokäyttäytymisellään.
Ulkopuolisena en tunne merkkejä Suomessa.
Onko esim. joutsen-merkki vain suomalaisuuden tae, ilman mitään laatuvaatimuksia? Voisiko sitä kehittää vastaamaan myös hyvinvointikriteeriä? - Koiransydän
Tässä on tosiaan iso puute, että tällä hetkellä Suomessa on käytössä ainoastaan luomumerkintä (ja biodynaaminen Demeter), joka antaa jonkinlaisen takuun tuotannon eläinystävällisyydestä. EU-tasolla on puuhattu jonkinlaista hyvinvointistandardia, jota ainakin oma Jaana Husu-Kalliomme, nykyinen Eviran johtaja, on kannattanut. En tiedä, onko asia edistynyt. Joka tapauksessa olisi parasta, että uusi merkintä tulisi voimaan EU:n laajuisena.
Muissa EU-maissa on olemassa erilaisia laatustandardeja, joissa otetaan eläintenkin hyvinvointi huomioon, esim. ranskalainen arvostettu "Label Rouge". Ko. merkinnällä varustettuna myydään mm. vapaasti kasvatettua lihakanaa. Label Rouge on käsittääkseni tuottajajärjestön oma standardi.
Englannissa on kaikkein paras systeemi. Siellä eläinsuojelujärjestö RSPCA on jo vuonna 1994 luonut Freedom Food -laatujärjestelmän edistääkseen eläinystävällistä tuotantoa ja ko. tuotteita myyvien tuottajien menestymistä:
http://www.rspca.org.uk/servlet/Satellite?pagename=RSPCA/RSPCARedirect&pg=AboutUs
Kuka tahansa tuottaja voi anoa pääsyä Freedom Food -järjestelmään, jolloin voi myydä tuotteitaan ko. merkinnällä varustettuna. Eläinsuojelulliset kriteerit ovat tiukat ja niitä valvotaan tiukasti. Mukana on niin luomutuottajia kuin muita eläinystävällisiä tuottajia. Suomessa on ollut puhetta samanlaisen järjestelmän luomisesta, mutta meillä eläinsuojelujärjestöjen rahkeet eivät mitenkään riitä yksinään. Parasta olisi jos saataisiin viranomaiset ja Evira mukaan.
Keski-Euroopassa olen nähnyt supermarketeissakin farmien kuvien kanssa esiteltynä eläinystävällisen tuotannon tuotteita, joista pyydetään kovempaa hintaa, vaikkei olisi kyseessä luomu. Suomessahan tapahtuu jonkin verran vastaavaa esim. kauppahalleissa ja joissain pienissä erikoiskaupoissa.
Oletko yrittänyt ottaa yhteyttä johonkin pienempään lihataloon tai suoraan kauppoihin, että voisit ehkä jotain kanavaa pitkin saada tuotteesi markkinoille parempaan hintaan laadukkaina ja eläinystävällisinä? Parasta olisi, jos jokin ketju kiinnostuisi, ja ryhtyisi etsimään ja markkinoimaan tällaisia tuotteita. Periaatteessahan mikään ei sitä estäisi.
Freedom Food -idean tuominen Suomeen olisi kyllä ehdottomasti se paras vaihtoehto. Britannian RSPCA näyttäisi varmasti mielellään mallia, jos vain löytyisi meiltä puuhamiehiä ja -naisia viemään ideaa eteenpäin. Yritetään yhdessä! - on ollut
jos katsot ketjua ylöspäin. Tällainen standardi pitäisi kehittää, jotta tuottaja saisi paremman hinnan kovalle työlleen ja eläimistä välittämiselleen. Toisaalta kuluttaja, jolle se luomu-standardi ei ole arvo sinänsä, mutta eläinten hyvinvointi on, saisi mahdollisuuden tukea tuottajaa ostokäyttäytymisellään.
Ulkopuolisena en tunne merkkejä Suomessa.
Onko esim. joutsen-merkki vain suomalaisuuden tae, ilman mitään laatuvaatimuksia? Voisiko sitä kehittää vastaamaan myös hyvinvointikriteeriä?Ainakin meidän tuotannon aikana oli luokitus. Meidän tila oli siihen parhaaseen luokkaan hyväksytty. Siinä käytiin mittaamassa ilmanvaihto, ritilöiden rakojen suuruus, paljonko vettä tulee nipasta, paljonko on vapaata tilaa eläintäkohti. Kaikelle näille oli luokkavaatimukset. Ne jos läpäisi, sai myös suurempaa tuottajahintaa.
- Perhosrinteen.Torppari
Koiransydän kirjoitti:
Tässä on tosiaan iso puute, että tällä hetkellä Suomessa on käytössä ainoastaan luomumerkintä (ja biodynaaminen Demeter), joka antaa jonkinlaisen takuun tuotannon eläinystävällisyydestä. EU-tasolla on puuhattu jonkinlaista hyvinvointistandardia, jota ainakin oma Jaana Husu-Kalliomme, nykyinen Eviran johtaja, on kannattanut. En tiedä, onko asia edistynyt. Joka tapauksessa olisi parasta, että uusi merkintä tulisi voimaan EU:n laajuisena.
Muissa EU-maissa on olemassa erilaisia laatustandardeja, joissa otetaan eläintenkin hyvinvointi huomioon, esim. ranskalainen arvostettu "Label Rouge". Ko. merkinnällä varustettuna myydään mm. vapaasti kasvatettua lihakanaa. Label Rouge on käsittääkseni tuottajajärjestön oma standardi.
Englannissa on kaikkein paras systeemi. Siellä eläinsuojelujärjestö RSPCA on jo vuonna 1994 luonut Freedom Food -laatujärjestelmän edistääkseen eläinystävällistä tuotantoa ja ko. tuotteita myyvien tuottajien menestymistä:
http://www.rspca.org.uk/servlet/Satellite?pagename=RSPCA/RSPCARedirect&pg=AboutUs
Kuka tahansa tuottaja voi anoa pääsyä Freedom Food -järjestelmään, jolloin voi myydä tuotteitaan ko. merkinnällä varustettuna. Eläinsuojelulliset kriteerit ovat tiukat ja niitä valvotaan tiukasti. Mukana on niin luomutuottajia kuin muita eläinystävällisiä tuottajia. Suomessa on ollut puhetta samanlaisen järjestelmän luomisesta, mutta meillä eläinsuojelujärjestöjen rahkeet eivät mitenkään riitä yksinään. Parasta olisi jos saataisiin viranomaiset ja Evira mukaan.
Keski-Euroopassa olen nähnyt supermarketeissakin farmien kuvien kanssa esiteltynä eläinystävällisen tuotannon tuotteita, joista pyydetään kovempaa hintaa, vaikkei olisi kyseessä luomu. Suomessahan tapahtuu jonkin verran vastaavaa esim. kauppahalleissa ja joissain pienissä erikoiskaupoissa.
Oletko yrittänyt ottaa yhteyttä johonkin pienempään lihataloon tai suoraan kauppoihin, että voisit ehkä jotain kanavaa pitkin saada tuotteesi markkinoille parempaan hintaan laadukkaina ja eläinystävällisinä? Parasta olisi, jos jokin ketju kiinnostuisi, ja ryhtyisi etsimään ja markkinoimaan tällaisia tuotteita. Periaatteessahan mikään ei sitä estäisi.
Freedom Food -idean tuominen Suomeen olisi kyllä ehdottomasti se paras vaihtoehto. Britannian RSPCA näyttäisi varmasti mielellään mallia, jos vain löytyisi meiltä puuhamiehiä ja -naisia viemään ideaa eteenpäin. Yritetään yhdessä!Freedom Food on tosiaan se laatustandardi, jota Britanniassa menestyksekkäästi käytetään. En vain saanut mieleeni sen nimeä näin yhtäkkiä.
Toinen on ympäristöystävällinen Leaf-merkki, jota ylläpitää myöskin itsenäinen organisaatio.
http://www.leafmarque.com/leafuk/
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455060Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131594Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481229Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101169- 131113
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171007Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3875Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27753