vanhemmiten työttömäksi,Täytin 60v.toissavuonna mut en päässyt ns.putkeen kun viimeiseltä 15v.ajalta puut.7kk tehtyä työaikaa,vaikka sitä ennen tein hullun lailla kun yksinhuoltaja hommia.Nyt ei kukaan huoli 62 v.töihin täytyy olla työmarkkinatuella kunnes 65 v.On se niin väärin.Entäs sellainen joka ehkä on ollut sopivasti tuon 5 v viim 15 v aikan ja sitä ennen ei oleenkann työssä,sellainen pääsee "putkeen"
Huonoa tuuria
20
885
Vastaukset
- sinähän saat
koko lopulta ajalta ansiosidonnaista jos olet ollut kassanjäsen, joten ei nyt niin huonosti kuitenkaan.
- niin ole
sitä ansiosid.saa 60v asti,liiton kassasta.,sen jälkeen vain työmarkkinatuki
- Sitä saa ylikin
niin ole kirjoitti:
sitä ansiosid.saa 60v asti,liiton kassasta.,sen jälkeen vain työmarkkinatuki
Jos 500 pv ei ole täyttynyt, ennen kun täytit 60v, jatkuu se siihen asti, kunnes päivät ovat täysiä. Sen jälkeen voi hakea työttömyyseläkettä.
Kokenut tuon, niin tiedän.
- filokki
sinähän olet vielä työiässä.Maalla on kova puute maatyöntekijöistä,jos ei ihan vihreä ole niihin hommiin. Samoin puutarhalle vois keväällä päästä tai kanalatyöntekijäksi.Ihan vaan kokemuksesta kerron, mitä tiedän.
Eräs sun ikäinen tuttava mies otettiin kanalatyöntekijäksi ihan outona ammattiin ja oli yli eläkeiän töissä.seitsemän kuukautta on niin lyhyt aika, ettei kannata kirvestä kaivoon heittää- en tiedä
kanalaa ja olen sillai köyhä ettei voi muuttaa
- filokki
en tiedä kirjoitti:
kanalaa ja olen sillai köyhä ettei voi muuttaa
Ainakin Loimaalla on kanaloita ja lähempänäkin Turkua.Loimaalla oli yksi tuntemani mies kanalassa töissä, siellä oli asuntokin työntekijöille.Köyhyys ei ole este työnhaussa, sillä sosiaalitoimisto myöntää muuttoapua ja työkkäri maksaa matkat esim.työpaikkahaastatteluun.
Yritä kumminkin , kysy neuvoa työvoimatoimistosta! Haluan olla sua kannustamassa,kun me yli kuuskymppiset pudotaan niin helposti laakereille, kun meitä ei enää lujaa kysytä töihin. - helpompi miehelle
filokki kirjoitti:
Ainakin Loimaalla on kanaloita ja lähempänäkin Turkua.Loimaalla oli yksi tuntemani mies kanalassa töissä, siellä oli asuntokin työntekijöille.Köyhyys ei ole este työnhaussa, sillä sosiaalitoimisto myöntää muuttoapua ja työkkäri maksaa matkat esim.työpaikkahaastatteluun.
Yritä kumminkin , kysy neuvoa työvoimatoimistosta! Haluan olla sua kannustamassa,kun me yli kuuskymppiset pudotaan niin helposti laakereille, kun meitä ei enää lujaa kysytä töihin.lähteä keikkahommin kuin tän ikäisen naisen.Ensin pitäisi hävittää tavarat ,asunto on vuokra-asunto mutta enhän voi kantaa vain tavaroita pihalle,kuka näitä vanhoja huolii,maksaa saa paljon et sais hävitettyä,no sit saat työn joka on sidottuasuntoon,entäs kun työ on loppu,mistäs sit taas asunto
- Rajamies
Jossain se raja aina kulkee.
Olin itse muutaman kuukauden väärän ikäinen kun putken pää lipsahti 2-vuotta eteen päin.
Seuraavaa rajaa tavoitellessani varmistin muutaman kuukauden aikaisemmin työsopimukseni purkamisesta varautuen 500pv:n riittävyyteen jättämällä osan nostamatta.
Nyt tilanne on vielä heikompi ja huononee koko ajan.
Ei käy katteeks! - Ei täsmää?
Ensiksikin 46 syntyneelle ja sen jälkeen, eläkeikä on 63-68v. Eli 63v voit hakea vanhuuseläkettä.
Jos olit liiton rahalla, ja jo sen 500pv, voit hakea työttömyyseläkettä. Sitä voi hakea 60v täytettyään.- olen synt.47
ja.voin hakea kyl vanhuuseläkettä 63 v ,mut siitähän vähennetään jotain pysyvästi ,kun jos hakisi vasta 65 v.Olin liiton rahalla 500 pv täys,mut puuttui se 7 kk,eli en päässyt ns. putkeen,vaan putosin työmarkkinatuelle,jolla olen kunnes täytän 65.paitsi jos haen sitä eläkettä 63 v josta vähennetään....
- Kelasta
olen synt.47 kirjoitti:
ja.voin hakea kyl vanhuuseläkettä 63 v ,mut siitähän vähennetään jotain pysyvästi ,kun jos hakisi vasta 65 v.Olin liiton rahalla 500 pv täys,mut puuttui se 7 kk,eli en päässyt ns. putkeen,vaan putosin työmarkkinatuelle,jolla olen kunnes täytän 65.paitsi jos haen sitä eläkettä 63 v josta vähennetään....
Putkihan on sitä, että liitto maksaa sen 500pv, jos olit tarpeeks vanha, maksavat 60v asti, ja sitten joudut hakemaan työttömyyseläkkeen.
Maksavat ylikin, 60v jos 500pv ei ole täyttynyt, ja sitten se työttömyyseläke.
Siltä sitten joutuu 63v vanhuuseläkkeelle.
Käy Kelassa kysymässä, paljonko on ero, 63v ja 65v saatava eläke.
Ero tulee vain jos olet töissä, ja maksat korotettua eläkemaksua, ja jaksat painaa sit vaik 68v asti. - mutta olen jos kysynyt
Kelasta kirjoitti:
Putkihan on sitä, että liitto maksaa sen 500pv, jos olit tarpeeks vanha, maksavat 60v asti, ja sitten joudut hakemaan työttömyyseläkkeen.
Maksavat ylikin, 60v jos 500pv ei ole täyttynyt, ja sitten se työttömyyseläke.
Siltä sitten joutuu 63v vanhuuseläkkeelle.
Käy Kelassa kysymässä, paljonko on ero, 63v ja 65v saatava eläke.
Ero tulee vain jos olet töissä, ja maksat korotettua eläkemaksua, ja jaksat painaa sit vaik 68v asti.joudun olemaan työmark,tuella kunnes 65 v,tai jos hane aik.sitä eläkettä 63 v,on se vähennys
mutta olen jos kysynyt kirjoitti:
joudun olemaan työmark,tuella kunnes 65 v,tai jos hane aik.sitä eläkettä 63 v,on se vähennys
Edellinen vastaaja vastasi mielestäni juuri niin kuin asia on. Vaikka ehdot työttömyyseläkkeeseen eivät täyttyneetkään, voit toki jäädä eläkkeelle 63- vuotiaana. Ei eläkkeeseen mitään vähennystä tule. En löytänyt ainakaan mitään sellaista kohtaa tuolta eläketurvakeskuksen sivuilta. Tietenkin, jos sinulla olisi työpaikka ja jatkaisit työntekoa 65- vuotiaaksi, saisit suuremman eläkkeen. Työmarkkinatuella jatkaminen ei nosta eläkettäsi.
Itse toimin yrittäjänä ja tilanteeni on hieman toisenlainen. Jos jäisin nyt osa-aikaeläkkeelle, se pienentäisi eläkettäni pysyvästi. 63- vuotiaana jään kuitenkin elkkeelle normaalisti. Vielä pitää jaksaa lähteä melkein kolme vuotta.
- olen minäkin miettinyt
että miksi ei niillä aikaisemmilla työvuosilla ole merkitystä,no teitysti ehkä työeläkkeen määrässä,mutta että estetään pääsy eläkkeelle toisin kuin ne joilla taäyttyy tuo 5v ,vaikka ei sit muuta työhistoriaa oliskaan ,siinähän se joka nuoresta lähtien tehny ei ole samanarvoisessa asemessa
- huolia ihmiset
eikö teillekään mikään riitä.Ahneus on näemmä iskenyt jo 60 .Mihin te rahaa tarvitsette,talot maksettu,velattomia hyväkuntoisia nuoria vanhuksia.
Nurinat pois ja viettämään eläkepäiviä,itselläni alkoi 1.1.2009 60,5 vuotiaana.Eläkettä saan riittävästi,olen iloinen että olen terve.- kiinnosta toisten huolet,
Siis, haloo! Mikä ei riitä? Tiedätkö paljonko on Kelan maksama työttömyysturva ???
Kyllä riittää, jos sitä tulisi tarpeeksi elämiseen.
Sinä pääsit, nyt vain ei olekaan kysymys sinusta, opi asennoitumaan toisenkin huoleen.
Mitä tänne tulet kehuskelemaan, kun jollain on todellakin huoli?
Et osaa lukea, tai et ymmärrä mitä luet, ja täälä niihin saa tottua. - kun ei kaikilla
ole samalla tavalla asiat.Yksinhuoltajana 2 lasta,ei ole kertynyt omaisuutta,vuokra-asunto,työmarkkinatuki.Terve olen,mutta hampaitani en esim pystylaittamaan kun ei ole varaa.suvaitsevaisuutta,en kadehdi Sinun hyvääsi olet sen varmaan ansainnut.
- tässä kantaisi
kiinnosta toisten huolet, kirjoitti:
Siis, haloo! Mikä ei riitä? Tiedätkö paljonko on Kelan maksama työttömyysturva ???
Kyllä riittää, jos sitä tulisi tarpeeksi elämiseen.
Sinä pääsit, nyt vain ei olekaan kysymys sinusta, opi asennoitumaan toisenkin huoleen.
Mitä tänne tulet kehuskelemaan, kun jollain on todellakin huoli?
Et osaa lukea, tai et ymmärrä mitä luet, ja täälä niihin saa tottua.vielä toistenkin huolia,sairaaksihan sitä tulisi.Vanhempani opettivat aikoinaan hyvinkin huomaavaiseksi muita kohtaan,mutta sanoivat että älä kanna muiden huolia ja murheita mukanasi.
- kiittää lämpimästi
asiallista viesteistä,ja halusta neuvoa.Hyvää talven jatkoa kaikille!!!Menen vielä Kelaan,tarkistamaan tuota 63v tilanetta,mutta aiemmin sanottiin että 65v asti työmarkkinatuella.
- ei se ole köyhän
olo kummoinen,perusturva on Suomessa per....tä.Miksi köyhät alistuvat.perustakaa köyhien puolue,keulamieheksi Kari Väänänen Kemijärveltä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15211518
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1485413Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p424346Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1323622Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392708Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191916Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1071636Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3601596Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?921481Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361431