Kaipaan neuvoja uusperhekuvioni ”ongelmiin”… Olen avoliitossa miehen kanssa jolla pian 12-vuotias tytär. Tyttö käy meillä joka toinen viikonloppu. Minulla ja tytöllä välitön ja hyvä suhde. Tyttö todella läheinen isänsä kanssa ja kuviomme on ihan normaali ja vietämme mukavaa aikaa kolmistaan vaikka pakkohan se on myöntää että toisen lapsi tuntuu joskus rasitteelta ja ylimääräiseltä.
Suhde tyttöön on siis hyvä, puhumme paljon mm. meikeistä ja muista tyttöjen jutuista. En erityisemmin tykkää fyysisestä läheisyydestä tytön kanssa mutta mielestäni se on pääasiassa hänen isänsä tehtävä osoittaa välittämistään esim. halauksin. Halaan tyttöä toki joskus mutta en ole ottanut sitä tavaksi.
Minulla on selvä reviiri johon en tyttöä halua ja se on minun ja mieheni sänky. Mieheni pyytää tyttöä joskus nukkumaan meidän väliin mutta tyttö ei tule. Luulen että osittain se johtuu siitä että tyttö vaistoaa vastahakoisuuteni asian suhteen. Asia on jossain määrin vaikea minulle koska emme ole puhuneet aiheesta mieheni kanssa avoimesti, en ole koskaan sanonut suoraan että en halua tyttöä sänkyymme. Hän kyllä tietää että en ole välissä nukkumisesta innoissani, mutta pyytää tyttöä silti joskus.
Totta kai tytöllä ja miehelläni on oikeus keskinäiseen läheisyyteen mutta en halua tapahtuvan sen meidän sängyssämme. He voivat olla lähekkäin sohvalla tai tytön huoneessa tai ihan missä vaan mutta ei sängyssämme.
Onko mielestänne tämä ”sänky reviiri” kummallinen asia? Onko minulla oikeutta ajatuksiini ja tunteisiini asian suhteen? Miten esim äidit koette jos tyttärenne äitipuoli kokee näin?
Ja miten ihmeessä esittäisin miehelleni tämän sänky asian? Miten kerron että minulla ei ole heidän keskinäistä suhdettaan mitään vastaan mutta sänkyymme en tyttöä halua.. Koen että voimme olla läheisiä toisillemme myös muilla tavoin, viettää aikaa, pelata pelejä, katsoa elokuvia ym..
Haluan purkaa tämän asian mieheni kanssa koska se on möykky joka ainakin minun sisälläni aiheuttaa pahaa oloa meidän kaikkien puolesta.
reviirirajoista
23
1013
Vastaukset
- miehensä vaimo
Mitäpä jos esittäisit asiasi miehellesi juuri noilla sanoilla? Ihan hyvin sanottu mikä mieltä painaa.
Ymmärrän reviiriajatuksesi ihan täysin, meidän makuuhuoneemme on meilläkin vain meille aikuisille. - melkein murkku
Minun yhdeksänvuotias tyttärenikin miettii jo paljon sukupuoliasioita. En haluaisi tai edes oikein pitäisi sopivana sitä, että hän nukkuisi isänsä ja tämän naisystävän välissä.
On 11-vuotias myös vielä pikkutyttö, mutta tosiaan, sitä läheisyyttä voi tarjota muuna aikana, jotta välit sinunkin ja tytön välillä pysyvät hyvinä!- olen
vähän sitä mieltä,ettei ole kovin ihanteellista jos melkein 12v tyttö nukkuu isänsä vieressä,vaikka siinä olisikin nainen toisella puolella.Halaukset ja muutenkin hellyyden voi osoittaa muuna aikana.
- isällä jo kolmas
olen kirjoitti:
vähän sitä mieltä,ettei ole kovin ihanteellista jos melkein 12v tyttö nukkuu isänsä vieressä,vaikka siinä olisikin nainen toisella puolella.Halaukset ja muutenkin hellyyden voi osoittaa muuna aikana.
kierros:)
- aikuinen , vanhemmat eronneet
isällä jo kolmas kirjoitti:
kierros:)
näin ainakin itse koin äitipuoli ykkösestä. Ehkä hieman enemmän kakkosesta. Kyllä oma äiti on aina omaäiti. Kerran sain jonkin karmean hajuveden lahjaksi. Oli ihan vapauttavaa laittaa se suoraan roskikseen. Lahjoilla oli kyllä tapana vähetä kun isäni oli solminut liiton ilman AVIOEHTOA.
- täysin
kantasi!
Ensinnäkin oli ilo lukea, että otat lapsen lapsena ja yrität tulla hänen kanssaan toimeen.
Ja sitten tuo reviiri. Et ole ajatuksinesi yksin. Kun minä aloin seurustelemaan nykyisen mieheni kanssa (ensimmäinen vakava suhde eron jälkeen) meille molemmille oli selvää, että sänky on meidän paikka, sinne ei lapset tule. Tosin lapset oli siinä vaiheessa on yhdeksän ja kymmenen ikäisiä. Kyllä parilla pitää olla yksi paikka joka on vain heille pyhitetty. Sänky on paras vaihtoehto.
Ja sitten tuohon toiseen asiaan. Mietippä sitä, että miehesi tytär jo jo 12 vuotias. Hän lähestyy murrosikää, enkä usko että monikaan 12 vuotias haluaa enää nukkua isänsä vieressä. Lapsilla tulee tuossa iässä aika luontevasti tarve ottaa väliä fyysiseen läheisyyteen. On ihan eri asia halata, kun nukkua vierekkäin.
Voisitkin selvittää asiaa miehellesi tätä kautta, jos et halua kertoa avoimesti siitä että haluat pitää sänkynne teidän kahden alueena. Sano, ettei tyttö varmaan koe enää luontevaksi nukkua isänsä kanssa, onhan hän jo iso tyttö.
Tsemppiä ! - oman miehen kanssa
Ongelma ei taida olla niinkään uusperhekuvio, vaan kommunikaatio miehesi kanssa. Älä panttaa asioita, jotka painavat mieltäsi. Hienoa, kun mies osoittaa läheisyyttä tytölle, on ehkä ennen ottanut viereen, mutta lapsi kasvaa. Meillä isä käy peittelemässä tytön ja samalla juttelevat. Onhan hän nimenomaan isänsä tyttö. Pidän tytöstä kovin ja hassuttelemme kaikkea, mutta isä on isä. Ja äiti tytöllä on kotonaan, enkä sille paikalle pyri.
- samaa mieltä
Teidän kanssa.Sänky on minullekkin se se minun oma paikka,minne ei mene lapset.Ei omat eikä miehen.Tosin meillä kohta 12 v miehen tyttö menee sinne minun paikalleni ehkä ärsyttääkseen minua.Isänsä on sanonut hänelle,että jokaisella on omat nukkumapaikat ja petivaatteet.Koska tietää etten pidä ajatuksesta,että joku on minun petivaatteissa.Tähän tyttö reagoi niin,että hakee oman tyynyn ja tunkee sinne kuitenkin.Ei läheisyydessä ole mitään pahaa,mutta kunhan se ei tapahdu minun sängyssäni :)
- huisi hauskoja juttuja
" Sänkyyn en tyttöä halua"!! Mikä kumma siinä sängyssä on ettei lapsi voi tulla ? Meillä onihan vapaassa käytössä sohva, nojatuoli, meidän sänky, ihan kaikki! En tajuu tollasta sänkysuojausta lainkaan.
Meistä oli ihanaa kun kaikki lapset tuli aamuisin aina viereen. Mikä yhdistää enemmän perheitä kun koko lössi samassa kasassa?
Tietty jokainen nukkuu omassa punkassa, mutta ei meillä ole kieltoa mihinkään mikä on kotona. Kaikki on käytettävissä.
Joku nyt vaan on heittänyt ilmaan taas asian ettei lapsilla ole asiaa vanhempien sänkyyn. Minusta aiheetonta ja tuhraa!- ei vain
jotkut tahtoo olla omassa sängyssä omissa lakanoissa ihan rauhassa...
Täytyyhän joku olla ihan omaakin.
Ei kaikki tykkää nukkua sellaisesssa missä muut muuhaa...
Teillä noin muilla saa olla omat paikat/asiat!
Ja minullakin SÄNKY yksi niistä - eri asia se, että
lapset tulevat aamuisin viereen...Se kuulostaisi minusta ap. tapauksessa vielä ihan luontevalta. Lastenpsykiatriakin erottaa omassa sängyssä nukkumisen eri vaiheisiin. Tärkeä, että perusperiaate on se, että omissa sängyissä aloitetaan yö.
Hygieniakysymykset ovat sitten asia erikseen.
Lapselle omien vanhempienkin seksuaalisuus voi olla hiukan hämmentävää. Se on kuitenkin jotenkin luontevaa, koska siitä lapsi itse on syntynyt. Uuden kumppanin osalta asema on epäselvä. Hän tuntuu ulkopuoliselta ja vähän enemmän uhkalta. - miehen lapsia heitttää
eri asia se, että kirjoitti:
lapset tulevat aamuisin viereen...Se kuulostaisi minusta ap. tapauksessa vielä ihan luontevalta. Lastenpsykiatriakin erottaa omassa sängyssä nukkumisen eri vaiheisiin. Tärkeä, että perusperiaate on se, että omissa sängyissä aloitetaan yö.
Hygieniakysymykset ovat sitten asia erikseen.
Lapselle omien vanhempienkin seksuaalisuus voi olla hiukan hämmentävää. Se on kuitenkin jotenkin luontevaa, koska siitä lapsi itse on syntynyt. Uuden kumppanin osalta asema on epäselvä. Hän tuntuu ulkopuoliselta ja vähän enemmän uhkalta.pois isän sylistä! Eikä sitäpaitsi miehen lapset ole sen hygienittömpiä kuin tämä uusikko itsekkään tai hänen kakrut!
- teitä
miehen lapsia heitttää kirjoitti:
pois isän sylistä! Eikä sitäpaitsi miehen lapset ole sen hygienittömpiä kuin tämä uusikko itsekkään tai hänen kakrut!
ei 12 v ole enää mikään sylivauva...
- ymmärtää, nimittäin
pois isän sylistä! Eikä sitäpaitsi miehen lapset ole sen hygienittömpiä kuin tämä uusikko itsekkään tai hänen kakrut!
väärin! Kyse ei ole mistään mustasukkaisuudesta, vaan terveestä oman reviirin tarpeesta ja terveestä vaistosta osoittaa lapselle, että parivuode on pariskunnan paikka ainakin yöllä. Kyse on sitä paitsi esipuberteetti-ikäisestä tytöstä. Isä voisi ottaa vaikka tavakseen saattaa tyttö tytön omaan sänkyyn ja viettää juttelu- ja lueskeluhetken tytön kanssa kaksin ja tarjota siinä myös luontevasti sitä fyysistäkin läheisyyttä, antaa hyvänyönhalauksen etc.
Itse esim. tulen tosi jäyhästä perheestä, jossa lapsia ei juuri silitelty. Olen itse itseni opettanut hellittelemään lapsiani. Erotilanteessa lapsen emotionaalinen nälkä on varmasti vielä suurempi ja erossaolemisia voisi yrittää kompensoida tarjoamalla paljon sitä fyysistä hellyyttä silloin kun nähdään. Murkkuikäinen käy läpi suurta muutosta ja tarvitsee paljon turvaa ja tukea.
Hygieniasta: haitari on varmaan muutenkin leveä ihan ydinperheissä. Toisissa eletään toisin kuin toisissa. Joutuvathan tällaiset seikat ihan tavisekakerta-aviopareillakin koetukselle kun kahdesta eri perheestä tulevat ihmiset tuovat kumpikin oman hygieniakulttuurinsa mukanaan. - tarkoitat
sanalla "hygienittömpiä"??
En oikein ymmärrä tuollaista sian saksaa... - käsityksiä siitä, mikä
tarkoitat kirjoitti:
sanalla "hygienittömpiä"??
En oikein ymmärrä tuollaista sian saksaa...on riittävän puhdasta. Minä pidin kummana sitä kun synnytyssairaalassa huonekaveri sanoi, että heillä vauvat totutetaan alusta saakka nukkumaan vain omassa sängyssä, koska vanhempien vuoteessa on paikka koirille, joita on mahdoton opettaa enää muualla nukkumaan.
No jaa, kaipa koirat loppujen lopuksi ovat puhtaampia kuin ihmiset.
Silti, tapoja ja järjestelyjä on monenlaisia. - sun hygieniat!
hygienia ei ole kaikilla tosiaankaan sama.Mitäs sanot siitä jos pieni lapsi haisee jo sillille,kun pesulla käydään miten sattuu.Ja puhumattakaan siitä,etä lähi kampais hiuksia.Sellaset täipesueet löydettiin kesällä,että olivat varmaan saanu olla rauhassa aika kauan :((Ei hampaiden pesua,puhumattakaan käsien pesusta.
SIINÄ SULLE HYGIENIAA... - ihmetellään sitä
sun hygieniat! kirjoitti:
hygienia ei ole kaikilla tosiaankaan sama.Mitäs sanot siitä jos pieni lapsi haisee jo sillille,kun pesulla käydään miten sattuu.Ja puhumattakaan siitä,etä lähi kampais hiuksia.Sellaset täipesueet löydettiin kesällä,että olivat varmaan saanu olla rauhassa aika kauan :((Ei hampaiden pesua,puhumattakaan käsien pesusta.
SIINÄ SULLE HYGIENIAA...Jos ei tahdota omaan sänkyyn :((
- mieheni lasten
esim aamulla joskus aina vkl saattavat rynnätä petiin jos huomaa että ollaan hereil tulla löhöömään mutta yöksi kyllä ihan omiin huoneisiinsa menee eikä mieheni ole pyydellyt lapsia väliin nukkumaan. mutta vauva on kyl välil pahimpina öinä kun kipee niin ollut vieressä (meidän yhteinen).
- Rasitteen Isä
Vai Tämänlainen onkkelma! Noin on ollut tapahtua pari kertaa ja silloinkin kyse on ollut ajatuksesta yhdistää meitä perheenä sekä yhteinena rauhoittuminen. Näin ei ole kuitenkaan käytännössä tapahtunut kun ei ole sopinut Sinulle äitipuolena. Normaalisti olen mennyt halimaan tytärtäni sänkyyn, jutellut hänen kanssaan elämästä ja tunteista arkea kohtaan.Miten mahtaa olla asian laita kun saamme pian vauvan? onko hänenkin oltava tulematta sänkyymme poikkeuksetta vai onko tilanne ja "reviiri" silloin enää voimassa vai onko se voimassa ainoastaan tytärtäni kohtaan?Saattaa olla että tasa-arvoisuus lapsien välillä äitinä ei taida enään silloin päteä? Mutta jos näin ajattelet Annina, sopii minullle .Pidetään siitä kiinni.
- surkea äitipuoli
Poimit sitten oleelliset asiat viestistäni "rasitteen isä"!
Etkö sattunut huomaamaan lämmintä yleissävyä kun kerroin tyttärestäsi kuten että esim. "Minulla ja tytöllä välitön ja hyvä suhde" tai "kuviomme on ihan normaali ja vietämme mukavaa aikaa kolmistaan" tai "Suhde tyttöön on siis hyvä, puhumme paljon mm. meikeistä ja muista tyttöjen jutuista" tai
"Koen että voimme olla läheisiä toisillemme myös muilla tavoin, viettää aikaa, pelata pelejä, katsoa elokuvia ym.."
On se kumma kun äitipuoli ei saa tuntea mitään negatiivista koskaan vaikka biologiset vanhemmat saavat kyllä kokea lapsensa rasitteeksi!
Vaikka sellaisiahan tunteita sinä "rasitteen isähän" et ole koskaan kokenut..?? - edelliseen!
surkea äitipuoli kirjoitti:
Poimit sitten oleelliset asiat viestistäni "rasitteen isä"!
Etkö sattunut huomaamaan lämmintä yleissävyä kun kerroin tyttärestäsi kuten että esim. "Minulla ja tytöllä välitön ja hyvä suhde" tai "kuviomme on ihan normaali ja vietämme mukavaa aikaa kolmistaan" tai "Suhde tyttöön on siis hyvä, puhumme paljon mm. meikeistä ja muista tyttöjen jutuista" tai
"Koen että voimme olla läheisiä toisillemme myös muilla tavoin, viettää aikaa, pelata pelejä, katsoa elokuvia ym.."
On se kumma kun äitipuoli ei saa tuntea mitään negatiivista koskaan vaikka biologiset vanhemmat saavat kyllä kokea lapsensa rasitteeksi!
Vaikka sellaisiahan tunteita sinä "rasitteen isähän" et ole koskaan kokenut..??.. ja voithan aina kostaa yhteiselle lapsellemme huonomman lapsesi äidin kypsymättömyyden. Onneksi tyttäresi äiti on kuitenkin niin mahtava nainen että on edes jomman kumman lapsesi äiti Hyvä nainen! Kannattasko vaihtaa takas? Vielä ehtii!
- isukki!
Ei ole mitenkään epätavallista,että 12 v tyttö ei nuku samassa sängyssä teidän kanssa!
toiseksi se on eri asia nukkuuko vieressä 12 v tai vauva!
Kolmanneksi tämä äitipuoli ihan selvästi välittää lapsestasi,kaikki äitipuolet ei ole samanlaisia(jos luet muita viestiketjuja)Ei se teidän maailma voi siihen kaatua,että tyttö 12vnukkuu omassa sängyssä.
ajatteleppa välillä sitä kaikkea muta hyvää mitä teillä/heillä on!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1964963Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1164056Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363589- 573525
- 513430
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest372927Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182569- 232326
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo302079UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami211949