Sekaisin ikävästä

Miekko

Pidän silmällä kuuta.
Kuu tarkkailee sinua
ja tekee mitä näkee sinun tekevän.
Siitä tiedän: Et sinä tule. En usko!
Jos vielä pätee se, että yön jälkeen tulee päivä.

Olen tutkinut sinua liian pitkään,
en ymmärrä enää muusta.
Miten yksi ihminen voi saada kaiken näin sekaisin?

En sano, kuinka paljon kaipaan,
pitäisit heikkona.
Päinvastoin, imagoa pitäisi kohentaa.
Tätä menoa se tuskin onnistuu.

En osaa yllättää.
Kaikki spontaanit temppuni olen oppinut sinulta.
Ennalta-arvattavaa on sekin, että menen taas meren rantaan.
Sinun jälkeesi se on suhtautunut minuun jotenkin eri tavalla.

Meri on osittain jäässä, eikä halua liikkua.
Meri ei itke enää.
Ymmärrän sitä hyvin.
Minä ymmärrän sinua, meri!
Minä en hylkää sinua.

En löydä kuuta.
Se on tarkkailemassa sinua.
Mitä sinä teet?
Mitä sinulle kuuluu?

Tulin katsomaan merta ja taivaanrantaa
mutta liian myöhään.
En näe, mihin me lopumme.

14

554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienestä kaikki on kiinni...
      ...yhdestä ihmisestä...
      jolla sittenkin on valta
      läikytellä tunteiden aallokkoa...

...tykkäsin runostasi...

• Miekko

Kiitos, Jääneito! Alunperin kirjoitinkin "Miten yksi pieni ihminen..."

Tämä on suunnileen näin. Tulin iltakävelyltä meren rannalta, kirjoitin tuntojani. Näytti niin omituiselta, että yritin tiivistää vain oleellisimpaan, mutta jäi vain kolme n. 3 sanaa runoon... Päätin laittaa sellaisenaan.. näytti hiveältä.. Yritin poistaa, mutta oman viestin poisto ei toiminut!!

Hyvä niin, se sekaisuus varmasti välittyy nyt paremmin.. Kiitos, Jääneito! Yötä!

• kaaru

Luin tätä runoasi eilen illalla jo useaan kertaan. Se vei minut elävästi mukaan tuohon aiheeseesi. Siis oli niin elävästi kirjoitettu, jotta en voi muuta sanoa kuin huh...omaat kyllä mahtavan taidon kirjoittaa.

"Tulin katsomaan merta ja taivaanrantaa
      mutta liian myöhään.
      En näe, mihin me lopumme. "

Runosi oli ehjä kokonaisuus, loppu toteamus kuin piste i:n päälle.

Ikävä, se on tunne, joka tuntuu syövän sisimmästä kaiken elämän. Ei voi mennä hammaslääkärille ja sanoa, ota se pois minusta. Ei ole olemassa pilleriä, jolla sen turruttaa. Kun kohtaa ihmisiä ja katsoo heitä silmiin, tulee tunne siitä, että he näkevät sisällesi. Näkevät vaikka naurat ja vitsailet.

Näin minä runosi koin ja pidin. Ikävästä en ole koskaan pitänyt, mutta se vain on(:

• Miekko

Kiitos, Kaaru! Elävä oli tunnekin.. kiva, että siitä jotakin välittyi. Niin, olen myös ikävää yrittänyt hoitaa, mutta ei siihen oikein tunnu tehokasta lääkettä olevan.. Jotkut sanovat, että aika parantaa haavat.. Mene ja katso, enpä ehkä usko... Unohtaminenkin tuntuu niin keinotekoiselta, kuin valehtelulta, väärässä todellisuudessa elämiseltä. Ikävä on totta.

• Minanoita

Ikävästä olet kirjoittanut kauniin
      ja koskettavan runon.Tiedätkö, minä
      olen sanaton tämän edessä, oikeasti...

• Miekko

Sinä sanaton? Kun puhelias vaikenee, silloin voi tapahtua mitä vain. Minäkin kävin hiljenemässä tuolla runosi ääressä. Ollaan siis hiljaa yhdessä.

• KuunKeiju

pelottava elementti, epävakaa, epäluotettava, vaarallinen, vaikka joskus kaunis. Kuu on ystävä, luotettava vaikka etäinen, ystäväni, joka palaa aina takaisin.
      Terveisin KuunKeiju

• Miekko

Sinäkin olet siis kokenut sen? Meri ja kuu, pelkoa ja turvaa. Etäistä kauneutta. Meren mielialoista ei aina tiedä, kuukin voi olla joskus hieman vetäytyvä.. Mutta hyvän ystävän olet löytänyt, pidä hänestä kiinni!

Kuunkeiju, kiitos kun lennähdit tänne sulostuttamaan tätä paikkaa läsnäolollasi!

• AmandaK

Kerta toisensa jälkeen nää on huippuja nää runot!

"Ennalta-arvattavaa on sekin, että menen taas meren rantaan.
      Sinun jälkeesi se on suhtautunut minuun jotenkin eri tavalla. "

Ihana!

• Miekko

Kiitos! Minä olen vähän eri mieltä, näen kyllä tiettyä epätasaisuutta.. Eikä näitä pidä lukea rinnan oikeiden runoilijoiden tuotosten kanssa. Mutta itseni kanssa olen tyytyväinen.

Tämän runon olisin halunnut poistaa, mutta poistotoiminto oli epäkunnossa. Tämä on kyllä suoraan omia tuntojani, mutta olisin halunnut hioa muotoa... Tyytyväisempi olen tuohon toiseen tekeleeseen. Minulle tutumpaa maastoa.. Mutta eihän toinen välttämättä näe mitään eroa.. Ja ehkä tämä on helpommin lähestyttävä.. Joskus sitä kuitenkin ehkä haluaa enemmän kätkeytyä sanojen taa kuin paljastaa kaikkea...

Sanon vielä, mikä tuli mieleen... Olet minua parempi kirjoittaja, mutta jotenkin sinun tyylisi muistuttaa sitä, mihin itsekin haluaisin pyrkiä... Kirjoitat sellaisella tyylillä, jolla minäkin luulen kirjoittavani ja jollaista minun itseni on helppo myös lukea.

• AmandaK
        Miekko kirjoitti:

Kiitos! Minä olen vähän eri mieltä, näen kyllä tiettyä epätasaisuutta.. Eikä näitä pidä lukea rinnan oikeiden runoilijoiden tuotosten kanssa. Mutta itseni kanssa olen tyytyväinen.

Tämän runon olisin halunnut poistaa, mutta poistotoiminto oli epäkunnossa. Tämä on kyllä suoraan omia tuntojani, mutta olisin halunnut hioa muotoa... Tyytyväisempi olen tuohon toiseen tekeleeseen. Minulle tutumpaa maastoa.. Mutta eihän toinen välttämättä näe mitään eroa.. Ja ehkä tämä on helpommin lähestyttävä.. Joskus sitä kuitenkin ehkä haluaa enemmän kätkeytyä sanojen taa kuin paljastaa kaikkea...

Sanon vielä, mikä tuli mieleen... Olet minua parempi kirjoittaja, mutta jotenkin sinun tyylisi muistuttaa sitä, mihin itsekin haluaisin pyrkiä... Kirjoitat sellaisella tyylillä, jolla minäkin luulen kirjoittavani ja jollaista minun itseni on helppo myös lukea.

Se epätasaisuus on juurikin hienoa! Tästä näkyy mielestäni sellainen tietty hiomisen puute mutta se ei suinkaan runoa huononna.

Se tuntuu kertovan juuri siitä sekaisuudesta, sinnetännetonne eikä silti mikään oikeen onnistu. Joskus on hyvä vain suoltaa ajatus runoksi, silloin saattaa onnistua tuhannesti paremmin kuin valmiiksi siistityn version kanssa.

Juuri se tekee mielestäni tästä erilaisen ja minun makuuni sopivan runon.

Paremmasta kirjoittajasta en tiedä mutta mukava kuulla että pidät tyylistäni, en voi todeta muuta ku kuin myös :)

• Miekko
        AmandaK kirjoitti:

Se epätasaisuus on juurikin hienoa! Tästä näkyy mielestäni sellainen tietty hiomisen puute mutta se ei suinkaan runoa huononna.

Se tuntuu kertovan juuri siitä sekaisuudesta, sinnetännetonne eikä silti mikään oikeen onnistu. Joskus on hyvä vain suoltaa ajatus runoksi, silloin saattaa onnistua tuhannesti paremmin kuin valmiiksi siistityn version kanssa.

Juuri se tekee mielestäni tästä erilaisen ja minun makuuni sopivan runon.

Paremmasta kirjoittajasta en tiedä mutta mukava kuulla että pidät tyylistäni, en voi todeta muuta ku kuin myös :)

Ok. Kiva aina kuulla, vaikka välillä sitä luulee, että ei kirjoita ollenkaan lukijoita varten. Ja tietysti sellaisen mielipidettä kuuntelee toisella tavalla, joka itsekin kirjoittaa..

"Uudelleenkirjoitus on valehtelemista" taisi olla joidenkin modernistirunoilijoiden motto aikanaan.. Eli turha hiominen voi joskus viedä ajatuksen turhan kauaksi alkuperäisestä ideasta.. Varsinkin jos haluaa totta kertoa runoillaan...

• Belethiel

Nimenomaan yksi ihminen elämässä voi saada kaiken sekaisin ja sitten toimii miten kuten toimiikin ja aina lopputulos ei ole toivottu.
      Kummallinen jotenkin aina ajatus, että samaa kuuta katsoo myös hän, kuunsiltaakin.
      Meri tuo uskollinen, tuo kuitenkin lohdun ikävään.
      Kun kivun työstää pois, tulee se ihminen, jonka kanssa näet "mihin te loputte", usko siihen.
      Pidin runostasi, sen surumielisyydestäkin.

• Miekko

Joo, jotenkin paradoksaalista... kuvittelisi, että suureen sekasotkuun tarvittaisiin paljon väkeä ja resursseja, mutta yksi ihminen tekee sen monin verroin tehokkaammin... Yhtä poukkoiluahan tämä elämä välillä on, logiikkaa on mahdoton ymmärtää...

Sama kuu meitä valvottaa, paitsi että minä nukun kuin tukki... mutta samaa kuuta tuijotamme, haaveilemme, sama kuu vie terveisemme perille..

Kiitos, Belethiel!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      53
      5650
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      72
      2741
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1990
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      37
      1826
    5. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      159
      1811
    6. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      1753
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1518
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1151
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      80
      1139
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      64
      956
    Aihe