Mitä taide on?

The New Crew

Teatteri, baletti, konsertit ja ooppera ovat näennäis-taidetta typeryksille, wanna-be eliitille ja pöyhkeilijöille. Niissä yritetään kopioida 1700-luvun taidekäsitystä, ei siksi että sillä yhä olisi merkitystä ihmisille, vaan siksi että nämä "taitelijat" eivät pysty parempaan ja se on ainoa keino ruikuttaa rahaa valtiota. Kun alamaailman (SDP) on sallittu määritellä "taide", niin alemman tietoisuuden oliot saavat luulotella itselleen ja toiselleen olevansa taitelijoita. Meidän taiteilijoiden ei kuitenkaan ole pakko uskoa tuota potaskaa emmekä me uskokkaan.

Nykyaikana taidetta isolla T:llä on pop-musiikki, elokuva taide, arkkitehtuuri ja muu sellainen josta luonnollinen älykäs ihminen on luonnostaan kiinnostunut. Taide on ilmaisemista ja epäsuoraa vaikuttamista. Teatterien esitykset eivät vaikuta eivätkä luo. Ne kuluttavat ja imitoivat.

10

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harrastelija

      Käsityksesi on kovin pinnallinen. Ei väline tai yleisön sosiaalinen asema oikeasti ratkaise sitä, onko joku taidetta vai ei. Taidetta on hyvä konsertti. Taidetta ei ole paska filmi. Hyvä teatteriesitys on taidetta... listaa voisi jatkaa. Yritä päästä eroon tuollaisesta kategorisesta ajattelusta, niin saat taiteesta enemmän irti.

      • JuMu

        On älytöntä keskustella mikä on taidetta ja mikä ei.Se nimittäin on täysin määrittelemätön käsite.Minulle henk.kohtaisesti esim.hyvä jalkapallomatsi on parhaimmillaan suurta taidetta.Toki olen kiinnostunut tuhannesta muustakin "taiteen" muodosta,eli se tästä.


    • Kraft

      Taide sulautuu yhteiskunnalliseksi toimijaksi tuottamalla endorfiinia jakautumatta erikseen mihinkään tiettyyn kategoriaan. Ottamalla tai olla ottamatta kantaa taiteen voima on juuri olioavaruudessa olemalla kaiken ulkopuolella ja ottamalla etäisyyttä kaikkeen Olevan olevaiseen. Tätä genreä noudattaen taiteen ja taiteilijoiden ominaisarvo ja missio tulee todennettua.

    • Dead Artist

      Taide on yleensä siellä, mistä sitä vähiten osaa etsiä. Kun se löydetään, tulee siitä taidetta isolla T:llä. Kunnes se aikanaan kuolee. Ei edes taide ole ikuista. Pulunpaska kadulla voi olla taidetta, Oopperan vessa voi olla taidetta, SDP voi muuttua taiteeksi, pop- ja rockmusiikki voi olla taidetta vaan ei kaikki musiikki: joukossa voi taiteen sijaan olla pelkkää paskaa. Mutta jos paska voi olla taidetta, niin mistä tietää milloin se on sitä itseään vai onko sittenkin kyseessä taidetta isolla T:llä?

      • juhuu

        Mukavasti junailtu kommentti kerrassaan! =) Jos paskannan pöntöön - kyseessä joku rahvaanomaisuus, mutta jos teen sen performance-luonteiasesti, kyseessä taide. Jos keksin viedä jätökseni galleriaan, mistä SITTEN on kyse!?!?!Asettaako limitin galleristit? Kyseenalaistaako kukaan arvossapidetyn gallerian ja taiteentutijoiden asinatuntevan seulan läpäisseen "paskan"?
        ONko taide, jota minä pidän taiteena - vaikka se jätös, jonka tapaan tehdä joka aamu pönttöön klo 10:00-12:00 välillä jotuani tarpeeksi vatsantoimintoja stimuloivia juomia - Teidän mielestänne taide? Minulla on oikeutukseni omaan käsitykseen taiteesta, NIIN ärsyttävää kuin se onkin.
        Toiset puhuu, toiset paskoo.


      • Dead Artist
        juhuu kirjoitti:

        Mukavasti junailtu kommentti kerrassaan! =) Jos paskannan pöntöön - kyseessä joku rahvaanomaisuus, mutta jos teen sen performance-luonteiasesti, kyseessä taide. Jos keksin viedä jätökseni galleriaan, mistä SITTEN on kyse!?!?!Asettaako limitin galleristit? Kyseenalaistaako kukaan arvossapidetyn gallerian ja taiteentutijoiden asinatuntevan seulan läpäisseen "paskan"?
        ONko taide, jota minä pidän taiteena - vaikka se jätös, jonka tapaan tehdä joka aamu pönttöön klo 10:00-12:00 välillä jotuani tarpeeksi vatsantoimintoja stimuloivia juomia - Teidän mielestänne taide? Minulla on oikeutukseni omaan käsitykseen taiteesta, NIIN ärsyttävää kuin se onkin.
        Toiset puhuu, toiset paskoo.

        >Minulla on oikeutukseni omaan käsitykseen taiteesta, NIIN ärsyttävää kuin se onkin.>

        Rauhoitu Ksantippa, ei kukaan kyseenalaistanut pask. siis taidettasi..:)

        "Paljon täytyy luoda paskaa, ennen kuin saa konvehteja syntymään.." (Juice Leskinen: luodaan paskaa).

        >Toiset puhuu, toiset paskoo>

        Ei voi mitenkään pitää paikkaansa. Puhumiseen tarvitaan energiaa, energian tuottamiseksi on syötävä ja juotava ja sen seurauksena ulostamme. Puhuvaa päätä ilman toimivaa peräpäätä ei siis voi olla. Jos puhuu on myös paskottava mutta jos paskoo, ei tarvitse välttämättä puhua..

        Taiteen tekeminen vaatii energiaa ja energian tuottaminen tuottaa paskaa, siis taide on riippuvainen paskasta? Jos taide riippuu paskasta, onko paska riippuvainen taiteesta eli ilman taidetta ei myöskään olisi vessoja ja päinvastoin vai miten se nyt meni..


      • juhuu
        Dead Artist kirjoitti:

        >Minulla on oikeutukseni omaan käsitykseen taiteesta, NIIN ärsyttävää kuin se onkin.>

        Rauhoitu Ksantippa, ei kukaan kyseenalaistanut pask. siis taidettasi..:)

        "Paljon täytyy luoda paskaa, ennen kuin saa konvehteja syntymään.." (Juice Leskinen: luodaan paskaa).

        >Toiset puhuu, toiset paskoo>

        Ei voi mitenkään pitää paikkaansa. Puhumiseen tarvitaan energiaa, energian tuottamiseksi on syötävä ja juotava ja sen seurauksena ulostamme. Puhuvaa päätä ilman toimivaa peräpäätä ei siis voi olla. Jos puhuu on myös paskottava mutta jos paskoo, ei tarvitse välttämättä puhua..

        Taiteen tekeminen vaatii energiaa ja energian tuottaminen tuottaa paskaa, siis taide on riippuvainen paskasta? Jos taide riippuu paskasta, onko paska riippuvainen taiteesta eli ilman taidetta ei myöskään olisi vessoja ja päinvastoin vai miten se nyt meni..

        ..että on paskottava, ennen kuin voi puhua. Ne jotka paskoo, altustuvat retostelulle, ts.ilmoilla olevaan käsitykseen ja jopa muodin värittämään käsitykseen siitä, mitä taide ts paska on.
        Ajatellaan niin, että JOS minä paskon, tulos on absoluuttisesti paska sen erinäisissä muodoissaan, se nyt vaan ON sitä ihan jos siksi, että se on tullut sieltä, mistä sen pitääkin tulla.
        Eli:jos teen taidetta ts paskaa esim takanani institutionaalinen legimiteetti, joka oikeuttaa minut ammatinharjoittajana luomaan paskaa tai tekemään paskastani taidetta niin mites SITTEN suu pannaan.
        Mutta jos paskon ihan siksi, että kuuluu paskoa ja omaa laiskuuttani ja ylenkatseellisuuttani aion esittää jätökseni taiteena - em:tut kriteerit tausallani - voinko edellyttää muiden olevan kanssani samaa mieltä. Jos edellytän, voisi ajatella, että "sinun" paska leipurina on yhtä taidetta kuin omani - ei ole vai? Vai onko?
        Mutta joo, ketä kiinnostaa mitä muut ajattelee!! Hui hai!
        PASKOTAAN MAAILMA TÄYTEEN!!!!!
        Sitäpaitsi paskasta on kivempi puhua kuin taiteesta! Miten olisi räkä?


      • Dead Artist
        juhuu kirjoitti:

        ..että on paskottava, ennen kuin voi puhua. Ne jotka paskoo, altustuvat retostelulle, ts.ilmoilla olevaan käsitykseen ja jopa muodin värittämään käsitykseen siitä, mitä taide ts paska on.
        Ajatellaan niin, että JOS minä paskon, tulos on absoluuttisesti paska sen erinäisissä muodoissaan, se nyt vaan ON sitä ihan jos siksi, että se on tullut sieltä, mistä sen pitääkin tulla.
        Eli:jos teen taidetta ts paskaa esim takanani institutionaalinen legimiteetti, joka oikeuttaa minut ammatinharjoittajana luomaan paskaa tai tekemään paskastani taidetta niin mites SITTEN suu pannaan.
        Mutta jos paskon ihan siksi, että kuuluu paskoa ja omaa laiskuuttani ja ylenkatseellisuuttani aion esittää jätökseni taiteena - em:tut kriteerit tausallani - voinko edellyttää muiden olevan kanssani samaa mieltä. Jos edellytän, voisi ajatella, että "sinun" paska leipurina on yhtä taidetta kuin omani - ei ole vai? Vai onko?
        Mutta joo, ketä kiinnostaa mitä muut ajattelee!! Hui hai!
        PASKOTAAN MAAILMA TÄYTEEN!!!!!
        Sitäpaitsi paskasta on kivempi puhua kuin taiteesta! Miten olisi räkä?

        Räkäisen jutun heitit, *nauraa räkäisesti:)*. Kunnioitettu kansallisrunoilijamme J. Leskinen jo oivalsi, että räässä piilee syvempi totuus kuin pinnallinen loiskis, siksi hän kai kirjoitti kirjan Räkä ja roiskis, ruiskaisi sen kriitikkojen silmille, siis rään, näin asian nään, oota, mä pyyhkäisen nenänpään (oikeasti myönnettäköön, kaivoin sitä..).

        Räällä on monia ominaisuuksia: se on venyvää, paukkuvaa, limaista, vihertävää, sitkeää, joustavaa, tarttuvaa ja sisältää usein miljoonia pieniä.. se on siis oivallinen maalausaine! Sitä voi sekoitaa vesiliukoisena akryyliväriin mutta ei kukaan huomaa, jos niistän öljyvärienkin joukkoon, siitä tulee pikantti lisämauste maalauksiin. Koska mielelläni kaivan nenääni maalatessani, roikkuu räkääni nytkin useissa suomalaiskodeissa seinillä..;) Taide on kuin lapseni, niin on räkänikin. Eipä tiedä sekään Lauttasaaressa asuva neiti mikä hänen seinällään roikkuu kun maalaukseni osti. Se emeraldinvihreä sipaisu näyttää kieltämättä hyvältä, oikein herkulliselta.. Pannaan räkä kiertämään. Roikkuva räkä, siitä tulisi hyvä maalaus.


      • juhuu
        Dead Artist kirjoitti:

        Räkäisen jutun heitit, *nauraa räkäisesti:)*. Kunnioitettu kansallisrunoilijamme J. Leskinen jo oivalsi, että räässä piilee syvempi totuus kuin pinnallinen loiskis, siksi hän kai kirjoitti kirjan Räkä ja roiskis, ruiskaisi sen kriitikkojen silmille, siis rään, näin asian nään, oota, mä pyyhkäisen nenänpään (oikeasti myönnettäköön, kaivoin sitä..).

        Räällä on monia ominaisuuksia: se on venyvää, paukkuvaa, limaista, vihertävää, sitkeää, joustavaa, tarttuvaa ja sisältää usein miljoonia pieniä.. se on siis oivallinen maalausaine! Sitä voi sekoitaa vesiliukoisena akryyliväriin mutta ei kukaan huomaa, jos niistän öljyvärienkin joukkoon, siitä tulee pikantti lisämauste maalauksiin. Koska mielelläni kaivan nenääni maalatessani, roikkuu räkääni nytkin useissa suomalaiskodeissa seinillä..;) Taide on kuin lapseni, niin on räkänikin. Eipä tiedä sekään Lauttasaaressa asuva neiti mikä hänen seinällään roikkuu kun maalaukseni osti. Se emeraldinvihreä sipaisu näyttää kieltämättä hyvältä, oikein herkulliselta.. Pannaan räkä kiertämään. Roikkuva räkä, siitä tulisi hyvä maalaus.

        NImenomaan! Kyllä minä - en NIIN toimeentulevana taiteenharjoittajana ainakin miellän rään siksi eliksiiriksi, mistä voi ammentaa monet mielleyhtymät ja vapaat assosiaatiot mukaillen maailmankuvaa, sen äärialueita ja jopa edellisten reunamien "tuonpuoleista" jo pelkästään lähtökohtana. Olisiko nyt tahdikasta käyttää sitä paljon peljättyä sanaa INSPIRAATIO!
        Räkä en ennakoimaton; räkä on YLLÄTTÄVÄ! Se on vähän niin kuin edellämainittu uloste, mutta helpompi työstää - Minusta se on niin peijakkaan yksinkertaisesti SAATAVILLA!
        Mutta yksi asia minua tässä pelottaa!!!!
        Räkää on niin helppo - jopa HUOMAAMATTAAN sormeilla, pyörittää palleroita, jopa aina teokseen saakka - että entäpä jos "rahvas" keksii ryhtyä tuottamaan räkä-installatioita, niitä - joita meidän koulutettujen pitäisi ainoastaan tuottaa. KÄvisikö lopulta niin, että tämä asnne "taidetta on kaikkialla, taidetta voi tehdä kuka tahansa" - ajattelutapa söisi "oikeilta" taiteiljoilta leivän ts veisi rään sormen päästä tai ainakin tarpeen pitää räkää stimuloivana ja divergenssiä nostattavana eliksiirinä siinä, missä taksikuskikin sitä pitää liikennevaloissa, ennen kuin tuikkaa tuotoksen suuhunsa.
        Minä toistaiseksi olen niin harjaantumaton, että olen keskittynyt sisäiseen nautiskeluun rään tiimoilta:toistaiseksi monta koostumusta on tutkimatta suhteessa makuasioihin.ON suurta asennetta kuvaavaa lähteä suoraan kokeilemaan ja työstämään räkää vaikuttavana aineosana, korvaavana jopa.

        Ehkä voisin alkaa siitä, että menen atskille katsomaan Nelimarkkaa ja syön räkää hartaanoloisesti ja INSPIROIDUN!!!!?!?!?!

        t.nimim:harmi kun atskin tauluihin ei saa koskea!


    • Anonyymi

      Onko algoritminen videotaiteeni mielestäsi taidetta? https://youtu.be/ToVdOzqRopo ja https://youtu.be/erW1WWnkSh4 Itse pidän sitä jopa melko suurena Taiteena, sillä taiteen pitää etsiä uusia uria :) Taiteessani ei kyllä taida olla sanomaa? Pitäisikö olla? Eihän pikku lapsikaan mieti mitään taiteensa sanomaa kun hän maalaa ja piirtää, vaan hän maalaa ja piirtää tekemisen ilosta. Samoin minä ohjelmoin tekemisen ilosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe