olen menossa maaliskuussa olkapään tähystysleikkaukseen,jossa poistetaan kalkkia.Puudutus vai nukutus,paikka TAYS
olkapään tähystys
7
2392
Vastaukset
- On...
Sekä puuduttamisesta, että nukuttamisesta. Minun olkani operoitu kahdesti ja eka leikkauksessa nukutettiin ja toisessa leikkauksessa puudutettiin, toinen leikkaus tehtiin eri sairaalasssa.
Minulla ainakin nukutuksesta herättyäni olo oli huono, huimasi ym. Puudutuksesta pää selvisi huomattavasti paremmin ja eikä ollut huonoa oloa tai huipannut, paljon virkeämpi olin leikkauksen jälkeen. Antoivat kyllä jotain rentouttavaa etten jännittämisestä tiennyt mitään. Itse puudutushan sai ainakin minun naamavärkin "solmulle" mutta ei se puuduttaminen paha ole. Suosittelen puudutusta! :) - nainen 43.v.
minulle on tehty olkapääntähystysleikkaus jossa poistettiin kalkkia jonka alta löytyi myös repeämä ja se tehtiin nukutuksessa
- kumpikin leikkaus
Kaksi tähystysleikkausta takanapäin. Kumpikin nukutuksessa. Ei edes ehdotettu puudutusta. Sanottiin, että olkapääleikkaukset tehdään "aina" nukutuksessa, että olkapää saadaan täysin rennoksi. Olkapääni oli jonkinmoisessa koneessa joka kiskoi sitä eri suuntiin.
Nukutus on helppo homma. Pahoinvointi voidaan hoitaa jos ilmoitat erukäteen sinulla olevan siihen taipumusta.
Miksi et kysy etukäteen leikkaavalta lääkäriltä miten homma tehdään??? Ortopedi kertoi minulle mitä tuleman pitää. Nukutuslääkäri soitti kotiin viikkoa ennen leikkausta ja kyseli kaikennäköistä. Ennen leikkausta tapasin vielä leikkaavan ortopedin ja nukutuslääkärin ja sitten meikäläistä vietiin...- vjsv
sain viime keskiviikkona tietää,et leikataan.tavoite aika oli maaliskuulle,mut tänään soitettiin,että perjantaiks tuli peruutus aika...sairaanhoitaja joka soitti kertoi että puudutusta suositaan,mut toivomuksiakin kuulemma kuunnellaan(eri asia tietysti,että huomioidaanko niitä=))mut perjantaina sen sit näkee...
- Hitsuuttelia
Olen 25v mies junnuna 8v pesäpalloa ja nyt 7 vuotta ollut hitsarina.
Saattaa olla kirjoitus virheitä kun vasurilla kirjoittelee.
Eilen tähystettiin oik olkapää tehtiin solisluun distaalipään resektio siten että ac nivel jää päältä päin tarkastellen tasaisesti 7-8mm auki.
Eli 4v lähes jatkuvaa särkyä olkapäässä etupuolella kunnes työterveydestä laitettiin lähete ortopedille. Magneettikuvasta todettiin selkeästi autroottinen AC-nivel, täällä degeraatiokystiä ja nivel nesteinen. Ac nivelesä solisluun puolella jonkin verran hapsuuntuvaa rustoa, akronomin puolella rustoa ei juuri ole.
Operaatio tehtiin päiväkirurgiassa nukutuksessa koska olkapää lihaksikas, itse operaatiosta ei mitään pahaa sanottavaa pahin oli nukutusaineen kirvelevä tunne kanyyli oli käsivaren sisäpuolella,
viime yö klo 23:00 nukkumaan 1kpl 800burana sek panacod klo 6:00 heräsin särkyyn ja otin taas saman annostuksen lääkeitä nukuin ja heräsin ennen klo 11
Kuntoutus ohjelma alkasi tänään ohjelma tuntui parikertaa vaikealta, mutta todella paljon helpottunut kun on vain tehnyt 8 kertaa koko ohjelma läpi tänään.
Kantosidettä ei tarvitse huomenna enää pitää.
Treeniä vain niin päästään nopeasti kuntoon
Seinäjoen keskussairaalle täydet 10\10 pisteet loistavaa palvelua. - Olaton
Heippa,
Iso sarvi otsassa taasen. Nyt menee jo hulluuden puolelle, että naurattaa.
Syy:leikkausaikaa odottaessa Bankart toimenpide kyseessä. Tammikuussa hajosi olkapää kaatuessa täydessä juoksuvauhdissa ja luksaatiohan siitä seurasi. Hoidettiin konservatiivisesti levolla ja fysioterapialla. Luut ehjät. Keväällä tuli lupa palata urheilun pariin.Alkukesästäa kovassa juoksussa taas luksaatio. Siitä magneettiin ja löydöksenä Bankartin vauriot. Vakuutus yhtiö eväsi tietenkin korvaushakemuksen kun vanha vamma kyseessä.( En tehnyt tyhmänä ilmoitusta Tammikuussa kun työpaikan kautta hoidettiin niin hyvin ja luulin ettei sen enempäää harmia tästä koidukkaan kun sain urheiluluvankin aika pian lääkäriltä.)
Siis kunnalliseen jonoon. Oho, yksityispuolen lääkärien lausunnot ja kuvat eivät kelpaakkaan kunnan orpedille. Joten hoitojonoon 3KK max. Sillä välin omakustaisesti fysioterapiassa kun alaselkä meni ja yläkropanlihaksisto huonossa kunnossa. Jei, ortopedin vastaanotolle pääsin juuri ennen kuin 3KK takuu olisi mennyt umpeen.Tähän päivään asti ehti tapahtua kaksi luksaatiota kun olkapää on niin löysä.(tämän vuoden puolella 4X luksaatioa) Ortopedi ei edes katsonut lausuntoja. Vilaisi kuvaa ja tuumasi onpa paha vamma. Tulos: hoito jonoon 6KK hoitotakuun puitteissa, 90 muun olkapääpotilaan kanssa. Taitaa tulla piiitkä talvi ellen vaan ota lainaa ja painele yksityiselle puolelle. Harmittaa ihan vietävästi. Varsinkin kun olen kotona tällä hetkellä lasten takia. Ei saa työpaikasta kuntoutustukea.
Jos sais tämän selkäranka jomotuksen kuriin ja nukkumisen odotuksen vois vielä kestääkkin..
Onko teillä muilla miten pitkään kestänyt leikkausaikaa odotellessa kunnalliseen laitokseen Uudenmaan alueella? - sp
Uudenmaan kunnallisista jonoista ei ole tietoa, mutta entisen Oulun läänin alueella olisin joutunut odottamaan 6-9kk. Ei ne pidä tuommoista vammaa minään vaikka olkapää lähtisi aivastaessakin sijoiltaan. Itse muista syistä odotin leikkausta liian kauan. Mitä pidempään odottaa, on leikkaustulos huonompi. Itseltä siis leikattu kaksi kertaa sama olkapää (Bankart) ja tällä hetkellä olen tapaturmaeläkkeellä työkyvyttömyyden vuoksi. Jos itse olisin samassa tilanteessa, ottaisin lainan leikkausta varten. Hinta on 4000e ainakin siellä missä mut leikattiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 163351
Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?
Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit201956- 181851
En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m321775- 821738
- 261562
- 281410
Miten lasketaan?
Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.91374Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?
Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui351344Hyvää Huomenta Rakas Neiti
Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies111314