Kaikkiko valehtelevat?
Isoja valheita, pieniä valheita,
valkoisia valheita, hätävalheita…
Valhe valikoituu tarkoituksen mukaan.
Pahin valhe on se, jota ei tunnisteta,
sekoitetaan puhtaaseen totuuteen.
Miksi pitäisi muita rehellisempi olla?
(Nyt sen tiedän.)
Totuudessa pysyn,
olen uskollinen itselleni.
Niin uskallan katsoa myös peiliin.
Siinä kuitenkin piilee vaara.
En tunnista toisten valheita ja
siten olen helppo huijattavaksi.
Sanon rohkeasti, pelottoman totuuden
suoraan silmiesi peiliin:
Rakastan sinua.
Sanot: Minäkin sinua.
Punaisin poskin ja onnesta loistaen uskon sen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Aamulla kalpeana, vapisevana, arkana ja lyötynä
totuudenpeilistäni katsoi pettymys.
Hätävalhe se oli ollut, rakkautesi oli jo loppunut.
Sitten minusta tuli aikuinen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Siitä on jo aikaa, monta vuotta, monta valhetta.
Nyt olen viisaampi ja sanon:
Rakastan sinua ikuisesti.
(Nyt sen tiedän.)
Viisastunut vanhetessaan?
5
335
Vastaukset
- padme_amidala
..paras päänalunen. Tämä runo oli hienoa pohdintaa valheesta ja totuudesta. Kyllä se vaan niin on, että totta puhuessaan on helppo katsoa itseään peilistä tahi kaveria silmiin. vaikea kuvitella tilannetta, jossa joutuisin valehtelemaan. Se on tälläiselle suoraviivaiselle ihmiselle todella vaikeaa ja jos jotenkin onnistuisin valheen suustani änkeämään ulos, paistaisi totuus syyllisestä ilmeestäni.
Tämän takia minusta ei tullut myyjää, eikä konsulttia : )
kiitos sinulla ajattelua synnyttäneestä lukuhetkestä : )- Kysyn vaan
on joskus raskas kokemus, mutta en voi kuvitella valheesta kiinni jäämisen häpeän suuruutta. Mutta miksi ajattelet että myyjät tai konsultit valehtelisivat? Utelen yhä sinisilmineni. Niiden vuoksihan yhä edelleen olen jymäytettävissä... Iän mukana on tullut ainoastaa kyky kestää pettymyksiä nuoruutta paremmin.
Lämmin kiitos kommentistasi! - padme_amidala
Kysyn vaan kirjoitti:
on joskus raskas kokemus, mutta en voi kuvitella valheesta kiinni jäämisen häpeän suuruutta. Mutta miksi ajattelet että myyjät tai konsultit valehtelisivat? Utelen yhä sinisilmineni. Niiden vuoksihan yhä edelleen olen jymäytettävissä... Iän mukana on tullut ainoastaa kyky kestää pettymyksiä nuoruutta paremmin.
Lämmin kiitos kommentistasi!..kiinnijäämistä, en vain näe mitään syytä valehdella mistään. Elämä on hankalaa, jos luottaa vaan siihen, että toiset ovat yhtä rehellisiä kuin itse. Ja jos tunteista puhutaan, niin rakkauden mitta on jokaisella vähän erilainen. Toinen voi kutsua rakkaudeksi vähäistä ihastumista tai fyysistä vetovoimaa. Toiselle (=ainakin minulle) se taas on kokonaisvaltainen psyykkisen ja fyysisen vetovoiman muodostama tunne toista kohtaan. Ihmiset on niin erilaisia tunteineen ja sanoineen. Eikä kukaan meistä ole toistaan parempi.
Ehkei myyjät ja konsultit suoranaisesti valehtele, jos jättävät asiaan vaikuttavia seikkoja kertomatta tahi jos vähättelevät tuotteen virheitä/huonoja puolia. Onhan niitä kamaliakin juttuja sattunut näillä tiimoilla, niinkuin se talidomidin myyminen raskaana oleville naisille tms.
- pohtimaan
runosi valheen ja totuuden vastakkainasettelua ja jonkinlaisen oivalluksenkin siitä sain. Siitä kiitän sinua ja runoasi, joten halusin sen kanssasi jakaa, jos sen näet...
Valheitako kaikki?
Tuskin lävitse nään
sille käännän pään.
Ei tarvitse olla
niinkuin kaikki
jos itselleen riittää
ja totuudessa elää.- Kysyn vaan
itsensä kanssa sovussa oleminen on onnellisuuden perusedellytys. Jos tulee huijatuksi, pitää ajatella, että huijarin olo on varmasti kaksin verroin pahempi. Vilpittömyys on hyvä päänalunen. - Kiitos kun luit ja vastasit somalla aforismirunollasi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455060Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131594Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481229Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101169- 131113
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171007Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3875Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27753