Moikka!

Nuoripoika

Olen vammainen. Kävelen siis jalat vinossa ja istuminen yms housujen jalkaan laitto on hiukkasen hankalaa, koska jalkani ovat vinossa, molemmat kääntyneet sisäänpäin toisiaan kohden. Minua hävettää pitää esimerkiksi äitini ostamia tuulihousuja, koska ne kahisee todella, todella paljon kun liikun. Minulla ei siis ole mitään pyörätuolia, vaan kyynärsauvat joita ei ole aina pakko käyttää. Polveni ovat hieman koukussa ja jalat siis kääntyneenä sisäänpäin..minulla on vain muutama kaveri ja joskus tuntuu, että hekin nauravat minulle...:(

16

1051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelkkä provo

      • vaan ihan selvästi huonosti kävelevän vammaisen arkea. Sitähän oikein itsekin säpsähtää, kun näkee itsensä kauppojen näyteikkunoissa kävelevän, on niin kauheeta katsottavaa, ei oo ihmekään jos pikku penskat juoksee kirkuen äitiensä luokse. Kauhee kitka vielä kengät sekä housut hetkessä karmeen näköisiksi ja yleensä huonosti kävelevät ovat aikalailla pyllyaukista porukkaa, ei ole varaa viikoittain tamineita uusia. Pyörätuoli on paljon vähemmän huomiota herättävä...


      • Nuoripoika
        kanosmn kirjoitti:

        vaan ihan selvästi huonosti kävelevän vammaisen arkea. Sitähän oikein itsekin säpsähtää, kun näkee itsensä kauppojen näyteikkunoissa kävelevän, on niin kauheeta katsottavaa, ei oo ihmekään jos pikku penskat juoksee kirkuen äitiensä luokse. Kauhee kitka vielä kengät sekä housut hetkessä karmeen näköisiksi ja yleensä huonosti kävelevät ovat aikalailla pyllyaukista porukkaa, ei ole varaa viikoittain tamineita uusia. Pyörätuoli on paljon vähemmän huomiota herättävä...

        No kiitos vaan ihan vitusti teillekin..


      • vaan..
        Nuoripoika kirjoitti:

        No kiitos vaan ihan vitusti teillekin..

        että onko sinulla siis cp-vamma vai mikä?


      • Nuoripoika kirjoitti:

        No kiitos vaan ihan vitusti teillekin..

        Mä kirjoitin vain omasta livestä:)
        Mutta jos liikkuminen tuottaa likaa tuskaa ja vie kaiken energian, niin kannattaisi miettiä mikä liikkumisen apuvälinen olisi sinulle paras. Ehkä esim. pyörätuolilla pystyit liikkumaan helpommin ja voisit liikkua kavereittesi kanssa saamaa tahtiin, ja minusta ei herätä ympäristössä niin paljon huomiota. Vaikka vammaiset elämä harvoin niin kivaa on, mutta ei siitä itse kantata tehdä vieläkin vaikeampaa. Huumori auttaa pitkälti, huomaat kun elät pitemmin. :)


    • Traterontti

      Mikä mahtaa olla kyseisen sairauden/vamman nimi? Olen nähnyt muutamia jalat vinossa käveleviä.

    • tyttönen86

      Tuo on totta että meillä "erilaisilla" tyypeillä saattaa olla vähemmän kavereita, kuin muilla.. Itse olen CP tyttö ja kävelen silleen ankkamaisesti.. Jäykähkösti siis mutta huumoria on väännetty. :D

      Se on toisten tyyppien suhteen vähän niin että saat olla itse se rohkea osapuoli tehdessäsi tuttavuutta heihin, koska yleensä erilaisuus pelottaa muita ihmisiä, jotka eivät olee erilaisia liikunnallisesti. He eivät uskalla kysyä juuri mitään vaan peittävät hämmennyksensä/pelkonsa johonkin ihan ihmeelliseen reaktioon. Kokemusta on.. Pitää vain olla itse rohkea!

      Ovatko nämä kaverit tunteneet sinut kauan.. Jos ovat melko uusia elämässäsi, voihan olla etteivät oikein vielä ymmärrä mistä on kysymys. Ja peittävät ymmärtämättömyytensä nauruun.. Heillä ei ole rohkeutta kysyä. Olen huomannut reaktion itseni kohdalla. Tahalliseen nauramiseen en oikein usko. Niinkuin jo aiemmin mainitsin pelko/ymmärtämättömyys/hämmennys asiaan kätketään yleensä tyhmään reaktioon, mikä taas ei sovi tilanteeseen ollenkaan. Tiedän tilanteen, eikä se aina kivalta tunnu..

      Mutta, jos nämä ihmiset ovat tunteneet sinut kauankin, niin kyllä he tietävät jo millainen olet, eikä ulkoisten asioiden pitäisi enään merkitä mitään. Jos he nauravat sinulle, ovatko he kavereitasi ihan oikeasti? Toki joskus sitä vain kuvittelee että "toi nauraa mulle, kun liikun/olen tällainen.. Nuorempana sain itteni joskus kiinni tästä ajattelu tavasta..

      Huh, tulipas paasattua... :D TSEMPPIÄ SULLE NUORIPOIKA, PÄÄ PYSTYYN VAAN! :D

      • Nuoripoika

        Olen siis 14 vuotias ja tässä iässä "kaverit" tai jopa oikeat ystävät saattavat olla hämillään mistä on kysymys. Luulen kyllä että he nauravat tahallsesti, koska he hengailevat myös muutaman vittuilijan kanssa ja haluavat hänelle esittää kovaa jätkää, joten ovatkohan he edes oikeasti kavereitani..


      • tyttönen86
        Nuoripoika kirjoitti:

        Olen siis 14 vuotias ja tässä iässä "kaverit" tai jopa oikeat ystävät saattavat olla hämillään mistä on kysymys. Luulen kyllä että he nauravat tahallsesti, koska he hengailevat myös muutaman vittuilijan kanssa ja haluavat hänelle esittää kovaa jätkää, joten ovatkohan he edes oikeasti kavereitani..

        Niin... Se on totta, ettei nuorena muut ymmärrä mistä asiassa on kyse.. Olen kokenut sen. Mutta kuinka voisi joku nuori ymmärtää erilaista ihmistä tavallaan siis yrittää sijoittaa itsensä erilaisen nuoren asemmaan.. Elämään elämäänsä erilaisena ihmisenä kuin itse on... Kun on nuori ja toisista poikkeamaton eikä välttämättä ymmärrä omaa elämäänsä/ itseään tossa iässä niin kuinka voisikaan ymmärtää erilaisen ihmisen elämää saati sitten hyväksyä sitä, kun saattaa olla hankalaa ymmärtää omaa itseään tuossa iässä...

        Tiedätkös, meillä "erilaisilla ihmisillä", kun saattaa olla syvällisempi näkökanta elämään.. (Ainkin itselläni on) Huomaan joissakin tilanteissa, että mun syvälliset höpinät menee tavallisilta ihmisiltä yli hilseen ja heitä alkaa pelottaa se, koska eivät itse pysty ajattelemaan asioita syvällisesti. Koska heidän ei ole tarvinnut kasvaa eikä elää elämää vammaisen ihmisen näkökulmasta katsottuna. Me taas elätään elämää tavallamme ja joillakin kehittyy se syvällinen tapa..

        Mä oon huomannu sen että ainakin itse joudun erilaisuuteni takia ymmärtämään ihmisiä syvälliseltä näkökannalta katsottuna. " Miksi he käyttäytyvät noin?" "Miksi eivät uskalla tutustua vaan ovat ilkeitä?" Tähän joudun itse "hakemaan" vastauksia ja sitä kautta yritän saada ymmärrystä heitä kohtaan...

        Olen törmännyt tilanteeseen missä toinen ihminen ei hyväksy itseään kuinka sit voisi hyväksyä meikäläisen.... Tilanne ei ole ollut helppo, mut selvitty on! Toki se joskus pulpahtaa uudelleen pintaan mut sit yritetään käydä asiaa uudelleen taas lävitse. Sitkeyttä mukaan vaan niin kyllä se siitä! :D

        Jotkut kaverit tosiaan voivat esittää kovista joidenkin vittuilijoiden seurassa. Tiedän!!! Tilanne ei ole kiva... Mut onko joku suostutellut heidät mukaansa hommaan.. Näinkin voi joskus käydä.. Kokemus ei ole kiva... Joskus voi tavallaan "herätä" siihen että hei, eihän toi ookkaan oikeast tuonlainen... Joskus ihmiset haluaisivat tehdä ihan reilusti tuttavuutta erilaisen ihmisen kanssa, mutta paineet toiselta puolelta on liian suuret: " Sä oot pelkuri, tyhmä, jne jne.. jos kaveeraat ton kans. Esimerkiksi tähän tapaan.. Olen huomannnut.. Eikä heiillä siis ole rohkeutta kaveerata vaikka kuinka mieli tekisi... Surullista, kun ei rohkeus riitä..


      • Dr. Jekyll
        tyttönen86 kirjoitti:

        Niin... Se on totta, ettei nuorena muut ymmärrä mistä asiassa on kyse.. Olen kokenut sen. Mutta kuinka voisi joku nuori ymmärtää erilaista ihmistä tavallaan siis yrittää sijoittaa itsensä erilaisen nuoren asemmaan.. Elämään elämäänsä erilaisena ihmisenä kuin itse on... Kun on nuori ja toisista poikkeamaton eikä välttämättä ymmärrä omaa elämäänsä/ itseään tossa iässä niin kuinka voisikaan ymmärtää erilaisen ihmisen elämää saati sitten hyväksyä sitä, kun saattaa olla hankalaa ymmärtää omaa itseään tuossa iässä...

        Tiedätkös, meillä "erilaisilla ihmisillä", kun saattaa olla syvällisempi näkökanta elämään.. (Ainkin itselläni on) Huomaan joissakin tilanteissa, että mun syvälliset höpinät menee tavallisilta ihmisiltä yli hilseen ja heitä alkaa pelottaa se, koska eivät itse pysty ajattelemaan asioita syvällisesti. Koska heidän ei ole tarvinnut kasvaa eikä elää elämää vammaisen ihmisen näkökulmasta katsottuna. Me taas elätään elämää tavallamme ja joillakin kehittyy se syvällinen tapa..

        Mä oon huomannu sen että ainakin itse joudun erilaisuuteni takia ymmärtämään ihmisiä syvälliseltä näkökannalta katsottuna. " Miksi he käyttäytyvät noin?" "Miksi eivät uskalla tutustua vaan ovat ilkeitä?" Tähän joudun itse "hakemaan" vastauksia ja sitä kautta yritän saada ymmärrystä heitä kohtaan...

        Olen törmännyt tilanteeseen missä toinen ihminen ei hyväksy itseään kuinka sit voisi hyväksyä meikäläisen.... Tilanne ei ole ollut helppo, mut selvitty on! Toki se joskus pulpahtaa uudelleen pintaan mut sit yritetään käydä asiaa uudelleen taas lävitse. Sitkeyttä mukaan vaan niin kyllä se siitä! :D

        Jotkut kaverit tosiaan voivat esittää kovista joidenkin vittuilijoiden seurassa. Tiedän!!! Tilanne ei ole kiva... Mut onko joku suostutellut heidät mukaansa hommaan.. Näinkin voi joskus käydä.. Kokemus ei ole kiva... Joskus voi tavallaan "herätä" siihen että hei, eihän toi ookkaan oikeast tuonlainen... Joskus ihmiset haluaisivat tehdä ihan reilusti tuttavuutta erilaisen ihmisen kanssa, mutta paineet toiselta puolelta on liian suuret: " Sä oot pelkuri, tyhmä, jne jne.. jos kaveeraat ton kans. Esimerkiksi tähän tapaan.. Olen huomannnut.. Eikä heiillä siis ole rohkeutta kaveerata vaikka kuinka mieli tekisi... Surullista, kun ei rohkeus riitä..

        Allekirjoitan tuon syvällisesti ajattelun tai erilailla ajattelun täysin, mutta kyllä se joskus tässä pintakiilto yhteiskunnassa tuntuu helvetilliseltä ominaisuudelta. Mielestäni on kuitenkin niin, että ajatukset tai ihmisen ajattelutapa on ihmisen ainoa oma omaisuus.


    • ----***----

      Tähän osti olen puolustanut vammaisia, mutta nyt on kyllä mielipide muuttunut.
      Ei tämän viestiketjun takia. Ei!

      Todellisuus on näyttänyt nyt kuinka omituisia ja ihmeellisiä, itsekeskeisiä vammaiset tuntuvat olevan. Minulle riitti.

      Kiitos vain kaikille :)

      • ----------------------

        olipas siinä kirjoitus. Miksi näin?


      • ja käsitys muuttunut
        ---------------------- kirjoitti:

        olipas siinä kirjoitus. Miksi näin?

        Ken elää hän näkee. Mielipide muuttuu kun saa uutta tietoa ja kokemuksia.
        Mikään positiivinen palaute ei riitä. Mikään ei saa uskomaan että vammasta huolimatta on kelvollinen ns terveelle. Vaikka mitä sanoisi ja tekisi niin ei auta. Mitään vastakaikua ei myöskään saa. Vain ilkeitä vastauksia. Katkeruutta. Motiivien epäilyä.
        Monet kai niin tottuneita taistelemaan oikeuksistaan, hyväksynnästä, paikastaan tässä maailmassa, että vaikka sen hyväksynnän saisi niin ei kelpaa. Positiivinen palaute kai otetaan vastaan mielellään mutta siitä ei riitä jaettavaksi eteenpäin. Jotakin sellaista kai.
        En minä ainakaan jaksa yksipuolisesti vain antaa.


      • Surffailija...

        Katseleppa vähän enemmän ympärillesi, niin varmaan huomaat, että ''terveetkin'' osaavat olla omituisia, ihmeellisiä, itsekeskeisiä... ja valittavat ihan turhistakin.


    • ATDT'2

      Sorry jos tämä kuulostaa liian yksinkertaiselta, mutta etkö voi ostaa tai pyytää äitiä ostamaan vaatteita, jotka sopivat sinulle paremmin?

      Eivät kaikki vaatteet sovi kaikille. Esimerkiksi lihavat ihmiset eivät yleensä suosi minihameita.

      • Alashitleri

        Miksi väität että aloittaja olisi lihava tai että vammainen poika pitäisi pukea minihameeseen talvella? Taidat olla hitleriläinen


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe