Jotkut vaxit käyttää varustevyötä, jossa raudat, ea-laukku, kaasu, tkp,ehkä jotain lusikkahaarukkayhdistelmää ym.ym sitten päällä on suojaliivit, käsissä viiltohanskat, jalassa maiharit, en tiedä jäikö jotain puuttumaan? mutta tarvitseeko vartija nykypäivän Suomessa tällaisia varusteita???? Eikö se olo ole tukalaa?
Varustevyö
64
6037
Vastaukset
- höhöhö
Joo, onpas tukalaa kantaa ea-laukkua! Joku kun saa kohtauksen ja tarvii esim elvyttää niin siinähän sitten ilman suojaa elvytät jotain narkkaria,hyi!
- hölmö höhö
ei tässä nyt taas tartte mennä puolustuslinjalle,ea-laukku on varmasti tarpeellinen, en tuomitse en, iisiboy.
- paskamaha
"siinähän sitten ilman suojaa elvytät jotain narkkaria,hyi!"
Narkkeja ei kyllä elvytetä. Jos menevät niin hyvä vaan. - taas yksi
joka elvyttää ja vielä narkkaria, herää pahvi, sun on siis pakko elvyttää jos sulla on suoja mukana? mä en elvytä kun ei oo suojaa mukana, pääsen helpommalla, kukaan ei voi tuomita mistään muusta kuin siitä ettei oo suojaa mukana. vai mikä se nyt oli.?
- kyllä
taas yksi kirjoitti:
joka elvyttää ja vielä narkkaria, herää pahvi, sun on siis pakko elvyttää jos sulla on suoja mukana? mä en elvytä kun ei oo suojaa mukana, pääsen helpommalla, kukaan ei voi tuomita mistään muusta kuin siitä ettei oo suojaa mukana. vai mikä se nyt oli.?
jos et elvytä ollenkaan niin KYLLÄ sinut voidaan siinä vaiheessa tuomita.. ihan samoin perustein ku ennenkin.. vaikkei ole kasvosuojaa mukana..
sillä nykyään maallikkoelvytys on pelkästään painamista!!! 100krt/min painelutahti.. elikkä on muute aika rankka tahti.. mut kuitenkin.. - Pöpön taas
kyllä kirjoitti:
jos et elvytä ollenkaan niin KYLLÄ sinut voidaan siinä vaiheessa tuomita.. ihan samoin perustein ku ennenkin.. vaikkei ole kasvosuojaa mukana..
sillä nykyään maallikkoelvytys on pelkästään painamista!!! 100krt/min painelutahti.. elikkä on muute aika rankka tahti.. mut kuitenkin..Mistä lähtien elvyttäminen on ollut pakollista, tuoppa nyt sellainen laki esiin? Apua pitää antaa jos osaa ja apua pitää kutsua kykyjensä mukaan, mutta elvytys ei ole pakollista.
- kuuluu myös
varusteisiin kevlar alushousut.Onko muilla?
- piaruhousutko
No mites tuollasista piäsöö piarut pihalle vai aamulla työn jäläkkeenkö sie ne poksautat?
- p.b.a member
kuinka paljon arvostat omaa turvallisuuttasi?
Vartijoilla on kohonnut riski joutua väkivallan kohteeksi. Vuosittain noin 150 vartijaa saa yli viikon kestävän sairasloman työssä tapahtuneen väkivallan takia. Mm. minua on työssäni uhattu ja lyöty esim. terä-aseilla ja pesäpallomailoilla.
Suojaliivi suojaa kehoa myös terä-aseiden lisäksi lyönneiltä ja potkuilta, kaatumisilta sekä liikenneonnettomuuksissa paremmin kuin se, että ei ole tätä päällä.
Maiharit ovat ehdottomasti parhaimpia kenkiä ulkohommiin. Toki riippuu mallista ja valmistajasta.- Memböö
Minua on työssäni uhattu ja lyöty.............
JA SEN KYLLÄ HUOMAA - p.b.a member
Memböö kirjoitti:
Minua on työssäni uhattu ja lyöty.............
JA SEN KYLLÄ HUOMAAtarkentaa viestiäsi, niin ei jää mitään epäselväksi?
Jos lainasit minulta niin käytä heittomerkkejä. Ei tarvitse arvuutella mitä ajat takaa.
Onko sinusta oikeutettua yrittää lyödä vartijaa pesäpallolla päähän kun vartija tekee LAILLISESTI OIKEUTETTUA TYÖTEHTÄVÄÄ? Niin ja jottei tulisi mitään epäselvää, niin itse yritän ensin hoitaa puhumalla ja vähemmällä hikoilulla. - hyvinkään
p.b.a member kirjoitti:
tarkentaa viestiäsi, niin ei jää mitään epäselväksi?
Jos lainasit minulta niin käytä heittomerkkejä. Ei tarvitse arvuutella mitä ajat takaa.
Onko sinusta oikeutettua yrittää lyödä vartijaa pesäpallolla päähän kun vartija tekee LAILLISESTI OIKEUTETTUA TYÖTEHTÄVÄÄ? Niin ja jottei tulisi mitään epäselvää, niin itse yritän ensin hoitaa puhumalla ja vähemmällä hikoilulla.oo puhua osannu jos noi paljon turpaas oot saanu
- pumpernikkeli p.a.
p.b.a member kirjoitti:
Onko sinusta oikeutettua yrittää lyödä vartijaa pesäpallolla päähän kun vartija tekee LAILLISESTI OIKEUTETTUA TYÖTEHTÄVÄÄ? Niin ja jottei tulisi mitään epäselvää, niin itse yritän ensin hoitaa puhumalla ja vähemmällä hikoilulla.Ei ole siul ainaskaa turhaa tuo ea laukku, hih. :)
- p.b.a member
hyvinkään kirjoitti:
oo puhua osannu jos noi paljon turpaas oot saanu
näin päättelet? Voisiko olla niinkin, että 14 vuoden aikana törmää kaikenlaisiin tapauksiin?
No kun kerran "tunnetaan" toisemme niin kerroppa kuinka monessa tilanteessa olen ollut? - vielä maininnu
viiltohanskatkin ja perustellu niiden hyödyt, kukaanhan ei jutun alussa, kyseenalaistanut välineiden tarpeellisuutta, kyllä ne liivit on kesällä 35CELSIUSTA aika pahat päällä, varustevyö piirivartijalla joka nousee autosta 16h. Piirin aikana n.50-100 krt. Suojasaappaat sille joka kävelee yön aikana 5-10km. eikö???
- oikein säännöt
p.b.a member kirjoitti:
Onko sinusta oikeutettua yrittää lyödä vartijaa pesäpallolla päähän kun vartija tekee LAILLISESTI OIKEUTETTUA TYÖTEHTÄVÄÄ? Niin ja jottei tulisi mitään epäselvää, niin itse yritän ensin hoitaa puhumalla ja vähemmällä hikoilulla.Jos lainasit minulta niin käytä heittomerkkejä, eikösse nyt riitä että sinä täällä sekoilet? hoida niitä hoitojasi puhumalla vaan, mutta muista käyttää heittomerkkejä.""""""
- tuolle just
p.b.a member kirjoitti:
näin päättelet? Voisiko olla niinkin, että 14 vuoden aikana törmää kaikenlaisiin tapauksiin?
No kun kerran "tunnetaan" toisemme niin kerroppa kuinka monessa tilanteessa olen ollut?kerroit että mailaa ja puukkoo on tullut, etkö enää muista ku pyydät muita kertoon?
- p.b.a member
tuolle just kirjoitti:
kerroit että mailaa ja puukkoo on tullut, etkö enää muista ku pyydät muita kertoon?
mutta kysyinkin kuinka MONESSA tilanteessa olen ollut 14 vuoden aikana.
Tämä oli ironinen kysymys aiempaan viittaukseen missä epäiltiin kykyäni hoitaa LIEVEMPIÄ tilanteita käyttämällä sanallista ja sanatonta viestintää.
Mutta hei onhan se luetun ymmärtäminen oikeasti joskus vähän vaikeaa. - p.b.a member
vielä maininnu kirjoitti:
viiltohanskatkin ja perustellu niiden hyödyt, kukaanhan ei jutun alussa, kyseenalaistanut välineiden tarpeellisuutta, kyllä ne liivit on kesällä 35CELSIUSTA aika pahat päällä, varustevyö piirivartijalla joka nousee autosta 16h. Piirin aikana n.50-100 krt. Suojasaappaat sille joka kävelee yön aikana 5-10km. eikö???
sillä vittu ole mitään merkitystä käveletkö sinä turvakengät jalassa yhden kilometrin vai sata, jos se naula voi olla jalanpohjassa jo ekan sadan metrin jälkeen.
Onhan toi ihmisten työturvallisuudella naureskelu nyt vähän kornia. Taidat itse istua sisähommissa. Varo niitä toimistotyökaluja ne voi olla pirun vaarallisia.
Jos kuumalla säällä pidetään suojaliiviä niin on syytä muistaa pitää riittävästi taukoja ja juoda nestettä sekä huolehtia siitä, että suojaliivin ja ihon välissä on jotain muuta kun t-paita.
Yleensäkin vartijan työssä pitäisi olla keskiverto kansalaista paremmassa kunnossa ettei toi kävely ja autoista nouseminen kuormita liikaa puhumattakaan rappusista.
Itse pidän mieluummin JOTAIN hanskoja kun tutkin tai otan kiinni paljain käsin. Josviilto/pistosuojatut vielä parempi. - naisen pikku
p.b.a member kirjoitti:
sillä vittu ole mitään merkitystä käveletkö sinä turvakengät jalassa yhden kilometrin vai sata, jos se naula voi olla jalanpohjassa jo ekan sadan metrin jälkeen.
Onhan toi ihmisten työturvallisuudella naureskelu nyt vähän kornia. Taidat itse istua sisähommissa. Varo niitä toimistotyökaluja ne voi olla pirun vaarallisia.
Jos kuumalla säällä pidetään suojaliiviä niin on syytä muistaa pitää riittävästi taukoja ja juoda nestettä sekä huolehtia siitä, että suojaliivin ja ihon välissä on jotain muuta kun t-paita.
Yleensäkin vartijan työssä pitäisi olla keskiverto kansalaista paremmassa kunnossa ettei toi kävely ja autoista nouseminen kuormita liikaa puhumattakaan rappusista.
Itse pidän mieluummin JOTAIN hanskoja kun tutkin tai otan kiinni paljain käsin. Josviilto/pistosuojatut vielä parempi.sisäelin tähän taas kuuluu?
Eipä oo pitkän vartioimisrupeaman aikana naulaa vielä jalkaan osunut, olen aina katsonut mihin astun, piiriä on ajettu ja ajetaan, sitäpaitsi nitoja on saatanan vaarallinen kone.
Kyllähän juttu on beibi niin että kaikki piirivartijat on selkä- tai lonkkavikaisia jotka on jonkin aikaa sitä tehnyt, hienoo että sä oot yli-ihminen etkä oo koskaan kipee (tai et sitä ite huomaa).
Viiltohanskat on ok niinkun liivitkin tappelussa mutta en mä niitä koko helvetin 16h. piirin ajan pitäis, en helevetis. - ihmisethän
p.b.a member kirjoitti:
Itse pidän mieluummin JOTAIN hanskoja kun tutkin tai otan kiinni paljain käsin. Josviilto/pistosuojatut vielä parempi.ne juuri käskee suojia pitään kun pelkää pitkiä sairaslomia jos jäbä saa turpaan, suojat on pelkureille ja isot taskulamput, muuta en sano.
- p.b.a member
ihmisethän kirjoitti:
ne juuri käskee suojia pitään kun pelkää pitkiä sairaslomia jos jäbä saa turpaan, suojat on pelkureille ja isot taskulamput, muuta en sano.
koskaan ajatellut, että voi käydä pahemmin kuin "vain" sada turpiin?
Sinut ammattilaisuus taso käy selkeästi ilmi kirjoitelmasi perustella. Joissakin työpaikoissa näiden suojavarusteiden hankkiminen on ollut kovan työn ja tuskan takana johtuen konttorin väen vastustuksesta ja vieläkin useassa yrityksessä vartija itse maksaa omasta työturvallisuudesta.
Itse ainkain haluan päästä aamupalalle (muullekin kuin pillimehulle) kotio perheen luo. Sinusta en tiedä. - p.b.a member
naisen pikku kirjoitti:
sisäelin tähän taas kuuluu?
Eipä oo pitkän vartioimisrupeaman aikana naulaa vielä jalkaan osunut, olen aina katsonut mihin astun, piiriä on ajettu ja ajetaan, sitäpaitsi nitoja on saatanan vaarallinen kone.
Kyllähän juttu on beibi niin että kaikki piirivartijat on selkä- tai lonkkavikaisia jotka on jonkin aikaa sitä tehnyt, hienoo että sä oot yli-ihminen etkä oo koskaan kipee (tai et sitä ite huomaa).
Viiltohanskat on ok niinkun liivitkin tappelussa mutta en mä niitä koko helvetin 16h. piirin ajan pitäis, en helevetis.vähän olette vartioineet rakennutyömaita. Kyllä se niin taitaa olla, että on parempi katsella ympäristöä kun tuijotella koko ajan eteensä, vai mitä. Sitä ehkä näkee paremmin ympäristön tapahtumia.
Hanskat on kädessä kun niitä tarvitaan, mutta itse pidän liiviä työvaatetuksen alla, joten sitä on pakko pitää päällä paitsi jos haluaa kuluttaa aikaa ylimääräiseen pukemisen.
Missä olen sanonut, ettei mitään vaivoja ole? Ja eiköhän tuo suojaliivi tue kipeetä selkää? Kyllä kesälläkin onnistuu yli 12 tunnin vuorot suojaliivit päällä kunhan muistaa juoda ja pitää riittävästi taukoja. - Bamberi
p.b.a member kirjoitti:
vähän olette vartioineet rakennutyömaita. Kyllä se niin taitaa olla, että on parempi katsella ympäristöä kun tuijotella koko ajan eteensä, vai mitä. Sitä ehkä näkee paremmin ympäristön tapahtumia.
Hanskat on kädessä kun niitä tarvitaan, mutta itse pidän liiviä työvaatetuksen alla, joten sitä on pakko pitää päällä paitsi jos haluaa kuluttaa aikaa ylimääräiseen pukemisen.
Missä olen sanonut, ettei mitään vaivoja ole? Ja eiköhän tuo suojaliivi tue kipeetä selkää? Kyllä kesälläkin onnistuu yli 12 tunnin vuorot suojaliivit päällä kunhan muistaa juoda ja pitää riittävästi taukoja.Sinähän teet sairaalaa, et raksaa, joten aika vähiin se on sullakin jäänyt!
Katsella pitää sekä eteen että muualle, minä pystyn siihen, entäs sinä?
Voit pitää liiviä, se on jokaisen oma asia.
Vaivoja on kaikilla se on selväkin, mutta raskasta piiriäni en enää lisäisi suojaliiveillä, paitsi kun menen hälylle ja on tunne että keikka on "oikea", liivit saa päälle aika nopeaan. - kirjoitustasosi
p.b.a member kirjoitti:
koskaan ajatellut, että voi käydä pahemmin kuin "vain" sada turpiin?
Sinut ammattilaisuus taso käy selkeästi ilmi kirjoitelmasi perustella. Joissakin työpaikoissa näiden suojavarusteiden hankkiminen on ollut kovan työn ja tuskan takana johtuen konttorin väen vastustuksesta ja vieläkin useassa yrityksessä vartija itse maksaa omasta työturvallisuudesta.
Itse ainkain haluan päästä aamupalalle (muullekin kuin pillimehulle) kotio perheen luo. Sinusta en tiedä.Aika heikko on mutta eihän täällä voi näistä päätellä kuka kentällä on ok.?
"Sada turpiin" "Sinut ammattilaisuus"
Voin vaan sanoa että työnantaja jos hommaa kaikille esim. liivit a.500€/kpl. niin perse aukeaa välittömästi, ajatteles nyt, eikä se ole työnantajan velvollisuuskaan niitä hommata. Se ei taas tarkoita että ta. Olisi niitä vastaan. Vai vastustaako sinun työnantaja tosiaankin liivien yms. hankintaa, olet kieltämättä näinollen huonolla työnantajalla töissä.
Saathan sinä tulonhankkimiskulut vähentää veroista.
Itse minäkin "ainkain" haluan päästä perheeni luo, jotta sen tiedät. - p.b.a member
Bamberi kirjoitti:
Sinähän teet sairaalaa, et raksaa, joten aika vähiin se on sullakin jäänyt!
Katsella pitää sekä eteen että muualle, minä pystyn siihen, entäs sinä?
Voit pitää liiviä, se on jokaisen oma asia.
Vaivoja on kaikilla se on selväkin, mutta raskasta piiriäni en enää lisäisi suojaliiveillä, paitsi kun menen hälylle ja on tunne että keikka on "oikea", liivit saa päälle aika nopeaan.voisikohan olla, että tässä 14 vuoden aikana on jokunen rakennustyömaa kierretty?!
"Katsella pitää sekä eteen että muualle, minä pystyn siihen, entäs sinä?" Jaa-a mitenköhän sen nyt sanoisi nätisti...
"paitsi kun menen hälylle ja on tunne että keikka on "oikea", liivit saa päälle aika nopeaan." Taidat olla melkoinen ennustajaeukko. Olisi kiva osata tämä taito. Mutta oletko kuullut Murphyn laista? - p.b.a member
kirjoitustasosi kirjoitti:
Aika heikko on mutta eihän täällä voi näistä päätellä kuka kentällä on ok.?
"Sada turpiin" "Sinut ammattilaisuus"
Voin vaan sanoa että työnantaja jos hommaa kaikille esim. liivit a.500€/kpl. niin perse aukeaa välittömästi, ajatteles nyt, eikä se ole työnantajan velvollisuuskaan niitä hommata. Se ei taas tarkoita että ta. Olisi niitä vastaan. Vai vastustaako sinun työnantaja tosiaankin liivien yms. hankintaa, olet kieltämättä näinollen huonolla työnantajalla töissä.
Saathan sinä tulonhankkimiskulut vähentää veroista.
Itse minäkin "ainkain" haluan päästä perheeni luo, jotta sen tiedät.kun en oikolukenut kirjoitustani. Ikävä jos pahoitit mielesi.
"ajatteles nyt, eikä se ole työnantajan velvollisuuskaan niitä hommata." Kyllä se on jos tehtävän TURVALLINEN suorittaminen nämä vaativat.
Yllättävän moni vartiointiliike ei vastusta suojaliivien hankkimista OMALLA rahalla. Muttamiksi hankkia työturvallisuutta parantava suojain kun ne työssä tarvittavat välineet tulisi työnantajan hoitaa? - rutiini
p.b.a member kirjoitti:
voisikohan olla, että tässä 14 vuoden aikana on jokunen rakennustyömaa kierretty?!
"Katsella pitää sekä eteen että muualle, minä pystyn siihen, entäs sinä?" Jaa-a mitenköhän sen nyt sanoisi nätisti...
"paitsi kun menen hälylle ja on tunne että keikka on "oikea", liivit saa päälle aika nopeaan." Taidat olla melkoinen ennustajaeukko. Olisi kiva osata tämä taito. Mutta oletko kuullut Murphyn laista?tulee niitä "turhia" hälyjä jotka sinäkin varmasti osaat povata etukäteen, ja on harvinaisempia hälyjä jolloin on tunne että voisi olla jotain "oikeeta", voi bamberi taas menee sitä kuparilankaa.
Voiko olla ennustaja"eukko" jos on 23cm pöksyissä? ei se lainassakaan ole.
Murphyn laki on jo toteutunut kun joutui näihin hommiin. - pahoita
p.b.a member kirjoitti:
kun en oikolukenut kirjoitustani. Ikävä jos pahoitit mielesi.
"ajatteles nyt, eikä se ole työnantajan velvollisuuskaan niitä hommata." Kyllä se on jos tehtävän TURVALLINEN suorittaminen nämä vaativat.
Yllättävän moni vartiointiliike ei vastusta suojaliivien hankkimista OMALLA rahalla. Muttamiksi hankkia työturvallisuutta parantava suojain kun ne työssä tarvittavat välineet tulisi työnantajan hoitaa?mieltäni jos sinä et osaa kirjoittaa, arvostelit vain itse ensin, se siitä.
Olet vaatinut aina niitä lakeja esille jostain asioista, tuopas nyt itse laki joka vaatii työnantajaa varustamaan liiveihin yms.
Siitä olen samaa mieltä että ta:n tulisi varustaa, mutta jopa 500€/vartija, mietis paljonko investointi on Seculla, Iss:llä, G4S:llä ym.???? - Osmo88
pahoita kirjoitti:
mieltäni jos sinä et osaa kirjoittaa, arvostelit vain itse ensin, se siitä.
Olet vaatinut aina niitä lakeja esille jostain asioista, tuopas nyt itse laki joka vaatii työnantajaa varustamaan liiveihin yms.
Siitä olen samaa mieltä että ta:n tulisi varustaa, mutta jopa 500€/vartija, mietis paljonko investointi on Seculla, Iss:llä, G4S:llä ym.????Työturvallisuuslaki,
8 §
Työnantajan yleinen huolehtimisvelvoite
"Työnantaja on tarpeellisilla toimenpiteillä velvollinen huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Tässä tarkoituksessa työnantajan on otettava huomioon työhön, työolosuhteisiin ja muuhun työympäristöön samoin kuin työntekijän henkilökohtaisiin edellytyksiin liittyvät seikat."
15 §
Henkilönsuojainten, apuvälineiden ja muiden laitteiden varaaminen käyttöön
"Työnantajan on hankittava ja annettava työntekijän käyttöön erikseen säädetyt vaatimukset täyttävät ja tarkoituksenmukaiset henkilönsuojaimet, jollei tapaturman tai sairastumisen vaaraa voida välttää tai riittävästi rajoittaa työhön tai työolosuhteisiin kohdistuvilla toimenpiteillä.
Työnantajan on hankittava ja annettava työntekijän käyttöön apuväline tai muu varuste, silloin kun työn luonne, työolosuhteet tai työn tarkoituksenmukainen suorittaminen sitä edellyttävät ja se on välttämätöntä tapaturman tai sairastumisen vaaran välttämiseksi."
27 §
Väkivallan uhka
"Työssä, johon liittyy ilmeinen väkivallan uhka, työ ja työolosuhteet on järjestettävä siten, että väkivallan uhka ja väkivaltatilanteet ehkäistään mahdollisuuksien mukaan ennakolta. Tällöin työpaikalla on oltava väkivallan torjumiseen tai rajoittamiseen tarvittavat asianmukaiset turvallisuusjärjestelyt tai -laitteet sekä mahdollisuus avun hälyttämiseen."
On täysin sivuseikka, mitä työntekijän varusteet tulevat työnantajalle maksamaan. Ne on työntekijälle hankittava, mikäli tämä työskentelee olosuhteissa, joissa varusteet vaikuttavat työturvallisuuteen. Ja näitä asioita on myös työntekijän osattava vaatia. - kerroinkin
Osmo88 kirjoitti:
Työturvallisuuslaki,
8 §
"Työnantaja on tarpeellisilla toimenpiteillä velvollinen huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Tässä tarkoituksessa työnantajan on otettava huomioon työhön, työolosuhteisiin ja muuhun työympäristöön samoin kuin työntekijän henkilökohtaisiin edellytyksiin liittyvät seikat."
15 §
"Työnantajan on hankittava ja annettava työntekijän käyttöön erikseen säädetyt vaatimukset täyttävät ja tarkoituksenmukaiset henkilönsuojaimet, jollei tapaturman tai sairastumisen vaaraa voida välttää tai riittävästi rajoittaa työhön tai työolosuhteisiin kohdistuvilla toimenpiteillä.
Työnantajan on hankittava ja annettava työntekijän käyttöön apuväline tai muu varuste, silloin kun työn luonne, työolosuhteet tai työn tarkoituksenmukainen suorittaminen sitä edellyttävät ja se on välttämätöntä tapaturman tai sairastumisen vaaran välttämiseksi."
27 §
Väkivallan uhka
"Työssä, johon liittyy ilmeinen väkivallan uhka, työ ja työolosuhteet on järjestettävä siten, että väkivallan uhka ja väkivaltatilanteet ehkäistään mahdollisuuksien mukaan ennakolta. Tällöin työpaikalla on oltava väkivallan torjumiseen tai rajoittamiseen tarvittavat asianmukaiset turvallisuusjärjestelyt tai -laitteet sekä mahdollisuus avun hälyttämiseen."
On täysin sivuseikka, mitä työntekijän varusteet tulevat työnantajalle maksamaan. Ne on työntekijälle hankittava, mikäli tämä työskentelee olosuhteissa, joissa varusteet vaikuttavat työturvallisuuteen. Ja näitä asioita on myös työntekijän osattava vaatia.Ei ole yksilöity mitä suojaimia on pakko ta:n hommata, kerroppa yksi v-liike joka on ostanut työntekijöille liivit, hanskat yms.
Tuo lakitekstihän on aika ylimalkainen joka antaa vain direktiivin, se taas mitä varustetta tulee hommata mihinkin työhön voidaan täällä spekuloida maailman tappiin, minun mielipide on että itse hommataan jos altistutaan, vartijan tilalle löytyy aina uusi duunari, joka ei pelkää.
Vartijat itsehän tän homman pilaa innokkuudellaan. - laissa on
Osmo88 kirjoitti:
Työturvallisuuslaki,
8 §
15 §
27 §
Väkivallan uhka
On täysin sivuseikka, mitä työntekijän varusteet tulevat työnantajalle maksamaan. Ne on työntekijälle hankittava, mikäli tämä työskentelee olosuhteissa, joissa varusteet vaikuttavat työturvallisuuteen. Ja näitä asioita on myös työntekijän osattava vaatia.Kuitenkin käsketty hommaamaan vain se tarpeellinen turvallisuusvälineistö, eli jo kännykkä riittää. Ei yksikään alan yrittäjä ole saanut sanktiota siitä että vartija puukotettiin ja ta. tuomitaan kun suojaliiviä ei ollut hommattu.
Mainitsemassasi laissa on maininta "erikseen säädetyt". eli toisitko vielä eteen ne tämän alan erikseen säädetyt, kiitos! - Osmo88
kerroinkin kirjoitti:
Ei ole yksilöity mitä suojaimia on pakko ta:n hommata, kerroppa yksi v-liike joka on ostanut työntekijöille liivit, hanskat yms.
Tuo lakitekstihän on aika ylimalkainen joka antaa vain direktiivin, se taas mitä varustetta tulee hommata mihinkin työhön voidaan täällä spekuloida maailman tappiin, minun mielipide on että itse hommataan jos altistutaan, vartijan tilalle löytyy aina uusi duunari, joka ei pelkää.
Vartijat itsehän tän homman pilaa innokkuudellaan.Monetkin vartioimisliikkeet antavat työntekijöilleen käyttöön työturvallisuutta parantavia varusteita, kuten liivejä, hanskoja, voimankäyttövälineitä ja kenkiä. Tämä riippuu tottakai yrityksestä, yksiköstä ja tietenkin enimmäkseen kohteesta. Joissakin kohteissa työnantaja velvoittaa työntekijän käyttämään esimerkiksi liivejä, jolloin automaattisesti työnantaja ne myös hankkii.
Lakiteksti on ylimalkainen, mutta jos asian kääntää toisin päin, niin eipä siinä yksilöidä yhtään suojavälinettä millekkään alalle, joten laintulkinnallasi työntekijälle ei laista huolimatta tarvitse millään alalla antaa mitään suojavälineitä.
Jos rahaa ja innostusta riittää, niin miksipä noita välineitä ei voisi itse ostaa. Saapahan juuri sellaiset kuin haluaa, mutta taas toisaalta jos työnantaja katsoo kohteen olevan riskialtis ja varusteet maksaa, niin kyllä ainakin itse mielummin ne työnantajan piikkiin ottaisin.
Työturvallisuusasioissa ei ole kyse siitä kuka pelkää ja kuka ei. Kyse on terveestä järjen käytöstä, mikä on sekä työnantajan, työntekijän, että vakuutusyhtiön edun mukaista. Se, joka ei suojaudu työpaikallaan siellä mahdollisesti esiintyviä riskejä vastaan, ei ole rohkein vaan tyhmin työntekijä. - Osmo88
laissa on kirjoitti:
Kuitenkin käsketty hommaamaan vain se tarpeellinen turvallisuusvälineistö, eli jo kännykkä riittää. Ei yksikään alan yrittäjä ole saanut sanktiota siitä että vartija puukotettiin ja ta. tuomitaan kun suojaliiviä ei ollut hommattu.
Mainitsemassasi laissa on maininta "erikseen säädetyt". eli toisitko vielä eteen ne tämän alan erikseen säädetyt, kiitos!Monet työnantajat ovat saaneet tuomioita työturvallisuuden laiminlyönneistä, puutteellisesta työhön opastamisesa yms.
Kännykkä ei ole missään tapauksessa kaikissa tehtävissä riittävä turvallisuusvälineistö. Tietyn kohteen työturvalisuutta parantavaan välineistöön ja siinä ilmeneviin puutteisiin ottaa kantaa ensisijaisesti yrityksen työsuojeluvaltuutettu. Jos tämä ei riitä, niin siinä tapauksessa tsv ottaa yhteyttä esimerkiksi työsuojelupiiriin. En jaksa millään uskoa, että työsuojelupiiri katsoisi kännykän olevan riittävä varuste esimerkiksi henkilösuojausta suorittavalle vartijalle. Eli kaikki on tapauskohtaista, jonka vuoksi mitään yhtä toimintamallia on tässä asiassa mahdotonta noudattaa. - kännykkä riitä
Osmo88 kirjoitti:
Monet työnantajat ovat saaneet tuomioita työturvallisuuden laiminlyönneistä, puutteellisesta työhön opastamisesa yms.
Kännykkä ei ole missään tapauksessa kaikissa tehtävissä riittävä turvallisuusvälineistö. Tietyn kohteen työturvalisuutta parantavaan välineistöön ja siinä ilmeneviin puutteisiin ottaa kantaa ensisijaisesti yrityksen työsuojeluvaltuutettu. Jos tämä ei riitä, niin siinä tapauksessa tsv ottaa yhteyttä esimerkiksi työsuojelupiiriin. En jaksa millään uskoa, että työsuojelupiiri katsoisi kännykän olevan riittävä varuste esimerkiksi henkilösuojausta suorittavalle vartijalle. Eli kaikki on tapauskohtaista, jonka vuoksi mitään yhtä toimintamallia on tässä asiassa mahdotonta noudattaa.ei riitä ei, pitäähän siinä olla myös laturi.
- voi osku
Osmo88 kirjoitti:
Monet työnantajat ovat saaneet tuomioita työturvallisuuden laiminlyönneistä, puutteellisesta työhön opastamisesa yms.
Kännykkä ei ole missään tapauksessa kaikissa tehtävissä riittävä turvallisuusvälineistö. Tietyn kohteen työturvalisuutta parantavaan välineistöön ja siinä ilmeneviin puutteisiin ottaa kantaa ensisijaisesti yrityksen työsuojeluvaltuutettu. Jos tämä ei riitä, niin siinä tapauksessa tsv ottaa yhteyttä esimerkiksi työsuojelupiiriin. En jaksa millään uskoa, että työsuojelupiiri katsoisi kännykän olevan riittävä varuste esimerkiksi henkilösuojausta suorittavalle vartijalle. Eli kaikki on tapauskohtaista, jonka vuoksi mitään yhtä toimintamallia on tässä asiassa mahdotonta noudattaa.vastausta ei nyt tullut taas siihen mitä kysyin, mutta sekin oli jo ehkä vastaus, korostan vielä ettei yhtäkään ta:jaa ole tuomittu tai rangaistu siitä että vartija sai puukosta ja suojaliivi puuttui, tai vastaavasta.
- VartijaPena
ihmisethän kirjoitti:
ne juuri käskee suojia pitään kun pelkää pitkiä sairaslomia jos jäbä saa turpaan, suojat on pelkureille ja isot taskulamput, muuta en sano.
"suojat on pelkureille ja isot taskulamput, muuta en sano"
Ei kukaan nauti morasta kyljessä, vai miten on? - Hmnam
VartijaPena kirjoitti:
"suojat on pelkureille ja isot taskulamput, muuta en sano"
Ei kukaan nauti morasta kyljessä, vai miten on?Ja kauhavan rauta ei ruastu... muuta en sano. En tosiaan tykkää morasta kyljessä.
Fiskars se pittää olla. Hjnam..
- löytyy
- joku
Tarhasta karannu ehkä, niitäkö on vielä tuommosia töissä jossakin. Ei siis oo vielä kaikilta pinna palanut. Eikö pojat kuitenkin tuo ole uhanalainen laji?
- O.M merivartija
Kypärä puuttuu, ehkä ei ole tarvetta moiseen.
- paikasta
kiinni missä työskentelee. Löytyy paljon paikkoja missä ovat hyvinkin tarpeellisia. Eivät liivit mitkään parhaat päällä ole mutta voivat olla todella tarpeelliset.
Respa ei tarvitse välttämättä mitään.- hankalat mutta
ite vedän ne päälle vaan hälytyksillä jos on tunne että olisi oikea keikka.
- huvittavaa
marketissa kun vartija valtavan varustevyön alla puskee kärryletkaa naama punaisena.
- .Marita
Olen kerran nähnyt kun kaupan vartija työnsi isoa kärryletkaa ja häneltä jäi varpaat kärryn pyörän alle. Ja jalassa tietysti sandaalit. Sukka rikki, ukkovarpaasta kynsi irti, verta joka paikassa, kaveri melkein sokissa ja ea-laukkua ei mistään tahdo löytyä. Kyllä kunnon jalkineet on paikallaan kaupan vartijoillakin.
- kyllä suoja-
.Marita kirjoitti:
Olen kerran nähnyt kun kaupan vartija työnsi isoa kärryletkaa ja häneltä jäi varpaat kärryn pyörän alle. Ja jalassa tietysti sandaalit. Sukka rikki, ukkovarpaasta kynsi irti, verta joka paikassa, kaveri melkein sokissa ja ea-laukkua ei mistään tahdo löytyä. Kyllä kunnon jalkineet on paikallaan kaupan vartijoillakin.
välineet ja niiden tarpeen, mutta jotenkin tökkii jos olisin marketissa ja olisi suojaliivit, turvasaappaat/kengät, viilto/pistohanskat, varustevyö jossa kaikki tilpehööri, ym.ym. Ainakin voi sanoa että työ tuntuu työltä ja alle 100kg. vartija on aika kovilla ainakin kesähelteellä, mutta kasvattaa se kuntoa ja luontoa ainakin.
- Ea-välineet on
.Marita kirjoitti:
Kaupoissa löytyy kyllä laastaria, ei kai se vyöllä tartte koko ajan kulkee? Vartija shokissa, no verta pittää tulla 1-1,5ltr. ennenkuin shokkiin menee, ihmisessä on verta n.6ltr. vai tarkoititko järkyttynyt eli sanomalehtishokki? Jos nyt varpaankynsi lähtee ei siinä raavas mies sentään järkyty! (jos se oli mies?) Enpä oo koskaan kuullut moista että kärryt repii varpaan, kauppiashan joutuu moisesta korvauksiin.
- Jupp
katsella vartijaa kärryn työnnössä... Ja sitten on vielä varusteita vyöllä. Mielikuva on kuin jostain Kummelista. Meinaa vatsalihakset revetä...
Vyöltä löytyvät varusteet saattavat aiheuttaa vieläkin enemmän riemua jos vaikka kiinniottotilanteessa päihtynyt narkomaaninäpistelijä hyökää vartijan, myyjän tai vaikka asiakkaan päälle. Tai kun Alma-mummon verenpaineet heittävät ja Alma kupsahtaa kaupan koneportaissa saaden verta valtoimenaan vuotavan avohaavan päähänsä. Ehkä pumpustakin ottaa. Sähkökatkoskin voi olla ikävä juttu.
Kaasusumutin, käsiraudat, ensiapupakkaus, lamppu, hansikkaat, kännykkäkotelo, suojaliivit... ihan yksi lysti. Luuleeko joku lahopää oikeasti, että kaupan, tai jonkin muun alueen vartijat tai järjestyksenvalvojat kantavat näitä kamoja ihan huvikseen? Ketä se kummastuttaa, jos siivooja kanniskelee moppia, rikkalapiota tai ehkä jopa työntelee sitä kummallista kärryä, josta löytyy useita erilaisia välineitä. Herran jestas sentään!!! Mites sitten huoltomiehen jakoavain? Tai miksi hemmetissä myyjällä on kynä rintataskussa? Ei voi olla totta. Miten tämä on mahdollista? Täh, onko pelastajilla kirveskin käytössään? Miksi poliisi kantaa asetta? Vaikka he niin harvoin sitä tarvitsevat. Voisiko olla niin, että ne ovatkin työvälineitä? Niitä ei kanniskellakaan ihan huvin vuoksi, vaan siksi, että niitä voidaan työtehtävissä tarvita...
Se sitten on toinen asia ovatko varusteita kantavat henkilöt sopivia näihin tehtäviin. Niin tai näin, toi varustevyön tuijottelu on ihan typerää. - nyt ota selvää
Jupp kirjoitti:
katsella vartijaa kärryn työnnössä... Ja sitten on vielä varusteita vyöllä. Mielikuva on kuin jostain Kummelista. Meinaa vatsalihakset revetä...
Vyöltä löytyvät varusteet saattavat aiheuttaa vieläkin enemmän riemua jos vaikka kiinniottotilanteessa päihtynyt narkomaaninäpistelijä hyökää vartijan, myyjän tai vaikka asiakkaan päälle. Tai kun Alma-mummon verenpaineet heittävät ja Alma kupsahtaa kaupan koneportaissa saaden verta valtoimenaan vuotavan avohaavan päähänsä. Ehkä pumpustakin ottaa. Sähkökatkoskin voi olla ikävä juttu.
Kaasusumutin, käsiraudat, ensiapupakkaus, lamppu, hansikkaat, kännykkäkotelo, suojaliivit... ihan yksi lysti. Luuleeko joku lahopää oikeasti, että kaupan, tai jonkin muun alueen vartijat tai järjestyksenvalvojat kantavat näitä kamoja ihan huvikseen? Ketä se kummastuttaa, jos siivooja kanniskelee moppia, rikkalapiota tai ehkä jopa työntelee sitä kummallista kärryä, josta löytyy useita erilaisia välineitä. Herran jestas sentään!!! Mites sitten huoltomiehen jakoavain? Tai miksi hemmetissä myyjällä on kynä rintataskussa? Ei voi olla totta. Miten tämä on mahdollista? Täh, onko pelastajilla kirveskin käytössään? Miksi poliisi kantaa asetta? Vaikka he niin harvoin sitä tarvitsevat. Voisiko olla niin, että ne ovatkin työvälineitä? Niitä ei kanniskellakaan ihan huvin vuoksi, vaan siksi, että niitä voidaan työtehtävissä tarvita...
Se sitten on toinen asia ovatko varusteita kantavat henkilöt sopivia näihin tehtäviin. Niin tai näin, toi varustevyön tuijottelu on ihan typerää.Onko mielestäsi nyt varusteet hyvä vai paha, mutta mieleen tulikin vain kiva juttu, varustetaan vartijalle markettiin sellainen rollaattori, vähän niinkuin siivoojillakin on se vaunu mopeille ym. siinä kulkisi nuo mclitet ja laturit 2-3 kännykkää, kaasu 1ltr pullossa ja 10kg sammutin, kunnon auto ea-laukku, ja vaikkapa happilaitteet.hih.
- työkalupakki
Jupp kirjoitti:
Se sitten on toinen asia ovatko varusteita kantavat henkilöt sopivia näihin tehtäviin. Niin tai näin, toi varustevyön tuijottelu on ihan typerää.ei se huoltomieskään sitä jakaria taskussa kanna, olipas omituista juttua, Alman kaatumiset ja sähkökatkos, mitä ihmettä selität??
Miksi sinun vatsalihas repeää, naurunko takia?? olet varmaan jotakin ajatellut kirjoittaessasi? niin mitä?
Miksi kynä rintataskussa? no se on aika pieni varuste ja sekin muuten löytynee vartijan varustuksesta, Kirjoituksen perusteella siitä kuka on lahopää, ei minulla ainakaan ole epäilyksiä.
Onko pelastajilla kirveskin, tottakai on muttei he sitä vyöllä kanna, olet kyllä aika sekaisin, aamulla olisi pitänyt ottaa vain se sininen ja ne kaksi valkoista pilleriä, Tahvo, Tahvo voi voi. - ainakin mulla
työkalupakki kirjoitti:
ei se huoltomieskään sitä jakaria taskussa kanna, olipas omituista juttua, Alman kaatumiset ja sähkökatkos, mitä ihmettä selität??
Miksi sinun vatsalihas repeää, naurunko takia?? olet varmaan jotakin ajatellut kirjoittaessasi? niin mitä?
Miksi kynä rintataskussa? no se on aika pieni varuste ja sekin muuten löytynee vartijan varustuksesta, Kirjoituksen perusteella siitä kuka on lahopää, ei minulla ainakaan ole epäilyksiä.
Onko pelastajilla kirveskin, tottakai on muttei he sitä vyöllä kanna, olet kyllä aika sekaisin, aamulla olisi pitänyt ottaa vain se sininen ja ne kaksi valkoista pilleriä, Tahvo, Tahvo voi voi.on ollu polvisuojat. Usein kun joutuu painiin asvaltilla niin on polvet ruvella. Kerran on lumpiokin siirtynyt. Nykyjään on aina suojat polvissa kun meen hommiin. Ja käyttää muutkin meidän firmassa.
- kanniskella
ainakin mulla kirjoitti:
on ollu polvisuojat. Usein kun joutuu painiin asvaltilla niin on polvet ruvella. Kerran on lumpiokin siirtynyt. Nykyjään on aina suojat polvissa kun meen hommiin. Ja käyttää muutkin meidän firmassa.
tuota kenttälapioo, se on kätevä lähitaistelussa ja sillä pääsee talvella kaivamaan lunta jos piiriauto jää kiinni, joskus jopa sopansyöntikin onnistuu kun muuta lusikkaa ei oo.
- kannosta
kanniskella kirjoitti:
tuota kenttälapioo, se on kätevä lähitaistelussa ja sillä pääsee talvella kaivamaan lunta jos piiriauto jää kiinni, joskus jopa sopansyöntikin onnistuu kun muuta lusikkaa ei oo.
Kyllähän jokainen voi terveellä maalaisjärjellä ruveta miettimään itse mitä varusteita pitää tarpeellisina kantaa mukana ja mitä ei.
Ei respojen tarvitse pitää suojaliivejä ja pistosuojahansikkaita ja kaikkia muita varusteita mukana.
Mutta taas metrovartijoilla kyllä ihan kannattavaa pitää mukana, koskaan ei voi tietää milloin se paha tilanne tulee vastaan eikä silloin ole kiva kun suojaliiviä ei ole päällä tai pitäisi poistaa juopunut ja muutenkin törkyinen henkilö, eikä ole mukana minkäänlaisia hanskoja, silloin on hyvä olla jonkinmoiset hansikkaat mukana, samassahan sitä laittaa pisto tai viiltosuojahanskat käteen, koska kiinniottoja ja tarkastuksia täytyy tehdä.
Kyllä se saattaa näyttää vähän hölmöltä jos esimerkiksi joku respa pitää mukana kaikkia mahdollisia varusteita, mutta mitäpä se oikein muille kuuluu. Tietenkin täytyy miettiä aina kohdetta missä työskentelee, mitä joutuu tekemään, ketä kohtaamaan ja ihmisten provosoitumista jne.
Mutta kyllä esim joissain piireissä on muutama pahempi kohde johon on hyvä ottaa välineitä mukaan, niin eiköhän se ole sen oma asia haluaako pitää välineen koko vuoron ajan vyöllä mukana vai laittaako vasta kohteen luona ja ottaa sitten pois.
Kyllä minäkin esim pahassa piirissä tai metrossa pidän suojaliiviä päällä vaikka mitään ei ole tapahtunut, jokainen ymmärtää sen että metrossa on vähän isompi riski saada puukosta ja muista. Mielummin itse kannan liiviä "turhaan" kun jätän laittamatta ja saankin puukosta kylkeen. Eiköhän kaikki varusteet ole suhteellisen halpoja hankivakuutuksia, mielummin niitä pitää mukana ihan vaan varmuuden vuoksi kun ottais huumeiden käyttäjän piikistä tai jonkun muun puukosta.
Täytyikö tästäkin vääntää riitaa? - Joni piiristä
kannosta kirjoitti:
Kyllähän jokainen voi terveellä maalaisjärjellä ruveta miettimään itse mitä varusteita pitää tarpeellisina kantaa mukana ja mitä ei.
Ei respojen tarvitse pitää suojaliivejä ja pistosuojahansikkaita ja kaikkia muita varusteita mukana.
Mutta taas metrovartijoilla kyllä ihan kannattavaa pitää mukana, koskaan ei voi tietää milloin se paha tilanne tulee vastaan eikä silloin ole kiva kun suojaliiviä ei ole päällä tai pitäisi poistaa juopunut ja muutenkin törkyinen henkilö, eikä ole mukana minkäänlaisia hanskoja, silloin on hyvä olla jonkinmoiset hansikkaat mukana, samassahan sitä laittaa pisto tai viiltosuojahanskat käteen, koska kiinniottoja ja tarkastuksia täytyy tehdä.
Kyllä se saattaa näyttää vähän hölmöltä jos esimerkiksi joku respa pitää mukana kaikkia mahdollisia varusteita, mutta mitäpä se oikein muille kuuluu. Tietenkin täytyy miettiä aina kohdetta missä työskentelee, mitä joutuu tekemään, ketä kohtaamaan ja ihmisten provosoitumista jne.
Mutta kyllä esim joissain piireissä on muutama pahempi kohde johon on hyvä ottaa välineitä mukaan, niin eiköhän se ole sen oma asia haluaako pitää välineen koko vuoron ajan vyöllä mukana vai laittaako vasta kohteen luona ja ottaa sitten pois.
Kyllä minäkin esim pahassa piirissä tai metrossa pidän suojaliiviä päällä vaikka mitään ei ole tapahtunut, jokainen ymmärtää sen että metrossa on vähän isompi riski saada puukosta ja muista. Mielummin itse kannan liiviä "turhaan" kun jätän laittamatta ja saankin puukosta kylkeen. Eiköhän kaikki varusteet ole suhteellisen halpoja hankivakuutuksia, mielummin niitä pitää mukana ihan vaan varmuuden vuoksi kun ottais huumeiden käyttäjän piikistä tai jonkun muun puukosta.
Täytyikö tästäkin vääntää riitaa?Mä en usko tohon kenttälapparijuttuun.
Mulla kuitenkin on ja mun veljellä aina piirissä tst-liivi eli tetsetti. Siinä on kevyt kantaa koko varustus, eikä ole hankala kuten varustevyö.
Taakse kun ei laita tavaraa niin ei haittaa edes autoa ajaessa. Lisätaskuilla saa helposti tilaa eri tilanteisiin varatulle kalustolle. - on!
Joni piiristä kirjoitti:
Mä en usko tohon kenttälapparijuttuun.
Mulla kuitenkin on ja mun veljellä aina piirissä tst-liivi eli tetsetti. Siinä on kevyt kantaa koko varustus, eikä ole hankala kuten varustevyö.
Taakse kun ei laita tavaraa niin ei haittaa edes autoa ajaessa. Lisätaskuilla saa helposti tilaa eri tilanteisiin varatulle kalustolle.Niinpä, kuka tykkää mistäkin. Itse käytän vyötä kun se on saatu, eikä se ole minua haitannut. Kaikki varusteet pysyy kyllä vyön sivuilla eikä ole mistään painanut ja mun on helpompi tarvittaessa ottaa vyöltä jotain kun tiedän mistä heti löytyy. Jotkut taas on kokenu vyön häiritsevänä ja kiertääkin piiriä vyö autossa ja jokunen varuste mukana taskussa. Jos toimii niin mikäs siinä.
- ollut kyse
kannosta kirjoitti:
Täytyikö tästäkin vääntää riitaa?Mänttejä on vaan aina, sille mitään voi. Toinen tykkää äidistä ja toinen tykkää tyttärestä, minä tapailen mielelläni kumpaakin.
- varustus
kannosta kirjoitti:
Täytyikö tästäkin vääntää riitaa?mukana vain kaikkein tärkeimmät, pikkuinen led-valaisin taskumallia, autossa toki Mc-lite, ei liivejä,hanskoja tms. Saappaat toki työnantaja hommasi, mutta liian raskaat on, lenkkarit on helpoimmat, raudat ja pamppu on autossa ja pieni ea-laukku, pieni kaasu taskussa, kyllä noilla on menty ilman gruisailuja.
- perusteltua
Edelliseen viestiin (varusteiden kannosta)jatkoa ja vähän samaakin.
Nämäkin kaikki on kyllä hyvin perusteltavissa. Esim piiri, metro ja paikallis.
Raudat hyvä olla kun tulee kiinniotto tilanne, muuten hankalaa.
EA-laukku ei siellä tarvitse olla kaikkea maasta taivaaseen vaikka vain muutamat kertakäyttöhanskat, sterilointipyyhe (haavoihin) ja paineside joka on monikäyttöinen ei välttämättä muuta muutama laastari niin se on hyvä. Kyllä itse ainakin haluan auttaa muita parhaani mukaan jos jotain sattuu, kaikki ei tosin välttämättä halua. Toista ihmistä täytyy autaa jos vain mitenkään pystyy, ainakin soittamaan hälytyskeskuksen paikalle. Jos ei tee mitään on mahdollisuus saada syyte heitteillejätöstä. Nykyäänhän ei ole pakko antaa painelupuhallus elvytystä vain pelkkä painelu riittää hälytyskeskus kyllä auttaa tässäkin. Vaikka kantaisi mukanaan elvytysmaskia ei se tarkoita siltikään, että olisi pakko myös puhaltaa. Eli pelkkä painelu riittää.
Kaasu metroilla ja paikallisvartijoilla on paljon poistoja ja muita tilanteita ja ne saattavat yltyä sellaisiksi, että vaikka kuinka puhuisi ja rauhottelisi toista niin tilanne on sellainen, ettei pelkkä puhuminen riitä.. henkilö täytyisi kiinniotta ja tekee fyysistä vastarintaa käyttäytyy agresiivisesti ym. silloin täytyy käyttää kaasua jotta henkilö voidaan kiinniottaa. Piiri ei välttämättä kaasua tarvitsisi jos kohteet on "helppoja" ja niin edelleen, mutta piirit ovat kuitenkin niitä jotka tulevat paikalle silloin kuin joku muu vartija kutsuu apua, tällöin on hyvä että kaasu on mukana.
Samoin on teleskoopin kanssa, jos henkilö on huumausaineiden vaikutuksen alaisena usein saattaa olla niin ettei kaasulla ole mitään vaikutusta lisäksi kaasullakin on hyvät ja huonot puolensa. Kaikki ei reagoi kaasuun muutenkaan lisäksi kaasua on välillä hankala käsitellä tällä tarkoitan että kaasuhan liikkuu tuulen mukana jolloin kaasu ei välttämättä mene kyseisen ihmisen silmille millään ja on myös helppo peittää kasvot. Tällöin tkp on hyvä, taaskaan ei välttämättä esim. piirillä jolla on helpot kohteet ja jos hän saa hälyytyksen niin tilanteessa on kuitenkin jo kaksi vartijaa ja molempien voimankäyttövälineen.
Suojaliivit varsinkin metrossa halpa henkivakuutus mielummin pitää turhaan kuin, että saakin jostain terävästä kylkeen. Mielumin ainakin kannan mukana ylimäärästä painoa kuin että odotan sitä puukon iskua. Ja kyllä puukoilla heilumiset ym. ym on yllättävän yleistä ja kyllä niitä kiinniotto tilanteissa otetaan pois taskun pohjista yllättävän paljon ja jokaisessa tilanteessa jos olisi mennyt pidemmälle niin se veitsi voisi olla jossain ihan muualla.
Viiltosuojahanskat, hanskat aina hyvät koska useasti vuoron aikana joutuu poistamaan henkilöitä josta ei tiedä mitään mielummin itse pitän jotain poistettavan henkilön ihon ja minun välillä, miksi ne eivät voisi olla samantien viilto- tai pistosuojahanskat koska usein joudutaan kiinniotoissa myös tarkastamaan taskuja.
Maiharit.. kengät kuin kengät. Riippuu mistä itse tykkää, mutta kyllä kenkien tulee olla ainakin tukevat ja mukavat jalassa. Maiharit suojaa paremmin säällä kuin säällä, kura tai vasi ei mene niin helposta kengän sisälle. Usein myös rauta suojaamassa varpaita (esim rakennustyömailla usein oltava turvakengät)Ja mitä haittaa kenellekkään on naulaanastumis suojasta?
Eli täytyy miettiä kohteiden mukaan. Toki jotkut vartijoista on tarvike hamstraajia , mutta kyllä niitä löytyy vähän joka ammatista. Millon keneltäkin talonmieheltä löytyy varalamppujen varalamppuja. Kasa harjoja lapioita hiekkaa suolaa mutterita ja ties mitä sähkömiehiltä kaiken näköisiä välineitä varasulakkeen varasulakkeita, jotkut tykkää varautua kaikkeen.
Kunhan ylimääräsestä varusteiden kantamisesta ei aiheudu haittaa kenellekkään (provosoidutaan, pelätään) niin kantakoot mukanaan ylimääräisiä kiloja. Usein kuitenkin esimiehet vastaavat hoitajat ovat antaneet ohjeita voimankäyttövälineiden kantoo ja ehkä antaneet ne mukaan. Ja jos on jonkun vuoron jossain tehnyt ja toinen onkin ihan muualla niin jotkut varusteet/ tarvikkeet saattavat myös jäädä vyölle. Tehnyt piiri vuoron yöllä ja seuraava onkin päivällä kuinka monelle saattaa jäädä mukaan koteloon pieni valaisin?- ainaskin
paljon asiaa, mutta hyvää.
- Jarkke vartija
ainaskin kirjoitti:
paljon asiaa, mutta hyvää.
Parilla vanhemmalla vartijalla on mukanaan kamferitippoja. Onhan vanha hyvä keino kun joku vanhus kärsii sydänoireista niin antaa sokeripalassa kamferia. Saatu palaute mm. ambulanssihenkilöstöltä on ollut myönteistä.
- Dille Dong
Jarkke vartija kirjoitti:
Parilla vanhemmalla vartijalla on mukanaan kamferitippoja. Onhan vanha hyvä keino kun joku vanhus kärsii sydänoireista niin antaa sokeripalassa kamferia. Saatu palaute mm. ambulanssihenkilöstöltä on ollut myönteistä.
Hotapulveri on ollut eajutuissa parasta.Ainakin husin porukka ollut tyytyväistä.Kannatta lukee ensin käyttöohje.
http://4.bp.blogspot.com/_TK37yqhXA6E/SLzf2iXrtEI/AAAAAAAACB0/L_ZVv0Wcwcg/s1600/Hota-2.jpg - OTA HOTA
Dille Dong kirjoitti:
Hotapulveri on ollut eajutuissa parasta.Ainakin husin porukka ollut tyytyväistä.Kannatta lukee ensin käyttöohje.
http://4.bp.blogspot.com/_TK37yqhXA6E/SLzf2iXrtEI/AAAAAAAACB0/L_ZVv0Wcwcg/s1600/Hota-2.jpgEI PAKOTA
- pillereitä
Dille Dong kirjoitti:
http://4.bp.blogspot.com/_TK37yqhXA6E/SLzf2iXrtEI/AAAAAAAACB0/L_ZVv0Wcwcg/s1600/Hota-2.jpgvaan suuhun kukaan ei valita, ei ainakaan narkkari, heitetään vielä vanhat tulehduskipulääkkeet perään.
- kohta hoppu
sivu vaihtuu, aihe haihtuu.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1795850
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263644- 802536
- 372069
- 331872
- 431837
- 1061754
- 211636
- 271492
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!371418