kovia ollaan jauhaamaan

ÖRKKI

mistä juuremme ovat.ei siinä mitään historiaa voi tutkija muttei koko ajan hutkia .kyllä minä pidän juureni suomessa vuosisadat kertoo oman tarinansa. sitä elää tässä ja nyt.kovat kiertolaisen ajat ovat takanapäin kiitos yläkerran -valtiaalle.eteenpäin tukka hulmuten ja auttakaa nuoria. meillä on suomessa romanit tarpeeksi isoja ongelmia ratkaskaa nämä ,ennenkuin menette vieraalle maan perälle ratkomaan muitten romananien ongelmia.

13

1065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yläkerran valtias

      leipää ja vaatetta teille antanut,kiittäkää välillä suomalaista valkoista kansaa.

      • on vaatteita ja leipää

        antaessaan , tuhonnut luonnonlasten identtiteetin, niin suomessa,kuin muuallakin maailmassa. näistä sielullisista vauriosta ei tietenkään valkoinen herra ymmärrä mitään, kun hänen lasten tarpeet täyttää vaate ja leipä..Onko scandinaaveilla sielunelämää? ja jos on niin sopiiko sinne muuta, kuin olut, makkara, ja lukemalla hankittu typerä "sivistys", jonka avulla on hyvin onnistuttu tuhoomaan kaikki alkuperäis kansat. Siihen valkoinen herra on expertti, että tallaa heikoimmat jalkoihinsa, kuten suomessa kaikki vähemmistöt joutuu hengittämään hyvin pienillä keuhkoilla. Tälläkään palstalla ei yksikään vähemmistöön kuuluva pääse keskustelun yrityksissään alkua pitemmälle, etteikö joku valkoinen herra sitä valtavassa viisaudentunnossaan keskeytä

        On tietenkin itsestään selvää, että sitä tuo ihminen ulos mitä sisältää, ja se tehdään kaikista inhimillisistä säännöistä poiketen, kun sen täällä voi tehä nimettömänä-sama koskee tyhmiä kaaleita- Tällaisia ihmisiä pitää aina jonkun vahtia, näillä ei ole OMAA kontrollia, vaan ovat aina valmiita hyväksymään ITSELTÄÄN mitä vain, kuhan ei tule kukaan kritisoimaan.

        Ja vähemmistövainotkin alkaisi suomessa heti, kun tuulipukukansa saisi jonkun päättäväisen hullun johtamaan,( mutta ei niitä hitlereitä joka vuosi synny)Tämä kaikki paljastuu , täällä vähemmistöpalstoilla kävijöiden huudahduksista, kuten tuo edellinen "älynväläys" ( ei ole yläkerran valtias leipää ja vaatteita teille antanut, kiittäkää välillä suomalaista valkoista kansaa) Kuinka voi ihminen heittää moista herjaa, vaikka itse kuuluu kansaan , jota ainoastaan Jumala auttoi säilyttämään itsenäisyytensä sodassa neuvostoliittoa vastaan ? jatkoja t. Edvard berg.


      • romani1

        Hallo!
        Eritäin hyvä ja selvä kirjoitus. Kyllä ollaan kuultu Kurun/Kiurun "leiristä". Kaiken huippu oi se että, romanisotilaat, saivat lomaa sodasta, he tulivat sinne,katsomaan omiaan. Viellä elossa oleva sukulainen, muistaa viellä, kun isä jakoi/antoi leipäpalasen, pinelle pojalleen, sotilas löi isää päähän kivärinperällä.
        Sitten meidän historiasta. Minun mielestäni, kirjoitus oli hyvä. En jaa kaikkea, mitää siinä oli. Onhan tunnettu että, kun romanit tulivat Ranskaan, he eivät tienneet, omasta taustastaan ja sanoivat, tulleensa PikkuEgyptistä. En usko että, Egypti on niin tärkeä paikka, meidän historiassa. Miksi Vahan Persian kielen osaavat, ymmärtää romakielen. Olen itse kokenut sen. Myös Afganiasta tulleet, vanhan Persian ymmärtävät myös, kielen. En usko että, olemme juutalaisia mutta, Seemiläisiä, ehkä. Seuraava esimerkki, on ehkä, kaukaa haettu mutta. Mooseksen ja juutalaisten kanssa, pakolaisina, olleet kaldeerit, kjotka osaivat juutalaisten ukonnon/kulttuurin,joskus paremmin, kun itse juutalaiset


      • romani1
        romani1 kirjoitti:

        Hallo!
        Eritäin hyvä ja selvä kirjoitus. Kyllä ollaan kuultu Kurun/Kiurun "leiristä". Kaiken huippu oi se että, romanisotilaat, saivat lomaa sodasta, he tulivat sinne,katsomaan omiaan. Viellä elossa oleva sukulainen, muistaa viellä, kun isä jakoi/antoi leipäpalasen, pinelle pojalleen, sotilas löi isää päähän kivärinperällä.
        Sitten meidän historiasta. Minun mielestäni, kirjoitus oli hyvä. En jaa kaikkea, mitää siinä oli. Onhan tunnettu että, kun romanit tulivat Ranskaan, he eivät tienneet, omasta taustastaan ja sanoivat, tulleensa PikkuEgyptistä. En usko että, Egypti on niin tärkeä paikka, meidän historiassa. Miksi Vahan Persian kielen osaavat, ymmärtää romakielen. Olen itse kokenut sen. Myös Afganiasta tulleet, vanhan Persian ymmärtävät myös, kielen. En usko että, olemme juutalaisia mutta, Seemiläisiä, ehkä. Seuraava esimerkki, on ehkä, kaukaa haettu mutta. Mooseksen ja juutalaisten kanssa, pakolaisina, olleet kaldeerit, kjotka osaivat juutalaisten ukonnon/kulttuurin,joskus paremmin, kun itse juutalaiset

        Kaldeerit siis olivat mukana matkassa ja, yksi meidän suurimmista romaniryhmistä ovat Kalderasromanit. Pikku Egyptiläisistä, tuli Gipsys ja Persiassa, oltiin, varmaan aika kauan. Tämä on minun näkemys asiasta. Jos on virheitä, ensimmäisessä osassa, se johtuu siitä että, vahingossa, lähetin sen keskeneräisenä.
        Edwardin viesti, oli kyös hyvä!
        Jumalan siunasta kaikille!


      • Anonyymi

        On se varmasti ollut traumaattinen kokemus kun mustalaiset on joutuneet töihin, sen varmasti muistaa loppuelämän, nähden painajaisia.


      • Anonyymi

        Hakkasiko kasakka ruoskalla, jos sai Mertsin kiinni karavaanissa Kyöstin kanssa?


    • MANNE manne

      Kaikille keskustelupalstaa käyttäjille


      Ilta!
      Olen tässä joutunut seuramaan, tätä keskustelua ja nyt seuraan, huvikseni. Kyllä olisi paljon sanottavaa. Valtaväestön mielipteet ja toisten romaneidenki mutta, varsinkin ensimmäinen!
      Meillä romaneilla ja valtaväestöllä, on todella aika katsoa itseemme peiliin. Romani ei ole sen huonompi ihminen, kun valtaväestö. Meillä on paljon yhteistä. Ensinnäkin Suomi on EU_maiden väkivaltaisin kansa, sama koskee meitä romaneita Suomessa. Valtaväestö näyttää tyhmyyttään, kun kirjoittaa, mauttomia, todella rasistisa viestejä, tälle palstalle. Jotkut ovat jopa solvauksia ym. Siinä Suomalainen näyttää että, vaikka ollaan yhdessä sodittu, päästy taloudellisesti eteenpäin, ja muutenkin elämä on muuttunut, monen kohdalla, paremmaksi. Siitenkin, sairaaloinen tapa keskustella, meistä romaneista, jatkuu. Tietysti,te olette vähemmistönä Suomen kansasta. Olisi hienoa, kun voitaisiin keskustella vähän asiallisemalla tavalla keskenään. Viellä historiaa. Suomi ei ole Skandinaavinen maa vaan Fennoskandinaavi, joka tarkoittaa stä että, ette ole samaa heimoa kun Pohjoismaiden kansa on. Te olette ugrilaiskansa ja olette myös sukua Mongoleille, joka näkyy hyvin teidän ulkonäöstä. Kun on ulkomailla, tuntee teidät heti mm. hiekanpölyn värisetä hiuksista. Tellä on vielläkin pieni paine, Venjästä. Siitä syystä mentiin Euroon ja mennään Natoon, jossain vaiheessa. Vielläkin pestään käsiä Venäjän ajoilta. Ruotsilla ei ole kiirettä Euroon ja ehkä, ei ole niin kiinnostuneet Natostaskaan. Tämä kaikki, kertoo, vielläkin (vähän) teidän huonosta itsetunnosta. Ehkä sen takia, nämä valtaväestön viestit ovat tyylittömät. Se kertoo heikkoudesta, vieläkin. Sellainen ihminen joka kirjoittaa ja painaa, toista ryhmää, on itse heikoilla.
      Työsyrjintä on teidän syy. Meitä on paljon jotkan tekeevät työtä ja korkeissa viroissa sekä tavallisia hyviä työntekijöitä. Mine jouduin vaihtaa nimeeni että, sain 70-luvulla, virkamiespaikan. Koulutus on tavallista korkeempi ja kielitaito on hyvä ja töitä teki mieltä tehdä. Ei muuta kun kiellä oma etnisyys ja asia hoituu. Ajatelkaa, vieläkin on näitä ongelmia olemassa. Ei kannata tuomita, kun ei tiedä faktoja.
      Suurin ja törkein tapahtuma oli kun, minun ikäluokasta pantiin ihmiset elääkkeelle, nuorena. Se oli yhteiskunnan halvin tapa, ratkaista romaneiden ammattikoulutus. koulunkäntitukea ym. Valtaväestön virkamiehet, nauroivat ja pesivät kädet. Romaniraukat luulivat että, tämä on hyvä ratkaisu. Näiden törkeiden keskustelupalstojen takia, osaksi, ei menestyneet romanit, kerro taustastaan.
      Silloin kun Suomeen tuli lama. Silloin punnittiin Suomalaisten psykkistä kestävyyttä. Se nähtiin, hyvin heikoksi. Romanit (me) naurettiin ja yleinen keskustelu oli, "mitä valtaväestö nyt tekee, kun on lama.Meillä on koko ajan ollut lama ja hyvin" menee". En kiellä etteikö valtaväestöllä olisi hyvä elämänstrategia mutta, romaneita ne eivät voita.
      Toivon asiallista vuorokeskustelua, tälle palstalle myös. Tässä muutama ajatus.

      • romani1

        Hyvä että, minun teksti, jonka kirjoitin aika kauan sitten, on nyt taas, ajankohtainen, vaikka toisella nimimerkillä. KIITOS LUOTTAMUKSESTA.
        Asia on aina ajankohtainen


      • Anonyymi

        Kirvoitit että paljon on romaneja korkeissa viroissa, ketä muita on kuin sinä ja kulttuurineuvos Veijo Baltzar? Mitä elämän srategiaan tulee, niin ei se sovi keskiverto kaajeille että varastaa kaupoista tavaraa ja huijata ihmisiä, siinä menettää kasvonsa muitten silmissä. Kulttuuri on vähän erilaista.


    • mustalainen onko sitäkään????

      Romanien Liitto B Romanengo Staggos kirjoittaa tiedotuslehtensä numerossa 1 (23.12.1953), että
      yhdistys oli tehnyt seuraavan esityksen kirkkohallitukselle kesällä 1953. ”PAPINKIRJAT: Romanien
      liitto lähetti kesällä Kirkkohallitukselle kirjelmän, jossa se pyysi, että romanien papinkirjoihin ei
      vastedes tehtäisi merkintää ”romani” tai ”mustalainen”, koska se ei ole mikään ammatti vaan
      kansallisuus. Tähän kirjeeseen ei tullut vastausta ja siitä syystä liitto lähetti 9.12 uuden kirjelmän, jossa
      se huomautti, että mainitunlainen merkintä papinkirjaan on vastoin Suomen perustuslakia
      (Hallitusmuodon 5'). Tähän kirjeeseen tuli nopeasti vastaus, jossa kirkkohallitus ilmoitti lähettävänsä
      kaikille seurakunnille tiedonannon, jossa kielletään tekemästä papinkirjoihin merkintää ”romani” tai
      ”mustalainen”. Tietääksemme tämä tiedoitus on jo saapunutkin seurakuntien Kirkkoherroille.@”

    • Mustalaisten uskonnollisten

      Mustalaisten uskonnollisten olojen tarkastelua -tapaustutkimusta Turussa. Uskontotieteen pro gradu -tutkielma 1981. 123 s., 3 liites.


      Suomessa ja muualla maailmassa on havaittavissa romaanien voimakasta uskonnollista "liikehdintää": perhe- ja sukukuntien äkillisiä uskonnollisia kääntymisiä ja lisääntyvää kiinnostusta uskontoa kohtaan. Tutkittavan ilmiön, mustalaisherätyksen huippukauden, sen syiden ja seurausten tarkastelu on tuore ja ajalliselta perspektiiviltään kapeaalainen tapahtuma, mikä yhteisöllisenä ja yksilöllisenä ilmiönä on romaaneille vielä laajemmilta seurauksilta osin tiedostamaton.

      Työ on luonteeltaan kulttuuriantropologinen tapaustutkimus, jonka kohteena on ollut Turun mustalaisyhteisön uskovaiset romaanit. Tutkimus keskittyy yksilö-yhteisö-kulttuuri-uskonto -muuttujien välisen dynamiikan tarkasteluun, mistä johtuen työtä voidaan pitää osin myös akkulturaatiotutkimuksena. Mustalaisyhteisön uskonnollisten olojen luonnetta on pyritty tässä työssä selittämään ja jäsentämään lähinnä kahden hypoteesin avulla: 1. Uskonnollinen kääntyminen muuttaa romaanin ja romaaniyhteisön elintapaa; 2. Uskonnollisuuden lisääntyminen on yhteydessä mustalaisyhteisön eri rakenteisiin ja niiden muutoksiin. Tutkimusmenetelminä on käytetty haastattelua ja osittain osallistuvaa havainnointia. Deskriptiivisen tutkimusmetodin mukaisesti on kuvailtu mustalaisten historiallista vaellusta, käsityksiä romaanien uskonnollisista ja maagisista käytänteistä sekä mustalaisten ryhmäluonteisuutta ja etnistä vähemmistöasemaa. Kausaaliselitykset liittyvät ensisijaisesti hypoteesien todentamiseen.

      Uskonnollisuuden vahvistuminen jossakin yhteisössä ei ole sattumanvaraista, vaan sillä täytyy olla tietyt kulttuurin sisäiset edellytykset. Nämä edellytykset voivat olla tietyt kulttuurin, yhteisön, sosiaalisten olojen positiivinen kehitys tai erilaiset psykologiset "angstit" ja frustraatiot. Mustalaisyhteisön oloja on tarkasteltava suhteessa laajempaan kokonaisuuteen: ympäröivään enemmistökulttuuriin ja laajempiin universaalimpiin kehyksiin. Nämä laajemmat kehykset mahdollistavat sellaisten ulkoisten edellytysten kuten maailmanpoliittiset kriisit, vaikutuksen mustalaisyhteisössä: kun kulttuurin sisäiset edellytykset täydentyvät tietyissä sosiohistoriallisissa oloissa ulkoisten edellytysten kanssa, voi seurauksena olla uusi sopeutumismalli ja tämän mukainen uusi käyttäytymismalli: kääntyminen.

      Mustalaiskulttuuri on perinteellisesti voitu luokittaa postfiguratiivisiin kulttuureihin, missä lapset pääasiassa oppivat vanhemmiltaan: auktoriteetit saadaan menneisyydestä. Mustalaisyhteisössä tämä jatkuvuuden taju ei enää ole itsestään selvä. Sukupolvien välisen ketjun katkeaminen on todellisuutta. Kun romaani on kokenut uskonnollisen kääntymisen ja hänet on liitetty uuteen uskovaisten jäsenryhmään, on seurauksena pyrkimys luopua joistain heimotavoista. Mikään näistä muutoksista ei ole helppo ja selvä: muutokset eivät tapahdu hetkessä. Uskonnollisuuden vahvistuminen mustalaisyhteisössä on koettu sekä positiiviseksi että negatiiviseksi ilmiöksi koko mustalaisyhteisön kannalta: uskonnollisuus muokkaa mustalaisuutta, kanavoimalla yhteisöllisesti koetut ja ilmaistut negatiiviset tekijät hyväksyttävään suuntaan. Kanavoinnin on myös koettu koskevan perinnäistapoja, jotka suojaavat mustalaisten identiteettiä

    • örkki

      taas samat jutut,ne toistuu monen monta kertaa ja luulempa ett kaikki kaalot tietää nämä stoorit.nyt eletään tätä hetkeä. no,ei jaksa selittää.sinä joka olit utelias olenko täys-puolverinen niin ihan tiedoksi ehkä olen täysverinen en voi 100%alleviivata kun on koht 500-vuotta vanhat sukujuuret mitä sinne on sekottunut.olen taivaltanut pitkän matkan yli 40-luvun ,ei olla nuoria ja nättei enään mutt sitäkin suurempi sydän.en tarkoita mitään pahaa kenellekkään mutt eikö ois jo korkea aika keskustella tulevaisuudesta?

    • Anonyymi

      Kaikki romanit Suomessa polveutuvat neljästä suvusta.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1780
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1095
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe