Kiinteät ja maito

päivärytmistä..

Kertokaas te, joiden lapsi jo syö kiinteitä ja aamupuuron:
Mihin aikaan lapsi herää? Saako ensimmäisenä puuroa? Entä sen päälle maitoa? Mihin aikaan lounas ja jaksaako lapsi puuron voimalla lounaaseen vai juotteko maitoa/syöttekö jotain aamupäivällä? Jos syötte jo iltapäivällä toisen lämpimän ruoan niin mihin aikaan ja jaksaako lapsi iltapalaan asti sillä? Annetteko joka ruoan päälle maitoa? Kiitti vastanneille!

12

594

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poika nyt 9kk

Meidän poika on nyt 9kk, ja tällä rytmillä on menty ainakin kuukausi, varmasti paljon ylikin, en nyt muista...

Eli poika herää aamulla n. 8.00 ja syö heti puuron. Juo maitoa lisäksi. (En enää imetä, joten pullosta.)

Lounas on kello 11 ja silloinkin juo maitoa ruokajuomana.

Välipala, eli hedelmiä, jugurttia tms. syödään n. kello 14. Silloinkin lisäksi maitoa.

Toinen lämmin ateria 17, ja maitoa päälle.

Iltapuuro klo 20 ja maitoa vielä muita aterioita enemmän päälle. Nukkumaan 20.30.

Päikkäreitä poika nukkuu kahdet, 12-13.45 ja 16.15-17. Ei siis ota enää sellaisia aamun tirsoja, kuin joskus ihan vauvana. Tosin jos ollaan aamupäivä sisällä, niin saattaa kymmenen jälkeen olla kyllä aika väsynyt kaveri lounaaseen saakka. Ruoka sitten taas piristää. Ulkoillessa väsyä ei aamupäivällä tule, ja siksi usein käydään pihalla keinumassa, kaupassa käymässä tms. silloin kymmenen maissa.

Niin ja jos kiinnostaa, niin maitoa kuluu ruokajuomana yleensä n. 100ml tai vähän vajaa. Iltaisin menee 130ml ja aamuisinkin joskus vähän päälle 100ml.

Tällä tavalla meillä, ja hienosti toimii.:)

• vauva6kk

Meillä lapsi on 6kk ja herätään yleensä 8-9 välillä. Aamupuuro ollaan just nyt vasta aloitettu, sitä ennen juotiin vain maitoa aamuisin (pullosta, 150-200ml) ja nyt kun ollaan puuroa syöty niin maitoa menee aamulla puuron päälle sellanen 100ml. Aamupala siis yhdeksän aikaan suunnilleen, riippuu miten herätään. Lounas on noin klo 12, jaksaa hyvin sinne asti odotella. Ruokajuomana vettä, ja maitoa ennen päikkäreitä n. 150ml. Päikkäreille menee siis yhden aikoihin.
      Toinen lämmin ateria syödään kuuden aikaan illalla, ennen sitä juodaan välipalamaidot ja syödään hedelmäsosetta noin neljän aikaan.
      Iltaruualla ei yleensä maitoa juoda.
      Puoli yhdeksän aikaan juodaan iltavelli 2dl. Iltapuuroa ei olla vielä syöty, mutta varmaan kohtapuoliin aloitetaan sekin. =) Sitten varmaan jätetään velli pois ja juodaan maitoa iltapuuron jälkeen.
      Meillä vähän riippuu tuo maidon antaminen siitä millä tuulella ollaan. Joskus on jo puolen päivän jälkeen niin väsynyt, että ei maidon antaminen enää ruuan jälkeen onnistu kun on niin kiukkuinen, eli suoraan sänkyyn vaan lounaan jälkeen. Tai jos ollaan jossain missä ei lämmitysmahdollisuutta ole, niin sydään vaan hedelmäsosetta. Kylmä maitokin kyllä menee alas, mutta en oikein tykkää kylmänä juottaa, vaan jos on pakko, esim. jos ollaan pidempi aika pois.

• tyttö 11kk

Täällä heräillään seitsemän aikaan ja aamupuuro noin puol kasi. Juo mukista vähän maitoa päälle.

Aamusta kauppaan ja jotain pientä ulkoilua. Lämmin ruoka noin 11.30-12. Ruuan kanssa vettä koska jos annan maitoa neiti työntää ruuan sivuun.
      Ruuan jälkeen päikkärit ja sillon menee desi maitoa. Unet 2 tuntia.
      Nukkuu vain yhdet päikkärit.

Iltapäivällä hedelmäsose tai hedelmiä paloina ym...

Iltaruoka 16-17 ja maitoa päälle.(ehkä 0,5dl)

Iltapuuro joskus puol kahdeksan aikaan. Iltaisin tyttö syö huonosti puuroa niin olen välillä antanut vellin nukkumaan mennessä.
      Nukkumaan mennään kahdeksalta.

Näin meillä ollaan menty varmaan neljä kuukautta.
      En tiedä mikä siinä puurossa on että ei meinaa oikeen maistua vaikka laittais sekaan mitä vaan.
      Nyt ollan maisteltu jogurttia ym.
      Hyvät jatkot teille.

• kymysys

Siis saako tyttö vain jotain alle 3dl maitoa päivässä??? Vai ymmärsinkö väärin? Sehän on aivan liian vähän. Voisitko antaa maitoa sitten aina ruuan jälkeen? Pullo olisi siihen saakka piilossa, niin ei työnnä ruokia sivuun. Saisi lapsi riittävästi maitoa.:)

• tyttö 11kk
        kymysys kirjoitti:

Siis saako tyttö vain jotain alle 3dl maitoa päivässä??? Vai ymmärsinkö väärin? Sehän on aivan liian vähän. Voisitko antaa maitoa sitten aina ruuan jälkeen? Pullo olisi siihen saakka piilossa, niin ei työnnä ruokia sivuun. Saisi lapsi riittävästi maitoa.:)

Saa maitoa joka ruuan päälle. Mutta kun syö jogurttia ym. maitotuotteita niin ei se maidon määrä ole niin suuri. Ja illalla vielä velli mikä on 2dl.

• imetysnäkökulma

Kaikki vastaajat näyttivät antavan pullosta. Meidän vauva saa rintamaitoa, ja edelleen sitä annetaan lapsentahtisesti niinkuin alusta asti. En minä koskaan katso kellosta "voiko" nyt antaa maitoa. Annan maitoa silloin kun vauva sitä haluaa. Päivät vaihtelevat tosi paljon: joskus kiinteä ruoka kelpaa hyvin ja imetyksiä tulee vain 5, joskus ruoka ei maistu ja rintaa syödään muutama kerta useammin.

Meillä vauvaa herää noin yhdeksän aikaan. Jos hän on herännyt syömään aamusella/aamuyöstä, ei tarvitse imettää herätessä ja hän jaksaa odottaa aamupalaa, mutta jos takana on nukuttu yö pitää heti herätessä imettää. Aamupalan ja lounaan välissä imetän jos vauva on nälkäinen tai jos nukuttamista varten tarvii. Eli kiinteitä syödään samaan tahtiin kellon mukaan kuin muukin perhe, mutta vauvalla on jatkuva maito-optio. Imettämistähän saattaa tulla ihan vaan nukuttamiseksi tai pipien parantamiseksikin.

• imettäjä kysyy

Itsekin imetän vielä, vauva 10kk. Olen kuitenkin ensimmäisen hampaan puhkeamisen jälkeen pitänyt maidon juonnin ruokailun yhteydessä, kun niitä happohyökkäyksiä ei saisi olla kuin 4-6. Eli siis ensin syödään kiinteä ruoka ja sitten juodaan maito päälle. Joskus harvoin toisin päin. En kuitenkaan uskaltaisi vaarantaa asiaa sillä, että antaisin maitoa silloin kun ei syödä. Silloinhan voisi tulla aivan älytön määrä "ruokailuhetkiä" hampaille. Ja kokisin sen myös hankalaksi. Kyllähän lapsi hyvin pärjää kolme-neljä tuntia syömättä ja juomatta. En halua myöskään opettaa "välipalatapaa" heti vauvasta, kun se on liian yleistä muutenkin...

Yöllä en tietenkään 10 kuukauden ikäistä enää syötä. Koen että kyllä niin iso lapsi jo yön ilman ruokaa pärjää. Eikös tissittely ole silloin vain tapa, ei lapsen tahtinen tarve... Tämä on minun vahva näkemys.

• 10kk poju
        imettäjä kysyy kirjoitti:

Itsekin imetän vielä, vauva 10kk. Olen kuitenkin ensimmäisen hampaan puhkeamisen jälkeen pitänyt maidon juonnin ruokailun yhteydessä, kun niitä happohyökkäyksiä ei saisi olla kuin 4-6. Eli siis ensin syödään kiinteä ruoka ja sitten juodaan maito päälle. Joskus harvoin toisin päin. En kuitenkaan uskaltaisi vaarantaa asiaa sillä, että antaisin maitoa silloin kun ei syödä. Silloinhan voisi tulla aivan älytön määrä "ruokailuhetkiä" hampaille. Ja kokisin sen myös hankalaksi. Kyllähän lapsi hyvin pärjää kolme-neljä tuntia syömättä ja juomatta. En halua myöskään opettaa "välipalatapaa" heti vauvasta, kun se on liian yleistä muutenkin...

Yöllä en tietenkään 10 kuukauden ikäistä enää syötä. Koen että kyllä niin iso lapsi jo yön ilman ruokaa pärjää. Eikös tissittely ole silloin vain tapa, ei lapsen tahtinen tarve... Tämä on minun vahva näkemys.

herää (tai noustaan ylös) kaheksan aikaan aamulla, syö aamupalaksi hedelmäsosetta noin yheksän aikaan (joskus viiliä tai jogurttia soseen kanssa). Maitoa saa sitten kun haluaa, yleensä viimeistään klo.12 aikoihin. Lounaaksi n. klo.13 liha-kasvissose. Noin tunnin päästä maitoa. Päivälliseksi n. klo.17 liha-kasvissose ja taas tunnin päästä maitoa. Joskus ottaa maitoa toisenkin kerran ennen iltapalaa. Iltapalaksi puuro klo.21. Ja sitten nukkumaan, yöllä ei syödä.

Meillä tulee siis 7-8 "ruokailua" päivässä. Neuvolassa ovat antaneet noottia jo sillon ku poju oli 5kk ikäinen että pitäisi olla viis kiinteetä ateriaa päivässä, no eipä ole vieläkään kun sillon maidon, ts. kalsiumin saanti kärsisi liikaa. Nyt kun saa ottaa maitotuotteita ruokavalioon niin päästään viiden kiinteän aterian rytmiin jossain vaiheessa.

• hampaita

En pelkää hampaita. Olen aiheesta kyllä lukenut ja selvitellyt, ja tiedän miten äidinmaito ja korvike, samoin kuin pullo ja rinta tässä asiassa eroavat. Asia ei todellakaan ole niin yksioikoinen että voitaisiin sanoa että happohyökkäysten rajoittamiseksi imetyskertoja pitäisi rajoittaa! Tämän ikäisellä maito on kumminkin pääravinto, ja kiinteät vasta opettelua, joten maitoa syödään vielä ihan niin paljon kuin on tarve. Sitäpaitsi meidän perheessä kenelläkään ei ole streptococcus mutans -bakteeria, joten sikälikin olemme aika matalan riskin alueella.

Minä en koe yhtään hankalaksi imettää lapsentahtisesti. Mutta kokisin hankalaksi katsoa kellosta että "anteeksi kulta, ei sinulla vielä voi olla nälkä". Tai että nyt sinulla pitää olla nälkä, tulepa tissille. Kiinteitä ruokia lisäillään hiljalleen ohjelmaan (tällä hetkellä 3-4 krt päivässä) ja hiljalleen imetykset vähenevät ja sitten jäävät lopulta kokonaan pois. Ei se mitään napostelua opeta, eihän niiden imetysten tilalle mitään syömistä tule. Ei tuo 3-vuotias pitkään ja lapsentahtisesti imetetty mitään ylimääräisiä välipaloja koskaan kaipaa.

Mutta juu, ollaan selkeästi aika eri linjoilla siitä mikä on lapsentahtisuutta ja mitä vauvalle pitää tai voi "opettaa".

• mamma.

Hei

Olen samaa mieltä. Minä kans annan tissiä aterioiden jälkeen ja aterioimme suunnilleen normaalein ruoka-ajoin koko perhe. Tissitys loppui 6kk iässä öisin, hampaitakin kun alkoi tulemaan. Rintamaito ei riitä mulla pitämään nälkää pois, joten sitä kyllä hörpätään sitten vielä vain 3-4 päivässä.

• edel.
        hampaita kirjoitti:

En pelkää hampaita. Olen aiheesta kyllä lukenut ja selvitellyt, ja tiedän miten äidinmaito ja korvike, samoin kuin pullo ja rinta tässä asiassa eroavat. Asia ei todellakaan ole niin yksioikoinen että voitaisiin sanoa että happohyökkäysten rajoittamiseksi imetyskertoja pitäisi rajoittaa! Tämän ikäisellä maito on kumminkin pääravinto, ja kiinteät vasta opettelua, joten maitoa syödään vielä ihan niin paljon kuin on tarve. Sitäpaitsi meidän perheessä kenelläkään ei ole streptococcus mutans -bakteeria, joten sikälikin olemme aika matalan riskin alueella.

Minä en koe yhtään hankalaksi imettää lapsentahtisesti. Mutta kokisin hankalaksi katsoa kellosta että "anteeksi kulta, ei sinulla vielä voi olla nälkä". Tai että nyt sinulla pitää olla nälkä, tulepa tissille. Kiinteitä ruokia lisäillään hiljalleen ohjelmaan (tällä hetkellä 3-4 krt päivässä) ja hiljalleen imetykset vähenevät ja sitten jäävät lopulta kokonaan pois. Ei se mitään napostelua opeta, eihän niiden imetysten tilalle mitään syömistä tule. Ei tuo 3-vuotias pitkään ja lapsentahtisesti imetetty mitään ylimääräisiä välipaloja koskaan kaipaa.

Mutta juu, ollaan selkeästi aika eri linjoilla siitä mikä on lapsentahtisuutta ja mitä vauvalle pitää tai voi "opettaa".

Olemme joo eri linjoilla, mutta taitaa lapsemmekin olla hyvin erilaisia yksilöitä. Ei meillä ole sen ihmeemmin tarvinnut ruoka-aikoja opettaa, vaan ne ovat tulleet aika luonnostaan.

Enkä todellakaan enää näin vanhan kanssa ajattele, että kiinteiden syöminen on vasta opettelua! Kyllä kaveri niin isoja annoksia kaikkea jo syö. Ruokavalioon meillä kuuluu käytännössä jo kaikki muu, paitsi tuliset ruuat ja suola (ja maksa tms.). Lapsi syö perheen ruokia hyvin usein, suola lisätään sitten itse omalle lautaselle. Aterioita on päivässä 5. Esimerkiski iltapuuroakin menee jo ihan normaali aikuisen annos, joten eipä ole enää opettelua.:)Onhan kuitenkin tämän ikäinen jo enemmän taapero kuin vauva. Moni käveleekin ym, ja syö itse sormiruokaa, ja opettelee lusikan käyttöä.

Hankalaksi kukin kokee sitten eri asiat. Meillä lapsen tahti ja säännölliset ruoka-ajat ovat sama asia. Ei ole 3kk iän jälkeen käynyt enää niin, että lapsi olisi valitellut nälkää jonain muuta kuin ruoka-aikana, eikä ole myöskään ollut kylläinen ruoka-aikana. Ei ne siis ole eri asioita.

• jatkoa vielä
        edel. kirjoitti:

Olemme joo eri linjoilla, mutta taitaa lapsemmekin olla hyvin erilaisia yksilöitä. Ei meillä ole sen ihmeemmin tarvinnut ruoka-aikoja opettaa, vaan ne ovat tulleet aika luonnostaan.

Enkä todellakaan enää näin vanhan kanssa ajattele, että kiinteiden syöminen on vasta opettelua! Kyllä kaveri niin isoja annoksia kaikkea jo syö. Ruokavalioon meillä kuuluu käytännössä jo kaikki muu, paitsi tuliset ruuat ja suola (ja maksa tms.). Lapsi syö perheen ruokia hyvin usein, suola lisätään sitten itse omalle lautaselle. Aterioita on päivässä 5. Esimerkiski iltapuuroakin menee jo ihan normaali aikuisen annos, joten eipä ole enää opettelua.:)Onhan kuitenkin tämän ikäinen jo enemmän taapero kuin vauva. Moni käveleekin ym, ja syö itse sormiruokaa, ja opettelee lusikan käyttöä.

Hankalaksi kukin kokee sitten eri asiat. Meillä lapsen tahti ja säännölliset ruoka-ajat ovat sama asia. Ei ole 3kk iän jälkeen käynyt enää niin, että lapsi olisi valitellut nälkää jonain muuta kuin ruoka-aikana, eikä ole myöskään ollut kylläinen ruoka-aikana. Ei ne siis ole eri asioita.

Hmm, sun näkökulmasta meidän 9-kuinen ei sitten tosiaan opettele syömistä. Se kun syö ihan kaiken syömänsä itse, en ole koskaan syöttänyt sille yhtään mitään. Ja se syö aikalailla samaa ruokaa kuin muukin perhe, ei vaan ihan joka aterialla, vaan vasta sen 3-4 kertaa päivässä. Ihan isoja määriäkin se joskus syö, joskus taas ei. Näköjään kun lapsi saa itse päättää määristä niin ne vaihtelevat hurjasti päivästä toiseen.

Mutta alle vuoden ikäiselle maito on (tai ainakin pitäisi olla!) aina se pääasiallinen ja ensisijainen ravinto! Tämä vauva näköjään syö kiinteitä kunnolla, esikoinen söi paljon vähemmän, molemmat ovat kasvaneet hyvin. Mitään kiirettä ja painetta kiinteiden määrän hurjaan kasvattamiseen ei koskaan pitäisi olla. Ensisijaisesti siis huolehdin että imetyskertoja tulee tarpeeksi, kiinteät ovat vasta täydentämässä ja opettelua tosiaan. Enkä kyllä vielä hetkeen ole luopumassa sellaisista kätevistä tavoista, kuin imettämällä päiväunille nukuttaminen :) Oikeasti kun suurin osa vauvoista kokee ihan turhaa hoputusta noiden kiinteiden kanssa. Kyllä se maito riittää sen 6kk:n iän jälkeenkin aika pitkälle...

Täällä on musta aika hyvät nyrkkisäännöt imetetyn vauvan kiinteiden alotukseen ja tahdin kasvattamiseen:
        http://www.imetys.fi/itu/imetys_ja_muuruoka.pdf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5060
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1594
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1229
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1169
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1113
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1007
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      875
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      779
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      753
    Aihe