Tuli mieleen, että voisiko vaihdevuosioireiden voimakkuudella olla joku yhteys e-pillereihin. Itse en ole syönyt e-pillereitä, kuin muutaman kuukauden joskus 70-luvulla (turvottivat ja masennuttivat, siksi lopetin). Olen hoitanut ehkäisyn kierukoilla, ihan tavallisilla, en hormonikierukoilla. Olen mielestäni selvinnyt vaihdevuosista melko helpolla, ja ajattelin sen ehkä olevan "sukuvika" (äiti sanoi, ettei hänellä juuri vv-oireita ollut). Toki minulla oli alkuun lämpöpuuskia öisin, kun kuukautiset jäivät pois, mutta esim. mieliala on kaiken aikaa ollut ihan hyvä. Mitään masennus- tai kiukkuvaiheita ei ole ollut missään vaiheessa. Onko joku muu, joka ei ole käyttänyt hormoniehkäisyä, kokenut samoin, että vv-oireet ovat lieviä? Voi olla, että kysymys on ihan sattumasta, mutta tulipahan mieleen tällainen teoria...
Eräs teoria
18
1200
Vastaukset
- paikkansa..
Koska en ole minäkään käyttänyt koskaan hormoonaalista ehkäisyä ja itsekkin olen saanut vain lieviä oireita vaihdevuosissa.
- käyttänyt
mitään hormonaalista ehkäisyä mutta vv.oireet tosi voimakkaat.
- vm-45
Minkälaisia oireita tarkoitat voimakkailla.
- äidiltä tyttärelle
Omaa äitiäni hänen gynekologinsa oli informoinut, että vv-oireet/oireettomuus periytyy melko hyvin.
Meidän 50-kymppisten äidit tuskin ovat käyttäneet e-pillereitä, niin että tällaista vertailua ei voi tehdä. - kaatua
Luulisin että tuo teoria kaatuu ja pahasti. Äitini ei käyttänyt e-pillereitä ehkäisyyn, koska niitä ei vielä silloin tunnettu. Hänellä oli voimakkaat menopaussioireet ja niitä hoidettiin e-pillereillä (muuta ei ollut silloin vieä kehitetty). En ole ikinä syönyt e-pillereitä ja menopaussioireet oli ankarat (hikoulut ym. kuumat aallot leikintekoa) ja ne korjaantui hormonikorvaushoidolla. Uskon siis tuohon periytymiseen äidiltä tyttärelle.
- geeneistä tai
muusta perimästä, elintavoista ruokavaliosta ym myös syytä vv-oireiden kirjoon. Onhan tunnettua, että esim japanissa ja ilmeisesti muidenkin idän naisten oireissa on huomattava ero ainakin meidän pohjoismaalaisten naisiin.
Miten sitten etelä-euroopan naiset? Sielläkin ruokavaliot ovat erilaiset kuin meillä. Käyttävät enemmän mm oliiviöljytuotteita. Soijalla sanotaan olevan merkitystä ja sitä käytetään meillä vähän.
Itse selvisin vuoden korvaushoidolla ja taustallani ei ole ollenkaan e-pillerikäyttöä. Tosin jos en olisi päättänyt selvitä noin lyhyellä korvaushoidolla, niin käyttö olisi jatkunut, mutta en uskaltanut ottaa riskiä. Ja ajan kuluessa oireet ovat lieventyneet siedettäviksi. Kuumia aaltoja on miltei joka päivä, mutta ei enää hirveän voimakkaita.- lukemaan
jonkin aikaa sitten selostuksen erään japanilaisen lääkärin luennosta. Uskokaa tai älkää hän väitti japanilaisten naisten kärsivän vaihdevuosista ihan kuten muutkin. Avainasia oli se, että vaihdevuodet ovat voimakas tabu siellä päin, eli niistä ei kertakaikkiaan puhuta, kenellekkään, koskaan. Jos länsimaalaiset luulevat soijan tai muun ravinnon auttavan niihin, ei pidä paikkaansa. On vain joku keksinyt hyvän liikeidean.
- Hormoonihurmio
E-pillereiden osuutta epäilen, mutta sen sijaan arvelusi sukuviasta pitää paikkansa. Vaihdevuodet - sekä niiden alkamisaika että oireiden määrä ja luonne - ovat vahvasti periytyviä. Omalta kohdaltani en ole pystynyt asiaa tarkistamaan, koska äitini kuoli ennen vv-ikää.
Minulla oli sen verran vaikeat oireet, että valitsin korvaushoidon. En ole käyttänyt e-pillereitä kuin lyhyen aikaa nuorena (alle 2 vuotta), koska ne eivät sopineet minulle. Sain niistä samantyyppisiä psyykkisiä oireita kuin sain vaihdevuosista.- Pillerittä
Olen myös miettinyt, miten elintavat, kuten esim. ruokavalio vaikuttaa vv-oireisiin. Itse olen aina pyrkinyt syömään terveellisesti ja välttänyt esim. sokeria ja valkoista vehnäjauhoa sisältäviä tuotteita. Soija on myös kuulunut päivittäiseen ruokavaliooni vuosikaudet. Liikuntaa olen myös harrastanut jossain muodossa koko aikuisikäni (nykyään kävelyä ja pyöräilyä).
Sen olen huomannut, että jos olen illalla juonut lasin tai pari viiniä, nukun yön huonommin ja tulee lämpöpuuskia. Alkoholi on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta sanotaan, että pieni tilkka voisi olla hyväksi terveydelle, ja onhan mukavan rentouttavaa joskus istua iltaa ukko-kullan kainalossa viiniä maistellen, mutta levottomasti nukuttu yö siitä kyllä on seurauksena.
- ei miitään tehoa
Äitini ei ole koskaan syönyt e-pillereitä, mutta aloitti hormonien käytön vv oireisiin, mm.voimakas hikoilu, 45-v. Itse sain ensimmäiset hikoilupuuskat, jotka kestivät muutaman päivän, jo parikymppisenä, äitini kertoi hänellä olleen samoin, hikipuuskia silloin tällöin parikymppisestä alkaen. Sain, kun pyysin geeliä ja pillereitä muutama vuosi sen jälkeen kun hikipuuskat alkoivat (ja älysin niiden nyt kuuluvan vv-oireisiin)toden teolla. Toisaalta en ole huomannut geelin tai pillereiden auttavan, hikoilupuuskat tulevat omia aikojaan geelistä ja pillereistä viis. Olenkin tullut siihen tulokseen, että olen vv osalta luonnonoikku, minuun eivät vain mitkään estrogeenivalmisteet tehoa. Tietysti sekin voi olla vaihtoehto, että minulla ei vielä mitään vv olekaan, tai sitten vv alkoivat jo ollessani parikymppinen?
- olevan..
jotain muuta, kuin vv-hikoilun esim. kilpirauhasessa voi olla häikkää..
- ei miitään tehoa
olevan.. kirjoitti:
jotain muuta, kuin vv-hikoilun esim. kilpirauhasessa voi olla häikkää..
Kilpparikoe viimekesältä normaali, mutta nyt sain uuden lähetteen (lähetteen kirjoittajana nyt sairaalan lääkäri) entistä laajempiin verikokeisiin. En tiedä otetaanko kilpparikoekin uusiksi, mutta ainakin vitamiiniarvot ja monia muita kokeita, lääkäri niitä luettelikin, mutta en ällistykseltäni (eihän minulla voi olla vitamiinivajausta, kun syön monipuolisesti, eihän?) huomannut kysyä verikokeista tarkemmin.
- on ollut
samalla tavalla ja olen pohtinut asiaa samoin. En ikinä ole käyttänyt e-pillereitä enkä kyllä juuri muutakaan lääkettä.
Ja vv-oireet ovat olleet ihan siedettävät. Toki silti selvästi huomaa, että jotain on alkanut tapahtua muutama vuosi sitten, mutta pahin tuntuisi olevan jo takana ja kuukautiset tulee enää muutaman kerran vuodessa, välillä jopa 4 kuukautta väliä.- olen kuullut..
että pahin vaihe alkaa vasta sitten, kun menkkoja ei enää tule ollenkaan. Hormoonitoiminta pelaa vielä joten kuten, niin kauan kun menkkoja ilmaantuu. Itse olen melkein 54 ja menkat tuli just ja edelliset olivat syksyllä. Parisen vuotta on ollut epäsäännöllisyyttä menkoissa. Hikoilu on pahentunut viime kesästä lähtien, mutta luontaistuotteilla olen vielä sinnitellyt. Toivottavasti tämän pahempaa ei ole tulossakaan:)
- pahin vaihe oli
olen kuullut.. kirjoitti:
että pahin vaihe alkaa vasta sitten, kun menkkoja ei enää tule ollenkaan. Hormoonitoiminta pelaa vielä joten kuten, niin kauan kun menkkoja ilmaantuu. Itse olen melkein 54 ja menkat tuli just ja edelliset olivat syksyllä. Parisen vuotta on ollut epäsäännöllisyyttä menkoissa. Hikoilu on pahentunut viime kesästä lähtien, mutta luontaistuotteilla olen vielä sinnitellyt. Toivottavasti tämän pahempaa ei ole tulossakaan:)
noin vuosi ennen menkkojen loppumista. Vaihdevuosioireet alkoivat yhtä äkkiä ja todella voimakkaina. Ne helpottivat aina hetkeksi kun menkat tulivat. Välillä oli yksi parin kuukauden pituinen aika hyvä jakso lukuun ottamatta huonoa yöunta. Kun viimeisistä kuukautisista oli kulunut vuosi ja kaksi kuukautta, aloin nukkua huomattavasti paremmin. Jos näin ei olisi tapahtunut, olisin varmaan menettänyt järkeni. Nyt keväällä tulee kolme vuotta täyteen menkkojen loppumisesta ja ihmeekseni jopa nautin työstä, ja ennen kaikkea jaksan jälleen tehdä sitä. Ehkä tästä vielä ylos kömmitään.
- päinvastoin
pahin vaihe oli kirjoitti:
noin vuosi ennen menkkojen loppumista. Vaihdevuosioireet alkoivat yhtä äkkiä ja todella voimakkaina. Ne helpottivat aina hetkeksi kun menkat tulivat. Välillä oli yksi parin kuukauden pituinen aika hyvä jakso lukuun ottamatta huonoa yöunta. Kun viimeisistä kuukautisista oli kulunut vuosi ja kaksi kuukautta, aloin nukkua huomattavasti paremmin. Jos näin ei olisi tapahtunut, olisin varmaan menettänyt järkeni. Nyt keväällä tulee kolme vuotta täyteen menkkojen loppumisesta ja ihmeekseni jopa nautin työstä, ja ennen kaikkea jaksan jälleen tehdä sitä. Ehkä tästä vielä ylos kömmitään.
kun menkat tulee (silloin harvoin kun enää tulee) on kamalat oireet, kun ne pysyy poissa on todella mahtava olo!
- nurinkurin
pahin vaihe oli kirjoitti:
Hassua se, että vv-oireet voivat näköjään olla ja tulla aivan yksilöllisesti. Minullakin vv alkoivat psyykkisenä oireiluna jo 44-45-vuotiaana. Hikoilua ja nivelsärkyä oli eniten 49-50-vuotiaana. Menkoissa alkoi olla 2-3 kk taukoja 48-vuotiaana ja oireet helpottivat aina kun sykli taas alkoi. Nyt olen 51, ei mitään oireita lähes vuoteen. Viimeisistä menkoista on vajaa 3 kk.
- mulla..
nurinkurin kirjoitti:
Hassua se, että vv-oireet voivat näköjään olla ja tulla aivan yksilöllisesti. Minullakin vv alkoivat psyykkisenä oireiluna jo 44-45-vuotiaana. Hikoilua ja nivelsärkyä oli eniten 49-50-vuotiaana. Menkoissa alkoi olla 2-3 kk taukoja 48-vuotiaana ja oireet helpottivat aina kun sykli taas alkoi. Nyt olen 51, ei mitään oireita lähes vuoteen. Viimeisistä menkoista on vajaa 3 kk.
taas alkoi hikoilut ja pissavaivat 52veenä, jolloin menkat olivat eka kerran 3kk pois. Sitten kun ne taas alkoivat hikoilut väistyivät. Sitä rataa tässä onkin menty parisen vuotta puuskittaista hikoilua ja menkat tulleet miten sattuu ja vuodot venuneet välillä pitkiksi. Juuri tässä loppui 10päivän vuoto ja edell. olivat lokakuussa.
Ennen menkkojen heittelyn alkamista oli tosin parisen vuotta jo nivelvaivoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 684537
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h704292Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112947Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv692854Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p222156Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.582008Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151689- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1111383- 1851298