Malamuutti

caroo

Otan varmaan tässä vuoden sisällä itselleni alaskanmalamuutti pennun :) Onko se pahaksi jos syöttää pelkästään kuivaruokaa? Ennen meillä oli collie ja sille kelpasi ihan hyvin se pelkkä kuivaruoka. Sitten toinen asia oli se että kuinka useasti koiran hampaita pitää pestä? Vai tarvitseeko juuri ollenkaan jos se syö paljon luita? :)

10

3326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on myös oma yhdistys

josta tietoa saa ja ennenkaikkea halvalla hyviä varusteita.http://www.alaskanmalamuutti.net/
      sitten on hyvä jos ei liottele nappuloita j atietenkin markettiruuat voit unohtaa ainakin 2 vvuodeksi kun kasvava koira.sillä marketin nappulat pilaa monet koirat pentuina.
      jos antaa kuivana nappulat lirauksella kuivapuristettua rypsiöljyä ei tule hammasongelmia toisin kuin mössö ruuassa.aikuisempana maukasta ruokaa malamutille on esim pakastetut kalat jotka voi antaa suoraan pakkasesta.järsii ja saa ruuan ja hammashoidon samalla.malamuttihan on tottunut elämään lumessa ja jäässä jossa ruuan saa aina yleensä jäisenä eli kovana.itetenkin haaelaa-lämmintä vettä pitää olla.jos teille tulee urosmalamutti niin unohtakaa koirapuistot kun kasvaa sillä yksikään uros ei siedä muiden laumojen toisia uroksia vaan se napsii niiden niskat poikki sekunnissa.ei tarvitse kyllä pelätä jotta joku irti sinkoileva sakemanni tai muu vahingoittaisi täysikasvuista malamuttia sillä ei ne pärjää sille ikinä.samoin istu,paikka,hyppää ja muut voitte unohtaa koulutuksesta ja samoin vetämisen hihnassa se vetää aina loppuelämän.

• läpiä päähän.

Jahas.Vai tämmönen tapaus tälläkertaa :)

Minua rupesi naurattamaan tämä kommentti,jonka mukaan malamuutti suurinpiirtein on kannibaali joka ei opi juuri mitään mitä koirat yleensä..heh heh.. xD

Totuus on hieman eri.Malamuutti kyllä turkkinsakin puolesta tarkenee pihalla,mutta ei se liiemmin nauti yksin olosta jatkuvasti.Välillä pitää päästä perheen pariin.Meillä ainakin koira syö sisällä,ei suinkaan ulkona lumen ja jään keskellä..hih!
        Kun pennusta asti tottuu muihin koiriin,ei ongelmia ole jatkossakaan.Tosin en veisi muuttia siltikään koirapuistoon,se ei ole koirapuistokoira.Se nauttii saadessaan juosta vapaana,pitkillä metsälenkeillä,ja kaikkein omimmillaan se on saadessaan vetää rekeä.Tai hiihtäjää.Kyseessä on iso,raskastekoinen,arktinen rekikoira joka ei sovellu pelkästään seurakoiraksi,mutta ei myöskään pihan perälle hylättäväksi häkkieläimeksi jolle nokan eteen viskataan jäinen kala (!)

Malamuutti oppii istu,paikka ynnä muut ihan siinä missä muutkin koirat.Se oppii,ja ÄKKIÄ.
        MUTTA!!Malamuutti osaa olla itsepäinen jos se haluaa.Sillä ei ole miellyttämisen/palvelunhalua,ja tämä piirre on monesti koitunut valjakon pelastukseksi kun johtajakoira on uhmannut käskyä ja luottanut omiin vaistoihinsa esim. jäällä.
        Jotkut pitävät malamuuttia tyhmänä sen kadottaessaan korvat.Sitä se ei ole,se oikeasti osaa käyttää aivojaan.Ja käyttääkin.
        Alaskanmalamuutti vaatii määrätietoisen,ehdottoman koulutuksen,eikä se ole ns. yhden ihmisen koira vaan vahvasti laumasidonnainen eläin.Vahtikoiraksi se ei sovellu lainkaan lempeän luonteensa vuoksi.

Muutin saa kulkemaan hihnassa,pannan kanssa vetämättä.Se täytyy vaan aloittaa heti pentuna,ja huolhtia sitten aina siitä ettei koira vedä kuin AINOASTAAN valjaat päällä.

Tiedän alaskanmalamuutteja käytettävän myös agilityssä,vaikka koira on iso on se kokoonsa nähden ketterä.

Tuosta ruokapuolesta.Koira kuin koira on lihansyöjä.Itse syötän omalleni säännöllisesti raakaa lihaa,kotiruokien jäämistöjä sekä kuivaruokaa.Lisäksi saavat hirven putkiluita tai kaupasta ostettua "puruluita".Herkkuja tietenkin välillä.

Alkuperäiselle sellaista että perehdy kunnolla rotuun.Lue alaskanmalamuutti-aiheisia sivustoja,kierrä näyttelyissä ja kysele siellä malamuuttien omistajilta kokemuksia ja rotutietoutta.Ja ole rohkeasti yhteydessä kasvattajiin,he osaavat kertoa kaiken mitä haluat tietää.
        Alaskanmalamuutti on rotu joka ei sovi kenelle tahansa,niin upea eläin kuin onkin.Mutta yllä olevan kirjoitan kokemuksesta,olen 2 malamuutin omistaja ja kyllä meillä ainakin ovat oppineet ihan kaiken mitä niille opetan.Eivätkä taatusti pure niskoja poikki ;)

• pääsi unohtumaan.
        läpiä päähän. kirjoitti:

Jahas.Vai tämmönen tapaus tälläkertaa :)

Minua rupesi naurattamaan tämä kommentti,jonka mukaan malamuutti suurinpiirtein on kannibaali joka ei opi juuri mitään mitä koirat yleensä..heh heh.. xD

Totuus on hieman eri.Malamuutti kyllä turkkinsakin puolesta tarkenee pihalla,mutta ei se liiemmin nauti yksin olosta jatkuvasti.Välillä pitää päästä perheen pariin.Meillä ainakin koira syö sisällä,ei suinkaan ulkona lumen ja jään keskellä..hih!
        Kun pennusta asti tottuu muihin koiriin,ei ongelmia ole jatkossakaan.Tosin en veisi muuttia siltikään koirapuistoon,se ei ole koirapuistokoira.Se nauttii saadessaan juosta vapaana,pitkillä metsälenkeillä,ja kaikkein omimmillaan se on saadessaan vetää rekeä.Tai hiihtäjää.Kyseessä on iso,raskastekoinen,arktinen rekikoira joka ei sovellu pelkästään seurakoiraksi,mutta ei myöskään pihan perälle hylättäväksi häkkieläimeksi jolle nokan eteen viskataan jäinen kala (!)

Malamuutti oppii istu,paikka ynnä muut ihan siinä missä muutkin koirat.Se oppii,ja ÄKKIÄ.
        MUTTA!!Malamuutti osaa olla itsepäinen jos se haluaa.Sillä ei ole miellyttämisen/palvelunhalua,ja tämä piirre on monesti koitunut valjakon pelastukseksi kun johtajakoira on uhmannut käskyä ja luottanut omiin vaistoihinsa esim. jäällä.
        Jotkut pitävät malamuuttia tyhmänä sen kadottaessaan korvat.Sitä se ei ole,se oikeasti osaa käyttää aivojaan.Ja käyttääkin.
        Alaskanmalamuutti vaatii määrätietoisen,ehdottoman koulutuksen,eikä se ole ns. yhden ihmisen koira vaan vahvasti laumasidonnainen eläin.Vahtikoiraksi se ei sovellu lainkaan lempeän luonteensa vuoksi.

Muutin saa kulkemaan hihnassa,pannan kanssa vetämättä.Se täytyy vaan aloittaa heti pentuna,ja huolhtia sitten aina siitä ettei koira vedä kuin AINOASTAAN valjaat päällä.

Tiedän alaskanmalamuutteja käytettävän myös agilityssä,vaikka koira on iso on se kokoonsa nähden ketterä.

Tuosta ruokapuolesta.Koira kuin koira on lihansyöjä.Itse syötän omalleni säännöllisesti raakaa lihaa,kotiruokien jäämistöjä sekä kuivaruokaa.Lisäksi saavat hirven putkiluita tai kaupasta ostettua "puruluita".Herkkuja tietenkin välillä.

Alkuperäiselle sellaista että perehdy kunnolla rotuun.Lue alaskanmalamuutti-aiheisia sivustoja,kierrä näyttelyissä ja kysele siellä malamuuttien omistajilta kokemuksia ja rotutietoutta.Ja ole rohkeasti yhteydessä kasvattajiin,he osaavat kertoa kaiken mitä haluat tietää.
        Alaskanmalamuutti on rotu joka ei sovi kenelle tahansa,niin upea eläin kuin onkin.Mutta yllä olevan kirjoitan kokemuksesta,olen 2 malamuutin omistaja ja kyllä meillä ainakin ovat oppineet ihan kaiken mitä niille opetan.Eivätkä taatusti pure niskoja poikki ;)

Sain jotenkin tuntuman että alkuperäinen kysyjä on suhteellisen nuori? jos näin on,ethän laita muuttia vielä.En ole ikäloppu itsekään,mutta ihan aikuis iällä ensimmäiseni laitoin.Ihan kokonsa ja fyysisen vahvuutensakin (plus koulutus) puolesta muutti tarvitsee sen aikuisen omistajan.

• caroo
        pääsi unohtumaan. kirjoitti:

Sain jotenkin tuntuman että alkuperäinen kysyjä on suhteellisen nuori? jos näin on,ethän laita muuttia vielä.En ole ikäloppu itsekään,mutta ihan aikuis iällä ensimmäiseni laitoin.Ihan kokonsa ja fyysisen vahvuutensakin (plus koulutus) puolesta muutti tarvitsee sen aikuisen omistajan.

Kiitos vastauksista! Täytyy tietenkin vielä harkita tarkkaan mutta oon kyllä jo aika kauan miettiny. Olen siis 17 vuotias. Kuulosti kyllä aika raa'alta tuo ensimmäinen kirjoitus että se muka niskat katkaisis muilta :D kun itse olen kuullut että olisi tosi lempeä luonteeltaan! Mutta juu täytyy nyt vaan hakea lisää tietoa netistä :)

• alaska-mala

Olipas asiantuntematonta tekstiä malamuuteista!!Meillä ainakin uros nuoresta iästään huolimatta tulee toimeen lähes kaikkien koirien kanssa ja leikkii mielellään.Opetettu myös kulkemaan hihnassa lenkillä eikä vedä yhtään,meillä vie koiraa tytärkin lenkille eikä ongelmia ole ollut.Myös hyvin mennyt perus toko päähän,istuu kun käsketään odottaa ja kaäy maaham,taitaa nyt olla asiantuntemuksen puute isoista koirista tai väärä koulutustaktiikka.Jääräpäisiä malamuutit kyllä ovat mutta euvät missään nimessä tyhmiä etteikö oppisi ja varsinkaan ei agressiivinen ei toisille koirille eikä ihmisille

• tosi hienoooo :)

taitaa olla taas joku kontulan koiratarhuri vastailemassa... hahahahhhhhhhhhh

• goldpinkqaqa

Ei vedä jos tarpeeksi jaksaa kouluttaa ;] ei vedä meidän eikä tuttavamme aikuinen uros malamuutti

• caroo

nii sitä vielä että eikös muuteille saakkin antaa raakaa lihaa? esimerkiksi jauhelihaa? Kyllä kasvattajakin varmaan sitten neuvoo mutta kiinnostaa! :))

• alaskanmalamuutillinen :)

Saa toki antaa!itsekin syötän koirilleni säännöllisesti raakaa jauhelihaa.Mutta kalaa ei missään nimessä raakana niinkuin tuo minua edeltävä,ensimmäinen vastaaja väärästi neuvoi.Kypsennettynä siis kala ja raakana oikea liha :) käyppäs tuolla alaskanmalamuuttiyhdistyksen foorumilla lukemassa,sieltä saat paljon kullanarvoista tietoa kokeneilta muutti-ihmisiltä.

Juu,lempeä otus se muutti on..yhtään ärhäkkää en ole vielä tavannut vaikka kaikenmaailman tapaamisissa olen rampannut!

• alaskanmalamuutillinen :)
        alaskanmalamuutillinen :) kirjoitti:

Saa toki antaa!itsekin syötän koirilleni säännöllisesti raakaa jauhelihaa.Mutta kalaa ei missään nimessä raakana niinkuin tuo minua edeltävä,ensimmäinen vastaaja väärästi neuvoi.Kypsennettynä siis kala ja raakana oikea liha :) käyppäs tuolla alaskanmalamuuttiyhdistyksen foorumilla lukemassa,sieltä saat paljon kullanarvoista tietoa kokeneilta muutti-ihmisiltä.

Juu,lempeä otus se muutti on..yhtään ärhäkkää en ole vielä tavannut vaikka kaikenmaailman tapaamisissa olen rampannut!

Nii tuo hammaspesuhommeli tietenkin on hyvä opettaa koiralle kuin koiralle pennusta asti.Ensin jollakin karhealla kankaanpalasella joka on kiedottu sormen ympärille,että koira tottuu.Sitten voi ostaa harjan ja jotkut käyttävät ihan tahnaakin mutta itse harjaan koiran hampaat pelkällä vedellä.
        Täytyy tunnustaa etten mitenkään säännöllisesti niitä kyllä pese,mutta kunnossa nuo ovat kun järsii luita paljon.

Pentuna kannattaa ruoka (nappulat) turvottaa vedessä eikä antaa kuiviltaan.Eihän ne markettipöperöt parhaimman laatuisia ole,mutta jos viitsii nähdä vähän vaivaa löytää kyllä suht edullista ja hyvälaatuista muonaa..en puhu merkeistä sen enempää kun mainostus on kielletty :P
        Tai sitten ruokkii koiran barffausmenetelmällä,siihen pitää perehtyä ensin ettei aiheuta mitään puutostiloja koiralle.Itsekin olen ajatellut siirtyä barffaukseen.Tai siis en minä mutta koirat ;)

Johan tuli lätistyä pitkästi,ja arvaan että yhä jäi jotakin asiantynkää kertomatta.Mutta jos joku askarruttaa niin minä kyllä omalta osaltani yritän auttavan kourani ojentaa :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4906
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3486
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2727
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      38
      1763
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1690
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16